CULTURA
Primul CLUB de jazz din Cluj-Napoca se DESCHIDE în fostul cinematograf Edison (Steaua Roșie)

Primul club de jazz din Cluj-Napoca se deschide în fostul cinematograf Edison (Steaua Roșie). Fondul Jazz in the Park revine odată cu Jazz in the Park Competition 2024. Comunitatea este invitată să susțină tinerii artiști și deschiderea acestui club de jazz.
„Fondul Jazz in the Park, modalitatea prin care comunitatea din Cluj a susținut o serie întreagă de proiecte culturale, va fi relansat la Jazz in the Park Competition 2024, cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est care va avea loc în 5-7 iulie 2024, în Parcul Central din Cluj-Napoca.
Primul CLUB de jazz din Cluj-Napoca se DESCHIDE în fostul cinematograf Edison (Steaua Roșie)
Inițiat acum 9 ani, în cadrul festivalului Jazz in the Park, proiectul a fost unul inedit în România. Acum, el revine cu același mecanism cunoscut de comunitate: intrarea la eveniment va fi gratuită, dar participanții pot să achiziționeze online sau în timpul competiției, un bilet neobligatoriu în valoare de 30 de lei.
La fel ca în trecut, toți cei care au donat bani, vor primi o brățară pe care pot să o poarte cu drag de muzică și artă. În plus, biletul neobligatoriu mai vine cu participarea automată la o tombolă cu premii atractive.
Alin Vaida, fondator Jazz in the Park: ”Un concept simplu, dar de mare importanță. Un gest capabil să unească o comunitate. În 2015, Jazz in the Park ajungea la a treia ediție și devenise deja unul dintre cele mai importante evenimente muzicale din România, nu doar de jazz. Accesul era liber. Nu ne-am regretat niciodată decizia, dar ne-am dat seama că dacă doar un sfert din participanți ar cumpăra un bilet, am putea strânge o sumă considerabilă de bani. Așa că am decis să încercăm ceva nou. Așa s-a născut biletul neobligatoriu.
De-a lungul timpului, am oferit burse pentru muzicieni, am sprijinit trupe în turnee, am finanțat proiecte culturale locale și am răspuns nevoilor artiștilor care ne-au cerut ajutorul. Mai important decât banii strânși, acest fond a consolidat și mai mult comunitatea Jazz in the Park. Pandemia a schimbat multe lucruri, dar acum, în 2024, am decis să reluăm acest proiect, deoarece simbolic, era unul dintre aspectele care făceau Jazz in the Park unic în România, poate chiar în lume.”
Primul club de jazz din Cluj-Napoca se deschide în fostul cinematograf Edison
Fondurile strânse vor fi direcționate către proiectele Jazz in the Park de sprijinire a tinerilor artiști români, dar și pentru dezvoltarea activităților în primul club de jazz din Cluj-Napoca! Asociația FAPTE, inițiatoarea evenimentelor Jazz in the Park, a luat sub aripa sa o veche clădire emblematică a orașului: fostul cinematograf Steaua Roșie, situat la intersecția străzilor Ploiești și Paris. Înființată în perioada interbelică sub denumirile Edison și Capitol, clădirea va fi recondiționată pentru a oferi un spațiu vibrant dedicat jazzului și artiștilor locali. Prin această inițiativă, organizatorii Jazz in the Park își doresc să revitalizeze un spațiu cultural de patrimoniu și să sprijine dezvoltarea culturală a comunității.
„Avem nevoie de sprijinul comunității ca acest loc să existe”
Alin Vaida, fondator Jazz in the Park: ”Anul acesta, banii strânși vor fi folosiți pentru cea mai curajoasă inițiativă a noastră de până acum. Ne-am luat inima în dinți și ne-am decis să deschidem primul club de Jazz din istoria orașului Cluj-Napoca! Am luat un spațiu special din oraș, un fost cinematograf și acum suntem în curs de amenajare cu el. Locul se va numi Edison, în cinstea destinației originale a clădirii, dar și în cinstea lui T. Edison, care a inventat fonograful.
Aici vom face programe pentru artiști, vom promova trupele tinere și vom contribui la agenda culturală a orașului cu multe concerte pe tot parcursul anului. O să vă zicem mai multe despre acest loc după ce trece evenimentul nostru. Însă până atunci, am vrut să vă spunem că-l facem și că avem nevoie de sprijinul comunității ca acest loc să existe!”
Vreau să cumpăr un bilet neobligatoriu Jazz in the Park!
Biletele neobligatorii prin care va fi creat Fondul Jazz in the Park sunt disponibile online, pe iabilet.ro. De asemenea, ele vor putea fi achiziționate și la unul dintre cele patru standuri dedicate care vor fi special amenajate în Parcul Central din Cluj-Napoca pe perioada evenimentului. Acolo, voluntarii vor oferi doritorilor bilete pe loc.
Bilete neobligatorii vor putea fi cumpărate și de la shop-ul Jazz in the Park amenajat în cadrul competiției. Toate biletele vor fi fiscalizate, iar fondurile vor fi utilizate în scopuri comunitare, asigurând transparența și corectitudinea utilizării acestora.
Despre Fondul Jazz in the Park și cum a început totul
Fondul Jazz in the Park a fost lansat pentru prima dată în 2015, ca parte a festivalului Jazz in the Park. De-a lungul anilor, prin aceasta acțiune s-au strâns fonduri semnificative pentru proiecte artistice și comunitare. Această campanie a fost activă până în 2020, timp în care s-au strâns și au fost donați peste 100.000 euro în comunitate. În 5 ani (2015 – 2019), Fodul Jazz in the Park a strâns aproximativ 100.000 EUR de la peste 20.000 de donatori și a finanțat peste 30 de proiecte culturale și burse pentru muzicieni.
Jazz in the Park Competition 2024
Parcul Central din Cluj-Napoca va găzdui din nou cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est ca premii și număr de participanți: Jazz in the Park Competition! 13 trupe din 10 țări au ajuns în finala celei de-a VII-a ediții a concursului internațional, ce va avea loc între 5-7 iulie 2024. Anul acesta, s-a înregistrat un număr record de înscrieri: 246 de trupe din 39 de țări.
Intrarea la eveniment va fi gratuită, oferind publicului ocazia de a se bucura de spectacole live și de atmosfera vibrantă a unui festival de jazz autentic.
Jazz in the Park Competition a revenit în 2023 după câțiva ani de pauză, ca un eveniment matur, organizat separat de Jazz in the Park Festival, și își propune să descopere trupe talentate de jazz din toată lumea și să le facă cunoscute. Evenimentul ajunge anul acesta la cea de-a VII-a ediție”, au transmis organizatorii.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
VIDEO. Cum s-a votat bugetul județului Cluj cu unanimitate. Consilierii Georgiana Sima (PNL) și Alexandru Cordoș (PSD) explică

Consilierii județeni Georgiana Sima (PNL) și Alexandru Cordoș (PSD) au explicat cum s-a votat cu unanimitate bugetul județului Cluj pe anul 2025 în cadrul emisiunii ”Transilvania la raport” de pe ClujliveTV, moderată de jurnalistul Vasile Măgrădean, realizată în colaborare cu Cluj24.
Cei doi aleși au analizat proiectele de investiții ale județului Cluj pe anul în curs, dar au făcut și referiri la decizia de amânare a aprobării bugetelor unor regii și societăți din subordinea CJ, deoarece directorii acestora nu s-au prezentat în fața plenului.
Regăsiți în video declarațiile celor doi consilieri județeni.
CLUJ24 TV
VIDEO. Actorul Dragoș Pop, la Clujăreală: Tot ce urmăresc în COMEDIE e să ridic nivelul de ENTUZIASM

Actorul clujean Dragoș Pop, invitat la podcastul „Clujăreala”, realizat de Marius Aciu, emană umor din toate pozițiile. Poziția preferată, însă, e cea din picioare. Fie că e pe scena Naționalului, fie că face stand-up într-o crâșmă, Dragoș Pop este la fel de entuziast și profesionist ca un chelner în așteptarea bacșișului. Absolvent al Departamentului de Teatru al Facultăţii de Litere din cadrul Universității „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca, promoţia 1998, clasa prof. Miriam Cuibus, este angajat al Teatrului Național clujean din 1998.
„Am făcut Liceul de Mate-Fizică 1 în Gheorgheni. A fost, practic, magma de unde mi-am luat eu întreaga forță spre a fi creator adevărat. Adică am fugit cât mai departe de matematică și fizică. Dar am făcut și 2 ani de Politehnică. După care, spiritul meu și faptul că eram extrem de inteligent, eram cel mai inteligent dintre ingineri și probabil cel mai slab inginer dintre actori, am decis să urmez chemarea interioară și m-am dus spre teatru. Și, practic, pot să spun că de la 20-21 de ani, teatrul a fost viața mea și întâlnirea cu oameni fantastici m-a format. Întâlnirea cu profesorii mei, cu Miriam Cuibus, cu Mona Marian, cu Mikloș Bacsi, cu mulți, mulți, cu Ion Vartic, cu Laura Pavel, soții Căpușan, mulți oameni care mi-au creionat oarecumva destinul.
VIDEO. Actorul Dragoș Pop, la Clujăreală: Tot ce urmăresc în COMEDIE e să ridic nivelul de ENTUZIASM
E, am ajuns acum la 50 de ani, ceea ce îmi părea, până de câteva zile, extrem de mult și mi se păreau că oamenii erau aproape morți la 50 de ani, dacă nu foarte bătrâni. Sunt puțin imobil, adevărat, pentru că simt că începe să-mi crească bronzul pe picioare. Și devin statuar, devin statuie și mi-am și rezervat un loc în fața Teatrului Național, mai jos puțin de Eminescu, unde va fi amplasat bustul meu în picioare, peste, evident, 30-40 de ani.
Am fost rodul unei întâmplări și probabil rodul unei mari iubiri, pentru că am fost născut dintr-o mare iubire, dintre o zeitate care este mama mea și un zeu păgân, care este tatăl meu, da, cel coborât direct din Valhalla, despre care am aflat de curând că este tot getică, de fapt.
Dar apropo de ingineri, ce pot să spun despre ei sau despre oamenii care au o gândire sistematică, sistemică mai mult, o gândire analitică, sunt mult mai aplicați spre studiu. Și umorul, ca orice altă formă de artă, umorul și comedia ca formă de artă, se studiază, în primul rând. Adică pleci de la un simțământ, de la un diamant interior care zice aaa, you are funny, ești distractiv, poți să aduci zâmbetul pe buze, bună dispoziție. De ce-mi place mie să fac comedie? Pentru că tot ce urmăresc în comedie e să ridic nivelul de entuziasm, pentru că asta e cel mai important, nu să fii super inteligent, super spiritual, din punctul meu de vedere. Mă interesează ca atunci când ne despărțim să trăim un sentiment de estetică, care se subsumează bunului, frumosului și dreptului.
„Umorul nu se naște din nimic”
Deci dacă ne despărțim cu gândul aaa, a fost bine, a fost frumos, a fost ok, a fost mai bine, pentru mine este suficient. Și acum să revenim la ingineri. Inginerii gândesc, sunt aplicați spre studiu, vor să vadă ce este în interior, în spatele unei glume, cum se face o glumă, ce înseamnă comedia, ce înseamnă umorul, cum e el, cum se dezvoltă el, cum îl construiesc, cum îl proiectez, cum rezonează în mine, sau on and on and on.
Bun, făcând tot acest proces, ajungi la niște răspunsuri și ajungi chiar și la un anumit sistem, să zic, pentru că umorul nu se naște din nimic, el este rodul a ceva și dacă te apuci să studiezi cum fac inginerii, îți dai seama cam cum se construiesc glumele, cum se construiesc poveștile și, în general, dacă te interesează să mergi mai departe, să vorbești despre comedie, cum spunea Aristotel, și sunt perfect de acord, este insolență educată. Dacă nu e educată, e mitocănie și pe mine nu mă atrage zona asta. Există și tipul ăsta de on your face, care este un tip de umor foarte brutal pe care eu nu-l agreez, dar ce-mi place mie la insolența asta educată e că dacă e făcută bine și urmează, are câțiva piloni esențiali și te cațeri pe ei un pic, începi să joci, să te joci cu ei și să-ți dai seama că există, domnule, o rețetă cât de cât prin care te poți apropia de umor, de comedie.
„Involuntar începem să râdem, atunci când cineva alunecă pe o banană”
Spre exemplu, comedia este definită foarte bine în engleză, comedy, prima regulă ar fi comedy is cruelty. Comedia este cruzime, nu? Când mergi pe stradă și tu aluneci și te-ai lovit la deget, e o tragedie. Când altul în fața ta cade într-un canal și moare, poate fi o comedie. Deci este cruzime. Un subiect de comedie, da? Deci comedia este cruzime. Vedem și atunci când involuntar începem să râdem, atunci când cineva alunecă pe o banană sau se lovește cu capul de ceva. Pentru că, și acum să săpăm mai adânc, noi avem aici sistemul limbic sau R-complex sau creierul primitiv, care este răspunzător cu instinctul, da? Și imediat, într-o fracțiune de secundă, reacționăm, pentru că e dezvoltat de acum 50 de milioane de ani, fără ca să vină neocortexul, care e mai nou și are numai 200.000 de ani, să ne dea explicațiile. Deci noi involuntar reacționăm. Deci asta ar fi comedy’s cruelty, prima secvență.
A doua secvență ar fi comedy’s contrast. Adică comedia este contrast. Înalt, mai micuț. Gras, slab. Urât, frumos. Aici suntem. Da? Deci comedia este contrast. Când asociezi, când lucrezi în contrast, și contrastul merge mai departe și se toarnă cumva în exagerare. Deci dacă te apuci să exagerezi, din nou apare comedia, nu? Dacă îi spui iubirii tale, nu înțelegi, te iubesc. Da? Apare exagerarea, iarăși devine… Cazi în extremă. Și este iarăși un suport de comedie.
„Toate aceste tabu-uri poți să le expui într-un mod funny”
Și apoi al treilea pilon important este comedy’s culture. Se referă la stereotipuri, la tabu și, slavă cerului, în societatea noastră românească, care este o societate încă săracă, acum intră în modernitate, de-abia, ai o grămadă de tabuuri, de prejudecăți și așa mai departe. Sondându-le, ai foarte mult material de comedie și acolo. Tabuuri sunt o grămadă. Spre exemplu, cel mai întâlnit și cel mai auzit atât în comedie cât și în stand-up, este sexualitatea. Este tabu. Da? Adică sexul e tabu încă în societatea noastră. Da, deși avem peste tot și acces imediat la sexualitate și ne bazăm pe sexualitate, ea este tabuizată încă, da? Apoi religia este tabu-izată, din nou. Nu neapărat religia în sine, ca dogmă, ci credința. Credința într-o forță divină, în divinitate, este tabuizată. Familia este tabu-izată. Familia este pură, este tradițională, așa, mai departe. Nu poți să intri în dedesubtul ei s-o expui.
Toate aceste tabu-uri poți să le expui într-un mod funny, dacă știi s-o faci. Deci ăsta este iar un zăcământ de comedie. Relațiile interumane de tip, hai să zic, non-heterosexual sunt tabu-izate, da? Și multe alte lucruri. Politica. Dar aici nu intru pentru că nu mă atrage deloc spectrul ăsta pentru comedie, dar iarăși, deși toată lumea vorbește despre politică, este tabu oarecum, pentru că dacă sondezi mai departe, politică suntem toți. Și, practic, toți suntem prostănaci, dar avem vârfurile vizibile”, a spus, printre altele, Dragoș Pop.
EVENIMENT
Suporterul U Cluj care a aruncat cu o sticlă de bere în față unui tânăr, pus sub control judiciar pentru 60 de zile

Marius Băncilă, suporterul U Cluj care a aruncat cu o sticlă goală de bere într-un suporter al echipei rivale, CFR Cluj și l-a rănit în zona feței a fost pus sub control judiciar pentru 60 de zile, anunță Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca.
Suporterul U Cluj, care are 38 de ani a fost identificat și reținut sâmbătă, pentru 24 de ore, de polițiștii clujeni. Procurorul a precizat că agresiunea nu a avut de a face cu etnia victimei.
Suporterul U Cluj, acuzat de violențe, pus sub control judiciar
Procurorul de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca a dispus, duminică, 6 aprilie, măsura controlului judiciar pe o perioadă de 60 de zile față de o persoană
cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de tulburarea ordinii și liniștii publice și lovirea sau alte violențe.
„S-a reținut că la data de 31 martie, în jurul orei 23:17, în timp ce inculpatul se deplasa pe o alee din Parcul Central situat în mun. Cluj-Napoca, în direcția Opera Maghiară, după finalizarea partidei de fotbal dintre echipele Universitatea Cluj și CFR Cluj ce a avut loc pe stadionul Cluj Arena, acesta ar fi observat un grup de suporteri ai echipei CFR Cluj pe care i-ar fi amenințat cu acte de violență fizică, după care ar fi aruncat înspre aceștia de la o distanță de câțiva metri o sticlă de bere golită de conținut, care a lovit persoana vătămată în zona feței, cauzându-i
acesteia leziuni traumatice ce necesită 17-18 zile de îngrijiri medicale pentru vindecare”, se arată într-un comunicat de presă.
De asemenea, suporterul U Cluj a tulburat ordinea și liniștea publică prin acțiunile sale, având în vedere că la acel moment, arată procurorul, Parcul Central era intens circulat de persoane care au participat la evenimentul sportiv menționat.
Violențele nu au ca și cauză etnia
Reprezentanții Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca au mai precizat că din mijloacele de probă administrate în cauză a reieșit faptul că mobilul comiterii infracțiunilor descrise mai sus a constat în rivalitatea dintre suporterii echipelor de fotbal Universitatea Cluj și CFR Cluj și nu a avut legătură cu temeiuri care țin de etnia persoanei vătămate.
Suporterul U Cluj, interzis pe stadion
Prin ordonanța prin care procurorul a dispus măsura controlului judiciar față de inculpat, s-au dispus două obligații cu caracter special față de acesta, respectiv interdicția de a participa la manifestări sportive publice și interdicția de a se apropia la o distanță mai mică de 200 de metri de stadioanele ”Cluj Arena” și ”Dr. Constantin Rădulescu” cunoscut și ca Stadionul CFR, în zilele în care se desfășoară meciuri oficiale de fotbal în aceste locuri cu participarea oricăreia dintre cele două echipe.
EVENIMENT
Ambulanță SMURD Cluj, care transporta o pacientă, implicată într-un accident la Bunești. O fetiță a ajuns la spital

Un accident de circulație, în care a fost implicată o ambulanță SMURD Cluj a fost implicată, duminică într-un accident de circulație.
Ambulanța, care s-a ciocnit cu o mașină, transporta o pacientă în vârstă la spital.
Ambulanță SMURD Cluj, care transporta o pacientă, implicată într-un accident la Bunești
O ambulanță SMURD de terapie intensivă mobilă din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca, aflată în misiune, având semnalele acustice și luminoase în funcțiune, a fost implicată în urmă cu puține momente într-un accident rutier petrecut pe raza localității Bunești.
Aceasta efectua transportul unei paciente de aproximativ 80 de ani de la o unitate spitalicească din Cluj-Napoca spre spitalul din Dej, au transmis reprezentanții ISU Cluj.
Pacienta din ambulanța SMURD și membrii echipajului nu au suferit leziuni.
În accident a mai fost implicat un autoturism. La fața locului au intervenit în sprijin două ambulanțe SAJ și o ambulanță SMURD. Un bărbat și o minoră de aproximativ 10 ani au fost asistați la fața locului, cea din urmă necesitând transportul la spital pentru investigații suplimentare.
La o primă evaluare, ambii prezentau afecțiuni ușoare. Totodată, pacienta de aproximativ 80 de ani, aflată în ambulanța SMURD, este transportată la spital cu o ambulanță SAJ.