EDUCATIE
Politicile educaționale din învățământul superior, pe agenda Consorțiului Universitaria
Consorțiul Universitaria, alcătuit din Academia de Studii Economice din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara, s-a reunit în format online, în data de 14 mai 2021, cu o agendă structurată pe 10 paneluri cu teme actuale care vizează politicile educaționale din învățământul superior.
„Cei peste 65 de participanți ai celor cinci mari universități – rectorii, președinții Senatului universitar, prorectorii, alți membri ai Consiliilor de administrație, reprezentanți ai organizațiilor studențești și ale celor sindicale – au dezbătut temele aflate pe ordinea de zi, au formulat concluzii și propuneri de măsuri concrete pentru recunoașterea și stimularea reală a performanței în universitățile românești și au făcut schimb de bune practici în contextul special al activităților desfășurate în ultimele trei semestre și în perspectiva anului universitar 2021-2022.
„Inițiativa trebuie permanentizată și dublată de o finanțare”
Participanții au salutat recenta inițiativă a Ministerului Educației, propusă în repetate rânduri de Consorțiul Universitaria, cu privire la implementarea unui program de finanțare a cercetării în învățământul superior în baza unor criterii transparente și obiective, care să stimuleze universitățile performante și prezente în ierarhiile și clasamentele internaționale recunoscute.
Membrii Consorțiului consideră că inițiativa trebuie permanentizată și dublată de o finanțare dintr-un program analog acestuia pentru susținerea funcționării infrastructurii de cercetare existente și a resursei umane implicate, astfel încât universitățile să-și poată propune și proiecte pe termen mediu și lung pentru dezvoltarea cercetării universitare.
Pe de altă parte,Consorțiul Universitaria atrage atenția decidenților asupra necesității imperioase de îmbunătățire a sistemului de finanțare prin calcularea costului real pe student și asigurarea unui sistem echilibrat de cuantificare a indicatorilor relativi și absoluți, luați în calcul la fundamentarea finanțării suplimentare. Aceste măsuri sunt necesare în vederea susținerii creșterii calității educației academice românești în strânsă relație cu bunele practici din spațiul academic internațional.
„Participanții anunță demararea unui proiect de cercetare cu mediul de afaceri”
Pentru întărirea cooperării universitare, dar și pentru diversificarea ofertei academice, corelată cu dinamica pieței muncii, universitățile membre ale Consorțiului au decis organizarea în comun a unor programe academice, inclusiv cu dublă diplomă și/sau utilizarea sistemului de microcredite, precum și utilizarea împreună a bazelor de practică pe care le acestea le dețin.
De asemenea, participanții la reuniune susțin reprezentarea corespunzătoare a Consorțiului și a domeniilor universităților membre în toate structurile de conducere ale consiliilor consultative din întregul sistem educațional românesc, precum și cel de cercetare, dezvoltare și inovare (CDI), care să asigure fluidizarea relațiilor dintre universități, institutele naționale de CDI, institutele Academiei Române, dar și cu reprezentanții mediului privat, care derulează activități în domeniul CDI.
În acest sens, participanții anunță demararea unui proiect de cercetare cu mediul de afaceri: „Consorțiul Universitaria și Banca Comercială Română – Fundamente strategice pentru o Românie sustenabilă: mediu, societate, business”. Cele cinci mari universități membre ale Consorțiului solicită revizuirea domeniilor prioritare în noul context național și european și corelarea acestora cu cerințele actuale și viitoare ale pieței muncii și, implicit, acordarea suplimentară a locurilor finanțate de la buget pe aceste domenii.
„Cele cinci mari universități atrag atenția asupra necesității adaptării legislației privind modul de organizare a învățământului superior la condițiile post-pandemie”
În perspectiva pregătirii procesului didactic pentru anul universitar 2021-2022, membrii Consorțiului Universitaria reiterează și vor promova importanța vaccinării cadrelor didactice, a studenților și personalului didactic-auxiliar și nedidactic din universități, astfel încât să poată decide revenirea în condiții cât mai sigure în amfiteatre, săli de seminar, cămine, etc.
În același timp, cele cinci mari universități atrag atenția asupra necesității adaptării legislației privind modul de organizare a învățământului superior la condițiile post-pandemie, valorificând experiențele pozitive din perioada organizării online a activităților didactice. Consorțiul Universitaria este o structură unitară, cu o istorie și experiență comună de peste zece ani, care intenționează să-și consolideze în continuare poziția pe piața națională și internațională a învățământului universitar.
Consorțiul își exprimă public disponibilitatea și deschiderea spre dialog și colaborare constructivă cu celelalte consorții universitare din mediul universitar românesc, inclusiv prin organizarea unor întâlniri anuale cu reprezentanții acestora, respectiv a implementării unor proiecte comune, care să contribuie la consolidarea și dezvoltarea universităților românești.
Reuniunea Consorțiului Universitaria a fost organizată de Academia de Studii Economice din București, care a preluat conducerea rotativă a Consorțiului de la Universitatea de Vest din Timișoara”, se arată în comunicatul Consorțiului Universitaria.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Un adolescent de 13 ani a dispărut dintr-un centru de plasament din Cluj-Napoca, marți seară. Poliția solicită ajutorul cetățenilor pentru a îl găsi.
La data de 3 decembrie, în jurul orei 19.50, Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată despre faptul că în aceeași zi, în jurul orei 19.30, minorul LINGURAR FERNANDO, în vârstă de 13 ani, a plecat voluntar dintr-un centru de plasament situat în municipiu, iar până în prezent nu a mai revenit.
SEMNALMENTE: Înălțime aproximativă – 1,70 m, greutate aproximativă 50 de kg, ochii căprui, părul negru.
În momentul plecării, acesta era îmbrăcat cu pantaloni de blugi de culoare închisă, geaca de culoare gri și pantofi sport de culoare neagră.
„Persoanele care pot furniza orice informaţii despre minor, sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic de urgenţă 112!”, a transmis IPJ Cluj.
Un accident rutier a avut loc marți seară în localitatea Vâlcele. O mașină la volanul căreia se afla un bărbat beat a acroșat un parapet și s-a răsturnat pe partea carosabilă.
Marți, 3 decembrie 2024, în jurul orei 20:30, un accident rutier a avut loc în localitatea Vâlcele, județul Cluj. Un bărbat de 56 de ani, care conducea un autoturism în direcția municipiului Turda, a acroșat un parapet și s-a răsturnat pe partea carosabilă.
„La data de 3 decembrie a.c., în jurul orei 20.30, a fost înregistrat un accident rutier în localitatea Vâlcele. Conform primelor cercetări a reieșit că, un bărbat, de 56 de ani, care circula cu autoturismul înspre municipiul Turda, ar fi acroșat un parapet, ulterior răsturnându-se pe partea carosabilă”, a transmis IPJ Cluj.
Șoferul era beat
Din fericire, accidentul s-a soldat doar cu pagube materiale. La testarea cu aparatul etilotest, șoferul a înregistrat o alcoolemie de 0,87 mg/l alcool pur în aerul expirat.
„În urma evenimentului au rezultat doar pagube materiale. Acesta a fost testat cu aparatul etilotest, rezultându-i o alcoolemie de 0,87 mg/l alcool pur în aerul expirat.
În continuare se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influeța alcoolului”, a mai arătat IPJ Cluj.
Sursa foto+video: Facebook/Ești din Feleac dacă
Echipa clujeană U-Banca Transilvania a fost învinsă marți seară, 3 decembrie 2024, de Cedevita Olimpija Ljubljana, într-un meci disputat în capitala Sloveniei, în cadrul returului grupelor din competiția europeană.
Partida s-a încheiat cu scorul de 103-96 în favoarea gazdelor, după ce slovenii au dominat primele trei sferturi, în timp ce U-BT a câștigat ultimul act al întâlnirii.
Cedevita a dominat primele trei sferturi
Meciul a început într-o notă echilibrată, cu Cedevita adjudecându-și primul sfert la limită, scor 24-23. Gazdele au continuat să controleze jocul în al doilea sfert, pe care l-au câștigat tot cu avantaj minim, 26-23, intrând la pauză cu un avans fragil. În sfertul trei, echipa slovenă a reușit să se distanțeze semnificativ, câștigând secvența cu 25-17.
U-Banca Transilvania a avut o revenire notabilă în ultimul sfert, când a reușit să preia inițiativa, câștigând actul final cu 33-28, însă diferența acumulată de gazde în primele trei sferturi s-a dovedit decisivă.
Bilanț identic în grupă, înaintea confruntării
Cele două formații au intrat în această confruntare cu un bilanț identic în grupă, fiecare acumulând patru victorii și patru înfrângeri. Meciul era o oportunitate pentru clujeni să își ia revanșa după înfrângerea suferită în tur, la Cluj-Napoca, unde slovenii s-au impus cu 93-86.
Deși clujenii nu au reușit să obțină victoria la Ljubljana, meciul rămâne un semnal de luptă pentru echipă.
Din 2025, aproximativ 10.000 de copiii ar putea primi vouchere de 1.500 de lei, pentru tratamente stomatologice prin programul „Un copil, un zâmbet”, propus de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.
Prin acest program, copiii vor avea acces la consultații, investigații, tratamente și proceduri stomatologice pe teritoriul României.
Din 2025, copiii ar putea primi VOUCHERE de 1.500 de lei, pentru tratamente stomatologice
Programul acoperă și costurile pentru aplicarea aparatelor ortodontice, toate serviciile fiind realizate în conformitate cu prevederile legii.
Sprijinul se acordă copiilor cu vârste între 6 și 18 ani și este sub forma unui voucher digital menit să acopere costurile consultațiilor, procedurilor și tratamentelor stomatologice, inclusiv aplicarea de aparate ortodontice, în funcție de indicațiile medicului, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern.
Cum se obțin aceste vouchere
Voucher-ul poate fi obținut pe baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere depuse de părintele sau tutorele beneficiarului programului.
Declarația pe propria răspundere trebuie să ateste faptul că, pe parcursul anului 2025, nu s-a mai acordat un sprijin financiar similar prin intermediul altui program finanțat din fonduri publice.
Acordarea sprijinului financiar se realizează în ordinea cronologică a depunerii dosarelor complete şi declarate eligibile.
Condiții pentru a primi voucherul
– cel puțin un părinte trebuie să fie cetățean român și cu domiciliul în România;
– venitul familiei nu trebuie să depășească 8.000 lei net/lună.
Consultările, investigațiile, tratamentele stomatologice și aplicarea aparatelor ortodontice trebuie realizate într-o unitate medicală stomatologică autorizată din România.
În prezent, normele de aplicare ale legii nu au fost încă anunțate, iar pentru ca programul să devină funcțional, este necesar ca proiectul de Hotărâre de Guvern să fie aprobat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.
Sursa: Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse