Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Liceu clujean ameninţat cu mutarea. Petiţie a profesorilor, elevilor şi părinţilor. Ameninţare cu proteste

Publicat


colgiul liceul anghel saligny bun

Profesori, părinţi şi elevi ai Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” Cluj-Napoca au deschis o petiţie publică prin care cer ajutorul în urma zvonurilor că liceul ar urma să fie mutat în Iris.

Colegiul Tehnic Anghel Saligny este în fierbere, după ce părinţii şi elevii, precum şi cadrele didactice au aflat că ar urma să fie obligaţi să evacueze clădirea în care activează şi să fie mutaţi în Iris. Părinţii şi profesorii s-au întâlnit într-o şedinţă la şcoală şi ameninţă cu proteste în stradă. Ba mai mult, unii părinţi ameninţă cu faptul că n-o să-şi mai dea copiii la şcoală dacă sunt mutaţi în Iris.

VEZI ŞI:

Revoltă la un liceu clujean. Părinţii şi elevii ameninţă cu proteste. „Dacă ne mută, renunț la școală!”. ISJ îi vrea în Iris

 

Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” riscă să-și piardă identitatea!

În vârstă de 73 de ani, instituția școlară situată pe Bulevardul 21 Decembrie 1989, nr. 128 – 130, care promovează standardele educaționale europene specifice unei școli moderne, preocupate de formarea tinerilor și adulților în vederea inserției pe piața muncii, se confruntă cu un moment de criză.

AICI PETIŢIA

O privire retrospectivă susține calitatea actului educațional oferit de școală:

1949 – s-a înființat ca Școală Medie Tehnică de Construcții Civile și Industriale;
1970 – a primit denumirea de Grup Școlar Industrial de Construcții – Montaj „TRAIAN VUIA”;
2000 – a obținut acreditarea de Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”;
1994-1998 – a fost numită ca ȘCOALĂ PILOT în programul Phare VET RO 9405, în familia ocupațională Construcții – lucrări publice, cu rol de proiectare curriculum, evaluare, formare formatori și implementare;

2003 – a fost selectată ca ȘCOALĂ CENTRU DE RESURSE pentru zona de Nord – Vest în programul Phare 2001 „Coeziune Economică și Socială”. Școala noastră a participat la asistarea demersurilor de schimbare propuse pentru 17 din școlile participante la program, acordând sprijin metodologic și consultanță școlilor implicate și facilitând comunicarea între nivelul central și scoli, în direcția implementării Principiilor de asigurare a calitătii în învățământul preuniversitar și pentru realizarea Principiilor educației incluzive;

2004 – 2005 s-a implementat Principiul 5 – „Predarea și Învățarea” din Cadrul Național de Asigurare a Calității, astfel că, în urma evaluării anuale efectuate de echipa de monitorizare Phare TVET alături de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, școala a obținut calificativul maxim;

2005-2006 s-a realizat implementarea tuturor celor 8 principii din Cadrul Național de Asigurare a Calității pe toate compartimentele; în aceste conditii, în urma evaluărilor externe, școala a obtinut tot calificativul maxim.
recunoașterea faptului că în școala noastră se desfășoară un act educațional de calitate la nivelul standardelor europene, este dovedită prin acordarea în mai 2013 de către Parlamentul României a Diplomei de Merit pentru obținerea a trei certificate de Școala Europeană consecutive, în perioada 2006-2013; Ministerul Educației și Cercetării ne-a acordat din nou certificatul de „ȘCOALA EUROPEANĂ” în perioada 2013-2016 și 2016-2019.
În prezent, Colegiul Tehnic “Anghel Saligny” Cluj-Napoca oferă o gamă largă de specializări cerute pe piața muncii: tehnician desenator pentru construcții și instalații, tehnician în construcții și lucrări publice, tehnician ecolog și protecția calității mediului, tehnician în silvicultură și exploatări forestiere, tehnician designer mobilă și amenajări interioare, tehnician în prelucrarea lemnului, instalator instalații tehnico-sanitare și de gaze, zugrav, tâmplar universal.

Pregătirea temeinică a elevilor noștri este oglindită prin rezultatele acestora la olimpiadele județene și naționale ale disciplinelor de profil. Dintre acestea, le menționăm pe cele mai recente:

2017-2018

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa județeană – 1 premiu I, 1 premiu II și 1 mențiune la domeniul Construcții

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa județeană – 2 premii I, 2 premii II și 1 mențiune la domeniul Protecția mediului;

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa națională la domeniul Protecția mediului s-a obținut 1 mențiune;

– Concursul de chimie ,,Petru Poni” – 1 premiu I la etapa județeană;

– Concursul de matematică ,,Adolf Haimovici” – 2 mențiuni la etapa județeană;

– Concursul interregional „Zidarul priceput” – 1 premiu I

2018-2019

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa județeană – 1 mențiune la domeniul Construcții

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa județeană – 2 premii II, 1 premiu III și 2 mențiuni la domeniul Protecția mediului;

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa națională la domeniul Protecția mediului s-a obținut 2 mențiuni;

– Concursul de chimie ,,Petru Poni” – 1 premiu I la etapa județeană și 1 mențiune la etapa națională;

– Concursul interregional „Termoizolatorul eficient” – 2 premii II

2019-2020

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa județeană – 1 premiu II și 1 mențiune la domeniul Construcții

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa județeană – 2 premii I și 3 premii III la domeniul Protecția mediului;

2021-2022

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa județeană – 1 premiu I, 1 premiu II și 1 premiu III la domeniul Construcții

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa județeană – 1 premiu I, 2 premii II, 2 premii III și 2 mențiuni la domeniul Protecția mediului;

– Olimpiada interdisciplinară tehnică – etapa națională la domeniul Construcții s-a obținut 1 mențiune;

Ca urmare a rezultatelor obținute, în anii școlari 2018-2019 și 2019-2020 la Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” s-au desfășurat activități la grupele de excelență, domeniul Protecția mediului

Promovarea standardelor educaționale europene este reflectată prin proiectele școlii: Erasmus+ VET: În pas cu lumea verde!, Erasmus+: TRIC-Bullying and Cyberbullying, Programul Internațional ECO-Școala, Concursul Național „Să păstrăm un mediu sănătos” și altele. Recunoașterea implicării în aceste proiecte s-a materializat prin obținerea locului III la Concursul Național „Made for Europe”, faza județeană, în anul 2022.

Școala are relații de colaborare cu instituțiii de profil din țară și străinătate, agenți economici, universități și organizații nonguvernamentale.

În consecință, prin cele menționate mai sus, este evidentă valoarea educațională a instituției, iar o măsură precum comasarea prin absorbție, cu schimbarea sediului de desfășurare a activităților didactice ar avea un impact socio-economic major.

Un procent semnificativ din elevii școlii sunt domiciliați în zona extrametropolitană și în mediul rural, iar modificarea locației ar duce la riscul de abandon școlar.

Ca soluție de prevenire a acestui risc, propunem ca Liceul Tehnologic nr 1 să fie comasat la sediul de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989, nr. 128 – 130. În plus, prin inversarea sensului direcției de comasare prin absorbție, instituția nou formată ar putea păstra titulatura de „Colegiu”, conform OM 3732/2013, ceea ce ar fi în avantajul ambelor școli.

Suntem deschiși următoarelor soluții alternative de dezvoltare instituțională:

Orientarea înspre învățământul primar având în vedere că școala are experiență în această direcție; Legea Educației stipulează ca cerință obligatorie ca elevilor din clasele primare să le fie asigurat programul de dimineață. Pentru multe școli clujene, există o imposibilitate logistică de-a asigura această condiție, iar noi, în prezent, avem această disponibilitate.
Susținerea creșterii numărului de clase la nivel liceal, zi și seral, având în vedere că universitățile (UTCN, UBB, USAMV), cu care am avut parteneriate de succes de-a lungul anilor, formează specialiști în domeniile oferite de școala noastră. Elevii noștri se orientează înspre învățămâtul terțiar universitar menționat mai sus.
Mai mult, după finalizarea studiilor liceale, noi le putem asigura continuarea formării prin învățământul terțiar nonuniversitar.

Prin prezenta intervenție facem apel la principiul fundamentării deciziilor pe dialog și consultare din Legea Educației Nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare, articolul 3, paragraful t.

Așa cum am arătat mai sus, există multiple soluții, care pot fi găsite și abordate prin dialog, cu impact minim asupra copiilor, părinților, actului educațional, dar și din punct de vedere social, motiv pentru care solicităm modificarea deciziei!

 

Părinții elevilor Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” Cluj-Napoca

 

Atașăm anexele:

Semnăturile susținătorilor petiției
Punctele de vedere ale partenerilor educaționali

MARIA MERMEZAN – PARINTE Contactați autorul petiției

Revoltă la un liceu clujean. Părinţii şi elevii ameninţă cu proteste în stradă. „Dacă ne mută, eu renunț la școală!”. ISJ Vrea să-i mute

Un liceu clujean, Colegiul Tehnic Anghel Saligny, este în fierbere, după ce părinţii şi elevii, precum şi cadrele didactice au aflat că ar urma să fie obligaţi să evacuze clădirea în care activează şi să fie mutaţi în Iris. Părinţii şi profesorii s-au întâlnit într-o şedinţă la şcaolă şi ameninţă cu proteste în stradă. Ba mai mult, unii părinţi ameninţă cu faptul că n-o să-şi mai dea copiii la şcolă dacă sunt mutaţi în Iris”, se arată în petiţie.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Bilanțul IPJ Cluj: Peste 7.000 de șoferi au rămas fără permis în anul 2023

Publicat

De

conducerea IPJ Cluj

Polițiștii rutieri clujeni au reținut anul trecut, în vederea suspendării 7.161 de permise de conducere şi au fost retrase 1.886 de certificate de înmatriculare, arată datele din bilanțul IPJ Cluj pe 2023, prezentate vineri de conducerea inspectoratului.

În anul 2023,în județul Cluj au fost înregistrate 1.216 accidente de circulaţie, 206 dintre acestea fiind raportate ca accidente rutiere grave.

Polițiștii au reținut anul trecut, în vederea suspendării 7.161 de permise de conducere şi au fost retrase 1.886 de certificate de înmatriculare.

Principalele cauze ale accidentelor

”În perioada menționată, polițiștii rutieri s-au implicat în activități de prevenire și combatere a tuturor cauzelor generatoare de accidente rutiere, în urma celor 2.735 de acțiuni de control fiind constatate 1.820 de infracțiuni şi aplicate 45.950 de sancţiuni contravenționale.

Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave au fost viteza excesivă sau neadaptată la condiţiile de drum, neacordarea de prioritate vehiculelor și indisciplina pietonilor”, se mai arată în bilanțul IPJ Cluj.

Creștere a infracțiunilor

De asemenea, în bilanțul IPJ Cluj pe anul 2023 se precizează că structurile inspectoratulu au fost sesizate despre comiterea unui număr de 17.659 de infracțiuni, înregistrându-se o creștere de 4,73%, comparativ cu perioada similară a anului trecut (16.862).

Din totalul infracțiunilor sesizate în anul 2023, infracțiunile contra patrimoniului reprezintă 46,24%.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Linia 39L va avea CURSE sâmbăta și duminica, începând din 2 martie 2024

Publicat

CTP Cluj anunță că linia 39L va avea curse sâmbăta și duminica, începând din 2 martie 2024.

„În urma solicitărilor venite din partea călătorilor, începând din 2 martie, linia 39L va avea program de circulație și în zilele de sâmbătă și duminică.

CTP Cluj: Linia 39L va avea CURSE sâmbăta și duminica, începând din 2 martie 2024


Menționăm că pe traseul acestei linii vor fi amenajate stații noi de transport în comun, strada Valea Chintăului fiind în proces de modernizare în cadrul unui proiect de investiții realizat de Municipiul Cluj-Napoca”, a transmis CTP Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Prima zi de primăvară. Grădina Botanică din Cluj-Napoca s-a umplut de culoare. Nou program de vizitare

Publicat

De

Flori Gradina Botanică Cluj

A venit primăvara și oficial. După clasicii „vestitori” ai primăverii, în Grădina Botanică din Cluj-Napoca au înflorit deja o multitudine de flori.

Și pentru că e 1 Martie, programul de vizitare al Grădinii Botanice a fost prelungit.

Prima zi de primăvară. Grădina Botanică din Cluj-Napoca s-a umplut de culoare. Nou program de vizitare

Grădina Botanică „Alexandru Borza” este o alegere numai bună pentru a marca debutul primăverii într-un loc plin de culoare și miresme.

O mare colecție de plante care au înflorit deja așteaptă să fie admirate.

Odată cu venirea primăverii, Grădina Botanică din Cluj-Napoca are un nou program de vizitare.


Astfel, program zilnic este de acum între orele 9.00 și18.00, ultimele bilete putând fi achiziționate la ora 17:00.

Programul de vizitare al serelor mari este între 9.00 și 17.00, ultimele bilete cu preț de vizitare al serelor se pot achiziționa până la 16.15, iar ultimii vizitatori intră în seră la ora 16.45, potrivit reprezentnaților Grădinii Botanice.

Foto: Grădina Botanică Cluj-Napoca

Citește mai departe

CULTURA

Povestea MĂRȚIȘORULUI. Tradiții, legende și SUPERSTIȚII de 1 Martie

Publicat

Povestea Mărțișorului: Ziua de 1 Martie, prima zi a primăverii, este înconjurată de tradiții, legende și superstiții. 

Originile mărțișorului nu sunt cunoscute exact, dar prezența sa atât la români cât și la bulgari (sub numele de Martenița) este considerată ca fiind datorată substratului istoric comun, scrie Alba24.ro.

Povestea MĂRȚIȘORULUI. Tradiții, legende și SUPERSTIȚII de 1 Martie

Se mai consideră, de asemenea, că sărbătoarea mărțișorului a apărut pe vremea Imperiului Roman, când Anul Nou era sărbătorit în prima zi a primăverii, în luna lui Marte.

În prezent, mărțișorul este purtat întreaga lună martie, după care este prins de ramurile unui pom fructifer.

Se crede că aceasta va aduce belșug în casele oamenilor. Se zice că dacă cineva își pune o dorință în timp ce atârnă mărțișorul de pom, aceasta se va împlini numaidecât.

La începutul lui aprilie, într-o mare parte a satelor României și Moldovei, pomii sunt împodobiți de mărțișoare.

Povestea Mărțișorului: Voinicul care a eliberat Soarele

Un mit atipic povestește cum Soarele a coborât pe Pământ în chip de fată preafrumoasă. Este atipic pentru că în general, soarele este asimilat părții masculine.

Un zmeu a furat-o pe fata-Soare și a închis-o în palatul lui. Și atunci totul s-a oprit.

Păsările au încetat să cânte, copiii au uitat de joacă și veselie, și lumea întreagă a căzut în mâhnire.

Văzând ce se întâmplă fără Soare, un tânăr curajos a pornit spre palatul zmeului să elibereze preafrumoasa fată.

A căutat palatul un an încheiat, iar când l-a găsit, a chemat zmeul la luptă dreaptă, mai spune povestea voinicului care a eliberat Soarele.

După o lupta serioasă, tânărul l-a învins pe zmeu și a eliberat fata. Aceasta s-a ridicat înapoi pe Cer, s-a transformat din nou în Soare și a readus bucuria și lumina pe Pământ.

Dar povestea nu se termină aici. Tânărul care a eliberat soarele zăcea în palatul zmeului, rănit după luptă.

Sângele cald i s-a scurs pe zăpadă și odată cu el și viața.

În locurile în care zăpada s-a topit, au răsărit ghiocei — vestitori ai primăverii. Se zice că de atunci lumea cinstește memoria tânărului curajos legând florile cu o ață în două culori: albă și roșie.

Povestea Mărțișorului: Tradiții, legende și superstiții de Mărțișor

Mărțișorul este o tradiție populară în România și în alte țări din Europa de Est, marcând sosirea primăverii.

Tradiții și superstiții asociate cu mărțișorul:

Schimbul de mărțișoare: În tradiția românească, mărțișoarele sunt obiecte mici, de obicei, șnururi împletite din fire albe și roșii, uneori cu un mic pandantiv sau charm atașat.

Acestea sunt oferite ca daruri între prieteni, familie și colegi pentru a aduce noroc și sănătate în noul an.

Purtarea mărțișorului: Mărțișorul este purtat de obicei pe durata lunii martie, până când se găsesc primele semne ale primăverii.

Se spune că mărțișorul aduce noroc și protecție împotriva relelor și a bolilor.

Legături cu natura: Unele tradiții ale mărțișorului includ atașarea mărțișorului de un copac sau un arbust înflorit. Se crede că acest gest va aduce rodnicie și frumusețe în viitorul an.

Aruncarea mărțișorului: În unele regiuni, există tradiția aruncării mărțișorului în apă sau pe acoperișurile caselor pentru a aduce ploaie sau soare, în funcție de nevoile agricole ale comunității.

Simboluri: Mărțișorul este considerat un simbol al renovării și al reînnoirii, reprezentând trecerea de la iarnă la primăvară și speranța pentru un an nou prosper.

Mărțișoare personalizate: Uneori, mărțișoarele sunt personalizate cu diferite simboluri sau talismane pentru a atrage anumite energii pozitive sau pentru a simboliza intenții specifice, cum ar fi dragostea sau norocul în afaceri.

Povestea Mărțișorului: Superstiții de 1 Martie

Superstiții și tradiții de 1 Martie: unele dintre acestea rezistă și sunt încă amintite în unele zone din țară.

În calendarul vechi, 1 Martie marca începutul unui Nou An. Mărțișorul, o podoabă de mici dimensiuni cu șnur alb-roșu, a fost creat cu rol de talisman menit să poarte noroc și să însoțească urările de dragoste, sănătate, bucurie și bunăstare.

În vechime, pe data de 1 martie, mărțișorul se dăruia înainte de răsăritul soarelui, copiilor și tinerilor – fete și băieți deopotrivă.

Mărțișorul era pus la mâinile sau la gâtul copiilor pentru a le purta noroc în cursul anului, pentru a fi sănătoși și curați ca argintul la venirea primăverii.

În unele zone, copiii purtau mărțișorul 12 zile la gât, iar apoi îl legau de ramura unui pom tânăr, scrie Libertatea.

Dacă în acel an pomului îi mergea bine însemna că și copilului îi va merge bine în viață.

În alte cazuri, mărțișorul era pus pe ramurile de porumbar sau păducel în momentul înfloririi lor. Copilul urma să fie alb și curat ca florile acestor arbuști.

Povestea Mărțișorului: Legenda Babei Dochia și a nurorii ei

Potrivit unei vechi legende, Dochia a împletit o funie din aţă albă şi neagră, pentru a putea, astfel, să ţină socoteala zilelor şi a nopţilor şi să ştie când vine vremea să coboare cu oile la păscut.

Albul reprezenta zilele, iar negrul, nopţile.

Pentru a o pedepsi pe nora sa, a trimis-o la râul îngheţat să spele un ghem de lână neagră, până ce aceasta se va albi.

Din cauza frigului, bietei femei i-au sângerat degetele, iar lâna s-a colorat în roşu, se arată pe site-ul www.enciclopedia-dacica.ro.

Firele alb şi roşu care alcătuiesc mărţişorul simbolizează astfel sângele şi sacrificiul.

Într-o altă variantă, impresionat de durerea fetei, Iisus i se arată acesteia şi îi dă o floare roşie.

Numaidecât, ghemul devine alb şi, întoarsă acasă, o convinge pe Dochia că primăvara a sosit.

Dar vremea se schimbă, iar Baba Dochia, care se dezbracă de cojoace, îngheaţă cu oile ei, transformându-se astfel în stană de piatră.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax