Connect with us

ACTUALITATE

Papa Francisc actualizează regulile Bisericii Catolice pentru a consolida lupta împotriva abuzurilor sexuale

Publicat


Papa Francisc a anunțat că a actualizat regulile Bisericii Catolice în ceea ce privește modul de gestionare a abuzurilor sexuale, incluzând și liderii catolici laici, potrivit Mediafax.

Suveranul Pontif a actualizat regulile bisericii privind gestionarea acuzațiilor de abuz sexual, extinzând domeniul de aplicare pentru a include liderii catolici laici și precizând că atât minorii, cât și adulții pot fi victime.

Papa Francisc actualizează regulile Bisericii Catolice pentru a consolida lupta împotriva abuzurilor sexuale

Prevederile au fost introduse inițial cu titlu temporar, dar Vaticanul a anunțat că vor deveni definitive începând cu 30 aprilie. Acestea vor conține elemente suplimentare pentru a consolida lupta împotriva abuzurilor în cadrul bisericii.

Modificările sunt făcute după ce, în 2019, un decret istoric i-a obligat pe toți preoții și membrii ordinelor religioase să raporteze orice suspiciune de abuz. De asemenea, ordinul îi face direct răspunzători pe cei care mușamalizează abuzurile.

Scandalurile provocate de acuzațiile de abuzuri sexuale au afectat imaginea bisericii.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

Daniel David, după prima dezbatere națională a planurilor pentru liceu: Analfabetismul funcțional ne pune deja la risc țara

Publicat

De

Daniel David, ministrul Educației

Ministrul Educației, Daniel David a participat la prima dezbatere națională pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu.

David a spus că nu este deloc bucuros că își începe mandat de ministru cu un astfel de proiect, dar acesta este necesar. Următoarea dezbartere națională are loc la Cluj-Napoca, unde sunt așteptați profesori din toată Transilvania.

Daniel David: Așa nu se mai poate continua!

“Oamenii educației au început să arate de ce sunt ai educației! Spre deosebire de spațiul public (rețele de socializare, chiar diverse publicații etc.) – unde, pe lângă analize serioase, găsești încă prea des banalități solemne, îngrijorări iraționale și/sau semidocte, dacă nu doar critici virulente sau agresive sau felicitări dezarmante -, aici au fost analize și discuții convergente și divergente, mai cerebrale sau mai emoționale, toate însă focalizate pe probleme și soluții”, a spus Daniel David, după prima dezbatere națională asupra proiectelor de planuri-cadru pentru învățământul liceal.

Din acest demers, a spus ministrul, multe sugestii bunevor fi incluse în varianta finală propusă în luna mai.

“Sincer și direct spus, nu sunt bucuros că încep acest mandat de ministru cu un astfel de proiect, care, inevitabil, vine și cu scandaluri. Dar planurile-cadru reprezintă urgențe curriculare (ar fi trebuit introduse cel târziu în 2021), legale (sunt impuse de noile reglementări legale din 2023), dar și moral-psihologice (nu ne mai putem pune la risc copiii, punându-le pe umeri o încărcătură exagerată de discipline și ore, adesea fără o organizare psihopedagogică adecvată).

Și, teribil de important, planurile-cadru sunt o urgență de securitate națională, pentru că analfabetismul funcțional ne pune deja la risc țara. Așa nu se mai poate continua! Iar rolul unui ministru responsabil este să abordeze tocmai astfel de probleme/reforme”, a transmis Daniel David.

David: Să facem împreună ca educația să nu fie un risc pentru națiune

Mai mult, Rolul unui ministru al educației, a mai spus Daniel David, este și să educe oamenii, fie și informal, dacă este cazul, despre cum se fac rațional dezbaterile asupra unei teme cu relevanță pentru țară. “Așadar, să facem împreună ca educația să nu fie un risc pentru națiune, ci o oportunitate pentru copii și țară!”, a spus ministrul Educației.

Următoarea dezbatere va vea loc la Cluj-Napoca.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

Propunerile ministrului Daniel David pentru liceu, desființate la Cluj: Afectează profesorii și sabotează viitorul elevilor

Publicat

De

Dezbatere proiecte-cadru liceu Cluj

Peste 20 de cadre didactice din Cluj s-au întâlnit pentru a discuta și a face propuneri pe marginea proiectelor-cadru pentru liceu puse în dezbatere de ministrul clujean al Educației, Daniel David.

Marea problemă din cancelariile școlilor clujene este tăierea orelor din trunchiul comun, respectiv multele “opționale” din care elevii de liceu vor trebui să aleagă. Vor fi afectați profesorii, dar va fi afectat și viitorul elevilor, spun angajații din învățământul clujean.

Profesorii clujeni, față în față cu reforma propusă de Daniel David

Profesorii de liceu s-au întâlnit la inițiativa Sindicatului Liber din Învățământul Preuniversitar Cluj (SLIPC) și federației din care face parte, cea a Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI).

La Cluj a fost prima întâlnire din cadrul “Caravenei Naționale de Consultare privind planurile-cadru pentru liceu”, care va avea loc în 20 de orașe. Nu e doar orașul de unde provine ministrul Educației, Daniel David, ci și o recunoaștere a faptului că se ce întâmplă la Cluj în învățământ ajunge să fie replicat apoi în toată țara.

Profesorii clujeni sunt de acord să pună elevul pe primul loc, dar spun că a lăsa totul la decizia acestuia va destabiliza sistemul de învățământ. Orele de istorie, geografie, matematică la unele filiere, cele unde elevii învață a doua limbă străină, și chiar cele de educație fizică și sport vor fi afectate.

“Omul nu poate fi schimbat doar dacă schimbi numele unei materii. Dacă spune că școala produce doar analfabeți funcționali, ministrul este într-o eroare gravă. Prin aceste proiecte cadru vor fi afectați profesorii pentru că nu o să mai fie ore, dar și elevii. Dispare a doua limbă străină, latina, istoria, geografia, la profilul tehnologic dispare cultura generală, dar la Bacalaurat evaluezi din ea.

Să ‘tai’ istoria românilor și să pui în loc istoria comunismului și a Holocaustului este o prostie. Acestea trebuie incluse în materie, ca module eventual. Iarăși nu este normal să tai geografia mediului”, a spus Ion Zoican, secretar general al FSLI, nu doar despre proiecte, ci și despre unele declarații ale ministrului Daniel David.

Programul elevilor nu va fi mai liber

Profesorii clujeni prezenți la dezbatere au făcut adevărate pledoarii pentru păstrarea mai multor ore la materiile enumerate în trunchiul comun. Asta pentru că altfel devin “opționale”, deci la latitudinea elevilor care, spun profesorii, vor face alegerile cele mai ușoare. Dar chiar elevii vor fi cei care vor pierde. De exemplu, la a doua limbă străină, în clasele IX și X va fi o singură oră, ceea ce stopează progresul elevilor, care cu greu mai ating nivelul B1, a spus o profesoară de franceză. Aceeași problemă a fost ridicată și de alți profesori, care au spus că materii precum geografia a fost “dinamitată”, dar și altele pe care elevii le aleg pentru examenul de BAC.

Ideea că se va elibera programul elevilor este falsă, mai spun profesorii. “Iar dacă se va elibera cu adevărat de ce? Ca să stea elevii mai mult pe stradă, pe telefoane. Cu aceste modificări elevii nu vor sta mai puțin la școală, ci doar mai puțin la anumite materii”, au fost de acord cadrele didactice.

Un profesor de matematică a subliniat că mai important ar fi să se acorde ore la dispoziția dascălului pentru că acesta observă problemele pe care le au elevii și le poate rezolva. “Reducând numărul de ore ne sabotăm copiii care merg la facultate”, a spus acesta.

Profesorii clujeni au mai spus că o reformă trebuie “lăsat” 10-15 ani ca să se vadă efectele și ce nu merge bine să fie modificat. Iar acum, în anul 2025, aceștia sunt îngrijorați de faptul că mulți elevi vin la școală doar pentru BAC sau pentru certificate de competențe și nu pentru un adevărat drum în viață.

Vocea profesorilor trebuie să fie ascultată

În urma acestor dezbateri, a spus vicepreşedinte FSLI, George Purcaru, va fi documentat un material pentru Ministerul Educației. “Vom prezenta o propunere venită de la adevărații specialiși, care sunt în cancelarii. Ne dorim ca vocea colegilor noștri să fie cu adevărat ascultată pentru că atunci când vorbim despre schimbări majore, și când vine vorba de planurile-cadru sunt cu adevărat schimbări majore, trebuie mai întâi de toate să facem o analiză foarte clară și să implicăm toți actorii, respectiv colegii noștri din cancelarii, elevi, părinți, societate civilă, bineînțeles, dar nu piramida întoarsă invers”, a declarat George Purcaru.

Acesta spune ca întâlnirile sunt necesare pentru că profesorii sunt îngijorați din cauza timpului limitat pe care îl au la dispoziție pentru a discuta viitorul învățământului. “Planurile-cadru au multe puncte sensibile. Trebuie sa știm ce proiectăm pentru viitorul copiilor noștri. De aceea reformele nu trebuie să fie făcute ‘de formă’. A îmbrăca într-o formă interesantă o reforma nu înseamnă că este și bună. Noi spunem că trebuie sa fie o pilotare pentru că trebuie să vedem care sunt efectele, chiar daca vor fi voci care vor spune că am pierdut deja 30 de ani. Dar dacă vrei să faci ceva pentru viitorul copiilor e nevoie de timp și resurse financiare”, a mai spus vicepreședintele FSLI.

Programa, spun profesorii, trebuie adaptată vremurilor în care trăim, trebuie să aibă o aplicabilitate practică, ceea ce nu se întâmplă. Dar dacă se vine, ”la pachet”, cu proiectele-cadru, cu programa școlară și pregătirea cadrelor didactice, atunci reforma ar putea fi “câștigătoare”.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Eugen Mihăescu, atac la conducerea Academiei: Vom da socoteală în fața istoriei dacă primim „progresiști” ca Daniel David

Publicat

Daniel David, Ministrul Educației

Eugen Mihăescu, membru de onoare al Academiei Române, a transmis o scrisoare colegilor săi în care își arată nemulțumirea față de primirea în rândurile Academiei a unor „personaje progresiste”, precum Daniel David, actualul ministru al Educației , fost rector al UBB Cluj-Napoca.

”Stimați membri ai Academiei Române,
Luați aminte la ce alegeți! Valul schimbării care a cuprins Statele Unite ale Americii va ajunge și la noi cât de curând.
Vom da socoteală in fața istoriei dacă vom continua să primim în rândurile noastre personaje „progresiste” asemenea domnului Daniel David, de la Universitatea Babeș Bolyai, care a declarat că democrație înseamnă să anulezi alegeri și e normal să afli abia peste 50 de ani care au fost motivele!
Conducerea Academiei, referindu-se la aceeași anulare rușinoasă a votului, s-a grăbit, în numele nostru, să facă „un apel la apărarea democrației și a valorilor europene”, salutând „măsurile legitime și oportune luate de instituțiile statului român în fața amenințărilor reale, deosebit de periculoase la adresa democrației românești și a valorilor europene”.
În fața unor asemenea declarații nu trebuie să ne mai mirăm că Academia Română a trecut de la comunism direct la „wokism.” Ascultați sfatul unuia care a asistat la mai multe valuri ale schimbării.

Mersul istoriei României nu se îndreaptă către „progresism”

Aveam 11 ani în 1948, când a fost desființată Academia Română și înființată Academia Republicii Populare Române. Peste noapte, academicienii au fost încărcați în camioane și duși la Sighet. Am fost exmatriculat din facultate în 1958 și trimis la muncă pe șantier, în urma unei ședințe “de înfierare”.
A trebuit să fug din țară când a venit la conducere Ceaușescu. Am luptat în presa străină împotriva tiranului și am asistat la demolarea lui în decembrie 1989. Vă atrag atenția că mersul istoriei României este ireversibil și nu se îndreaptă către așa-zisul „progresism”!
La Secția pentru Artă, Arhitectură și Audio-vizual s-au votat candidații fără ca toți membrii să fie convocați de doamna președintă Sabina Ispas. Probabil nu s-a dorit discutarea candidaturilor care așteaptă de ani de zile ca să se ia o decizie.
În toamnă, candidaturile unor mari artiști, Sorin Ilfoveanu, Ștefan Câlția, Sorin Buculei, Constantin Flondor, au fost respinse pentru că au depășit 75 de ani. A fost votată vreo limitare de vârstă în Adunarea Generală a Academiei Române?
Mâine, unul dintre candidați este alergătorul de cursa lungă după premiul Nobel Mircea Cărtărescu. Intuiesc că el este deschizătorul de drum pentru un întreg șir indian de fruntași ai intelighenției românești, Horia Roman Patapievici, Vladimir Tismăneanu etc, care vor completa gașca progresista. Dacă directiva conducerii privind limita de vârstă se aplică, am scăpat de Andrei Pleșu, Gabriel Liiceanu și Lucian Boia.

Oameni de cauciuc

Cred că Mircea Cărtărescu poate să mai aștepte. Răbdarea îl va pune alături de niște titani ai literaturii: nici Victor Hugo nu a intrat în Academia franceză decât la a patra tentativă, Balzac a obținut numai două voturi la prima încercare, Emil Zola a candidat de 25 de ori, iar Baudelaire și-a retras candidatura din cauza „primirii reci”. Tudor Arghezi a descris cel mai bine cum se fac alegerile în Academia Română, chiar dacă a scris aceste rânduri în 1946:
„Recrutarea membrilor Academiei s-ar părea că trebuie făcută pe temeiul unei personalități și al unei opere substanțiale. Din întâmplare, s-a petrecut și așa ceva. Îndeobște, criteriile au fost ori politice, ori de un obsecvios servilism. Un lung moment, acceptarea în Academie a vanităților fără alt plasament și a oamenilor de cauciuc atârnă de o atitudine de adulație față de un staroste…”, a spus Mihăescu.

Citește mai departe

EDUCATIE

Elev clujean, locul I la prima ediție a Concursul Național de Matematică – Wenford Math Challenger

Publicat

De

elev Karim

Karim Zereik, elev în clasa a VI-a la Liceul Internațional de Informatică Spectrum Cluj-Napoca, a obținut premiul I la prima ediție a Concursul Național de Matematică – Wenford Math Challenger.

”Un rezultat excepțional care demonstrează pasiune, muncă și determinare!

Mulțumiri speciale profesoarei coordonatoare Andra Filimon, care a ghidat cu înțelepciune și dedicare fiecare pas al elevului în acest parcurs, contribuind la acest succes remarcabil! Felicitări părinților lui Karim pentru susținerea continuă și implicarea activă în educația sa!

Succesul de azi este rezultatul unui efort comun și al unei echipe minunate!

Karim, continuă să îți urmezi pasiunea!”, arată conducerea unității școlare

Concurs la Oradea

Prima ediție a concursului național de matematică Wenford Math Challenge a avut loc la începutul lunii februarie 2025, la Liceul Teoretic Wenford Academy din Oradea. Evenimentul a reunit elevi din școli de prestigiu din orașe precum Arad, Cluj-Napoca, Brașov și Râmnicu Vâlcea, oferind o platformă pentru testarea abilităților logico-matematice.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate