Connect with us

ACTUALITATE

OPINIE Dragoș Damian: România nu a făcut nici cel mai mic efort să stăvilească munca la negru și evaziunea fiscală

Publicat


Dragos Damian olimpici
Directorul general al producătorului de medicamente Terapia Cluj-Napoca, Dragoș Damian, reclamă situația gravă din economie și faptul că România nu a făcut nici cel mai mic efort să stăvilească munca la negru și evaziunea fiscală.
Redăm textul integral al lui Dragoș Damian:
”Domnule Prim-Ministru, dupa ce sunteti ales, va aduc cheile de la fabrica. Va rog s-o conduceti Dumneavoastra, ca eu nu mai stiu cum, la inflatie de aproape 10%, lipsa de personal calificat, penurie de materii prime, utilitati mai scumpe cu 300% si mai nou, cu spectrul cotei progresive.
Romania nu a facut nici cel mai mic efort sa stavileasca munca la negru si evaziunea fiscala, faptul ca nu se mai vorbeste despre ele din cauza pandemiei nu inseamna ca nu exista, sau ca nu au capatat forme creative, post-pandemie. Si pentru ca cele doua crime fiscale care duc la pierderea de venituri nu pot fi pedepsite se reintroduce tema cotei progresive, ne ducem sa luam si mai mult de la cei de la care luam si pana acum.
1. Azi vara, zilnic, cel putin 500 mii de romani, in concediile din tara, au platit la negru aproximativ 100 lei in fiecare zi (cazare, mancare, distractii). Asta inseamna, pentru 90 de zile de vacanta, sume nefiscalizate de 4,5 miliarde de lei;
2. Piata neagra a medicamentelor “antivirale” din valul 4 atinge din unele estimari, 100 milioane de lei – nu vorbim aici numai de contrabanda si venituri nefiscalizate, ci de un pericol real pentru sanatatea oamenilor. Iar canalele de contrabanda s-au solidificat in eventualitatea valului 5;
3. Sunt date care arata ca cel putin 50% din cei 1,5 milioane de romani platiti cu salariul minim primesc bani “la gri” de la angajator sau mai au inca un job platit, bineinteles, “la negru”. Greu de calculat sumele nefiscalizate care sunt in miscare, la 1000 de lei pe luna ajungem la 9 miliarde de lei / an. Si repet aici ceea ce am mai notat, cu 11% cresterea salariului minim nu se acopera nici macar inflatia cumulata din ultimii 3 ani, astfel incat ramane deschisa invitatia la munca la negru sau gri.

Marea evaziune, cu sprijin politic

Cele descrise mai sus se incadreaza la “mica evaziune” si la munca la negru “acceptabila”. Marea evaziune se face cu sprijinul celor care chiar au competente de control si desigur, al paravanelor afacerilor politice.
Asadar, stimati directori de fabrici, cati mai sunteti, nu va mai puneti sperante, nu sunteti vazuti ca si active strategice pentru dezvoltare sustenabila, ci ca sursa de si mai multe venituri la buget. O sa aveti si mai multe inspectii de la autoritati care sa vada ce virgule lipsesc din rapoartele depuse si care va vor amenda pentru abateri inchipuite. Pentru ca, desigur, este mai usor sa gasesti chichite la o companie cu o mie de angajati si o cifra de afaceri de 100 milioane de lei.
Sa recapitulam.
– Criza enorma de forta de munca calificata. Investitiile companiilor in invatamant dual sau in calificarea studentilor sunt bani aruncati, absolventii vor fi absorbiti de joburi mult mai bine platite, in strainatate;
– Obligatia multor operatori industriali de a creste salariile cel putin cu echivalentul inflatiei, deci aproximativ 10%;
– Costurile cu utilitatile vor creste pana la 30% din totalul costurilor de productie, total impotriva normelor industriei, care au ca standard sub 20%;
– Costurile cu materiile prime si materialele (care vin, desigur, din import) au crescut de 3-4 ori. Dar nu asta este problema cea mai mare cat lipsa disponibilitatii lor si timpul lung de transport din Asia, care fac ca multe fabrici sa inchida temporar productia sau sa dea termene de livrare de peste 6 luni.

PNRR, cu muncitori asiatici

La asta adaugam si cota progresiva, introducerea ei fiind nu o chestiune de “daca” ci mai degraba de “cand”.
Nu este nimic nou cand spun ca politicienii nu dau doi bani pe nevoia strategica de a avea o industrie de manufactura puternica, indiferent de capital – iar acum cu atat mai putin le pasa, toti ochii sunt atintiti pe PNRR, care va fi executat cu materiale din import si muncitori asiatici.
Cand se termina de construit infrastructura din transport si sanatate finantata prin PNRR, in 2026, Romania va fi unde trebuia sa fie deja inca din 2015. Restul UE va fi in 2026”.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Ce este Venitul Minim de Incluziune (VMI) și cine-l poate solicita? PRECIZĂRI ale Ministerului Muncii

Publicat

plic bani

Venitul Minim de Incluziune (VMI) reprezintă un program de asistență socială, creat pentru a ajuta persoanele și familiile aflate în situații vulnerabile să depășească mai ușor obstacolele financiare pe care le întâmpină.

VMI este un beneficiu prevăzut în Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune și are două componente:

1.  Sprijin pentru incluziune

Această componentă are ca scop prevenirea și combaterea sărăciei și a riscului de excluziune socială și înlocuiește ajutorul social acordat anterior pentru asigurarea venitului minim garantat.

2. Sprijin pentru familia cu copii

Această componentă se acordă familiilor cu copii aflați în întreținere cu vârsta de până la 18 ani și are ca scop prevenirea sărăciei și încurajarea participării copiilor la educație, înlocuind alocația pentru susținerea familiei.

O familie sau persoană singură poate beneficia de o singură componentă sau de ambele, în funcție de nivelul venitului de care dispune, componența familiei, calitatea de persoană în vârstă sau participarea copiilor la educație.

Ce este Venitul Minim de Incluziune (VMI) și cine-l poate solicita? PRECIZĂRI ale Ministerului Muncii

Pentru accesarea VMI este necesară depunerea unei singure cereri, indiferent dacă familia/persoana singură va beneficia de una sau de ambele componente ale acestui beneficiu de asistență socială. De asemenea, acordarea VMI se face printr-o plată unică lunară, indiferent dacă este vorba de una sau de ambele componente ale sale.

VMI nu se rezumă la acordarea unei sume de bani. Acest ajutor conține un pachet integrat de măsuri de sprijin în domenii-cheie, cum ar fi: ocuparea forței de muncă, serviciile sociale, educația, sănătatea și locuirea, toate contribuind la reducerea riscului de sărăcie și excluziune socială.

Cine poate solicita VMI?

VMI poate fi solicitat atât de persoanele singure, cât și de familiile care îndeplinesc condițiile de acordare.

Pentru clarificarea termenilor de ”persoană singură” și ”familie”, vă rugăm să consultați secțiunea ”Definiții”.

VMI se acordă persoanelor singure/familiilor care obțin un venit net calculat în conformitate cu legea* mai mic sau egal cu nivelurile maxime stabilite prin lege, pentru fiecare dintre cele două componente:

Pentru ajutorul de incluziune, nivelul maxim al venitului net* trebuie să fie de 346 lei/ persoană, respectiv 504 lei în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani.

Pentru ajutorul pentru familia cu copii, nivelul maxim al venitului* trebuie să fie de 879 lei/membru de familie.
*Pentru mai multe informații referitoare la modul de calcul al venitului net ajustat (conform reglementărilor VMI), vă recomandăm să luați legătura cu asistentul social din cadrul primăriei de care aparțineți.

Cum se calculează cuantumul VMI?

1. Sprijin pentru incluziune

Cuantumul ajutorului de incluziune acordat familiei/persoanei singure reprezintă diferența dintre cuantumul maxim prevăzut de lege – 346 lei/lună/membru de familie sau 504 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani și cuantumul venitului* calculat conform legii.

În cazul beneficiarilor care nu obțin niciun venit, cuantumul maxim al ajutorului de incluziune pentru este de 346 lei/lună/ membru de familie, respectiv de 504 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani.
*Pentru mai multe informații referitoare la modul de calcul al venitului net ajustat (conform reglementărilor VMI), vă recomandăm să luați legătura cu asistentul social din cadrul primăriei de care aparțineți.

2. Sprijin pentru familia cu copii

Cuantumul ajutorului pentru familia cu copii este stabilit în funcție de nivelul venitului lunar și numărul copiilor din familie.

Pentru mai multe informații referitoare la modul de calcul al cuantumului VMI, puteți lua legătura cu asistentul social din cadrul primăriei de care aparțineți.

Precizări referitoare la stabilirea cuantumului VMI:

Cuantumul VMI total este egal cu suma dintre cuantumul componentei de incluziune și cuantumul componentei de ajutor pentru familiile cu copii.

Dacă din calcul rezultă o sumă mai mică de 50 de lei, atunci se acordă 50 de lei.

Pentru calculul venitului net lunar ajustat se iau în considerare toate sumele primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei în luna anterioară solicitării VMI, cu excepţia următoarelor venituri:

– sumele primite cu titlu de prestaţii sociale în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
– alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările ulterioare;
– sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv pentru susţinerea educaţiei preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, prin programe ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, altor instituţii publice şi private, inclusiv organizaţii neguvernamentale;
– sumele primite din activitatea desfăşurată ca zilier, în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele obţinute în calitate de prestator casnic în baza Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic;
– sumele primite de persoanele apte de muncă din familie ca urmare a participării la programe de formare profesională organizate în condiţiile legii, dacă acestea nu au titlu de venituri salariale;
– sumele primite ocazional din partea unor persoane fizice ori juridice, precum şi sumele cu titlu de ajutor de urgenţă primite de la bugetul de stat sau local.
– stimulentul educaţional acordat potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, republicată, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
– sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri ori sprijin financiar pentru situaţii excepţionale;
– ajutorul pentru încălzirea locuinţei şi suplimentul pentru energie acordate în baza Legii nr. 226/2021, cu modificările ulterioare;
– indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificările şi completările ulterioare, şi indemnizaţia lunară de hrană prevăzută de Legea nr. 302/2018 privind măsurile de control al tuberculozei;
– sumele primite cu titlu de sprijin, asigurate din bugetul de stat sau fonduri nerambursabile, acordate în baza legii sau în baza programelor operaţionale aprobate.

Pașii necesari pentru a solicita VMI

Venitul minim de incluziune se acordă în baza unui dosar întocmit de solicitant. Dosarul trebuie să conțină următoarele documente:

– Formularul standard de cerere VMI, care conţine date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei;
– Declaraţia pe propria răspundere;
– Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit);
– Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei;
– Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit, după caz;
– Certificat de naştere pentru fiecare copil, după caz;
– Certificat de deces pentru oricare membru decedat al familiei, după caz;
– Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
– Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului.

Cererea de acordare a venitului minim de incluziune, însoţită de documentele doveditoare, se depune pe suport hârtie sau se transmite electronic şi se înregistrează la serviciul public de asistenţă socială de la nivelul primăriei comunei, oraşului, municipiului sau a sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul ori reşedinţa sau, după caz, trăieşte titularul dreptului.

După depunerea cererii însoțite de documentele necesare, dosarul solicitantului va și preluat și analizat de către angajații serviciului public de asistență socială din cadrul primăriei.  În urma analizei, dosarul va fi înaintat primarului pentru emiterea dispoziției de acordare sau respingere, conform fiecărui caz în parte. Solicitantului de VMI îi va fi comunicată dispoziția primarului privind aprobarea sau respingerea acordării dreptului.

Mai multe detalii, AICI.

Citește mai departe

ECONOMIE

Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR, a investit un milion de lei în ultimele luni. Unde și-a plasat banii

Publicat

De

Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR

Mugur Isărescu a primit, în urmă cu doar o lună, un nou mandat de Guvernator al Băncii Naţionale a României.

La 75 de ani, cel mai longegiv şef de bancă centrală din lume, are o avere impresionantă și a investit în România o parte din bani.

Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR, a investit un milion de lei în ultimele luni. Unde și-a plasat banii

În ultimele luni, șeful BNR a cumpărat titluri de stat de 1 milion de lei, echivalentul a 200.000 de euro. Acesta a ajuns, astfel, la o investiţie de 1,7 milioane lei, echivalentul a 340.000 de euro în astfel de instrumente, scrie Mediafax.

Investițiile în titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor apar în cea mai recentă declaraţie de avere a Guvernatorului BNR.

Acesta nu a menționat, însă, dacă aceste titluri sunt de tip Tezaur sau Fidelis, acestea din urmă fiind tranzacţionate la Bursa de Valori.

Spre comparaţie, arată Mediafax, precedenta declaraţie de avere, din iunie 2024, arăta că Mugur Isărescu are un număr de 6.000 de titluri de stat cu o valoare de 646.960 de lei.

Dobânzi bune și neimpozitabile

Statul român, prin Ministerul Finanţelor, se finanțează la câteva luni de la investitorii persoane fizice prin intermediul titlurilor de stat. Dobânzile sunt în unele cazuri superioare celor bancare şi neimpozabile. În cazul unui depozit bancar se plăteşte 10% impozit pe câştig.

Ce avere are Mugur Isărescu

Isărescu a preluat conducerea Băncii Naţionale a României în 1990, la mai puţin de un an după prăbuşirea regimului comunist, şi a fost în funcţie timp de peste trei decenii, cu excepţia unei perioade de un an în care a fost prim-ministru în 1999 şi 2000.

Venitul anual încasat de Mugur Isărescu a fost de aproape 1,1 milioane lei, adică 90.000 de lei lunar, conform declarației de avere.
Acesta are o colecție de bijuterii care se ridică la aproximativ 112.000 de euro, o colecţie numismatică în valoare de 88.000 de euro, iar valoarea tablourilor şi icoanelor se ridică la aproape 30.000 de euro.

Guvernatorul are un autoturism Eagle din 1993 şi o şalupă din 2004.

Foto: BNR

Citește mai departe

EDUCATIE

Universitatea de Artă și Design din Cluj, printre universitățile care vor beneficia de FINANȚĂRI pentru modernizarea căminelor

Publicat

uad

Ministerul Educației a anunțat că 17 universități din țară vor beneficia de finanțări pentru construcția sau modernizarea căminelor studențești în urma a două apeluri de proiecte din cadrul PNRR, în valoare de peste 70 de milioane de euro. Printre ele se află și Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca.

Astfel, 43.028.568 de euro revin realizării de noi spații de cazare, iar 27.275.000 de euro vor fi utilizați pentru modernizarea spațiilor de recreere și lectură, respectiv a căminelor, scrie Edupedu.

Universitatea de Artă și Design din Cluj, printre universitățile care vor beneficia de FINANȚĂRI pentru modernizarea căminelor

Cei 70.303.568 de euro au fost alocați prin 2 proiecte finanțate prin PNRR:

Modernizarea infrastructurii universitare pentru un spațiu academic echitabil, cu un total de 27.275.000 de euro. Dintre aceștia, 17.285.000 de euro sunt destinați spațiilor de recreere și lectură, iar restul de 9.990.000 de euro vor fi folosiți pentru modernizarea căminelor.

Construcția infrastructurii universitare pentru campusurile studențești ale viitorului, cu un total de 43.028.568 de euro. Întreaga sumă este rezervată construcției de spații de cazare pentru studenți.

În ceea ce privește primul apel menționat, proiectele depuse de 19 universități din toată țara au fost acceptate, conform listei intermediare cu punctajele obținute de acestea. 4 dintre ele sunt în București.

Iată lista universităților ale căror proiecte au fost acceptate în cadrul apelului de modernizare a infrastructurii universitare:

Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară;
Universitatea Petrol și Gaze din Ploiești;
Universitatea Aurel Vlaicu din Arad;
Universitatea din Oradea;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava;
Universitatea Politehnica din Timișoara;
Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași;
Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș;
Universitatea din Craiova;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu;
Universitatea de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica din București;
Academia de Studii Economice;
Universitatea de Vest din Timișoara;
Unitatea Militara 01932;
Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia;
Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca;
Universitatea Tehnică de Construcții din București.

A fost publicată și lista intermediară a punctajelor obținute de universități în cadrul apelului pentru construcția de cămine. 10 dintre cele 12 proiecte depuse de universitățile solicitante au fost acceptate. Este vorba despre:

Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava;
Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș;
Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport din București;
Universitatea din București;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași;
Universitatea de Vest din Timișoara;
Universitatea Tehnică de Construcții din București;
Universitatea de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara;
Universitatea Ovidius din Constanța;
Universitatea „Valahia” din Târgoviște.

5 universități vor beneficia de ambele finanțări: Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea Tehnică de Construcții din București.

De precizat, cele 2 apeluri sunt de tip competitiv, finanțările acordându-se în ordinea punctajelor obținute, în limita bugetului disponibil. Asta înseamnă că nu toate proiectele care au fost acceptate vor beneficia neapărat de finanțare.

Citește mai departe

EVENIMENT

Cum se vor calcula PENSIILE militarilor. Legea a trecut și de Senat

Publicat

De

Pensii militare

Casele de pensii vor actualiza, din oficiu, toate pensiile militare de stat aflate în plată, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a noii Legi a pensiilor militare.

Deocamdată, propunerea legislativă a fost adoptată luni, 4 noiembrie, și în Senat, după ce ințial a trecut și de Camera Deputaților.

Cum se vor calcula PENSIILE militarilor. Legea a trecut și de Senat

Propunerea legislativă, iniţiată de un grup de parlamentari de la PNL a primit, luni, în Senat, 91 de voturi „pentru” şi 8 abţineri, Camera superioară fiind for decizional, potrivit Agerpres.

Astfel, „Cuantumul pensiilor militare de stat, aflate în plată, se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional şi/sau solda de funcţie/salariul de funcţie al militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare”, potrivit Legii.

Acest lucru se va face în procentajele stabilite la art. 29, 30 şi 108 şi în funcţie de vechimea valorificată prin ultima decizie de stabilire a pensiei militare, inclusiv prin excepţie de la prevederile art. 60, potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu şi a mediei soldelor de funcţie/salariilor de funcţie şi a drepturilor băneşti, care fac parte din baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat, conform legii, şi valorificate în ultima decizie de pensie.

Aceste prevederi nu vor fi aplicate pensionarilor militari care exercită funcţia de membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat sau funcţii asimilate acestora, nici celor care au calitatea de parlamentar, pe perioada exercitării acestor funcţii, se mai arată în proiect.

Nici o pensie nu scade

În cazul în care, în urma actualizării, rezultă o pensie mai mică decât cea aflată în plată, atunci se va menţine suma în plată.

De asemenea, Senatul a eliminat articolul 60 (1) din forma proiectului adoptată de Camera Deputaţilor care prevedea că „dispoziţiile art. 60 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător şi în cadrul procedurii de actualizare a pensiilor militare de stat”.

Senatorii au mai stabilit că, „în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Casele de pensii sectoriale actualizează din oficiu toate pensiile militare de stat aflate în plată, cu majorările soldei de grad/salariului gradului profesional şi al soldei de funcţie/ salariului de funcţie, care au avut loc în perioada 2015 – 2024”.

Fondurile necesare pentru plata în anul 2024 a acestor drepturi vor fi suportate din bugetele instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională.

Foto: Arhivă

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax