ADMINISTRAȚIE
Locuitorii din 10 comune clujene nu au vrut cărți electronice de identitate cu cip. Cât costă?
La nivelul Direcției Județene de Evidență a Persoanelor (DJEP) Cluj au fost emise un număr de 3.611 cărți electronice de identitate în perioada 02.08.2022- 04.09.2023, iar la acestea se adaugă cele aproape 10.000 emise la nivelul municipiului Cluj-Napoca. De asemenea, se înregistrează 10 comune în care locuitorii nu au solicitat niciun document cu cip.
Potrivt DJEP Cluj, primele 3 localități din județul Cluj, altele decât muniicpiul Cluj-Napoca, cu cel mai mare număr de cărți electronice de identitate eliberate sunt comunele Florești – 618, Apahida – 358 și Baciu – 352.
De asemenea, sunt 10 comune la nivelul cărora nu au fost eliberate cărți electronice de identitate, arondate Serviciilor Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor (SPCLEP.) după cum urmează: Ploscoș, Bobâlna, Chiuiești, Mica, Aluniș, Cornești, Fizeșu Gherlii, Sânmartin, Izvorul Crișului și Săcuieu.
Pentru eliberarea cărții electronice de identitate a fost implementat un proiect pilot la nivelul Direcției de Evidența Persoanelor a municipiului Cluj-Napoca și, ulterior, la Direcția Județeană de Evidența Persoanelor Cluj, care vizează testarea funcționalităților necesare pentru generalizarea sistemului la nivel național.
De asemenea, la nivelul județului Cluj există un număr de 7 Servicii Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor la care sunt arondate unitățile administrative pe baza criteriului teritorial.
”Acest proiect, fiind în faza de testare în vederea generalizării la nivel național, nu a fost implementat la nivelul celor 7 servicii aflate în coordonarea instituției noastre, cu excepția municipiului Cluj-Napoca, astfel încât cetățenii care doresc eliberarea cărții electronice de identitate trebuie să se prezinte la instituția noastră, cei cu vârsta peste 18 ani și domiciliul pe raza județului Cluj sau la Direcția de Evidența Persoanelor a municipiului Cluj-Napoca (pentru cei cu domiciliul în mun. Cluj-Napoca sau în localitățile arondate), în urma unei programări prealabile și cu actele necesare, urmând ca după implementarea la nivel național și Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor la care aceștia sunt arondați cu domiciliul să poată elibera cărți electronice de identitate”, a transmis conducerea DJEP Cluj pentru Cluj24.
Cât costă un astfel de document
Această instituție organizează deplasări cu stația mobilă pentru preluarea cererilor pentru eliberarea actelor de identitate, la solicitarea sau a persoanelor interesate, pentru cetățenii netransportabili sau internați în unităţi sanitare ori în unităţi de ocrotire socială și pentru cei care locuiesc în localităţi izolate sau aflate la distanţe mari de serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondați.
”Menționăm că până la implementarea la nivel național a actualului program pilot de eliberare a cărții electronice de identitate și implicit a infrastructurii tehnice de preluare a documentelor, în cadrul acestor acțiuni pot fi preluate doar cereri pentru eliberarea cărților de identitate tradiționale.
Potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidență, domiciliul, reședință și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare, actul electronic de identitate se eliberează de către serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință al persoanei fizice, în baza cererii depusă personal și a documentelor cu care potrivit legii, se face dovada numelui de familie și a prenumelui, datei de naștere, stării civile, cetățeniei române, adresei de domiciliu /reședință, precum și dovada achitării contravalorii actului de identitate în valoare de 67 de lei.
Termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea cărții electronice de identitate este de până la 30 de zile de la data înregistrării cererii, iar în situații deosebite acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.
Termenul efectiv de eliberare a cărții electronice de identitate este de aproximativ 14 zile calendaristice, solicitanții fiind anunțați pe e-mail”, au precizat reprezentanții Direcției.
Costul unei cărți de identitate clasice este de 7 lei.
Care este procedura obținerii cărții electronice de identitate
Depunerea cererii pentru eliberarea cărții electronice de identitate se adresează persoanelor cu vârsta peste 18 ani și cu domiciliul pe raza județului Cluj și se realizează pe bază de programare online, accesând direct portalul rezervări carte electronică de identitate al Ministerului Afacerilor Interne, https://programare-cei.mai.gov.ro sau prin intermediul site-ului DJEP Cluj, www.djepcluj.ro, secțiunea Acasă și/sau secțiunea Evidența Persoanelor/Carte Electronică de identitate/ Programare Online în vederea depunerii documentelor.
Conform cerințelor programului privind eliberarea CEI, solicitanții se prezintă atât cu dovada programării în vederea verificării codului QR cât și cu documentele necesare conform legislației în vigoare.
Timpul alocat pentru preluarea cererilor pentru fiecare cetățean în parte este de 15 minute, cele două ghișee de preluări acte funcționând în paralel, pe baza listei de programări pentru fiecare ghișeu.
Ce acte sunt necesare
Actele necesare eliberării unei cărți electronice de identitate sunt următoarele:
- a) actul de identitate, cu excepția cazului prevăzut la art. 19 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare; (g) în cazul pierderii, furtului sau distrugerii).
- b) certificatul de naștere, original;
- c) certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original;
- d) certificatul/hotărârea judecătorească de divorț definitivă/irevocabilă, după caz, original; dacă cetățeanul nu poate prezenta ertificatul/hotărârea judecătorească de divorț, dovada statutului civil și, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiunile aplicate care să dovedească statutul civil și numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
- e) certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani care își schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
- f) extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original; (extrasul de carte funciară trebuie să fie obținut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii);
- g) documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Conform art. 60 din același act normativ, atunci când persoana care solicită eliberarea actului de identitate declară că are domiciliul într-un imobil care este proprietatea altei persoane, proprietarul, în calitate de găzduitor, trebuie să își dea consimțământul de primire în spațiu și să prezinte documentul cu care face dovada dreptului de proprietate. Consimțământul găzduitorului se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezența personalului serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.
În situația în care găzduitorul nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declarația de primire în spațiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din țară ori în fața polițistului din structurile teritoriale ale Poliției Române și cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autoritățile străine competente. Declarația găzduitorului se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărții de identitate.
Toate informațiile despre documentele necesare pentru emiterea cărții electronice de identitate se găsesc pe site-ul www.djepcluj.ro, secțiunea Evidența Persoanelor/Carte electronică de identitate.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Dorel Tamaș, fostul proprietar al Hotelului Continental din Cluj-Napoca, urmărit internațional 13 ani, a SCĂPAT de închisoare
Milionarul ardelean Dorel Tamaș, în vârstă de 55 de ani, fost proprietar al Hotelului Continental din Cluj-Napoca și urmărit internațional timp de 13 ani, a scăpat de închisoare prin prescriere. Acesta ar fi locuit în Dubai în toată această perioadă.
Tamaș a depus recent la Curtea de Apel Târgu Mureș o „contestație la executare”, prin care solicită instanței de judecată să constate ca prescrisă executarea pedepsei de 4 ani de închisoare în regim de detenție, la care a fost condamnat în 2015, scrie Libertatea.
Dorel Tamaș, fostul proprietar al Hotelului Continental din Cluj-Napoca, urmărit internațional 13 ani, a SCĂPAT de închisoare
Conform Codului Penal, termenul de prescriere a executării pedepselor este de 5 ani, plus durata condamnării, dar nu mai mult de 15 ani. Tamaș a fost condamnat definitiv în 29 octombrie 2015, iar executarea s-a prescris la sfârșitul lunii octombrie 2024, scrie Libertatea.
La începutul anilor 2000, Tamaș a intrat în topul celor mai bogaţi români, cu o avere estimată la circa 10 milioane de dolari. Dorel Tamaș a fost înainte de 1989 sportiv de performanţă, obţinând titlul de campion naţional la judo. Acest lucru i-a permis să plece şi la competiţii din străinătate, reuşind să strângă încă de pe atunci bani, aducând în țară mărfuri de contrabandă.
„Dosarul a fost instrumentat de DNA”
Prima lui investiţie importantă a fost fabrica de încălţăminte Ardeleana. La vremea respectivă, la mijlocul anilor ‘90, societatea din Alba Iulia era principalul competitor al firmei Clujana pe piaţa de încălţăminte din România. Ulterior a intrat şi în afaceri cu mezeluri. Toate societăţile acestuia au ajuns, în final, în faliment cu datorii uriașe. În 2011 a fost arestat preventiv în lipsă pentru înşelăciune, mandatul nefiind pus niciodată în executare.
Dosarul a fost instrumentat de DNA şi, bănuind decizia justiţiei, a fugit din ţară. Peste 4 ani avea să fie condamnat definitiv la închisoare în regim de detenţie. Se bănuiește că s-ar fi ascuns, în toată această perioadă, în Dubai.
Prin intermediul firmei Ardeleana, Dorel Tamaș a cumpărat Hotelul Continental din Cluj-Napoca. Mandatul de arest şi condamnarea din 2015 au avut legătură cu vânzarea frauduloasă a acestui hotel. Omul de afaceri a fost acuzat de procurorii DNA că a vândut clădirea provocând un prejudiciu de două milioane de euro unei societăţi comerciale.
„În cursul anilor 2001 şi 2003, a fost solicitată retrocedarea imobilului”
În 14 mai 2008, între Tamaş, în calitate de administrator al SC Ardeleana SA, şi o societate comercială din Cluj-Napoca a fost încheiat un antecontract de vânzare-cumpărare cu privire la vânzarea clădirii. Preţul tranzacţiei a fost stabilit la 10 milioane de euro, din care a fost achitată suma de două milioane de euro cu titlu de avans, diferenţa urmând să fie plătită la finalizarea vânzării.
Tamaş le-a ascuns însă viitorilor proprietari faptul că, în cursul anilor 2001 şi 2003, a fost solicitată retrocedarea imobilului de către Colegiul Reformat Debrecen şi, separat, de către Eparhia Reformată din Ardeal.
Viitorii cumpărători nu știau nici că proprietarul imobilului, SC Ardeleana SA, îşi asumase obligaţia de a închiria locuri de parcare de la Primăria municipiului Cluj-Napoca, obligaţie care ar fi revenit cumpărătorilor după perfectarea vânzării.
„Tamaș a refuzat să restituie avansul încasat”
După încasarea avansului de două milioane de euro, pentru a ascunde provenienţa ilicită a acestei sume, Tamaş şi-a însuşit suma totală de 702.750 de lei sub pretextul că plăteşte salariile a doi angajaţi şi a achitat un credit de 1.488.406 euro.
Ulterior, afacerea nu a mai putut fi perfectată, iar Tamaș a refuzat să restituie avansul încasat. Clădirea a rămas însă în proprietatea societății Ardeleana SA Alba Iulia. Hotelul avea atunci trei stele şi dispunea de 45 de camere. Fără investiții, a ajuns într-un stadiu avansat de degradare.
Clădirea a fost vândută de lichidatorul firmei din Alba Iulia, în 2013, către societatea Napocamin Cluj-Napoca, deținută de omul de afaceri clujean Ioan Bene. Lucrurile nu au mai avansat, firma acestuia fiind aproape de faliment.
Foto: Alba24.ro
EVENIMENT
AVERTIZARE de vreme rea la Cluj. Vânt puternic și precipitații. Ninsoare și viscol la munte
Administrația Națională de Meteorologie a emis noi avertizări de vreme rea pentru toată țara, inclusiv județul Cluj. În zona montană va ninge viscolit.
Pentru județul Cluj, ANM a emis două avertizări, între care un cod portocaliu pentru zona montană înaltă.
AVERTIZARE de vreme rea la Cluj. Zăpadă de peste 30 de centimetri în zona montană înaltă
Meteorolgii au emis o avertizare cod portocaliu pentru zona de munte a județului Cluj, valabil până vineri, 22 noiembrie, ora 20.00.
În zona înaltă vântul va sufla tare, cu rafale de 80 – 120 de kilometri pe oră. Va ninge viscolit, se va depune strat de zăpadă consistent, local de peste 30 de centimetri, va fi vizibilitate foarte redusă și zăpada troienită.
Atenție! Depuneri de polei
Intensificări ale vântului, ninsori, precipitații mixte și polei se vor semnala în tot județul Cluj începând de joi, 21 noiembrie, ora 23.00 și până vineri, 22 noiembrie, la ora 20.00.
Astfel, potrivit meteorologilor, vântul va bate cu viteze de 50-70 de kilometri pe oră. În tot județul vor fi precipitații mixte, pe arii restrânse cu depuneri de polei.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj
Duminică, 24 noiembrie, are loc primul tur de scurtin al alegerilor prezidențiale.
Clujenii care nu au încă un act de identitate valabil, necesar pentru a-și exercita dreptul la vot, îl vor putea ridica inclusiv duminică, în ziua scrutinului.
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor (DJEP) Cluj, anunță persoanele cu drept de vot, interesate de obținerea documentelor de identitate, că își adaptrează programul cu publicul, astfel încât să fie rezolvate în mod operativ solicitările privind eliberarea acestora.
Program special de lucru la Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor este următorul:
- Sâmbătă, 23 noiembrie 2024 – între orele 8.00 – 16.00
- Duminică, 24 noiembrie – între orele 7.00 – 19.00 pentru depunerea documentelor în vederea eliberării actelor de identitate și între orele 7.00 – 21.00 pentru eliberări acte de identitate.
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Cluj recomandă cetăţenilor care şi-au depus actele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate sau a cărţii de identitate provizorii, ale căror documente sunt emise şi neridicate, să se deplaseze la sediul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi, pentru ridicarea actelor de identitate, în vederea exercitării dreptului de vot.
Informaţii suplimentare pot fi obținute AICI.
ECONOMIE
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.
Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.
”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”
PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.
Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.