Connect with us
Advertisement
Advertisement

EVENIMENT

Nu se putea împărți între job și patul de spital unde era internată, așa că Ana împarte bucurie cu săpun și-o lumânare parfumată

Publicat


screenshot (722)

Ana-Maria Boz e o tânără din orașul Victoria, județul Brașov, care s-a mutat la Cluj-Napoca pentru a studia medicina. Primul contact cu domeniul a fost la o vârstă fragedă, dar asta pentru că starea de sănătate a făcut să își petreacă mai mult timp în spital decât acasă. Curioasă fiind, și-a dat seama că vrea să devină asistent medical și a reușit, dar îi era greu să se împartă între spitalul în care lucra și în cel în care era internată, oricât de mult și-ar fi dorit să profeseze. Cu timpul, a fost nevoită să lase deoparte jobul și să se ocupe de handmade, o altă iubire de-a sa, pe care a transformat-o într-o mică afacere cu săpunuri naturale și lumânări. Totul a început de la părinții ei, inspirația a venit de pretutindeni, iar sfaturi utile a primit de la cunoscuții Faiăr Silviu și Alex Zlăvog, care au încurajat-o și i-au promovat pagina de Instagram într-un videoclip recent pe YouTube.

„Mergeam cu drag la locul de muncă, îmi place să lucrez cu oameni, îmi place să ajut, să le aduc un confort pacienților și să îi tratez așa cum poate și eu la rândul meu mi-aș fi dorit să fiu tratată. Deși m-am străduit să dau ce-i mai bun din mine, am încercat să mă perfecționez pe parcurs și am făcut compromisuri.

La final, când cedam și nu mai puteam îndeplini anumite cerințe exagerate ale unor angajatori, cum ar fi să stau zilnic peste program, să mă ocup și de alte activități care nu erau trecute în fișa postului și sa fiu disponibilă non stop, mi se desfăcea contractul de muncă.

Nu m-am întors niciodată la același loc de muncă. Deși angajatorii erau diferiți, deznodământul a fost mereu același. Fiind la început și neavând mulți ani de experiență în domeniu, am lăsat mereu de la mine, ajungând să fac treaba cât pentru 2, poate chiar 3 persoane. La unele locuri de muncă, deși eram angajată ca asistent medical, pe lângă task-urile mele, eram obligată să fac și treaba de recepție, curățenia în clinică, transportul medicamentelor, drumuri prin oraș la oficii poștale pentru trimiterea documentelor și multe altele.

Știam că mi se cere să fac mai mult decât sunt calificată, dar îmi era teamă să spun ceva ținând cont ca deja simțeam că am un minus din cauza problemelor de sănătate. Tot ce-mi doream era să fiu integrată. În momentul în care ajungeam în pragul burnout-ului și nu mai dădeam randament, poate chiar aveam nevoie de îngrijiri medicale, angajatorii renunțau la mine. Cu toate că unele concedieri nu au fost tocmai legale, ei au găsit anumite portițe, iar eu eram prea copleșită să mă lupt cu ei și oricum nu era ca și cum mi-aș fi dorit să mă întorc în acel loc. Așa că plecam și o luam de la capăt în altă parte.

Eu mereu am fost sinceră și am spus la interviuri care este situația mea, motiv pentru care în unele locuri nici nu am fost acceptată. Însă cei care decideau să mă angajeze mă asigurau că nu este nicio problemă și că mă înțeleg. Asta până în momentul în care nu mă mai puteau exploata”, relatează ea, pentru Cluj24.

A rămas cu un gust amar după toate aceste experiențe. Majoritatea îi spuneau cât de mulțumiți sunt de randamentul de care dădea dovadă. Apoi, când avea nevoie de ajutor, i se întorcea spatele.

„Cred că ar trebui să existe mai multă înțelegere, pentru că suntem oameni, nu roboți. Oricine putea fi în locul meu. Oricine poate avea o zi proastă sau se poate îmbolnăvi subit. Asta nu înseamnă că trebuie să scăpăm de acea persoană”, adaugă tânăra.

Handmade-ul, o mână de ajutor

Astfel, s-a reprofilat spre handmade. Îndemânarea o are de la tatăl ei.

„Văzând câte lucruri frumoase ies din mâinile lui, m-a tentat să încerc și eu, învățând împreună cu el. Avea o imaginație foarte bogată și reușea să repare și să refolosească orice. Făceam împreună felicitări de Crăciun cu sclipici obținut din globurile sparte, făceam origami, făceam tablouri din frunze uscate și multe altele. În același timp, mama m-a învățat să desenez și să cos. Făceam împreună hăinuțe pentru păpușile mele și eram fascinată de mileurile pe care le făcea ea”, descrie Ana.

Obișnuia să-și confecționeze jucării din tot felul de lucruri găsite prin casă. Nu-i lăsa pe părinți să arunce niciun ambalaj, pahar, carton, cutie sau alte asemenea. Ceea ce pentru alții era de aruncat, pentru ea reprezenta un nou material. Dintotdeauna i-a plăcut să încerce lucruri noi. A făcut și aranjamente florale, nail art, globuri personalizate pentru brad, a mers un an la un curs de design vestimentar, iar acum se ocupă cu confecționarea de săpunuri și lumânări.

„Nu pot spune că m-am reapucat de handmade din moment ce nu a existat o pauză. Mereu găseam ceva de făcut în timpul liber pentru a mă relaxa. Dar acum că nu mai am un loc de muncă, pot spune că îmi ocup mai mult timp cu lucrurile handmade”, indică ea.

befunky collage2

whatsapp image 2023 02 09 at 17.47.00

whatsapp image 2023 02 09 at 17.45.44

whatsapp image 2023 02 09 at 17.39.08 (1)

Self-made: „Când îți dorești ceva cu adevărat poți trece peste aproape orice obstacol”

În urmă cu 2 ani a descoperit întâmplător un tutorial de făcut săpunuri pe YouTube. I s-a părut interesant, așa că a urmărit mai multe videoclipuri, până când s-a decis să facă și ea, învățând din propriile greșeli. La aproximativ un an distanță a trecut la lumânări, pașii fiind asemănători.

„Pot spune că obstacolele erau doar de ordin financiar. Poate dura mai mult până strângeam bani pentru a cumpăra materiale noi. Dar când îți dorești ceva cu adevărat poți trece peste aproape orice obstacol”, împărtășește Ana.

Astfel, a îmbinat utilul cu plăcutul, creând o pagină de Instagram, anassoaps, unde vinde săpunuri în formă de flori, deserturi, animale, sau cu motive din natură.

screenshot (717)

screenshot (718)

Inspirație de pretutindeni: „În orașul natal se văd frumos munții, iar asta m-a inspirat să fac un săpun în formă de munți”

Îi place să folosească arome dulci, ca vanilia, ciocolata și căpșunile, iar dintre cele florale, iubește lavanda.

„Am observat că cele care sunt în formă de desert sunt foarte apreciate. Mulți îmi spun că arată atât de real încât par comestibile. Am primit multe mesaje în care munca mea a fost apreciată. Am și comentarii la postările pe care le-am făcut în mediul online. Ce m-a surprins cel mai tare au fost câteva mesaje în care mi s-a spus că nu ar vrea să folosească săpunul sau să aprindă lumânarea pentru că arată prea bine și le țin mai mult de decor”, precizează tânăra.

Are o imaginație bogată și se inspiră din lucrurile pe care le vede zi de zi, fie că este vorba de un peisaj frumos sau o poză de pe internet cu o prăjitură.

„În orașul în care m-am născut se văd foarte frumos munții, iar asta m-a inspirat să fac un săpun în formă de munți”, notează Ana.

screenshot (710)

screenshot (711)

screenshot (712)

screenshot (715)

Fără profit, dar cu susținere. Sfaturi de la Faiăr și Zlăvog: „A fost ca o explozie”

A încercat să nu pună prețuri mari, fiind la început de drum. De cele mai multe ori își scoate doar banii pe materiale. Încă nu are un profit. Nu cunoaște multă lume și nu și-a expus munca și produsele foarte mult timp. Mama și prietenul sunt susținătorii ei principali.

Recent, a primit susținere și din partea lui Faiăr Silviu și Alex Zlăvog, 2 persoane publice care, într-un videoclip postat pe YouTube, au încurajat mai mulți oameni să continue ceea ce fac, oferindu-le, totodată, sfaturi pentru a-și duce pasiunea la un nou nivel. Conceptul videoclipului avea la bază poveștile trimise de urmăritorii lui Faiăr, în care aceștia explicau parcursul lor într-un anumit domeniu și obstacolele întâmpinate, cu scopul de a primi îndrumare.

Ana a fost una dintre ei. Pe atunci avea 600 de urmăritori pe pagina de Instagram, acum se apropie de 1000, iar Faiăr a spus că va vrea și el să plaseze o comandă.

„Am fost foarte încântată de această experiență. Am primit zeci de mesaje de încurajare și foarte multe persoane s-au oferit să mă ajute atât cu schimbarea logo-ului, cât și cu sfaturi pentru îmbunătățirea fotografiilor.

A fost ca o explozie, nu mă așteptam la un impact atât de mare. N-am prea primit comenzi cu ocazia asta, însă eu sunt în continuare plăcut surprinsă de tot ajutorul primit pentru îmbunătățirea branding-ului”, spune tânăra.

screenshot (720)

screenshot (716)

Un nou capitol a început. Unde se pot plasa comenzi

Acum are un alt logo și a cumpărat un mic studio foto, așa cum a fost sfătuită, pentru a obține fotografii mai bune. Prin urmare, prezența sa online este într-o continuă expansiune, dar comenzile se pot plasa oricând.

Pentru a vedea stocul și a face o comandă, click aici. Pentru lumânări are, deocamdată, un cont separat, care poate fi accesat cu un click aici.

screenshot (721)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

RECOMANDĂRILE ANPC pentru perioada 1 Mai – Sărbătorile de Paști

Publicat

oua pasti 2 ok

ANPC are câteva recomandări pentru populație, având în vedere că se apropie sărbătorile pascale și crește consumul de carne de miel, ouă, cozonaci și băuturi alcoolice.

„Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători.

Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice.

Dat fiind dorința consumatorilor de a avea pe masă produsele preferate, conform tradiției, ANPC le face acestora câteva recomandări, pe care să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

·       La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!

–  Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.

–  Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!

–  Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!

–  Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!

–  La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:

–   existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;

–   integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;

–   tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.

De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.

Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

·       La comercializarea cărnii și a produselor din carne

Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

Atenție la preț!

Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz  până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

·       La comercializarea ouălor

Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

Categoriile ouălor

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

–  XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

–  L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

–  M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

–  S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

·       La comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.

·       La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

·       La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.

Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

„Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate”

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

·       La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Abateri de la legislație

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

–  folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:

–  utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);

–  utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);

–  comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);

Produse cu mucegai

–  utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;

–  nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;

–  decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;

–  schimbarea stării termice inițiale a produselor;

–  folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;

–  utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;

—  prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);

–  utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).

Lipsa informării

–  deficiențe de informare către consumator, de exemplu:

–   lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;

–   lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;

–   lipsa afișării datei limită de consum.

–  comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

–  comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

–  comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;

–  neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);

–  utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

–  comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;

Data limită depășită

–  comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

–  existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

–  comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

–  comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

–  nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao).

Alergeni nemenționați pe etichete

De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

–  neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

–  înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

–  comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

–  comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

–  schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

–  comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, se arată în comunicatul ANPC.

Citește mai departe

EVENIMENT

O femeie a fost lovită de mașină, în Baciu

Publicat

De

O femeie a fost lovită de mașină marți seară, în localitatea Baciu.

Potrivit ISU Cluj, o femeie a fost accidentată marți seară, în localitatea Baciu. La momentul sosirii echipajului de prim ajutor, femeia esra conștientă și cooperantă, urmând să fie transportată la spital.

„Din primele informații, este vorba despre un pieton accidentat, mai exact o femeie. Aceasta este conștientă, cooperantă, și va fi transportată la spital”, a transmis ISU Cluj.

Potrivit postărilor de pe rețelele de socializare, traficul era blocat pe ambele sensuri la momentul redactării acestui articol.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

Publicat

dr. adrian bartoș

O nouă șansă la viață pentru un pacient de 61 de ani, prin intervenție chirurgicală oncologică realizată robotic. La Spitalul Medicover Cluj a fost realizată cea mai complexă intervenție chirurgicală intraabdominală din sfera oncologică, prin abord minim invaziv robotic. Pacientul are 61 de ani, iar evoluția lui post operatorie a fost pozitivă. Prin această intervenție chirurgicală complexă, echipa medicală coordonată de dr. Adrian Bartoș a redat o nouă șansă la viață, atât pentru pacient, cât și pentru familia acestuia. 

Intervențiile robotice din sfera hepato-bilio-pancreatică, cu precădere cele efectuate pentru tratarea tumorilor pancreatice sunt foarte complexe, din cauza raporturilor anatomice locale delicate.

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

”Cancerul pancreatic reprezintă o problemă reală de sănătate publică, tumorile netratate chirurgical beneficiind de o supraviețuire scazută. În primul rând, trebuie îndepărtate, pe lângă zona pancreatică afectată, și duodenul, porțiunea terminală a stomacului, o porțiune din intestinul subțire, vezicula biliară și partea terminală a canalului biliar principal. Toate segmentele digestive și biliare rămase trebuie reconectate”, menționează dr. Adrian Bartoș, medic primar chirurgie generală, cu competență și experiență în chirurgia oncologică și robotică.

dr. adrian bartoș

DPC, cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară, realizată la Spitalul Medicover Cluj

Intervenția efectuată pentru tratarea formei de cancer pancreatic a pacientului de 61 de ani se numește duodeno-pancreatectomie-cefalică (prescurtat: DPC) și este cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară.

Această intervenție presupune timpi dificili de disecție și timpi delicați de reconstrucție. Tocmai de aceea, acest tip de intervenții pot fi efectuate doar de chirurgi cu experiență, atât în această patologie, cât și în ceea ce privește abordul robotic.

”Chirurgia robotică realizată cu ajutorul dispozitivul daVinci Xi (controlat de către chirurgul de la console) ne-a ajutat semnificativ în realizarea timpilor de disecție, prin precizia mișcărilor și o vizualizare a anatomiei net superioare altor abordări. Pe lângă acestea, poate cel mai important element este reprezentat de calitatea reconstrucțiilor biliare și digestive, facilitată de articulațiile brațelor robotice”, completează Dr. Adrian Bartoș.

dr. adrian bartoș

Echipa medicală care a realizat intervenția complexă a fost coordonată  de Dr. Bartoș Adrian – chirurg principal, de consolă. Din echipă au mai făcut parte și Dr. Iancu Ioana – asistent principal și Dr. Brînzilă Sandu – asistent secundar.

dr. adrian bartoș

Pacientul a fost diagnosticat cu cancer cefalopancreatic și a beneficiat de DPC prin abord total robotic, cu reconstrucții de tipul pancreatico-jeuno-anastomozei, hepatico-jejuno-anastomozei și gastro-jejuno-anastomozei, iar intervenția chirurgicală a durat aproximativ 6 ore.

Risc de complicații redus la minim în urma intervenției chirurgicale complexe pentru tratarea cancerului pancreatic

Un aspect problematic în chirurgia capului pancreatic îl constituie complicațiile care pot apărea după reconstrucție, în special fistula pancreatică. O manipulare cât mai redusă a țesuturilor poate conduce la o rată mai mică a acestor complicații, facilitând totodată o recuperare rapidă a pacientului, chiar și după o intervenție majoră.

Aceasta este posibilă prin utilizarea unor incizii foarte mici, de sub 1 centimetru. În plus, această tehnică permite obținerea unor rezultate oncologice superioare, datorită preciziei extrem de mari în disecție.

Reducerea riscului de complicații este asigurată de precizia și înalta funcționalitate a robotului daVinci Xi.

Evoluția postoperatorie a pacientului a fost fără complicații, fără dureri, cu externare rapidă, în ziua 4 după operație și cu o confirmare a unei rezecții oncologice de calitate prin examenul histopatologic al specimenului chirurgical.

“Tratamentul chirurgical este singurul în măsură să ofere o șansă de creștere a ratei de supraviețuire la pacienții diagnosticați cu o formă de cancer pancreatic, informații certificate de literatura de specialiate. Aceste intervenții și rezultate bune presupun existența simultană a unei echipe chirurgicale cu experiență vastă în chirurgia oncologică hepato-bilio-pancreatică, a unei o dotări de ultimă oră a blocului operator, precum și a unei echipe multidisciplinare de calitate pentru managementul perioperator (ATI, oncologie, gastroenterologie, anatomie patologică, imagistică). Ne bucurăm să putem oferi astfel de servicii, de rutină, în cadrul spitalului nostrum”, încheie Dr. Adrian Bartoș.

Începând cu anul trecut, în cadrul Spitalului Medicover Cluj, abordarea minim invazivă robotică, cu avantajele ei bine cunoscute, este disponibilă inclusiv pentru cele mai complexe intervenții oncologice din sfera abdominală: tratamentul chirurgical al cancerului pancreatic, precum și pentru o varietate largă de alte patologii din sfera chirurgiei generale, urologice, hepatobiliare sau bariatrice.

Despre Medicover Romania 

Din 1995, Medicover Romania a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori de pe piata serviciilor de sanatate private, cu o retea de 41 de clinici in Bucuresti si in tara si 5 spitale generaliste: in Bucuresti, Cluj-Napoca, Oradea si Craiova, 28 de cabinete on-site si peste 250 de unitati medicale partenere. Spitalele Medicover corespund celor mai inalte standarde medicale si deservesc o gama larga de specialitati medicale si chirurgicale.

Medicover Romania face parte din Medicover, companie internationala de servicii medicale si de diagnostic, infiintata in 1995. Medicover opereaza o retea extinsa de clinici, spitale, facilitati de ingrijire specializata si laboratoare. Pietele principale ale Medicover sunt Polonia, Germania, Romania si India. In 2022, Medicover a inregistrat venituri totale de 1.510 milioane de euro, avand peste 44.000 de angajati. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.medicover.com

Citește mai departe

EVENIMENT

U-BT Cluj-Napoca s-a calificat în finala Ligii Naționale de Baschet Masculin

Publicat

De

U-BT Cluj-Napoca s-a calificat în finala campionatului LNMB, în urma meciului jucat în deplasare cu FC Argeș, scor final 88-72.

U-BT Cluj-Napoca, echipa campioană a României, s-a calificat în finala ediției actuale a LNMB Getica 95, după victoria în deplasare cu FC Argeș, finalizat cu 88-72 (scor general 3-0).

Primele 4 puncte ale întâlnirii au venit de la alb-negrii, apoi Patrick Richard a desprins scorul la 5-13. FC Argeș a strâns situația pe tabelă, iar Chițu și-a apropiat colegii la o singură posesie, 13-15. Ba mai mult, gazdele au adăugat alte două coșuri și au reușit să conducă la scorul de 17-15. Acela a fost singurul moment în care violeții s-au aflat în avantaj. Imediat, „studenții au răspuns printr-o triplă a lui Jarell Eddie, acesta fiind urmat de către D.J. Seeley.

FC Argeș a încercat să se țină aproape, însă U-Banca Transilvania a oferit un joc exact pe ambele faze. I-a dominat pe adversari în spațiul de trei secunde, acolo unde Stipe și Cățe au furnizat puncte. Atacul a fost alimentat de reușitele lui Eddie și Măciucă, așa că U-Banca Transilvania s-a distanțat inclusiv la 26 de puncte, suficient să nu aibă emoții până la final.

„Trebuie să rămânem cu picioarele pe pământ”

„Din nou un meci bun în care am avut intensitate, cred că am controlat jocul în mare măsură. Sunt foarte fericit pentru felul în care ne-am prezentat. Trebuie să rămânem cu picioarele pe pământ, urmează acum cel mai important moment al sezonului, și anume finala Ligii Naționale”, a declarat Mihai Silvășan, antrenor U-Banca Transilvania.

În ultimul act al campionatului național, baschetbaliștii clujenii vor juca împotriva echipei învingătoare din cealaltă semifinală, care se dispută între CSO Voluntari și CSM CSU Oradea. Miercuri, de la ora 19:00, va avea loc cea de-a treia partidă a seriei, pe terenul echipei din Voluntari.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax