CULTURA
Premieră Giuseppe Verdi la Cluj-Napoca. Opera „Simon Boccanegra” pentru prima dată la Opera Națională Română
Opera Națională Română din Cluj-Napoca prezintă în premieră „Simon Boccanegra” de Giuseppe Verdi, în două seri consecutive, pe 4 și 5 octombrie, de la ora 18:30. Noua producție este semnată regizoral de basul italian Roberto Scandiuzzi și dirijată de David Crescenzi, într-o distribuție dublă, cu artiști ai operei și invitați.
Directorul general Florin Estefan arată că titlul intră pentru prima dată în repertoriul clujean și că alegerea răspunde atât unei nevoi artistice, cât și uneia pragmatice.
De ce „Simon Boccanegra” acum
„Am ales tocmai de asta, că n-a fost niciodată în repertoriu. Alegem repertoriile și în funcție de soliștii pe care îi avem angajați în teatru și ăsta e un titlu pe care îl putem programa fără să invităm. Vrem să mai îmbogățim repertoriul, să nu cântăm doar șlagăre, să punem în scenă și titluri care se fac mai rar”, spune Florin Estefan.
Estefan a precizat că în România titlul se mai află la Craiova, este în pregătire o producție nouă la București și a fost cântat la Timișoara într-o versiune concertantă în ultimii ani.
Două seri, două distribuții
Premiera de sâmbătă, 4 octombrie, îl are în rolul titular pe Florin Estefan, alături de Sulkhan Jaiani (Jacopo Fiesco), Paula Iancic (Maria Boccanegra), Teodor Ilincăi (Gabriele Adorno), Mihai Damian (Paolo Albiani), Zoltan Molnar (Pietro), Iosia Balteș (Căpitanul) și Ștefania Barz (O slujnică). Duminică, 5 octombrie, Cătălin Țoropoc preia rolul Simon Boccanegra, alături de Corneliu Huțanu (Jacopo Fiesco), Tatiana Lisnic (Maria Boccanegra), Cristian Mogoșan (Gabriele Adorno), Mihai Damian (Paolo Albiani), Zoltan Molnar (Pietro), Iosia Balteș (Căpitanul) și Ștefania Barz (O slujnică).
„Sunt două distribuții cum se fac de obicei, una să zicem a casei și una de invitați. S-au ales în funcție de cum s-au format echipele de lucru, la repetițiile de regie și în funcție de chimia pe care a văzut-o regizorul între soliști”, spune Estefan.
Duminică, 5 octombrie, publicul va descoperi o a doua distribuție de înalt nivel, cu baritonul Cătălin Țoropoc în rolul titular Simon Boccanegra. Alături de el, vor urca pe scenă basul Corneliu Huțanu (Jacopo Fiesco), soprana Tatiana Lisnic (Maria Boccanegra), tenorul Cristian Mogoșan (Gabriele Adorno), baritonul Mihai Damian (Paolo Albiani), alături de Zoltan Molnar (Pietro), Iosia Balteș (Căpitanul) și Ștefania Barz (O slujnică). Distribuția combină artiști consacrați ai Operei clujene cu invitați de marcă, propunând o versiune la fel de puternică precum cea din seara precedentă.
Stagiunea marchează și angajarea sopranei de renume Tatiana Lisnic, absolventă a ANMGD, cu debut pe scena clujeană în 1998 și o carieră desfășurată pe marile scene ale lumii, care va participa în distribuția de duminică.
Echipa de realizatori
Spectacolul este dirijat de David Crescenzi, muzician format la Conservatorul din Pesaro, cu peste două decenii de carieră internațională și colaborări constante cu teatre lirice din Italia, Egipt, Germania și România; din 2017 este Director Artistic al Operei clujene.
Regia aparține lui Roberto Scandiuzzi, bas italian de renume, cu debut la Scala din Milano sub bagheta lui Riccardo Muti și o carieră amplă pe marile scene ale lumii.
Despre alegerea lui Scandiuzzi, Estefan subliniază expertiza monumentală a artistului în acest titlu. „Este unul dintre cei mai importanți bași ai ultimilor 30 de ani mondial și l-am invitat să facă Simon Boccanegra la Cluj, pentru că lucrul cu el e o școală pentru cântăreți în sine”.
Scenografia este semnată de Anca Pintilie, cadru didactic UAD Cluj, activă în scenografie și design textil.
Designul video este realizat de Luca Attili, iar luminile de Lorenzo Caproli, corul este pregătit de Corneliu Felecan.
Echipa se completează cu asistența de regie (Iulian Dumitraș), regia de scenă (Cristina Albu, Diana Todea), sufleorii (Monica Denițiu, Liana Oltean) și pregătirea muzicală (Nagy Gergő, Lucian Dușa, Adelina Sabău). Un narator invitat, Mihai Nițu, va puncta dramaturgic momente-cheie.
Viziunea scenică: clasic, coerent, „pe text”
Concepția montării rămâne fidelă perioadei istorice și logicii dramei verdiene.
„Producția care se va face e bazată pe relațiile între personaje și e foarte bine conturate și totul are logică, e simplu și pe text foarte mult”, afirmă Estefan.
Decorul și costumele trimit explicit la Genova secolului al XIV-lea, cu o stilizare discretă.
„Locul e în Genova, e clasic, un pic stilizat, cu o corabie care se deschide și se închide la final, moartea lui Simon o facem un pic simbolic. Costumele sunt la fel, foarte frumoase, făcute tot de Anca Pintilie, tradiționale timpului de atunci”, explică directorul operei.
Pe partea de lumini și tehnică, teatrul valorifică resursele proprii.
„Se folosește tot ce avem noi în depozit ca și lumini. O să fie foarte bine pus în evidență decorul și ce se întâmplă pe scenă prin lumini”, spune Estefan.
Stagiunea 2025–2026: echilibru între premiere și tradiție
Conducerea ONRC anunță o stagiune atent calibrată la resursele financiare, dar cu ambiții artistice clare.
„Putem să spunem că privim cu încredere spre viitor și să vedem să fie un an bun, anul viitor financiar, că în funcție de asta vom face producții noi sau vom relua titluri. Avem un plan de backup, în caz că nu sunt bani”, afirmă Estefan.
În primăvara anului viitor este posibilă o premieră cu „Romeo și Julieta” de Charles Gounod, iar trupa de balet pregătește „Fântânile din Bahchisarai”, cu scenografia Magdi Hauaș și costumele Luiza Enescu.
În februarie, instituția își propune organizarea Balului Operei, „dacă vom reuși să coagulăm un grup de susținători financiari”.
Luna mai aduce Cluj Chamber Music Festival, „care deja se conturează foarte frumos cu niște formații interesante și programe interesante”, iar stagiunea se va încheia cu ediția a 10-a a programului Opera Aperta.
Decembrie, în registru festiv
Programul lunii decembrie se aliniază tradiției și așteptărilor publicului pentru sezonul sărbătorilor.
„În decembrie vom avea foarte multe spectacole, Winter Delight vor fi două sau trei, și Boema vom avea în decembrie. Ne axăm pe niște repertorii care să se potrivească cu perioada Crăciunului și a sărbătorilor de iarnă.”, spune managerul operei.
Concertul de Revelion rămâne în cheia clasică, așa cum și-a obișnuit Opera spectatorii.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






