Connect with us

CULTURA

OPINIE. Ioan Lumperdean: 26 iulie 1941: 80 de ani de la trecerea Nistrului

Publicat


S-a scris și s-a dezbătut mult despre participarea României la Al Doilea Război  Mondial, despre cele două etape pro și contra alianței fasciste. Au fost și nu au fost lămurite multe din faptele și evenimentele din acele  vremuri sau din cele care au urmat.

Mulți au considerat și consideră că intrarea României în război și campania din Est sunt legitime și justificate până la Nistru și Marea cea Mare. E dificil de stabilit din punct de vedere militar și politic, al alianțelor interstatale și a dreptului internațional.

La 80 de ani de la trecerea Prutului și apoi a Nistrului rămân numeroase întrebări și dileme. Și cu toate acestea, preocupările pentru abordarea subiectului au fost extrem de puține și pasagere. Vorbim mult, uneori prea mult despre românii „De la Nistru pân la Tisa”, iar atunci când ar trebui să marcăm unele fapte din istoria acestui teritoriu rămânem în expectativă sau prizonierii unor șabloane prea șablonizate.

Fără a avea pretenția adevărului adevărat, o să încerc exprimarea unor gânduri prilejuite de evenimentele de acum opt decenii, mai ales că și tatăl meu, încadrat în Regimentul 1 Transmisiuni, a urmat ordinul generalului Antonescu „Ostași vă ordon treceți Prutul” și a mers mai departe până la Odessa.

De ce au trecut românii Prutul?

Dacă ne întoarcem la istoria acelor timpuri și dacă facem puțină analogie cu zilele noastre, răspunsul este simplu. Așa a fost mersul istoriei.

România a alunecat spre regimul totalitar și alianța cu Axa, în condițiile falimentării democrației interbelice, a alianțelor regionale și opțiunilor profranceze și britanice. Dilema dilemelor era cu cine și pentru cine să se opteze. Între Hitler și Stalin, generalul Ion Antonescu l-a preferat pe primul.

Argumentele sale sunt și astăzi, parțial, valabile. Nu putea opri marea cu brațele, cum a spus și mareșalul Ney la Waterloo. Deși era un proantantist convins, deși avea admirația și pregătirea în spiritul Versailles, Antonescu a subscris la Pactul Tripartit și a angajat România, din punct vedere economic, politic și militar în sistemul acestei alianțe. A și fost criticat atunci de liderii partidelor politice, dar cu „jumătate de gură”, pentru că nu s-au implicat în guvernarea de după abdicarea regelui Carol al II-lea (6 septembrie 1940).

Dar, aceiași oameni politici i-au aprobat faptele din Est, după trecerea Prutului. O spune limpede Iuliu Maniu, liderului Partidului Național Țărănesc, într-o scrisoare către conducătorul statutului (cum era numit Antonescu după septembrie 1940): „Recunoștința țării domnule general…pentru dumneavoastră va fi eternă”, în lupta împotriva bolșevismului și pentru eliberarea Basarabiei și Bucovinei de Nord. De la 22 iunie până la 26 iulie 1941 a fost eliberat întregul teritoriu dintre Prut,  Nistru și Marea Neagră.

Între entuziasm și contestare

Entuziasmul era pe buzele tuturor. Toți au acceptat și aprobat politica conducătorului statului.  În proclamația regelui Mihai se spunea: „Ostași! Împreună cu Mama mea și țara întreagă, ne închinăm cu smerenie înaintea ofițerilor, subofițerilor și trupei, români și germani, care și-au jertfit viața pentru dezrobirea pământului strămoșesc”.

Pentru faptele sale Ion Antonescu a fost înălțat la demnitatea de mareșal, prin Înaltul Decret Regal din 22 august 1941. Era și o recompensă în contrapartidă, după ce la 10 mai 1941 (de ziua regalității), generalul Antonescu îi oferise gradul de mareșal regelui Mihai. De altfel, acțiunea a și fost dezavuată de unii. Atunci sau mai târziu, cu argumentul că un general nu poate înainta la gradul de mareșal un ofițer al armatei române, dacă el nu deține acest grad. Răspunsul, pentru că totdeauna există un răspuns, generalul Ion Antonescu semnase decretul în calitate de conducător al statului.

Indiferent de situație și atitudine, în 1941 toată lumea era de acord cu acțiunile mareșalului. Mai puțin comuniștii (adepții Moscovei), care și-au exprimat dezacordul prin manifeste și declarații mai mult sa mai puțin vehemente. Nici nu prea puteau. Cei mai mulți erau în închisori și în ilegalitate.

În această atmosferă armatele române au continuat luptele dincolo de Nistru, ajung la Bug, la cotul Donului și Stalingrad. În sud până la Odessa. În 27 iulie 1941, Adolf Hitler l-a felicitat pe Ion Antonescu pentru faptele de arme ale ostașilor români și îi cerea să meargă mai departe. Știa și el că după „frontiera Nistrului” pot să apară inevitabile dezacorduri și semne de întrebare. Și au și apărut.

Același Iuliu Maniu îi atrăgea atenția generalului că trecerea Nistrului înseamnă agresiune. Dar cine se putea opri? Prea era entuziasmul mare, prea era dorința de afirmare regională a României, după umilinţele din 1940 și prea era România legată de Pactul Tripartit. Se promiteau compensații teritoriale în Est pentru Nord-Vestul Transilvaniei, deși  Antonescu nu a renunțat niciodată la ideea anularii Dictatului de la Viena.

Nici ostașii nu-și puneau problema, așa cum nici astăzi, prin apartența la NATO, nu prea ne punem întrebări în legătură cu participarea în diferite teatre de operațiuni. Am citit multă memorialistică, am vizionat filme și documentare despre zilele fierbinți din iulie 1941. Nu am găsit mărturii din care să reiasă că a existat o opoziție militară puternică la hotărârea de-a continua luptele mai departe.

Îndoielile au apărut mai târziu, după înfrângerile de la Stalingard. Până atunci, izvoarele ne destăinuie vizitele regale dincolo de Nistru, atitudinile antibolșevice și acțiunile militare din stepele rusești și Caucaz. Treptat, istoria s-a resetat și s-a ajuns la 23 August 1944 și la războiul împotriva Germaniei naziste.

Mareșalului i s-au imputat multe. Printre acestea și trecerea Nistrului!!! S-a spus și încă se spune despre neinspirata trecere a Nistrului. Despre pierderea Basarabiei și Bucovinei de Nord datorită actului de la 26-27 iulie 1941. Comunizarea României este pusă tot în seama trecerii Nistrului. Au făcut-o și o fac oameni care nu știu sau nu vor să înțeleagă istoria. Unii atașați perioadei interbelice și a partidelor istorice. Poate că au dreptate.

Dar îmi pun întrebarea: comunizarea Poloniei și intrarea în sfera de interese sovietice au la baza tot trecerea Nistrului la 26-27 iulie 1941? Să nu uităm că Al Doilea Război Mondial a început cu atacarea Poloniei!!!

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


CULTURA

Romii din Pata Rât au RADIO. Ce emisiuni conține grila programului RADIO PATA

Publicat

De

microfon radio
Vineri seara între orele 18-19 are loc inaugurarea „Casei Radio Pata” din Cluj-Napoca, în sistem hibrid (fizic și online) în Pata Rât, str. Platanilor FN. Radio Pata este un radio comunitar streaming 24/7 – co-creat de membri comunităților vizate (Pata Rât: 1400, Stephenson: 80, Meșterul Manole: 150 persoane), care va fi dezvoltat în următorii doi ani.
Prin procese de co-decizionare, membri comunităților vor putea să-și prioritizeze temele care vor fi abordate prin Radio Pata. Ei stabilesc grila de program a radioului, informații de autoorganizare comunitară și privind serviciile publice furnizate de oraș.

Istoria și tradiția romilor

”Grila de program va putea conține emisiuni de cultura, istoria și tradiția romilor, interviuri (cu cetățeni, experți, lideri romi), cursuri de limba romani, română și engleză, educație de sănătate, muzică.
Radio Pata va avea emisiuni săptămânale dedicate incluziunii tinerilor. Acestea vor aborda teme precum: educație (ex. informări privind programul Șansa a doua, limba engleză), sănătate, divertisment și sport.
Pentru copii, Radio Pata va avea zilnic emisiuni dedicate (ex. basme, povești de seară). Radio Pata va aborda săptămânal teme intergeneraționale (ex. respect în relații familiale), și va invita în studio tineri care pot să servească ca și model pentru generațiile tinere (studenți, antreprenori, activiști)”, anunță inițiatorii.

Emisiuni despre igienă

Radio Pata va dezvolta emisiuni lunare de conștientizare dedicate mediului și schimbărilor climatice, în acest sens fiind invitați în studio experți din domeniu (ex. ecologiști, activiști). Având în vedere toxicitatea mediului din zonele vizate, Radio Pata va dezvolta emisiuni săptămânale pe tema contaminării mediului, igienei, calității hranei și apei.
Cu sprijinul unor experți sociologi / ecologiști se vor realiza emisiuni lunare de reziliență urbană, cu accent pe modul în care schimbările climatice afectează viața comunităților vulnerabile (încălzire globală (UV), lipsă de resurse (apă), etc.
Prin Radio Pata vor fi promovate săptămânal tehnici (ex. fierberea apei) și modele de comportament (ex. de organizare a gospodăriei) care pot îmbunătăți viața persoanelor care trăiesc în zone marginalizate.

Dezbateri săptămânale

Radio Pata va aloca o atenție specială egalității de gen. și violenței de gen. Radio Pata va căuta să modereze o serie de dezbateri săptămânale pe aceste teme. Cu sprijinul unor invitați (psihologi, consilieri familiali, juriști, activiști) vor fi promovate modele comportamentale incluzând comunicarea nonviolentă, respectul, etc. Vor fi invitate în studio tinere rome și femei rome care își vor împărtăși experiențele cu ascultătorii.
În al doilea an de funcționare, Radio Pata se va extinde în Cluj-Napoca, crescând capacitatea 1. cunoașterii interculturale, 2. de promovare a respectării drepturilor omului, 3. de combatere a rasismului și a discriminării.

Parteneriat pentru radio

Parteneri sunt Asciația Comunitară a Romilor din Coastei asigură facilitarea comunitară. DGASPC testează streaming-ul de servicii publice prin radio. Centrul pentru Studiul Democrației furnizează studiile de impact. BIT Theater Bergen contribuie la promovarea proiectului.
Proiectul Radio Pata este derulat de Fundația AltArt pentru Artă Alternativă în parteneriat cu Asociația Comunitară a Romilor din Coastei, Centrul pentru Studiul Democrației, DGASPC Cluj și BIT Theatergarasjen, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund Romania, program finanțat de Islanda, Lichtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este acela de a contribui la incluziunea grupurilor vulnerabile din Pata Rât, Stephenson și Meșterul Manole.

Programul Active Citizens Fund România

Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021. Obiectivul general al Granturilor este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida relațiile bilaterale dintre cele 15 state beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Programul este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norge, care acționează în calitate de Operator de Fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și Norvegiene.
Active Citizens Fund România vizează consolidarea societății civile și a cetățeniei active și creșterea capacității grupurilor vulnerabile. Cu o alocare totală de 46.000.000 euro, programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilității și capacității sectorului societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului și consolidând în același timp relațiile bilaterale cu statele donatoare Islanda, Liechtenstein și Norvegia. Pentru mai multe informații despre Active Citizens Fund în România, vă rugăm accesați www.activecitizensfund.ro. Pentru mai multe informații despre Granturile SEE și Norvegiene, accesați www.eeagrants.ro.
Citește mai departe

CULTURA

Clujotronic 2021. OMAGIU muzicianului RODION GA la a zecea ediție a festivalului de artă electronică de la Cluj-Napoca.

Publicat

De

clujotronic 10 afiș

Clujotronic revine din 1 în 3 octombrie la Muzeul de Artă din Cluj cu o explozie de lumină și vibrație, energie și jocuri, experiențe imersive și întâlniri memorabile. Ajuns anul aceasta la a zecea ediție, festivalul organizat de Institutul Francez și de Centrul Cultural German din Cluj-Napoca conectează trecutul, prezentul și viitorul prin combinarea creativă a artei cu tehnologia. 

Deschiderea oficială a festivalului are loc vineri 1 octombrie de la ora 20.00 în curtea Muzeului de Artă, cu lansarea, în premieră, a Planet Warrior, primului joc video educativ, marca Clujotronic. Acest joc este rezultatul ideathon-ului organizat  în luna mai, în cadrul căruia participanții au lucrat la conceptul unui joc video care să dezvolte capacitatea de luare a deciziilor și gândirea critică a adolescenților. Ideea a fost ulterior transformată într-un joc pe mobil de studioul clujean Tractor, Set, Go!.

Cu ocazia aniversării a 10 ani de Clujotronic, trei dintre artiștii care au marcat istoria festivalului, Alex Halka (RO), Kiritan Flux (GE) și MatthieuTercieux (FR)  au răspuns provocării de a crea împreună un proiect original de artă digitală interactivă. Așa a luat naștere Infected Hardware care promite să transforme, timp de 3 seri, curtea Muzeului de Artă într-un laborator experimental în care anticorpii audio-vizuali vor recalibra trecutul și vor imuniza viitorul.

Festivalul va prezenta, de asemenea, un proiect omagial dedicat artistului român Rodion, pionier al muzicii electronice, dispărut dintre noi la începutul acestui an. Un program special va fi oferit de colectivul Playtronica (DE) care, prin intermediul senzorilor și al sunetelor va crea o orchestră inedită.

Expoziție digitală

Expoziția de artă digitală cuprinde anul acesta 5 lucrări care explorează noi posibilități de conectare și interacțiune prin sunete, culori sau vibrații, dar și prin emoțiile împărtășite. Acestea au fost selectate în urma unui apel la proiecte, care a adunat peste 30 de propuneri din partea artiștilor români din toată țara. Ele vor fi completate de cele 6 proiecte realizate în cadrul CoLaboratory 2.0, programul de rezidențe artistice digitale susținut de centrele culturale germane din România, care au adus împreună artiști români și germani.

Publicul va avea de asemenea ocazia să descopere o lucrare curatoriatăde OneNight Gallery care îmbină tapiseria și realitatea augmentată. În cadrul expoziției va fi prezentată și cartea pop-up, augmentată 3D, realizată de colectivul francez Adrien M & Claire B, precum și instalația multimedia Heroes a artistei germane Carmen Büchner care aduce în prim-plan digitalizarea amintirilor, ca o punte între trecut și viitor.

Realitatea virtuală ocupă și anul acesta un loc central. Printre instalațiile VR prezentate se numără Empath, o lucrarea realizată în cadrul Digital Interactive Arts și Biolum, proiect franco-german ce propune o experiență science-fiction în realitate virtuală, prezentată, în premieră, în România. Vizitatorii vor pătrunde în misterioasa frumusețe a adâncurilor oceanelor, ghidați de vocea actrițelor Charlotte Rampling și Dominique Tipper.

Jocuri video

Nu vor lipsi nici jocurile video independente, selecția fiind orientată spre proiecte inovatoare din Franța, Germania și România, care contopesc divertismentul cu educația. În online, pasionații de jocuri video sunt invitați să participe la 2 ateliere susținute de experți germani și francezi. Schimbul de idei și resurse va fi continuat prin dezbateri și discuții, tradiționalul Game Jam urmând să se desfășoare în luna noiembrie a acestui an.

Închiderea festivalului va avea loc duminică seara la Casa Tranzit cu performance-ul audio-vizual al DJ-ului francez Blutch, acompaniat de motion designerul Romain Navier. Live-ul „Terre Promise”  creează un univers poetic colorat care însoțește ritmurile electro, breakbeat și house.

Accesul la festival

Intrarea la festival este liberă.Accesul publicului este condiționat de prezentarea certificatului verde european de vaccinare sau a unui test rapid antigen negativ. Purtarea măștii este obligatorie atât în interior, cât și în curtea Muzeului de Artă. Condițiile de acces vor fi actualizate în conformitate cu măsurile de siguranță în vigoare, în funcție de evoluția numărului de cazuri la momentul respectiv. Având în vedere situația la nivel național și internațional, programul festivalului poate suferi modificări.

 

Citește mai departe

CULTURA

Vocea specialiștilor într-o carte despre Branding, Comunicare și Strategie în România, în an pandemic

Publicat

coperta volum vero

La Festivalul Internațional de Carte Transilvania (16-19 septembrie 2021) a fost lansat volumul Branding, Comunicare și Strategie în România în an pandemic. Vocea specialiștilor, Editura Tritonic, 2021, coordonatori: Veronica Ioana Ilieș, Paul-Alexandru Fărcaș.

Cartea a fost gândită și este o oglindă a vremurilor pandmice pe care le trăim. 29 de autori, cei mai mulți specialiști în comunicare și relații publice, prezintă propriile lor experiențe și trăiri în și prin prisma anului pandemic care s-a scurs. Este o abordare novatoare prin care realitatea socială, în acest caz cea pandemică, este radiografiată și ancorată în și prin cea profesională.

Majoritatea autorilor au trebuit să se adapteze și să se raporteze la profesiile și locurile lor de muncă, la provocările generate de COVID-19. Așa au fost deschise și/sau aprofundate, în forme aplicate și predictibile, strategiile de branding și comunicare într-o periodă complexă și complicată din punct de verdere economic, social, politic, educațional și psiho-comportamental.

La prima vedere, trecerea în revistă a trăirilor și experiențelor reflectate în textele publicate îndeamnă cititorii să găsească similitudini cu alte genuri și structuri creative și consemnaționale. Primul reflex este orientarea spre literatura autobiografică reprezentată de jurnale, memorii și corespondență.

Lectura atentă a textelor ne dezvăluie un alt univers informațional, reprezentat și reprezentativ prin realitatea cotidiană, prin interacțiunea dintre cunoștințele dobândite în anii pregătirii profesionale și verificarea lor practică.

Cartea devine astfel un manual, îndrumător sau ghid pentru pentru generațiile prezente și viitoare. Fiecare autor a încercat să fie cât mai original, în maniera de-a se prezenta (prin CV-uri clasice sau micormărturisiri) și prin (re)configurarea exeriențelor (mai lungi sau mai scurte) din perioda pandemică. Acum și peste ani, textele publicate pot fi incitante izvoare istorice pentru reconstituirea cadrelor mentale și comprtamentale ale oamenilor la scară micro și macro socială. Lectură plăcută. Felicitări coordonatorilor și autorilor!!!

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cluj Circus Days – Zilele Circului contemporan la Cluj

Publicat

william fitzgibbon yhzdxnvxdaw unsplash

Asociația Circus Fairies organizează primul festival de circ contemporan din România între 1 și 3 octombrie la Cluj Napoca. Cluj Circus Days este, pe de o parte, un festival de circ contemporan pentru participanții de toate vârstele, indiferent de nivelul de cunoștințe din domeniul circului și în același timp o convenție de circ dedicată comunității naționale a artelor circului cu activități special dedicate lor, dar totodată impresionante pentru public.

„În perioada 1-3 octombrie la Camping Colina veți avea parte de spectacole de circ contemporan
realizate de artiști profesioniști, animații stradale, jonglerie cu foc și leduri, ateliere și piste de
inițiere, masterclass-uri ținute de traineri cu experiență, jocuri și concursuri de circ și activități
pentru toate vârstele și abilitățile.

Sâmbătă, 2 octombrie asociația Cercul Întreg va însoți cu ritmuri de tobe spectacolul de jonglerie
cu foc, urmat de petrecere cu producătorul Danaga, iar duminică Electroclown ne va încânta ziua
cu ritmuri world music.

„Participarea la activități și spectacole este gratuită”

Prima zi a evenimentului Cluj Circus Days, 1 octombrie 2021, este rezervată comunității de circ
contemporane din România. Toți cei care sunt interesați de detalii suplimentare despre această zi
sunt invitați pe grupul de facebook Circus Community Romania.

Fiind prima ediție, anul acesta participarea la activități și spectacole este gratuită. Participanții
pot susține eforturile și activitățile organizatorilor prin donații.

Pentru informații suplimentare accesați evenimentul Facebook sau pagina oficială a asociației
Circus Fairies.

Evenimentul va fi organizat ținând cont de prevederile în vigoare în legătură cu contextul
epidemiologic”, se arată în comunicatul organizatorilor.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate