EVENIMENT
LEGENDELE CLUJULUI cu Ovidiu Pecican: Întâmplările mari pot începe în locuri mici

Marea răscoală a țăranilor pe care istoricii au numit-o, peste secole, Răscoala de la Bobâlna a cuprins şi o parte din domeniul mănăstirii Cluj-Mănăştur. În satele respective, țăranii trăiau rău nu datorită muncilor pe care le aveau de înfăptuit pentru comunitatea fraților călugări de pe gâlma Mănășturului, ci din pricina capriciilor episcopului romano-catolic.
Oricât s-ar fi străduit monahii să îndulcească lucrurile, având, pe cât le sta în putință, grijă de cei bolnavi, încercând să dea o educație creștină copiilor din familiile sătenilor și spovedindu-i pe cei grav bolnbavi, gata să treacă în lumea de dincolo, capriciile ierarhului le făceau viața nesuferită și, mai mult, nici nu le dădeau speranță de mai bine măcar pentru odraslele lor.
Între cei care au condus Răscoala s-au numărat, de aceea, și câțiva iobagi de pe moşiile Episcopiei, printre care s-a făcut cunoscut mai cu seamă un bărbat numit Ioan Românul din Floreşti, satul din vecinătatea Mănășturului, așezat pe drumul Oradiei Mari înainte de Gilău.
Pendulând cu caii, cu căruțele sau pe jos între claustrul mănășturean și palatul episcopal, sătenii de la Florești își duceau viața după puteri, ba strângând fânul în căpițe, pentru hrana animalelor iarna, ba păscând turmele de oi și de vite ale mănăstirii, lucrând de dimineață și până seara fără a putea pune prea multe deoparte.
Focoasa Raveca
Mai marele feluritelor lucrări din preajma palatului, om de încredere al înălțimii sale, Episcopul, era un anume Abrahám din clanul Otcay (cel puțin așa pretindea, căci alții spuneau că e fecior de slugă din pustă). Și, așa cum se întâmplă în viață, prin felurite locuri, și în Florești era o văduvă tânără și sprințară, nu chiar păduchioasă, ci mai mult ochioasă, la care se îmbulzeau destui floreșteni, dar mai cu seamă unul Ioan, care urma să își facă mai apoi mare faimă în răscoală.
O chema Raveca, dar pentru că îl avea pe vino-ncoace și ea pre mulți chema în întunecimea coioabei moștenite de la răposatul bărbatu-său. Și de la o vreme câte unul s-a mai și întors, de dorul aprig pentru femeia aceea. Așa a pățit și Ioan din Florești, căruia i-a căzut cu tronc văduvioara, chit că avea muiere și prunci acasă.
Drept care i-a pus gând rău administratorului de palat Abrahám care nu numai că venea la Ravecuța, ci o mai și chema în taină la Gilău, dăruind-o și omenind-o cu de toate.
Așa ar fi pornit răscoala
Așa că într-o dimineață, când fălosul mustăcios a ieșit de la ea, Ioan și alții de-ai lui au tăbărât cu ghioagele pe el și l-au miluit, împreună cu slugile cu care venise și care îl așteptau doi pași mai încolo, cu caii, rupându-i în bătăi.
După ce Abrahám s-a oblojit, a trimit de prin sate pe alții să îi asuprească pe obraznicii de sărăntoci. Dar atunci s-a aprins și mai tare vâlvătaia…
Așa se zice că ar fi început răscoala ce s-a numit mai apoi cea de la Bobâlna, chit că Floreștiul Clujului nu era Bobâlna. Dar te pui cu cei ce scriu istoria?!…
În orice caz, în cele două înţelegeri dintre nobili şi răsculaţi, încheiate prin Conventul de la Cluj Mănăştur, se cerea special scăderea obligaţiilor faţă de Biserică, fapt ce arată că sarcinile iobagilor erau apăsătoare.
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ECONOMIE
FOTO. Autostrada Transilvania: Segmente între Nădășelu și Topa Mică, în ASFALTARE. Viaductele, încă în STAGNARE

Spre finalul anului 2025 s-ar putea circula pe segmentul din Autostrada Transilvania cuprins între Zimbor și Poarta Sălajului, anunță Asociația Pro Infrastructură. Porțiunea Nădășelu – Topa Mică intră în asfaltare după Paște dar, deși ar putea fi gata până la final de an, va rămâne la stadiul de muzeu, din cauza viaductelor care nu sunt încă în lucru.
„Așa cum vă spuneam în urmă cu o lună, „dacă UMB alocă suficiente forțe și dacă autoritățile rezolvă birocrația necesară în nodul Poarta Sălajului (Românași) și la conexiunea provizorie A3-DN1F la sud de Topa Mică, atunci spre sfârșit de 2025 putem circula pe aproximativ 27 kilometri ai Autostrăzii A3 între aceste două localități.”
FOTO. Autostrada Transilvania: Segmente între Nădășelu și Topa Mică, în ASFALTARE. Viaductele, încă în STAGNARE
Am vizitat din nou șantierele și putem spune că finalul anului 2025 este încă în cărți. Dar pentru asta cei de la UMB trebuie să aducă de urgență suficienți muncitori între Topa Mică și Zimbor unde sunt în urmă pe mai multe structuri. Momentan sunt doar câteva echipe răzlețe.
Pe sectorul Zimbor-Poarta Sălajului antreprenorul este bine mobilizat și pare-se că vrea să scape de această bucată în 2025. Mai este însă de lucru și trebuie să termine cât mai rapid proiectarea ca să se emită autorizația de construire în nodul Românași (Poarta Sălajului).
„Vorbim de întârzieri foarte mari”
Singura noutate majoră din ultima lună este avansul pe unele zone unde se anunță startul campaniei de asfaltări, după pauza de Paște. Din păcate, cele mai multe astfel de segmente sunt între Nădășelu și Topa Mică. Tronson care, chiar dacă ar fi gata de inaugurare în 2025, va fi muzeu (inutilizabil) în lipsa viaductelor executate de Ozaltin pe traseul deviat care nu au fost începute încă.
În opinia noastră, constructorul dar și CNAIR ar trebui să depună toate eforturile tehnice și birocratice pe Topa Mică-Zimbor-Poarta Sălajului ca să deschidă cei 27 de kilometri la final de 2025.
Mai ales că vorbim de întârzieri foarte mari, o pată pe blazonul celor de la UMB: contracte semnate în iulie, respectiv decembrie 2020, cu lucrări demarate în trombă în 2021, iar acum am ajuns să ne rugăm să fie date în trafic (parțial!) la sfârșit de 2025”, scrie pe pagina de Facebook a Asociației.
Foto: Facebook Asociația Pro Infrastructură
EVENIMENT
Remus Lăpușan (deputat PSD de Cluj): Noi RESURSE, spre o Europă mai competitivă, UNITĂ prin diversitate

Remus Lăpușan, deputat PSD de Cluj, a susținut, marți, o declarație politică în plenul Camerei Deputaților. Subiectul declarației au fost noile resurse într-o Europă mai competitivă, unită prin diversitate.
„Așa cum bine știm, ne aflăm într-o perioadă de răscruce în istorie, în politică și în economie, în care marile provocări ne obligă la măsuri inteligente și ferme pentru a ne apăra interesele. Două dintre cele mai importante provocări actuale sunt cursa pentru resurse de materii prime strategice și menținerea competitivității economice.
Remus Lăpușan (deputat PSD de Cluj): Noi RESURSE, spre o Europă mai competitivă, UNITĂ prin diversitate
Așa cum am declarat și în Parlamentul European în timpul unei vizite de lucru din luna februarie, consider că trebuie să consolidăm Piața Unică europeană în primul rând prin creșterea competitivității față de terți și prin stimularea producției interne, reducând dependența de materii prime din afara Uniunii, ceea ce va oferi ocazia tuturor țărilor membre (deci și României) să își valorifice resursele materiale și umane.
Spuneam atunci că România deține un capital impresionant: avem bogății minerale, avem un potențial agricol de excepție și o forță de muncă foarte bine pregătită. Prin valorificarea toate acestor avantaje comparative și competitive, țara noastră poate contribui consistent la dezvoltarea comunităților locale, naționale și europene, acționând principiul subsidiarității.
La sfârșitul lunii martie, Comisia Europeană a aprobat o listă de 47 de proiecte strategice pentru producția internă de materii prime critice, vitale pentru economie, cu o valoare totală a investițiilor de circa 22.5 miliarde de euro. Proiectele au fost selectate în urma răspunsului statelor membre la o cerere de propuneri din partea Comisiei și sunt amplasate în 13 state europene: Franța, Italia, Spania, Belgia, Germania, Finlanda, Portugalia, Polonia, Cehia, Estonia, Grecia, Suedia și România. Țara noastră figurează pe această listă cu trei investiții: proiectul minier Rovina pentru cupru, proiectul de la Baia de Fier pentru grafit și cel de la Budureasa pentru magneziu.
„Am pledat ca procedurile birocratice să fie simplificate”
Contextul în care s-au decis aceste investiții este dat de obiectivul ca, până în 2030, să crească gradul de acces la materii prime strategice din surse proprii (utilizând resursele din statele membre).
Iată deci că s-a dovedit că viziunea noastră este cea corectă.
În declarația mea din februarie, am pledat de asemenea ca procedurile birocratice să fie simplificate astfel încât barierele administrative care împiedică dezvoltarea economică a Uniunii să fie înlăturate. Iată că acum, tot Comisia Europeană a decis ca proiectele strategice din listă să beneficieze de un circuit de avizare fluent, astfel încât obținerea avizelor să nu dureze mai mult de 27 de luni pentru proiectele de producție și nu mai mult de 15 luni pentru restul proiectelor, în loc de 5-10 ani cum se întâmpla până acum.
Doamnelor și domnilor deputați,
Salut această decizie extrem de oportună a Comisiei Europene, dar vreau să mai adaug că sunt absolut convins că putem face și mai mult, așa cum am mai spus și cu alte ocazii.
„Trebuie să creăm mai multe oportunități”
Spre exemplu, să nu uităm că România are un capital uman valoros. Universitățile noastre tehnice și de medicină pregătesc absolvenți foarte apreciați pe piețele de profil. De asemenea, ecosistemele locale de inovație și hub-urile IT&C din orașe precum Cluj-Napoca au devenit puncte de referință în Europa.
Trebuie să creăm mai multe oportunități pentru ca acești tineri să își valorifice cunoștințele și competențele în țară, prin parteneriate strategice cu investitori europeni!
UE trebuie să prioritizeze creșterea bugetului pentru inovare și digitalizare, asigurând statelor membre o finanțare echitabilă pentru proiecte tehnologice și de inteligență artificială.
România poate deveni un centru european pentru dezvoltarea soluțiilor bazate pe AI și automatizare, dar acest lucru necesită politici de susținere și parteneriate strategice la nivel european. Prin colaborare, putem dezvolta programe de formare profesională adaptate noilor cerințe tehnologice și economice.
Pentru ca Europa să fie un actor puternic în economia globală, trebuie să lucrăm împreună! Fiecare stat membru are puncte forte prin care poate contribui la dezvoltarea și consolidarea Pieței Unice, iar România este pregătită să își asume un rol activ în această direcție!
Dragi colegi,
Vă invit să colaborăm pentru a găsi soluții concrete care să stimuleze inovația, să reducă birocrația spre o bună guvernanță și să ofere locuri de muncă mai bine plătite tuturor cetățenilor. Împreună, putem transforma provocările de azi în oportunitățile de mâine”, a spus Remus Lăpușan în plenul Camerei Deputaților.
ADMINISTRAȚIE
Emil Boc anunță că va implementa în 2026 o primă soluție REVOLUȚIONARĂ pentru TRAFICUL din Cluj-Napoca

Primarul Clujului, Emil Boc, spune că administrația pregătește o “mutație” importantă în traficul din oraș.
Practic, anul viitor, Primăria vrea să implementeze o linie dedicată pentru transportul în comun din Florești și până la Ira.
Soluție revoluționară pentru traficul din Cluj-Napoca
Emil Boc a precizat că, după ce vor fi finalizate lucrările la primul tronson al centurii metropolitane, care prevede lărgirea drumului Florești – Cluj-Napoca la 6 benzi, Primăria va implementa o “soluție revoluționară” pentru traficul din oraș. “Va fi o linie dedicată ‘ață’ din Florești și până la Ira. Va fi o mutație importantă în trafic”, a declarat Emil Boc la Ziua Live.
Primarul spune că acest proiect, care este o primă soluție pentru traficul din Cluj, următoarele fiind metroul și centura metropolitană, este deja în lucru și se fac simulări împreună cu universitățile clujene.
“În iunie, vom intra în Comisia de circulație cu o analiză preliminară, pentru a avea timp să reflectăm, astfel încât la începutul anului viitor să implementăm acest proiect care, cred eu, va avea un impact major pentru decongestionarea traficului”, a mai spus Emil Boc.
EVENIMENT
Poziția UTCN după incidentul de pe strada Observatorului: Problema, identificată la un coș de fum. Muncitorul este conștient

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a transmis o poziție oficială în urma incidentului petrecut marți într-o clădire a instituției de pe strada Observatorului, unde un bărbat s-a intoxicat cu monoxid de carbon, iar pompierii au evacuat zeci de persoane.
Potrivit UTCN, incidentul a fost cauzat de o problemă apărută la un coș de fum al clădirii. Doi muncitori ai unei firme au intrat marți dimineață în clădire pentru verificările zilnice desfășurate de către personalul tehnic.
Muncitorul este conștient și cooperant
În timpul verificărilor, unuia dintre muncitori i s-a făcut rău, motiv pentru care colegii au apelat serviciul de urgență 112. Bărbatul a fost preluat de un echipaj SMURD, fiind conștient și cooperant, iar starea sa generală este bună, conform UTCN.
Revizia coșului de fum, în termen
UTCN precizează că revizia coșului de fum este realizată anual, de către o firmă autorizată, iar în prezent instituția se află în termenul legal cu verificarea precedentă. Cu toate acestea, în urma incidentului de marți, universitatea va solicita efectuarea reviziei în regim de urgență, ca măsură de precauție.
„Se ventilează în acest moment spațiul, iar revizia va fi făcută în regim de urgență, chiar dacă suntem în termen cu ultima verificare”, se arată în comunicatul UTCN.
Peste 150 de persoane s-au autoevacuat
Conform Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Cluj, în urma măsurătorilor efectuate, s-a constatat o concentrație de monoxid de carbon peste limitele normale. Ca urmare, 20 de persoane au fost evacuate de către pompieri, iar aproximativ 150 de persoane s-au autoevacuat preventiv. Nicio altă persoană nu a necesitat îngrijiri medicale.