Connect with us

Editorial Opinii

OPINIE/ Petru Romoșan: „Capcana lui Tucidide” şi virusul sino-american

Publicat


Ipoteza unei posibile „capcane a lui Tucidide” aplicabilă azi relaţiilor politice, economice şi militare dintre SUA, marea putere mondială în declin, şi China, puterea în ascensiune, a fost formulată pentru prima dată de Graham T. Allison jr. în cartea sa Destined for War : can America and China escape Thucydides’s trap ? (publicată de Houghton Mifflin Harcourt în 2017).

Graham T. Allison jr. este un faimos profesor şi autor de la John F. Kennedy School of Government a Universităţii Harvard. Profesorul american este membru al CFR (Council on Foreign Relations), al Brookings Institution (studii de politică externă), al Comisiei Trilaterale. A fost mereu citat ca posibil succesor al lui David Rockefeller la preşedinţia CFR. În acelaşi timp a fost foarte mulţi ani consilier şi secretar al Pentagonului şi al Defense Policy Board (din 1985). Adică Deep State-ul cel mai adânc.

Confruntare militară

„Capcana lui Tucidide se referă la confuzia firească, inevitabilă care se iveşte atunci când o putere în ascensiune ameninţă să înlocuiască o putere hegemonică… [şi] stresul structural care rezultă face ca o ciocnire violentă să fie regula, şi nu excepţia” (Graham T. Allison jr., op. cit.). În Războiul peloponesiac, Tucidide scrisese : „Ceea ce a făcut războiul inevitabil a fost creşterea puterii ateniene şi spaima pe care aceasta a provocat-o în Sparta”.

În 2018, Xi Jinping, preşedintele Republicii Populare Chineze, a declarat: „Cu toţii trebuie să lucrăm împreună pentru a evita capcana lui Tucidide.”

Confruntarea militară, după cea politică şi economică în desfăşurare, dintre SUA şi China va fi, foarte probabil, greu de evitat.

Când vorbim de SUA, avem în vedere şi partenerii săi din Five Eyes (Marea Britanie, Canada, Australia, Noua Zeelandă), Japonia şi câţiva parteneri ai SUA din Europa de Est (Polonia, ţările baltice). Nu e deloc clar unde se vor poziţiona Germania, Coreea de Sud sau chiar România (care n-a expulzat recent decât adjunctul ataşatului militar rus…).

De partea Chinei vor sta cu certitudine Rusia (SUA încearcă din răsputeri să spargă alianţa China-Rusia), Iranul şi foarte multe ţări din lumea a treia, din Asia, Africa şi America de Sud.

Putin și imperiile

Fenomenul cel mai spectaculos aflat în evoluţie este cel al imploziei imperiului american. Mandatul lui Donald Trump (atipic, antisistem), falimentul evident al alegerilor democratice din 2020, revolta rasialistă, cancel culture, „wokism”-ul (inspirat de Barack Obama şi George Soros ?), decăderea justiţiei (incapabilă să arbitreze în vreun fel alegerile) amintesc flagrant de anii care au precedat dezmembrarea Uniunii Sovietice.

De altfel, Vladimir Putin, preşedintele Federaţiei Ruse, s-a exprimat franc în acest sens la Forumul Economic ţinut de curând la Sankt Petersburg : „Ştiţi care e problema? O sa vă spun despre ce este vorba în calitate de fost cetăţean al fostei Uniuni Sovietice.

Problema cu imperiile e că ele cred că sunt atât de puternice, încât îşi pot permite mici erori şi greşeli. Dar numărul problemelor creşte. Şi vine un moment când ele nu mai pot fi rezolvate. Iar Statele Unite, cu un pas sigur, apăsat o apucă de-a dreptul pe calea Uniunii Sovietice” („Putin chafes at US, criticizes response to Capitol attack”, abcnews.go.com, 5.06.2021).

Politica agresivă la adresa Chinei

Politica extrem de agresivă a lui Donald Trump la adresa Chinei din ultimii săi doi ani de mandat (2019-2020) pare să fi fost expresia unei exasperări a SUA în faţa ascensiunii de neoprit a Imperiului de Mijloc. Aducerea lui Mike Pompeo (fost director al CIA) la Departamentul de Stat în locul lui Rex Tillerson şi a lui John Bolton (până la 10 septembrie 2019) în postul de consilier pe securitate naţională a avut acelaşi rol al potenţării agresivităţii (mai mult verbale) la adresa Chinei. China a răspuns, probabil greşind, cu contramăsuri.

„În aceste circumstanţe dificile, un atac biologic american asupra Chinei ar fi putut părea ultima carte care mai putea fi jucată în speranţa de a menţine supremaţia americană” (Ron Unz – „American Pravda : Covid-19, its impact and origins after one year”, unz.com, 15.03.2021).

Ron Unz adaugă în concluziile la articolul lui: „Elemente răuvoitoare din sânul uriaşului nostru aparat de securitate naţională, probabil afiliate neoconservatorilor din statul profund, au decis să aducă grave prejudicii imensei economii chineze, folosind războiul biologic” (idem). Demonstraţia lui Ron Unz e lungă şi complexă. Cei interesaţi îi pot citi mai multe texte pe această temă în celebra sa revistă online Unz Review.

Trump, demonizatul

Într-un articol mai recent, Ron Unz scrie: „E o ironie de proporţii în straniul şablon al tăcerii aproape universale. În maniera mea de a reconstrui evenimentele, atacul biologic semăna foarte mult cu o operaţiune secretă neautorizată de preşedintele Donald Trump dar probabil orchestrată de câţiva neoconi din Statul Profund pe care el îi însărcinase cu politica noastră de securitate naţională, persoane asociate cu secretarul de stat şi fost director al CIA Mike Pompeo şi cu consilierul pe securitate naţională John Bolton.

În ultimii câţiva ani, liberalii, stângiştii şi mulţi moderaţi i-au demonizat într-un chip nemaivăzut pe Trump şi pe cei numiţi de el, acuzându-i că ar fi, poate, cea mai proastă şi mai periculoasă Administraţie americană din toată istoria noastră modernă.

Şi totuşi, în timp ce vreun tweet grosier sau misogin al lui Trump provoca reacţii ultragiate duse la paroxism, aceiaşi critici se făceau că nu văd dovezile foarte reale ale faptului că acţiunile ilegale ale subalternilor lui ucideau acum mai mulţi americani decât toţi morţii cumulaţi rezultaţi din războaiele duse de noi în alte ţări, aducând şi imense pagube naţiunii noastre.

Tăcerea presei

În acelaşi timp, majoritatea celor de dreapta sau populiştii care l-au sprijinit pe Trump le-au fost întotdeauna ostili lui Pompeo, Bolton şi altor numeroşi neoconi pe care el i-a plasat în poziţii înalte.

Aceştia din urmă ar fi, cu siguranţă, primii suspecţi din spatele atacului biologic, iar efectul de bumerang care a urmat în SUA, inclusiv epidemia noastră şi lockdown-urile care au rezultat, a contribuit la a asigura înfrângerea lui Trump în alegeri.

Prin urmare, te-ai aştepta ca acuzaţiile mele să rezoneze puternic în cercurile pro-Trump şi antineoconi, dar, în loc de aşa ceva, subiectul a fost cu totul ignorat. Situaţia seamănă cu totala tăcere a mediei care înainte salutase uluitoarele dezvăluiri ale lui Sydney Schanberg, câştigător de premiu Pulitzer, fost reporter de vârf pentru New York Times.

Originea virusului

Expunerea lui remarcabilă pe tema prizonierilor noştri de război abandonaţi în Vietnam şi a muşamalizării ce a urmat, orchestrată de răposatul senator John McCain, a fost ignorată de-a lungul deceniilor de întreaga medie americană” („Breaking the silence on the origins of Covid-19”, unz.com, 19.05.2021).

