Connect with us

ACTUALITATE

Oeconomica Napocensis: 100

Publicat


Școala economică clujeană la centenar

Luna noiembrie este importantă pentru învățământul superior clujean. Universitatea „Babeș-Bolyai”, numită pe atunci Universitatea Daciei Superioare, era inaugurată la 3 noiembrie  1919, iar un an mai târziu în 1920, la 20 noiembrie se puneau bazele  Academiei de Înalte Studii Comerciale şi Industriale.

Cele două instituții de învățământ superior au reprezentat un moment de referință în istoria Clujului universitar. După Marea Unire din 1918, proiectul unor școli superioare în limba română era un act de responsabilitate civică și națională. Pentru Universitatea clujeană era o (re)fondare în consonanță cu noile realități politice de după Primul Război Mondial, în timp ce pentru Academia Comercială era deschiderea spre o altă paradigmă economică și culturală transilvană, generată de existența României Mari. Ambele instituții întregeau constelația academică a timpului, prin istoria mai apropiată sau mai îndepărtată, prin năzuințe, aspirații și deschideri naționale și europene.

Preliminarii ale învăţământului economic superior clujean

Transilvania se poate mândri cu o bogată şi îndelungată activitate academică.  Preocupările pentru problemele economice pot fi detectate în curricula colegiilor şi universităţilor care au funcţionat la Cluj  în evul mediu şi epoca modernă. În a doua jumătate a secolului al secolul XIX-lea dezvoltarea economică a impus pregătirea resurselor umane necesare activităţilor industriale, agricole şi comerciale. De aceea camerele de comerţ şi industrie din Transilvania (înfiinţate prin legea din 18 martie 1850), au sprijinit înfiinţarea unor şcoli profesionale, mai întâi sub forma unor şcoli comerciale începătoare duminicale, iar apoi a unor şcoli  profesionale pentru comerţ şi meserii. Au încercat să pregătească şi să răspundă provocărilor şi dezvoltării economice ale timpului 14 şcoli comerciale (13 cu predare în limba maghiară şi una cu predare în limba română) şi mai multe şcoli ale meseriaşilor.

În aceste şcoli, durata studiilor era de trei ani, iar printre disciplinele predate figurau: Istorie universală şi comercială, Contabilitate, Corespondenţă mercantilă, Merceologia şi tehnologia, Aritmetica comercială, Principii de economie, Dreptul cambial.

Paralel cu aceste activităţi s-au iniţiat mai multe proiecte pentru organizarea învăţământului economic superior. În a doua jumătate a secolului al XIX-lea a fost înfiinţată Şcoala Comercială Superioară, iar în 1902, din iniţiativa Camerei de comerţ şi industrie  din Cluj, a luat fiinţă o Academie Comerciale.

Acesta funcţionat pe doi ani de studii, aveau un corp profesoral, un director şi un consiliu de conducere. Activităţi pentru cunoaşterea realităţilor şi legislaţiei economice au fost conjugate cu cele pentru pregătirea teoretică şi practică a cursanţilor.

Organizarea instituţională, activitatea didactică şi curriculară s-au realizat după modele, de la acea vreme, de la Viena, Budapesta, Praga, Bratislava, dar şi în funcţie de  cerinţele economiei transilvane. Preocupări pentru studiile și științele economice erau și la Universitatea modernă (înfiinţată în 1872). Primul rector al universităţii moderne din Cluj a fost specialistul în economie şi finanţe Aron Berde.

Tematica economică s-a regăsit, îndeosebi în curricula  Facultăţii de Drept şi ştiinţe de stat (sub forma unor discipline de economie generală,  finanţe publice şi private, statistică, drept comercial, corespondenţă comercială, elemente de contabilitate),  dar şi în cea a altor facultăţi, sub forma unor cursuri şi seminarii interdisciplinare de istorie economică, geografie economică, statistică şi matematică economică etc.

Academia de Înalte Studii Comerciale şi Industriale: căutări și deschideri

După Primului Război Mondial, odată cu Marea Unire din 1918, Universitatea clujeană, asemenea universităţilor din Strasbourg şi Bratislava, a fost preluata de autorităţile statului român, devenind o instituţie a României întregite. La 12 mai 1919 se constituie Universitatea româneasca din Cluj, ale cărei cursuri le inaugurează Vasile Pârvan, cu prelegerea Datoria vieţii noastre, pentru ca la 1 februarie 1920 regele Ferdinand I să  proclame solemn noua instituție de învățământ superior la Cluj.

Realităţile politice, economice şi teritoriale de după Primul Război Mondial au contribuit la intensificarea eforturilor şi pentru înfiinţarea unei instituţii superioare de învăţământ economic românesc în Transilvania. Perioada era favorabilă şi datorită preocupărilor, româneşti şi europene, pentru o nouă viziune şi organizare a învăţământului economic, în consonanţă cu cerinţele prezentului şi viitorului economic, cu funcţiile teoretice şi aplicativ-practice rezervate pregătirii viitorilor economişti.

În această ambianţă, la scurtă vreme după înfiinţarea Universităţii, la 14 noiembrie 1920, se înfiinţa la Cluj  primă instituţie de învăţământ economic românesc din Transilvania: Academia Comercială. În scurt timp, la 20 noiembrie 1920, aceasta și-a deschis, oficial, porțile, spre cei care doreau să cunoască și să-și însușească universul teoretic și practic al studiilor și științelor economice.

Peste doi ani, pentru a fi concordanţă cu instituția similară din capitala României, Academia Comercială îşi va schimba denumirea în Academia de Înalte Studii Comerciale şi Industriale. Aceasta a avut puterea marilor provocări academice şi economice ale timpului,  în deplină rezonanţă cu cele susţinute la marile universităţi economice europene. Un model şi un sprijin incontestabil au venit dinspre Academia de Înalte Studii Comerciale şi Industriale din Bucureşti, înfiinţată în 1913.

Printre profesorii fondatori s-au numărat: Gheorghe Bratu (Aritmetică comercială); Aurel Ciortea (Matematici financiare); Silviu Dragomir (Istoria comerţului); Ion Evian şi Dumitru Voinea  (Contabilitate); Dumitru B. Ionescu, Victor Jinga (Economie politică), Ion I. Lapedatu (Ştiinţa şi legislaţia financiară) ; Gheorghe Moroianu (Economie naţioanlă). Unii din aceştia funcţionau ca profesori la Universitatea din Cluj, alţii veneau din învăţământul preuniversitar şi din mediul de afaceri transilvănean. S-au stabilit astfel primele contacte, care s-au adâncit în anii următori, cu Universitatea clujeană.

Pentru anul universitar 1920-1921 au fost înscrişi 39 de studenţi, iar în primii 10 ani de existenţă au urmat cursurile universitare în jur de 2.000 de studenţi, pentru ca până în 1948 să fie peste 10.000 de studenţi.

Academiei de Înalte Studii Comerciale şi Industriale: generatoare de cunoaștere și performanță

După un deceniu de funcționare, începând cu 1 ianuarie 1930, activitatea academică şi de cercetare a instituţiei de învăţământ economic superior din Cluj a fost organizată printr-o lege specială. Era împlinirea firească de jure și de facto a proiectului demarat în 1920.

Acreditată, ca să folosim un termen din zilele noastre, Academia de Înalte Studii Comerciale şi Industriale genera și încuraja cunoașterea și performața. Din 1930 instituţia academică clujeană  a avut dreptul să organizeze şi să acorde titlul ştiinţific de doctor în economiei.  Primul doctor a fost profesorul Gheorghe Dragoş, cu o teză despre istoria cooperaţiei în Ardeal. Între anii 1930-1947 au fost acordate 18 titluri de doctori în economie.

În anul 1930 a fost înfiinţată publicaţia Observatorul Social-Economic, care în cei 14 ani de existenţă a publicat 222 articole şi studii, la care se adaugă numeroase note, prezentări de cărţi şi recenzii. În anul 1934 este înfiinţată Asociaţia profesorilor de la Academiei de Înalte Studii Comerciale şi Industriale din Cluj organizaţie ştiinţifică şi academică, cu personalitate juridică, menită să contribuie la strângerea legăturilor dintre învăţământul economic clujean şi mediul de afaceri şi economic din România. Asociaţia a publicat între anii 1936-1938 Conferinţele Extesiunii Academice. După 1938, în locul acestei publicaţii apar Analele Academiei de Înalte Studii Comerciale şi Industriale.

Urmând destinul tragic transilvan

În septembrie 1940, în urma revizuirilor teritoriale impuse României de Germania nazistă şi Italia fascistă, asemenea Universităţii clujene,  Academia de Înalte Studii Comerciale şi Industriale din Cluj a trebuit să-şi stabilească o nouă locaţie. Dacă Universitatea s-a mutat la Sibiu şi Timişoara, Academia de Înalte Studii Comerciale şi Industriale a fost găzduită la Braşov, oraş cu o veche şi puternică dezvoltare economică, unde a funcţionat până în 1948, când a fost desfiinţată abuziv de regimul comunist.

Perioada braşoveană rămâne semnificativă prin preocupările de reorganizare, adaptare, inovare şi modernizare instituţională, prin  eforturile de păstrare a exigenţelor ştiinţifice şi didactice, prin cele de extindere a spaţiilor sociale şi de învăţământ, prin dotările cu lucrări didactice, reviste şi cărţi de specialitate ale bibliotecii, prin încercările de organizare şi desfăşurare a vieţii studenţeşti în cele mai bune condiţii.

În februarie 1943 s-a înfiinţat Institutul de Cercetări Economice şi Sociale, care a avut în câmpul său de investigaţie teme majore de istorie economică, economia întreprinderilor, cooperaţie, evidenţe contabile, economie regională, agricultură, comerţ, economie mondială. Între anii 1943-1946 au apărut trei volume din publicaţia Comunicările Institutului de Cercetări Economice şi Sociale, însumând 1.779 de pagini.

Între anii 1943-1948 funcţionează, din iniţiativa rectorului Victor Jinga, Institutul de Limbi Moderne şi Seminarul pedagogic al Academiei. În perioada braşoveană, până la reforma învăţământului din 1948, au funcţionat: secţia de ştiinţe economice, financiare şi sociale, secţia de economie politică şi secţia industrială, la care s-a adăugat, pentru cei interesaţi, şi secţia pedagogică.

La toate acestea se adaugă preocupările pentru predarea, organizată şi instituţională, a limbilor străine. Rezultatul acestor eforturi s-a concretizat în creştrea numărului de studenţi de la 520, în anul academic 1941-1942, la 540, în 1942-1943, 704 în 1943-1944 şi la 1.128 în 1945-1946. De remarcat că această creştere a populaţiei universitare avea loc într-o perioadă complexă, marcată de numeroase neajunsuri şi greutăţi generate de decupajele teritoriale din vara anului 1940 şi de desfăşurarea celui de Al Doilea Război Mondial.

În cei 28 de ani de existenţă, rectorii Academiei au fost: Aurel Ciortea (1920-1928); George Moroianu (1929-1935), Constantin Leca (1936-1937), Octavian Prie (1937-1938), Ion Mateiu (1938-1940), Iosif Gârbacea (1940), Pavel Roşca (1940-1942); Victor Jinga (1942-1945), Gheorghe Dragoş (1945-1946), N.N. Codrescu (1946-1947),  Laurean Someşan (1947-1948).

Publicarea unor reviste şi lucrări relevante de istorie, teorie şi practică economică au contribuit la conturarea şi afirmarea şcolii superioare economice clujene interbelice, reprezentată de dascăli şi economişti de prestigiu, dintre care amintim, pe lângă cei care au deţinut funcţia de rector, pe Dumitru B. Ionescu, Gh. N. Leon, Ion Evian, Dumitru Voinea, Eugen Demetrescu, Alexandru Sorescu, Ioan Tarţa, Aurel Gociman, Semproniu Lupaş, Ioan Moga, Emil Micu, Alexandru Herlea, Dumitru Haşieganu, Augustin Tătaru şi alţii. Unii din aceştia şi-au făcut studiile în mari centre ale culturii europene, au stabilit contacte cu mediile academice şi de afaceri din ţară şi străinătate, au  fost implicaţi în proiecte şi activităţi economice, au contribuit la formarea  a numeroase generaţii de economişti.

1961: un nou început

Fractura produsă învăţământului economic clujean, prin episodul braşovean şi desfiinţarea Academiei în anul 1948, a fost reparată, prin reactivare învăţământului economic universitar la Cluj,  o dată cu înfiinţarea, în anul 1961, a Facultăţii de Ştiinţe Economice din cadrul „Universităţii Babeş-Bolyai”. S-au restabilit, parţial, contactele cu tradiţia academică interbelică şi s-au făcut eforturi pentru o prezenţă semnificativă în mediile ştiinţifice şi economice româneşti şi internaţionale.

A fost un nou început, cu rezonanţe şi oportunităţi în spaţiul universitar şi economic românesc, care impunea, chiar şi în acea vreme, rigoare şi responsabilitate, în consens cu tradiţiile interbelice şi cu cerinţele vieţii economice şi sociale.

În primul an, Facultatea de Ştiinţe Economice a funcţionat cu două secţii sau specializări: Economie politică şi planificare, Evidenţă contabilă. Secţia de Economie politică şi planificare a fost structurată pe trei grupe de specializare: economie politică, economia industriei, economia agriculturii. Începând cu al doilea an de funcţionare a Facultăţii de Ştiinţe Economice s-a adăugat specializarea Finanţe-Credit.

Începând cu anul universitar 1964-1965, specializarea de Economie politică şi planificare a intrat în lichidare, iar profilul facultăţii a fost structurat pe 4 specializări: Economia industriei, Economia agriculturii, Evidenţă contabilă, Finanţe-Credit.

Între anii 1971-1976, specializarea Economia agriculturii a funcţionat în cadrul Institutului agronomic din Cluj-Napoca, iar din anul universitar 1976 până în 1990 au existat specializările Economia industriei, Economia agriculturii, Finanţe-Contabilitate. Între anii 1966-1990 au absolvit facultatea un număr de 11.217 studenţi.

Din 1961 până în 1990 s-au publicat de către cadrele didactice din Facultatea de Ştiinţe Economice din Cluj-Napoca 339 cursuri şi manuale universitare, 120 de cărţi, 1.268 de studii şi articole în reviste de specialitate, au fost onorate numeroase contracte de cercetare pe teme economico-financiare.

Cercetarea ştiinţifică a fost stimulată de organizarea anuală a sesiunii ştiinţifice a cadrelor didactice, cercetătorilor, doctoranzilor şi studenţilor, de participarea la manifestări ştiinţifice naţionale, europene şi internaţionale. Parteneriatul cu  institute şi centre de cercetare în economie din ţară şi străinătate şi funcţionarea în cadrul facultăţii, între 1976-1990, a unui Centru Teritorial de Cercetări Economice au asigurat continuitatea în cercetarea ştiinţifică din  Facultatea de Ştiinţe Economice a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca.

Revista Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Seris Oeconomica şi volumele de Studii şi cercetări economice, au asigurat transmiterea informaţilor şi rezultatelor ştiinţifice către mediile economice şi universitare din ţară şi din străinătate.

Pregătirea postuniversitară s-a realizat prin cursurile organizate de facultate, începând cu anul academic 1976-1977, pentru specializările: finanţe, contabilitate, economia industriei, construcţiilor, transportului, agriculturii, creditului, circulaţiei monetare, echilibru monetar, calculaţia costurilor, economia ramurilor din industrie, construcţii, transport, conducerea unităţilor economice, etc.

De la demararea proiectul de pregătire postuniversitară şi până în 1990 au urmat aceste cursuri peste 300 de persoane din economia producţiei, circulaţiei şi serviciilor.

1990-2020: modernizare academică şi deschidere europeană

În 1990 demarează procesul de reconversie a învăţământului economic clujean pe 8 secţii: Management în industrie, Management în construcţii, transporturi şi telecomunicaţii, Economia producţiei agricole şi silvice, Contabilitate şi Informatică de Gestiune, Marketing, Informatică economică, Turism şi Servicii, la care se adaugă Colegiul Economic şi de Asistenţă socială cu specializarea: Conducerea Unităţilor Comerciale şi de Turism.

În urma reorganizărilor impuse de opțiunea educațională europenă, Colegiul a fost desființat.

În prezent, Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor din Cluj-Napoca este una dintre cele mai moderne  şi dinamice facultăţi ale Universităţii Babeş-Bolyai, cu o relevantă ofertă de servicii academice şi ştiinţifice, vizând toate formele de  învăţământ: licenţă, masterat, doctorat, învăţământ la distanţă, formare continuă, cursuri postuniversitare de recalificare, programe de cercetare, consultanţă şi dezvoltare durabilă.

Pregătirea în prolemele economice ale tinerilor se realizează pe cinci linii de studii (română, maghiară, germană, engleză şi franceză), în consonanţă cu structura culturală a Transilvaniei şi cu exigenţele spaţiului educaţional şi economic european. Studenţii, masteranzii şi doctoranzii facultății beneficiază de o oferta educaţională, didactică şi instituţională generoasă. Întregul proces este susţinut de o infrastructură modernă şi funcţională, realizată în ultimii ani cu sprijinul Universităţii „Babeş-Bolyai”, concretizată în 7 amfiteatre cu  1.350 de locuri şi o suprafaţă de 1007 mp, 10 săli curs cu 880 de locuri şi o suprafaţă de 778 mp, 24 de săli seminar cu 1.040 de locuri  şi o suprafaţă de 1.217 mp, 59 laboratoare cu 1.544 de locuri şi o suprafaţă de 3370 mp, 3 săli de lectură pentru bibliotecă, cu 190 locuri şi o suprafaţă de 430 mp, 5 săli depozit cărţi şi o suprafaţă de 440 mp. La acestea se adaugă impozanta Aulă a FSEGA, cu 454 de locuri şi o suprafaţă de 418 mp.

Spaţiile dedicate activităţilor didactice sunt completate de cele destinate celor complementare: 3 săli fitness, cu o suprafaţă de 476 mp, 1 sală sport cu o suprafaţă de 247 mp, la care se adaugă cele 5 holuri cu o suprafaţă de 2316 mp, drumurile şi aleile de 2.640 mp, spaţiile ambientale de 2.450 mp şi locurile de parcare.

Au fost inaugurate Căminului Economica I și Economica II. Au fost finalizare 4 laboratoare pentru activităţi  didactice şi de cercetare: Laboratorul de comerţ exterior, Laboratorul de simulare bursieră, Laboratorul de jocuri de întreprindere şi Laboratorul de contabilitate şi control de gestiune.

S-au dotat laboratoarele de informatică şi sălile de curs şi seminarii cu calculatoare, cu videoproiectoare şi instalaţii de sonorizare şi s-a îmbunătăţit dotarea catedrelor cu calculatoare şi birotică. S-a trecut la finalizarea amenajărilor exterioare.

Pe bună dreptate se spune că FSEGA are cel mai modern şi funcţional campus universitar din România. Facultatea dispune de un autocar cu 35 de locuri achiziţionat din  fondurile facultăţii, pentru studenţi şi cadre didactice. La intrarea în Campusul FSEGA a fost dezvelită, în august 2019, statuia generalului Gheorghe Mărderescu, eroul luptelor pentru Transilvania în Primul Război Mondial și al campaniei antibolșevice din Ungaria (1919). Operă a sculptorului Valentin Tănase, a fost finațată de Camera de Comerț și Industrie a României.

Facultatea este prezentă în relaţiile publice  prin numeroase produse de imagine (broşuri, pliante, postere, afişe etc), prin informaţii şi mesaje în media, prin expoziţii proprii sau organizate sub egida Universităţii Babeş-Bolyai, în ţară şi străinătate.

În incita facultăţii funcţionează spaţiul expoziţional „Galeriile ExpoEconomica”, care a găzduit mai multe expoziţii academice şi artistice, româneşti şi europene.

Prof.univ.dr Ioan Lumperdean

Asist.univ.dr. Ioan Marius Mihuț

 

 

.

 

 

 

 

 

    

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

VIDEO FOTO. Pod din spaghete Barilla nr. 7 al echipei de studenți UTCN, locul 3 la un concurs în Slovenia.

Publicat

spaghete UTCN

O echipă de studenți a Universității Tehnice Cluj-Napoca (UTCN) a obținut locul 3 la un concurs în Slovenia, cu un pod din spaghete care a rezistat la o încărcătură de 56 de kilograme.

Șef lucrări dr. ing. Cristian Mojolic, coordonatorul echipei de studenți, a declarat pentru Cluj24 că, la concursul desfășurat în orașul Maribor, au fost înscrise 33 de echipe din 4 țări, formate din studenți sau liceeni.

”Concursul din paste făinoase <<How strong is the bridge>> a avut loc în perioada 9-11 aprilie, iar fiecare echipă care reprezenta o universitate a fost formată din câte trei studenți.

UTCN s-a prezentat cu 2 echipe, dar una singură s-a clasat pe podium.

Participanții au avut la dispoziție 18 ore pentru realizarea podurilor, toate echipamentele fiind puse la dispoziție de către organizatori. Materialul din care s-au realizat podurile a fost spaghete Barilla nr. 7 lipite cu pistolul de lipit”, a spus Mojolic.

spaghete

Acesta a explicat că în ultima zi a competiției a avut loc jurizarea când s-a verificat corectitudiena îmbinărilor, după care s-a trecut la încercarea podurilor la tracțiune, iar fiecare pod a fost încercat pe o masă și a fost încărcat la mijloc cu o forță până la rupere.

”Podul nostru a ieșit, inițial, pe locul al 2-lea, cu o greutate de 56 de kg, dar din cauza unei lipituri cu 2 mm mai mare decât cea prevăzută în regulament, pe care studenții au uitat să o verifice din grabă, am primit o depunctare de 2 kg, și am terminat concursul pe locul 3.

Înainte de a pleca spre Slovenia, am realizat o machetă care s-a comportat mai bine decât cea prezentată în concurs.

Regulile concursului se trimit participanților doar cu o lună înainte, iar în această perioadă trebuie pregătit tot conceptul”, a precizat coordonatorul echipei UTCN.

Tradiție de 14 ani

Universitatea clujeană participă de 14 ani la concursuri de realizare a podurilor din paste făinoase (spaghete), iar de câteva ori echipele UTCN au câștigat Campionatul Mondial de la Budapesta și au înregistrat chiar recordul concursului de la Maribor în urmă cu 7 ani, de 113,4 kg.

”Rezultatul obținut în acest an înseamnă pentru UTCN o continuare a unei tradiții și faptul că am reușit să trecem peste o perioadă dificilă în care au fost sistate competiții internaționale din cauza pandemiei Covid.

Orice competiție studențească are aplicabilitate în ceea ce înseamnă dezvoltarea studenților.

A realiza un pod din paste este un lucru greu de imaginat pentru cineva, pare o joacă, dar este multă muncă în spate, calcule riguroase.

Dintr-un kilogram de paste să reușești să susții o greutate de zeci de kilograme nu cred că este la îndemâna oricui. Studenții noștri sunt pregătiți, muncesc mult și găsesc varianta optimă pentru realizarea podurilor”, a subliniat Cristian Mojolic.

Potrivit acestuia, studenții care au câștigat locul 3 în Slovenia sunt și de la Secția Căi Ferate, Drumuri și Poduri ceea ce va cântări greu în CV-ul lor când vor aplica pentru un job.

Dacă ai făcut pod din paste, poți face și din beton

”Pentru studenți este o oportunitate să arate că au reușit să pună în practică noțiunile teoretice învățate. Indiferent că este vorba de realizarea unui pod sau a unei structuri din lemn, ei sunt pregătiți să facă față provocărilor ulterioare.

Dacă ai reușit să faci un pod din paste, cu siguranță vei putea face și o structură din elemente obișnuite de construcție, beton sau metal.

Și și-au măsurat puterile cu alte universități europene, ceea ce înseamnă că noi, UTCN, suntem în top și sperăm să ne menținem acolo”, a conchis Cristian Mojolic.

Peste 5.000 de bucăți de paste

Ionela Ureche, studentă în anul IV la secția Căi Ferate, Drumuri și Poduri (CFDP), membră a echipei care a obținut locul 3, a precizat că podul care a obținut locul 3 a fost realizat din peste 5000 de bucăți de paste Barilla nr. 7 alese în așa fel încât să nu aibă pete albe pe ele sau fisuri.

”Toroanele care formează arcul podului au fost alcătuite din mai multe paste de diferite dimensiuni.

Podul nostru a avut o greutate de 1,5 kg, o deschidere de un metru și o înălțime de 40 de cm.

Pentru mine, participarea la concurs a fost o experiență foarte frumoasă, iar lucrul în echipă mă va ajuta și pe viitor. Îmi va fi de folos și faptul că am realizat și altfel de structuri, din paste, care nu sunt obișnuite.

Obținerea locului 3 înseamnă și un sprijin din partea UTCN prin admiterea la master”, a spus aceasta.

Ceva am făcut bine

 

Tamas Andras, anul IV la secția Construcții Civile și Industriale și Agricole (CCIA) a menționat la rândul său că înainte de începerea execuției podului, cei trei membri ai echipei au pregătit la facultate designul podului, au calculat câte bucăți de paste pot folosi, la ce secțiuni, au calculat deschiderea și înălțimea, cât rezistă fiecare element, după care au realizat un prototip al podului.

”Cele 18 ore pe care le-am avut la dispoziție în concurs a fost un timp restrâns, iar acest lucru a însemnat o colaborare perfectă între membrii echipei, astfel încât fiecare trebuia să știe ce face și să realizăm fiecare pas din prima, pentru că nu aveam timp de greșit. Aceasta a fost provocarea.

Locul 3 înseamnă pentru mine un succes, înseamnă și experiență acumulată, eu fiind implicat și în partea de design, de modelare și de execuție, dar și de coordonare a echipei în timpul concursului. Rezultatul final arată că am făcut ceva bine împreună cu echipa”, a arătat studentul.

N-a fost să fie

Gittinger Andras, student în IV CCIA, a fost membru al celeilalte echipe a UTCN care nu a reușit să finalizeze, în timp util, podul de spaghete la concursul din Slovenia. Cu toate acestea, pentru el participarea la o astfel de competiție internațională, chiar dacă nu a câștigat, a însemnat ”experiență de comunicare, de lucru în echipă, de împărțire a sarcinilor și de rezolvare a problemelor legate de timpul limitat”.

Membrii echipelor UTCN

Echipa 1

Popescu Dana Maria – an 4 CFDP

Tamas Andras – an 4 CCIA

Ureche Ionela -an 4 CFDP

Echipa 2

Gittinger Andras – an 4 CCIA

Szalai Kriszta – an 4 CCIA

Fekete Mátyás – an 4 CCIA- engleza

Citește mai departe

EVENIMENT

LIVE VIDEO. Emil Boc își depune candidatura pentru Primăria Cluj-Napoca. Surpriza din lista candidaților pentru Consiliul Local

Publicat

De

Emil Boc, depunere candidatură Primăria Cluj-Napoca

Emil Boc își depune, luni, oficial, candidatura pentru un nou mandat de primar al municipiului Cluj-Napoca la Biroul Electoral Municipal (BEM) pentru alegerile locale din 9 iunie. 

De asemenea, se depune și lista de candidați liberali pentru Consiliul Local Cluj-Napoca, deschisă de actualul viceprimar Dan Tarcea, care este și președintele PNL Cluj-Napoca.

Emil Boc și-a depus candidatura pentru Primăria Cluj-Napoca

Emil Boc și-a depus candidatura la Primăria Cluj-Napoca, avându-i alături pe colegii liberali.

„Mi-am depus candidatura pentru funcția de primar al municipiului Cluj-Napoca și, în egală măsură, am depus lista de consilieri locali…

La Cluj reușim împreună și vom reuși împreună. Împreună cu toți clujenii de bine, cu echipa PNL. Astazi Clujul este un oraș de referință în Uniunea Europeană și cu cea mai bună calitate a vieții din România.

Știm foarte bine că Partidul Național Liberal a fost și rămâne un partid al construcției”, a declarat Emil Boc, după depunerea candidaturii.

Emil Boc a mai precizat că obiectivul pe care îl are, alături de Alin Tișe, ca președinte al CJ Cluj, este o viață de calitate la Cluj-Napoca și Zona Metropolitană extinsă.

„Este un moment important pentru continuarea proiectelor începute la Cluj. Azi, dacă vrei să vorbești de o administrație performantă la Bruxelles, Clujul este dat ca exemplu”, a declarat președintele PNL, Daniel Buda.

Acesta a mai precizat că la Cluj sunt absobrite mai multe fonduri europene decâ au reușit să absoarbă Cipru și Malta la un loc.

„Nu întâmplător suntem în toate topurile legate de calitatea vieții în Uniunea Europeană”, a mai spus Daniel Buda.

Lista PNL pentru Consiliul Local Cluj-Napoca

1.Tarcea Dan Stefan

2.Gliga Florin

3.Florian Ovidiu

4.Pop Loredana

5.Moldovan Ionut -Daniel

6.Petrus Flavia

7.Visan Ovidiu Vasile

8.Constantea Radu

9.Ursu Cristian Corneliu

10.Chira Beniamin Marius

11.Vaida Ovidiu

12.Irimie Andrei

13.Rad Vasile

14.Corb Samir

15.Chiș Diana

16.Bratu Petrut

17.Cocan Valentina Varvara

18.Bradea Andrei

19.Varga Calina

20.Romică Toader

21.Podar Tudor

22.Stângaciu Anca

23.Marcu Valtăr

24.Tibre Vasile Ioan

25.Florea Zoita

26.Gheorghiu Felicia

27.Vîrva Gabriel

28.Steopan Florin

29.Huluban Adina

30.Răchită Alexandru

31.Suciu Dina

32.Pop Dan

33.Sipoș Marian Emanuel

Surpriza de pe listă, locul 9, eligibil, este dr. Cristian Ursu, medicul șef al UPU – SMURD la Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.

Consiliul Local Cluj-Napoca are în componență 27 de membri. În urma alegerilor din 2020, PNL a avut 16 aleși locai.

Citește mai departe

EVENIMENT

LIVE VIDEO. Alin Tișe, candidat oficial la șefia Consiliului Județean Cluj. Lista PNL pentru CJ

Publicat

De

Alin Tișe și-a depus candidatura la Consiliul Județean

Actualul președinte al Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, își depune, luni dimineață, dosarul de candidat pentru funcția de președinte al CJ Cluj din partea PNL la Biroul Electoral Județean (BEJ) pentru alegerile locale din 9 iunie. 

Alin Tișe deschide și lista liberalilor pentru Consiliul Județean Cluj.

Alin Tișe, candidat oficial la șefia Consiliului Județean Cluj. Lista PNL pentru CJ

Liderii PNL Cluj au ajuns la Palatul Prefecturii în jurul orei 10.10.

Alături de Alin Tișe au fost și Emil Boc și președintele PNL Cluj, Daniel Buda.

Au fost depuse și 4 dosare pentru consilieri județeni. Toate cadidaturile vor fi verificate înainte de înregistrare.

„Este un angajament pe care îl facem în fața clujenilor, acela de a dezvolta acest județ și a aduce un plus de bine în viața fiecărui clujean”, a declarat Alin Tișe.

Acesta a mai precizat că parteneriatul cu primarul Emil Boc arată că județul Cluj este pe un trend ascendent.

„Administrația PNL a arătat în ultimii ani că se poate să ai performanță și să aduci investiții… Propunem clujenilor continuarea acestui angajament, în aceeași echipă…îm care Clujul să intre într-o nouă etapă de dezvoltare.

Ne dorim ca în viitor, Clujul să concureze cu tot ce înseamnă orice oraș din europa”, a mai spus Alin Tișe.

Alin Tișe și-a depus candidatura la Consiliul Județean

Acesta a vorbit despre proiecte mari, resepectiv dezvoltarea Aeroportului, centuri de ocolire și poli de creștere în fiecare minicipiu din județ.

