Connect with us

Editorial Opinii

OPINIE/ Despre școala tradițională în și dincolo de pandemie

Publicat


I. Varianta nemulțumiților cu bani

Se cunoaște că încă din secolul al XVIII-lea ce se învăța în marile universități ale lumii și, mai ales, felul în care se preda în aceste universități a fost criticat și nu de puține ori ironizat de savanți și absolvenți de elită, de la Adam Smith la Einstein și, mai aproape de noi, de la Steve Jobs la inventatori și antreprenori celebri. Și viața, cu deosebire tehnologia, le-a dat dreptate.

Cu aproape un deceniu înaintea pandemiei de Covid-19, Elon Musk se pronunța și el categoric pentru renunțarea la școala tradițională, susținând necesitatea unui învățământ orientat pe dezvoltarea aptitudinile copiilor, proces de învățare experimentat ulterior chiar pe copiii săi.

Deși e greu de crezut că cititorul nu știe cine este Elon Musk, facem, totuși, precizarea că Elon Musk este unul dintre cei mai prolifici antreprenori din ultimele decenii. Este CEO și CTO la SpaceX, membru în boardul de directori Solar City, fondator la Tesla Motors și arhitect de produs la aceeași companie. Tot el a co-fondat PayPal. Și nu în subsidiar, Musk este și unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri tineri ai lumii.

Este un pionier al celor mai noi și curate tehnologii ale planetei, pregătind si experimentând tehnologia călătoriilor spațiale pe Lună și Marte și zborurile intercontinentale ce se estimează că vor dura doar 30 de minute. El este producătorul mașinilor Tesla, mașini electrice care nu poluează și poate cel mai important antreprenor vizionar al lumii noastre.

Nu ajută la nimic să înveți multe lucruri care ți se predau la școală

Oponent celebru al învățământului traditional, Elon Musk a fost și continuă să fie un adversar declarat al învățământului traditional față de care în ultimul deceniu și-a exprimat în repetate rânduri profunda sa dezamăgire. Iată câteva opinii ale acestuia: ”Cred că nu ajută la nimic să înveți multe lucruri care ți se predau în școală, pentru că nu le folosești niciodată în viitor, iar copiii sunt bulversați vizavi de motivul pentru care ele sunt trecute în manuale”; ”Nu este nevoie să fi absolvit o facultate, nici măcar un liceu. Dacă cineva termină o universitate bună ar putea fi un indicator al faptului că este capabil de lucruri mărețe, dar nu este neapărat cazul”, adăugând că lumea de azi face o regretabilă confuzie între școală și educație și afirmând cu fermitate că poți să ai succes în viață și fără o diplomă.

Avea și are Elon Musk dreptate?

Dincolo de nenorocirile pandemiei care ne-a obligat la nivel planetar să părăsim sălile de clasă tradiționale și să ne amenajăm școli acasă, cu sau fără ajutorul tehnologiei, viața i-a dat dreptate lui Musk, în sensul că, cel puțin în Statele Unite ale Americii, noul trend este ca marile companii să angajeze oameni nu neaparat cu studii, ci obligatoriu cu au abilităţi înalte pentru postul respectiv. Ca dovadă, încă din octombrie 2018, site-ul de joburi Glassdoor a făcut o listă cu 15 corporaţii care susţin că școala și studiile nu mai reprezintă un criteriu de selecţie la angajare.

Și, culmea, chiar la angajarea în firmele și companiile de top ale lumii! Printre acestea se află Google, Apple, IBM, EY, Penguin Random House, Costco Wholesale, Whole Foods, Hilton, Publix, Starbucks, Nordstrom, Home Depot, Chipotle, Lowe’s și chiar Bank of America!

Și, totuși, tot românu-i fruntea…

Ceea ce nu știa Elon Musk și nu știu nici marile companii americane la care am făcut referire mai sus este că noi le-am luat-o cu mult înainte, în sensul că și pe timpul erei comuniste, și după 1989, pentru vechea și noua nomenclatură joburile bine plătite și chiar locurile în Parlament și Guvern au fost și sunt din punctul de vedere al raportării la școală mult mai ”prietenoase” ca-n State.

Contează aici dosarul și calitatea de membru și nu studiile. Doar câteodată și diploma. Diplomă care la noi este, totuși, și o inedită sursă de risc. În sensul că, în baza ei, suntem catalogați analfabeți funcționali. Și nu unii oarecare, ci dintre cei mai ”serioși” din Europa și din lume! De aici și întrebarea: Mai e nevoie de școala tradițională în România?!

Educația pe PF(A)

Pandemia de Covid-19 și harababura guvernamentală în educația de acum ne scutesc de răspuns. Dacă vreți școală publică cumpărați-vă pepsiglas sau treceți la învățământul pe persoană fizică. Puteți integra și acoperi astfel și meditațiile particulare care au înflorit în pandemie ca ciupercile după ploaie. Ce fel de ciuperci și ce fel de ploaie? Răspunsul la această întrebare este, în noua configurație a școlii românești, tema perpetuă pentru școala online desfășurată acum în bună parte offline de acasă. Cu afirmarea subliminară a unei noi și inedite filosofii educaționale: copiii nu pot veni la școală pentru teze, în schimb părinții și bunicii lor sunt așteptați în școli să voteze…

Mai țineți minte lumea pe dos din ”Harap-Alb” al lui Ion Creangă? Dacă ați uitat, căutați volumul în biblioteca personală sau împrumutați-I, încercând o însănătoșire morală prin acest fel inedit de homeopatie specifică vremurilor tulburi. Luați-vă gândul de la școală și de la învățare organizată, gratuită și publică. Pentru că au trecut pe persoană fizică. În curs de autorizare.

Mircea Bertea

*Prof. dr. MIRCEA  BERTEA este directorul Colegiului Naţional Pedagogic „Gh. Lazăr” Cluj-Napoca, Profesor asociat Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj, Membru al Centrului Internaţional de Cercetări şi Studii Transdisciplinare Paris, Expert al Uniunii Europene pentru Educaţie şi Cultură.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Femeia din Dej dispărută în 18 februarie, găsită moartă pe un teren viran

Publicat

De

Polițiștii din Dej au descoperit pe un teren viran dintr-un cartier din Dej cadavrul femeii care a dispărut de acasă în data de 18 februarie.

Din primele informații, moartea femeii nu a fost una violentă.

Femeia din Dej dispărută în 18 februarie, găsită moartă pe un teren viran

La data de 21 februarie, în jurul orei 12.30, pe un teren viran din cartierul Ocna Dej, polițiștii din cadrul Poliției municipiului Dej au descoperit cadavrul unei femei.

„Din verificările preliminare efectuate în cauză s-a constatat că este vorba despre femeia din municipiul Dej, sesizată ca fiind plecată voluntar, din data de 18 februarie”, au transmis reprezentanții IPJ Cluj.

În cauză sunt derulate cercetări sub aspectul infracțiunii de ucidere din culpă, urmând a fi efectuată expertiza medico-legală, în vederea stabilirii cauzei decesului.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Sondaj la comanda PNL și PSD: Majoritatea românilor vor alegeri COMASATE și actuala alianță de la guvernare la CONDUCERE

Publicat

De

vot, stampile vot, alegeri

Decizia privind calendarul alegerilor din acest an, inclusiv în ceea ce privește comasarea alegerilor parlamentare cu cele locale, va fi anunțată miercuri, 21 februarie, de liderii coaliției aflată la guvernare, PSD și PNL.

Conform unui sondaj de opinie realizat în această lună de Avangarde, la comanda PSD și PNL, românii își doresc comasarea alegerilor și, mai mult, vor continuarea guvernării PSD-PNL și după 2024.

Sondaj la comanda PNL și PSD: Majoritatea românilor vor alegeri COMASATE și actuala alianță de la guvernare la CONDUCERE

Potrivit sondajului de opinie, care a fost realizat telefonic, 53% dintre respondenți au declarat că sunt de acord ca alegerile europarlamentare să fie comasate cu alegerile locale.

Asta în timp ce 35% au declarat că nu își doresc acest lucru. Restul de 12% au spus că nu pot aprecia.

De asemenea, 66% dintre românii care au participat la sondaj au răspuns cu DA la întrebarea dacă  viitorul Guvern al României care se va forma după alegerile generale ar trebui să fie alcătuit din partide care împreună să asigure majoritatea constituțională și stabilitate politică.

21% au fost cei care au răspuns cu NU, iar restul de 13% au spus că nu pot aprecia.

Pe cine ar alege românii

Potrivit aceluiași sondaj de opinie, PNL și PSD rămân pe primele locuri în preferințele electoratului, în timp ce AUR și USR sunt în scădere.

Astfel, 31% dintre respondeți au declarat că dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri europarlamentare ar vota cu PSD.

De asemenea, 20% ar vota cu PNL și 18% cu AUR.

15% dintre particinații la sondaj ar vota cu Alianța Dreapta Unită – USR, PMP și FD (Forța Drepei), 8% cu SOS România și 5% cu UDMR.

În sondaj apare și REPER, care ar fi votat de 2% dintre respondenți.

Opoziția nu este de acord cu comasarea alegerilor

În așteptarea deciziei privind comasarea alegerilor, Alianța Dreapta Unită, formată din USR, PMP și FD critică intenția PSD și PNL și anunță că o vor ataca fie în instanță, fie la Curtea Constituțională sau la Avocatul Poporului.

Nici reprezentanții AUR nu s-a declarat de acord cu o astfel de decizie de comasare a alegerilor.

Citește mai departe

CULTURA

Emil Boc a semnat autorizația de construcție a Muzeului Personalităților Clujene: Va fi un loc în care ne prețuim valorile

Publicat

De

Primarul Emil Boc a semnat marți autorizația de construcție a unui nou muzeu, care este dedicat personalităților orașului.

Muzeul va fi amenajat pe strada Eroilor nr. 17.

Emil Boc a semnat autorizația de construcție a Muzeului Personalităților Clujene: Va fi un loc în care ne prețuim valorile

Practic, spune Emil Boc, este vorba de lucrări de amenajare specială a spațiului care va găzdui inclusiv obiecte ale personalităților orașului.

„Acest spațiu va fi o memorie vie a acestor personalități clujene. Acolo vor fi și prezentări în format digital ale acestora”, a spus Emil Boc.

Obiecte care au aparținut clujenilor varoloși

În muzeu va fi expusă, de exemplu, o biblie a fostului Mitropolit al Clujului, Bartolomeu Anania dar și, speră primarul, un taragot care a aparținut lui Dumitru Fărcaș sau un alt obiect din recuzita cu care „marele artist al neamului românesc ne-a încântat”.

„Va fi un loc în care ne vom prețui valorile, ne vom prețui clujenii, și unde ne vom putea gândi la viitor, ca fiecare să lăsăm o urmă în acest oraș înspre binele locuitorilor minunați din Cluj-Napoca”, a spus Emil Boc.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

INTERVIU. Rector Daniel David: Nu e important ca UBB să fie cea mai mare universitate, ci să fie cea mai atractivă și accesibilă

Publicat

Rectorul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca, Daniel David, reales recent în fruntea universității pentru un mandat de 5 ani, vorbește într-un interviu pentru Cluj24 despre provocările perioadei următoare, despre cum se poziționează instituția pe care o conduce la nivel național și interrnațional.

În viziunea sa, nu eeste important ca UBB să fie cea mai mare universitate din România, ci să fie cea mai atractivă și accesibilă.

Universitate ”world – class”

Rep: D-le Daniel David, ați câștigat un nou mandat de rector al UBB Cluj-Napoca. Ce proiecte de dezvoltare a universității aveți în vedere?

DD: Nu pot avea decât proiectul susținut de comunitatea UBB cu mine rector, și anume “Programul UBB Q – Optimum (2024-2029) – O Universitate europeană de clasă mondială („world-class”)”.  (http://danieldavid.ro/).

Așadar, viziunea, simplu formulată, este că, odată ce a atins deja statutul de universitate “world-class”, UBB trebuie să se proiecteze acum ca universitate “world-class” europeană. Detaliile privind statutul actual și viziunea/strategia de viitor sunt prezentate în programul propus (https://danieldavid.ro/wp-content/uploads/2024/01/Program-UBB-Q-Optimum-2024-2029-RO.pdf.).

Explicit sau implicit UBB a fost mereu un model pentru alte universități din țară, mulți dorind să o ajungă sau să o întreacă.

Din 2016 (de când s-au făcut astfel de analize) UBB ocupă prima poziție în metarankingurile naționale, este pe poziția 15 în Europa de Est conform rankingului QS (prima în țară) și a fost acceptată în GUILD – organizația unora din cele mai importante universități “world-class” europene (https://www.the-guild.eu/) – ca universitatea reprezentativă din Europa de Sud-Est.

Noi nu ne-am uitat și nu ne uităm la cine este în spate sau alături de noi, ci ne-am urmărit viziunea, dar la modul realist și serios.

Așadar, în acest demers de dezvoltare nu avem complex de inferioritate și nici nu-l ducem caraghios în unul de superioritate (ridicolul fabulei lui La Fontaine grevează multe universități în țară, adesea mai mici/mijlocii, care au ambiția “broaștei” din fabulă, iar noi vrem să-l evităm în angajamentele noastre la nivel internațional).

Cea mai complexă universitate europeană

Rep: UBB continuă să fie cea mai mare și prima universitate din România. Ce trebuie făcut în continuare pentru a se menține pe acest onorant loc?

DD: Pentru mine nu este important ca UBB să fie cea mai mare, ci vreau să fie cea mai atractivă și accesibilă. Atractivă înseamnă că este una dintre cele mai bune din Europa de Est și relevantă în Europa (acum este pe poziția 260 în Europa, adică între primele 38% din 690 de universități incluse din 46 de țări europene), cu un profil multicultural unic în Europa.

Când fostul comisar european Marya Gabriel a vizitat UBB la sărbătorirea tradiției seculare a acesteia (începută în 1581) a punctat că probabil UBB este astăzi cea mai complexă universitate europeană multicultural vorbind, cu cele trei limbi academice oficiale (română/maghiară/germană) care onorează istoria universității și a Transilvaniei.

Accesibilă înseamnă că implementează eficient conceptul de “excelență incluzivă”: mai multe “creiere”, adică mai mult potențial valorificat pentru valorile noastre de “Tradiție” și “Excelență”.

Cercetare științifică avansată

Rep: Cât de mult contează prezența UBB în rankinguri internaționale? Credeți că poate urca în clasamente astfel încât să ajungă în top 500? Și cam în cât timp? Este acesta un deziderat viabil?

DD: Pentru noi rankingurile sunt mijloace de comparație necesare, mai ales cu cei din față noastră, pentru o autocunoaștere cât mai realistă, nu un scop de poziționare în sine.

Rankingurile nu epuizează nici complexitatea, nici valoarea unei universități. Până la semnarea CoARA (https://coara.eu/) le-am și promovat public mai frecvent, deoarece în lumea colectivistă românească unii se prefăceau infantil și/sau defensiv că nu văd/înțeleg poziția UBB în peisajul academic românesc.

Și atunci a trebuit arătată! Dar, în esență, noi avem angajamentul să facem o cercetare științifică avansată în care se dezvoltă apoi o educație de calitate și o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural unic și într-o logică a excelenței incluzive!

Dacă atingerea acestor obiective ne va poziția și bine în rankinguri este foarte bine, dacă nu, alegem atingerea obiectivelor.

Al doilea oraș al Clujului

Rep: UBB este unul dintre cei mai mari angajatori clujeni, cu mii de angajați. Cât de greu este să manageriezi o astfel de instituție? Ce simțiți din interior, dacă mai trebuie schimbat la mentalitatea unor cadre didactice?

DD: UBB este ca mărime, metaforic spus, al doilea oraș al județului Cluj și se află între primele 13% orașe ale României. Așadar, dincolo de succes, ca orice mare universitate a lumii, UBB a avut, are și va avea și probleme, atât academice, cât și administrative.

Important este să le ținem la un nivel minimal – prin prevenție și educație -, iar când apar să le tratăm cu celeritate, transparență și după setul de bune practici internaționale.

Centru de referință

Rep:: Care sunt atuurile UBB în competiția națională de atragere a studenților din țară și chiar din străinătate?

DD: Până la apariția universităților românești, UBB a fost prima/singura instituție universitară de învățământ superior de pe teritoriul actual al țării (ca Universitas Claudiopolitana, cu istoria începând în 1581), iar după apariția universităților românești la Iași (1860) și București (1864), a devenit (din 1919) și una dintre cele trei universități istorice românești ale țării.

Așadar, UBB este în cultura din România zilelor noastre un centru universitar istoric de referință, “școlile Clujului” atrăgând, prin calitatea lor, la modul natural studenți din toată țara (acum adăugându-se și contribuția importantă a celorlalte universități publice clujene).

În ceea ce privește studenții internaționali, noi nu avem șansa altor domenii care au în țară mulți studenți internaționali mai ales deoarece există locuri limitate în țările lor de origine (și/sau pentru că țintesc programatic studenți din unele zone românești din alte țări).

Nu facem judecăți de valoare. – deoarece aceștia primesc totuși în țară o educație bună la costuri accesibile -, dar trebuie pornit de la realitate.

Așadar, dacă avem studenți internaționali – în mandatul 2020-2024 UBB a atras cel mai mare număr de studenți internaționali din istoria sa -, aceștia vin pentru că chiar doresc să studieze la UBB, îmi place să cred pentru că avem o cercetare științifică avansată în care facem o educație de calitate și avem o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural de excelență incluzivă.

Lipsește angajamentul Guvernului pentru universități ”world-class”

Rep: Cum apreciați măsurile guvernamentale pentru sprijinirea învățământului superior? Ce lipsește și ce poate fi îmbunătățit? Și dacă credeți că există interes pentru dezvoltarea universităților de top, sau de încurajare a unor universități mai slab cotate?

DD: Guvernul tratează universitățile mai ales ca școli superioare de predare, necesare în formarea de resursă umană (mai ales înalt calificată).

Acest model de universitate este important într-o țară.

Lipsește, însă, angajamentul major al Guvernului și pentru universități “world-class” ca UBB, care au ca funcție principală generarea de cunoaștere avansată, iar doar în acest proces se formează resursa umană prin educației co-creată cu studenții (buni specialiști și buni cetățeni) și se dezvoltă relații inovative cu societatea.

Trebuie susținut și acest model – acum reprezentat plenar de UBB -, deoarece numai astfel dobândim avantaje competitive pentru țară.

UBB, peste 5 ani

Rep: Unde vedeți UBB peste 5 ani, la final de mandat?

DD: UBB va avea ca esență academică o cercetare științifică avansată, în care se va dezvolta dinamic și flexibil o educației de calitate co-creată cu studenții și o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural unic și într-o logică a excelenței incluzive.

Mottoul nostru academic este “Traditio Nostra Unacum Europae Virtutibus Splendet”.

Așadar, mai simplu spus, văd UBB ca o universitate europeană “world-class”, adică o universitate în care istoria noastră seculară strălucește în context european!

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax