ACTUALITATE
OPINIE/ Adrian Marian: O samă de cuvinte, Trump, Erdogan, Augustus!
Ce am văzut este adevărat fiindcă am văzut la televizor, exact ca și la mineriadă. Ana Blandiana scria despre surprinderea ei când, într-o clasă contemporană de elevi, nimeni nu mai știa ce este o mineriadă. Despre cine este Ana Blandiana, altă dată. Pentru cei foarte tineri care nu știu, și nu au timp nici să caute, o mineriadă, să zicem, este o demonstrație extrem de violent în care grupuri de oameni, nu dintre cei cu bogat CV științific, apparent haotic, atacă în intenția de a lichida o anume parte politică. Pare asemănător cu demonstrațiile recente de la clădirea Congresului SUA.
La plimbare cu ghioaga prin curriculum școlar și pe internet
Deloc nu vom da verdict și nu exprimăm opinii politice sau partizane de o parte sau alta, dar credem că este voie să ne punem niște întrebări. Încă.
Am fost elevii școlii românești pe când încă nu se studia numerologia. Poate și de aceea trebuie scoasă istoria din curriculum școlar, să nu ne mai punem atâtea întrebări.
Problema fundamentală, ca și la mineriadă, este cine a organizat acțiunea, cine i-a condus, cine a avut de câștigat și cine a pierdut? Cariera politică a lui Trump s-a încheiat definitiv este de acord toată lumea, iar numele lui a fost implacabil legat de o stare de haos și slăbiciune care a demolat mitul american, ori l-a compromis, într-un hal nesperat nici de Hrușciov.
Imaginea polițistului american care, înarmat cu un băț de hartă (rugăm părinții să explice ce este acel instrument școlar), apăra Capitoliul, mai mult fugea decât lupta, ne amintește de aceea a unor ofițeri și soldați turci care, înarmați cu mitraliera, se lăsau bătuți cu mătura și cureaua la fund de contrademonstranți, adepții foarte drept credincioși ai lui Erodgan.
Putere absolută în Turcia lui Erdogan
În Turcia, recent, acum câțiva ani, după o așa zisă lovitură de stat, puterea lui Erdogan a devenit absolută, opozanții au fost lichidați definitiv, structura socială, clasele de elită au fost schimbate.
Zeci de mii de ofițeri, dascăli, polițiști, judecători, funcționari publici au fost, dacă nu arestați, cel puțin dați afară din servicii și lăsați pe drumuri. Altă imagine, aceea a polițistului american care trage gardul de o parte, și îi invită pe demonstranți, amenință cu alte întrebări. Interogație care nici nu ar implica un anume grad de școlarizare.
Ca și naivitatea cu care ne-am întreba cum de a fost împușcată la Capitoliu, o doamnă veteran de război care îndemna demonstranții la ordine și nu personajele sinistre cu coarne și supertatuate din mulțime ?
La ”Domeniul gloanțe bine rătăcite” am avea și noi motivele noastre de mândrie. În Revoluția Română, anumiți vechi cunoscuți dizidenți au fost loviți de asemenea gloanțe, exact între sprâncene.
Cunoaștem direct două cazuri de asemenea vechi dizidenți, profesorul de matematică Ion Pedestru de la Cluj și realizatorul TV, profesor de geografie, șef de promoție, Ioan Simion Pop (din Bonțida) la București. Numele unei străzi la Cluj, prof Ion Pedestru, încă nu s-a dat, deși unii pot fi miliardari acum, și datorită acelui martiriu.
Replica maestrului Dorel Vișan dată unui profitor președinte de Eroi ai Revoluției este colosală: ”Domnule, să știi că eroii sunt împușcați în piept nu în fund!”
Acel domn fusese rănit de un glonte ricoșat în partea de care amintise marele actor. Pare că Iliescu, Roman și alții nu au fost atinși nici acolo.
Putere absolută în Germania lui Hitler
Modus operandi? Este incorectă explicația că alegătorii pot vota aberații, fiindcă și germanii ar fi făcut-o, iar Hitler ar fi câștigat alegerile. Hitler a fost votat, dar nu a câștigat alegerile sau majoritatea.
În 1933 pentru ”a apăra democrația și a restabili ordinea publică” în Germania sunt arestați și, ulterior, asasinați peste 4000 de oameni politici de stânga. Pretextul a fost incendierea și distrugerea Reichstagului (clădirea Parlamentului German).
După aceea a avut puterea totalitară, nimeni nu a mai îndrăznit să i se mai împotrivească în Germania. Șansa și recunoștința Europei s-au numit Statele Unite ale Americii, de aceea ce s-a întâmplat acum este de natură să emoționeze cu atât mai mult. Merită recunoștință pentru că au salvat lumea.
Poate că prea multe libertăți, acum, în era dictaturii TV, a Internetului și-n perspectivă a globalismului le cauzează și negativ?
De la Cezar citire
Rețeta cu liniștea și democrația este veche, de la începuturile omenirii.
Ne amintim că Cezar a fost asasinat. Înjunghiat pe la spate, inclusiv de cel mai bun prieten, Brutus. ”Și tu Brutus?” Dar ne amintim de ce a fost asasinat Cezar. Pentru că…era un pericol pentru democrație și era bănuit că ar vrea să ajungă împărat să schimbe Republica…În urma războiului civil rezultat după asasinat la conducerea Romei a ajuns un împărat, Octavian Augustus.
Istoria este enervantă. Și, oarecum repetitivă. Oferă o sumedenie de exemple care dau ghes la întrebări.
Alți dictatori, aceeași rețetă
În Portugalia a venit un om politic să facă ”liniște” în țară și a uitat după acele trei luni să mai plece. A ”uitat” ca dictator peste 30 de ani. În vecini, Franco a câștigat un cumplit război to tpentru a face ordine și liniște și a fost și el dictator câtevadecenii.
Mulți dintre noi își amintesc strigătele viitorului președinte Iliescu: ”Liniște, faceți liniște, să putem lucra!” Și a lucrat atât de bine încât a fost Iliescu Reales, dacă tot am vorbit despre iberici. Elena Ceausescu a strigat și ea: ”Liniște, tovarăși!” Dar a fost târziu, nu a mai putut lucre și au fost printre ultimele ei cuvinte.
Controlarea și gestionarea ”Liniștii” este foarte sensibilă arată istoria. Unii au gestionat-o atât de bine încât au câștigat puterea total. Cine nu-și cunoaște istoria este condamnat să o repete, spune Iorga.
Umberto Eco zice că Internetul face din prostul satului lider de opinie. Se poate aplica oricui, poate și mie, dar îmi asum riscul pentru că recent asistăm la discuții pe tema reducerii numărului de ore de istorie, chiar a scoate istoria și geografia din școală și a le comasa cu alte materii.
De ce Istorie
Eu fiind un om îndoctrinat din alte zări și timpuri, cum spunea unul care se plimbă cu ghioaga pe Internet, susțin că Istoria este materia care contribuie cel mai mult la modelarea frumoasă și umanistă a unui copil.
Să fii mai bun, mai drept, onest, să vrei să fii viteaz, erou, să ai spirit de sacrificiu, să iubești oamenii, să fii martir pentru credința ta precum Brâncovenii, să fii solidar cu cei buni, combative împotriva nemerniciei, să fii patriot, să intri în luptă ca Stroe Buzescu să salvezi mii de tineri.
Nu sunt eu atât de talentat să pot explica importanța și frumusețea studiului Istoriei și Geografiei. Cu litere mari. Nu sunt nici profesor de istorie, nu am terminat Facultatea de Istorie, nu am în familie vreun profesor de istorie.
Istoria și Geografia, pietre de temelie
Distrugerea școlii românești tradiționale este o mare lovitură care se dă neamului românesc. Istoria și Geografia au fost pietre de temelie în valoarea și excelența acestei școli.
Mai ales prin ele se face Educația, nu prin multe ore de ”opționale” care încarcă programa, sufocă elevii și continuă procesul de mărunțire a ceea ce a mai rămas din școala și corpul profesoral.
Câtă istorie se face în America și ce se face în școlile lor e discutabil. Dar trebuie să înțelegem că a scoate istoria din școală poate avea și ”efecte benefice”. Ar ajuta generațiile tinere să nu își mai pună atâtea întrebări.
Să nu se mai dea atâtea exemple și referințe din trecut. Va fi mult mai LINIȘTE în viitor! Psst!
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






