EVENIMENT
Liderul UDMR, întâlnire cu președintele Ungariei: Am vorbit despre preocupările comunității maghiare

Liderul UDMR Kelemen Hunor s-a întâlnit vineri, la Cluj, cu președintele Ungariei Novák Katalin. Cei doi au vorbit despre provocările care stau în fața comunității maghiare, iar liderul UDMR spune că este important ca relația dintre cele două țări să fie puternică.
Liderul UDMR Kelemen Hunor s-a întâlnit vineri dimineața, la Cluj, cu președintele Ungariei Novák Katalin. Cei doi au discutat în amănunt „temele care ne privesc pe toți”, susține Kelemen Hunor.
„Am vorbit despre provocările care stau în fața comunității maghiare, despre preocupările noastre și despre posibile soluții. Pentru noi, este foarte important ca relația dintre cele două țări să fie puternică și e important ca aceasta să fie construită pe încredere. De asemenea, este foarte important ca, în edificarea acestei relații, să luăm ca bază prezentul și viitorul. Important este să găsim acele soluții care se bazează pe interesul comun, atât al maghiarilor din Transilvania, cât și al României și Ungariei”, a declarat președintele UDMR.
Președintele Ungariei, Novak Katalin, se află în vizită în România. Ea s-a întâlnit cu liderul UDMR, Kelemen Hunor.
Cum vede noul președinte al Ungariei maghiarii din România
„Astăzi (vineri – n.r.) l-am cunoscut pe Kelemen Hunor, președintele UDMR, viceprim-ministrul României. În calitate de Președinte al Republicii, consider o prioritate reprezentarea întregii populații maghiare, așa că pentru mine nu există nicio diferență în ceea ce privește dacă cineva locuiește aici sau dincolo de graniță. Maghiarii sunt maghiari, punct”, a scris pe Facebook Novak Katalin.
(sursa: Mediafax)
Citește și:
Președintele Ungariei, Novak Katalin, vine la Cluj și la Alba Iulia
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EDUCATIE
VIDEO FOTO. Proteză de mână la preț de telefon mobil și o mănușă inteligentă. Soluții medicale dezvoltate de studenții UTCN

Studenții Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) au prezentat două proiecte revoluționare în cadrul competiției Internet of Things Student Challenge 2025. Este vorba despre o proteză de mână și o mănușă inteligentă.
Arthromech și SmartGlove sunt două dispozitive inovatoare care vizează îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu dizabilități și a celor care necesită recuperare motorie.
Arthromech, proteza la preț de telefon mobil
Milioane de oameni din întreaga lume trăiesc fără o mână funcțională din cauza accidentelor, malformațiilor congenitale sau altor afecțiuni medicale. Costurile ridicate ale protezelor avansate fac ca acestea să fie inaccesibile pentru multe persoane.
Echipa UTCN propune Arthromech, o proteză inteligentă, accesibilă și ușor de utilizat.
„Este vorba despre o proteză pentru persoanele care au pierdut o mână sau s-au născut cu un handicap. Un astfel de dispozitiv, în momentul actual, este extrem de scump, iar oamenii nu își permit, în general, să folosească un asemenea dispozitiv ca să își îmbunăîtățească viața de zi cu zi. Proiectul nostrum promite să fie accesibil ca și preț și ușor de utilizat. Nu folosește sisteme complexe, ci se bazează pe mișcările de bază ale mâinii umane, încercând să îi ajute pe cei care au nevoie”, au explicat cei din echipa ProsthetiX.
Dispozitivul oferă trei moduri de control:
- Automat – proteza detectează un obiect și îl apucă, menținând prinderea până când utilizatorul decide să îl lase.
- Prin aplicație mobilă – utilizatorii pot controla mișcările protezei direct de pe telefon, prin Bluetooth.
- Prin comenzi vocale – proteza poate fi operată prin comenzi simple, precum „open” și „close”.
Cum funcționează proteza smart?
„Mișcările mâinii pot fi controlate în trei moduri. În primul rând, ne-am dorit să implementăm un mod automat, pornind de la observația că rareori luăm un obiect în mână cu intenția de a îl ține nemișcat. Astfel, ne-am gândit să implementăm un mod în care, dacă mâna detectează un obiect, aceasta să îl apuce, iar cât timp mișcăm obiectul dintr-o parte în alta, de exemplu dacă dăm cu mătura, aceasta rămâne în mână, iar dacă vrem să îi dăm drumul, trebuie doar să ținem brațul nemișcat pentru câteva momente.
Ne-am gândit să îmbunătățim mâna folosind ceva ce potențialii utilizatori au deja – telefonul mobil. Am creat o aplicație mobilă, conectată la mână prin Bluetooth, care poate fi folosită în modul manual sau voice control. Prin modul voice control putem utiliza mâna prin comenzi vocale, spre exemplu spunând open sau close. De asemenea, putem implementa gesturi, tot prin aplicația de pe telefonul mobil”, au mai explicat studenții.
Proteza are potențialul de a transforma viețile celor care au nevoie de o astfel de soluție, oferind tehnologie de ultimă generație la prețul unui telefon mobil.
SmartGlove, mănușă inteligentă pentru recuperare medicală
Un alt proiect prezentat, SmartGlove, este o mănușă inteligentă destinată pacienților cu deficiențe motorii ale mâinii, cauzate de accidente sau boli neuronale. Dispozitivul permite un plan de tratament personalizat, care poate fi urmat atât la domiciliu, cât și într-un cabinet medical.
Mănușa este echipată cu senzori de flexiune, care detectează mișcările degetelor și oferă feedback vizual prin aprinderea unor LED-uri, dar și asistență motorizată, printr-un motor stepper ajută degetele afectate să se miște corect, accelerând recuperarea.
„Foarte mulți oameni suferă de deficiențe motorii ale mâinii, fie cauzate de un accident sau de anumite boli neuronale. Noi venim cu un plan de tratament care poate fi implementat și la domiciliu, sub supravegherea unui terapeut de la distanță, și la cabinet, astfel încât să poată fi făcut un antrenament special și personalizat în timp, în urma evoluției pacientului.
Avem pe mănușă senzori de flexiune, care transmit feedback vizual în funcție de poziția mâinii. Astfel, dacă pacientul reușește să își strângă complet toate degetele, se aprinde becul albastru, semnalizând acest lucru. În momentul în care avem un deget mai afectat, care nu are mobilitatea celorlalte, am implementat un mic motor care îl va trage, astfel încât să ajute degetul să ajungă în poziția celorlalte și să grăbească vindecarea”, au explicat studenții din echipa NeuroFlex.
Tratament la cabinet sau la domiciliu
Totodată, prin conectivitatea online, medicii pot monitoriza progresul pacienților în timp real printr-o interfață web.
„Sperăm să implementăm mult mai ușor tratamentul acasă și doctorul să aibă acces în timp real, datorită interfeței web la care este conectată mănușa, la evoluția pacientului”, au mai arătat aceștia.
Ambele proiecte demonstrează că tehnologia poate fi folosită pentru a îmbunătăți viața celor care au nevoie de soluții accesibile și eficiente. Studenții UTCN au reușit să aducă în prim-plan două idei cu un impact major, dovedind că viitorul inovației trebuie să fie incluziv și accesibil pentru toți.
Foto: Facebook/ Automatica si Informatica Aplicata, Universitatea Tehnica Cluj-Napoca
CULTURA
VIDEO FOTO. Scrisori, iubire și literatură – O seară de dialog cu Radu Paraschivescu și Ioana Bot la Cluj

Iubitorii de literatură au avut plăcerea de a participa, la Librăria ”Humanitas” din Cluj – Napoca, la un dialog literar între Radu Paraschivescu și Ioana Bot pe baza bestsellerului ,,Brățară pe glezna ta”, eveniment urmat de o sesiune de autografe. Seara s-a desfășurat într-o atmosferă veselă și interactivă, oferindu-le participanților prilejul de a adresa întrebări și de a descoperi detalii inedite despre procesul de creație al autorului.
Iubire în cuvinte și versuri: despre ,,Brățară pe glezna ta”
Într-o lume dominată de mesaje rapide și rețele sociale, mai pot scrisorile să își mențină farmecul aparte pe care îl aveau cândva? Mai pot ele comunica trăirile, introspecțiile cele mai profunde așa cum o făceau altădată?
Romanul, scris sub formă epistolară, urmărește o relație de dragoste inedită, atipică, construită în mare parte pe fundamentul scrisorilor dintre el și ea. Pe de o parte, el ( Filip – om de televiziune) își începe fiecare scrisoare cu câte un vers dintr-o melodie. Pe cealaltă parte, ea ( Sonia – scriitoare) așterne câte un citat dintr-o carte în fiecare scrisoare trimisă.
El călătorește în toată Europa și umple pagini întregi cu experiențele sale fascinante. Ea, campioană a solitudinii nocturne, preferă să își scrie romanul în intimitatea apartamentului cu vedere la lac. Amândoi trăiesc în lumea cuvintelor – el mai mult le rostește, ea mai mult le scrie. Ea prea distantă, el prea expansiv.
Pe baza acestei antiteze, Radu Paraschivescu construiește un roman de dragoste care explorează teme precum iubirea, singurătatea și complexitatea relațiilor moderne.
Radu Paraschivescu în dialog cu Ioana Bot: între realitate și ficțiune, între pagini și viață
Cartea a fost publicată în noiembrie la Editura Humanitas, asemenea altor lucrări semnate de Paraschivescu. Astfel, datorită colaborării cu Humanitas, scriitorul a avut ocazia de a veni la Cluj-Napoca unde a împărtășit detalii despre cea mai recentă operă a sa, într-un dialog cu Ioana Bot.
Prezență cunoscută în peisajul cultural din Cluj – Napoca, Ioana este profesor universitar la Facultatea de Litere a Universității ”Babeș-Bolyai”, unde predă cursuri de Literatură română, Istoria ideilor literare și Mediere culturală. Pe lângă activitatea didactică și de cercetare, aceasta mai este activă în comunitatea literară, fiind membră a Uniunii Scriitorilor din România, filiala Cluj-Napoca și președinte de onoare al Târgului „Gaudeamus”.
Ioana Bot și Radu Paraschivescu, amândoi profesioniști în domeniul literaturii, au menținut publicul captiv într-un dialog care a îmbinat armonios creația cu analiza și teoria literară cu practica. De-a lungul conversației, cei doi au abordat subiecte diverse, de la procesul de creație și interpretările textului, până la experiențe personale și preferințe culturale, toate într-o atmosferă veselă şi cu umor.
Astfel, am aflat de la Paraschivescu cum preferințele sale personale i-au influențat alegerile creative, pasiunea pentru mitologie fiind substratul antropologic al operei sale: ,,încă din copilărie m-a atras foarte mult mitologia…iar întâmplarea, ciudățenia și ineditul vieții împreună au făcut ca eu să traduc între timp trei cărți de acest gen”. Iar acum, el însuși a integrat mitologia în al său roman: ,,Fascinat de mitul labirintului, în mine s-a trezit întrebarea: Nu cumva ar fi cazul unui scenariu contra-mitologic? Un scenariu în care Icar al meu să trăiască? Cum ar fi să supraviețuiască?”
Trăiește clipa
Un alt moment de influență culturală s-a regăsit în alegerea titlului pentru ultima parte a romanului: ,,Nu poți grăbi durerea”, citat preluat dintr-o creație semnată de Julian Barnes. În calitate de traducător a peste 130 de cărți, Paraschivescu a avut ocazia să lucreze cu 10 din operele lui Barnes, scriitor a cărui muncă nu doar că o apreciază, dar în care se și regăsește.
În concluzie, romanul lui Radu Paraschivescu se conturează ca o lucrare profundă, în care influențele culturale contribuie la dezvoltarea mesajului principal: ,,Trăiește-ți clipa”.
”Nu se știe ce poate să apară ori să se întâmple, așa că trăiește înfruptându-te din viață cât poți de mult”, a arătat autorul pentru Cluj24.
Universul literar al lui Radu Paraschivescu
Radu Paraschivescu este un autor, jurnalist și traducător român, cu o carieră îndelungată în domeniul literar și jurnalistic. Născut pe 22 februarie 1960, în București, el a devenit un nume cunoscut în literatura română contemporană, datorită stilului său unic și versatil.
Cariera sa literară a început în anii ’90, iar de atunci a publicat mai multe volume, dintre care ,,Orice om îi este teamă. Un partid, doi ani si trei premieri”, ,,Fluturele negru” și ,,Podul diavolului”.
Cărțile sale explorează teme variate, de la analiza psihologică a comportamentului uman până la reflecții asupra societății și a condiției individului într-o lume modernă aflată în continuă schimbare.
Bianca Matei
EVENIMENT
FOTO. Incendiu de proporții la Țaga. A ars o casă. Pompierii au reușit să scoată din interior două butelii

O casă a ars ieri noapte în localitatea Sântejude din comuna Țaga, Cluj.
Din fericire nu au fost victime.
Incendiu de proporții la Țaga. A ars o casă.
Pompierii din cadrul Detașamentului Dej intervenit pentru stingerea incendiului care a produs pagube însemnate la o casă din comuna Țaga.
Apelul de urgență a venit în jurul orei 03.20. La fața locului a fost trimis echipajul de la Punctul de Lucru Gherla cu o autospecială de stingere și o ambulanță SMURD. În paralel, forțele au fost suplimentate cu o autospecială de mare capacitate de la Detașamentul Dej.
Potrivit reprezentanților ISU Cluj, incendiul s-a manifestat generalizat la întreaga casă de locuit, care era construită pe un singur nivel, având o suprafață de aproximativ 70 de metri pătrați. Incendiul a izbucnit, cel mai probabil, din cauza unui scurtcircuit la instalația electrică.
Pe parcursul intervenției, pompierii au evacuat două butelii din interiorul casei.
Foto: ISU Cluj
EDUCATIE
Peste 4.000 de elevi din județul Cluj vor susține simularea examenului de Bacalaureat săptămâna aceasta

În județul Cluj, 4.146 elevi ai claselor a XII-a/a XIII-a vor susține, începând de luni, 24 martie 2025, simularea Examenului Național de Bacalaureat, sesiunea martie 2025.
Simularea examenului național de bacalaureat începe luni, 24 martie 2025, cu proba scrisă la Limba și literatura română. Marți, 25 martie 2025, va avea loc proba obligatorie a profilului, urmată de proba la alegere a profilului și a specializării care se va desfășura miercuri, 26 martie 2025. Joi, 27 martie 2025, elevii claselor a XII-a, care studiază în limba minorităților naționale vor susține proba scrisă la Limba și literatura maternă.
63 de centre de examen, în județul Cluj
Simularea probelor scrise în cadrul examenului național de Bacalaureat, sesiunea martie 2025, pentru cei 4.136 de elevi se desfășoară în 63 de centre de examen, organizate la nivelul județului Cluj.
În conformitate cu legislația în vigoare, O.M.E. nr.6.481/2024, privind organizarea simulării probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, comunicată unităților de învățământ preuniversitar, rezultatele obținute la simularea examenului național de bacalaureat, sesiunea martie 2025 nu se contestă, nu vor fi publice și nu vor fi afișate. Acestea vor fi comunicate direct elevilor, de către cadrele didactice care predau la clasă, în data de 8 aprilie 2025, conform calendarului Ministerului Educației și Cercetării.
Notele, trecute în catalog doar la solicitarea părinților
La solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui, notele pot fi trecute în catalog. Nota fiecărei lucrări din cadrul simulării examenului național de Bacalaureat 2025 se stabilește în conformitate cu prevederile art.12, alin. (1) și (2) din O.M.E., nr. 6481/2024, privind organizarea și desfășurarea examenului național de Bacalaureat, în anul școlar 2024-2025.
Și în această sesiune a simulării examenului național de bacalaureat, la finalul fiecărei probe scrise, lucrările elevilor vor fi scanate și încărcate pe platforma națională destinată evaluării digitalizate a lucrărilor scrise, urmând ca acestea să fie distribuite, aleatoriu, unor profesori evaluatori, din alte județe, decât cel de proveniență a lucrărilor.
Cum se desfășoară probele?
Probele încep la ora 9:00, iar accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30. Elevii vor fi așezați câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe tip de subiect.
Timpul alocat elaborării unei lucrări scrise este de trei ore, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev. Toate sălile de clasă în care se vor susține probele scrise din cadrul simulării examenului național de Bacalaureat 2025 sunt dotate cu sisteme de supraveghere video și audio.
Pentru rezolvarea subiectelor, elevii claselor a XII-a/a XIII-a vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor și a desenelor vor utiliza numai creion negru.
În acord cu prevederile legale în vigoare, comisiile din unitățile de învățământ preuniversitar în care se desfășoară simulările examenelor naționale îndeplinesc atribuții specifice și asigură organizarea și desfășurarea optimă a întregului proces.
Rezultatele, discutate cu elevii
Rezultatele obținute de către elevi la simularea examenului național de Bacalaureat, sesiunea martie 2025 sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare.
Cazurile speciale, existente la nivelul județului Cluj, vor fi gestionate la nivelul unităților de învățământ preuniversitar, centre de examen din județul Cluj, potrivit Procedurii cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale, care conține cadrul procedural unitar pentru asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare (tulburare de spectru autist cu sau fără tulburări de sănătate intelectuală asociate, tulburări specifice de învățare, tulburări cu deficit de atenție/hiperactivitate, tulburări de dezvoltare intelectuală și alte tulburări de neurodezvoltare), care susțin examenele naționale.
Subiectele și baremele se afișează la ora 15, în ziua probei
Simularea probelor scrise ale examenului național de Bacalaureat 2025 se organizează la următoarele disciplinele: limba și literatura română, limba și literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale), matematică, istorie, fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare și comunicare, psihologie, economie, sociologie și filosofie.
Subiectele sunt elaborate pe baza conținuturilor şi a competențelor asociate acestora, conform programelor de examen valabile pentru simularea examenul național de bacalaureat, sesiunea martie 2025, aprobate de Ministerul Educației și Cercetării. Subiectele și baremele se afișează în fiecare zi a probelor de examen, la ora 15:00, pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării.
Alte detalii suplimentare pot fi consultate accesând site-ul I.Ș.J. Cluj.