ACTUALITATE
Minivacanțele anului 2024. În ce situații speciale primesc salariații zile libere plătite
Miercuri, 24 ianuarie, Ziua Unirii Principatelor Române este prima zi de sărbătoare legală în care nu se lucrează din acest an.
Dar zile libere vor fi pe tot parcursul anului, inclusiv minivacanțe pentru angajați și pentru copiii care merg la școală.
Minivacanțele anului 2024. În ce situații speciale primesc salariații zile libere plătite
„Mica Unire” se sărbătorește miercuri și nu vom avea parte de o micivacanță, dar este zi liberă pentru angajați, profesori și elevi, potrivit Alba24.ro.
Prima minivacanță care urmează în anul 2024, va fi abia în luna mai. Atunci, românii vor avea șase zile libere, pentru că sărbătoarea de 1 Mai este legată de cea a Paștelui, la care se adaugăo zi-punte dată de Guvern.
Va fi liber miercuri, în 1 mai, joi 2 mai (zi-punte) și în 3-6 mai, adică Vinerea mare, sâmbăta dinaintea Paștelui, apoi prima și a doua zi de Paște.
Alte minivacanțe în 2024
Următoarea minivacanță va fi de Rusalii. Vor fi trei zile libere, cele două de weekend – 22-23 iunie și a doua zi de Rusalii, 24 iunie.
1 Iunie, Ziua copilului, este sâmbătă, în acest an.
Urmează minivacanța de Sfânta Maria, care va fi de 4 zile. 15 august este joia, vineri este zi-punte dată de Guvern, iar apoi urmează weekendul.
Ziua Națională și Sfântul Andrei vor fi în weekend, iar ziua de Crăciun va fi miercurea.
Zile libere în anul 2024, începâncu cu 24 ianuarie:
- miercuri, 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române (Mica Unire)
- miercuri, 1 mai – Ziua Muncii
- joi, 2 mai – zi liberă decisă de Guvern
- vineri, 3 mai – Vinerea Mare
- duminică, 5 mai – Paștele ortodox
- luni, 6 mai – A doua zi de Paște ortodox (minivacanță de 6 zile 1-6 mai)
- sâmbătă, 1 iunie – Ziua copilului
- duminică, 23 iunie – Rusaliile
- luni, 24 iunie – A doua zi de Rusalii
- joi, 15 august – Adormirea Maicii Domnului (Sfânta Maria)
- vineri, 16 august – zi liberă decisă de Guvern (minivacanță 15-18 august, 4 zile)
- sâmbătă, 30 noiembrie – Sfântul Andrei
- duminică, 1 decembrie – Ziua Națională
- miercuri, 25 decembrie – Crăciunul
Zile libere în învățământ
Pe lângă zilele libere menționate mai sus, cadrele didactice beneficiază de încă 2 zile libere legale.
Conform Contractului Colectiv de Muncă la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar, dascălii au zi liberă și a treia zi de Paște, precum și pe 5 octombrie, când e Ziua Mondială a Educației.
În plus, pentru fiecare din cele trei sărbători religioase anuale, declarate astfel de către cultele religioase legale, altele decît cele creștine, cadrele didactice aparținând acestor culte beneficiază de câte două zile libere.
Zile libere pentru situații speciale
Salariații pot primi zile libere plătite pentru evenimente speciale în familie sau pentru alte situații după cum urmează:
- căsătoria salariatului – 5 zile (cinci zile lucrătoare)
- nașterea unui copil – 5 zile (cinci zile lucrătoare). La acestea se pot adăuga alte 10 zile libere (zece zile lucrătoare) dacă angajatul a urmat un curs de puericultură (concediu paternal)
- căsătoria unui copil – 3 zile
- schimbarea locului de muncă cu schimbarea domiciliului/reședinței – 5 zile (lucrătoare)
- la decesul sotului, copilului, parintilor, socrilor – 3 zile
- la decesul bunicilor, fratilor, surorilor – 1 zi
- schimbarea domiciliului în aceeași localitate– 3 zile lucrătoare
- îngrijirea sănătății copilului – 1 zi (pentru familiile cu 1 sau 2 copii) și 2 zile (pentru familiile cu cel puțin 3 copii)
În situațiile în care evenimentele de mai sus apar în timpul efectuării concediului de odihnă acesta se suspendă și va continua după efectuarea zilelor libere plătite.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Proiectul național „Învie Tradiția”, cel mai mare magazin de artă populară, întâmpină ca de obicei sărbătorile magice ale Crăciunului într-un mod special, prin organizarea Târgului de Crăciun.
Cei care doresc să cumpere produse artizanale românești, creații ale meșteșugarilor locali tinerilor creatori, atent alese, la prețuri corecte, o pot face fie la showroom-ul „Învie Tradiția” aflat în București, strada Mihai Eminescu, nr. 142, fie prin intermediul Târgului de Crăciun „Învie Tradiția”.
Mii de produse ale MEȘTERILOR populari la Târgul de Crăciun „Învie Tradiția”
„Am adunat din atelierele artizanilor și meșterilor populari mii de produse românești artizanale și cadouri tradiționale, pentru a cinsti obiceiurile și tradițiile, pentru ca acestea să fie transmise din generație în generație. Produse tradiționale care există în casele românilor de sute de ani: ceramică și lut, din lemn, din piele, decorațiuni și mobilier, port tradițional, obiecte de cult, suveniruri și cadouri pentru suflet”, precizează dl. Cosmin Cucoș, co-fondator „Învie Tradiția”.
În cadrul târgului, cumpărătorii pot alege dintre următoarele categorii: Bunătăți Tradiționale Românești, Obiecte din atelierele meșterilor populari, Coșuri cadou de Crăciun, Cadouri corporate, Colțul artizanilor tineri, Cadouri pentru bugete mici și Vestimentație inspirată de tradiție.
Târgul promite o experiență de neuitat, oferind vizitatorilor o gamă variată de cadouri tradiționale românești, create cu migală și pasiune de meșteri populari din cele mai renumite regiuni etnografice ale țării. Mii de obiecte unice, de la decorațiuni de Crăciun și articole vestimentare inspirate de portul popular, până la bunătăți culinare specifice sărbătorilor sunt disponibile pentru cei care doresc să aducă spiritul autentic al României în casele lor.
Organizatorii oferă și o zonă specială pentru cadourile corporate, ideale pentru companiile care doresc să îmbine tradiția cu eleganța în darurile oferite partenerilor de afaceri și angajaților. Cu o varietate de coșuri cadou și pachete personalizabile se oferă soluții adaptate pentru fiecare buget și preferință.
„Învie Tradiția” este un proiect național care susține meșterii populari și producătorii locali, contribuind la promovarea și perpetuarea meșteșugurilor tradiționale românești. Cu fiecare ediție a târgului, „Învie Tradiția” aduce în prim-plan frumusețea artei populare și creează o punte între trecut și prezent, oferind o nouă piață de desfacere pentru produsele autentice.
EVENIMENT
Au fost PROBLEME cu Facebook, Instagram și WhatsApp, miercuri seara. Numeroși utilizatori au fost AFECTAȚI
Facebook, Instagram și WhatsApp nu au putut fi accesate sau au funcționat cu greutate. Incidentul s-a produs miercuri. Au fost afectați numeroși utilizatori, în special din Europa și SUA.
Facebook și Instagram nu au funcționat miercuri, afectând mii de utilizatori din Statele Unite ale Americii, potrivit site-ului Downdetector.com. Sincope în funcționare au fost resimțite și în țara noastră.
Au fost PROBLEME cu Facebook, Instagram și WhatsApp, miercuri seara. Numeroși utilizatori au fost AFECTAȚI
Au fost peste 100.000 de incidente de plângeri legate de Facebook și peste 70.000 cu privire la Instagram, într-o avarie care în SUA a început în jurul prânzului.
WhatsApp, aplicația de mesagerie a Meta, a picat și ea, afectând cel puțin 12.000 de utilizatori, potrivit Reuters.
Unii utilizatori de Facebook și Instagram au anunțat problema pe platforma rivală X. Platformele s-au mai confruntat cu probleme în acest an.
EVENIMENT
U-BT – JL Bourg, 89-86. VICTORIE importantă pentru clujeni în BKT EuroCup, în fața finalistei din 2024
U-BT Cluj a învins, miercuri seara în BTarena, finalista din 2024 JL Bourg, scor 89-86, în etapa a XI-a a BKT EuroCup și a ajuns la a şasea victorie din grupa B şi prima cu formaţia franceză, după șase meciuri directe. La partidă au asistat 7.023 de spectatori.
Pentru U-BT Cluj principalii marcatori au fost Simpson 27 puncte, Stephens 17, Orelik 14, Guzman 12, iar pentru JL Bourg, Castaneda 17, Kokila 12, Pansa 10, Usher 10.
U-BT – JL Bourg, 89-86. VICTORIE importantă pentru clujeni în BKT EuroCup, în fața finalistei din 2024
Pe 18 decembrie, U-BT Cluj va juca în deplasare cu Valencia Basket.
EVENIMENT
Aeroportul Internațional Cluj va evalua sisteme avansate care îmbunătățesc fluxul de pasageri sau manipularea bagajelor
Aeroportul Internațional Cluj colaborează cu SITA pentru a redefini inovația și sustenabilitatea aeroportuară. Astfel, la Cluj vor demara proiecte transformatoare în eficiența operațională, experiența pasagerilor și tehnologiile aviatice verzi.
Împreună cu SITA, liderul global în tehnologia transportului aerian, aeroportul din Cluj a încheiat o colaborare strategică prin semnarea unei Scrisori de Intenție (en.Letter of Intent – LOI).
Aeroportul Internațional Cluj va evalua sisteme avansate care îmbunătățesc fluxul de pasageri sau manipularea bagajelor
”Această inițiativă comună reprezintă un angajament de pionierat necesar în contracararea provocărilor tehnologice și de mediu cu care se confruntă aeroporturile, dar care pune bazele unor progrese semnificative în eficiența operațională și practicile sustenabile din domeniu”, au transmis reprezentanții aeroportului.
Proiecte pilot la Cluj
Scrisoare de intenție deschide calea pentru o serie de proiecte pilot, care vor permite Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj să testeze soluțiile avansate oferite de SITA în condiții reale. Aceste testări sunt concepute pentru a valida tehnologii care simplifică procesele aeroportuare și creează o experiență fluidă pentru pasageri. Prin aceste proiecte inițiale, Aeroportul Internațional Cluj va putea evalua sisteme avansate care îmbunătățesc fluxul de pasageri, manipularea bagajelor și eficiența energetică, sprijinind tranziția aeroportului către operațiuni sustenabile.
„Pe măsură ce industria aviației se confruntă cu cereri fără precedent pentru soluții mai inteligente și mai sustenabile, această cooperare cu Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj ne permite să aducem inovația direct în prim-planul operațiunilor aeroportuare,” a declarat Sergio Colella, Președinte pentru Europa, SITA.
„Împreună, nu doar că anticipăm viitorul călătoriilor aeriene, ci îl și creăm activ, prin proiecte care vor demonstra cum tehnologia poate transforma fiecare etapă a călătoriei pasagerilor. De la reducerea timpilor de așteptare până la diminuarea impactului asupra mediului, colaborarea noastră își propune să stabilească noi standarde care să servească drept model pentru aeroporturile din întreaga lume”, a spus și David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj.
Soluții practice pentru eficiența aeroportului
Un element central al colaborării este cercetarea și dezvoltarea personalizată peisajului operațional unic al Aeroportului Cluj. Prin abordarea unor provocări specifice, SITA și Aeroportul Cluj își propun să co-dezvolte soluții practice care să îmbunătățească eficiența aeroportului și să alinieze operațiunile la obiectivele globale de sustenabilitate. Colaborarea include, de asemenea, ateliere comune pentru schimb de cunoștințe despre tehnologii emergente și tendințe, asigurându-se că ambele părți rămân în avangarda progreselor din domeniile procesării pasagerilor, tehnologiilor mobile și biometriei.
„În primul rând, doresc să felicit SITA pentru recenta deschidere a unui nou centru de tehnologie în Cluj-Napoca, România, dedicat avansării viitorului transportului aerian prin inovație de vârf. Apreciem alegerea lor de a stabili un centru global de cercetare aici și dorim să profităm de această oportunitate pentru a colabora cu unul dintre cei mai importanți lideri în tehnologia transportului aerian, deoarece Aeroportul Internațional Cluj are printre prioritățile sale strategice investiții în soluții tehnologice inovatoare, care vor face industria noastră mai rezilientă și mai sustenabilă în anii care urmează”, a spus David Ciceo.
Responsabilitatea față de mediu este o prioritate majoră, atât SITA, cât și Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj sunt angajați să reducă amprenta ecologică a operațiunilor aeroportuare. Inițiativele de sustenabilitate includ dezvoltarea potențială a tehnologiilor aviatice verzi și a programelor de responsabilitate socială corporativă, stabilind un standard pentru practicile ecologice în industria aviației.
Despre SITA
SITA este furnizorul de soluții IT pentru industria transportului aerian, oferind soluții pentru companii aeriene, aeroporturi, aeronave și guverne. Tehnologia noastră facilitează călătoriile aeriene mai fluide, sigure, securizate și sustenabile.
Cu aproximativ 2.500 de clienți, soluțiile SITA îmbunătățesc eficiența operațională în peste 1.000 de aeroporturi, livrând totodată beneficiile avioanelor conectate către utilizatorii a peste 18.000 de aeronave la nivel global. De asemenea, SITA oferă soluții tehnologice care ajută mai mult de 70 de guverne să găsească echilibrul între securizarea granițelor și asigurarea unor călătorii fără întreruperi. Rețeaua de comunicații conectează fiecare colț al globului, iar SITA gestionează 45% din schimbul de date al comunității de transport aerian.
În 2023, inițiativa Science Based Targets (SBTi) a aprobat obiectivele SITA de reducere a emisiilor pe termen scurt și lung. Aceste obiective, bazate pe date științifice, sunt esențiale pentru ghidarea acțiunilor climatice ale companiei, vizând reducerea eficientă a emisiilor de gaze cu efect de seră. SITA dezvoltă, de asemenea, soluții care ajută industria aviației să își atingă obiectivele de reducere a emisiilor de carbon, inclusiv reducerea consumului de combustibil și creșterea eficienței operaționale.
În 2024, SITA a achiziționat Materna IPS, lider în gestionarea pasagerilor, pentru a crea cel mai puternic portofoliu de soluții pentru pasageri, destinat aeroporturilor și călătoriilor digitale. Ulterior, SITA a achiziționat ASISTIM, pentru a oferi un serviciu complet de gestionare a Centrelor de Control al Operațiunilor de Zbor pentru companiile aeriene. Compania a lansat și SmartSea, pentru a oferi industriei maritime acces la aceeași tehnologie avansată care transformă transportul aerian. Această lansare face parte din extinderea SITA în domeniile croazierelor, căilor ferate și Mobilității Aeriene Urbane, precum vertiporturile.