CULTURA
Jazzologul clujean Virgil Mihaiu împlinește 73 de ani. A inițiat PRIMUL curs de estetica jazzului în România

Clujeanul Virgil Mihaiu, scriitor, jazzolog și diplomat român, profesor de estetica jazzului, poliglot, promotor cultural și performer de jazz-poetry, împlinește 73 de ani.
Între 2006-2012 a fost întâiul director al Institutul Cultural Român din Lisabona și ministru consilier pe lângă Ambasada României din Portugalia. Din 2015 este director al centrului cultural brazilian Casa do Brasil și al Bibliotecii de Studii Latino-Americane din Cluj.
Jazzologul clujean Virgil Mihaiu împlinește 73 de ani. A inițiat PRIMUL curs de estetica jazzului în România
Virgil Mihaiu s-a născut în 28 iunie 1951 la Cluj. A absolvit în 1974 secția engleză-germană/facultativ spaniolă-portugheză la Facultatea de Litere a Universității Clujene.
Între 1971-1983 este membru al redacției revistei de cultură Echinox. Devine membru al Uniunii Scriitorilor din România în 1981. Între 1983-1994 este redactor pentru România al revistei Jazz Forum, editată de Federația Internațională de Jazz la Varșovia. Din 1990 face parte din redacția publicației lunare Steaua, editată de U.S.R..
În paralel, din 1992 e integrat în cadrul Academiei Naționale de Muzică G. Dima din Cluj. Din 1993 este membru de onoare al Asociației Criticilor de Jazz din Statele Unite (J.J.A.). În 1994 fondează Jazzographics, primul grup de jazz-poetry româno-britanic, împreună cu muzicienii Alan Tomlinson, Harry Tavitian și Corneliu Stroe. În 1996 aderă la PEN-Club România. Fondează Cursul de Estetica Jazzului la Academia Națională de Muzică din Cluj în 1997.
„În 2004 e cooptat în juriul ce acordă Premiul European de Jazz”
Din același an este membru al juriului mondial Down Beat Jazz Critics Poll și membru de onoare al Asociației Culturale Cehia-Romania din Praga. În 2001 devine primul est-european cooptat în redacția Down Beat, publicația-pivot a jazzului mondial editată la Chicago, și membru al Societății F. Scott Fitzgerald, New York.
În 2002 își susține doctoratul (Magna cum laude) cu un studiu monografic despre F. Scott Fitzgerald din perspectivă jazzologică. În 2004 e cooptat în juriul ce acordă Premiul European de Jazz, patronat de guvernul Austriei. Din 2006 devine director cofondator al Institutului Cultural Român din Lisabona și ministru consilier pe lângă Ambasada României din Portugalia, funcții pe care le va exercita până în 2012.
Din 2015 e cooptat ca profesor master în cadrul Centrului de cercetare a imaginarului Phantasma, al Facultății de Litere a Universității Babeș-Bolyai și i se atribuie titlul de profesor universitar asociat la Academia Națională de Muzică G. Dima. Din 2015 este director al centrului cultural brazilian Casa do Brasil și al Bibliotecii de Studii Latino-Americane, de sub egida Universității Babeș-Bolyai din Cluj.
„Inițiază primul curs de estetica jazzului în România”
În peste jumătate de secol de activitate culturală, Mihaiu a marcat câteva priorități:
– este autorul primului volum de eseuri în limba română despre jazz din perspectiva culturii contemporane (Cutia de rezonanță, 1985);
– co-editor, împreună cu producătorul Leo Feigin, al primelor albume de jazz avangardist românesc apărute în Occident, la Casa Leo Records din Londra (interpretate de Harry Tavitian/Corneliu Stroe & grupul Creativ, 1985);
– co-fondator al întâiului grup de jazz-poetry româno-britanic (Jazzographics, 1994);
– inițiază primul curs de estetica jazzului în România, la Academia Națională de Muzică G. Dima Cluj (1997);
– în 2001 devine primul jazzolog din Europa central-orientală cooptat în redacția Down Beat, mensualul de referință globală editat la Chicago.
Contribuie, în calitate de director co-fondator, la inaugurarea Institutului Cultural Român din Lisabona. Aici lansează initiative de diplomație culturală, precum: instituirea titlului onorific Amicus Romaniae, menit a evidenția personalitățile din sfera cultural-diplomatică lusitană și internațională consecvent implicate în susținerea activităților Institutului Cultural Român din Lisabona (2007); Stagiunea Muzicală Română în Portugalia, desfășurată între 2007-2012; Vara Culturală Română în Portugalia; gale de cinema românesc la Lisabona, Porto, Coimbra, Evora, Estoril, Ponta Delgada/Insulele Azore etc.
Coorganizator, consilier, conferențiar, moderator al primei editii din România a Zilei Mondiale a Jazzului / 30 aprilie 2013, Cluj. În 2015, la inițiativa sa, pentru întâia dată o instituție de învățământ superior din România – ANMGD din Cluj – acordă titlul de Doctor Honoris Causa unui jazzolog: John Edward Hasse de la Smithsonian Institution din Washington, fondatorul Zilei Mondiale a Jazzului. În cadrul ceremoniei de decernare, Virgil Mihaiu rostește discursul de Laudatio. În 2017 și 2018, este primul conferențiar care susține prelegeri de jazzologie la Academia Națională de Muzică a Muntenegrului, în capitala istorică Cetinje.
La mulți ani, Virgil Mihaiu!
Sursa: Wikipedia
Foto: captură YouTube
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Boc, după semnarea contractului de execuție al centurii metropolitane:Ne apucăm de treabă, cel mai important proiect după metrou

Primarul Emil Boc a semnat, luni, la Ministerul Transporturilor, contractul de execuție al centurii metropolitane cu asocierea formată în jurul companiei Dimex 2000 și a spus că acest proiect de infrastructură este cel mai important după ce al metroului.
”Mă aflu la Ministerul Transporturilor unde, împreună cu directorul Direcției Tehnice, Virgil Poruțiu, am semnat, în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, contractul pentru realizarea centurii metropolitane a Clujului, de peste 1,1 miliarde de euro.
Ne bucurăm că am ajuns la acest moment de finalizare a licitației, de semnare a contractului de execuție. De astăzi, după semnare, ne apucăm de treabă și trecem și la implementarea acestui proiect major de infrastructură, cel mai important după metrou”, a spus Boc.
Test de maturitate pentru Dimex 2000
Potrivit acestuia, a semnat unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură a Clujului, care va face diferența în viața clujenilor.
”Cea mai aglomerată rută din România este Cluj-Napoca – Florești, cu peste 70.000 de mașini pe zi. Acest proiect rezolvă această problemă. Proiectul de 1,1 miliarde de euro are 24 de km, încă 20 de km de drumuri de legătură, 20 de noduri de legătură, 5 tuneluri, traversează Făgetul. Avem un proiect temeinic.
Știu că nu va fi ușor, dar am încredere că se va realiza la standardele menționate”, a spus Boc.
Acesta a mulțumit echipelor de la Ministerul Transporturilor și CNAIR pentru implicarea în derularea acestui proiect,
”Vreau să felicit firma Dimex, care are un test acum, să termine la timp, în iulie, conectarea Clujului la autostradă. Testul maturității depline a firmei este proiectul de centură metropolitană a Clujului.
Mulțumesc și UE, pentru că fără sprijinul și implicarea Europei, Clujul ar fi fost vitregit de o grămadă de proiecte de infrastructură. Când cineva întreabă unde este Europa, putem spune că Europa este aici, prin aceste proiecte de infrastructură.
Cum se spune în Ardeal, <<Dumnezeu îți dă, dar nu îți bagă în straiță>>. Fără acești oameni de aici, fără dl. ministru Grindeanu și viziunea domniei sale și fără echipa din preajma sa, aceste lucruri nu ar fi devenit realitate”, a spus Boc.
Grindeanu: Proiecte provocatoare pentru municipalitate
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a spus că proiectul este unul important pentru Cluj, mai ales pentru traficul dintre Cluj-Napoca și Florești.
”Ca timișorean, m-am simțit puțin invidios față de clujeni, fiindcă au știu tot timpul, și primarul Boc a știut tot timpul, să meargă înainte cu proiecte provocatoare pentru municipalitate. Nu numai pentru Cluj-Napoca și și pentru zona limitrofă și pentru Transilvania.
S-a râs mult în urmă cu câțiva ani și s-a crezut că este SF proiectul de metrou și uite că nu e”, a spus Grindeanu.
Contractul prevede proiectarea centurii metropolitane într-un an și execuția în 3 ani, astfel că proiectul ar trebui finalizat în 2029.
Finanțare din fonduri europene
Tronsonul 2 al Centurii Metropolitane din Cluj, respectiv Gilău – A3 – Cluj- Napoca – Apahida – DX4, este finanțat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, din fonduri alocate prin Programul Transport 2021-2027.
Contractul este semnat de Primăria Cluj-Napoca și Asocierea DIMEX-2000 COMPANY (Leader), HYDROSTROY AD (Asociat), INTEGRAL INZENJERING A.D. LAKTASI.
EVENIMENT
CNAIR: UMB nu suspendă lucrările la Autostrada Transilvania. Se intră în săptămâna de pauză

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a negat informațiile din presa centrală potrivit cărora constructorul UMB suspendă lucrările la Autostrada Transilvania din lipsă de fonduri.
”Constructorul UMB nu suspendă nicio lucrare, doar intră în săptămâna normală de pauză. Nu sunt probleme cu finanțările, toate plățile fiind la zi”, a transmis, luni, CNAIR la cererea Cluj24.
Și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a spus, luni, că UMB are peste 7000 de angajați pe șantierele Autostrăzii Transilvania și că lucrările continuă, conform calendarului.
Perioada de pauză va avea loc în perioada 18-23 mai.
EVENIMENT
Sabău („U” Cluj), după înfrângerea din meciul cu FCSB: S-a văzut clar DIFERENȚA de valoare, de calitate

Duminică seara, Universitatea Cluj a suferit o înfrângere în fața FCSB, 0-2. După meci, Ioan Ovidiu Sabău, antrenorul clujenilor, s-a arătat dezamăgit de rezultat și de jocul prestat de echipa lui, vorbind despre o diferență clară de valoare între cele două echipe.
„Ca să pui în dificultate FCSB, ai nevoie să ții mingea. La 4-5 pase consecutive, dai mingea adversarului, te face să alergi. S-a văzut clar diferența de valoare, de calitate. Ca să pui în dificultate FCSB, trebuie să ții de minge. Le-am dat mingea adversarilor, s-a văzut clar diferența de valoare – ani mulți în care s-au investit bani mulți. În timp se construiește o echipă valoroasă.
Sabău („U” Cluj), după înfrângerea din meciul cu FCSB: S-a văzut clar DIFERENȚA de valoare, de calitate
S-a văzut diferența, chiar dacă am încercat să-i punem în dificultate în prima repriză. Jucătorii și-au dorit, au alergat, dar se vede calitatea unui jucător. E o diferență mare. Ce să facem?
(referitor la penalty) Am văzut faza clară, e tras discret în momentul în care se întinde după minge, poziția e mai mult lăsată pe spate. În multe situații se dă, acum cei de la VAR au considerat că nu e suficient. Probabil, dacă era invers, nu știm dacă s-ar fi dat.
Pe mine mă interesează să vedem cum suntem noi, ce vrem să facem în campionatul următor, investițiile pe care trebuie să le facem. Trebuie să fim atenți, implicați. Am făcut lucruri frumoase, dar se vor uita. Important e ce vom face de acum înainte.
Se încearcă să se găsească soluții, să se aloce buget pentru achiziții. Oamenii se străduiesc. O să vedem ce se va întâmplă”, a spus Neluțu Sabău, după meci.

România este situată în vârful unui top european al accidentelor rutiere. Din păcate, din cauza vitezei excesive, a teribilismului și inconștienței la volan, anual mor sute de persoane, multe dintre ele nevinovate.
A devenit o adevărată aventură să circuli pe drumurile țării, așa cum sunt ele, mai bune sau mai rele. Felul în care unii conducători auto înțeleg să conducă „preventiv” se soldează cu tragedii. Unde este respectul față de partenerul de trafic? Unde este bunul simț? oare toate dispar în momentul în care ai sub fund o herghelie de cai putere? Se pare că da…
Atenție, ȘOFERI! Depășiri a la Cluj sau cât de subțire e linia dintre VIAȚĂ și MOARTE
Zilnic putem de exemple de astfel de comportamente agresive în trafic. Cel mai recent petrecut în județul Cluj și surprins de o cameră de bord, a fost în dimineața zilei de luni, când, pe drumul dinspre Bonțida spre Cluj-Napoca, unul cu vizibilitate redusă din cauza ceței, șoferul unui VW a efectuat mai multe depășiri periculoase, fiind aproape să producă un accident grav, intrând în coliziune cu o cisternă. Doar reflexul șoferului cisternei, care a tras de volan spre dreapta, a făcut ca tragedia să fie evitată.
Sigur, vor exista și comentarii de genul „ce căuta cisterna pe drum” sau „de ce n-a frânat mai repede ca să treacă bravul șofer”. Ar trebui ca participanții la trafic de bună credință să renunțe la asemenea acte de susținere și laude la adresa „temerarului” și să manifeste toleranță zero vis-a-vis de astfel de conduite la volan. Asta pentru că linia dintre viață și moarte este uneori foarte subțire…
Video: Info Trafic jud.Cluj