ADMINISTRAȚIE
Locuitorii din 10 comune clujene nu au vrut cărți electronice de identitate cu cip. Cât costă?
La nivelul Direcției Județene de Evidență a Persoanelor (DJEP) Cluj au fost emise un număr de 3.611 cărți electronice de identitate în perioada 02.08.2022- 04.09.2023, iar la acestea se adaugă cele aproape 10.000 emise la nivelul municipiului Cluj-Napoca. De asemenea, se înregistrează 10 comune în care locuitorii nu au solicitat niciun document cu cip.
Potrivt DJEP Cluj, primele 3 localități din județul Cluj, altele decât muniicpiul Cluj-Napoca, cu cel mai mare număr de cărți electronice de identitate eliberate sunt comunele Florești – 618, Apahida – 358 și Baciu – 352.
De asemenea, sunt 10 comune la nivelul cărora nu au fost eliberate cărți electronice de identitate, arondate Serviciilor Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor (SPCLEP.) după cum urmează: Ploscoș, Bobâlna, Chiuiești, Mica, Aluniș, Cornești, Fizeșu Gherlii, Sânmartin, Izvorul Crișului și Săcuieu.
Pentru eliberarea cărții electronice de identitate a fost implementat un proiect pilot la nivelul Direcției de Evidența Persoanelor a municipiului Cluj-Napoca și, ulterior, la Direcția Județeană de Evidența Persoanelor Cluj, care vizează testarea funcționalităților necesare pentru generalizarea sistemului la nivel național.
De asemenea, la nivelul județului Cluj există un număr de 7 Servicii Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor la care sunt arondate unitățile administrative pe baza criteriului teritorial.
”Acest proiect, fiind în faza de testare în vederea generalizării la nivel național, nu a fost implementat la nivelul celor 7 servicii aflate în coordonarea instituției noastre, cu excepția municipiului Cluj-Napoca, astfel încât cetățenii care doresc eliberarea cărții electronice de identitate trebuie să se prezinte la instituția noastră, cei cu vârsta peste 18 ani și domiciliul pe raza județului Cluj sau la Direcția de Evidența Persoanelor a municipiului Cluj-Napoca (pentru cei cu domiciliul în mun. Cluj-Napoca sau în localitățile arondate), în urma unei programări prealabile și cu actele necesare, urmând ca după implementarea la nivel național și Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidența Persoanelor la care aceștia sunt arondați cu domiciliul să poată elibera cărți electronice de identitate”, a transmis conducerea DJEP Cluj pentru Cluj24.
Cât costă un astfel de document
Această instituție organizează deplasări cu stația mobilă pentru preluarea cererilor pentru eliberarea actelor de identitate, la solicitarea sau a persoanelor interesate, pentru cetățenii netransportabili sau internați în unităţi sanitare ori în unităţi de ocrotire socială și pentru cei care locuiesc în localităţi izolate sau aflate la distanţe mari de serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondați.
”Menționăm că până la implementarea la nivel național a actualului program pilot de eliberare a cărții electronice de identitate și implicit a infrastructurii tehnice de preluare a documentelor, în cadrul acestor acțiuni pot fi preluate doar cereri pentru eliberarea cărților de identitate tradiționale.
Potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidență, domiciliul, reședință și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare, actul electronic de identitate se eliberează de către serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință al persoanei fizice, în baza cererii depusă personal și a documentelor cu care potrivit legii, se face dovada numelui de familie și a prenumelui, datei de naștere, stării civile, cetățeniei române, adresei de domiciliu /reședință, precum și dovada achitării contravalorii actului de identitate în valoare de 67 de lei.
Termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea cărții electronice de identitate este de până la 30 de zile de la data înregistrării cererii, iar în situații deosebite acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.
Termenul efectiv de eliberare a cărții electronice de identitate este de aproximativ 14 zile calendaristice, solicitanții fiind anunțați pe e-mail”, au precizat reprezentanții Direcției.
Costul unei cărți de identitate clasice este de 7 lei.
Care este procedura obținerii cărții electronice de identitate
Depunerea cererii pentru eliberarea cărții electronice de identitate se adresează persoanelor cu vârsta peste 18 ani și cu domiciliul pe raza județului Cluj și se realizează pe bază de programare online, accesând direct portalul rezervări carte electronică de identitate al Ministerului Afacerilor Interne, https://programare-cei.mai.gov.ro sau prin intermediul site-ului DJEP Cluj, www.djepcluj.ro, secțiunea Acasă și/sau secțiunea Evidența Persoanelor/Carte Electronică de identitate/ Programare Online în vederea depunerii documentelor.
Conform cerințelor programului privind eliberarea CEI, solicitanții se prezintă atât cu dovada programării în vederea verificării codului QR cât și cu documentele necesare conform legislației în vigoare.
Timpul alocat pentru preluarea cererilor pentru fiecare cetățean în parte este de 15 minute, cele două ghișee de preluări acte funcționând în paralel, pe baza listei de programări pentru fiecare ghișeu.
Ce acte sunt necesare
Actele necesare eliberării unei cărți electronice de identitate sunt următoarele:
- a) actul de identitate, cu excepția cazului prevăzut la art. 19 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare; (g) în cazul pierderii, furtului sau distrugerii).
- b) certificatul de naștere, original;
- c) certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original;
- d) certificatul/hotărârea judecătorească de divorț definitivă/irevocabilă, după caz, original; dacă cetățeanul nu poate prezenta ertificatul/hotărârea judecătorească de divorț, dovada statutului civil și, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiunile aplicate care să dovedească statutul civil și numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
- e) certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani care își schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
- f) extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original; (extrasul de carte funciară trebuie să fie obținut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii);
- g) documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Conform art. 60 din același act normativ, atunci când persoana care solicită eliberarea actului de identitate declară că are domiciliul într-un imobil care este proprietatea altei persoane, proprietarul, în calitate de găzduitor, trebuie să își dea consimțământul de primire în spațiu și să prezinte documentul cu care face dovada dreptului de proprietate. Consimțământul găzduitorului se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezența personalului serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.
În situația în care găzduitorul nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declarația de primire în spațiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din țară ori în fața polițistului din structurile teritoriale ale Poliției Române și cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autoritățile străine competente. Declarația găzduitorului se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărții de identitate.
Toate informațiile despre documentele necesare pentru emiterea cărții electronice de identitate se găsesc pe site-ul www.djepcluj.ro, secțiunea Evidența Persoanelor/Carte electronică de identitate.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






