Connect with us

ACTUALITATE

Pașapoarte 2024: MODIFICĂRI la eliberarea acestora pentru cetățenii români

Publicat


pasaport

Condițiile vor fi mai stricte la eliberarea pașapoartelor temporare pentru cetățenii români în 2024, conform modificărilor aprobate de guvern.

De asemenea, sunt și reglementări în cazul pașapoartelor pentru minori și în situații întâlnite de români în străinătate.

Pașapoarte 2024: MODIFICĂRI la eliberarea acestora pentru cetățenii români

Pașaportul simplu temporar

Sunt revizuite condițiile în care poate fi eliberat pașaportul simplu temporar, în acord cu tendințele europene, a anunțat Guvernul.

În prezent, pașaportul simplu temporar este un document care nu cuprinde date biometrice. Se eliberează  într-un termen mai scurt:

– cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

Emiterea acestui document presupune exercitarea rapidă a dreptului la liberă circulație cetățenilor români care se găsesc în situații speciale, de excepție.

Anterior, erau incluse și situații ce nu reclamau urgențe concrete, dovedite corespunzător.

Prin urmare, oașaportul simplu temporar va fi emis doar în situații speciale, de excepție:

– care presupun o urgență în care este necesară deplasarea în străinătate sau  continuarea călătoriei
– sau reglementarea șederii/situației juridice a cetăţenilor români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile.

Situații în care se poate elibera pașaport simplu temporar

– când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii / pentru a participa la concursuri oficiale / pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericolşi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte
– pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabilecare declară că este necesar și urgent să îşi continue călătoria în străinătate
– sau să îşi reglementeze şederea/situația juridică pe teritoriul unui stat
– în situaţii obiective și urgente, în care este necesară prezenţa persoanei pe teritoriul altui statşi nu există timpul necesar pentru emiterea și eliberarea paşaportului simplu electronic
– sau acesta a fost depus pentru obținerea unor vize.

Situațiile trebuie dovedite, după caz, cu documente emise de instituţii.

Situaţiile obiective și urgente exclud situațiile în care deplasarea persoanei pe teritoriul altui stat are la bază rațiuni exclusiv turistice.

Cine poate elibera pașaport simplu temporar

Paşaportul simplu temporar se eliberează de către:

– serviciile publice comunitare de pașapoarte
– misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate la care au fost depuse cererile
pentru

  • cetăţenii români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege şi care nu se află în una dintre situaţiilede suspendare a exercițiului dreptului la liberă circulație în străinătate
  • când instanța de judecată a impus obligația de a nu părăsi teritoriul României, în condițiile legii

Autoritățile evidențiază că ponderea pașapoartelor temporare eliberate era de 73% în anul 2009, de 42%, în anul 2010 și doar de 1,20%, în prezent.

”Există state care nu permit intrarea pe teritoriul lor național a titularilor de pașapoarte simple temporare, fapt ce creează numeroase inconveniente cetățenilor români aflați în astfel de situații.

Totodată, sunt și state care nu permit intrarea pe teritoriul lor național dacă documentul de călătorie nu este valabil cel puțin 6 luni de la intrarea în statul respective. Această situație este des întâlnită, având în vedere că pașaportul simplu temporar are o valabilitate redusă (12 luni)”, mai prevede documentul.

Datele biometrice preluate la consulate

Datele biometrice și datele cetățenilor români vor fi preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.

Acestea vor fi utilizate:

– atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic
– cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate
– conform solicitărilor adresate de cetăţenii români.

Pașapoarte pentru minori

Executivul menționează că au existat situații în care hotărârile instanțelor de judecată de suplinire a acordului unuia dintre părinți pentru eliberarea pașaportului minorului lasă loc de interpretări.

Nu era clar dacă suplinirea a avut în vedere eliberarea unui singur document de călătorie sau eliberarea pașapoartelor până la dobândirea de către minor a capacității de exercițiu.

Prin modificarea de legislație se reglementează că:

– eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice pentru minori se facenumai dacă în cuprinsul hotărârii judecătorești sau al ordonanței președințiale de suplinire a acordului unuia dintre părinți, instanța a stabilit, în mod expres, acest aspect.

Pașapoarte 2024. Situații excepționale – două pașapoarte

Sunt reevaluate situațiile excepționale în care cetăţenii români vor putea deţine, concomitent:

– fie un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile
– fie două paşapoarte simple electronice valabile.

Sunt stabilite și obligațiile ce le revin acestora.

Cetăţenii români pot deţine, concomitent, două paşapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situații:

– când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict
– când titularul deţine paşaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă.

Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu electronic şi ai unui paşaport simplu temporar valabile au obligaţia ca:

– în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor sau, după caz, de la întoarcerea în țară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două pașapoarte valabile deținute.

Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai două paşapoarte simple electronice valabile, au obligaţia ca:

– în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor sau, după caz, de la întoarcerea în țară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două pașapoarte valabile deținute

Anularea pașapoartelor

Actul mai prevede anularea informatică a pașapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română:

– în situația în care acestea nu au respectat obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de 5 zile de la data pierderii cetățeniei

Se reglementează și faptul că Direcția Generală de Pașapoarte este autoritatea care ține evidența cetățenilor români cu domiciliul în străinătate.

Aici, integral, modificările din lege.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

CULTURA

Mitropolitul Clujului, despre înlocuitorul episcopului vicar Benedict Bistrițeanul: Până în toamnă vom rezolva. Va fi un om bun

Publicat

De

benedict

Mitropolia Clujului va avea până în toamnă un episcop vicar în locul PS Benedict Bistrițeanul care a fost ales și întronizat episcop de Sălaj, a anunțat, luni, mitropolitul Andrei Andreicuț. 

Întrebat de Cluj24 dacă are un înlocuitor pentru PS Benedict, mitropolitul a spus că încă nu s-a decis.

”Profilul trebuie să fie cam același, un om bun, activ, misionar. Anul acesta, până în toamnă, vom rezolva și această problemă.

Până în toamnă mă descurc singur, dar atunci voi pune un ajutor care să facă treabă cum a făcut și PS Benedict”, a precizat IPS Andrei.

 

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Luni se VOTEAZĂ în Senat LEGEA care protejează cumpărătorii de locuințe noi

Publicat

planeri casa

Luni se votează în Senat legea care protejează cumpărătorii de locuințe noi. Legea va cuprinde reguli noi pentru vânzările de locuințe „de pe planșetă” – acele apartamente sau case care sunt promise cumpărătorilor înainte de finalizarea construcției. Această propunere legislativă vizează creșterea transparenței în sectorul imobiliar și protejarea cumpărătorilor de apartamente.

Potrivit proiectului, dezvoltatorii imobiliari vor putea încheia promisiuni de vânzare pentru apartamente viitoare doar după ce au obținut autorizația de construire, au realizat „preapartamentarea” (adică o împărțire clară a viitorului imobil în unități locative) și au deschis cărți funciare individuale pentru fiecare unitate viitoare, scrie Alba24.

Luni se VOTEAZĂ în Senat LEGEA care protejează cumpărătorii de locuințe noi

Astfel, fiecare apartament promis va avea un identificator clar în Cartea Funciară, ceea ce va elimina situațiile în care un dezvoltator promite același apartament la mai mulți cumpărători – o practică întâlnită frecvent în trecut, în special în proiecte imobiliare speculative sau nefinanțate complet.

Promisiunile de vânzare vor fi autentificate și înscrise în Cartea Funciară

Un alt element esențial al legii este obligativitatea încheierii în formă autentică, la notar, a tuturor promisiunilor de vânzare/cumpărare pentru apartamentele aflate în construcție. Acestea vor fi apoi înregistrate oficial în Cartea Funciară, oferind o garanție legală cumpărătorului.

Această măsură va oferi siguranță juridică și va reduce cazurile de litigii sau pierdere a banilor în cazul în care proiectul nu mai este finalizat.

Limitarea avansurilor și utilizarea controlată a banilor

Noua legislație impune un plafon clar pentru avansurile pe care dezvoltatorii le pot solicita de la cumpărători:

15% din valoarea totală a apartamentului la semnarea promisiunii de vânzare;
+25% la finalizarea structurii de rezistență a clădirii;
+25% la finalizarea lucrărilor de instalații.

Toate aceste sume trebuie virate într-un cont bancar dedicat, deschis pe numele dezvoltatorului, și pot fi folosite exclusiv pentru lucrările de construcție aferente proiectului respectiv.

Sancțiuni pentru dezvoltatorii care folosesc banii în alte scopuri

Pentru a descuraja eventualele abuzuri sau deturnări de fonduri, proiectul prevede amenzi de până la 1% din cifra de afaceri a dezvoltatorului care folosește banii avansați de clienți în alte scopuri decât finalizarea locuințelor promise.

Încrederea în piața imobiliară, în scădere

Această inițiativă vine într-un moment în care mulți români sunt reticenți să mai investească în proiecte imobiliare aflate în faza de plan. Tot mai multe cazuri în care dezvoltatorii au întârziat sau abandonat construcțiile – unele cu procese întinse pe ani – au afectat încrederea în sistem.

Date recente din 2025 arată că peste 60% dintre cumpărătorii care vor o locuință nouă caută deja apartamente finalizate sau aproape gata, evitând precontractele la faza de proiect.

Senatul este prima cameră sesizată, însă votul final va fi dat de Camera Deputaților. Dacă legea va fi adoptată, aceasta ar putea intra în vigoare chiar din a doua jumătate a anului 2025, după promulgare.

Citește mai departe

EVENIMENT

Mircea Abrudean, vizită oficială la Baku: „Continuăm consolidarea relației bilaterale România – Azerbaidjan”

Publicat

Președintele interimar al Senatului României, Mircea Abrudean, se află într-o vizită oficială la Baku, alături de o delegație parlamentară română, pentru a întări cooperarea bilaterală dintre România și Azerbaidjan.

În cadrul vizitei, delegația Parlamentului României va purta discuții cu cei mai importanți lideri ai statului azer, inclusiv cu președinta Parlamentului Sahiba Gafarova și cu prim-ministrul Ali Asadov.

„Astăzi, alături de o delegație importantă a Parlamentului de la București, am început vizita oficială la Baku, pe parcursul căreia vom avea discuții constructive cu cei mai importanți lideri, doamna Sahiba Gafarova, președinta Milli Majlis (Parlamentul Republicii Azerbaidjan), precum și cu domnul Ali Asadov, prim-ministrul țării gazdă. Cu toții avem un scop comun: stabilitatea și dezvoltarea pentru regiunile noastre”, a transmis Mircea Abrudean.

Eforturi depuse pentru sprijinirea colaborării bilaterale

Președintele interimar al Senatului i-a felicitat pe ambasadorul României în Azerbaidjan, E.S. Vasile Soare, și pe omologul său de la București, E.S. Gudsi Osmanov, pentru eforturile depuse în sprijinirea colaborării bilaterale.

„În toate domeniile facem pași înainte: în energie și conectivitate, în securitate regională, în diplomație, inclusiv parlamentară, în schimburi economice și culturale. Un rol important, în toată această perioadă, l-au avut ambasadorul României în Azerbaidjan, E.S. domnul Vasile Soare, precum și omologul său în țara noastră, E.S. domnul Gudsi Osmanov, pe care îi felicit pentru efortul depus”, a arătat Abrudean.

Moment de reculegere

Vizita a inclus și un moment de reculegere la două locuri simbolice pentru națiunea azeră: Monumentul Victoriei și mormântul liderului național Heydar Aliyev.

„Un moment al zilei plin de emoție a fost depunerea de coroane la două monumente emblematice pentru Azerbaidjan: Monumentul Victoriei, care amintește de unitatea acestei națiuni în cele mai dificile încercări, și mormântul Liderului Național Heydar Aliyev. Îi mulțumesc domnului Azay Guliyev, președintele Grupului parlamentar de prietenie Azerbaidjan – România, pentru că mi-a fost aproape la depunerea de coroane, dar mai ales pentru toate detaliile oferite”, a mai arătat președintele Senatului.

Citește mai departe

EVENIMENT

INVESTIȚIE de 21 milioane de euro în Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” din Cluj-Napoca

Publicat

iocn

Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a semnat luni un contract de finanțare în valoare de aproximativ 21 de milioane de euro pentru extinderea și modernizarea Institutului Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuţă” din Cluj-Napoca.

Contractul a fost semnat din partea Institutului de către Cătălin Vlad, managerul unității medicale.

Proiectul este finanțat în cadrul Programului Sănătate – apelul „Investiții în infrastructura publică a institutelor oncologice” și va transforma semnificativ infrastructura medicală a unuia dintre cele mai importante centre oncologice din țară. Timp de 38 de luni, Institutul va fi implicat într-un amplu proces de extindere, reabilitare și dotare cu echipamente moderne, care vizează blocul operator, secția de anestezie și terapie intensivă, corpul administrativ – inclusiv laboratorul de anatomie patologică – și corpul destinat activităților de ambulatoriu.

iocn

INVESTIȚIE de 21 milioane de euro în Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” din Cluj-Napoca

„Această investiție reafirmă angajamentul nostru ferm de a susține dezvoltarea infrastructurii sanitare din banii europeni. Modernizarea Institutului Oncologic din Cluj-Napoca înseamnă nu doar infrastructură nouă, ci speranță și demnitate pentru mii de pacienți care luptă cu o boală grea. Acest proiect în valoare de 21 milioane de euro va contribui direct la creșterea calității actului medical în regiunea Nord-Vest și la nivel național. Vă reamintesc că din fonduri europene susținem și programe de screening care vor contribui la depistarea precoce a cazurilor de cancer și vor permite astfel salvarea vieților celor afectați de această boală necruțătoare,” a declarat Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.

iocn

Proiectul va permite deservirea a peste 26.000 de persoane anual, creșterea capacității laboratorului de anatomie patologică la 70.000 de blocuri de parafină procesate pe an – o etapă esențială în diagnosticul oncologic – și îmbunătățirea serviciilor medicale pentru peste 6.400 de pacienți. Totodată, echipamentele și dotările achiziționate, în valoare de peste 45 de milioane de lei, vor susține munca echipelor medicale și cercetarea de înalt nivel din cadrul institutului.

iocn

„Este un proiect de suflet pentru mine și, fără îndoială, poate cel mai important din existența Institutului Oncologic ‘Prof. Dr. Ion Chiricuţă’. Ne dorim să modernizăm infrastructura și să oferim pacienților noștri servicii medicale de cea mai înaltă calitate, cu rezultate oncologice pe măsură.

„IOCN este un centru de cercetare recunoscut pentru deschiderea către inovație și abordări interdisciplinare”

Am muncit timp de doi ani, alături de colegii mei și de partenerii din Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, pentru ca acest vis să prindă contur. Sper ca roadele acestei investiții să se traducă în cât mai mulți ani de viață câștigați pentru pacienții noștri – ani trăiți cu demnitate, alături de familiile lor,” a declarat Dr. Cătălin Vlad, șef lucrări și manager al Institutului Oncologic din Cluj-Napoca.

Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuţă”, fondat în 1929, este nu doar un pilon al tratamentului oncologic din România, ci și un centru de cercetare recunoscut pentru deschiderea către inovație și abordări interdisciplinare. De-a lungul timpului, a devenit un reper în cercetarea cancerului, promovând idei de avangardă, colaborări naționale și internaționale și formarea continuă a personalului medical.

Prin această investiție, institutul face un pas important în consolidarea poziției sale ca centru de excelență în sănătate publică, oferind acces echitabil și servicii medicale avansate pentru pacienții din întreaga țară. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene continuă astfel să sprijine dezvoltarea unei infrastructuri medicale moderne și accesibile, care pune pacientul în centrul sistemului.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate