Connect with us

EVENIMENT

Piața ROMO din Cluj, a micilor producători locali, își suspendă activitatea. AUTORITĂȚILE le pun bețe în roate

Publicat


Grupurile de producători ROMO Brașov și ROMO Cluj și-au suspendat temporar activitatea și, în acest moment, încearcă să clarifice cu autoritățile de resort dreptul lor ca mici producători de a-și livra produsele direct către consumatorii finali prin acest model foarte eficient.
ROMO emulează un model finlandez de desfacere directă bazat pe Facebook care se numește REKO (adică Rejäl Konsumtion, “consum echitabil” în suedeză) dezvoltat inițial în Finlanda în 2013 și considerat de fermieri celebri precum Richard Perkins ca fiind cel mai simplu și eficient model de comercializare a produselor pentru micii producători.
Modelul REKO s-a extins în prezent la peste 500 de grupuri locale în Europa cu un număr estimativ de peste 12.000 de producători și circa 1.500.000 de membrii consumatori. Atât modelul REKO cât și fondatorul său, Thomas Snellman, au fost decernați cu multiple premii de excelență pentru inovare socială și sustenabilitate la nivel internațional, inclusiv de către Ministrul Agriculturii din Finlanda.
Respectă strategia UE
Tipul acesta de comercializare directă este în linie cu strategia Uniunii Europene „de la fermă la furculiță” (from farm to fork) de promovare a lanțului scurt de aprovizionare iar de când cu ROMO atât la Cluj cât și la Brașov am mâncat mai local, mai sănătos și mai sustenabil.
Unele autorități au înțeles activitatea noastră însă altele ne solicită autorizații de funcționare tip târg deși în cadrul întâlnirilor ROMO se face strict livrarea produselor pre-comandate pe grupul de Facebook. Așteptăm momentan clarificarea asupra termenilor “comercializare” și “livrare” în ceea ce ne privește.

Plângeri denigratoare

De ce am ajuns aici? E simplu: am avut succes!
Iar o băcănie din Brașov care nu înțelege ce înseamnă piața liberă, fair play-ul și care alege să-și sprijine doar proprii „mici gospodari” furnizori a trimis o plângere denigratoare la adresa noastră, folosind un nume fals ducând astfel la întreruperea activității grupului de la Cluj cu pierderi dureroase pentru familiile harnice de producători și la mult stres și controale pentru toți producătorii ROMO, majoritatea trecute, evident, cu bine.
Producătorii care se promovează prin ROMO sunt printre cei mai buni producători locali pe care îi avem.
În acest moment, discutăm cu autoritățile centrale modul de funcționare a grupurilor ROMO și sperăm ca să ne reluăm în curând întâlnirile cu voi.
După 8 luni de activitate se confirmă și în țara noastră necesitatea absolută a acestui model care aduce atât de multe avantaje atât producătorului cât și consumatorului.

ROMO Cluj, 10.000 de membri

ROMO o mișcare grass-root pornită de fermierii Cosmina și Șerban Dinu de la Ferma de Păsări Pășunate. Primul grup din România a pornit la Brașov în toamna lui 2020, la prima întâlnire participând un singur producător – Cosmina Dinu și câțiva clienți dintr-un grup de Facebook de 500 de membri. ROMO Brașov a cunoscut o creștere spectaculoasă în 3 luni, încheind anul cu 40 de producători și creatori locali și peste 11.000 de membri.
La nivel global a ajuns unul dintre cele mai mari grupuri de tip REKO (cel mai numerous se află în Stockholm și are 22.000 de membri, pe când cel din Brașov se apropie de 17.000 iar creșterea continuă). În ianuarie 2021 a debutat și grupul ROMO Cluj care a cunoscut aceeași creștere spectaculoasă. La 3 luni de la lansare a adus împreună 30 de producători și aproape 10.000 de membri.
În momentul de față comunitatea ROMO întrunește laolaltă peste 100 de producători cu peste 28.000 de membrii consumatori, în cadrul a 3 grupuri locale de Facebook și s-a întâlnit de 80 de ori onorând peste 40.000 de comenzi individuale.

Canal pentru micii producători

Am pornit ROMO pentru a oferi un canal rapid, eficient și sigur pentru producătorii care își desfășoară activitatea legal, atât din punct de vedere fiscal cât și sanitar veterinar cât și pentru consumatorii interesați de aceste produse. Avem mare nevoie de acești producători pentru securitatea alimentară, bunăstarea economică și sănătatea noastră. De când a debutat la Brașov, ROMO:
– A ajutat câteva afaceri să supraviețuiască în vreme de pandemie,
 -Pe alții i-a ajutat să se lanseze,
 -Pe alții să se dezvolte,
 -A inspirat și alți producători să deschidă grupuri similare,
 -Pe alții i-a motivat să iasă din zona de gri,
 -A dus la tot felul de parteneriate faine între producătorii din grup,
 -La deschiderea multor oportunități din partea altor parteneri din piață și
 -A creat o adevărată comunitate bazată pe transparență, bun simț și sprijin reciproc.
 Astfel, credem că ROMO este unul dintre cele mai importante acțiuni de asociere în agricultură, benefică micului producător, din ‘89 încoace cu un impact social, economic și de mediu considerabil.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate