Connect with us

ACTUALITATE

Pașapoarte 2024: MODIFICĂRI la eliberarea acestora pentru cetățenii români

Publicat


pasaport

Condițiile vor fi mai stricte la eliberarea pașapoartelor temporare pentru cetățenii români în 2024, conform modificărilor aprobate de guvern.

De asemenea, sunt și reglementări în cazul pașapoartelor pentru minori și în situații întâlnite de români în străinătate.

Pașapoarte 2024: MODIFICĂRI la eliberarea acestora pentru cetățenii români

Pașaportul simplu temporar

Sunt revizuite condițiile în care poate fi eliberat pașaportul simplu temporar, în acord cu tendințele europene, a anunțat Guvernul.

În prezent, pașaportul simplu temporar este un document care nu cuprinde date biometrice. Se eliberează  într-un termen mai scurt:

– cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

Emiterea acestui document presupune exercitarea rapidă a dreptului la liberă circulație cetățenilor români care se găsesc în situații speciale, de excepție.

Anterior, erau incluse și situații ce nu reclamau urgențe concrete, dovedite corespunzător.

Prin urmare, oașaportul simplu temporar va fi emis doar în situații speciale, de excepție:

– care presupun o urgență în care este necesară deplasarea în străinătate sau  continuarea călătoriei
– sau reglementarea șederii/situației juridice a cetăţenilor români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile.

Situații în care se poate elibera pașaport simplu temporar

– când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii / pentru a participa la concursuri oficiale / pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericolşi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte
– pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabilecare declară că este necesar și urgent să îşi continue călătoria în străinătate
– sau să îşi reglementeze şederea/situația juridică pe teritoriul unui stat
– în situaţii obiective și urgente, în care este necesară prezenţa persoanei pe teritoriul altui statşi nu există timpul necesar pentru emiterea și eliberarea paşaportului simplu electronic
– sau acesta a fost depus pentru obținerea unor vize.

Situațiile trebuie dovedite, după caz, cu documente emise de instituţii.

Situaţiile obiective și urgente exclud situațiile în care deplasarea persoanei pe teritoriul altui stat are la bază rațiuni exclusiv turistice.

Cine poate elibera pașaport simplu temporar

Paşaportul simplu temporar se eliberează de către:

– serviciile publice comunitare de pașapoarte
– misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate la care au fost depuse cererile
pentru

  • cetăţenii români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege şi care nu se află în una dintre situaţiilede suspendare a exercițiului dreptului la liberă circulație în străinătate
  • când instanța de judecată a impus obligația de a nu părăsi teritoriul României, în condițiile legii

Autoritățile evidențiază că ponderea pașapoartelor temporare eliberate era de 73% în anul 2009, de 42%, în anul 2010 și doar de 1,20%, în prezent.

”Există state care nu permit intrarea pe teritoriul lor național a titularilor de pașapoarte simple temporare, fapt ce creează numeroase inconveniente cetățenilor români aflați în astfel de situații.

Totodată, sunt și state care nu permit intrarea pe teritoriul lor național dacă documentul de călătorie nu este valabil cel puțin 6 luni de la intrarea în statul respective. Această situație este des întâlnită, având în vedere că pașaportul simplu temporar are o valabilitate redusă (12 luni)”, mai prevede documentul.

Datele biometrice preluate la consulate

Datele biometrice și datele cetățenilor români vor fi preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.

Acestea vor fi utilizate:

– atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic
– cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate
– conform solicitărilor adresate de cetăţenii români.

Pașapoarte pentru minori

Executivul menționează că au existat situații în care hotărârile instanțelor de judecată de suplinire a acordului unuia dintre părinți pentru eliberarea pașaportului minorului lasă loc de interpretări.

Nu era clar dacă suplinirea a avut în vedere eliberarea unui singur document de călătorie sau eliberarea pașapoartelor până la dobândirea de către minor a capacității de exercițiu.

Prin modificarea de legislație se reglementează că:

– eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice pentru minori se facenumai dacă în cuprinsul hotărârii judecătorești sau al ordonanței președințiale de suplinire a acordului unuia dintre părinți, instanța a stabilit, în mod expres, acest aspect.

Pașapoarte 2024. Situații excepționale – două pașapoarte

Sunt reevaluate situațiile excepționale în care cetăţenii români vor putea deţine, concomitent:

– fie un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile
– fie două paşapoarte simple electronice valabile.

Sunt stabilite și obligațiile ce le revin acestora.

Cetăţenii români pot deţine, concomitent, două paşapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situații:

– când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict
– când titularul deţine paşaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă.

Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu electronic şi ai unui paşaport simplu temporar valabile au obligaţia ca:

– în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor sau, după caz, de la întoarcerea în țară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două pașapoarte valabile deținute.

Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai două paşapoarte simple electronice valabile, au obligaţia ca:

– în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor sau, după caz, de la întoarcerea în țară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două pașapoarte valabile deținute

Anularea pașapoartelor

Actul mai prevede anularea informatică a pașapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română:

– în situația în care acestea nu au respectat obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de 5 zile de la data pierderii cetățeniei

Se reglementează și faptul că Direcția Generală de Pașapoarte este autoritatea care ține evidența cetățenilor români cu domiciliul în străinătate.

Aici, integral, modificările din lege.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

Descoperă noile colecții din Iulius Mall Cluj și strălucește în această primăvară!

Publicat

De

Iulius Mall Cluj

Primăvara aceasta poartă-te cu ce te prinde cel mai bine – zâmbetul pe buze – și accesorizează-l cu piese vestimentare din noile colecții pe care brandurile din Iulius Mall Cluj le-au pregătit.

Pentru un plus de inspirație, consultă catalogul online, unde fiecare element a fost ales cu grijă și având mereu în vedere ultimele tendințe. „Yes, it`s new”, și sezonul, și outfit-ul, și vibe-ul tău!

Accentele metalice și texturile lucioase par să fie vedetele sezonului, iar dacă în garderoba ta nu se regăsește nici o rochie de satin ori o pereche de cercei supradimensionați, brandurile din Iulius Mall Cluj te așteaptă cu oferte pe care nu le poți refuza.

Pentru zilele relaxante de primăvară, poți opta pentru reinterpretări moderne ale pieselor clasice, cum ar fi o jachetă din denim și un top cu croi lejer. Siluetele fluide și croielile asimetrice adaugă un strop de imprevizibil ținutelor tale și atrag toate privirile. Dacă ești în căutarea „acelei piese” speciale pentru garderoba ta, cu siguranță o vei găsi în Iulius Mall.

Sezonul acesta, încălțămintea retro revine și ocupă primele locuri în top-ul alegerilor, iar balerinii, modelele de loafers și sneakers vintage par să fie variantele câștigătoare. O tendință în plină ascensiune sunt gențile micro și cele sculpturale, care completează orice outfit și adaugă un plus de personalitate.

Consultă catalogul online pentru inspirație, vino în Iulius Mall Cluj și alege piesele de primăvară care se potrivesc cel mai bine stilului tău!

 

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Peste 2.200 de cereri într-o lună, la Cluj, pentru eliberarea noilor cărți electronice de identitate. Sunt gratuite

Publicat

De

Carte electronică de identitate

În perioada 20 martie – 20 aprilie 2025, în județul Cluj au fost depuse nu mai puțin de 2.219 cereri pentru eliberarea noilor cărți electronice de identitate, potrivit unei analize realizate de Consiliul Județean Cluj și Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Cluj.

Noua carte de identitate este gratuită și se eliberează începând cu vârsta de 14 ani.

Peste 2.200 de cereri într-o lună pentru eliberarea noilor cărți electronice de identitate

Începând cu 20 martie, serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor din județul Cluj, respectiv Cluj-Napoca, Dej, Gherla, Huedin, Turda, Câmpia Turzii și Florești au început preluarea fotografiilor, a amprentelor digitale și a documentelor necesare pentru emiterea noilor acte de identitate.

Potrivit reprezentanților Consiliului Județean Cluj, distribuția cererilor pe localități este următoarea:

  • Cluj-Napoca – 848
  • DJEP Cluj – 579
  • Dej – 184
  • Turda – 184
  • Câmpia Turzii – 153
  • Florești – 128
  • Gherla – 80
  • Huedin – 63

Prima carte electronică de identitate în format actualizat din România a fost eliberată în 2 aprilie 2025, la sediul DJEP Cluj, în prezența vicepreședintelui Consiliului Județean Cluj, Radu Rațiu, a chestorului de poliție Cătălin-Aurel Giulescu, director general al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor din cadrul MAI, și a conducerii DJEP Cluj.

Programările pentru obținerea unei cărți electronice de identitate se fac exclusiv online, prin platforma Ministerului Afacerilor Interne.

Citește mai departe

EVENIMENT

AVERTIZARE de vreme rea la Cluj. Sunt așteptate ploi torențiale, descărcări electrice și grindină

Publicat

De

Cod galben de ploi la Cluj

O vertizare de tip nowcasting a fost emisă de meteorologi pentru Cluj-Napoca, dar și alte localități din județ.

Avertizarea Cod Galben este valabilă marți, 22 aprilie, până la ora 21.30.

AVERTIZARE de vreme rea la Cluj

Potrivit meteorologilor, se vor semnala averse torențiale care vor acumula 15 – 25 litri pe metru pătrat, descărcări electrice, și, izolat, grindină de mici dimensiuni.

Codul Galben este valabil pentru Cluj-Napoca, Turda, Câmpia Turzii, Gherla, Huedin, Aghireșu, Baciu, Apahida, Gilău, Florești, Viișoara, Mihai Viteazu, Tritenii de Jos, Săvădisla, Frata, Cojocna, Ceanu Mare, Bonțida, Iclod, Luna, Feleacu, Jucu, Căpușu Mare, Mociu, Sic, Chinteni, Gârbău, Călărași, Cămărașu, Căianu, Sânpaul, Fizeșu Gherlii, Cătina, Țaga, Suatu, Petreștii de Jos, Borșa, Bobâlna, Panticeu, Cornești, Așchileu, Dăbâca, Geaca, Vultureni, Recea-Cristur, Izvoru Crișului, Săndulești, Ciurila, Tureni, Aluniș, Pălatca, Aiton, Buza și Ploscoș.

Citește mai departe

EDUCATIE

George Simion (AUR): Angajamentul meu față de studenți: RESPECT, implicare și transparență

Publicat

george simion

România are nevoie de o generație tânără puternică, educată, susținută și ascultată. Iar când studenții acestei țări îți trimit o scrisoare – nu doar de intenție, ci de speranță și responsabilitate – ai datoria să răspunzi cu seriozitate și onestitate.

Așadar, am primit o scrisoare de angajament din partea Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și o susțin pe deplin. Nu doar din respect pentru miile de tineri care cred în puterea educației, ci și pentru că am fost și eu acolo. În cămine. În biblioteci. Știu ce înseamnă să visezi, dar să nu te audă nimeni. Știu ce înseamnă să vrei să rămâi în România, dar să nu ai încredere că lucrurile se pot schimba.

George Simion (AUR): Angajamentul meu față de studenți: RESPECT, implicare și transparență

Mă angajez public ca, în calitate de președinte al României, să am un dialog permanent și sincer cu ANOSR și cu toți reprezentanții studenților. Vom construi împreună un calendar clar al măsurilor pentru învățământul superior, vom avea întâlniri regulate și vom pune educația unde îi este locul: în centrul strategiei de dezvoltare a țării.

Voi susține transparența în Administrația Prezidențială și voi desemna un consilier prezidențial dedicat educației și cercetării – un profesionist ales pe criterii meritocratice, care va lucra direct cu voi. Voi insista ca educația să fie inclusă în Strategia Națională de Apărare, pentru că o țară fără un sistem educațional solid este o țară vulnerabilă.

Știu că cererile voastre nu sunt doar pentru voi. Sunt pentru o țară mai bună. Pentru viitorul nostru. Pentru părinții voștri, care vor să vă vadă reușind aici, nu în altă parte. Pentru frații și surorile voastre mai mici, care vor învăța într-o Românie pe care noi o vom face demnă și suverană.

Îmi asum să transform aceste idei în realitate. Nu doar prin semnătură. Ci prin fapte. Cu respect. Cu seriozitate. Cu implicare.

Vă mulțumesc că aveți curajul să vă faceți vocea auzită. Și vă promit că și eu voi avea curajul să nu vă dezamăgesc. Așa să-mi ajute Dumnezeu!

 

disclaimer aur

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate