Connect with us

ECONOMIE

Producătorii de ouă, în vizorul Consiliului Concurenței, înainte de Paște: Vor să creeze o creștere artificială a prețului

Publicat


Consiliul Concurenței „i-a luat în vizor” pe producătorii de ouă pentru a preveni un comportament speculativ și creșterea exagerată a prețurilor înainte de Paște, a anunțat de la Cluj președintele Bogdan Chirițoiu.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a arătat că producătorii de ouă încearcă să creeze un val de creștere artificială a prețurilor, în pragul sărbătorii de Paște.

Producătorii de ouă încearcă să crească artificial prețurile, în pragul Paștelui

Acesta a declarat că este normal ca, în contextul unei cereri crescute, să existe fluctuații de preț, însă există riscul ca unii comercianți să profite de această perioadă pentru a majora artificial tarifele.

Astfel, Consiliul Concurenței a sesizat că mai mulți producători și comercianți de ouă și-au anunțat public intenția de a crește prețurile, cu scopul de a crea un val de creșteri în întreaga piață, prin influențarea concurenților de a proceda la fel.

„Subiectul acesta apare întotdeauna de sărbători: de Paști este discuția privind prețul cărnii de miel și a ouălor și de Crăciun, privind prețul cărnii de porc. Întotdeauna în momentele acestea, sunt multe discuții. Până la un punct, e firesc, dacă ai o creștere a cererii, dacă lumea vrea să cumpere mai mult dintr-un anumit produs, e până la un punct normal să apară și niște creșteri de preț. Ce vrem să evităm este un comportament speculativ, în care producătorii să spună acesta este un moment în care noi putem să creștem prețurile”, a declarat Chirițoiu.

Producătorii dau semnale competitorilor: „Hai să creștem toți prețurile”

Oficialul atrage atenția că, în mod normal, un comerciant nu își anunță public scumpirile, deoarece acest lucru ar putea determina clienții să caute alternative mai ieftine. Totuși, dacă un agent economic „bate toba” despre creșterea prețurilor, există suspiciunea că acesta încearcă să transmită un mesaj competitorilor: „Hai să creștem toți prețurile”.

„Cert este că dacă tu crești singur prețurile, s-ar putea să nu ai succes, consumatorii se vor orienta spre cei care au păstrat prețurile la un nivel rezonabil. Așadar, apare tendința aceasta de a crea o mișcare, hai să creștem toți prețurile. De aceea, suntem foarte suspicioși când vedem companii care merg în piață și anunță creșteri de preț. Acest lucru nu se întâmplă, în mod firesc. O companie nu se laudă cu asta, e o știre proastă, creșterea prețurilor, riști să nu mai cumpere lumea de la tine. Dacă aș fi comerciant, aș vrea creșterea de preț să treacă cât mai neobservată.

Așadar, când vezi un agent economic care, în loc să fie discret legat de creșterea prețurilor, bate toba, vorbește la televizor, te întrebi oare de ce, ce îl mână. Nouă ne e teamă că ceea ce îi mână este de fapt să dea un mesaj către alți competitori: hai să creștem toți prețurile. Asta vrem să oprim”, a mai explicat președintele Consiliului Concurenței.

Anunțarea unor majorări de prețuri poate încălca legea concurenței

Recent, Consiliul Concurenței a avertizat, printr-un comunicat de presă, că fiecare companie trebuie să îşi stabilească independent politica comercială, iar anticiparea unui anumit preţ ce ar trebui practicat poate intra sub incidenţa prevederilor Legii Concurenţei.

Autoritatea de concurență atrage atenţia și asupra faptului că o asociaţie poate fi considerată răspunzătoare de încălcarea regulilor de concurenţă atunci când deciziile, recomandările sau orice altă activitate întreprinsă de aceasta influenţează comportamentul companiilor, afectând concurenţa dintre ele.

Astfel, Consiliul Concurenței recomandă companiilor să evite orice practici care ar putea încălca legislaţia concurenţei și să se adreseze instituției cu privire la compatibilitatea inițiativelor lor cu legislația în domeniu.

Autoritatea de concurență a sancționat cu amenzi în valoare totală de 13.471.039 lei (aprox. 2,78 milioane euro) cinci companii din domeniul producției și/sau comercializării ouălor de consum din România (Toneli Holding SA, Avicola Lumina SA, Avicola București SA, Albatros Gold SRL, Super Eggs SRL), precum și asociația administrată de acestea (UCPR) pentru că și-au coordonat politicile comerciale referitoare la livrările de produse pe piață, cu facilitarea acestor acțiuni de către asociație, cu scopul de a crește artificial prețurile produselor sau cel puțin de stopare a scăderii prețurilor.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate