Connect with us

ACTUALITATE

OPINIE. Petru ROMOȘAN – Criză majoră Franţa-NATO-AUKUS

Publicat


Miercuri 22 septembrie 2021, preşedintele francez Emmanuel Macron a avut o convorbire la telefon cu preşedintele american Joe Biden în legătură cu criza submarinelor australiene. Cei doi au anunţat printr-un comunicat comun că vor să pună capăt crizei, desigur temporar, parţial, şi că se vor întâlni în octombrie pentru a continua discuţiile. Excelentul ambasador francez la Washington, Philippe Étienne (fost ambasador al Franţei la Bucureşti în timpul marinarului nediplomatic Băsescu), se întoarce săptămâna viitoare la post. Cine nu era convins că Joe Biden este chiar preşedintele activ al SUA are acum, după catastrofala retragere a trupelor americane şi NATO din Afgansitan, încă o dovadă de proporţii istorice că Joe Biden conduce efectiv Administraţia Biden.

Pierderea acestui „contract al secolului” poate fi decisivă pentru alegerile din aprilie 2022 din Franţa. Cu atât mai mult cu cât „globalistul” Macron e atacat violent din toate părţile pentru lamentabila administrare a crizei Covid şi a paşaportului vaccinal. După păcăleala pe care a reuşit să le-o aplice anterior „vestelor galbene”. Manifestaţiile anti-Macron sunt din nou săptămânale şi acoperă masiv aproape toate oraşele Franţei. Atâta doar că nu se întrevede nici un contracandidat serios la orizont. Nici generalul Pierre de Villiers, fostul şef al Statului Major al Armatelor, şi nici fratele acestuia, Philippe de Villiers, care a mai candidat la preşedinţie, nu par încă hotărâţi să candideze. Sau întârzie să-şi anunţe candidatura.

Povestea cu submarinele australiene e mai complicată decât o simplă reziliere de contract. Seamănă foarte bine cu un celebru banc de la Radio Erevan : „Un ascultător întreabă : Este adevărat că faimosul compozitor Haciaturian a primit lunea trecută în dar o Volgă albă pentru serviciile aduse URSS ? Radio Erevan răspunde : Da, cu câteva mici corecţii. Nu era luni, ci miercuri ; nu era albă, ci era neagră ; nu era vorba de o Volgă, ci de o bicicletă, care nu i s-a dat, ci i s-a furat.”

De fapt, execuţia contractului franco-australian era prevăzută să înceapă doar peste un an. Relaţiile dintre Australia şi Franţa nu au fost niciodată foarte bune, Australia fiind un fel de papagal al UK şi SUA în relaţiile cu Franţa. Iar toţi francezii ştiu că adversarul cel mai mare al Franţei nu e Germania, ci Marea Britanie. Aşa că e greu de înţeles de ce autorităţile franceze – preşedintele, prim-ministrul, ministrul Apărării şi ministrul Afacerilor externe – s-au dus atât de departe într-un contract totuşi fantezist. Care avea, probabil, rostul doar de a-i ajuta pe australieni în negocierile duble cu SUA şi UK. Mai mult, presupusul contract de vânzare-cumpărare a unor submarine cu propulsie nucleară încheiat cu SUA şi UK se transformă într-un contract de închiriere a unor submarine nucleare americane care va fi plătit scump de Australia. Interesul de a avea submarine nucleare la Perth, în Australia, e în primul rând al americanilor, pentru a declanşa războiul rece cu China. Britanicii vor numai să se bage şi ei în seamă.

„Guvernul Morrison are în vedere să închirieze pe termen scurt submarine cu propulsie nucleară de la Marea Britanie sau de la Statele Unite, dar Coaliţia subliniază faptul că armele nucleare nu vor fi plasate în Australia. Ministrul de Finanţe, Simon Birmingham, şi ministrul Apărării, Peter Dutton, au confirmat duminică în interviuri distincte că închirierea submarinelor de la aliaţii din AUKUS ar putea fi o soluţie provizorie până când Australiei i se vor livra propriile submarine – potenţial, în anii 2040. […] Perth va fi astfel transformat, probabil, într-o bază adaptată staţionării permanente a submarinelor nucleare americane. Acestea transportă arme nucleare. Navele „închiriate” sau cel puţin elementele lor de propulsie ar fi, evident, mereu echipate cu marinari americani sau britanici. Australienilor le e deja greu să-şi păstreze echipajele submarinelor lor actuale. Puţinul personal disponibil pentru navele „închiriate” nu va fi îndestulător pentru a le face să funcţioneze. Australienii vor plăti deci scump pentru a avea privilegiul de a fi invitaţi la bordul submarinelor comandate, fără îndoială, de Statele Unite. Guvernul australian prevede, de asemenea, să achiziţioneze de la Statele Unite un număr de rachete costisitoare şi de arme cu bătaie lungă. Aceasta va permite o integrare mai profundă a efectivelor sale în planurile americane de război împotriva Chinei” („The fallout from the AUKUS deal”, moonofalabama.org, 20.09.2021).

Chiar dacă lucrurile nu sunt ce par a fi, NATO a primit o lovitură, probabil, mortală. În 9 septembrie 1965, Charles de Gaulle părăsise comandamentul militar integrat al NATO. Nicolas Sarkozy, considerat şi el un „american”, a reintegrat Franţa în NATO activ în 2009. Singura soluţie onorabilă care le rămâne politicienilor francezi în faţa propriei populaţii, jignită de americani, indignată, este să se retragă din NATO, ceea ce nu va face, bineînţeles, Emmanuel Macron pentru că el e perceput azi de majoritatea francezilor tot ca „american” sau, mă rog, „globalist”. La fel sunt la Bucureşti „americani” sau „globalişti” USR Plus şi Clotilde Armand sau Dacian Cioloş, care nici ei nu reprezintă în nici un caz o „expansiune” a Franţei, ci doar a „globalismului” ascuns sub etichetă franceză.

Consecinţele economice pentru Australia riscă însă să fie enorme. Principalul său partener comercial, China, va trece la sancţiuni dure. Să luăm un singur exemplu. China este cumpărătorul aproape exclusiv al minereului de fier australian, principalul produs de export al ţării. China se reorientează deja spre Guineea, din Africa de Vest. Guineea deţine cea mai mare rezervă mondială de minereu de fier de foarte bună calitate, la Simandou – 110 km de dealuri. China deţine participaţii importante în minele din Guineea. Preţul minereului de fier australian a scăzut de la 230 de dolari/tonă în luna mai la 110 dolari. China şi-a diminuat brutal producţia de oţel. Exporturile australiene către China de cărbune, vin, orz şi carne de vită au scăzut şi ele semnificativ. După recenta semnare a tratatului AUKUS, relaţiile Australiei cu China vor continua să se deterioreze.

Prin decizia lui Joe Biden şi Boris Johnson de a înlătura Franţa din contractul submarinelor australiene, nu numai NATO, ci şi UE au încasat o lovitură de mari proporţii. Rămâne de văzut cum va reacţiona Germania după alegerile de duminică 26 septembrie 2021. „Peter Ricketts, fost ambasador britanic în Franţa, prezice că NATO va avea probleme […] : „Cred că această decizie afectează, cu siguranţă, încrederea francezilor în NATO şi în aliaţii ei, şi le întăreşte impresia că trebuie să militeze pentru o autonomie strategică europeană”, a declarat el Agenţiei France Presse. Cred că acest lucru îi face rău lui NATO, căci NATO se bazează pe încredere” (idem).

Deci, despre ce e vorba între aşa-zişi aliaţi ? Ca în bancul de la Radio Erevan, nu era o Volgă, ci o bicicletă, şi nu i s-a dat, ci i s-a furat : „Pe ansamblu, nu văd nici un avantaj pentru Australia în această decizie. Şi-atunci ce motivează această iniţiativă ? E vorba de şantaj. China e de departe primul partener comercial al Australiei. „Strategii” americani şi australieni afirmă că submarinele sunt necesare pentru a apăra de China rutele comerciale maritime ale Australiei, al cărei principal partener comercial e… China. Un lucru care nu are nici un sens. Singura raţiune pentru care Australia s-a întors politic şi militar contra Chinei este şantajul exercitat de Statele Unite” („To protect itself from US hostility Australia decides to buy US submarines”, moonofalabama.org, 16.09.2021). Se citează, de altfel, frecvent, în aceste zile şi „accidentul” celor două Mistral franceze (nave de război, portelicoptere) care, la presiunea SUA, nu au mai fost livrate Rusiei în 2015, pe vremea lui François Hollande.

Petru Romoşan



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Adrian Năstase: „Contractul cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania a fost o chestie deșteaptă, pe care a omorât-o Băsescu”

Publicat

Fostul premier Adrian Năstase a declarat că proiectul autostrăzii Transilvania, semnat cu compania americană Bechtel în 2003, a fost „o chestie deșteaptă”, dar care a fost „omorâtă” de Traian Băsescu.

Fostul prim-ministru PSD Adrian Năstase este de părere că sistarea lucrărilor în 2005 a fost o decizie greșită care a dus la întârzierea finalizării autostrăzii cu decenii, a arătat acesta, recent, pentru EVZ.ro.

„A fost o chestie deșteaptă, pe care a omorât-o Băsescu, din păcate. Nici măcar nu a fost presiunea americană. Americanii erau interesați, cum sunt și acum, în chestiunii legate de armament. Nu au nicio treabă cu celelalte povești, sunt și departe, contactele sunt dificile, businessul e dificil, bursele sunt diferite. Eu am văzut autostrada făcută de Bechtel în Croația. Incredibilă. Și am spus: hai să îi legăm pe americani mai bine de noi printr-un proiect economic. Ideea a fost a mea. I-am convins să vină, am reușit să facem un contract care era foarte bun, dar după ce l-am terminat, după ce a încheiat, și practic, în 2007, autostrada trebuia să fie gata. Am deschis povestea asta și cu Boc, la Cluj, ei erau interesați. UMDR-ul era interesat, erau ungurii, care construiseră deja legătura pe zona lor”, a explicat Năstase.

Proiectul ar fi fost blocat intenționat de Băsescu

Fostul premier susține că lucrările au fost blocate intenționat de administrația Băsescu, sub pretextul unei investigații privind presupuse fapte de corupție.

„În 2005, imediat după alegeri, Băsescu a spus: Oprim toată lucrarea, pentru că trebuie să vedem ce mită au dat americanii Guvernului Năstase și lui Năstase. Practic, un an și jumătate, șantierele au fost blocate cu echipamentele pe care băieții aceștia le aduseseră din Turcia, din Bulgaria, după care s-au supărat și au spus: poate sunteți ocupați, poate vă deranjăm. Au venit, au cerut să facă ai noștri planurile pentru autostradă, au dat peste cap prețurile, au înnebunit toată povestea asta”, a adăugat fostul premier.

Autostrada Transilvania, un proiect încă neterminat

La peste 20 de ani de la startul lucrărilor, Autostrada Transilvania este departe de a fi terminată și ar putea să fie complet funcțională abia în 2032. Traseul inițial de 415 kilometri a fost redus însă la doar 275 de kilometri.

Recent, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că va semna, până la finalul lunii aprilie, contractul pentru lotul Meseș (41 km), cu termen de finalizare de șase ani și jumătate. Acesta este cel mai scump tronson din întreaga autostradă, cu o valoare estimată de 1,34 miliarde de euro fără TVA.

„E un proiect de care și-au bătut joc”

Potrivit fostului prim-ministru PSD, costurile au explodat din cauza deciziilor administrative proaste luate de guvernele care au urmat.

„Și acum se chinuie să finalizeze această autostradă, care este importantă, dar costă de nu știu câte ori mai mult. E un proiect de care și-au bătut joc”, a criticat Năstase.

Năstase a mai adăugat că documente din WikiLeaks arată că inclusiv ambasadorul SUA la București a fost interesat de soarta contractului în perioada de după stoparea lucrărilor: „În WikiLeaks sunt niște declarații ale ambasadorului american care s-a dus la Berceanu să întrebe de ce nu dau drumul la proiect, de ce nu plătesc lucrările care se făcuseră și așa mai departe. Trebuie să vezi discuția pe care o relatează ambasadorul american”, a mai spus el.

Suspiciuni de luare de mită

Fostul premier a mai dezvăluit că a fost nevoit să intervină pentru a clarifica suspiciunile de corupție asociate proiectului Bechtel.

„Pentru că tot persista ideea că Bechtel mi-a dat mită, la un moment dat, i-am scris directorului de la Bechtel și am spus următorul lucru: dacă nu dați o dezmințire că nu ați dat bani în România pentru proiectul acesta, îi voi scrie procurorului general al Statelor Unite, pe care îl cunosc să vă ancheteze pentru că înseamnă că voi acceptați tacit că ați dat șpagă în România, or lucrul acesta în Statele Unite, la vremea aceea, se pedepsea. Acum înțeleg că sunt mai relaxați”, a afirmat acesta.

Autostrada Transilvania rămâne una dintre cele mai mari promisiuni neonorate din infrastructura României. Proiectul care trebuia finalizat în urmă cu peste două decenii s-a transformat într-o epopee a amânărilor, blocajelor și costurilor uriașe.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Incendiu de vegetație în zona lacurilor de la Mărtinești. Flăcările s-au întins pe circa 25 de hectare

Publicat

Un incendiu de vegetație a izbucnit sâmbătă seara, 22 martie, în localitatea Mărtinești, județul Cluj. La fața locului au intervenit două autospeciale de stingere aparținând Detașamentului de Pompieri Turda.

La fața locului au intervenit două echipaje ale Detașamentului de Pompieri Turda cu autospeciale de stingere.

Flăcările s-au extins rapid, cuprinzând aproximativ 25 de hectare de teren, potrivit informațiilor transmise de ISU Cluj. Din fericire, intervenția promptă a echipajelor a împiedicat extinderea incendiului către zone locuite, neexistând pericol pentru case.

Pompierii au reușit să lichideze incendiul, evitând astfel pagube suplimentare.

Update

„Pompierii turdeni au finalizat o intervenție amplă pentru stingerea unui incendiu de vegetație uscată izbucnit pe raza localității Mărtinești. Flăcările au afectat o suprafață de aproximativ 25 de hectare, iar prin intervenția promptă a forțelor noastre s-a reușit localizarea incendiului. Astfel, au fost protejate trei case de locuit, una dintre ele având peste 200 de metri pătrați. În schimb, misiunea a fost dificilă, deoarece focul a cuprins cu repeziciune atât vegetație uscată, cât și trestie și stufăriș. Solicitarea a venit la ora 18.36, astfel că la fața au fost trimise două echipaje”, a adăugat ISU Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Mașină răsturnată în șanț la Izvoru Crișului, pe DN1 Cluj-Oradea. Doi adulți și o minoră, evaluați de paramedici

Publicat

O mașină s-a răsturnat în afara părții carosabile, la Izvoru Crișului, județul Cluj. Doi adulți și o minoră de 10 ani sunt consultați de paramedicii SMURD.

Pompierii din Huedin intervin sâmbătă seară la un accident petrecut pe raza localității Izvoru Crișului. O mașină s-a răsturnat în afara părții carosabile.

„Pompierii din cadrul Detașamentului Huedin intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe DN1 E60, pe raza localității Izvoru Crișului. În accident a fost implicat un autoturism, găsit de către forțele noastre răsturnat în afara părții carosabile. Nu au existat victime încarcerate, iar un bărbat și o femeie de aproximativ 50 de ani, alături de o minoră de 10 ani, sunt evaluați de către paramedicii SMURD. Toate persoanele sunt conștiente și cooperante”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

U-BT Cluj-Napoca, victorioasă în fața Corona Brașov, scor 96-84, pe BT Arena

Publicat

U-Banca Transilvania și-a continuat parcursul solid în Liga Națională, reușind o nouă victorie pe teren propriu. Clujenii au învins sâmbătă, 22 martie, formația CSM Corona Brașov cu scorul de 96-84, într-o partidă disputată la BT Arena, de la ora 18.

Echipa antrenată de Mihai Silvășan a început meciul mai greu, fiind condusă după primul sfert cu 16-25. Totuși, alb-negrii au revenit puternic în al doilea sfert, intrând la pauză cu un avantaj de 48-37.

Diferența a crescut și mai mult în sfertul al treilea, când U-BT a dominat clar jocul și a ajuns la 74-57. Deși Corona Brașov a încercat să recupereze în ultimul sfert, clujenii au gestionat bine finalul de meci și au obținut un succes meritat, scor 96-84.

U-BT Cluj-Napoca, locul doi în clasament

Această victorie consolidează poziția în Liga Națională de Baschet Masculin 2024-2025 a „studenților”, care ocupă în prezent locul 2, cu 19 victorii, 5 înfrângeri și 43 de puncte. Clujenii se află la un singur punct în spatele liderului CSM Oradea, care are 44 de puncte.

În meciul tur, U-BT a câștigat clar cu 107-67, iar și în această confruntare a demonstrat superioritatea în fața adversarilor de sub Tâmpa, care a acumulat 16 rezultate positive și 8 eșecuri.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate