Connect with us

EDUCATIE

O FLOARE pentru învățătoare… că de mai multe nu sunt BANI. Florăresele din Cluj se PLÂNG că merg prost vânzările

Publicat


Prima zi de școală este o zi specială în fiecare toamnă. Emoția începutului unei noi etape de viață pentru cei mai mici, revederea cu colegii și cadrele didactice pentru elevii cu cel puțin un an de școală în spate, flori, aglomerație, nervi în trafic. Am zis flori? Păi da, că buchete mai greu.

Cluj24 a stat de vorbă cu câteva florărese din Cluj-Napoca.

„Nu mai e ca pe vremuri… Acum, abia dacă am vândut cu două-trei buchete mai mult ca vinerea trecută. Nu mai are lumea bani. Și așa e de câțiva ani, nu de azi, de ieri. Cine-și mai permite să dea 50-60 de lei pe un buchet?”, ne spune una dintre ele.

„Vin părinții, se uită, când aud prețul se sperie și întreabă dacă nu dăm la fir… Numai că nouă nu ne merită. Cât să mai lăsăm din preț? Toate sunt scumpe și noi muncim ca să facem un buchet din ăsta frumos”, ne spune o altă florăreasă.

Sunt și elevi din clase mai mari care-și cumpără singuri florile. „Am un buget și trebuie să mă-ncadrez în el. Nu mă pricep la flori, flori să fie…”, spune Lucian, elev în clasa a VIII-a.

„Am doi copii, ambii în clasele primare. Am dat sute de lei pe rechizite, ghiozdane, hăinuțe, de unde să mai dau încă o sută pe două buchete? Prefer să le iau câte-o floare și gata. Până la urmă gestul contează”, ne spune o mamă.

Ce flori se vând cel mai bine? La fiecare după buget. Garoafele și trandafirii domină  topul. Urmează crinii, gerbera și florile de câmp. Cum spuneam, la fir dacă  se poate. Sunt și aranjamente care depășesc 100 de lei. Cum s-ar zice, astea-s pentru premianți…

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Atenție. Opt străzi din Florești și una din Tăuți rămân marți 7 ore fără curent electric. Care sunt acestea

Publicat

avarie

Distribuție Energie Elecrică România (DEER) anunță o întrerupere, marți, de 7 ore a alimentării cu energie electrică, pe mai multe străzi din comuna Floresti, dar și din satul Tăuți.

Astfel, din cauza unor lucrări programate, în intervalul 09:00-16:00, se ia curentul pe următoarele străzi:

FLORESTI, Strada BRÂNDUȘELOR INTEGRAL
FLORESTI, FLORESTI, Strada CRIZANTEMELOR INTEGRAL
FLORESTI, FLORESTI, Strada MAGNOLIEI INTEGRAL
FLORESTI, FLORESTI, Strada NARCISELOR INTEGRAL
FLORESTI, FLORESTI, Strada PROF. DR. VĂLEAN MARGINEAN INTEGRAL
FLORESTI, FLORESTI, Strada RĂZOARE INTEGRAL
FLORESTI, FLORESTI, Strada SUB CETATE INTEGRAL
FLORESTI, FLORESTI, Strada TĂUȚULUI INTEGRAL
FLORESTI, TĂUȚI, Strada PRINCIPALĂ INTEGRAL

Citește mai departe

EDUCATIE

Record de înscriși la UBB Cluj-Napoca la jumătatea perioadei. Unde e cea mai mare concurență

Publicat

UBB

Perioada de înscriere pentru admiterea la Universitatea ”Babeș-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca se desfășoară între 15 și 26 iulie 2024.  Cu puțin peste jumătatea perioadei de înscriere, UBB a depășit deja semnificativ cifrele din anul trecut.

”Când mai sunt încă patru zile de înscrieri, numărul celor înscriși la nivel licență, învățământ cu frecvență, este de 14.614, cu 755 mai mult decât pe întreaga perioada a înscrierilor din anul trecut, iar la învățământ la distanță avem 2.500 de candidați înscriși, depășind cu 403 cifrele pe toată perioada admiterii din anul 2023.

Situația este similară și în cazul studiilor masterale, unde avem 5.238 de înscriși, cu 550 mai mulți ca toată perioada înscrierilor de anul trecut.

Se înregistrează de asemenea o creștere semnificativă și la nivelul extensiilor UBB, precum și în cadrul candidaților din străinătate datorită angajamentului universității de a dezvolta relațiile cu comunitățile locale, respectiv creșterii vizibilității internaționale a UBB”, arată UBB.

Cea mai mare concurență

Specializările cu cea mai mare concurență la nivel licență sunt: Informatică/Inteligență artificială,Psihologie/Știinte cognitive, Informatică economică, Media digitală, Drept etc. La nivel master, cele mai atractive specializări sunt: Inginerie software, Psihologie clinică, consiliere psihologică şi psihoterapie, Publicitate, Relații publice, Relații internaționale, politică externă și managementul crizelor etc.

Rectorul David: Interesul era așteptat

Rectorul UBB, prof. univ. dr. psih. Daniel David declară că „interesul mare față de UBB era de așteptat, așa cum este de ani de zile pentru cea mai veche, cea mai mare și cea mai bine poziționată acum universitate din țară în rankingurile internaționale, care, în plus, ca instituție publică, și-a asumat și o misiune pentru „excelență incluzivă”.

”Așa am ajuns cea mai mare comunitate academică a țării și am contribuit decisiv la poziționarea orașului ca cel mai bun centru academic pentru studenți din România (conform QS 2024)!

Acum pe mine mă surprind însă pozitiv trei lucruri. Primul se referă la diversitatea tot mai consistentă a zonelor țării de unde ne vin studenții; mereu am avut studenți din toate zonele țării, dar acum avem tot mai mulți, lucru important pentru o universitate care nu este în capitala țării!

Al doilea se referă la numărul tot mai mare de studenți internaționali, lucru important pentru o universitate care nu are mecanisme conjuncturale/atipice de atragere a studenților internaționali; aici însă suntem atenți, deoarece, așa cum marile universități americane adesea nu se află în topul clasamentelor celor cu cei mai mulți studenți internaționali, fiind dedicate în primul rând educării studenților din țară (fără să refuze un procent rezonabil de studenți internaționali, unele având chiar limită de acceptare pentru numărul de studenți internaționali), nici UBB nu-și propune să-și distorsioneze misiunea.

Mai multe locuri alocate

În fine, de ani de zile, în unele specializări avem una din cele mai mari competiții pe locurile bugetate din țară;

nu cred că sunt prea numeroase universități în țară cu multe specializări la licență, consistente ca număr de studenți, unde competiția să ajungă la un număr considerabil decandidați pe un loc (ex. 13), asta arătând interes (din partea tinerilor) și calitate (din partea UBB) și astfel cred că în viitor ministerul trebuie să aloce mai multe locuri bugetate în aceste direcții de interes pentru tineri (în spiritul „excelenței incluzive” o vom face și noi, la admiterea de acum și din toamnă, în limitele pe care le avem), inclusiv alături de autoritățile locale, cu toții să căutăm soluții pentru cazarea studenților”, a spus rectorul UBB

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Podcast Human Hub. Dr. Lupu: Să fim atenți la problemele adolescenților și tinerilor, să intervenim la timp și cu răbdare

Publicat

Adolescența și problemele ei a fost tema podcastului HUMAN HUB, o producție Cluj24.ro, invitatul Cristinei Șendrea fiind profesorul în psihiatrie pediatrică, dr. Viorel Lupu.

El a încercat să realizeze un top al problemelor adolescenților din România, dar și să ofere sfaturi practice la acestea, reguli de urmat atunci când adulții observă o schimbare de atitudine sau de stare psihică a unui adolescent. Între primele probleme ale unui tânăr s-ar putea afla consumul de droguri, de alcool, sexul neprotejat, dependența de calculator.

Ar fi păcat ca tinerii și adolescenții să trăiască mai mult în lumea virtuală, a adăugat profesorul clujean Viorel Lupu. Părinții, dascălii, rudele, prietenii lor ar trebui să povestească cu cei care sunt dependenți de calculator, de jocuri, în special, să aibă activități comune, să descopere că și realitatea poate fi frumoasă și provocatoare.

Este necesar, de asemenea, ca adolescenții să înțeleagă societatea în care trăiesc, cultura din care fac parte și, mai ales, conceptul de libertate.

Citește mai departe

EDUCATIE

UTCN lansează în acest an 13 noi programe de studii masterale care se concentrează pe Inteligența Artificială

Publicat

De

Universitatea Tehnică Cluj-Napoca

UTCN deschide o nouă etapă în evoluția învățământului superior tehnic.

Astfel, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca lansează, începând cu acest an, 13 programe de studii masterale noi, majoritatea menite să susțină transformarea digitală prin care trece învățământul superior și să creeze o serie de oportunități pentru îmbunătățirea competențelor profesionale și expertizei absolvenților asupra noilor tehnologii.

UTCN lansează în acest an 13 noi programe de studii masterale care se concentrează pe Inteligența Artificială

Potrivit reprezentațnilor UTCN, este vorba despre masterate care se concentrează pe inteligența artificială (IA) în diferite domenii inginerești.

Este vorba de Sisteme cyber-fizice, Inteligență și viziune artificială, Știința datelor, Inteligență artificială în inginerie civilă și managementul construcțiilor, Fabricație digitală, Inteligența artificială și prelucrări de semnale în electronică și telecomunicații și Sisteme inteligente în internetul lucrurilor.

IA va schimba nivelul de trai

Reprezentanții UTCN spun că universitatea este pregătită să suțină această nouă direcție și urmărește valorificarea fiecăreia dintre aceste oportunități și crearea unui nou peisaj digital al învățământului superior în regiune, pentru a deveni o universitate de referință pentru generațiile următoare.

“Atât la nivel internațional, cât și național, IA are potențialul deosebit de a schimba nivelul de trai și calitatea vieții în toate straturile sociale, de a modifica semnificativ modul în care mediul de cercetare și cel de afaceri dezvoltă și pun în piață soluții tehnice menite să eficientizeze timpul de lucru și calitatea produselor realizate”, arată aceștia.

Care sunt noile masterate

Noile masterate fac parte din oferta educațională începând cu Admiterea 2024 și se regăsesc în cadrul următoarelor facultăți:

  • Automatică și Calculatoare, cu patru programe în limba engleză: Sisteme cyber-fizice, Inteligența și viziune artificială, Ingineria securității cibernetice și Știința datelor;
  • Construcții – Inteligența artifcială în ingineria civilă și managementul construcțiilor (în limba engleză), Topografie digitală în cadastru și cadastru;
  • Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției – Fabricație digitală, Inteligența artificială în producția industrială (în limba engleză);
  • Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației – Inteligența artificială și prelucrări de semnale în electronică și telecomunicații (în limba engleză);
  • Inginerie a Instalațiilor – Instalații pentru orașe regenerative (în limba engleză);
  • Ingineria Materialelor și a Mediului – Materiale eco-smart în dezvoltarea durabilă;
  • Inginerie Electrică – Sisteme de mobilitate electrică;
    Inginerie, Centrul Universitar Nord Baia Mare – Sisteme inteligente în internetul lucrurilor.

UTCN dezvoltă un Institut de Cercetare în Inteligență Artificială

Noile programe de studii reprezintă, în același timp, o etapă premergătoare care susține Institutul de Cercetare în Inteligență Artificială (ICIA) dezvoltat de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care va avea rol în dezvoltarea de modele, prototipuri, tehnologii, produse hardware și software inovative, bazate pe inteligență artificială și transferul acestora către mediul socio-economic.

“În acest context, UTCN se pune în slujba societății prin absolvenții pe care îi pregătește și expertiza pe care le-o oferă, prin abordările avangardiste și inițiativele bazate pe o cultură tehnologică puternică, consolidată și matură”, au mai arătat reprezentanții universității clujene.

Detalii privind metodologia de admitere, calendarul și numărul de locuri găsesc AICI.

 

 

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax