ADMINISTRAȚIE
Magazin Penny în Borhanci, dezbătut în comisia de urbanism. Avizat de principiu, proiectul revine în comisie cu PUD
Un nou supermarket Penny, propus de compania REWE Projektentwicklung România pe strada Borhanciului din Cluj-Napoca, a fost dezbătut în ședința de miercuri a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (CTATU). Deși Planul Urbanistic Zonal (PUZ) a primit aviz, proiectul va reveni în comisie sub forma unui Plan Urbanistic de Detaliu (PUD), cu o mobilare mai coerentă a parcelei.
O investiție necesară, dar cu probleme
Amplasat la circa 200 de metri de viitorul nod 13 al centurii metropolitane, noul magazin Penny este gândit pentru a deservi o zonă rezidențială aflată în plină expansiune, dar slab deservită din punct de vedere comercial.
Viceprimarul Dan Tarcea a subliniat importanța funcțiunii propuse: „Este absolut necesar ca oamenii care locuiesc în zonă să nu mai aglomereze intersecția Borhanci-Făgetului-Brâncuși sau să trebuiască să meargă nu știu câți kilometri ca să își poată face cumpărăturile de care au nevoie.”
Cu toate acestea, forma și înfățișarea propuse ale clădirii comerciale au atras critici ferme din partea membrilor comisiei, în special din cauza unei fațade lungi, de aproape 70 de metri, paralelă cu strada.
Critici dure din partea arhitecților din comisie
Arhitectul Voicu Bozac a descris clădirea ca fiind complet inadecvată contextului: „Este o lungime exagerată a fațadei. Un zid cu lungime infinită, fără precedent în zona Borhanci. (…) Este o abordare tipică de big-box între case, complet ruptă de contextul urban.”
Arhitectul Șerban Țigănaș a fost și mai tranșant, acuzând o lipsă de viziune arhitecturală: „Este non-arhitectură. Ceea ce spuneți, că atât s-a putut după consultări cu diverse comisii ale primăriei, nu legitimează această fațadă. Este dezavantajos și pentru utilizator, și pentru cetățean, și pentru clienții Penny. Să facem arhitectură de centru de cartier, nu de periferie.”
Acesta a cerut lărgirea trotuarului, plantarea unui aliniament consistent de arbori și eliminarea posibilității ca fațada să fie acoperită de reclame vizibile de la distanță.
Documentația urbanistică propusă includea și o parcelă de 500 mp destinată spațiului verde care urma să fie cedată domeniului public, însă arhitectul-șef Daniel Pop a atras atenția că aceasta nu se leagă cu alte spații similare din zonă și nu poate fi integrată în domeniul public: „Nu avem ce face cu spațiul verde, îl întreține beneficiarul. Caracterul rămâne public, dar nu intră în domeniul public, deoarece nu face legătura cu niciun alt spațiu.”
Pe lângă părculeț, proiectul include 57 de locuri de parcare, dintre care 6 pentru încărcare electrică, 4 pentru persoane cu dizabilități și 3 pentru „mamă și copil”. De asemenea, sunt prevăzuți 27 de arbori pe aliniamentul nordic, plus alți 23 pentru amenajarea peisagistică.
Proiectul va reveni în comisie
În urma tuturor observațiilor și a solicitării comisiei de estetică urbană, proiectul urmează să fie prezentat din nou în comisia de urbanism, reconfigurat, sub forma unui Plan Urbanistic de Detaliu, care să detalieze mai clar modul în care clădirea, parcarea, spațiul verde și circulația pietonală vor fi integrate în cartier.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






