Connect with us

Editorial Opinii

OPINIE. Marius Călin Cherecheş: Comunicarea este over-rated?

Publicat


În anii ‘90 am învățat despre “sinergia faptelor” și acum discutăm foarte mult despre „comunicare”, după ce am discutat despre „implementare”, „anvelopă bugetară” etc. Nu sunt convins că avem o înțelegere corectă a termenului. Aproape orice politician sau decident public este judecat în funcție de capacitatea de a fi bun comunicator. Fără îndoială, capacitatea de a fi un bun comunicator este extrem de importantă pentru cineva care are o agendă publică și dorește să promoveze proiecte de legi sau programe politice. Cu cât acestea sunt mai bine înțelese și eventual acceptate de public, cu atât mai ușor vor fi implementate, urmate și respectate.

Ce te faci când publicul nu este capabil să te înțeleagă sau nu dorește să te înțeleagă?

De la începutul pandemiei avem o falie în societate – specialiștii care încearcă să găsească soluții medicale pentru controlul pandemiei și, la extrema cealaltă, grupări care caută și găsesc tot felul de argumente împotriva soluțiilor medicale propuse. Grupul “contra” este mai vocal și folosește orice pseudo-argument pentru ca să câștige puncte. Evident, mai există și marea masă a populației aflată la mijloc, dar afectată profund de rezultatul disputei dintre cele două grupuri vocale. Așa este și în alte țări- nu este o problemă specifică României.

Deoarece grupul “contra” este mai vocal, politicienii tind să-și dorească să-i mulțumească și să adreseze problemele acestora în mod prioritar. Grupul specialiștilor este mai discret și detaliile pe care le-ar comunica sunt oricum foarte complicate, așa că sunt băgați în seamă doar atunci când trebuie să explice vreo catastrofă. Chiar și atunci, lumea se plictisește după 2-3 minute de ascultat detalii tehnice. Suntem în valul 3 al pandemiei.

De la 1 ianuarie 2021 au murit 10.033 oameni din cauza Covid19,

cu o medie de 95.6 morți zilnic, în cele 105 zile scurse din acest an (sursa: Our world in data https://ourworldindata.org/covid-vaccinations) . Cifra este foarte mare și cumva a trecut în planul 6-7 al discuției publice. Marea temă a politicienilor este să mulțumească grupul “contra” restricțiilor si să evite cu orice preț cuvântul “carantină”. Se discută intens despre nevoia de a ține economia deschisă și funcțională, whatever that means.

Mi-a atras atenția și o știre recentă conform căreia Comisia Europeană ar fi aprobat pachetul de ajutor pentru sectorul HORECA în valoare de 500 milioane Euro (sursa Ziarul Financiar https://www.zf.ro/imm/ajutor-european-pentru-afacerile-romanesti-ce-a-aprobat-o-schema-de-20042778). Drept este că nu am înțeles de ce a fost nevoie de aproape 5 luni pentru această mișcare după ce OUG 224 prin care se făcea această alocare a fost aprobată în 4 decembrie 2020 și publicată în 31 decembrie 2020 (surse TrendsHRB: https://www.trendshrb.ro/actual/500-milioane-euro-pentru-industria-ospitalitatii-guvernul-a-aprobat-schema-de-ajutor-de-stat/ si ANAF: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/OUG_224_2020.pdf) . Între timp au murit peste 10.000 oameni de Covid19, HORECA este tot în faliment și populația este tot nemulțumită de măsurile restrictive “dure”.

Îmi pun întrebarea următoare: dacă 10% din cei care au murit ar fi putut fi în viață în cazul unor măsuri restrictive mai dure, ar fi meritat? Și vin și cu a doua întrebare: dacă am fi putut aloca cei 500 milioane Euro mai devreme cu 3 luni și am fi putut aplica măsuri de restricționare mai dure, am fi putut salva măcar 1.000 de vieți?

Comunicarea este foarte importantă și este esențială

pentru o guvernare eficientă. Dar guvernarea în sine trebuie să fie eficientă ca să avem ce comunica, în primul rând. Altfel se cheamă demagogie. Nu cumva diferența de 1.000 de vieți ar fi fost un obiectiv mai corect? Nu cumva era mai bine să ascultam de gruparea de medici și specialiști care ne spun de atâta vreme că suntem prea relaxați în felul în care tratăm riscurile de transmitere a infecției? Și, abia apoi, să ne concentrăm pe comunicare! Sau, cu alte cuvinte, în loc să comunicăm ce vrea publicul să audă, am putea să vedem care sunt măsurile cu adevărat valoroase și să găsim soluții să le comunicăm, cu riscul ca publicul să nu le placă?

Un eveniment tragic de felul Colectiv a atras extraordinar de multă emoție și solidaritate. Noi am avut 105 x Colectiv în 105 zile de la începutul acestui an judecând prin prisma numărului celor decedați și am sentimentul că aceste cifre au trecut pe lângă noi și nu ne-au mișcat deloc.

*Marius Călin Cherecheş este farmacist, cu peste 25 ani experiență în industria farmaceutică. A absolvit Facultatea de Farmacie din cadrul UMF Tg. Mureș în 1996 și de atunci a lucrat în industria farmaceutică pe aproape toate palierele – producție, distribuție de medicamente, farmacii sau dezvoltare internațională. A lucrat pentru firme prestigioase cum ar fi Pharmatech (Sandoz), Terapia, Pharmafarm sau Ozone Laboratories. În 2010 a fondat o rețea regională de farmacii (Ecofarmacia) care a fost cumpărată de Help Net (Phoenix Group) în 2020. În 2019 a obținut titlul de doctor în farmacie la UMF Iuliu Hațieganu Cluj Napoca.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Fetițele de la echipa Phoenix Suns, a Liceului ”Avram Iancu”, inele de campion la baschet, la Junior NBA League România

Publicat

baschet

O premieră absolută a fost înregistrată la sfârșitul săptămânii trecute când singura echipă din competiția Junior NBA League România, formată majoritar din fete, a câștigat inelele de campion la evenimentul Finals care a avut loc în Sala Polivalentă din Târgu Mureș

Echipa Phoenix Suns, reprezentând Liceul Teoretic ”Avram Iancu” din Cluj-Napoca, antrenată de prof. Lucian Filip, a trecut clar în finală de reprezentanta Conferinței de Est, Cleveland Cavaliers, echipă formată din elevi ai Colegiului Național ”Unirea” din Târgu Mureș.

baschet

După un parcurs impecabil pentru Phoenix Suns în Divizia Pacific, acolo unde a bifat victorii pe linie, a venit Playoff-ul, însă nici aici clujenii nu au avut mari probleme.

Au trecut în primul tur de Portland Trail Blazers, care a reprezentat Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu” din Cluj-Napoca, pentru ca mai apoi să facă pasul în finala conferinței în fața New Orleans Pelicans (Liceul Teoretic Pedagogic ”Gh. Lazăr”).

Nici cealaltă finalistă nu s-a lăsat mai prejos

Golden State Warriors (Colegiul Național ”George Coșbuc”) a fost adversarul din finala Conferinței de Vest, însă nu i-au putut opri din drumul pentru marea finală cu reprezentanta Estului, Cleveland Cavaliers.

Un parcurs similar l-a avut și adversarul din marea finală, acesta câștigând toate jocurile din grupe și avansând în Finals după victorii cu Milwaukee Bucks (Școala Gimnazială ”Tudor Vladimirescu” 1 Târgu Mureș) și New York Knicks (Școala Gimnazială ”Dacia”). Finala Conferinței de Est le-a adus în față pe Charlotte Hornets, în speță elevii Școlii Gimnaziale ”Europa”.

Peste 300 de copii din ciclul primar au jucat la această ediție a Jr. NBA România Nord, desfășurată în acest an în Târgu Mureș, competiția reunind 15 echipe din școlile clujene și 13 din școlile târgmureșene.

Sursa: nord.jmba.ro

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Urmează o lună de vară secetoasă și cu temperaturi peste normal. Prognoza meteo pe patru săptămâni

Publicat

seceta pixabay

România se pregătește pentru un interval prelungit de vreme caldă și secetoasă, potrivit estimărilor meteorologice pentru perioada 16 iunie – 14 iulie 2025. În următoarele patru săptămâni, temperaturile vor fi în general peste medie, în special în sudul și sud-vestul țării, iar ploile vor fi rare, potrivit Administrației Naționale de Meteorologie (ANM).

Săptămâna 16.06.2025 – 23.06.2025

Mediile valorilor termice se vor situa peste cele specifice pentru această săptămână în regiunile sud-vestice, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale, posibil ușor mai coborâte în nord-estul țării. Regimul pluviometric estimat pentru acest interval va fi deficitar la nivelul întregii țări.

Săptămâna 23.06.2025 – 30.06.2025

Temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această perioadă în jumătatea sud-vestică a țării, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale. Cantitățile de precipitații estimate pentru acest interval vor fi deficitare în toate regiunile.

Săptămâna 30.06.2025 – 07.07.2025

Temperatura medie a aerului va avea valori mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în regiunile sudice și sud-vestice. Cu excepția regiunilor estice, unde regimul pluviometric va fi apropiat de cel normal, cantitățile de precipitații vor fi deficitare, mai ales în vestul și nord-vestul teritoriului.

Săptămâna 07.07.2025 – 14.07.2025

Mediile valorilor termice se vor situa peste cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României, dar cu o abatere termică pozitivă ușor mai accentuată în regiunile sud-vestice. Cantitățile de precipitații vor fi deficitare în toate regiunile, dar mai ales în cele vestice și nord-vestice.

Estimările meteorologice pentru patru săptămâni sunt realizate de către ECMWF – Centrul European pentru Prognoze pe Medie Durată. Este estimată media săptămânală a abaterilor temperaturii aerului și a cantităților de precipitații față de media perioadei 2005-2024. Fenomenele extreme cu o durată scurtă de manifestare nu pot fi prognozate cu ajutorul acestui produs.

Citește mai departe

EVENIMENT

AUR solicită sesizarea Curții Constituționale: Nicușor Dan blochează formarea unui nou Guvern!

Publicat

Aur nu participă la ceremonia de învestire a președintelui

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a transmis președintelui Camerei Deputaților o solicitare oficială de sesizare a Curții Constituționale a României (CCR), în vederea constatării existenței unui conflict juridic de natură constituțională între Președintele României și Parlamentul României.

Conflictul privește întârzierea nejustificată a desemnării unui candidat pentru funcția de prim-ministru, în condițiile în care Guvernul interimar condus de Cătălin Predoiu se apropie de limita celor 45 de zile prevăzută de Constituție pentru exercitarea interimatului. România este condusă, astfel, de un executiv cu atribuții restrânse, lipsit de legitimitate și capacitate reală de acțiune în fața provocărilor actuale.

Consultările demarate pe 28 mai nu au urmărit desemnarea unui premier, ci s-au axat pe stabilirea unor măsuri de austeritate pentru români.

AUR a refuzat să participe la consultări

AUR a refuzat să participe la consultările de pe 28 mai, întrucât era evident că aceste consultări nu aveau un caracter serios, Nicușor Dan declarând în mai multe rânduri că nu va dialoga decât cu partidele considerate de acesta ca fiind „pro-europene”, iar asta s-a întâmplat zilele următoare, fapte care au confirmat lipsa de voință în exercitarea imparțială a atribuțiilor constituționale.

Această tergiversare deliberată a numirii unui prim-ministru a generat un blocaj instituțional major, afectând grav funcționarea autorităților statului și subminând principiul colaborării loiale între instituții, consacrat de Constituție.

AUR denunță conflictul juridic de natură constituțională

Astfel, conflictul juridic de natură constituțională decurge din exercitarea discreționară a atribuțiilor prezidențiale, prin simularea unor consultări fără finalitate și refuzul de a desemna un candidat pentru funcția de prim-ministru. Această conduită contravine obligației Președintelui României de a veghea la respectarea Constituției și la buna funcționare a autorităților publice, precum și funcției de mediator între puterile statului.

În aceste condiții, considerăm că neîndeplinirea obligațiilor constituționale de către Președintele României constituie o încălcare gravă a echilibrului instituțional și a statului de drept. România nu își poate permite un vid de putere într-un moment în care este nevoie de un Guvern legitim și funcțional.

AUR solicită Președintelui Camerei Deputaților să își exercite atribuțiile și să sesizeze Curtea Constituțională, pentru a pune capăt acestei stări de incertitudine și pentru a restabili echilibrul constituțional.

Citește mai departe

ECONOMIE

Ministrul Sebastian Burduja: După 1 iulie, continuăm cu sprijin pentru consumatorii vulnerabili

Publicat

Pană majoră de curent în Florești

Consumatorii vulnerabili vor primi sprijin pentru facturile la energie după 1 iulie, odată cu liberalizarea pieței, mecanismul general de plafonare a prețurilor la energie urmând să fie înlocuit cu o abordare mai direcționată, mai eficientă și mai corectă social, spune ministrul Energiei, citat de Agerpres.

„România nu trebuie să lase pe nimeni în urmă. Suntem obligați să utilizăm și soluții pe termen scurt pentru cei mai vulnerabili – așa cum sunt deciziile de plafonare a prețurilor – alături de strategii pe termen mediu și lung, inclusiv pentru creșterea eficienței energetice a locuințelor. (…) În data de 11 iunie 2025, a fost pus în consultare publică Proiectul de Ordonanță de urgență privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică. Mecanismul general de plafonare a prețurilor la energie va fi înlocuit cu o abordare mai direcționată, mai eficientă și mai corectă social”, se precizează în document.

Persoanele cu venituri reduse vor primi ajutor pentru plata facturii

Astfel, persoanele care se încadrează în anumite praguri de venit sau condiții sociale vor primi un sprijin lunar sub formă de tichet pentru plata facturii la energie electrică. Conform sursei citate, se acordă sprijin pentru o persoană singură cu un venit lunar de maxim 2.574 lei, echivalent cu salariul minim pe economie, familiilor cu mai mulți membri, cu un venitul net lunar/membru de maxim 1.784 lei, precum și familiilor numeroase, cu mai mult de 3 copii, celor monoparentale sau persoanelor cu dizabilități ori afecțiuni grave.

„Am spus de la început că niciun român care are cu adevărat nevoie nu va fi lăsat în urmă. Iar acum punem în practică acest angajament printr-un mecanism nou și corect de sprijin, țintit către cei vulnerabili. Este un sistem prin care ajutorul public merge exact acolo unde contează cel mai mult: în casele românilor care nu-și permit să plătească energia din veniturile proprii”, se mai arată în raport.

Fonduri de 14 miliarde de euro atrase în doi ani

Sebastian Burduja a subliniat că duminică se împlinesc doi ani de când a preluat conducerea Ministerului Energiei, acesta fiind motivul pentru care prezintă un „bilanț de ministru”. Potrivit acestuia, în cei doi ani de mandat au fost atrase 14 miliarde de euro fonduri nerambursabile pentru producție, stocare, rețele, toate componentele sistemului energetic național.

„Aceste fonduri au mobilizat finanțări private de încă pe-atât. 30 de miliarde euro pentru energia României de astăzi și mai ales de mâine. Este singura cale pentru a fi proprii noștri stăpâni, cu energie sigură și facturi mai mici. A fost nevoie de un restart. Iar acest restart a venit. În 2 ani cât în 10. În anul 2024 am conectat la Sistemul Energetic Național 1.251 MW, mai mult decât între 2016 și 2023 la un loc. Iar anul acesta, până la 31 mai 2025, încă 594 MW produc energie și livrează în rețea. În total peste 1800 MW, cât în aproape un deceniu. Acest raport nu este despre mine. Este despre o echipă minunată și rezultatele ei. Este despre o Românie care vrea mai mult, merită mai mult și poate mai mult”, a mai scris ministrul.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate