CULTURA
Noi, cei din linia a doua: Venczel Péter (regizor tehnic, compozitor): Totul este ca un lego făcut din coregrafie și MUZICĂ
„Sunetele sunt culorile care pictează aerul”, spunea Ennio Morricone. Pentru Venczel Péter, întreaga carieră e o expoziție de tablouri pictate cu sunete.
Venczel Péter a fost un pianist de excepție. Înainte de a veni la Opera Maghiară a cântat în trupe precum, Kappa, Rodion GA, Compact sau Semnal M. A terminat liceul agricol, secția veterinară, a fost „sora veselă la spitalul de cai”, după cum se autocaracterizează.
Noi, cei din linia a doua: Venczel Péter (regizor tehnic, compozitor): Totul este ca un lego făcut din coregrafie și MUZICĂ
Apoi a terminat teatrologia, are un master internațional de film, brainstorming și regie, are un doctorat în film și teatru, a mai terminat psihologia, are diplomă de maestru de sunet obținută la Conservator și este și impresar artistic.
„M-ar tenta la un moment dat să devin și producător de film. Mi-am amenajat la țară o căsuță pe care am umplut-o de scule. Doamna mea m-a amenințat că dacă mai aduc aparatură acasă, ea se mută”, spune, râzând, Péter.
A investit în prima lui clapă, un Juno 106, 80.000 de lei. Asta în anii 80. Acum are 13 clape, în care a băgat „două case sau trei Merțane”.
Este angajat la Opera Maghiară din Cluj-Napoca de 36 de ani. A fost pentru început la cor, apoi a devenit artist liric cu obligațiuni de a face roluri de cabotin. În prezent ocupă funcția de regizor tehnic sau regizor de culise, cum i se mai spune.
Ce face un regizor tehnic?
„Este practic, cea mai grea meserie. Față de teatru unde e ceva mai simplu, la teatrele muzicale și operă ai de coordonat vreo 250 de oameni. Tehnic, ștăngi, lumini… tot tot tot coordonezi tu. Podarul, intrările, nimeni nu mișcă fără acceptul regizorului tehnic. Totul e pe timeline. Spre deosebire de teatru, unde mai poți corecta din jocul scenic, aici trebuie să ții cont de „boabe”, adică de partitura muzicală. Dacă ai greșit o măsură, se dărâmă totul, ca la domino”, spune Péter.
Cooperativa „Ochiul și timpanul” ar descrie foarte bine activitatea unui regizor de culise. Asta pentru că trebuie să ai control vizual permanent atât cu scena cât și cu personalul auxiliar, dar și să asculți muzica.
„Trebuie să fii foarte atent, mai ales la balet sau la operele moderne, contemporane, Bartok ori Debussy. Facem regia de culise din extras de pian, că dacă am face din partitură, am răsfoi din secundă în secundă. Totul este ca un lego făcut din coregrafie și muzică”, spune Péter.
Sunt trei regizori tehnici la Opera Maghiară. Înainte erau doi, ceea ce era foarte puțin raportat la punerile în scenă grandioase din prezent.
„Imaginați-vă că un regizor tehnic are un tahometru, exact ca șoferii de TIR”
„Suntem operă de repertoriu. Nu facem, de exemplu, un Rigoletto pe care îl jucăm un an de zile. Avem mult mai multe spectacole montate și e dificil, pentru că trebuie să împărțin scena cu Teatrul Maghiar, la fel ca și colegii de la Opera Română. Vă dați seama, montează decorul, demontează decorul, pentru că a doua zi intră teatrul. Cu asta nu sunt obișnuiți regizorii de afară, ca atare, uneori merge mai greu cu repetițiile. Este vorba până la urmă de managementul timpului”, mărturisește Péter.
Sunt mulți, sunt puțini trei regizori tehnici? Dac-ar fi să ne luăm după Péter, sunt puțini, având în vedere că, de exemplu, teatrul Erkel din Budapesta are 24.
„Imaginați-vă că un regizor tehnic are un tahometru, exact ca șoferii de TIR. Dacă ești obosit, inevitabil greșești. Și ca să păstrăm analogia, și la noi o greșeală poate fi fatală. Vă dau exemplu un caz din Moscova, când o balerină a murit după ce i-a căzut în cap un decor, din cauza neatenției. Dacă las o cruce de două tone pe un grup de balerini, i-am rezolvat. Acesta e motivul pentru care trebuie să fii odihnit”, spune Péter.
În funcție de complexitate, există patru tipuri de spectacole: categoria A, spectacolul oratoric, de concert în care nu sunt deloc mișcări de ștăngi, sunt trei-patru memorii de lumini, ca urmare, nu prea există condiții de a face gafe. „Chem soliștii, pornesc protocoalele, ridic cortina, am desfășurătorul și cam gata. În acest caz, dacă se îmbolnăvește celălalt regizor, pot prelua eu sarcinile lui ad-hoc”, spune Péter.
Categoria B reprezintă operetele ușoare, la care deasemenea poate prelua din mers regia. „Cel mult mai arunc un ochi pe desfășurător în pauze”.
Spectacolele de categoria C și D implică, musai, din cauza complexității, cel puțin o repetiție generală pentru regizorul care trebuie să preia munca altuia. „Dacă am acceptat să-mi suplinesc colegul, răspunderea este a mea”, mai spune Péter.
„Cine a zis că eu sunt normal?”
Cel mai greu spectacol pentru el a fost „Luisa Miller” de Verdi.
„Făceam atunci în trei săptămâni o trilogie a lui Verdi după Schiller. Totul era conceput pe sistem modular, mă refer la decor, același pentru toate trei piesele. Au fost trei regizori cu asistenți cu tot, din Ungaria. Niciunul nu știa „boabele”, adică muzică, așa că le-am pasat lor capitolul lumini, ca să ne mai decongestioneze pe noi.
Premierele celor trei spectacole au avut loc la Budapesta. Când să se joace la noi, mă refer acum la cea de care mă ocupam eu, în dimineața premierei sunt anunțat că asistenta de regie nu mai vine la Cluj. Un regizor tehnic normal la cap nu ar fi acceptat să preia el totul. Dar cine a zis că eu sunt normal?
La un pupitru de regie de culise ai comunicare separată cu podarul, cu toată instituția, apoi doar cu cabinele, cu sunetul și cu tehnicul. I-am anunțat pe toți, actori, balet, tehnic, sunet și lumini că, având în vedere că fac regia pentru prima dată la acest spectacol, o să comunic cu absolut toți de fiecare dată, neavând timp să fac intercom separat cu fiecare grup.
Atunci am făcut o greșeală: la o secvență trebuia să fie aprins reflectorul 47 însă pe scenă la acel moment era beznă. Am transmis să înceapă iluminarea cu 48 apoi să-i dea full la 47. Am scos-o cumva. Problema era că la acest spectacol erau memorate vreo 300 de poziții de lumini față de maximum 80 câte erau la un spectacol obișnuit, semn că regizorul artistic habar n-avea ce înseamnă un spectacol muzical. Discotecă, ce mai…”, spune Péter.
L-am întrebat pe Péter care sunt operele lui preferate?
„Păi sunt mai multe… Îmi plac operele lui Puccini, toate montările, majoritatea aparținându-i maestrului Hero Lupescu, a fost o onoare să lucrez cu dânsul. Îmi plac și musicalurile și, bineînțeles, piesele mele (râde). Mathias Rex este opera rock cu cele mai vechi state de serviciu, din 1996, apoi Alibaba, un musical, Mogâldeața, un alt musical cu drăcușori și Cocoșatul de la Notre Dame, un spectacol premiat”, spune Péter.
„Dune este un film în care coloana sonoră domină tempoul peliculei”
Pe lângă partea cu regizatul, Péter compune și muzică de teatru și film. Are peste 200 de lucrări mari. Pe lângă asta se ocupă și cu sounddesignul și cu ingineria de sunet. Este și profesor la UBB Cluj unde predă bazele sunetului, tehnica audio care conține elemente de acustică și electroacustică, electrotehnică și procesarea sunetului. Predă și cursuri de sounddesign, pe care, din păcate, se pune prea puțină bază, având în vedere că la noi se predă un semestru, în timp ce afară cursul ține 4 ani plus 2 de specializare.
„În film sunt trei spații de bază: apropiat, distant și background. Coloana sonoră este alcătuită din 6 elemente: dialog, muzică, zgomote, atmosferă, efecte speciale și liniște. Liniștea, folosită la momentul potrivit, are același impact ca muzica în coloana sonoră a unui film. Sounddesigner-ul jonglează cu toate aceste elemente și de talentul lui depinde soarta unui film”, explică Péter.
A compus muzica lungmetrajului „Liniștea”, regizat de Urmánczi Jenő , în care a și jucat. Întrebat de compozitorii de muzică de film preferați, Péter a spus: „John Williams pe locul întâi, apoi Hans Zimmer și James Horner. Pe Zimmer l-am văzut live… Am avut un catharsis, mamă-mamă. Și apropo de Zimmer, vreau să-ți spun că Dune este un film în care coloana sonoră domină tempoul peliculei”.
Așezat la clape, la „biroul” lui, între instrumente, calculatoare, pupitre, console, monitoare, microfoane și alte gadgeturi, toate „pensule” pentru culorile care pictează aerul, Venczel Péter este omul pe care nu-l vezi, dar îl „simți” în spatele produsului, al spectacolului, al performanței muzicale și actoricești. Este acolo, în linia a doua…
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Dorel Tamaș, fostul proprietar al Hotelului Continental din Cluj-Napoca, urmărit internațional 13 ani, a SCĂPAT de închisoare
Milionarul ardelean Dorel Tamaș, în vârstă de 55 de ani, fost proprietar al Hotelului Continental din Cluj-Napoca și urmărit internațional timp de 13 ani, a scăpat de închisoare prin prescriere. Acesta ar fi locuit în Dubai în toată această perioadă.
Tamaș a depus recent la Curtea de Apel Târgu Mureș o „contestație la executare”, prin care solicită instanței de judecată să constate ca prescrisă executarea pedepsei de 4 ani de închisoare în regim de detenție, la care a fost condamnat în 2015, scrie Libertatea.
Dorel Tamaș, fostul proprietar al Hotelului Continental din Cluj-Napoca, urmărit internațional 13 ani, a SCĂPAT de închisoare
Conform Codului Penal, termenul de prescriere a executării pedepselor este de 5 ani, plus durata condamnării, dar nu mai mult de 15 ani. Tamaș a fost condamnat definitiv în 29 octombrie 2015, iar executarea s-a prescris la sfârșitul lunii octombrie 2024, scrie Libertatea.
La începutul anilor 2000, Tamaș a intrat în topul celor mai bogaţi români, cu o avere estimată la circa 10 milioane de dolari. Dorel Tamaș a fost înainte de 1989 sportiv de performanţă, obţinând titlul de campion naţional la judo. Acest lucru i-a permis să plece şi la competiţii din străinătate, reuşind să strângă încă de pe atunci bani, aducând în țară mărfuri de contrabandă.
„Dosarul a fost instrumentat de DNA”
Prima lui investiţie importantă a fost fabrica de încălţăminte Ardeleana. La vremea respectivă, la mijlocul anilor ‘90, societatea din Alba Iulia era principalul competitor al firmei Clujana pe piaţa de încălţăminte din România. Ulterior a intrat şi în afaceri cu mezeluri. Toate societăţile acestuia au ajuns, în final, în faliment cu datorii uriașe. În 2011 a fost arestat preventiv în lipsă pentru înşelăciune, mandatul nefiind pus niciodată în executare.
Dosarul a fost instrumentat de DNA şi, bănuind decizia justiţiei, a fugit din ţară. Peste 4 ani avea să fie condamnat definitiv la închisoare în regim de detenţie. Se bănuiește că s-ar fi ascuns, în toată această perioadă, în Dubai.
Prin intermediul firmei Ardeleana, Dorel Tamaș a cumpărat Hotelul Continental din Cluj-Napoca. Mandatul de arest şi condamnarea din 2015 au avut legătură cu vânzarea frauduloasă a acestui hotel. Omul de afaceri a fost acuzat de procurorii DNA că a vândut clădirea provocând un prejudiciu de două milioane de euro unei societăţi comerciale.
„În cursul anilor 2001 şi 2003, a fost solicitată retrocedarea imobilului”
În 14 mai 2008, între Tamaş, în calitate de administrator al SC Ardeleana SA, şi o societate comercială din Cluj-Napoca a fost încheiat un antecontract de vânzare-cumpărare cu privire la vânzarea clădirii. Preţul tranzacţiei a fost stabilit la 10 milioane de euro, din care a fost achitată suma de două milioane de euro cu titlu de avans, diferenţa urmând să fie plătită la finalizarea vânzării.
Tamaş le-a ascuns însă viitorilor proprietari faptul că, în cursul anilor 2001 şi 2003, a fost solicitată retrocedarea imobilului de către Colegiul Reformat Debrecen şi, separat, de către Eparhia Reformată din Ardeal.
Viitorii cumpărători nu știau nici că proprietarul imobilului, SC Ardeleana SA, îşi asumase obligaţia de a închiria locuri de parcare de la Primăria municipiului Cluj-Napoca, obligaţie care ar fi revenit cumpărătorilor după perfectarea vânzării.
„Tamaș a refuzat să restituie avansul încasat”
După încasarea avansului de două milioane de euro, pentru a ascunde provenienţa ilicită a acestei sume, Tamaş şi-a însuşit suma totală de 702.750 de lei sub pretextul că plăteşte salariile a doi angajaţi şi a achitat un credit de 1.488.406 euro.
Ulterior, afacerea nu a mai putut fi perfectată, iar Tamaș a refuzat să restituie avansul încasat. Clădirea a rămas însă în proprietatea societății Ardeleana SA Alba Iulia. Hotelul avea atunci trei stele şi dispunea de 45 de camere. Fără investiții, a ajuns într-un stadiu avansat de degradare.
Clădirea a fost vândută de lichidatorul firmei din Alba Iulia, în 2013, către societatea Napocamin Cluj-Napoca, deținută de omul de afaceri clujean Ioan Bene. Lucrurile nu au mai avansat, firma acestuia fiind aproape de faliment.
Foto: Alba24.ro
EVENIMENT
AVERTIZARE de vreme rea la Cluj. Vânt puternic și precipitații. Ninsoare și viscol la munte
Administrația Națională de Meteorologie a emis noi avertizări de vreme rea pentru toată țara, inclusiv județul Cluj. În zona montană va ninge viscolit.
Pentru județul Cluj, ANM a emis două avertizări, între care un cod portocaliu pentru zona montană înaltă.
AVERTIZARE de vreme rea la Cluj. Zăpadă de peste 30 de centimetri în zona montană înaltă
Meteorolgii au emis o avertizare cod portocaliu pentru zona de munte a județului Cluj, valabil până vineri, 22 noiembrie, ora 20.00.
În zona înaltă vântul va sufla tare, cu rafale de 80 – 120 de kilometri pe oră. Va ninge viscolit, se va depune strat de zăpadă consistent, local de peste 30 de centimetri, va fi vizibilitate foarte redusă și zăpada troienită.
Atenție! Depuneri de polei
Intensificări ale vântului, ninsori, precipitații mixte și polei se vor semnala în tot județul Cluj începând de joi, 21 noiembrie, ora 23.00 și până vineri, 22 noiembrie, la ora 20.00.
Astfel, potrivit meteorologilor, vântul va bate cu viteze de 50-70 de kilometri pe oră. În tot județul vor fi precipitații mixte, pe arii restrânse cu depuneri de polei.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj
Duminică, 24 noiembrie, are loc primul tur de scurtin al alegerilor prezidențiale.
Clujenii care nu au încă un act de identitate valabil, necesar pentru a-și exercita dreptul la vot, îl vor putea ridica inclusiv duminică, în ziua scrutinului.
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor (DJEP) Cluj, anunță persoanele cu drept de vot, interesate de obținerea documentelor de identitate, că își adaptrează programul cu publicul, astfel încât să fie rezolvate în mod operativ solicitările privind eliberarea acestora.
Program special de lucru la Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor este următorul:
- Sâmbătă, 23 noiembrie 2024 – între orele 8.00 – 16.00
- Duminică, 24 noiembrie – între orele 7.00 – 19.00 pentru depunerea documentelor în vederea eliberării actelor de identitate și între orele 7.00 – 21.00 pentru eliberări acte de identitate.
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Cluj recomandă cetăţenilor care şi-au depus actele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate sau a cărţii de identitate provizorii, ale căror documente sunt emise şi neridicate, să se deplaseze la sediul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi, pentru ridicarea actelor de identitate, în vederea exercitării dreptului de vot.
Informaţii suplimentare pot fi obținute AICI.
ECONOMIE
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.
Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.
”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”
PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.
Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.