ECONOMIE
Peste 1200 de mici producători locali, ajutați, de la Cluj, să se promoveze. Se lansează brandul ”Crafted in Transylvania”
Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV) Cluj pregătește lansarea oficială, în primăvara anului viitor, în premieră națională, a brandului ”Crafted in Transylvania” (Produs în Transilvania), care își propune să ajute peste 1200 de mici producători locali să se promoveze în țară și străinătate și să-și vândă produsele având o garanție a calității.
Directorul executiv adjunct al ADRNV Cluj, Hegedus Csilla, a explicat pentru Cluj24 că, în prezent, nu există o procedură clară, un sistem clar prin care un mic producător local, care nu poate să asigure zilnic, de exemplu, 10 kg de miere pentru un supermarket, să ajungă să-și vândă produsele.
”Când mergem în străinătate sau mergem în marile lanțuri de magazine din România nu vedem, din păcate, produsele făcute la noi în regiune cu multă dragoste și cu mult talent de către producătorii locali.
Există această expresie de <<patriotism economic>>, care, pentru mine, e foarte important deoarece cred că laptele, mierea, zacusca, cârnații, pălinca, vinul făcut la noi în țară au o calitate net superioară altora și aș vrea să pot să cumpăr aceste produse.
Și ne-am dat seama, însă, că nu există o procedură clară, un sistem clar prin care un mic producător local de la noi, care nu poate să asigure zilnic, de exemplu, 10 kg de miere pentru un supermarket, să ajungă să-și vândă produsele.
Iar prin asta nu numai că omori micul producător sau nu-l lași să se dezvolte, dar se pierd anumite anumite cunoștințe, rețete despre care cred că sunt esențiale pentru patrimoniul cultural al României.
Și atunci, împreună cu colegii mei și cu alții, ne-am gândit ce-am putea să facem noi, Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest, care suntem făcuți să lansăm apeluri de proiecte europene și să ajutăm firme, UAT-uri să își îndeplinească visele.
După mai multe analize, am gândit acest program, acest brand, care se numește <<Crafted in Transylvania>>, prin care vrem să ajutăm micii producători locali să-și poată duce produsele pe piață, indiferent că vorbim de piața din România, sau piața din străinătate”, a spus Hegedus.
Peste 1200 de producători locali din 6 județe
Potrivit acesteia, în jurul acestui concept s-au alăturat, ca parteneri, Grupuri de Acțiune Locală (GAL-uri), consilii județene, Produs de Cluj, Produs de Sătmar, Produs de Bihor, Produs de Sălaj care și-au dat seama că este o posibilitate extraordinară ca, sub brandul ”Crafted in Transylvania”, să poată fi promovați micii producători locali și produsele lor.
”Acest brand este o premieră națională. Există Produs de Cluj, Produs de Sătmar, Produs de Bihor, dar nu există un concept care, pe lângă un brand care asigură calitatea și poți să îl cumperi liniștit, are atașată și capacitatea noastră de a dezvolta regiunea și cred că aici e cheia.
Vrem să ajutăm acești mici producători să ajungă cu produsele lor pe rafturile magazinelor din străinătate, a restaurantelor, a marilor lanțuri de retail.
Este un ajutor clar dat micului producător care foarte rar poate să-și construiască brandul de unul singur și, la fel, foarte rar poate să producă o cantitate atât de mare încât să poate să satisfacă o nevoie.
Noi credem că sub acest brand ni se vor alătura 5, 10, 20 de producători de miere, de exemplu, și va fi mult mai ușor pentru ei să producă cantitatea necesară de care un magazin sau un beneficiar din străinătate are nevoie.
Pe lângă asta, dorim să ajutăm micii producători locali să participe la târguri sub această umbrelă a brandului <<Crafted in Transylvania>>, dar și să și organizeze târguri specifice pentru produsele din regiunea noastră”, a subliniat Hegedus.
Potrivit acesteia, ”Crafted in Trasylvania” se adresează producătorilor locali din cele șase județe ale Regiunii de Dezvoltare Nord-Vest – Cluj, Sălaj, Bihor, Satu Mare, Maramureș, Bistrița-Năsăud, și poate reuni, sub umbrela brandului, peste 1200 de producători locali care sunt atestați în diverse domenii și care pot fi ajutați prin apeluri dedicate, prin consultanță, să-și dezvolte afacerea.
Calitatea, autenticitatea și tradiția
Șeful Departamentului de specializare inteligentă din cadrul ADRNV Cluj, Cristian Otgon, a declarat la rândul său că nevoile și opțiunile pentru fiecare sector sunt diverse și vaste.
”Contează dinamica economică de la, spre exemplu, o cramă de vinuri, care are, poate, un profil mai diversificat și poate să vândă atât în magazine mari, dar și la restaurante sau individual, față de producătorii de miere, care, în mod normal, trebuie să se asocieze în cooperative, care să le reprezinte interesele.
Avem în județul Sălaj un exemplu de cooperativă de producători de miere foarte bine organizată și care se orientează pe piețele din Germania.
Prin apelul de internaționalizare, care este complementar cu ideea de <<Crafted in Transylvania>>, noi vrem să le dezvoltăm, pe termen scurt, brand-ul, să aibă o imagine mai bună, să aibă instrumente de a se prezenta mai bine, inclusiv să participe la târguri internaționale.
În comitetul creat pentru acest brand, purtăm discuții inclusiv cu magazine mari de retail, în care să creăm rafturi bine definite unde un consumator, când vede scris <<Crafted in Transylvania>> să știe că acele produse îi oferă garanția calității.
Pentru că prin acest brand acest aspect am vrut să-l surprindem, să marcăm calitatea, autenticitatea și tradiția”, a precizat Otgon.
Anca Roman, de la Departamentul Platforma INNO și Atragerea Investitorilor al ADRNV, a afirmat la rândul său că au fost selectați, deja, membrii pentru comitetul dezvoltare al brandului ”Crafted in Transylvania”, care numără, în total, 23 de membri, printre care ADRNV, consilii județene, ADI-uri, asociații de dezvoltare, USAMV, GAL-uri, urmând ca, în etapa următoare, fie întocmit un regulament de aderare la acest brand pentru producătorii locali.
Sigiliu de calitate
Cristan Otgon a precizat că regulamentul va prevede, printre altele, și respectarea unui standard de calitate care trebuie demonstrat de un producător local pentru a fi acceptat.
”Cineva care are, deja, certificat bio pentru produs, ori are un produs tradițional certificat de Ministerul Agriculturii, să nu îl împovărăm cu un proces suplimentar, un proces birocratic.
<<Crafted in Transylvania>> este un brand umbrelă, un sigiliu de calitate, prin care noi vrem să oferim această identificare cu regiunea Translvania.
Există acest manual de identitate vizuală prin care producătorii, în funcție de ambalajul pe care îl au, își adoptă, fie printr-o bulină, fie printr-o integrare în eticheta pe care deja o obțin, brandul <<Crafted in Transylvania>> adiacent cu brandul lor.
Iar un producător local își păstrează marca, denumirea produsului său, dar o promovează sub umbrela <<Crafted in Transilvania>> prin care se certifică garanția calității acelui produs.
Este și responsabilitate, pentru că ne angajăm în fața consumatorului final”, a menționat șeful de departament din cadrul ADRNV.
Acesta a mai arătat că micii producători erau într-o zonă în care le era greu să se informeze, să-și aloce timp, astfel că Agenția a lansat și un apel de internaționalizare pentru a-i ajuta.
”Am prioritizat sectorul agroalimentar, al cosmeticelor și al suplimentelor naturale, am avut șapte întâlniri pe marginea ghidului plus încă trei întâlniri pregătitoare pentru comitet.
Experiența a fost că mulți nici nu auziseră de lansarea în consultare publică a apelului, dar apoi ne-au spus că abia așteaptă lansarea apelului de utilizare a brandului <<Crafted in Transylvania>> pentru că magazinele din străinătate le cer această identificare cu originea din Transilvania.
Pe apelul de internaționalizare avem acum doar 72 de aplicații din partea a 72 de producători locali din cei 1200, dar, cu siguranță la apelul pentru utilizarea brandului, numărul va crește pentru că este o mare nevoie”, a mai menționat Cristian Otgon.
Producători chibzuiți
Acesta a adăugat că linia de finanțare pentru internaționalizare permitea un grant de până la 275.000 de euro per producător, alocarea totală fiind de 10 milioane de euro, dar aceștia s-au dovedit a fi chibzuiți, astfel că media finanțărilor este în jur de 155.000 de euro.
”Unii au spus că au nevoie să participe la târguri pentru că acolo sunt clienți din Germania și pot să obțină, în cazul cramelor, medalii și să concureze pentru medalii, pentru identificare.
Nu au aplicat pentru valoarea maximă, pentru că de obicei, la apelurile pentru firme, ideea era să se meargă pe valoarea maximă și vor vedea ulterior de câți bani au nevoie. Dar aici, producătorii locali au fost foarte atenți cu bugetul.
Scopul principal al liniei de finanțare era internaționalizarea, adică un pachet de bază din care puteau să aleagă branding sau rebranding, promovare – promovare online sau offline, activități pentru servicii de inovare, în sensul de a-și adapta produsul la o anumită piață sau ambalajul la o anumită piață.
De asemenea, puteau să aplice pentru standarde internaționale, certificări internaționale sau alte validări de pe alte piețe și complementar, puteau să-și ia și echipamente, dar strict pentru specificul de pe o anumită piață.
Cu primii 72 de producători ne așteptăm ca, după ce avem contractele de finanțare, să depună și pe apelul de <<Crafted in Transylvania>> unde vor fi evaluați astfel încât produsele lor să se alinieze cu ceea ce vom agrea în comitet și să creăm o masă critică după care să putem să creăm o comunitate.
Sperăm ca brandul <<Crafted in Transylvania>> să fie lansat oficial în primul trimestru al anului viitor”, a mai spus Cristian Otgon.
Posibilitățile de dezvoltare sunt nelimitate
Ovidiu Mărginean, expert comunicare în cadrul ADRNV Cluj, a menționat că un prim contact cu brandul ”Crafted in Transylvania” a avut loc în luna octombrie la Bruxelles, la Săptămâna Europeană a Regiunilor.
”A fost prima ocazie când, alături de partenerii noștri din trei județe – Bistrița – Năsăud, Sălaj și Satu Mare, am selectat cele mai bune produse din fiecare județ pe care le-am oferim la stand-ul de tasting, de degustare, pe care l-am organizat la Bruxelles.
A fost prima ieșire practică publică a brandului în care am personalizat stand-ul. Am avut surpriza să fim întrebați unde se găsesc produsele expuse, unde se găsește această pălincă, nu orice pălincă, ci această pălincă din care au gustat cei prezenți al Bruxelles, unde pot găsi selecția de brânzeturi din Transilvania.
Noi visăm, deja, la cum ar fi la fel ca în alte regiuni care cunosc valoarea turismului și extinderea acesteia asupra producătorilor locali, la micul dejun într-un hotel, într-o pensiune din Transilvania să existe meniul <<Crafted in Transilvania>>?
Cum ar fi acele mici cutiuțe cu magiun, unt sau cu miere, să fie ale unor producători din imediat apropiere, pentru că există regiuni din Europa unde vezi distanța de la care provine produsul pe care îl găsești în meniu.
Prin acest brand dorim să încurajăm, de ce nu, ca produsele noastre să se regăsească chiar și în meniurile marilor restaurante.
Dacă ar putea exista câte un produs care să fie bazat pe produse sezoniere <<Crafted in Transylvania>> și să se actualizeze în funcție de ceea ce oferă sezonul, ar fi senzațional.
Până la urmă, micii producători care nu au capacitatea să umple rafturile unui lanț de retail, ar reuși să trăiască foarte bine și să ofere produse de calitate pentru cei care vor să cumpere astfel de produse, să le consume în restaurante, în hoteluri și în pensiuni.
Posibilitățile de dezvoltare sunt nelimitate.
Prima dată trebuie, însă, să validăm la nivel de bază acest brand-umbrelă, și apoi să creștem”, a completat Mărginean.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