„Am depășit acel ABC de dezvoltare. Așa cum am promis clujenilor în urmă cu 8 ani, astăzi găsim în fiecare comună drum, apă și canalizare. Echipa PNL propune o nouă etapă de dezvoltare, astfel încât să eliminăm cât mai mult decalajul dintre mediul rural și urban”, a mai spus Alin Tișe.

„Am depus o listă pentru consiliul județean și, desigur, candidatura pentru președintele Consiliului Județean. Venim în fața dumneavoastră cu o echipă de oameni performanți, care s-au validat de-a lungul timpului, facem administrație publică pentru Cluj de multă vreme…

Aici, la Cluj, am demonstrat că putem să facem o administrație performantă”, a spus și Daniel Buda, care a mai precizat că și în următorii 4 ani PNL va ști să facă administrație publică pentru binele cetățeanului.

Lista candidaților PNL pentru CJ Cluj

1. Tișe Alin
2. Haiduc Cristian
3. Stamatian Florin
4. Marc Marinela
5. Rațiu Radu
6. Forna Maria
7. Stănilă Ovidiu Sebastian
8. Morar Ignat
9. Sămărtean Iuliu
10. Moldovan George
11. Ciuta Cristian
12. Bashar Molhelm
13. Sima Georgiana
14. Țiriac Paul
15. Cojocaru Igor
16. Lupan Ștefan
17. Goia Radu Andrei
18. Sârcă Viorel
19. Roșianu Aurel
20. Dehenes Adela Corina
21. Cordiș Vlad Lucian
22. Fărăgău Paul Alexandru
23. Maxim Andrei
24. Ghior Ovidiu
25. Moldovan Cătălin
26. Pop Ligia Vasilica
27. Vârva Gabriel
28. Steopan Florin
29. Moldovan Gabriela
30. Ureche Solovăstru
31. Sfechiș Lidia
32. Moga Sebastian
33. Varga Petru
34. Șeica Răzvan George Horațiu
35. Artiudean Răzvan
36. Ciucaș Raul
37. Galben Lucreția Ioana
38. Bob Andrei
39. Bălașa Dana
40. Șurubaru Bogdan
41. Focșa Victor
42. Abrudan Rareș
43. Andras Sebastian
44. Câmpean Horațiu
45. Baciu Oleg

Consiliul Județean Cluj are, în total, 36 de consilieri. La alegerile din 2020, PNL a trimis în deliberativul județean un număr de 18 aleși.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

Ce grad de DIFICULTATE ar trebui să aibe examenele de CAPACITATE și BACALAUREAT. Ce spune ministrul Deca

Publicat

examen

Ce grad de dificultate ar trebui să aibă exemenele de capacitate și bacalaureat? „Acestea nu sunt olimpiade. Cred că este greșit să ne referim la subiecte din punct de vedere al ușurinței sau al greutății”, a spus ministrul Educației, Ligia Deca. 

Aceasta a menționat că subiectele trebuie calibrate „din punct de vedere al programei de evaluare” și „din punct de vedere al perioadei parcurse de elevi”, potrivit Edupedu.ro.

Cât de grele ar trebui să fie examenele

„Cred că este greșit să ne referim la subiecte din punct de vedere al ușurinței sau al greutății. Examenele naționale nu sunt olimpiade.

Examenele naționale constată atingerea unor competențe înscrise în profilul absolventului.

Ele trebuie calibrate, trebuie calibrate din punct de vedere al programei de evaluare, din punct de vedere al, știu eu, perioadei parcurse de elevi. Ne trebuie subiecte calibrate pentru nivel mediu.

Acesta este nivelul vizat pentru atingerea competenței, dar care să ne poată permite și o departajare la vârf.

Și mă refer aici mai ales la Evaluarea Națională, care știm că este utilizată pentru repartizarea la liceu” a mai spus Deca.

ligia deca

Ce măsuri sunt luate în calcul

Ea a adăugat că scopul testului este tocmai să surprindă nivelul de competență, scrie Alba24.ro.

”Ne dorim să avem subiecte care să surprindă ceea ce elevii au acumulat. În niciun caz nu trebuie interpretată acea propoziție ca o indicație că subiectele vor fi mai grele sau mai ușoare.

În esență, Centrul Național de Evaluare proiectează subiecte în acord cu programa de evaluare și cu standardele pe care trebuie să le avem la absolvirea gimnaziului sau a liceului.

Orice altă speculație este de prisos. Indiferent de context, sistemul educațional trebuie să constate atingerea profilului absolventului.

Restul sunt, din punctul meu de vedere, discuții, știu eu, omenești, care se fac atunci când e vorba de un examen important pentru elevi, pentru familie, pentru școală”, a mai afirmat Ligia Deca.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax