ADMINISTRAȚIE
FOTO Patru noi linii de troleibuz la Cluj-Napoca. Acestea vor fi puse în funcțiune la începutul lunii noiembrie
Municipiul Cluj-Napoca va beneficia din 2 noiembrie de patru noi linii de troleibuz. Acestea au fost realizate anul acesta pentru a ușura viața clujenilor când vine vorba de transportul în comun.
Cele patru noi linii și traseul acestora:
Linia 2 (cart. Mănăștur – P-ta Gării) Dus: Str. Primăverii (stația Ion Meșter) – str. Izlazului – str. Câmpului – Cal. Mănăștur – Cal. Moților – str. Memorandumului – P-ta Unirii – str. Regele Ferdinand – str. Horea – P-ta Gării; Întors: P-ta Gării – str. Burebista – str. I. Coroianu – str. Traian – P-ta M. Viteazul (stația Pod Traian) – str. Regele Ferdinand – str. Memorandumului – Cal. Moților – Cal. Mănăștur – str. Primăverii.
Linia 10 (cart. Gheorgheni – Bd. Muncii) Dus: Str. Unirii – Bd. N. Titulescu – P-ta Cipariu – P-ta A. Iancu – Bd. 21 Decembrie 1989 – str. Paris – str. Câmpul Pâinii – str. Bulgarilor – str. Fabricii – Bd. Muncii (capăt ERS CUG); Întors: Bd. Muncii – str. Fabricii – str. A. Vlaicu – str. T. Mihali – str. Al. V. Voievod – str Unirii.
Linia 14 (cart. Mănăștur – Bd. Muncii) Dus: Str. Primăverii (stația Ion Meșter) – str. Izlazului – str. Câmpului – Cal. Mănăștur – Cal. Moților – str. Memorandumului – P-ta Unirii – Bd. 21 Decembrie 1989 – str. Fabricii – Bd. Muncii (capăt ERS CUG); Întors: Bd. Muncii – str. Fabricii – Bd. 21 Decembrie 1989 – P-ta Unirii – str. Memorandumului – Cal. Moților – Cal. Mănăștur – str. Primăverii.
Linia 23 (P-ta M. Viteazul – Bd. Muncii), transportul cu autobuze va fi înlocuit cu troleibuze, pe traseul: Dus: P-ta M. Viteazul (stație I.P. Voitesti) – str. Cuza Vodă – Bd. 21Decembrie – str. Paris – str. Câmpul Pâinii – str. Bulgarilor – str. Fabricii – Bd. Muncii (capăt ERS CUG); Întors: Bd. Muncii – str. Fabricii – str. Câmpul Pâinii – P-ta 1 Mai – str. Paris – str. București – P-ta Abator – str. D. Barceanu – str. Traian – P-ta M. Viteazul (I.P.Voitesti).
Transportul pe linia 23L se suspendă.
Stațiile de îmbarcare-debarcare pe noile linii vor fi comune cu celelalte stații ale mijloacelor de transport CTP Cluj-Napoca de pe traseu. Orarele vor putea fi consultate pe site-ul Companiei, începând cu 1 noiembrie 2020.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
Companiile auto asiatice le devansează pe cele din Europa în materie de digitalizare – studiu UBB Cluj-Napoca
Marile companii auto asiatice devansează competitorii lor europeni în materie de digitalizare a producției și activității din domeniu, în mare parte datorită furnizorilor asiatici de componente din industria auto, sunt concluziile unui studiu finanțat de Uniunea Europeană prin PNRR și realizat de cercetători ai Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, împreună cu cercetători ai Universității Corvinus din Budapesta (Ungaria) și ai Universității Aalborg (Danemarca).
„Industria auto joacă un rol crucial în toate regiunile, fie în Europa, fie în Asia de Est (China, Japonia), atât din punct de vedere al performanței economice, cât și din perspectiva ocupării forței de muncă. Transformările profunde prin care trece acest sector sunt resimțite și în țările din Europa Centrală și de Est.
Trecerea la electromobilitate și provocările aferente intensifică și mai mult competiția deja acerbă dintre producătorii auto, iar pentru a rămâne competitivi pe piață, aceștia trebuie să eficientizeze și mai mult producția prin adoptarea unor tehnologii și procese de producție bazate pe digitalizare”, spune profesorul dr. Levente Szász, prorector UBB, coordonatorul proiectului de cercetare.
Tehnologiile industriei 4.0
Analizând ultimii zece ani ai industriei auto globale, studiul UBB-FSEGA arată că atât tehnologiile digitale tradiționale, cât și cele moderne de tip Industrie 4.0 au devenit din ce în ce mai utilizate de companiile din această industrie. În 2012, tehnologiile tradiționale aveau un scor de 47, iar cele de tip Industrie 4.0, de 21. Zece ani mai târziu, scorurile au crescut la 54 (+15%) și, respectiv, 26 (+24%).
De exemplu, tehnologii digitale tradiționale sunt roboții industriali, bazele de date, RFID, algoritmii, conectivitatea, microcipurile sau telecomunicațiile, iar tehnologiile de tip Industrie 4.0 sunt inteligența artificială, simulările, securitatea cibernetică, soluțiile moderne de simulare și modelare sau blockchain-ul.
Digitalizarea în 54 de companii
„Ca și tendințe, tehnologiile digitale tradiționale sunt utilizate mai intes decât cele de tip Industrie 4.0, dar rata de creștere a implementării tehnologiilor moderne de tip Industrie 4.0 a depășit-o pe cea a tehnologiilor digitale tradiționale.
Deși Industria 4.0 avansează în mod dinamic, tehnologiile tradiționale rămân și ele larg utilizate. Prezența lor masivă subliniază faptul că soluțiile de tip Industrie 4.0 se bazează adesea pe aceste tehnologii”, precizează dr. Ottó Csíki, cercetător în cadrul UBB-FSEGA, membru al proiectului de cercetare.
În cadrul proiectului, cercetătorii au realizat o evaluare a gradului de digitalizare pentru fiecare din cele 54 de companii mari din industria auto globală participante. Conform datelor din 2022, firmele asiatice conduc detașat în fața celor din Europa. Locul întâi absolut este ocupat de un furnizor asiatic, Hankook Tire & Technology Co Ltd, cu un scor de 50.
În rândul producătorilor auto, liderul este Isuzu Motors Ltd, cu un scor de 34. În Europa, clasamentul producătorilor de mașini este condus de Volvo AB (scor 28), care se află la același nivel cu abia a cincea companie asiatică (Subaru Corp, scor 27). În ceea ce privește furnizorii europeni, prima poziție este ocupată de Grupo Antolin Irausa SA, cu un scor (31) net inferior față de omologul său din Asia. Furnizorii, atât din Europa, cât și din Asia, sunt mai avansați în materie de digitalizare decât producătorii auto.
Asiaticii, mai digitalizați decât europenii
Cei din Asia sunt însă mult mai digitalizați decât europenii: niciun furnizor european din top 5 nu ajunge nici la nivelul celui de-al cincilea furnizor asiatic, arată rezultatele studiului.
Industria 4.0 este un concept care include soluțiile tehnologice cele mai moderne aplicate în producție. Acesta se referă la interconectarea tuturor mașinilor și echipamentelor din cadrul unei organizații (prin IoT – Internet of Things), respectiv la soluții cu capacități computaționale avansate, cum ar fi, de exemplu, mașinile industriale inteligente, soluțiile moderne de simulare și modelare, precum și inteligența artificială.
Pe lângă acestea, companiile orientate către producția digitală utilizează și tehnologii digitale tradiționale precum roboții industriali, identificarea prin frecvență radio (RFID), baze de date electronice, rețele Ethernet etc.
Cercetare prin PNRR
Cercetarea UBB-FSEGA a fost realizată în cadrul proiectului Strengthening the digitalization of businesses în Eastern Europe – a micro and macro-level approach, în valoare de 1.414.964,77 euro (6.993.450 lei), finanțat de Uniunea Europeană, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și derulat între 23 mai 2023 și 30 iunie 2026. Obiectivul principal al acestui proiect este să ofere o înțelegere mai profundă a modului în care tehnologiile digitale pot fi integrate în activitățile de afaceri, identificând provocările și soluțiile specifice implementării, care pot contribui la consolidarea digitalizării întreprinderilor din Europa de Est.
Analiza a 30 de producători auto
Proiectul de cercetare a inclus în analiză companii din top 30 de producători auto și top 100 de furnizori auto, fiind selectate doar firmele care aveau cel puțin cinci ani de rapoarte anuale disponibile în mod public pentru perioada 2012-2022.
Astfel, cercetătorii UBB-FSEGA au explorat utilizarea tehnologiilor de tip Industrie 4.0, respectiv a celor tradiționale, în 54 de companii mari din industria auto globală (18 producători și 36 de furnizori), printre acestea numărându-se producători auto precum Volkswagen AG, Toyota Motor Corporation, Stellantis NV, Mercedes Benz Group AG, dar și furnizori precum Robert Bosch GmbH, Denso Corporation, Continental AG, Schaeffler AG.
Rapoartele anuale, redactate în principal de companii listate la burse din Europa și Asia, au stat la baza calculării indicelui de digitalizare (0-100), utilizând tehnici de text mining: scorul 100 indică utilizarea extinsă a categoriei respective de tehnologii, în timp ce un scor 0 semnifică absența totală a acesteia. Clasificarea regională a companiilor s-a realizat pe baza sediului central al acestora.
Despre FSEGA
Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) este cea mai mare facultate din țară și una dintre cele mai puternice școli românești în domeniul economie & business, oferind servicii ştiinţifice și educaționale prin programe de licență, masterat, doctorat, executive education, respectiv prin programe de cercetare avansată, consultanță şi dezvoltare sustenabilă.
Aproape 9.000 de studenți nivel licență, masteranzi şi doctoranzi beneficiază de oferta educaţională, didactică şi instituţională a celor 386 de cadre didactice titulare și asociate, atât în Cluj-Napoca, cât şi în cadrul extensiilor de la Reșița, Sfântu Gheorghe şi Sighetul Marmaţiei.
Începând din 30 iunie 2021, UBB, prin intermediul FSEGA, a devenit membru permanent cu drepturi depline al European Foundation for Management Development (EFMD), fiind singura instituție de învățământ superior din România cu acest statut. EFMD administrează sistemul EFMD Quality Improvement System (EQUIS), unul dintre cele mai importante mecanisme de asigurare și certificare a calității, respectiv de acreditare la nivel internațional a instituțiilor de învățământ superior în domeniile administrării afacerilor și managementului.
Guvernul prelungește cu încă trei luni plafonarea prețurilor la polițele RCA, până la data de 31 martie 2025.
Decizia a fost luată la recomandarea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), a anunțat premierul Marcel Ciolacu.
Plafonarea prețurilor la polițele RCA a fost prelungită din nou. Anunțul Guvernului
„Prelungim azi plafonarea prețurilor la polițele RCA cu încă 3 luni, până la 31 martie 2025. Vrem să preîntâmpinăm apariția unor dezechilibre în piață și să prevenim creșterea prețurilor pentru aceste polițe”, a spus premierul, înainte de ședința de Guvern.
Plafonarea a fost decisă în aprilie a anului 2023 și apoi a fost prelungită succesiv, pentru „calmarea pieței RCA”, după falimentul City Insurance. https://cluj24.ro/faliment-in-industria-romaneasca-a-asigurarilor-asiguratii-city-insurance-vor-fi-despagubiti-din-fondul-de-garantare-79134.html
Tarifele de referință, potrivit ASF:
Foto: Arhivă
EVENIMENT
Record de amânări în dosarul de corupție a lui Paszkany-Mureșan de la Tribunalul Cluj. Ce va decide vineri completul de judecată
Un dosar de corupție în care sunt implicați foștii conducători ai clubului de fotbal CFR Cluj, Paszkany Arpad – finanțator și Iuliu Mureșan – președinte, se judecă din luna martie la Tribunalul Cluj, completul de judecată luând decizia de amânare a pronunțării de 25 de ori, ceea ce este un adevărat record.
Cei doi au fost trimiși în judecată în 2022, ca inculpați, de DIICOT Cluj, pentru săvârșirea mai multor infracțiuni, printre care constituirea unui grup infracțional organizat, instigare la delapidare și delapidare, instigare la spălarea banilor și spălarea banilor, într-un dosar al cărui prejudiciu produs doar statului se ridică la aproape 7 milioane de lei, dar în total e vorba de 10 milioane de euro.
Magistrații Tribunalului Cluj nu au avut vreme timp de peste 2 ani să dea o soluție în acest caz.
Instanța urma să se pronunțe prima dată în martie 2024, iar de atunci au avut loc nu mai puțin de 25 de amânări, următorul termen fiind stabilit pentru vineri, 20 decembrie 2024.
Potrivit Tribunalului Cluj, titular al completului VIII F NCP care judecă acest dosar este judecătoarea Liana – Anișoara Cociş.
Oare ce va face instanța vineri, va amâna, din nou, pronunțarea până după Bobotează sau până după Crăciunul 2025?
Liana Cociș, specialistă în amânarea pronunțării
Nu este pentru prima oară când judecătoarea Liana Anișoara Cociș amână pronunțarea pe bandă rulantă. Potrivit Gazetei de Cluj, în 2020, aceasta a judecat și dosarul omului de afaceri Vasile Bercan, trimis în judecată de DNA pentru spălare de bani și evaziune fiscală, și a amânat de 19 pronunțarea unei decizii pe parcursul unui an, până faptele s-au prescris, iar procesul penal a încetat.
ADMINISTRAȚIE
Încă 25 de microbuze electrice pentru elevii clujeni. Consiliul Județean a semnat contractul de peste 16,7 milioane de lei
25 de noi microbuze electrice vor ajunge în comunele din Cluj pentru transportul elevilor la și de la școală, anunță președintele CJ, Alin Tișe. În total, 59 de autobuze școlare au fost achiziționate pentru transportul elevilor.
Noua investiția este finanțată prin fonduri guvernamentale nerambursabile, gestionate de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor prin Administrația Fondului pentru Mediu.
Încă 25 de microbuze electrice pentru elevii clujeni. Consiliul Județean a semnat contractul de peste 16,7 milioane de lei
Cele 25 de microbuze noi sunt electrice, prietenoase cu mediul și au o capacitate de 16+1 locuri, dintre care unul pentru persoane cu dizabilități. Valoarea contractului este de peste 16,7 milioane de lei.
„Semnarea contractului constituie un pas extrem de important în efortul nostru de a asigura copiilor din județ un transport școlar modern și sigur. În acest moment avem încheiate ambele contracte prin intermediul cărora nu mai puțin de 59 de microbuze vor ajunge, în cel mai scurt timp posibil, în comunele clujene.
Cele două proiecte ale forului administrativ județean, în valoare cumulată de peste 61,4 milioane de lei, finanțate 100% din fonduri nerambursabile, urmăresc facilitarea accesului tinerilor din mediul rural la educație, în contextul în care în multe cazuri aceștia trebuie să parcurgă distanțe semnificative pentru a ajunge la școală”, a transmis Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.
Noile microbuze achiziționate beneficiază, printre altele, de tehnologii de siguranță modernă care oferă asistență șoferului pentru evitarea unor situații care pot conduce la accidente rutiere.
Celelalte 34 de microbuze pentru elevi, achiziționate de CJ Cluj printr-un proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), urmează să ajungă în comunele clujene.