ECONOMIE
Pensia nu este o invenție ROȘIE!!!
Jocul de-a sau cu… pensia!!!
De vreo trei decenii se vorbește, se amăgește și se învrăjbește cu PENSIA. Nu cred că au existat guverne și guvernanți, paralamentari și partide politice care să nu abordeze acest subiect delicat și dificil.
Imediat după Decembrie 1989, li s-a dat oamenilor ceea ce doreau: reducerea vârstei de pensionare și pensii mai mari. În fapt, toată lumea era mulțumită. Tinerii scăpau de bătrâni, iar prin aceasta se deschidea ușa afirmării și promovării juvenile. Bătrânii doreau să-și (re)găsească liniștea după munca pe ”tarlaua” economiei socialiste.
Vezi și Cât se plătește pentru a putea cumpăra vechimea în muncă AICI
O analiză și o fundamentare economică, care să asigure echilibrele între resurse și posibilități nu prea s-a avut în vedere. Elanul revoluționar era suportul noii politici sociale, la care s-au adăugat, în scurtă vreme, opțiunile politice învelite în mantie electorală. Dar, din istorie, știm că în toate perioadele de ”avânt revoluționar” s-a mers pe logica ”avântului” și mai puțin pe cea a raționalului. Exemplul asignatelor, din timpul revoluției franceze și a clonelor acestora din alte țări, inclusiv România, este cât se poate de elocvent.
Nu se prea putea face altfel. Încă nu s-a reușit în teoria și practica economică să se ajungă la echilibru între resurse și necesități. În anii 1990 nu prea puteai să ceri oamenilor rațiune și raționalitate economică, după ce în ultimii ani ai regimului comunist constrângerile au fost destul de virulente. Mulți oameni, după ce au ridicat fabrici, uzine, hidrocentrale, termocentrale, locuințe au lucrat pe marile șantiere de la Porțile de Fier, Canal Dunăre-Marea Negră și multe altele de care ne mai aducem și mai mult nu ne mai aducem aminte, așteptau cu”sufletul la gură” pensia. Așa a început sarabanda pensionării, cu acoperire și fără acoperire economico-financiară.
”Vinovații fără vină” (Pasărea Colibri) erau cei care dețineau puterea. Opoziția de atunci, firavă și confuză, a criticat această opțiune și politică socială. Dar democrația este democrație, iar alternanța la putere a devenit realitate și în România. Contracțiile economice, oarecum firești în urma marilor schimbări politice din spațiul ex-socialist, au generat convulsii sociale și modificări în structura ocupațională și productivă a forței de muncă. Mulți pensionari ai defunctei economii socialist au plătit nota de plată și se uitau nostalgic după locurile lor de muncă și banii care i-au cotizat pentru liniștea bătrâneții.
Potolirea lor s-a făcut, de multe ori, cu promisiuni, măriri, ajustări și recalculări în regimul pensiilor. De atunci și până astăzi, lege după lege au făcut ”legea în sistemul public de pensie”. De multe ori, sau poate de cele mai multe ori, oamenii politici nu au ratat ocazia de-a se juca cu pensia sau de-a pensia!!!
În buna tradiție a acestui joc, în aceste zile, a Ministrul Finanțelor ne spunea: ”Din primul moment am spus că vom crește pensiile în 2020 și astăzi putem să vă spunem că, da, în România vom crește pensiile în 2020. Valoarea punctului de pensie va avea cea mai mare creștere, cea mai mare sumă pe care o vom vedea în plus la punctul de pensie, pe care a avut-o vreodată. PSD niciodată nu a mărit pensiile cu această sumă, deși a avut perioadă de creștere economică una după alta, nu datorită lor, ci datorită contextului”.
Publicare pe site-ul ministerului a celor 14 procente care va consolida punctul de pensie a deschis calea unor acuzații și lăudăroșenii din partea partidelor politice și a ”galeriilor” acestora. Sunt, nu sunt justificate, sunt sau nu sunt oportune, este mai puțin relevant. Totul poate fi văzut în logica lui Pristanda. Caragiale, datorită genialității sale de-a esențializa, prin nume, personaje, l-a numit pe polițaiului conului Fănică, Pristanda. Era la acea vreme numele unui dans popular care se juca în Moldova ”când pe-o parte, când pe alta”.
Lungul drum al Pensiei spre oameni
În disputa pro și contra din spațiul public întâlnim idei precum necesitatea și apărarea seniorilor sau cele despre pensionarii incomozi și expirați. Nu este ceva nou, dar ce m-a nedumerit a fost ideea de pomănăgeală roșie. Gândul îi duce pe cei neavizați spre (re)activarea pornirilor bolșevice, comunisto-roșiatice în marea milostenie, față de persoanele în vârstă.
Înainte de-a vedea cum, unde, când și de ce s-au instituit sistemele de pensie vreau să reamintesc că cel mai bolșevic dintre bolșevici, V.I. Lenin, spunea în tinerețea sa: ”Pensionarii sunt persoane a căror profesie este trândăvia”!!!
Poate că Lenin și mulți din contemporani nu înțelegeau statutul pensionarilor în lumea secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. O scriere catolică din 1911 vorbește de vârsta pensionării ca de o ”seară liberă a vieții” sau ”o retragere ”din vârtejul grijilor și afacerilor lumești”.
Ideea inutilității sociale se vede cu destulă ușurință. La unele popoare din antichitate această idee se concretiza, de multe ori, în acțiuni violente, directe și indirecte, care duceau la curmarea vieții celor bătrâni. Astfel de porniri au continuat și în epocile următoare, dar apariția creștinismului le-a restricționat și condamnat. Mai mult, sub egida bisericii au fost înființate așezăminte pentru protecția și controlul vârstnicilor. Era vorba preponderent de cei din straturile populației sărace, deoarece nobilimea și clerul aveau statutul lor social și economic protector.
Legi, impozite, taxe și instituții au fost create în scopurile unei minime protecției sociale în Anglia, Scoția, Danemarca, Belgia, Olanda, Suedia, Franța. Resursele pecuniare și umane erau asigurate, mai mult sau mai puțin generos de stat, nobilime, biserică, negustori etc. În jurul acestor resurse se ”învârteau” oameni buni și oameni răi, ca peste tot. Nu de multe ori banii erau ”sifonați”, iar ”asistații” puși să muncească, să fure, să cerșească. Multe tragedii la care nici nu ne putem gândii astăzi s-au întâmplat atunci în acele ”îngrădiri” pentru bătrâni.
O altă cale de ”protejare” a bătrânilor era cea din mediul familial. Familiile erau din punct de vedere numeric mult mai numeroase în comparație cu cele din zilele noaste. Se ajungea la diferențe mari de vârstă între primii și ultimii născuți. Era o rațiune economică și generaţională, prin antrenarea în muncă a celor mai mari și implicarea în activitățile familiale a celor mijlocii și mici. De obicei aceștia din urmă aveau grijă și de părinții ajunși la vârstă înaintată.
Treptat s-a ajuns la depășirea acestor practici, datorită impactului societății moderne. Pensia a fost marea găselniță socială gerontocrată!!!
Un industriaș german inventatorul… pensiei!!!
În noiembrie 1811, în bazinul Ruhurlui, la Essen, un tânăr de 24 de ani, Friedrich Krupp (în imagini, stânga), pune bazele unei afaceri pentru turnarea oțelului. În scurtă vreme ”mica întreprindere” a devenit marele concern industrial al metalurgiei și armamentului. Cel care i-a dat forță a fost Alfred Krupp. Oţelul era vedeta timpului, fiind necesar tuturor maşinăriilor, uneltelor, armelor, căilor ferate. De aici și zicala ”tare ca oțelul Krupp”. De altfel, acestă imagine s-a și transmis peste timp, împreună cu cea a ”armelor lui Krupp” (William Manchester) care au fost folosite în aproape toate războaiale secolelor XIX-XX, inclusiv la cele la care au fost implicații și românii.
Dar se știe mai puțin de pioneratul Firmei Krupp în protecția socială a angajațiilor săi. Presat de ideile social-democrate ale lui Ferdinad Lassalle și de dorința stabilității forței de muncă, dar și al asigurării profitabilității, a publicat la 9 septembrie 1872 (la 12 săptămâni de la greva minerilor germani) un Regulament general, unde sunt cuprinse cele mai moderne idei ale managementului industrial. Multe din ele sunt valabile și astăzi, iar ”mari teoreticieni”, investitori și antreprenori postdecembriști ar trebui să le cunoască și să le aplice. Atât cât mi-a fost cu putință, la cursurile mele de istoria economiei le-am prezentat studenților.
Prin Regulament general, Krupp deschidea ”cutia pandorei” sistemului de protecție socială și pensii pentru salariații săi. Obligațiile acestora (seriozitate, punctualitate, solidaritate, responsabilitate, loialitate, calitatea muncii) erau însoțite de îndatoririle firmei. Pentru prima dată în istoria relațiilor de muncă erau introduse: dreptul la asistență medicală, constituirea unui fond de ajutor pentru accidente de muncă, boală, pensie. A fost înființată și Instituția de asigurare pe viață (1877) sau ceea ce am numi astăzi ”casele de asigurări sociale și de pensii”.
La acestea s-au adăugat spitalele și azilurile pentru bătrâni, cantinele și magazinele pentru salariați, școlile profesionale, casele de odihnă, mijloace de sprijin în cazul inundațiilor periodice ale râului Ruhr. Semnificativ, pentru prima dată în istoria socială, femeile erau parte la acest sistem.
Trebuie precizat că numărul acestora era relativ mic față de epocile care au urmat, iar speranța de viață redusă. Și în cazul bărbaților vârsta de pensionare era de 65 de ani, mulții nemaiajungând la aceasta sau să se bucure mult de pensie.
Chiar dacă ideea fundamentală era cea a fidelizării și implicării active a kruppianeriilor, acțiunea a fost un mare pas înainte în sistemul protecție sociale.
Bismark: un iunker instituționalizează sistemul pensilor!!!
Istoria Germaniei, dar aș îndrăzni și a omenirii, a fost marcată de omul politic Otto Eduard Leopold von Bismarck (în imagini, dreapta). Ajuns cancelar în 1867, s-a preocupat cu o voință de fier și a realizat ”prin foc și sabie” unificarea Germaniei. Dar pentru aceasta ”cancelarul de fier” cu” voință de fier” avea nevoie de fier, mai precis de oțel și de arme din oțel, iar acestea erau produse la firma Krupp.
Prin parteneriatul dezvoltat cu firma Krupp, Bismarck cunoaște sistemele sociale implementate la Essen. Nu era un adept al social-democrației, dimpotrivă a desființat, prin lege, Partidul Social-Democrat German (1878), iar pe adepții ideilor marxiste îl priveau cu dușmănie.
Și totuși, acest iunker conservator vine cu cel mai progresist program din istoria politicilor sociale. L-a convins și Comuna din Paris (1871), când proletariatul a pus mâna pe putere timp de 72 de zile și a negat tot ceea ce a fost capitalism, proprietate privată și diferențiere socială.
Legislația promovată de Bismark în 1880 avea ca scop, așa cum el însuși declara, ”de a pune în mintea masei mari de oameni sărmani fără o proprietate ideea de protecție socială care se naște din conștiința dreptului la pensie”. Recunoștea că era ”ideea unui stat socialist”, dar ”cine îmbrățișează aceste idei va ajunge la putere”. (subl.ns.). Cinic, dar adevărat!!! Multe țări (Marea Britanie, Franța, Belgia, Italia și altele) au copiat și adaptat la nevoile și sistemele lor sociale modelul bismarckian. Chiar dacă au cunoscut mișcări și acțiuni sociale puternice nu au trecut prin experiența bolșevică, ca Rusia, care a ignorat grija pentru săracii și vârstnicii săi. Istoria nu iartă, iar dacă cei bogați și cu putere nu cedează din privilegiile lor, ajung să le piardă!!!
Dilema nouă versus dilema veche
Oare oamenii politici de astăzi cunosc ceea ce a spus Bismarck sau acționează din instinct politic? Nu putem ști, oricât ne-am zbate. Toți cei care au inițiat, dezbătut, aprobat și promulgat această lege vor spune că au făcut-o pentru oameni. Tot așa și de cei care au declarat că ”unde-i lege nu-i tocmeală”.
Sustenabilitatea a fost și este secundară. Dar, nu trebuie să fii mare specialist ca să-ți dai seama că de la începutul acestui traseu, până în proximitatea aplicării legii, indicatorii economici nu erau foarte ”plăcuți la vedere”. Și cu atât mai mult astăzi, în vremuri pandemice și contracții economice.
Și atunci ”ce-i de făcut?”, cum se întreba bolșevicul bolșevicilor. De la tentația electorală la rațiune economică nu-s decât cele 14 procente prin care se promite consolidarea punctului de pensie, sau, cum spunea Napoleon: ”De la sublim la ridicol nu-i decât un pas”!!!
Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Un accident cu un autobuz al Companiei de Transport Public Cluj-Napoca a avut loc vineri seară, în comuna Chinteni. Din fericire, nu au fost persoane rănite.
Un autobuz CTP a ajuns în afara părții carosabile, vineri seară, pe un rum din localitatea Chinteni. Pompierii clujeni au intervenit cu două autospeciale de descarcerare și cu un echipaj SMURD de terapie intensivă.
Nu au fost înregistrate victime
Din fericire, nu au fost victime. Șoferul autobuzului este evaluat de medicii SMURD.
„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe raza comunei Chinteni. În accident a fost implicat un autobuz al Companiei de Transport Public, care a ieșit în afara părții carosabile. Din fericire, pasagerii nu au necesitat îngrijiri medicale. Un singur bărbat, și anume conducătorul autobuzului, este evaluat de către echipajul SMURD de terapie intensivă mobilă. La o primă evaluare, nici acesta nu a suferit răni. La fața locului au fost trimise și două autospeciale cu modul de descarcerare”, a transmis ISU Cluj.
EVENIMENT
Cum va fi vremea până la Crăciun? Temperaturi scăzute în toată țara, în următoarele săptămâni
Prognoza meteo pe următoarele săptămâni arată că temperaturile rămân mai scăzute decât cele normale la începutul iernii, în toată țara. Cum va fi vremea până de Crăciun?
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis prognoza meteo pentru următoarele patru săptămâni, valabilă în intervalul 25 noiembrie – 23 decembrie. Potrivit estimărilor făcute de meteorologi, temperaturile vor fi mai scăzute în primele săptămâni, urmând ca mai apoi acestea să aibă, în general, valori normale pentru această perioadă, în toată țara.
Săptămâna 25 noiembrie – 2 decembrie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână în regiunile estice, sud-estice și centrale, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.
Regimul pluviometric va fi local deficitar în zonele montane, iar în rest se va situa în jurul celui specific pentru acest interval.
Săptămâna 2-9 decembrie 2024
Temperaturile medii se vor situa sub cele specifice pentru această perioadă, la nivelul întregii țări, dar mai ales în regiunile centrale și în extremitatea de sud-est a teritoriului.
Cantitățile de precipitații estimate pentru acest interval vor fi deficitare în toate regiunile.
Săptămâna 9-16 decembrie 2024
Temperatura medie a aerului va avea valori în general apropiate de cele normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări.
Regimul pluviometric va fi ușor deficitar, local, în regiunile centrale, sudice și estice, iar în rest va fi apropiat de cel normal pentru această perioadă.
Săptămâna 16-23 decembrie 2024
Mediile valorilor termice vor fi apropiate de cele normale pentru această săptămână, în cea mai mare parte a țării. Cantitățile de precipitații vor fi apropate de cele normale pentru această perioadă, în toate regiunile.
Estimările meteorologice pentru patru săptămâni sunt realizate de către ECMWF – Centrul European pentru Prognoze pe Medie Durată. Este estimată media săptămânală a abaterilor temperaturii aerului și a cantităților de precipitații față de media perioadei 2004-2023.
Fenomenele extreme cu o durată scurtă de manifestare nu pot fi prognozate cu ajutorul acestui produs.
EVENIMENT
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
Persoanele asigurate pot beneficia gratuit de servicii de prevenţie, de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate, a informat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Pentru a beneficia de servicii de prevenţie, persoana asigurată trebuie să se programeze şi să se prezinte la o consultaţie la medicul de familie, care va evalua riscul ca pacientul să aibă o boală ascunsă, fără simptome.
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
„În funcţie de evaluare, medicul poate decide să trimită pacientul la analize medicale de prevenţie gratuite şi îi va înmâna acestuia un bilet de trimitere. Medicul de familie va interpreta şi rezultatul analizelor, în cursul unei noi consultaţii de prevenţie, iar pe această bază va decide dacă pacientul trebuie trimis la un medic de specialitate în ambulatoriu sau la spital, pentru diagnosticarea ori confirmarea unei boli grave şi pentru stabilirea tratamentului adecvat”, a precizat sursa citată.
De asemenea, medicul de familie va consilia pacientul în scopul reducerii factorilor cu risc asupra sănătăţii din viaţa acestuia – fumat, consum de alcool, alimentaţie nesănătoasă, stres etc.
Medicul de familie poate trimite pacientul să efectueze analize medicale de depistare a unor boli şi dacă, în cursul unei consultaţii în scop terapeutic, are suspiciunea că, pe lângă afecţiunea pentru care s-a prezentat pacientul la consultaţie, ar mai putea exista şi o astfel de boală ascunsă.
CNAS precizează că, în cazul în care pacientul persoană asigurată a fost diagnosticat cu o boală cronică, acesta beneficiază de consultaţii periodice lunare gratuite la medicul de familie pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea.
„Medicul de familie (…) stabileşte conduita terapeutică”
„Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecţiuni, constată că pacienţii respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus şi consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (risc cardiovascular înalt – hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala pulmonară cronică obstructivă- BPOC şi boala cronică de rinichi)”, a explicat CNAS.
Totodată, în cazul acutizării afecţiunilor cronice sau a prezenţei oricăror simptome a căror provenienţă trebuie clarificată, pacienţii se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării, stabileşte conduita terapeutică.
Conform CNAS, pentru orice afecţiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa decontează medicilor de familie încă două consultaţii pentru fiecare episod de boală, în afara consultaţiilor periodice anterior menţionate, iar, în urma efectuării consultaţiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigaţii medicale paraclinice) sau alte documente.
Dacă la orice consultaţie medicul de familie va avea suspiciunea că pacientul are o formă de cancer (boală oncologică), pentru confirmarea sau infirmarea suspiciunii îl va putea trimite, după caz: să efectueze analize medicale gratuite, radiografii, ecografii, ale căror rezultate vor fi apoi integrate tot de medicul de familie, să fie consultat ambulatoriu de un medic specialist, să fie internat în regim de spitalizare de zi ori continuă.
„Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu”
De asemenea, pe baza biletului de trimitere, medicul specialist din ambulatoriu va putea acorda pacientului persoană asigurată consultaţii pentru depistarea afecţiunilor oncologice (se decontează maximum trei consultaţii pe asigurat, într-un interval de maxim 60 de zile calendaristice de la data acordării primei consultaţii, prezentarea la a doua şi a treia consultaţie consultaţie făcându-se direct, fără alt bilet de trimitere).
După caz, medicul specialist va putea elibera pacientului bilete de trimitere pentru un alt medic specialist, analize de laborator, radiografii, ecografii, investigaţii de înaltă performanţă, spitalizare de zi ori continuă.
„Pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la specialistul din ambulatoriu, în spitalizare de zi se va efectua: diagnosticarea afecţiunii oncologice, evaluarea extensiei tumorale, evaluarea statusului clinico-biologic al pacientului cu afecţiune oncologică. Se recomandă ca aceste servicii să fie efectuate în maximum 28 de zile de la deschiderea primei foi de spitalizare de zi. Tot în spital se pot efectua şi servicii medicale în scop diagnostic-caz pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin şi a cancerului de sân”, a mai transmis CNAS.
După confirmarea diagnosticului de boală oncologică, pacientul asigurat va putea fi inclus în Programul naţional de oncologie.
Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu, tratamente de recuperare atât în ambulatoriu, cât şi în sanatorii, servicii de transport sanitar neasistat, medicamente compensate, dispozitive medicale.
CLUJ24 TV
VIDEO Eurodeputatul Siegfried Mureșan pentru Cluj24: Lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă ne face mai puțin competitivi
Eurodeputatul Siegfried Mureșan susține că lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă face România mai puțin competitivă, căci pe investitori îi costă mai mult și le rămân mai puțin bani în firmă pentru salariile oamenilor, pentru inovare, pentru a se extinde, pentru a investi.
Mureșan a declarat într-un interviu pentru Cluj24 realizat la sediul Parlamentului European de la Bruxelles că cu cât țara noastră reușește să termine mai repede cu infrastructura, devenind mai competitivă, ”cu atât și întreprinderile pot investi mai mult, cu cât le rămân mai mulți bani în firmă”.
Siegfried Mureșan este negociator șef al Parlamentului European pentru buget, vicepreședinte al grupului Partidului Popular European (PPE), care este familia de partide politice de centru-dreapta, din care din România face parte Partidul Național Liberal.
”Ca vicepreședinte al grupului PPE, coordonez munca grupului pe tot ce ține de fonduri europene”, a precizat, printre altele, eurodeputatul liberal.
Florin Danciu