EVENIMENT
LISTA categoriilor scutite de la purtarea CENTURII de siguranță, indiferent de locul ocupat în MAȘINĂ. Cuantumul AMENZILOR

Centura de siguranță este obligatorie în România pentru persoanele care circulă în autovehicule pe drumurile publice. De asemenea, șoferii trebuie să le atragă atenția pasagerilor cu privire la obligația de a purta centura de siguranță. Există, însă, și excepții, care se aplică atât șoferilor, cât și pasagerilor.
Potrivit avocatnet.ro, Codul Rutier stabilește ca regulă generală obligația conducătorilor de autovehicule și tractoare agricole ori forestiere și a persoanelor care ocupă locuri prevăzute prin construcție cu centuri sau dispozitive de siguranță omologate de a le purta în timpul circulației pe drumurile publice.
Totodată, în Codul rutier scrie că de la regula purtării centurii de siguranță există câteva excepții. Acestea sunt stabilite de regulamentul de aplicare a Codului rutier, cuprins în HG 1.391/2006, potrivit Alba24.ro.
Cine nu este obligat de lege să poarte centura de siguranță
Potrivit Codului Rutier, există categorii de persoane care nu sunt obligate să poarte centura de siguranță, chiar și în cazul în care conduc mașina. Este vorba de anumite situații în trafic, dar și de anumite boli.
- conducătorii de autoturisme pe timpul executării manevrei de mers înapoi sau care staționează;
- femeile în stare vizibilă de graviditate;
- conducătorii de autoturisme care executa servicii de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă pasageri;
- persoanele care au certificat medical în care să fie menționată afecțiunea care contraindică purtarea centurii de siguranță;
- instructorii auto, pe timpul pregătirii practice a persoanelor care învăța să conducă un autovehicul pe drumurile publice sau examinatorul din cadrul
- autorității competente în timpul desfășurării probelor practice ale examenului pentru obținerea permisului de conducere.
Lista bolilor pentru care anumite persoane sunt scutite de purtarea centurii de siguranță
Bolile pentru care se exceptează de la portul centurii de siguranţă ocupanţii unui autovehicul cu o masă mai mică de 3,5 tone sunt:
- sindroame hemoragipare;
- sindroame tumorale abdominale (splenomegalie, organomegalie, adenopatii masive);
- leucemii acute şi cronice;
- mielom multiplu;
- limfoame maligne;
- ciroza hepatică şi cancerul hepatic cu ascită voluminoasă;
- status posttoracotomie şi sternotomie pentru diferite operaţii toracice, trei luni postoperator;
- by-pass extraanatomic axilo-femural;
- pace-maker cardiac recent montat;
- afecţiuni acute ale sânului;
- obezitate care împiedică închiderea centurii de siguranţă.
- Certificatul medical de scutire pe motiv medical grav se eliberează într-un exemplar, la cerere, de către medicii din orice unitate sanitară în evidenţa căreia se află persoana care-l solicită.
Aceste boli sunt prevăzute într-un ordin al Ministerului Sănătății, care prevede și faptul că medicul care a eliberat certificatul medical de scutire pe motiv medical grav nu este răspunzător pentru consecinţele neutilizării centurii de siguranţă.
Amenzile pentru nepurtarea centurii de siguranță
Amenzile stabilite de Codul rutier pentru nerespectarea obligației de a purta, în timpul circulației pe drumurile publice, centura de siguranță se încadrează în clasa I de sancțiuni (cu două sau trei puncte-amendă), adică sunt cuprinse între 290 și 435 de lei.
Suplimentar, în aceste cazuri se aplică și două puncte de penalizare.
Sursa: Alba24.ro, avocatnet.ro
Foto: pixabay.com
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Pompierii din Cluj-Napoca au intervenit, sâmbătă dimineață, pe Centura Apahida-Vâlcele, pentru stingerea unui incendiu izbucnit la un autoturism.
Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această dimineață pentru a stinge un incendiu care s-a manifestat la un autoturism aflat pe centura Apahida-Vâlcele.
„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această dimineață pentru a stinge un incendiu care s-a manifestat preponderent la compartimentul motor al unui autoturism aflat pe centura Apahida-Vâlcele. Solicitarea a venit în jurul orei 06.50, iar incendiul a fost stins în limitele găsite. Din fericire, nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale, flăcările izbucnind, cel mai probabil, din cauza unei defecțiuni electrice”, a transmis ISU Cluj.
EVENIMENT
Un nou COD GALBEN de vreme rea pentru Cluj. Ploi, vijelii și grindină în zona montană, până duminică

Vremea instabilă persistă la Cluj, în zona de munte.
Sunt așteptate ploi torențiale, vijelii, dar și căderi de grindină.
Un nou COD GALBEN de vreme rea pentru Cluj
Administrația Națională de Meteorologie a emis un nou Cod Galben de instabilitate atmosferică pentru zona montană a Clujului. Avertizarea este în vigoare începând de sâmbătă, 26 aprilie, ora 10.00 și până duminică, 27 aprilie, ora 10.00.
Potrivit meteorologilor, în această perioadă vor fi perioade cu instabilitate atmosferică accentuată. Aceasta se va manifesta prin averse torențiale, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului (viteze de 50-70 de kilometri pe oră, vijelii și căderi de grindină.
În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 20-30 de litri pe metru pătrat și izolat de peste 50 de litri pe metru pătrat.

Un sistem de escrocare la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate face ravagii în Europa. Vânzătorii necinstiți au folosit bucăți de țesătură în loc de airbag-uri.
Aproximativ 16.000 de mașini – numărul de vehicule pe care gruparea infracțională le-a adus din Statele Unite și Canada în țările europene începând cu 2020. Evaziunea fiscală se ridică la peste 31 de milioane de euro, iar mașini care au suferit daune atât de importante încât pun în pericol viața șoferilor și a pasagerilor au fost vândute în diferite țări europene.
STUDIU. Sistem de ESCROCARE la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate din Europa
Autoritățile din Lituania și Germania și-au unit forțele și au identificat o metodă la scară largă de a escroca cumpărătorii de mașini rulate din Europa.
Escrocii operau în multe țări europene
Autoritățile din Lituania aduc la cunoștința publicului că gruparea infracțională activează în mai multe țări europene printre care și Germania, Lituania, Letonia, Estonia, România, Ungaria, Ucraina, Portugalia, Țările de Jos și Belgia.
Potrivit oamenilor legii, a fost declanșată o anchetă preliminară pentru evaziunea fiscală comisă de un grup infracțional. În cadrul anchetei s-a descoperit și că mașinile importate erau reparate foarte slab, resturi de țesături sau îmbrăcăminte fiind „instalate” în locul airbag-urilor. Câteva dintre aceste vehicule au fost deja identificate în Germania și scoase de pe drumuri, dar numărul exact de mașini de acest fel care sunt încă în uz rămâne necunoscut.
Daunele ascunse sunt încă o problemă răspândită în Europa de Est
Informațiile carVertical, companie de date istorice auto, arată că în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere cu mașini second hand – reprezentând 1 din 20 de vehicule vândute în Europa – sunt șanse deosebit de mari să se comită fraude. Cercetările anuale ale carVertical pentru calcularea Indicelui de Transparență a Pieței au arătat că țările cele mai puțin transparente sunt Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia.
O proporție mare de mașini care au kilometrajul dat înapoi și care au suferit daune, un parc de vehicule învechit și rate ridicate de import fac ca aceste piețe să fie considerate extrem de netransparente și riscante.
Consumatorii est-europeni au de obicei o putere de cumpărare mai mică în comparație cu cei din Europa de Vest. Prin urmare, există o cerere ridicată pentru mașini mai ieftine, cele rulate fiind deseori preferate în detrimentul celor noi. Importatorii și dealerii profită de acest tip de cerere aducând vehicule mai vechi sau deteriorate din țările europene mai bogate sau din SUA și vânzându-le la prețuri mai mici.
Datele carVertical evidențiază și faptul că aproximativ 7,2 % dintre mașinile importate în Europa provin din Statele Unite ale Americii. O parte semnificativă dintre acestea sunt vehicule avariate care au fost achiziționate la licitațiile susținute de companiile de asigurări, vehicule care sunt adesea reparate și revândute la prețuri atractive.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta”
Statisticile și numărul cazurilor depistate de fraudă subliniază faptul că este esențial să verificați istoricul oricărei mașini rulate pe care vreți s-o achiziționați deoarece acestea v-ar putea pune viața în pericol din cauza daunelor suferite în trecut.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta. Multe vehicule care au fost implicate în accidente majore în SUA sunt importate în Europa. Un raport care prezintă istoricul mașinii vă permite să aflați ce părți ale vehiculului au fost avariate și la cât au fost estimate costurile reparațiilor. Puteți împărtăși aceste informații cu un mecanic profesionist ca acesta să poată inspecta cu atenție modul în care au fost reparate zonele afectate”, spune Matas Buzelis, expert auto din cadrul carVertical.
Țările din Europa de Vest se confruntă cu pierderi mai mari
Ascunderea daunelor nu este singurul tip de înșelătorie pe care samsarii de mașini o folosesc pentru a profita de pe urma cumpărătorilor de vehicule second hand. În martie 2025 carVertical a estimat că fraudele care implică falsificarea kilometrajului costă țările europene în jur de 5,3 miliarde EUR anual, chiar și într-un scenariu conservator. Impactul real poate fi mai mare având în vedere că multe cazuri rămân nedetectate.
Chiar dacă modificarea odometrului este o problemă serioasă care costă economiile europene miliarde de euro în fiecare an, deciziile luate de guvernele anumitor țări sunt mai favorabile vânzătorilor de mașini necinstiți decât cumpărătorilor de mașini second hand. Acest lucru se datorează implementării fragmentate a GDPR, drepturilor de acces ale persoanelor vizate, dificultăților de schimb transfrontalier de date și altor dificultăți care complică în mod semnificativ accesul cumpărătorilor de mașini rulate la istoricul mașinilor pe care vor să le cumpere.
„Astăzi, informațiile esențiale din istoricul vehiculelor cum ar fi kilometrajul, accidentele, înregistrările de proprietate și numerele VIN rămân captive în bazele de date ale corporațiilor private sau în bazele de date naționale, creând condiții perfecte pentru comiterea de fraude în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere”, spune Rokas Medonis, CEO al carVertical.
Cele mai recente cercetări au mai arătat că, deși fraudele care implică modificarea odometrului sunt o problemă larg răspândită, impactul lor financiar este mai mare în Europa de Vest comparativ cu țările din Europa de Est.
Evaluând numărul de mașini verificate de carVertical, valoarea lor medie de piață și rata de fraudă din fiecare țară, studiul estimează că Regatul Unit pierde anual în jur de 1,4 miliarde de euro din cauza manipulării odometrelor, Franța pierde 1,15 miliarde de euro, iar Germania 1,1 miliarde de euro.

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit, vineri seara, la un accident rutier petrecut între localitățile Băișoara și Iara. În accident a fost implicat un singur autoturism care, din primele date, s-a răsturnat.
”În interior s-a aflat încarcerat un bărbat de aproximativ 28 de ani, pe care echipajul de la Garda Băișoara l-a extras în siguranță.
Acesta a fost în permanență conștient și cooperant, prezentând multiple traumatisme. Victima este transportată în aceste momente la spital. La misiune iau parte o autospecială cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și un echipaj SAJ.”, arată ISU Cluj
Paul
iulie 23, 2024 la 4:08 pm
Toți trebuie să purtăm centura de siguranță trebuie să fie purtată peste tot și în oraș și în afara orașului nu contează distanța parcursă și nici nu contează locul care îl ocupăm.