Connect with us

EVENIMENT

Prima zi de CRĂCIUN. „Umblatul cu Steaua”, obiceiul colindelor, alte TRADIȚII

Publicat


nasterea domnului

Creștinii ortodocși sărbătoresc pe 25 decembrie Naşterea Domnului Iisus Hristos, Crăciunul fiind cea mai importantă, dar şi cea mai iubită sărbătoare a românilor, scrie Alba24.ro.

Nașterea Domnului Iisus Hristos a avut loc în urmă cu 2000 de ani într-o peşteră din Betleemul Iudeii. Atunci, împărat al Imperiului Roman era Octavian Augustus (27 î.d. – 14 d.Hr.) în timp ce guvernator al provinciei Siria, de care ţinea şi Iudeea, era Quirinius, iar rege în Iudeea era Irod Idumeul (37 î.d. – 4 d.Hr.).

Evenimentul Naşterii Mântuitorului s-a întâmplat către sfârşitul domniei lui Irod, fiind fixat de către Sfântul Dionisie Exiguul în anul 753 de la întemeierea Romei, de când se numără anii erei creştine.

Deasupra locului Naşterii Domnului din Betleem străjuieşte de peste 1600 de ani, biserica ctitorită de Sfânta Împărăteasă Elena, sec. IV.

Istoria Nașterii Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos

În relatările Sfintelor Evanghelii, aflăm istoria Nașterii Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

Sfânta Fecioară Maria locuia în micul orăşel Nazaret. Bătrânul Iosif, logodnicul Fecioarei Maria, era un bărbat „drept“, după cuvintele Evanghelistului Matei, din neamul lui David.

Numele lui Iosif se traduce prin „Iahve să adauge”, iar meseria sa era aceea de dulgher. Se pare că locul de origine al lui Iosif era cetatea Nazaretului în care Iisus avea să copilărească. Deci, atât Iosif logodnicul, cât şi Sfânta Fecioară trebuiau să se înscrie în oraşul strămoşului David, adică în Betleem. Aici, nu au găsit nicăieri loc de adăpost pentru că veniseră foarte mulţi iudei originari din această localitate pentru a se înscrie la recensământul organizat de Imperiul Roman.

La ieşirea din Betleem, dincolo de poarta din spre miază-zi s-au oprit. Aici, au găsit o peşteră care slujea drept staul pentru vite. S-au adăpostit în acest loc, unde, în sărăcia cea mai desăvârşită, Sfânta Fecioară Maria a adus pe lume pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos.

Sfântul Evanghelist Matei istoriseşte de venirea magilor de la Răsărit cu aur, smirnă şi tămâie, de înşelarea lui Irod, de fuga în Egipt, de uciderea pruncilor, de întoarcerea de acolo după moartea lui Irod şi aşezarea în Nazaret. Toate acestea, pentru ca să dovedească marele adevăr că Iisus este Fiul lui Dumnezeu şi Răscumpărătorul cel vestit de proroci.

Naşterea lui Hristos este un eveniment istoric, pentru că se petrece într-o anumită epocă, pe vremea când în Imperiul Roman domnea Cezarul Augustus, iar în Iudeea guverna Irod. Sfinţii Evanghelişti insistă în accentuarea caracterului istoric al evenimentului, pentru că vor să arate că Hristos a fost o personalitate istorică, ceea ce înseamnă că a luat cu adevărat trup omenesc şi că întruparea nu a fost o presupunere sau o închipuire.

De Crăciun, sărbătorim Naşterea lui Hristos, dar în acelaşi timp, trăim faptele legate de Naştere şi în chip tainic, în inima noastră, pentru că atunci când vieţuim în Biserică, trăim şi suntem părtaşi la toate stadiile sfintei întrupări a Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

Primele documente despre sărbătoarea Naşterii Domnului le găsim din secolul al III-lea, în Istoria bisericească a lui Nichifor Calist, care a consemnat o tradiţie, potrivit căreia numeroşi creştini au ars de vii într-o biserică din Nicomidia, în care se adunaseră pentru a cinsti Naşterea Domnului. Acest eveniment a avut loc în perioada persecuţiilor împotriva creştinilor, iniţiate de împăraţii Diocleţian şi Maximian.

Sărbătoarea Naşterii Domnului

Cel dintâi praznic împărătesc cu data fixă, în ordinea firească (cronologică) a vieții Mântuitorului, este Nașterea, numită în popor și Crăciunul, la 25 decembrie, este sărbătoarea anuală a nașterii cu trup a Domnului Iisus Hristos.

Pare a fi cea dintâi sărbătoare specific creștină, dintre cele ale Mântuitorului, deși nu este tot atât de veche ca Paștile sau Rusaliile, a căror origine stă în legătură cu sărbătorile iudaice corespunzătoare.

Nașterea Domnului, considerată o sărbătoare de origine mai nouă decât Paștile

În mentalitatea creștină primitivă, moștenită de la lumea veche, accentul se punea pe ziua morții și a învierii divinităților adorate, iar nu pe ziua nașterii lor. De aceea, cultul Mântuitorului în Biserica primară era concentrat mai tot în jurul morții și al învierii Sale. Calendarele creștine păstrează de asemenea în amintirea posterității, nu datele nașterii mucenicilor și ale Sfinților, ci datele morții lor.

De aceea, Nașterea Domnului este considerată în general ca o sărbătoare de origine mai nouă decât Paștile. Vechimea ei se poate urmări retrospectiv în documente până pe la sfârșitul secolului III, când – după o tradiție consemnată de istoricul bizantin Nichifor Calist – pe timpul prigoanei lui Diocletian și Maximian, o mare mulțime de creștini au pierit arși de vii într-o biserică din Nicomidia, în care ei se adunaseră să prăznuiască ziua Nașterii Domnului.

Nașterea Domnului, serbată la început pe 25 decembrie și 6 ianuarie

Deși sărbătorită în toată lumea creștină, totuși, la început era deosebire între creștinii din Apus și cei din Răsărit, în ceea ce privește data acestei sărbători.

Astfel, în Apus, cel puțin de prin sec. III, Nașterea Domnului se serba, ca și azi, la 25 decembrie, potrivit unei vechi tradiții, după care recensământul lui Cezar August, în timpul căruia Sf. evanghelist Luca ne spune că s-a întâmplat Nașterea Domnului, a avut loc la 25 decembrie 754 ab Urbe condita (de la fundarea Romei). După Sf. Ioan Gură de Aur, tradiția aceasta este foarte veche la Roma și acolo, spune el, Nașterea Domnului s-ar fi serbat de la început la 25 decembrie. Cam același lucru afirma, puțin mai târziu, și Fericitul Ieronim, într-o cuvântare ținută de el la Ierusalim, în ziua de 25 decembrie; convingerea că în această zi S-a născut Hristos, spune el, este veche și universală.

De asemenea, după Fericitul Augustin, consensul Bisericii fixează ziua nașterii Domnului în ziua a opta a calendelor lui ianuarie (25 decembrie).

Dar ceea ce este sigur este că în Răsărit, până prin a doua jumătate a secolului IV, Nașterea Domnului era serbata în aceeași zi cu Botezul Domnului, adică la 6 ianuarie; această dublă sărbătoare era numită în general sărbătoarea Arătării Domnului. Practică răsăriteana se întemeia pe tradiția că Mântuitorul S-ar fi botezat în aceeași zi în care S-a născut, după cuvântul Evangheliei, care spune că, atunci când a venit la Iordan să Se boteze, Mântuitorul avea ca la 30 ani.

De fapt însă, atât în Orient cât și în Occident, Nașterea Domnului a fost serbată de la început la aceeași dată, în legătură cu aceea a solstițiului de iarnă, numai că orientalii au fixat-o, după vechiul calcul egiptean, la 6 ianuarie, pe când Apusul, în frunte cu Roma, a recalculat-o, fixând-o în funcție de data exactă la care cădea atunci solstițiul, adică la 25 decembrie.

Se consideră că sărbătoarea Nașterii s-a despărțit pentru prima dată de cea a Botezului, serbându-se la 25 decembrie, în Biserica din Antiohia, în jurul anului 375, apoi la Constantinopol în anul 379, când Sf. Grigorie de Nazianz a ținut cu acel prilej celebra predica festivă, care va servi mai târziu că izvor de inspirație imnografului Cosma de Maiuma la compunerea canonuluf Nașterii („Hristos Se naște, slăviți-L! Hristos din ceruri, întâmpinați-L !…”).

Peste câțiva ani, se introducea data de 25 decembrie, pentru prăznuirea Crăciunului, și la Antiohia, după cum dovedește Omilia la Nașterea Domnului, ținută la Antiohia de Sf. loan Gură de Aur în 386, și amintită mai înainte. În Constituțiile Apostolice, redactate spre sfârșitul, secolului IV, Nașterea Domnului e numărata că cea dintâi dintre sărbători, recomandându-se serbarea ei la 25 decembrie, iar în alt loc e amintită ca o sărbătoare deosebită de cea. a Epifaniei. Cu timpul, și anume prin prima jumătate a secolului V, ziua de 25 decembrie că dată a sărbătorii Nașterii a fost introdusă și în Biserica Alexandriei, apoi în cea a Ierusalimului, generalizându-se astfel în creștinătatea răsăriteană. Numai armenii serbează încă până astăzi Nașterea Domnului tot la 6 ianuarie (odată cu Botezul Domnului), ca în vechime.

Nașterea Domnului, fixată pe 25 decembrie, în legătură cu fenomenele naturii

La fixarea zilei de 25 decembrie că dată a sărbătorii Nașterii Domnului, s-a avut în vedere probabil și faptul că mai toate popoarele din antichitate aveau unele sărbători solare care cădeau în jurul solstițiului de iarnă (22 decembrie), sărbători care erau împreunate cu orgii și petreceri desantate și pe care Crăciunul creștin trebuia să le înlocuiască.

Biserica a vrut să contrapună o sărbătoare creștină mai ales cultului lui Mitra, zeul soarelui, cult de origine orientală, care prin sec. III făcea o serioasă concurenta creștinismului, îndeosebi în rândurile armatei romane, și a cărui sărbătoare centrală cădea în jurul solstițiului de iarnă (22-23 decembrie), ea fiind privită ca zi de naștere a zeului Soare, învingător în lupta contra frigului și a întunericului, și Ziua de naștere a Soarelui nebiruit, pentru că de aici înainte zilele încep să crească, iar nopțile să scadă. Opinia generală a liturgistilor și istoricilor apuseni este că ziua de naștere a zeului Mitra (sărbătoare introdusă la Roma de împăratul Aurelian la 274) ar fi fost astfel înlocuită cu ziua de naștere a Mântuitorului care fusese numit de prooroci „Soarele Dreptății” și „Răsăritul cel de sus” și pe Care bătrânul Simeon îl numise „Lumina spre descoperirea neamurilor”, iar apoi El însuși Se numise pe Sine „Lumina lumii”.

Este însă posibil ca adevăratul raport cronologic dintre aceste două sărbători să fie invers, adică va fi existat mai întâi sărbătoarea creștină a Nașterii lui Iisus la 25 decembrie, iar introducerea de către Aurelian a sărbătorii păgâne a lui Mitra la 274 să fi constituit o încercare neizbutită de a înlocui sărbătoarea creștină, mai veche.

Tot în legătură cu fenomenele naturii erau și sărbătorile de iarnă ale romanilor, că Saturnaliile (sărbătoarea lui Saturn) și Juvenaliile (sărbătoarea tinerilor sau a copiilor), care cădeau cam în același timp.

De aceste sărbători ale strămoșilor noștri romani erau legate o mulțime de datini și obiceiuri vechi, pe care poporul nostru le păstrează până azi, dar le-a pus în legătură cu Nașterea Domnului și le-a împrumutat sens și caracter creștin, că de exemplu: colindele, sorcova, plugușorul s.a., la care cu timpul s-au adăugat și altele, de origine și concepție pur creștină, că : Vicleiemul, Irozii, Steaua s.a., care fac din sărbătoarea Crăciunului una dintre cele mai scumpe și mai populare sărbători ale Ortodoxiei românești.

Nu mai puțin se poate să fi contribuit la fixarea zilei de 25 decembrie că dată a Nașterii Domnului și o considerație simbolică, în legătură cu cursul anului solar. Deoarece Sf. Ioan Botezătorul a spus: „Aceluia (adică lui Iisus) se cade să crească, iar mie să mă micșorez”, s-a așezat sărbătoarea Nașterii lui la 24 iunie (momentul solstițiului de vară, când zilele încep să descrească), iar Nașterea Mântuitorului la 25 decembrie, adică după solstițiul de iarnă, când zilele încep să se mărească.

Sărbătoarea Nașterii Domnului reglementează un ciclu important de sărbători cu date fixe

Odată fixată la 25 decembrie, sărbătoarea Nașterii Domnului a atras după sine revizuirea și deplasarea sau fixarea datelor unui șir întreg de alte sărbători, în general mai noi, care stau în dependență cronologică de ea, și anume: Tăierea-împrejur a Domnului, întâmpinarea Domnului, Bunavestire și Nașterea Sf. Ioan Botezătorul, etc.

Totodată, în legătură cu marele praznic, au luat naștere în calendarul răsăritean pomenirile unor sfinți mai importanți din Vechiul și din Noul Testament, grupate înainte și după data Nașterii Domnului (ca de ex: cele două duminici dinaintea Nașterii și cea de după Naștere), a căror vechime e atestata încă din sec. IV.

Sărbătoarea Nașterii a devenit astfel al doilea punct cardinal al anului bisericesc, după Sfintele Paști.

După cum dată Paștilor guvernează întreg ciclul sărbătorilor cu data variabilă, tot așa Crăciunul reglementează un ciclu important de sărbători cu date fixe, presărate în tot cursul anului bisericesc.

Nașterea Domnului, prăznuită cu mare solemnitate

În ceea ce privește modul sărbătoririi, ziua Nașterii Domnului, fiind privită ca una dintre cele mai mari sărbători creștine, era prăznuită cu mare solemnitate. În ziua precedentă se ajuna (obicei existent încă din sec. IV), se făcea slujbă în cadrul căreia se botezau catehumenii, ca și la Paști și la Rusalii, și se citeau Ceasurile mari sau împărătești, numite așa pentru că la Bizanț luau parte la ele și împărații, iar la noi domnitorii cu toată curtea lor.

Tot în ajun, slujitorii Bisericii (preoții și cântăreții) umblau, ca și azi, cu icoana Nașterii pe la casele credincioșilor, pentru a le vesti măritul praznic de a doua zi.

Cu timpul, s-a instituit și postul Crăciunului, ca mijloc de pregătire sufletească pentru întâmpinarea sărbătorii.

Ziua sărbătorii însăși era zi de repaus; până și sclavii erau scutiți în această zi de corvezile obișnuite.

Erau oprite, prin legi civile, spectacolele și jocurile de teatru și cele din palestre și circuri.

Era interzisă, de asemenea, plecarea genunchilor, atât în ziua Nașterii cât și în tot timpul până în ajunul Bobotezei, regulă pe care, în virtutea tradiției, o păstrează până astăzi cărțile noastre de slujbă.

Obiceiul colindatului

Sărbătoarea Crăciunului este începutul perioadei cu cele mai frumoase obiceiuri populare din tot ciclul anului calendaristic. În general, repertoriul folcloric al Crăciunului este asemănător pe tot cuprinsul țării. Totuși, unele obiceiuri specifice anumitor zone și regiuni, cu elemente particulare interesante, dau un colorit variat datinii.

În principal, obiceiurile gravitează în jurul colindatului, obicei străvechi, care la noi coboară până în vremea daco-romană, de unde, trecând prin veacuri, s-a îmbogățit tematic și artistic și a ajuns ca astăzi să fie un fenomen de suflet românesc, de măiestrie artistică și de credință.

Cu „Steaua”, cu „Vicleimul” sau „Irozii”, cu „Moș Crăciun” sau numai constituiți în cete, pe vârste, colindătorii vestesc ca Magii din Evanghelie ori ca păstorii Betleemului: „Astăzi s-a născut Hristos”. Ca și în vechime, Crăciunul este așteptat cu nerăbdare și bucurie de toată lumea. Aproape că nu există sat la noi unde să nu se colinde.

În Moldova și Bucovina se cântă numai textele de colindă, în timp ce în Transilvania se cântă și alte poezii populare. Chiar și „Miorița” se colindă. Nicolae Boboc, în cartea sa „Motivul premioritic în lumea colindelor” (1985), demonstrează faptul că imaginile baladei sunt frecvent întâlnite în colindele maramureșene.

Create ca expresie a credinței primite prin predică încă din epoca apostolică, când în ținuturile dunărene s-a răspândit creștinismul propovăduit după tradiție de Sfântul Apostol Andrei, și de la el prin misionarii greci și daco-romani, colindele sunt tocmai prelucrarea în spirit popular a învățăturii creștine evanghelice, receptarea liberă a ideilor și reproducerea lor într-o imagistică nouă, îmbogățită de credințele poporului. Ele vorbesc despre Mântuitorul Iisus Hristos ca om, ca Dumnezeu, ca Fiu al Tatălui ceresc, Mântuitor, Răscumpărător ș.a., chipul său fiind înfățișat în imagini multiple și variate.

Deși au un pronunțat caracter hristocentric, colindele au primit și teme noi, legate de aspecte ale vieții sociale și spirituale românești. În acest fel, unele colinde au un caracter liric, altele au, prin contaminare, un pronunțat accent de baladă.

O seamă de colinde sunt inspirate din teme laice. Așa se face că avem colinda ‘de cerb’, ‘de fecior’, ‘de fată’, ‘Ziurel de ziuă’ sau ‘colindul curților’, cum este ‘La poartă la Ștefan Vodă’. De asemenea, în unele zone, colindătorii poartă măști sau recuzită asemănătoare cu obiceiurile de Anul Nou, ceea ce ne duce cu gândul la Calendele romane, care au supraviețuit la noi, nu în colindă, ci în obiceiurile și alaiurile urătorilor.

Obiceiul colindatului este mai puternic în Transilvania și Moldova. Aici, se reunesc cete de diferite vârste, care umblă, după datină, în seara Ajunului, chiar toată noaptea, și cântă pe la casele sătenilor, vestindu-L pe Hristos, asemenea primilor creștini.

„Umblatul cu Steaua”

Dorința creștinilor de a reproduce scene de la Nașterea Mântuitorului, ca venirea Magilor după steaua călăuzitoare, a dat naștere la „Umblatul cu Steaua”.

Textele de stea relatează despre drumul Magilor până la Betleem și închinarea lor cu daruri: aur, smirnă și tămâie (aurul simbolizează demnitatea împărătească, smirna – suferință, tămâia – jertfă).

Steaua, confecționată asemenea astrului divin (uneori este foarte mare), cu icoană pusă în mijloc, este purtată în față de cetași. Toți colindă într-un glas în fața gazdelor, iar în final le urează sănătate și prosperitate. În general, „Steaua” se detașează, în tradiție, de colinda propriu-zisă. Textele specifice sunt cunoscute cu numele de „cântece de stea” și sunt tipic religioase.

În Bucovina, de Crăciun, colindă mai mult fetele mici, flăcăii și femeile măritate, iar fetele mari așteaptă acasă colinda flăcăilor. După ce cântă la fereastră, aceștia intră în casă, unde sunt cinstiți de gazdă.

„Irozii”, „Moș Crăciun”, „Neața”

Pe lângă colindatul propriu-zis, se joacă și piese inspirate de evenimentul Nașterii Domnului. De un pitoresc aparte este piesa „Irozii” sau „Vicleimul” – reproduce întâlnirea Magilor cu regele Irod și conflictul pe tema aflării Noului Împărat, vestit de steaua care li s-a arătat la răsărit. Transpusă din misterele medievale în mediul popular, piesa a circulat până în vremea noastră și păstrează, frecvent, caracterul de dramă liturgică.

„Vicliemul” sau „Irozii” este datină prin care tinerii reprezintă la Crăciun naşterea lui lisus Hristos, şiretenia lui Irod, care a poruncit uciderea pruncilor, de a afla Pruncul şi adesea înfruntarea necredinţei, personificate printr-un copil sau printr-un cioban.

La fel de întâlnită este piesa „Moș Crăciun”, care însoțește în multe părți colinda și reproduce legendara întâlnire a Maicii Domnului cu bătrânul Crăciun (personaj apărut în antichitatea creștină, după un motiv apocrif elen și transmis prin influența tradiției slave la noi, unde a dobândit o mare popularitate).

În Gârbovi, Ilfov, cu o seară înainte de Ajun, se umblă cu „Neața”, iar în ziua de Ajun, cu colinda „Bună dimineața”. Tot aici se întâlnesc colinde speciale pentru băieți și colinde pentru fete.

Tradiții şi obiceiuri de Crăciun, la români

În dimineaţa de Crăciun e bine să ne spălăm cu apă curată, luată dintr-un izvor sau fântână în care punem o monedă de argint, pentru că tot anul să fim curaţi ca argintul, feriţi de boli şi plin de bani.

După Crăciun să nu mai fie lăsaţi copiii să mai zică colindatul, că „fac bube”.

La masa de Crăciun este de bun augur să ascultăm colinde, cântece ritualice de belșug, de rodire a ogoarelor și de armonie în relațiile interumane.

Să mâncăm pește la micul dejun pentru a fi sprinteni tot anul

Pentru ca sporul casei să nu se risipească, negustorii și oamenii de afaceri împlinesc un ritual: din ziua de Crăciun ei încep să noteze într-un caiet seria banilor cheltuiți în fiecare zi, potrivit acasa.ro. În timp, s-a constatat ca prin acest obicei, gospodarul nu mai face cheltuieli neprogramate și paguba fuge din căminul său.

Floarea Crăciunului

Potrivit tradiției, în ziua de Crăciun este bine să ne împodobim locuința cu flori roșii (Floarea Crăciunului și Cactusul de Crăciun) lși coronițe din ramuri de brad. Aceste vegetale de culoare roșie și verde inspiră membrilor familiei gânduri bune, armonie și păstrează sentimentele de dragoste în familia noastră.

Prima persoana care ne calcă pragul trebuie să fie un bărbat brunet

Acest oaspete aduce norocul în casă și în viața noastră. Tradițiile strămosești ne învață să evităm să primim în casa noastră un bărbat roșcat pentru că tot anul ne vom confrunta cu necazuri cauzate de intrigi și de abuzuri de tot felul.

Cununa de vâsc, un măr și dușul de dimineață

Ca să atragi bunăstarea, norocul și sănătatea, trebuie să faci în așa fel încât să nu-ți lipsească din casă frumoasa Crăciuniță și cununa de vâsc. Mănâncă măcar un măr în prima zi de Crăciun, ca să ai parte de sănătate tot anul viitor.

Ca să ai trupul plăcut mirositor în anul ce va să vină, fă-ți baie în prima zi de Crăciun.

Sursa: Alba24.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

Plafonarea prețurilor RCA, PRELUNGITĂ până la 30 iunie 2025

Publicat

rca

Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern scos în dezbatere miercuri seara de Ministerul de Finanțe, plafonarea prețurilor și a comisioanelor de distribuție la asigurările auto RCA va fi prelungită cu încă 3 luni, până la 30 iunie 2025.

Unul dintre dezechilibrele invocate îl reprezintă numărul ridicat de asigurați cu risc ridicat, care apelează la Biroul de asigurări auto (BAAR) pentru un RCA mai ieftin după ce au primit minim 3 oferte peste tariful de referință, scrie Hotnews.

Plafonarea prețurilor RCA, PRELUNGITĂ până la 30 iunie 2025

În nota de fundamentare a proiectului de HG, inițiat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), se menționează că „în prezent în piața asigurărilor RCA se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare”.

Această concentrare „continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare ceea ce arată un grad scăzut de concurență”.

„În ceea ce privește dezechilibrele existente în piața asigurărilor RCA este de menționat numărul ridicat de cazuri prelucrate încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat, observându-se o creștere semnificativă a acestora cu aproximativ 24.600 de cazuri față de începutul lunii decembrie 2024, societățile preluând în asigurare un număr de aproximativ 7.500 de astfel de cazuri în anul 2024.

În primele 2 luni ale anului 2025, numărul mediu de cazuri preluate lunar de societățile de asigurare a crescut la aproximativ 8.000”, se arată în document.

3 din 10 mașini înmatriculate nu au RCA

În continuare foarte multe mașini înmatriculate nu au încheiate o poliță obligatorie de asigurare auto RCA așa cum prevede legea.

„Potrivit ultimelor statistici publicate la sfârșitul anului 2024 exista un număr total de 10.785.260 de vehicule în parcul național, față de sfârșitul primelor 6 luni ale anului 2024 când exista un număr total de 10.566.656 de vehicule.

La data de 13 martie 2025 sunt asigurate un număr de 7.651.668 dintre acestea, față de luna decembrie 2024 când erau asigurate un număr total de 7.567.130, gradul de cuprindere în asigurare a parcului național auto fiind în continuare scăzut.

Totuși, numărul de contracte RCA în vigoare la 13 martie 2025 este cu aproximativ 5% mai mare decât la finalul anului 2023”, se menționează în document.

Ce dezechilibre pot crește prețurile RCA după 31 martie 2025

În piață se menține un dezechilibru între cerere și ofertă care are potențialul de a duce la creșterea prețurilor RCA după data de 31 martie 2025, data la care ar înceta actuala plafonare a tarifelor, se mai precizează în nota de fundamentare.

Acest dezechilibru este dat de următoarele împrejurări:

– imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
– creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
– creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
– obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.

Modificarea legii RCA și alte măsuri care ar rezolva criza din piață

În document se mai amintește că „în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente, respectiv Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.

Proiectul se află în prezent în dezbaterea comisiilor din cadrul Camerei Deputaților – Cameră decizională, fiind înregistrat în procedură de urgență cu nr. PL-x 216/02.04.2024, normele de aplicare urmând a fi emise ulterior intrării în vigoare a legii.

De asemenea, trebuie menționat faptul că BAAR are în analiză modificarea metodologiei de calcul a factorului „N” ce este luat în calcul la încadrarea asiguraților în categoria asiguraților cu risc ridicat.

„Prețurile RCA au fost plafonate din primăvara anului 2023”

Totodată, ASF are în curs de elaborare un ghid de bune practici adresat asigurătorilor RCA în vederea creșterii incluziunii financiare, creșterii gradului de cuprindere în asigurarea RCA și îmbunătățirii practicilor asigurătorilor în relația cu proprii asigurați și persoanele prejudiciate.

Modul de calcul al prețurilor RCA este înghețat de 2 ani și ar expira la 31 martie 2025.

Prețurile RCA au fost plafonate din primăvara anului 2023, măsură luată de Guvern pentru a opri creșterea prețurilor, după falimentul demarat la Euroins, fostul lider RCA cu peste 3 milioane de șoferi asigurați la momentul retragerii licenței.

Mai exact, statul a decis să plafoneze prețurile RCA la nivelul propriilor tarife maxime practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023.

În plus, comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA au fost limitate la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție.

Măsura a tot fost prelungită de atunci, cu o singură modificare: de la 1 ianuarie 2024, Guvernul a permis asigurătorilor să-și majoreze cu 6,8% aceste tarife plafonate, pentru a fi ajustate cu prognoza ratei anuale a inflației la sfârșitul trimestrului II 2024 publicată de către Banca Națională a României.

Cum s-a scumpit RCA, deși modul de calcul a fost înghețat

În ciuda acestei măsuri, prețurile RCA au crescut în medie cu 11% după un an și jumătate, dar ASF susține că n-a depistat asigurători care să fi schimbat modul de calcul al prețurilor.

De aceea n-au fost aplicate sancțiuni asigurătorilor, a explicat la finele anului trecut, într-un interviu HotNews.ro, Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF.

Prețurile au crescut pentru că unele date care intră în formula de calcul, cum ar fi vârsta șoferului sau a mașinii, s-au schimbat odată cu reînnoirea poliței.

Pe de altă parte, unii asigurători țin cont și de culoarea sau marca mașinii la stabilirea prețurilor RCA, lucru considerat anormal și care va fi corectat în acest an prin legislație secundară și un cod de bune practici, a mai susținut atunci oficialul ASF.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. Mircea Abrudean, la Conferința președinților de Parlamente: România trebuie să rămână pe drumul democrației

Publicat

Președintele interimar al Senatului, Mircea Abrudean, a declarat, la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, că România este pregătită să susțină democrația în Europa.

Președintele interimar al Senatului, Mircea Abrudean, a reconfirmat angajamentul Românie față de valorile democratice și colaborarea europeană. Aflat la Strasbourg, la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, acesta a subliniat importanța unei acțiuni comune pentru protejarea democrației, educației media și securității cibernetice.

„România trebuie să rămână pe drumul democrației – un angajament clar și ferm! În aceste zile, mă aflu la Strasbourg, unde particip la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, un eveniment deosebit de important pentru consolidarea democrației europene. Am lansat un apel către partenerii europeni pentru consolidarea cooperării în domenii-cheie, precum educația media, securitatea cibernetică și combaterea dezinformării. Europa are nevoie de soluții concrete și de acțiune coordonată! România rămâne un partener activ și angajat în apărarea democrației”, arată președintele interimar al Senatului, într-o postare pe rețelele de socializare.

Apel la cooperare pentru combaterea dezinformării

Mircea Abrudean a evidențiat că România se poziționează ca un partener activ în apărarea principiilor democratice și în combaterea dezinformării, pledând pentru unitate și cooperare consolidată la nivel european.

„România este pregătită să fie alături de voi toți pentru a susține democrația în Europa. Pentru a reuși, trebuie să acționăm decisive și, mai presus de toate, să rămânem uniți. Unitatea, cooperarea și angajamentul nostru față de valorile democratice ne fac țările mai puternice, mai stabile și mai influente pe scena globală. Fac apel către toți partenerii noștri să ne unim forțele pentru a consolida cooperarea europeană în domeniul educației media, al securității cibernetice și a combaterii dezinformării, creând un front comun împotriva celor care încearcă să slăbească fundamentele noastre democratice”, este mesajul transmis de acesta, în cadrul conferinței.

Citește mai departe

EVENIMENT

Premii de 2.500 de euro la „Cupa Iulius la fotbal”, competiție dedicată elevilor din Cluj-Napoca. Înscrie-te ACUM

Publicat

Sunteți un grup de prieteni pasionați de fotbal și deja nu mai știți pe cine să provocați la un meci? Iulius Mall alături de Academia de Fotbal Viitorul Cluj, organizează „Cupa Iulius la fotbal”, unde elevii din Cluj-Napoca au ocazia să concureze cu alte echipe, să își exerseze spiritul de echipă, tehnica jocului, dar și să se bucure de momente pline de emoție. Înscrierile se mai pot face până luni, 24 martie 2025, completând formularul.

Turneul va avea loc în perioada 5 – 6 aprilie și aduce împreună echipe de elevi din clasele a III-a până la a VIII-a. Meciurile se vor juca pe terenurile Academiei de Fotbal Viitorul Cluj. Fiecare echipă trebuie să fie formată din minimum 5 jucători și un portar, iar din fiecare echipă trebuie să facă parte cel puțin o fată.

Premii de 2.500 de euro la „Cupa Iulius la fotbal”, competiție dedicată elevilor din Cluj-Napoca. Înscrie-te ACUM

Înscrierile continuă până vineri, 24 aprilie, iar formularul este disponibil online. Taxa de participare este de 300 de lei/ echipă, iar cei mici vor juca potrivit categoriilor de vârstă: clasele a III-a și a IV-a vor fi în categoria 1, clasele a V-a și a VI-a, în categoria doi, iar clasele a VII-a și a VIII-a, în cea de-a treia categorie. Regulamentul competiției poate fi citit AICI.

Fiecare jucător va fi recompensat cu o medalie și va avea, timp de o lună, acces gratuit în cadrul platformei educative https://eduboom.ro/. Echipele care se vor clasa pe primele trei locuri vor primi premii speciale, în valoare totală de peste 2.500 de euro.

„Cupa Iulius la fotbal” este organizată de Iulius Mall Cluj și Academia de Fotbal Viitorul Cluj, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Cluj și uboom.ro.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

VIDEO. Comuna Florești, buget de 221,3 milioane de lei în anul 2025. A fost aprobat în consiliul local

Publicat

orar m21

Bugetul comunei Florești pentru 2025, în valoare de 221,3 milioane de lei, a fost aprobat joi, 20 martie, în ședința Consiliul Local. Mai mult de jumătate din fonduri vor merge pe capitolul investiții.

Bugetul pe 2025 al comunei a înregistrat o ușoară creștere față de anul anterior (220 milioane de lei), iar cea mai mare parte din bani va fi alocată pentru investiții.

„Cu toate că am primit mai puțini bani de la bugetul de stat decât anul trecut, am reușit prin atragerea de fonduri să suplinim acest lipsă. Astfel, avem aproximativ cu un milion de lei în plus față de anul trecut. Bugetul total este de aproximativ 221 de milioane de lei. Prin proiectele implementate în anii precedenți a crescut bugetul de funcționare: grădinițe, creșe, centru pentru copii cu dizabilități. Este nevoie ca administrația publică locală să aloce fonduri pentru funcționarea acestor entități.

Totuși, prin atragerea de fonduri nerambursabile am reușit să avem un procent de 52% pentru partea de investiții. Pentru educație am alocat peste 47%, pentru infrastructură peste 20%, iar 11% am alocat pentru protecția mediului”, a declarat primarul comunei Florești, Bogdan Pivariu, la începutul ședinței.

Peste jumătate din buget merge pe investiții

Bugetul general al comunei Florești pentru 2025 este în sumă de 221.300.000 de lei. Bugetul pentru investiții este anul acesta de 114,61 milioane de lei (peste 51,7% din bugetul total), iar 76,47 milioane de lei sunt fonduri europene (34,56% din bugetul total).

Cea mai mare alocare financiară este destinată infrastructurii educaționale, cu un total de 53,95 milioane de lei, reprezentând 47,06% din bugetul de investiții. Protecția mediului beneficiază de o sumă de 12,44 milioane de lei, adică 10,86% din buget, în timp ce pentru infrastructură au fost alocate 23,28 milioane de lei, circa 20,32% din totalul fondurilor destinate investițiilor.

Consilierii locali USR din Florești au propus mai multe amendamente la proiectul de buget, însă acestea au fost respinse.

Proiectul de buget a fost votat cu 14 voturi „pentru” și 6 abțineri.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate