Connect with us

EVENIMENT

Ioan Drăgan: Arhivele Naționale ar trebui să treacă în subordinea directă a GUVERNULUI. Să nu mai fie la MAI

Publicat


ioan dragan

Fostul director al Arhivelor Naționale ale României (ANR) și ale filialei Cluj, Ioan Drăgan, a demonstrat faptul că ieșirea Arhivelor Naționale de sub tutela MAI reprezintă o problemă urgentă, care nu mai suportă amânare.

”Ministerul a anihilat în ultimii ani, cu un cinism greu de egalat, toate tentativele de salvare și reformare a ANR, ignorând sau anulând pe rând Strategia – 2015, Auditul de performanță al Curții de Conturi – 2017 și proiectul Legii Arhivelor – 2019. Două dintre acestea, Strategia ANR 2015-2021, promovată prin Hotărâre de Guvern, și proiectul de Lege PLx-31/2019, fiind elaborate și promovate chiar de către MAI, care ulterior s-a răzgândit !!?

Citește și Fost șef al Arhivelor Naționale, clujeanul Ioan Drăgan, cere ieșirea arhivelor din subordinea MAI: Un sistem depășit de istorie

A rămas însă consecvent în promovarea unor accese de autoritarism și secretomanie, de tipul celor care au declanșat reacția vehementă justificată a mediului intelectual, pe care le impune fără drept de replică unei instituții eminamente civile și destinate diseminării largi a informației publice.

Dacă agreăm premisa de mai sus, urmează firesc întrebarea: care este locul cel mai potrivit al ANR în ierarhia administrativă a țării?

În subordinea unei autorități centrale

În opinia mea, ANR trebuie să fie așezată în dependența unei autorități centrale a statului, unde instituția își poate manifesta și îndeplini maximal funcțiile și atribuțiile sale fundamentale.

Viitoarea autoritate de tutelă trebuie să poată asigura cumulat următoarele:

  • afirmarea specificului complex al ANR: administrativ, patrimonial-cultural, științific, identitar și exercitarea plenară a funcțiilor sale publice prevăzute de lege;
  • autonomia funcțională a ANR, ca unică autoritate de reglementare și control în domeniu;
  • să aibă autoritate interministerială și să potențeze autoritatea interministerială a ANR, întrucât aceasta îndrumă și controlează circuitul documentelor și arhivele tuturor creatorilor de arhivă publici și privați de interes public, cu unele excepții, inclusiv ale ministerelor și celorlalte instituții centrale ale statului;
  • buget distinct adecvat, condițiile materiale și personalul necesare pentru funcționarea curentă și pentru conservarea patrimoniului arhivistic; în primă instanță, să asigure realizarea obiectivelor din Strategia 2015-2021, menite a restabili capacitatea funcțională a instituției la parametri normali;
  • să fie, la rândul ei, instituția tutelară, cointeresată direct de serviciile ANR.

La Guvern în anumite state

Datorită specificului instituției, în lumea democratică nu există o soluție ideală, permanentă istoric, privind locul Arhivelor în structura instituțională.

În lume există practici diverse, determinate de organizarea internă și tradiția administrativă, de regulă în dependența unui minister: cultură,  justiție, interne, dar și în subordinea guvernului, în subordinea parlamentului sau a președinției.

În Uniunea Europeană, Arhivele sunt majoritar în dependența Ministerului Culturii, dar în sisteme administrative descentralizate de tip arhive centrale – arhive de land, arhive de stat – arhive ale unităților administrative locale etc.

În structura directă a Guvernului se află în Austria, Estonia, Lituania, Scoția. Cu subordonare directă la Guvern – agenție federală în cadrul Administrației – sunt și Arhivele din  Statele Unite, iar în Rusia Arhivele federale au trecut de câțiva ani în subordinea directă a Președinției.

Au fost la Învățământ

În România modernă, Arhivele Statului au fost în subordinea ministerului Învățământului / Instrucțiunii Publice de la 1862 până în 1951, iar de atunci încoace a Ministerului Afacerilor Interne. Ambele formule sunt, în opinia noastră, astăzi depășite.

În accepțiunea originară, valabilă și astăzi, Arhivele sunt un instrument al guvernării, prin informația generală organizată și administrată pe care o dețin și o pot pune la dispoziția decidentului politic și managerului de la orice nivel.

Instituția își păstrează în continuare rolul tradițional, de administrator principal al patrimoniului arhivistic istoric, care contribuie decisiv la dezvoltarea științei, culturii și identității comunitare și individuale a cetățenilor.

Digitalizarea arhivelor

În societatea informațională de astăzi Arhivele sunt chemate să joace roluri noi, mai complexe, în sectorul specific al gestionării informației publice. Instituția este chemată să intervină chiar în faza anterioară creării documentului electronic, în etapa generării metadatelor acestuia.

În 2016, a fost creată pe lângă Secretariatul General al Guvernului o comisie interministerială pentru elaborarea politicii de record management și arhivare a informației guvernamentale, care a însărcinat ANR cu elaborarea standardelor în domeniu, din păcate, repede abandonată.

Conform legislației în vigoare și noului proiect de lege a arhivelor, ANR are rolul de autoritate unică a statului în domeniul arhivelor, care elaborează normele și standardele și controlează aplicarea legii de către toți creatorii și deținătorii de arhivă, autorizează agenții economici privați cu activitate în domeniu, pe lângă mai vechea misiune de colectare și valorificare a patrimoniului arhivelor.

La SGG

Un fapt este, de la prima vedere, evident: acest rol nu se poate exercita din interiorul unui minister, oricare ar fi el, și oricare statutul ANR: departament, direcție sau direcție generală !

ANR trebuie să fie într-o poziție instituțională corespunzătoare, din care să-și poată exercita prerogativele menționate în mod eficient. Acest loc este, în opinia noastră, în structura instituției supreme a administrației de stat, ca agenție națională, în subordinea Secretariatului General al Guvernului.

În această poziție, Arhivele Naționale, învestite cu prerogativele legale corespunzătoare, vor putea contribui la optimizarea gestionării informației din sectorul public și la îmbunătățirea performanței administrației publice în ansamblul său, precum și la perfecționarea misiunii sale principale, de păstrător al memoriei naționale conservate în documentele de arhivă.

Totodată, urmând modele europene, menționate mai sus, vor putea contribui din apropiere la conturarea și implementarea politicilor guvernamentale în domeniul marilor aniversări naționale și la educarea publicului, cel tânăr în special, în spiritul democrației și al tradițiilor și valorilor naționale.

Decizia în această problemă, de maximă responsabilitate, aparține, desigur, factorului politic.

Noul statut și noua dependență a ANR urmează a fi inserate în proiectul de lege a arhivelor (PLx-31/2019) aflat la Camera Deputaților și care trebuie urgent repus pe agendă. Cu toții, însă, putem contribui și chiar avem datoria de a oferi o mână de ajutor, în dezbatere publică, la această mutare dificilă, de pe urma căreia vor avea de câștigat administrația publică la toate nivelele, cercetarea științifică și cultura națională, justiția și fiecare cetățean al țării.

Rezolvarea problemelor grave ale Arhivelor

P.S. Nu contest nicidecum prioritatea rezolvării accesului la așa-numitele ”clasificate”, blocate peste noapte prin abuz evident de autoritate.

Rezolvarea acestei probleme prin hotărâre de guvern, cum se intenționează, nu face decât să dea dreptate structurii din MAI care a generat scandalul, legiferând ca secrete informații care și-au pierdut demult acest caracter și desecretizându-le cu țârâita, dar nu va rezolva situația și gravele probleme ale Arhivelor țării.

Și nu va garanta nicidecum că excese similare nu se vor repeta în viitor, dacă nu se va soluționa cu aceeași urgență problema dependenței instituției Arhivelor Naționale”, a spus Drăgan.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

Viitorul universităților tehnice se discută la Cluj-Napoca. Evenimentul este moderat de profesorul Mircea Miclea

Publicat

De

Eveniment Viitorul universităților tehnice

Vineri, 26 aprilie, are loc la Cluj-Napoca evenimentul „Viitorul universităților tehnice”, inițiat și moderat de Mircea Miclea.

Scopul evenimentului este de a propune  scenarii de construcție a unui viitor mai bun pentru universitățile tehnice.

Viitorul universităților tehnice se discută la Cluj-Napoca. Evenimentul este moderat de profesorul Mircea Miclea

„Dacă suntem trei, suntem un colegiu, spuneau profesorii din universități medievale, ca să arate că în lumea în care trăim cunoașterea are nevoie doar de oameni și dialog, nu de sigla unor instituții.

Am chemat lângă mine, la o discuție panel, publică, alți 3 profesori universitari, cu care să abordam tema: Viitorul universtăților tehnice.

Pornim de la principiul că viitorul nu se prezice, ci se construiește. Scopul nostru este de a propune și discuta public câteva scenarii de construcție a unui viitor mai bun pentru universități tehnice”, spune Mircea Miclea.

La discuția-panel sunt invitați reprezentanți din mediul academic, mediul economic, studenți, dar și toți cei care sunt interesați de acest subiect.

Ca vorbitori s-au înscris, pe lângă prof. Mircea Miclea – Universitatea Babeș-Bolyai – COGNITROM, prof. Dan Micu de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, prof. Radu Porumb de la Universitatea Națională de Științe și Tehnologie Politehnica București și conf. Attila Simó de la Universitatea Politehnica Timișoara.

Eveniment inițat de un fost ministru al Educației

Mircea Miclea este psiholog, profesor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la Universitatea Babeș-Bolyai, cercetător și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească.

El a fost ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005.

De asemenea, a fost președintele comisiei prezidențiale în mandatul lui Traian Băsescu și a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, diagnoză care a stat la baza Pactului național pe educație semnat în 2008 de toate partidele politice și apoi la baza legii educației nr. 1/2011 în vigoare în prezent, dar modificată masiv de guvernările care s-au succedat în ultimii 10 ani.

Mircea Miclea este fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare COGNITROM

interconectarea în spirit ingineresc în sfera educației

În preambulul evenimentului, prof. Dan Doru Micu, director al Centrului de Cercetare pentru Tranziție Energetica (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea din Florida, U. S. A, Universitatea Beijing Jiaotong, China) îi invită pe curioși să asculte discuția deschisă și plină de căldură „Conexiuni – Clădirea conectării în educație”, pe care a avut-o cu Cristian Popa, ca realizator, despre interconectarea în spirit ingineresc în sfera educației.

Discuția o puteți urmări mai jos.

YouTube video

Evenimentul „Viitorul universităților tehnice” are loc la Chios Social Lounge, vineri, 26 aprilie, de la ora 12.00. Intrarea este liberă publicului larg, dar necesită o înscriere online, AICI.

Citește mai departe

EVENIMENT

Proiectul USR care SCURTEAZĂ durata proceselor în instanță a devenit LEGE

Publicat

ciocan

Proiectul USR care scurtează durata proceselor în instanță a devenit lege. El a fost adoptat joi în Camera Deputaților.

„Legea USR care prevede repartizarea digitalizată a experților judiciari și ar putea să scurteze durata unui proces chiar și cu un an-doi a fost adoptată, astăzi, în Camera Deputaților. În acest moment, sunt procese care durează doi, trei, patru ani doar pentru că expertiza necesară în dosar este întârziată și cu un an de zile. Se ajunge la astfel de situații aberante pentru că experții sunt repartizați prin tragere la sorți, dar înainte de acest gest nu sunt eliminați de pe listă cei care au, deja, în lucru expertize.

Proiectul USR care SCURTEAZĂ durata proceselor în instanță a devenit LEGE

Practic, desemnarea se face fără a se ține cont de disponibilitatea reală și încărcătura de lucru a experților de pe listă. O parte dintre aceștia ajung să fie sufocați de expertize, în vreme ce alții nu au atribuite astfel de sarcini, chiar dacă ar avea disponibilitatea necesară.

„Nu mai vrem procese fără sfârșit, iar soluțiile digitale ne pot ajuta. În prezent sunt experți judiciari care nu primesc ani la rând o expertiză, iar alții au multe proceduri de expertiză derulate în același timp, chiar și mai mult de 10. Sigur că atunci durata acestora crește, ca să nu vorbim de faptul că și riscul unor greșeli din graba și presiunea de a le termina este mai mare. Prin desemnarea aleatorie în sistem informatizat a experților judiciari, algoritmul luând în calcul și gradul lor de încărcare, scurtăm durata proceselor păstrând corectitudinea procedurii”, subliniază Oana Murariu, avocată și deputată USR, inițiatoarea legii.

oana murariu

Legea va merge la promulgare

Legea USR presupune ca în mod digital să fie repartizat aleatoriu un expert, dar programul informatic va ține cont să facă această repartizare doar experților care nu au dosare în desfășurare sau au puține expertize în lucru.

Noua lege va contribui astfel la creșterea calității actului de justiție în beneficiul final al justițiabililor, care nu vor mai pierde ani în șir în așteptarea concluziilor expertizelor judiciare și finalizarea proceselor. Încrederea generală a oamenilor în actul de justiție va crește și ea prin implementarea noii proceduri.

Softul nu doar că este ușor de pus la punct, dar are și sursă de finanțare cât se poate de sigură și clară: banii din PNRR pentru digitalizarea Justiției.

Legea USR care scurtează durata proceselor în instanță, inițiată de deputata Oana Murariu, va merge acum la promulgare”, se arată în comunicatul USR.

Citește mai departe

EVENIMENT

U-BT Cluj, de neînvins. A câștigat primul meci din semifinale, împotriva FC Argeș, cu 91-71

Publicat

De

U-BT Cluj-Napoca - FC Agreș

U-BT Cluj-Napoca a început cu dreptul campania de calificare în finala Ligii Naționale de baschet masculin.

Baschetbaliștii clujeni au învins, joi, pe teren propriu acasă, echipa FC Argeș Pitești, în primul meci din semifinale.

U-BT Cluj, de neînvins. A câștigat primul meci din semifinale, împotriva FC Argeș, cu 91-71

Prima parte a întâlnirii a fost una echilibrată cu puncte de ambele părți. La pauză, scorul a fost unul „strâns”, 49-45.

În partea a doua, U-BT a reușit să se desprindă, iar prima semifinală cu FC Argeș s-a terminat 91 la 71.

Cel mai bun din 5 partide

Baschetbaliștii clujeni s-au calificat în semifinale după ce i-au învins pe cei de la Dinamo București cu 3-0 la general.

În ceea ce privește echipa FC Argeș Pitești, aceasta a învins-o pe Rapid București tot cu scorul 3-0 la general.

Următorul meci al U-BT cu FC Argeș pe BT Areana va avea loc sâmbătă, 27 aprilie.

Semifinalele se vor decide conform sistemului cel mai bun din 5 partide. Confruntarea cu numărul 3 este programată marți, 30 aprilie, la Pitești.

Foto: Facebook/ U-BT Cluj-Napoca

Citește mai departe

CLUJ24 TV

VIDEO. Podcast Cluj24 Contraste. Aurelia Cristea sau despre eleganța în politică

Publicat

aurelia cristea

Aurelia Cristea este printre puținii politicieni români care și-au legat numele de o lege. Se alătură astfel, prin legea anti-fumat, deputatului PNȚCD Vasile Lupu, cu a sa lege a restituirii proprietăților funciare, senatorului Aurelian Ticu-Dumitrescu, autor al legii deconspirării Securității ca poliție politică sau colegului său de partid, profesorul și senatorul Vasile Dîncu, inițiator al celebrei legi 544, care permite accesul la informațiile de interes public și implicit la funcționarea, cît de cît, a presei din România.

Și numai pentru acest lucru Aurelia Cristea trebuia să nu plece din politică! Acum s-a întors în PSD pentru a candida la postul de primar al municipiului Cluj-Napoca.

Despre întoarcerea în PSD și, mai mult, asumarea candidaturii la postul de primar aflați mai multe în podcastul „Contraste” în dialogul cu realizatorul Florin Danciu.

Aurelia Cristea

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax