ADMINISTRAȚIE
Prefectul Mircea Abrudean în faţa Comisiei „Sparanghelul”. Cauzele incidentului de pe aeroportul clujean: vidul legislativ şi lipsa comunicării

Prefectul de Cluj, Mircea Abrudean, a declarat marţi, la Comisia parlamentară de anchetă privind românii care au plecat la cules de sparanghel, că înghesuiala din data de 9 aprilie de pe Aeroportul Internaţional din Cluj s-a produs din cauza lipsei unor reglementări clare privind organizarea şi desfăşurarea curselor sezoniere în stare de urgenţă şi a unei comunicări deficitare între instituţiile cu atribuţii în domeniu.
Nu am avut cunoştinţă decât târziu
„Cred că acest incident s-a produs printr-un concurs de factori, unii dintre ei externi, care nu au putut fi prevăzuţi. Şi aş menţiona aici în primul rând lipsa unor reglementări clare cu privire organizarea şi desfăşurarea curselor sezoniere în stare de urgenţă. Aş menţiona lipsa unei colaborări şi a unei comunicări eficiente între companiile aeriene, agenţii de recrutare, transportatori, aeroport şi pasageri şi anumite deficienţe de comunicare între instituţiile cu atribuţii directe în domeniu”, a afirmat Abrudean, potrivit AGERPRES.
El a adăugat că principalul motiv care l-a împiedicat să organizeze corespunzător lucrurile a fost lipsa oricărei informaţii cu privire la aceste zboruri.
„Principala cauză, din punctul meu de vedere, care m-a împiedicat să pot organiza lucrurile a fost lipsa oricărei informaţii cu privire la aceste zboruri. Nu am avut cunoştinţă despre eveniment decât târziu, despre numărul de pasageri care au venit. Oamenii au venit independent unii de alţii. Că vorbim de aeroport, care putea să facă această informare, că vorbim de restul instituţiilor, care făceau parte din Comitetul de securitate, oricare dintre ei putea să facă o scurtă informare în acest sens şi lucrurile s-ar fi desfăşurat cu siguranţă altfel”, a susţinut prefectul.
Nu a existat o coordonare unică a celor 1.800 de persoane
Abrudean a precizat că nu a existat o coordonare unică a celor peste 1.800 de persoane care urmau să plece la muncă în Germania cu 12 curse charter de pe Aeroportul din Cluj-Napoca.
„Vorbeam de lipsa de unei coordonări unice în privinţa celor 1.800 de oameni, pentru că au existat organizatori care au gestionat mici grupuri de oameni. Dar ca şi coordonare unică, o entitate, o firmă, o agenţie de recrutare care s-a ocupat de tot ceea ce înseamnă cele 12 zboruri de transportul oamenilor din judeţele de provenienţă nu a existat, nu cunosc aşa ceva”, a menţionat prefectul.
Potrivit acestuia, „aproximativ 1.800 de persoane, venite din 36 de judeţe, au sosit în aeroport cu diferite mijloace de transport – autocare, microbuze şi foarte multe autoturisme personale ale celor care au asigurat transportul, fără a exista o coordonare unică a acestor pasageri. Adică, oamenii au venit independent unii de alţii, doar în baza contractului de muncă pe care îl aveau şi a informaţiilor primite de la angajator, că urmează să zboare de pe aeroportul din Cluj-Napoca către destinaţie, fără să cunoască ora la care vor pleca sau alte informaţii legate de zbor”.
Conflict între aeroport şi firma de handling
La rândul său, preşedintele comisiei, senatorul PSD Radu Oprea, a declarat că Florin Oneţ, şeful Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Cluj-Napoca, care are în subordine Biroul de Poliţie Transporturi Aeriene din Cluj, a clarificat în faţa comisiei faptul că „există un conflict „între aeroport şi firma de handling”.
„Poliţia Transporturi ne-a lămurit că există un conflict între aeroport şi firma de handling, drept urmare, pentru data viitoare, am invitat şi reprezentanţii firmei de handling, astfel încât să putem afla de ce a fost aeroportul închis, între orele 9,00 şi 11,00, şi s-a produs acea înghesuială în afara aeroportului, în parcare, moment în care Poliţia Transporturi a trebuit să intervină, să ia listele şi să-i cheme pe toţi lucrătorii sezonieri prin porta-voce”, a declarat preşedintele comisiei.
Foi în loc de contracte
Oprea a adăugat că Oneţ a mai afirmat că persoanele care urmau să plece la muncă în Germania nu aveau asupra lor contracte, ci „nişte foi” scrise în limba germană.
„Am aflat, de asemenea, că nu erau contracte, cum au susţinut inspectorii de Poliţie, pentru că acele foi, nişte foi, cum le-a definit comisarul şef al Poliţiei Transporturi, erau în germană, drept urmare, nu aveau cum să ştie ce conţin acele foi, nicidecum agenţii de poliţie din filtrele care erau la Suceava spre Cluj, spre Bistriţa-Năsăud sau prin alte judeţe ale ţării, de unde au venit lucrătorii sezonieri”, a punctat senatorul PSD.
Ancheta continuă
Următoarea şedinţă a comisiei va avea loc marţea viitoare, la ora 13,00, când vor fi audiaţi reprezentanţii firmei de handling.
Întrunită în prima sa şedinţă pe 6 iulie, comisia de anchetă şi-a stabilit regulamentul. Atunci s-a decis şi trimiterea de scrisori către toate instituţiile implicate în situaţia care a dus la prezenţa a aproximativ 2.000 de români, în perioada stării de urgenţă instituite ca urmare a epidemiei de COVID-19, pe Aeroportul din Cluj Napoca pentru a pleca din ţară.
sursa: AGERPRES
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern scos în dezbatere miercuri seara de Ministerul de Finanțe, plafonarea prețurilor și a comisioanelor de distribuție la asigurările auto RCA va fi prelungită cu încă 3 luni, până la 30 iunie 2025.
Unul dintre dezechilibrele invocate îl reprezintă numărul ridicat de asigurați cu risc ridicat, care apelează la Biroul de asigurări auto (BAAR) pentru un RCA mai ieftin după ce au primit minim 3 oferte peste tariful de referință, scrie Hotnews.
Plafonarea prețurilor RCA, PRELUNGITĂ până la 30 iunie 2025
În nota de fundamentare a proiectului de HG, inițiat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), se menționează că „în prezent în piața asigurărilor RCA se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare”.
Această concentrare „continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare ceea ce arată un grad scăzut de concurență”.
„În ceea ce privește dezechilibrele existente în piața asigurărilor RCA este de menționat numărul ridicat de cazuri prelucrate încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat, observându-se o creștere semnificativă a acestora cu aproximativ 24.600 de cazuri față de începutul lunii decembrie 2024, societățile preluând în asigurare un număr de aproximativ 7.500 de astfel de cazuri în anul 2024.
În primele 2 luni ale anului 2025, numărul mediu de cazuri preluate lunar de societățile de asigurare a crescut la aproximativ 8.000”, se arată în document.
3 din 10 mașini înmatriculate nu au RCA
În continuare foarte multe mașini înmatriculate nu au încheiate o poliță obligatorie de asigurare auto RCA așa cum prevede legea.
„Potrivit ultimelor statistici publicate la sfârșitul anului 2024 exista un număr total de 10.785.260 de vehicule în parcul național, față de sfârșitul primelor 6 luni ale anului 2024 când exista un număr total de 10.566.656 de vehicule.
La data de 13 martie 2025 sunt asigurate un număr de 7.651.668 dintre acestea, față de luna decembrie 2024 când erau asigurate un număr total de 7.567.130, gradul de cuprindere în asigurare a parcului național auto fiind în continuare scăzut.
Totuși, numărul de contracte RCA în vigoare la 13 martie 2025 este cu aproximativ 5% mai mare decât la finalul anului 2023”, se menționează în document.
Ce dezechilibre pot crește prețurile RCA după 31 martie 2025
În piață se menține un dezechilibru între cerere și ofertă care are potențialul de a duce la creșterea prețurilor RCA după data de 31 martie 2025, data la care ar înceta actuala plafonare a tarifelor, se mai precizează în nota de fundamentare.
Acest dezechilibru este dat de următoarele împrejurări:
– imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
– creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
– creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
– obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.
Modificarea legii RCA și alte măsuri care ar rezolva criza din piață
În document se mai amintește că „în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente, respectiv Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.
Proiectul se află în prezent în dezbaterea comisiilor din cadrul Camerei Deputaților – Cameră decizională, fiind înregistrat în procedură de urgență cu nr. PL-x 216/02.04.2024, normele de aplicare urmând a fi emise ulterior intrării în vigoare a legii.
De asemenea, trebuie menționat faptul că BAAR are în analiză modificarea metodologiei de calcul a factorului „N” ce este luat în calcul la încadrarea asiguraților în categoria asiguraților cu risc ridicat.
„Prețurile RCA au fost plafonate din primăvara anului 2023”
Totodată, ASF are în curs de elaborare un ghid de bune practici adresat asigurătorilor RCA în vederea creșterii incluziunii financiare, creșterii gradului de cuprindere în asigurarea RCA și îmbunătățirii practicilor asigurătorilor în relația cu proprii asigurați și persoanele prejudiciate.
Modul de calcul al prețurilor RCA este înghețat de 2 ani și ar expira la 31 martie 2025.
Prețurile RCA au fost plafonate din primăvara anului 2023, măsură luată de Guvern pentru a opri creșterea prețurilor, după falimentul demarat la Euroins, fostul lider RCA cu peste 3 milioane de șoferi asigurați la momentul retragerii licenței.
Mai exact, statul a decis să plafoneze prețurile RCA la nivelul propriilor tarife maxime practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023.
În plus, comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA au fost limitate la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție.
Măsura a tot fost prelungită de atunci, cu o singură modificare: de la 1 ianuarie 2024, Guvernul a permis asigurătorilor să-și majoreze cu 6,8% aceste tarife plafonate, pentru a fi ajustate cu prognoza ratei anuale a inflației la sfârșitul trimestrului II 2024 publicată de către Banca Națională a României.
Cum s-a scumpit RCA, deși modul de calcul a fost înghețat
În ciuda acestei măsuri, prețurile RCA au crescut în medie cu 11% după un an și jumătate, dar ASF susține că n-a depistat asigurători care să fi schimbat modul de calcul al prețurilor.
De aceea n-au fost aplicate sancțiuni asigurătorilor, a explicat la finele anului trecut, într-un interviu HotNews.ro, Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF.
Prețurile au crescut pentru că unele date care intră în formula de calcul, cum ar fi vârsta șoferului sau a mașinii, s-au schimbat odată cu reînnoirea poliței.
Pe de altă parte, unii asigurători țin cont și de culoarea sau marca mașinii la stabilirea prețurilor RCA, lucru considerat anormal și care va fi corectat în acest an prin legislație secundară și un cod de bune practici, a mai susținut atunci oficialul ASF.
EVENIMENT
VIDEO. Mircea Abrudean, la Conferința președinților de Parlamente: România trebuie să rămână pe drumul democrației

Președintele interimar al Senatului, Mircea Abrudean, a declarat, la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, că România este pregătită să susțină democrația în Europa.
Președintele interimar al Senatului, Mircea Abrudean, a reconfirmat angajamentul Românie față de valorile democratice și colaborarea europeană. Aflat la Strasbourg, la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, acesta a subliniat importanța unei acțiuni comune pentru protejarea democrației, educației media și securității cibernetice.
„România trebuie să rămână pe drumul democrației – un angajament clar și ferm! În aceste zile, mă aflu la Strasbourg, unde particip la Conferința președinților de Parlamente din Consiliul Europei, un eveniment deosebit de important pentru consolidarea democrației europene. Am lansat un apel către partenerii europeni pentru consolidarea cooperării în domenii-cheie, precum educația media, securitatea cibernetică și combaterea dezinformării. Europa are nevoie de soluții concrete și de acțiune coordonată! România rămâne un partener activ și angajat în apărarea democrației”, arată președintele interimar al Senatului, într-o postare pe rețelele de socializare.
Apel la cooperare pentru combaterea dezinformării
Mircea Abrudean a evidențiat că România se poziționează ca un partener activ în apărarea principiilor democratice și în combaterea dezinformării, pledând pentru unitate și cooperare consolidată la nivel european.
„România este pregătită să fie alături de voi toți pentru a susține democrația în Europa. Pentru a reuși, trebuie să acționăm decisive și, mai presus de toate, să rămânem uniți. Unitatea, cooperarea și angajamentul nostru față de valorile democratice ne fac țările mai puternice, mai stabile și mai influente pe scena globală. Fac apel către toți partenerii noștri să ne unim forțele pentru a consolida cooperarea europeană în domeniul educației media, al securității cibernetice și a combaterii dezinformării, creând un front comun împotriva celor care încearcă să slăbească fundamentele noastre democratice”, este mesajul transmis de acesta, în cadrul conferinței.
EVENIMENT
Premii de 2.500 de euro la „Cupa Iulius la fotbal”, competiție dedicată elevilor din Cluj-Napoca. Înscrie-te ACUM

Sunteți un grup de prieteni pasionați de fotbal și deja nu mai știți pe cine să provocați la un meci? Iulius Mall alături de Academia de Fotbal Viitorul Cluj, organizează „Cupa Iulius la fotbal”, unde elevii din Cluj-Napoca au ocazia să concureze cu alte echipe, să își exerseze spiritul de echipă, tehnica jocului, dar și să se bucure de momente pline de emoție. Înscrierile se mai pot face până luni, 24 martie 2025, completând formularul.
Turneul va avea loc în perioada 5 – 6 aprilie și aduce împreună echipe de elevi din clasele a III-a până la a VIII-a. Meciurile se vor juca pe terenurile Academiei de Fotbal Viitorul Cluj. Fiecare echipă trebuie să fie formată din minimum 5 jucători și un portar, iar din fiecare echipă trebuie să facă parte cel puțin o fată.
Premii de 2.500 de euro la „Cupa Iulius la fotbal”, competiție dedicată elevilor din Cluj-Napoca. Înscrie-te ACUM
Înscrierile continuă până vineri, 24 aprilie, iar formularul este disponibil online. Taxa de participare este de 300 de lei/ echipă, iar cei mici vor juca potrivit categoriilor de vârstă: clasele a III-a și a IV-a vor fi în categoria 1, clasele a V-a și a VI-a, în categoria doi, iar clasele a VII-a și a VIII-a, în cea de-a treia categorie. Regulamentul competiției poate fi citit AICI.
Fiecare jucător va fi recompensat cu o medalie și va avea, timp de o lună, acces gratuit în cadrul platformei educative https://eduboom.ro/. Echipele care se vor clasa pe primele trei locuri vor primi premii speciale, în valoare totală de peste 2.500 de euro.
„Cupa Iulius la fotbal” este organizată de Iulius Mall Cluj și Academia de Fotbal Viitorul Cluj, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Cluj și uboom.ro.
ADMINISTRAȚIE
VIDEO. Comuna Florești, buget de 221,3 milioane de lei în anul 2025. A fost aprobat în consiliul local

Bugetul comunei Florești pentru 2025, în valoare de 221,3 milioane de lei, a fost aprobat joi, 20 martie, în ședința Consiliul Local. Mai mult de jumătate din fonduri vor merge pe capitolul investiții.
Bugetul pe 2025 al comunei a înregistrat o ușoară creștere față de anul anterior (220 milioane de lei), iar cea mai mare parte din bani va fi alocată pentru investiții.
„Cu toate că am primit mai puțini bani de la bugetul de stat decât anul trecut, am reușit prin atragerea de fonduri să suplinim acest lipsă. Astfel, avem aproximativ cu un milion de lei în plus față de anul trecut. Bugetul total este de aproximativ 221 de milioane de lei. Prin proiectele implementate în anii precedenți a crescut bugetul de funcționare: grădinițe, creșe, centru pentru copii cu dizabilități. Este nevoie ca administrația publică locală să aloce fonduri pentru funcționarea acestor entități.
Totuși, prin atragerea de fonduri nerambursabile am reușit să avem un procent de 52% pentru partea de investiții. Pentru educație am alocat peste 47%, pentru infrastructură peste 20%, iar 11% am alocat pentru protecția mediului”, a declarat primarul comunei Florești, Bogdan Pivariu, la începutul ședinței.
Peste jumătate din buget merge pe investiții
Bugetul general al comunei Florești pentru 2025 este în sumă de 221.300.000 de lei. Bugetul pentru investiții este anul acesta de 114,61 milioane de lei (peste 51,7% din bugetul total), iar 76,47 milioane de lei sunt fonduri europene (34,56% din bugetul total).
Cea mai mare alocare financiară este destinată infrastructurii educaționale, cu un total de 53,95 milioane de lei, reprezentând 47,06% din bugetul de investiții. Protecția mediului beneficiază de o sumă de 12,44 milioane de lei, adică 10,86% din buget, în timp ce pentru infrastructură au fost alocate 23,28 milioane de lei, circa 20,32% din totalul fondurilor destinate investițiilor.
Consilierii locali USR din Florești au propus mai multe amendamente la proiectul de buget, însă acestea au fost respinse.
Proiectul de buget a fost votat cu 14 voturi „pentru” și 6 abțineri.