Chiar înainte de textele lui Ron Unz au apărut, mai ales în Statele Unite, alte importante articole de investigaţie pe tema originii virusului şi a unui eventual război biologic.

Probabil, cel mai important dintre ele, publicat încă din 30 ianuarie 2020, i se datorează lui Whitney Webb, scriitoare şi jurnalistă : „Deşi majoritatea mediei de limbă engleză n-a examinat până acum o asemenea posibilitate, există numeroase probe la îndemână care merită să fie cercetate.

Proiecte DARPA

De exemplu, nu numai că armata americană, inclusiv ramura sa controversată de cercetare – Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) –, a finanţat recent studii în China şi în apropierea Chinei care au descoperit noi coronaviruşi mutanţi provenind de la lilieci, dar Pentagonul s-a arătat şi el nu demult interesat de potenţiala utilizare a liliecilor ca arme biologice.

În timp ce actuala epidemie de coronavirus centrată pe China s-a răspândit în alte ţări şi a cauzat un număr crescând de decese, s-a degajat şi un consens asupra faptului că acest virus, botezat acum „noul coronavirus”, ar proveni de la lilieci şi ar fi fost transmis la om la Wuhan, în China, prin intermediul unei pieţe de fructe de mare care comercializa şi animale exotice. Pieţele zise „umede”, precum piaţa din Wuhan, erau acuzate înainte  vreme că se află la originea epidemiilor mortale de coronavirus în China, cum a fost cazul cu epidemia SARS din 2003 […].

Cauzele virușilor

Oricare ar fi motivaţia interesului brusc şi recent al Pentagonului pentru folosirea liliecilor ca vehicul pentru armele biologice, armata americană a cheltuit milioane de dolari în ultimii ani pentru a finanţa cercetarea asupra liliecilor, a viruşilor mortali pe care aceştia îi pot găzdui – inclusiv coronaviruşi – şi a modului în care aceşti viruşi se transmit de la lilieci la oameni.

De pildă, DARPA a cheltuit 10 milioane de dolari pe un proiect din 2018 „pentru a determina cauzele complexe ale viruşilor transmişi de lilieci care au făcut recent saltul la om, un fapt ce-i îngrijorează pe responsabilii mondiali din Sănătate”.

Un alt proiect de cercetare sprijinit de DARPA şi de NIH (National Institute of Health – n.n.) a cuprins cercetători de la Colorado State University care s-au ocupat de coronavirusul care cauzează sindromul respirator din Orientul Mijlociu (MERS) la lilieci şi la cămile „pentru a înţelege rolul acestor gazde în transmiterea bolilor la oameni”. Alte studii finanţate de Statele Unite, discutate mai departe în acest raport, au descoperit câteva noi surse de coronaviruşi găzduiţi de lilieci deopotrivă în China şi în ţări vecine cu China […].

Liliecii, arme biologice

În plus, în timp ce programul PREEMPT al DARPA şi interesul afirmat al Pentagonului pentru lilieci ca arme biologice au fost anunţate în 2018, armata americană – în special programul de cooperare pentru reducerea ameninţărilor elaborat de Ministerul Apărării – începuse să finanţeze cercetările pe lilieci şi agenţi patogeni mortali, inclusiv coronaviruşii MERS şi SARS, cu un an înainte, în 2017.

Unul dintre aceste studii se ocupa de „apariţia zoonozelor transmise de lilieci în Asia occidentală” şi implica Lugar Center din Georgia (ţara europeano-asiatică – n.n.), identificat de foşti demnitari din guvernul georgian, guvernul rus şi de jurnalista de investigaţie Dilyana Gaytandzhieva drept un laborator american secret de arme biologice […]

Pentagon și Wuhan

Pentagonul la Wuhan ? […] Un studiu făcut în sudul Chinei în 2018 a dus la descoperirea a 89 de tulpini de „nou coronavirus de liliac” care folosesc acelaşi receptor precum coronavirusul cunoscut sub numele de sindrom respirator din Orientul Mijlociu (MERS).

Acest studiu a fost finanţat dimpreună de Ministerul Ştiinţei şi Tehnologiei al Chinei, de USAID – o organizaţie despre care se presupune de multă vreme că e un paravan al intelligence-ului american – şi Institutul Naţional al Sănătăţii din SUA, care a colaborat cu CIA şi cu Pentagonul în domeniul bolilor infecţioase şi al cercetării consacrate armelor biologice” (Whitney Webb – „Bats, gene editing and bioweapons : recent DARPA experiments raise concerns amid coronavirus outbreaks”, theamericanvagabond.com, 30.01.2020).

Virusul SARS-CoV-2 a apărut în timpul preşedinţiei Trump, al războiului comercial de-o extremă violenţă împotriva Chinei, declanşat de preşedintele american (promotor imobiliar, proprietar de cazinouri şi hoteluri, star TV şi politician amator).

Laborator în Wuhan

Ipotezele despre provenienţa virusului, mai întâi presupus naturală şi apoi datorată „scăpării” lui din laboratorul de la Wuhan, deşi larg susţinute de media manistream occidentală şi de Big Tech (Facebook, Twitter etc.), sunt azi grav discreditate.

De altfel, după cum comunica oficial şi ministrul Afacerilor Externe al Chinei, teoria „scăpării” virusului din laboratorul de la Wuhan (vezi Wall Street Journal, articolul preluat de toată presa lumii despre personalul îmbolnăvit al laboratorului la începutul epidemiei) a fost pusă pe piaţă, dacă nu şi inventată, de acelaşi ziarist (Michael R. Gordon) care a lansat teoria armelor de distrugere în masă din Irakul lui Saddam Hussein în New York Times în 2002.

Războaiele clasice

În schimb, ipoteza înspăimântătoare a unui război biologic, scăpat de sub control şi care a lovit mare parte din planetă, are susţineri din ce în ce mai credibile. Deşi probele directe lipsesc deocamdată – în timp ce „probele” scăpării virusului din laboratorul de la Wuhan par să ţină doar de propagandă.

Războaiele clasice nu mai sunt posibile decât prin proxies. Arma nucleară le interzice între principalii adversari. Dar tocmai de aceea războaiele biologice sau chimice, bazate pe cercetări împinse din ce în ce mai departe, rămân posibile şi sunt greu de detectat, de identificat. Şi aceste războaie pot fi purtate de entităţi non-statale, private.

Investigaţiile serioase (şi uneori periculoase) există. Trebuie doar citite şi interpretate cu seriozitate şi răspundere.

Decăderea presei de investigaţii (o tautologie, în fond) nu mai e un secret pentru nimeni, dar altermedia a preluat spectaculos ştafeta. Vedetele presei de investigaţii nu mai sunt de căutat în marile ziare sau în televiziunile dominante de ieri. Acolo sunt marii mincinoşi, ziarişti cumpăraţi sau închiriaţi. Pe modelul cumpărării politicienilor din fostele democraţii.

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Plafonarea tarifelor la polițele RCA, prelungită. Ministrul Finanțelor: Din 10 milioane de vehicule doar 7 sunt asigurate

Publicat

De

Tarife RCA plafonate

Plafonarea tarifelor la polițele RCA va fi prelungită, anunță Ministrul Finanțelor Publice, Marcel Boloș.

Propunerea a fost pusă în transparență publică, având în vedere că măsura de plafonare expiră la finalul acestei luni.

Plafonarea tarifelor la polițele RCA, prelungită. Ministrul Finanțelor: Din 10 milioane de vehicule doar 7 sunt asigurate

„Vă anunț că am publicat în transparență o propunere de prelungire a plafonării tarifelor RCA până la 30 iunie 2024.

Asta pentru că la 31 martie expiră prelungirea adoptată la finalul lui 2023, când am propus să fie păstrate ca prețuri de referință pentru polițele RCA valorile din 28 februarie 2023, fiind permisă o ajustare a polițelor de 6,8%, echivalentul ratei prognozate a inflației”, a anunțat Marcel Boloș pe pagina de Facebook.

Dezechilibru între cerere și ofertă

Acesta spune că este vorba de o soluție temporară, în contextul în care există încă probleme nerezolvate în piața asigurărilor auto, care se traduc printr-o piața caracterizată de un dezechilibru între cerere și ofertă.

„Aceste probleme își vor găsi răspunsul odată cu modificările legislației naționale privind asigurările RCA. Până atunci, nu putem neglija riscul la care sunt supuși șoferii când au loc accidente în care sunt implicate vehicule neasigurate”, a mai transmis ministrul Finanțelor Publice.

La 31 decembrie 2023, din 10 milioane de vehicule din parcul național auto, doar 7 milioane erau asigurate. În același timp, datele arată că într-un singur an se produc peste 25.000 de accidente în toată țara.

Citește mai departe

EVENIMENT

Zilele Clujului 2024. Când are loc sărbătoarea orașului. Primăria a deschis apelul pentru voluntari

Publicat

De

Zilele Clujului

Zilele Clujului 2024 sunt aproape. Sărbătoarea orașului aduce și în acest an evenimentele preferate de cei mari și mici.

Cei care doresc să facă parte din echipa de organizare a Zilelor Clujului, ca voluntari, pot să aplice începând de astăzi, online.

Zilele Clujului 2024. Când are loc sărbătoarea orașului. Primăria a deschis apelul pentru voluntari

Cea de-a XII-a ediție a Zilelor Clujului va avea loc în perioada 30 mai – 2 iunie.

Clujenii și turiștii sunt așteptați în tot orașul cu o mulțime de evenimente. Programul oficial urmează să fie anunțat, dar Primăria asigură că nu vor lipsi show-ul de drone, video mapping, bineînțeles concertele, activitățile pentru copii și pentru cei mari, arta și sportul.

Cum deveniți voluntari la Zilele Clujului

Înscrierile se fac online, anunță reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Formularul de înscriere poate fi completat direct pe site-ul Primăriei sau accesând acest LINK.

În 2023, peste 100 de voluntari au dat culoare și energie celor peste 100 de evenimente și activități dedicate orașului, pentru ca totul să se desfășoare conform așteptărilor și exigențelor publicului.

Peste 300.000 clujeni și vizitatori au participat anul trecut la evenimentele organizate de zilele orașului.

Condiții pentru înscriere:

  • să ai 18 ani împliniți cu cel puțin o zi înainte de eveniment;
  • să fii o persoană responsabilă, adaptabilă, implicată și descurcăreaţă;
  • disponibilitate în perioada evenimentului.

Formularul de înscriere este disponibil și la Centrul de Informare pentru Cetăţeni al Primăriei Municipiului Cluj-Napoca – Registratura Primăriei, Calea Moţilor nr. 7. Fiecare aplicație va fi însoțită de o poză portret.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VREMEA la Cluj. Temperaturile cresc cu aproape 10 grade în următoarele zile. Vin și PLOILE

Publicat

De

primavara pixabay

Administrația Național de Meteorologie anunță temperaturi foarte ridicate pentru finalul lunii martie și începutul lunii aprilie.

Astfel, începând de joi, temperturile cresc la Cluj și în toată Transilvania, cu aproape 10 grade Celsius, potrivit estimărilor făcute de ANM până la data de 7 aprilie.

VREMEA la Cluj. Temperaturile cresc cu aproape 10 grade în următoarele zile. Vin și PLOILE

În aceste zile și până joi, 28 martie, valorile termice vor fi în general apropiate de normele climatologice, cu medii regionale ale maximelor de 11 – 14 grade și ale minimelor de -3 și 0 grade, urmând a se produce local brumă.

De joi, 28 martie și până pe 3 aprilie, vremea va fi în încălzire semnificativă, astfel că se vor înregistra temperaturi cu mult mai ridicate decât cele obișnuite în această perioadă din an, potrivit ANM.

Temperaturi de până la 23 de grade

Astfel, temperaturile diurne vor fi cuprinse între 20 și 23 de grade, iar cele minime de 3 – 7 grade, mediat regional.

O ușoară răcorire a vremii va fi posibilă în ultimele zile ale intervalului de referință.

Ploi însemnate cantitativ și descărcări electrice

Conform ANM, va ploua local în jurul datei de 28 martie și cu probabilitate ridicată și după data de 3 aprilie.

Vor fi mai ales averse, însoțite pe alocuri de fenomene electrice.

Foto: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 2 ore și 14 minute pe calea ferată. Cum arată șantierul finanțat prin PNRR

Publicat

Episcopia Bihor

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord – Vest, va asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, iar prin descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici, se va oferi tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest.

CFR Infrastructură a anunțat că valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde de lei, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).

În urma finalizării proiectului, distanța dintre Cluj-Napoca și Episcopia Bihor va fi străbătută în 2 ore și 14 minute.

Viteza trenurilor, dublată

Vezi video: https://fb.watch/r2yKX8n1yK/

Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului.

După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în cca 2h și 20 min!

Prima linie de cale ferată modernizată și electrificată, după 1990, cu bani europeni

Tronsonul feroviar Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră este prima linie de cale de pe rețeaua feroviară care va fi nu doar reabilitată pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h, ci și electrificată, pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km, fiind totodată și prima linie de cale ferată, electrificată, după anul 1990, cu fonduri europene!

4 loturi

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
Pentru 3 din cele 4 loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației.

La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni.

Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.

Autorizații de construire emise/lucrări demarate pe LOTURILE 1, 2 și 3

Pentru toate cele 4 contracte, compania a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire (Etapa I) pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
→ autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)
→ proiect tehnic avizat în februarie 2024;
→ deschidere șantier de lucrări în martie 2024 – demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera – Baciu Triaj și liniile 1,2,3,15 și 17 din stația Aghireș
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
→ autorizație de construire emisă în octombrie 2023
→ proiect tehnic avizat în noiembrie 2023
→ deschidere șantier în ianuarie 2024 – lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni, realizat fundațiile pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin – Brăișoru – Poieni
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
→ autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 – km 620+430
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
→ documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de cosntruire – februarie 2024

Reabilitare și electrificare pe 166,2 km/Dublare pe 14,8 km

Lucrările de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfășoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pe o distanță cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de cca 7,581 km, de deviere a cursului apei răului Crișul Repede, dar și de dublare a liniei CF pe o lungime de cca 14,8 km, între Telechiu și Oșorhei.

43 de stații, halte și puncte de oprire moderne

Toate cele 43 de stații, halte și punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, clădirile de călători din stații și halte vor avea delimitate spațiile destinate serviciilor publice, de cele specifice activității de exploatare feroviară, iar călătorii vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, sistem modern de informare audio și vizual, grupuri sanitare pe categorii de gen, inclusiv pentru persoanele cu dizbilități, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în Punctele de Oprire, peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor avea bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, rampe de acces prevăzute borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea, vor fi trasate marcaje directoare, colorate și tactile, se vor amenaja treceri la nivel sau pasarele pietonale pentru pentru legătura între peroane, inclusiv zone de parcare auto și pentru biciclete.

152.422 m² de spații verzi amenajate și panouri fonoabsorbante pe 84.078 m

Suprafața totală a spațiilor verzi amenajate în zona celor 42 de stații, halte și puncte de oprire va fi de 152.422 m pătrați, iar suprafața destinată montării de panouri fonoabsorbante va fi de 84.078 metri, pe raza județelor Cluj, Sălăj și Bihor.
244 de poduri/podețe, 4 tuneluri și 74 de treceri la nivel automatizate

În cadrul celor 4 loturi de lucrări vor fi modernizate 244 de poduri și podețe, 4 tuneluri feroviare – Stana (fir I și II), Șuncuiuș și Peștera, 14 pasaje inferioare/superioare, iar toate cele 74 de treceri la nivel cu calea ferată vor avea bariere automate, inslusiv sistem video de monitorizare a traficului în zona pasajelor.

Primul lot pe care constructorul a început lucrările în ianuarie 2024

Lotul 2 Aghireș – Poieni, în lungime de 36,53 km de cale ferată dublă și neelectrificată, traversează județele Cluj și Sălaj și asigură legătura feroviară pe raza localităților amplasate pe Valea râurilor Nadaș și Crișul Repede, în zona de vest a Podișului Transilvaniei, pe traseul Aghireș – Stana – Jebuc – Huedin – Brăișoru – Bologa – Poieni, un traseu care din 2026 va avea toată infrastructura feroviară – linii, stații, halte, toată gama de instalații, lucrări de artă – reabilitată și electrificată, iar viteza maximă de circulație a trenurilor va crește de la 65 – 80 km /h, viteza actuală, la viteza maximă de 120 km/h (viteza maximă permisă de configurația traseului).
74 de lucrări de artă modernizate între Aghireș și Poieni
▻3 poduri
▻67 de podețe
▻2 tuneluri (STANA fir I – 298 m și STANA fir II – 320 m)
▻1 pasaj superior peste DE 60, la km 556+111
▻1 Ecoduct peste calea ferată, pe intervalul Brăișoru – Poieni, la km 560+994

Stații/halte modernizate și construcții noi pentru călători

Toate clădirile de călători din cele 4 stații și halte – Hm Stana, Stația Huedin, Hm Brăișoru, Stația Poieni – vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, grupuri sanitare, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în cele 3 PUNCTE DE OPRIRE – AGHIREȘ, JEBUC, BOLOGA – peroanele atât cele centrale, dar și cele intermediare, vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor fi amenajate treceri la nivel pentru legătura între peroane, rampe de acces

Interval stația Aghireș – Hm. Stana (10,46 km)

PO AGHIREȘ – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
Hm STANA – construcție modernizată
⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Interval Hm Stana – stația Huedin (10,75 km)

PO Jebuc – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Stația Huedin – construcție modernizată

⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, grup sanitar pentru persoanele cu dizabilități și grup sanitar Mama și Copilul
⦁ spațiile interioare destinate publicului călător vor fi finisate cu plăci ceramice antiderapante
⦁ casele de bilete vor avea geamuri cu folie antiefracție
⦁ trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350 m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Pasarelă pietonală (acoperită) cu trei deschideri

⦁ pentru accesul călătorilor de o parte și de alta a liniilor
⦁ scări de acces la fiecare peron
⦁ lift pentru persoanele cu dizabilități
Clădire de exploatare modernizată pentru personalul feroviar

Interval Stația Huedin – Hm Brăișoru (8,63 km)

HM Brăișoru – construcție modernizată
⦁ modernizarea clădirii prin înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peronul din fața clădirii va avea o lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m
⦁ peroanele noi intermediare vor avaea o lungime totală de 350 m, lățimea de 3,15 m și o înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Interval HM Brăișoru – stația Poieni (6,69 km)

PO Bologa – modernizat
⦁ 2 peroane cu lungime de de 100 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Stația Poieni- construcție nouă de călători

⦁ noua clădire a stației va avea delimitate spațiile destinate publicului călător – sală de așteptare, grupuri sanitare , case de bilete – de spațiile destinate personalului feroviar
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, atât în interiorul clădirii – zona caselor de biltele, automate de bilete, grupuri sanitare – , dar și în exterior – zona de acces în clădire și pe peroane
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Obiectivele contractului de electrificare și reabilitare

creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 160 km/h pentru treurle de călători și 120 km/h pentru cele de marfă pe întregul tronson;
modernizarea stațiilor, haltelor de mișcare și a punctelor de oprire, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
modernizarea clădirilor stațiilor/haltelor de călători,
facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare
instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
modernizarea echipamentului de telecomunicații;
modernizare poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;
maximizarea capacității de tranzit.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax