EDUCATIE
INTERVIU. Rector Daniel David: Nu e important ca UBB să fie cea mai mare universitate, ci să fie cea mai atractivă și accesibilă
Rectorul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca, Daniel David, reales recent în fruntea universității pentru un mandat de 5 ani, vorbește într-un interviu pentru Cluj24 despre provocările perioadei următoare, despre cum se poziționează instituția pe care o conduce la nivel național și interrnațional.
În viziunea sa, nu eeste important ca UBB să fie cea mai mare universitate din România, ci să fie cea mai atractivă și accesibilă.
Universitate ”world – class”
Rep: D-le Daniel David, ați câștigat un nou mandat de rector al UBB Cluj-Napoca. Ce proiecte de dezvoltare a universității aveți în vedere?
DD: Nu pot avea decât proiectul susținut de comunitatea UBB cu mine rector, și anume “Programul UBB Q – Optimum (2024-2029) – O Universitate europeană de clasă mondială („world-class”)”. (http://danieldavid.ro/).
Așadar, viziunea, simplu formulată, este că, odată ce a atins deja statutul de universitate “world-class”, UBB trebuie să se proiecteze acum ca universitate “world-class” europeană. Detaliile privind statutul actual și viziunea/strategia de viitor sunt prezentate în programul propus (https://danieldavid.ro/wp-content/uploads/2024/01/Program-UBB-Q-Optimum-2024-2029-RO.pdf.).
Explicit sau implicit UBB a fost mereu un model pentru alte universități din țară, mulți dorind să o ajungă sau să o întreacă.
Din 2016 (de când s-au făcut astfel de analize) UBB ocupă prima poziție în metarankingurile naționale, este pe poziția 15 în Europa de Est conform rankingului QS (prima în țară) și a fost acceptată în GUILD – organizația unora din cele mai importante universități “world-class” europene (https://www.the-guild.eu/) – ca universitatea reprezentativă din Europa de Sud-Est.
Noi nu ne-am uitat și nu ne uităm la cine este în spate sau alături de noi, ci ne-am urmărit viziunea, dar la modul realist și serios.
Așadar, în acest demers de dezvoltare nu avem complex de inferioritate și nici nu-l ducem caraghios în unul de superioritate (ridicolul fabulei lui La Fontaine grevează multe universități în țară, adesea mai mici/mijlocii, care au ambiția “broaștei” din fabulă, iar noi vrem să-l evităm în angajamentele noastre la nivel internațional).
Cea mai complexă universitate europeană
Rep: UBB continuă să fie cea mai mare și prima universitate din România. Ce trebuie făcut în continuare pentru a se menține pe acest onorant loc?
DD: Pentru mine nu este important ca UBB să fie cea mai mare, ci vreau să fie cea mai atractivă și accesibilă. Atractivă înseamnă că este una dintre cele mai bune din Europa de Est și relevantă în Europa (acum este pe poziția 260 în Europa, adică între primele 38% din 690 de universități incluse din 46 de țări europene), cu un profil multicultural unic în Europa.
Când fostul comisar european Marya Gabriel a vizitat UBB la sărbătorirea tradiției seculare a acesteia (începută în 1581) a punctat că probabil UBB este astăzi cea mai complexă universitate europeană multicultural vorbind, cu cele trei limbi academice oficiale (română/maghiară/germană) care onorează istoria universității și a Transilvaniei.
Accesibilă înseamnă că implementează eficient conceptul de “excelență incluzivă”: mai multe “creiere”, adică mai mult potențial valorificat pentru valorile noastre de “Tradiție” și “Excelență”.
Cercetare științifică avansată
Rep: Cât de mult contează prezența UBB în rankinguri internaționale? Credeți că poate urca în clasamente astfel încât să ajungă în top 500? Și cam în cât timp? Este acesta un deziderat viabil?
DD: Pentru noi rankingurile sunt mijloace de comparație necesare, mai ales cu cei din față noastră, pentru o autocunoaștere cât mai realistă, nu un scop de poziționare în sine.
Rankingurile nu epuizează nici complexitatea, nici valoarea unei universități. Până la semnarea CoARA (https://coara.eu/) le-am și promovat public mai frecvent, deoarece în lumea colectivistă românească unii se prefăceau infantil și/sau defensiv că nu văd/înțeleg poziția UBB în peisajul academic românesc.
Și atunci a trebuit arătată! Dar, în esență, noi avem angajamentul să facem o cercetare științifică avansată în care se dezvoltă apoi o educație de calitate și o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural unic și într-o logică a excelenței incluzive!
Dacă atingerea acestor obiective ne va poziția și bine în rankinguri este foarte bine, dacă nu, alegem atingerea obiectivelor.
Al doilea oraș al Clujului
Rep: UBB este unul dintre cei mai mari angajatori clujeni, cu mii de angajați. Cât de greu este să manageriezi o astfel de instituție? Ce simțiți din interior, dacă mai trebuie schimbat la mentalitatea unor cadre didactice?
DD: UBB este ca mărime, metaforic spus, al doilea oraș al județului Cluj și se află între primele 13% orașe ale României. Așadar, dincolo de succes, ca orice mare universitate a lumii, UBB a avut, are și va avea și probleme, atât academice, cât și administrative.
Important este să le ținem la un nivel minimal – prin prevenție și educație -, iar când apar să le tratăm cu celeritate, transparență și după setul de bune practici internaționale.
Centru de referință
Rep:: Care sunt atuurile UBB în competiția națională de atragere a studenților din țară și chiar din străinătate?
DD: Până la apariția universităților românești, UBB a fost prima/singura instituție universitară de învățământ superior de pe teritoriul actual al țării (ca Universitas Claudiopolitana, cu istoria începând în 1581), iar după apariția universităților românești la Iași (1860) și București (1864), a devenit (din 1919) și una dintre cele trei universități istorice românești ale țării.
Așadar, UBB este în cultura din România zilelor noastre un centru universitar istoric de referință, “școlile Clujului” atrăgând, prin calitatea lor, la modul natural studenți din toată țara (acum adăugându-se și contribuția importantă a celorlalte universități publice clujene).
În ceea ce privește studenții internaționali, noi nu avem șansa altor domenii care au în țară mulți studenți internaționali mai ales deoarece există locuri limitate în țările lor de origine (și/sau pentru că țintesc programatic studenți din unele zone românești din alte țări).
Nu facem judecăți de valoare. – deoarece aceștia primesc totuși în țară o educație bună la costuri accesibile -, dar trebuie pornit de la realitate.
Așadar, dacă avem studenți internaționali – în mandatul 2020-2024 UBB a atras cel mai mare număr de studenți internaționali din istoria sa -, aceștia vin pentru că chiar doresc să studieze la UBB, îmi place să cred pentru că avem o cercetare științifică avansată în care facem o educație de calitate și avem o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural de excelență incluzivă.
Lipsește angajamentul Guvernului pentru universități ”world-class”
Rep: Cum apreciați măsurile guvernamentale pentru sprijinirea învățământului superior? Ce lipsește și ce poate fi îmbunătățit? Și dacă credeți că există interes pentru dezvoltarea universităților de top, sau de încurajare a unor universități mai slab cotate?
DD: Guvernul tratează universitățile mai ales ca școli superioare de predare, necesare în formarea de resursă umană (mai ales înalt calificată).
Acest model de universitate este important într-o țară.
Lipsește, însă, angajamentul major al Guvernului și pentru universități “world-class” ca UBB, care au ca funcție principală generarea de cunoaștere avansată, iar doar în acest proces se formează resursa umană prin educației co-creată cu studenții (buni specialiști și buni cetățeni) și se dezvoltă relații inovative cu societatea.
Trebuie susținut și acest model – acum reprezentat plenar de UBB -, deoarece numai astfel dobândim avantaje competitive pentru țară.
UBB, peste 5 ani
Rep: Unde vedeți UBB peste 5 ani, la final de mandat?
DD: UBB va avea ca esență academică o cercetare științifică avansată, în care se va dezvolta dinamic și flexibil o educației de calitate co-creată cu studenții și o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural unic și într-o logică a excelenței incluzive.
Mottoul nostru academic este “Traditio Nostra Unacum Europae Virtutibus Splendet”.
Așadar, mai simplu spus, văd UBB ca o universitate europeană “world-class”, adică o universitate în care istoria noastră seculară strălucește în context european!
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






