ADMINISTRAȚIE
Locuitorii din 10 comune clujene nu au vrut cărți electronice de identitate cu cip. Cât costă?
La nivelul Direcției Județene de Evidență a Persoanelor (DJEP) Cluj au fost emise un număr de 3.611 cărți electronice de identitate în perioada 02.08.2022- 04.09.2023, iar la acestea se adaugă cele aproape 10.000 emise la nivelul municipiului Cluj-Napoca. De asemenea, se înregistrează 10 comune în care locuitorii nu au solicitat niciun document cu cip.
Potrivt DJEP Cluj, primele 3 localități din județul Cluj, altele decât muniicpiul Cluj-Napoca, cu cel mai mare număr de cărți electronice de identitate eliberate sunt comunele Florești – 618, Apahida – 358 și Baciu – 352.
De asemenea, sunt 10 comune la nivelul cărora nu au fost eliberate cărți electronice de identitate, arondate Serviciilor Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor (SPCLEP.) după cum urmează: Ploscoș, Bobâlna, Chiuiești, Mica, Aluniș, Cornești, Fizeșu Gherlii, Sânmartin, Izvorul Crișului și Săcuieu.
Pentru eliberarea cărții electronice de identitate a fost implementat un proiect pilot la nivelul Direcției de Evidența Persoanelor a municipiului Cluj-Napoca și, ulterior, la Direcția Județeană de Evidența Persoanelor Cluj, care vizează testarea funcționalităților necesare pentru generalizarea sistemului la nivel național.
De asemenea, la nivelul județului Cluj există un număr de 7 Servicii Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor la care sunt arondate unitățile administrative pe baza criteriului teritorial.
”Acest proiect, fiind în faza de testare în vederea generalizării la nivel național, nu a fost implementat la nivelul celor 7 servicii aflate în coordonarea instituției noastre, cu excepția municipiului Cluj-Napoca, astfel încât cetățenii care doresc eliberarea cărții electronice de identitate trebuie să se prezinte la instituția noastră, cei cu vârsta peste 18 ani și domiciliul pe raza județului Cluj sau la Direcția de Evidența Persoanelor a municipiului Cluj-Napoca (pentru cei cu domiciliul în mun. Cluj-Napoca sau în localitățile arondate), în urma unei programări prealabile și cu actele necesare, urmând ca după implementarea la nivel național și Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor la care aceștia sunt arondați cu domiciliul să poată elibera cărți electronice de identitate”, a transmis conducerea DJEP Cluj pentru Cluj24.
Cât costă un astfel de document
Această instituție organizează deplasări cu stația mobilă pentru preluarea cererilor pentru eliberarea actelor de identitate, la solicitarea sau a persoanelor interesate, pentru cetățenii netransportabili sau internați în unităţi sanitare ori în unităţi de ocrotire socială și pentru cei care locuiesc în localităţi izolate sau aflate la distanţe mari de serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondați.
”Menționăm că până la implementarea la nivel național a actualului program pilot de eliberare a cărții electronice de identitate și implicit a infrastructurii tehnice de preluare a documentelor, în cadrul acestor acțiuni pot fi preluate doar cereri pentru eliberarea cărților de identitate tradiționale.
Potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidență, domiciliul, reședință și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare, actul electronic de identitate se eliberează de către serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință al persoanei fizice, în baza cererii depusă personal și a documentelor cu care potrivit legii, se face dovada numelui de familie și a prenumelui, datei de naștere, stării civile, cetățeniei române, adresei de domiciliu /reședință, precum și dovada achitării contravalorii actului de identitate în valoare de 67 de lei.
Termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea cărții electronice de identitate este de până la 30 de zile de la data înregistrării cererii, iar în situații deosebite acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.
Termenul efectiv de eliberare a cărții electronice de identitate este de aproximativ 14 zile calendaristice, solicitanții fiind anunțați pe e-mail”, au precizat reprezentanții Direcției.
Costul unei cărți de identitate clasice este de 7 lei.
Care este procedura obținerii cărții electronice de identitate
Depunerea cererii pentru eliberarea cărții electronice de identitate se adresează persoanelor cu vârsta peste 18 ani și cu domiciliul pe raza județului Cluj și se realizează pe bază de programare online, accesând direct portalul rezervări carte electronică de identitate al Ministerului Afacerilor Interne, https://programare-cei.mai.gov.ro sau prin intermediul site-ului DJEP Cluj, www.djepcluj.ro, secțiunea Acasă și/sau secțiunea Evidența Persoanelor/Carte Electronică de identitate/ Programare Online în vederea depunerii documentelor.
Conform cerințelor programului privind eliberarea CEI, solicitanții se prezintă atât cu dovada programării în vederea verificării codului QR cât și cu documentele necesare conform legislației în vigoare.
Timpul alocat pentru preluarea cererilor pentru fiecare cetățean în parte este de 15 minute, cele două ghișee de preluări acte funcționând în paralel, pe baza listei de programări pentru fiecare ghișeu.
Ce acte sunt necesare
Actele necesare eliberării unei cărți electronice de identitate sunt următoarele:
- a) actul de identitate, cu excepția cazului prevăzut la art. 19 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare; (g) în cazul pierderii, furtului sau distrugerii).
- b) certificatul de naștere, original;
- c) certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original;
- d) certificatul/hotărârea judecătorească de divorț definitivă/irevocabilă, după caz, original; dacă cetățeanul nu poate prezenta ertificatul/hotărârea judecătorească de divorț, dovada statutului civil și, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiunile aplicate care să dovedească statutul civil și numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
- e) certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani care își schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
- f) extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original; (extrasul de carte funciară trebuie să fie obținut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii);
- g) documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Conform art. 60 din același act normativ, atunci când persoana care solicită eliberarea actului de identitate declară că are domiciliul într-un imobil care este proprietatea altei persoane, proprietarul, în calitate de găzduitor, trebuie să își dea consimțământul de primire în spațiu și să prezinte documentul cu care face dovada dreptului de proprietate. Consimțământul găzduitorului se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezența personalului serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.
În situația în care găzduitorul nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declarația de primire în spațiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din țară ori în fața polițistului din structurile teritoriale ale Poliției Române și cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autoritățile străine competente. Declarația găzduitorului se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărții de identitate.
Toate informațiile despre documentele necesare pentru emiterea cărții electronice de identitate se găsesc pe site-ul www.djepcluj.ro, secțiunea Evidența Persoanelor/Carte electronică de identitate.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
De la 1 ianuarie 2025, salariul minim brut pe economie se va majora. Acesta ar putea ajunge la 4.100 de lei, adică un venit net de 2.450 de lei, față de 2.363 de lei cât este în prezent.
Senatul va adopta proiectul de lege privind stabilirea unui salariu minim adecvat, în conformitate cu standardele europene.
De la 1 ianuarie 2025 se MAJOREAZĂ salariul minim pe economie la 4.100 lei brut
Printre modificările aduse se numără și stabilirea anuală a salariului minim, care va fi actualizat periodic și aplicat de la 1 ianuarie, prin hotărâre a Guvernului, după consultarea confederațiilor sindicale și patronale. Acest proces are scopul de a asigura o predictibilitate mai mare în stabilirea salariilor.
Ca o noutate, angajații vor fi plătiți și pe perioada în care se află în grevă. Formula exactă de calcul pentru salariul minim va fi emisă până la data de 12 noiembrie prin Hotărâre de Guvern.
EVENIMENT
Lista definitivă a candidaților la prezidențiale, anunțată de Biroul Electoral Central. Câți s-au înscris în cursă
Biroul Electoral Central (BEC) a anunțat joi că a constatat rămânerea definitivă a candidaturilor pentru alegerile prezidențiale din România, programate pentru 24 noiembrie 2024, primul tur, și al doilea pe 8 decembrie, arată Mediafax.
Lista definitivă a candidaților:
Formațiuni politice:
– George-Nicolae Simion – Alianța pentru Unirea Românilor
– Elena-Valerica Lasconi – Uniunea Salvați România
– Nicolae-Ionel Ciucă – Partidul Național Liberal
– Hunor Kelemen – Uniunea Democrată Maghiară din România
– Cristian-Vasile Terheș – Partidul Național Conservator Român
– Ion-Marcel Ciolacu – Partidul Social Democrat
– Silviu Predoiu – Partidul Liga Acțiunii Naționale
– Ludovic Orban – Forța Dreptei
– Sebastian-Constantin Popescu – Partidul Noua Românie
– Alexandra-Beatrice Bertalan-Păcuraru – Partidul Alternativa pentru Demnitate Națională
Candidați independenți:
– Călin Georgescu
– Mircea-Dan Geoană
– Ana Birchall
– Cristian Diaconescu
EVENIMENT
Fosta șefă a Casei Unirea, clujeanca Mariana Cotoi, arestată pentru abuz în serviciu. Prejudiciu – 45 de milioane de lei
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA) – Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore, începând cu data de joi, 10 octombrie, față de Mariana Cotoi, fost director general al Societății Naționale „Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” S.A., pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit în formă continuată. Ulterior, Tribunalul București a dispus arestarea preventivă a acesteia pentru 30 de zile.
De asemenea, au mai fost reținute trei persoane fără calitate specială, administratori ai unor societăți comerciale, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit în formă continuată.
Exercitare cu rea credință a mandatului
Potrivit procurorilor DNA, în perioada ianuarie – decembrie 2023, inculpata Mariana Cotoi, prin încălcarea dispozițiilor legale, nu ar fi realizat o bună gestiune financiară pentru asigurarea legalității, regularității, economicității, eficacității și eficienței în derularea operațiunilor, exercitându-și cu rea-credință mandatul de director general, contrar intereselor societății și în lipsa oricărei prudențe și diligențe specifice unui bun administrator în ceea ce privește încheierea contractelor și derularea operațiunilor dintre S.N. „Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” SA, pe de o parte, și mai multe societăți comerciale, pe de altă parte.
Prejudiciu 45 de milioane de lei
”Astfel, inculpata Cotoi Mariana ar fi folosit „Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” S.A. ca un intermediar între societăți care acționau ca vânzător/cumpărător, creând astfel un circuit financiar care s-a dovedit a fi fictiv și care ar fi condus la prejudicierea societății comerciale de stat, iar prin aceste demersuri, inculpata ar fi păgubit Casa Unirea S.A. cu aproximativ 45.000.000 lei.
Cu titlu de exemplu, o societate comercială ar fi lansat o ofertă prin intermediul Casei Unirea SA pentru cumpărarea unei cantități de 116.250 bidoane ulei floarea soarelui 1L, ofertă acceptată de societatea comercială administrată de inculpatul M.V.A. care s-a oferit să vândă de 23.250 sticle de ulei floarea soarelui 1L.
La data de 14.08.2023 inculpata Cotoi Mariana ar fi aprobat tranzacțiile, ocazie cu care ar fi indicat să se practice un adaos comercial de 4%.
Astfel inculpatul M.V.A. ar fi emis două facturi către „Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” S.A. în valoare totală de 315.315 lei și având ca obiect cantitatea de 23.250 sticle de ulei floarea soarelui 1L, precum și avizele de însoțire a mărfurilor, deși societatea furnizoare nu deținea aceste mărfuri și nu efectuase livrările ce au făcut obiectul celor două avize de însoțire a mărfurilor.
Ulterior, deși niciun reprezentant al Casei Unirea nu ar fi recepționat mărfurile și nici măcar nu le-a văzut pentru a se asigura cu privire la realitatea operațiunii, inculpata Cotoi Mariana ar fi confirmat operațiunile prin semnarea celor două facturi și a avizelor de însoțire a mărfurilor aferente, și chiar ar fi emis două declarații de conformitate privind salubritatea produselor”, precizează procurorii DNA care efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane.
Cine este Mariana Cotoi
Mariana Cotoi (fostă Maier) a fost membră a PSD Cluj și a fost numită în fruntea Casei Unirea în anul 2022 de fostul ministru al Agriculturii, Petre Daea.
Cotoi este absolventă a Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Cluj-Napoca, iar printre funcțiile deținute s-au numărat și cea de secretar de stat în cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației în Guvernul Ludovic Orban.
Aceasta a mai lucrat ca director în cadrul Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) Cluj, la Direcția de Agricultură și Alimentațue Cluj, dar și în consultanță.
Cotoi declara anul trecut că societatea pe care o conducea intenţina să cumpere un abator și o fabrică de procesare, dar și să deschidă un magazin în care se vor comercializa produse agroalimentare româneşti.
Casa de Comerţ Agroalimentar Unirea SA este o companie naţională înfiinţată în ianuarie 2019 cu un capital social capital social de 93 de milioane de lei (circa 19 milioane euro), din bugetul de stat, cu scopul de a valorifica producţiile agricole primare.
De asemenea, Cotoi a lucrat și la firma Ben&Ben controlată de omul de afaceri clujean Ioan Bene, cercetat și el într-un dosar de corupție.
EVENIMENT
UPDATE. Fată de 13 ani, lovită de o mașină pe o stradă din Turda. Care este starea ei de sănătate
O fată de 13 ani a fost lovită, joi, de o mașină, pe Calea Victoriei din Turda, anunță ISU Cluj.
Aceasta a fost preluată de către echipajul SMURD și transportată la spital.
”La o primă evaluare, victima era conștientă, dar prezenta multiple traumatisme”, au spus pompierii.
Poliția Cluj despre accident
Polițiștii au precizat că accidetul fost înregistrat pe strada Calea Victoriei din municipiul Turda iar din primele cercetări efectuate la fața locului a rezultat că, un bărbat, de 46 de ani, care circula cu autoturismul înspre municipiul Câmpia Turzii, ar fi accidentat o minoră de 13 ani, aflată în traversarea părții carosabile prin loc neamenajat.
”În urma impactului, minora a necesitat îngrijiri medicale de specialitate.
Testarea conducătorului auto cu aparatul etilotest a indicat rezultat negativ.
În cauză se efectuează cercetări pentru stabilirea tuturor împrejurărilor”, au precizat polițiștii.