Connect with us
Advertisement
Advertisement

ACTUALITATE

INTERVIU/ Coregraful clujean Oana Mureșan: Cred că oamenii nu știu exact dacă le place sau nu dansul contemporan

Publicat


Pentru fiecare dintre noi dansul poate avea definiții multiple în funcție de ce își dorește de la dans în sine, această exprimare redată prin mișcările corpului care poartă în spate un mesaj puternic. Cu ajutorul Oanei Mureșan aflăm mai multe despre dansul contemporan iar aceasta dezvăluie o formă de autocunoaștere prin atelierele pe care le desfășoară în Cluj.

Oana Mureșan este coregraf și dansator. Am putea spune că dansează dintotdeauna, deoarece a ales acest drum de la vârsta de 5 ani. Când a trebuit să își decidă specializarea, și-a amintit cum se simțea atunci când dansa, copil fiind.

Rep: Oana Mureșan, de-a lungul traseului tău în cariera artistică, te-ai întâlnit și cu teatrul și cu gimnastica și cu dansul. Care este motivul pentru care ai ales dansul contemporan?

Oana Mureșan: Am început această călătorie cu gimnastica ritmică pe care am făcut-o timp de 15 ani. Am simțit că are foarte mare legătură cu dansul. Când eu am decis să dau la coregrafie la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, mi-am adus aminte de mine ca și copil, ce simțea corpul când făcea gimnastică ritmică.

Am avut o revelație, pur și simplu, că ar trebui să mă reîntorc la ce-am început când eram mică. Dansul contemporan mi se potrivește, deoarece îmi dă mai multă libertate de exprimare și de căutare în sens a ceea ce poate corpul să facă prin mișcare.

Decizia și tot parcursul a fost despre a mă regăsi pe mine și o formă cât mai liberă și naturală de a mă exprima, iar dansul contemporan le include pe toate acestea.

Dansul este universal

Rep: În traseul tău ai participat la multe workshop-uri din alte țări, care implicit au o altă cultură, limbă, etc. Ai simțit că de la țară la țară dansul contemporan transmite, conturează un înțeles diferit sau mesajul este universal oriunde în lume?

O. M.: Evident că suntem influențați de cultura în care noi trăim și ne naștem. De exemplu, dacă ne uităm la Marea Britanie, au foarte multă influență din dansul modern, de exemplu Marta Graham, în paralel dacă mă gândesc la toată scena dansului contemporan din Israel nu o să văd foarte mult dans modern în spate, voi vedea alt tip de antrenament.

Dansul este universal, fie că vorbim de orice tip de dans, practic mișcarea în sens este universală, avem același tip de corp, dar suntem foarte influențați de cultura și de oamenii care au lăsat o bază a dansului în orașul, țara respectivă. Suntem influențați de limbajul lor coregrafic.

Fracturați la nivel național

Rep: În România cum simți că ne mișcăm, că ne prezentăm la capitolul acesta?

O.M.: Eu simt că la nivel național suntem foarte fracturați, în sensul că fiecare încercăm să ne găsim propriul limbaj și propriul vocabular. Cred foarte tare că fiecare om care vrea să meargă la un curs de dans contemporan merită să meargă la toți oamenii pe care îi cunoaște care fac asta.

Suntem diferiți de cum predăm, poate unele principii sunt la fel, dar pentru că nu există un cod exact de cum trebuie să fie făcut dansul contemporan, cum ar fi, de exemplu, în balet, la dansul contemporan nu avem așa ceva, noi căutăm foarte mult.

Atunci pot să zic că în România fiecare este pe insula lui, caută, își pune întrebări și încearcă să le dea mai departe celorlalți.

Eu am început să merg la workshop-uri în România, iar după aceea am început să plec în alte țări și mi-aduc aminte de oamenii de la care am învățat ce este dansul contemporan, iar ce făceau este foarte diferit de ce fac eu; experiența pe care eu am avut-o în anumiți ani pusă cap la cap.

Fiecare om își conturează propriul vocabular și limbaj în ceea ce este dansul contemporan pentru el.

10 ani să reușească

Rep: Cum ai ales să rămâi în țară și nu ai plecat afară, ce te-a făcut să investești în Cluj, respectiv în România?

O.M.: M-am gândit destul de serios să plec după ce am terminat facultatea, cumva îmi doream să fiu angajată într-o companie de dans contemporan, dar după aceea am simțit totuși că aici nu este dans contemporan, este un teren virgin, mai ales în Cluj-Napoca.

Atunci am zis că cineva va trebui să facă asta și de ce nu aș putea să fiu persoana aceea, să transforme o comunitate și să existe dansul contemporan pe hartă.

Mi-am făcut și un soi de promisiune și pariu cu mine că îmi dau minim 10 ani să reușesc. Sunt legată de locul acesta să creez o comunitate, dar dacă sunt proiecte care mă cheamă în alte țări voi merge, dar nu mă gândesc pentru o mutare definitivă.

Dansul, în față

Rep: De ce unora nu le place dansul contemporan?

O.M.: Cred că oamenii nu știu exact dacă le place sau nu dansul contemporan, doar că este mai simplu să zică că nu au înțeles nimic. Oricărui om îi poate plăcea dansul, dacă nu înțelegem exact ce vedem, asta nu înseamnă că nu ne place. Dacă nu simțim rațional ceea ce vedem, asta nu înseamnă că nu am înțeles pe deplin ceea ce noi am văzut.

Poate sună ciudat sau filosofic, dar pentru mine face foarte mult sens. Dansul nu caută neapărat o înțelegere rațională. Legat de public, cred că suntem într-un timp în care nu suntem foarte activi sau îndeajuns de mulți oameni care să aducă în față dansul.

Oamenii încă nu au ajuns să acceseze acest tip de artă și încă nu știu în spre ce ne îndreptăm în această artă. Dar cred foarte tare în oameni și că noi, coregrafii, trebuie să venim în întâmpinarea oamenilor. Nu contează dacă cineva spune că nu a înțeles, ci contează că a fost acolo și a primit acest tip de experiență.

Limbaj natural

Rep: Cum vezi tu acest ,,trebuie să venim în întâmpinarea lor”, cum aduci tu un tip de artă nu foarte ușor de înțeles către oameni?

O. M.: Personal am acceptat de-a lungul anilor diferite proiecte, performance-uri stradale și în muzee, galerii, nu numai teatru sau săli de spectacole speciale unde oamenii își asumă că vin. Pentru mine este important să fiu aproape oriunde cu dansul că nu se știe niciodată cine poate să vadă și se poate îndrăgosti de această artă.

Pe lângă asta, cred că sunt foarte datoare de a vorbi într-un limbaj natural și ușor de perceput și pentru un om care mă vede pentru prima oară în stradă sau pentru un om care mă vede pe scenă. Trebuie să existe un soi de egalitate, să nu fie diferență între public prea mult.

De la primul workshop pe care l-a ținut și-a confirmat că este potrivită în a împărtăși și a-i ghida pe ceilalți în dansul contemporan.

Primii oameni care i-au pășit la cursuri au tot continuat să vină, iar asta a încurajat-o. Modul în care își creează atelierele au și o doză de spontaneitate, ține mult la acest aspect, în a nu pierde niciun fir al inspirației din jurul ei.

Copiii își dau voie să greșească

Rep.: Ce ai învățat de la primul workshop?

O.M.: Am început practic să predau la copii și vreau să spun că ei m-au învățat cel mai mult cum ar trebui să predau, mi se pare că ei sunt profesorii mei, nu eu am fost profesorul lor. De la ei am învățat naturalețea și să fiu sinceră și că oricum m-aș simți ar trebui să spun asta. Am înțeles că este în ordine să greșești și pot să mă supăr sau pot să nu mă supăr.

Ei își dau voie să greșească foarte mult. În paralel adultul, observându-l la atelierele mele, se rușinează când greșește; copilul nu, copilul spune «ok, am greșit. Hai să mai facem odată» este o joacă pentru ei. Adultul se rușinează, întră într-un soi de defensivă și am de lucrat pe zona asta foarte mult la adulți, lucru pe care l-am învățat de la copii.

Noi avem un copil în noi și o să îl avem indiferent de vârstă, dar uităm să ne conectăm la el. Fiecare vine cu bagajul lui, în dans se vede foarte tare cum suntem ca oameni, cum dansăm așa și suntem.

Adulții să se lase liberi

Rep.: Chiar una dintre curiozitățile mele, apropo că ai pomenit de copii, era cum interacționează aceștia cu dansul contemporan și cum o fac adulții? Ce diferențe observi în procesul de lucru?

O.M.: În primul rând, copiii se conectează mult mai repede la mișcare ca și adultul, copilul nu gândește foarte mult procesul de mișcare, îi pui muzică și se mișcă instant. Fundamental el simte că vrea să facă asta și o va face, nu își pune niciun fel de piedică în cheia rațională.

Pe când adultul face asta. Și eu ca și profesionist trebuie să îndepărtez mecanismele astea ale minții. Mintea ne spune foarte mult că putem să o facem sau «vai ce penibil arăt!» sau ne judecăm foarte tare. Aceste procese mintale fac corpul să nu se mai miște cum el vrea.

Pun accent la cursuri pe acest aspect, ca adulții să se lase liberi și a se lasă ghidați de propriul corp și de instinctul  din corpul lor. Dacă nu ești un dansator care să execute o coregrafie pe scenă cred că este foarte important pentru un amator să între într-o zonă de research în care să își accepte corpul, să descopere lucruri pe care le are fundamental în el, doar că le uită.

Nu mai știe cum să apeleze la aceste mecanisme pe care le are în corp. Este cel mai important de învățat cum să ne oprim din a gândi și cum să ne mai proiectăm atât de  mult gândurile în ceea ce facem în mișcare.

Pare foarte simplu, dare este foarte greu. Este o acțiune și o dinamică care te invită să fii prezent, tu nu poți să călătorești cu mintea. Te lași ghidat de mentor și te ajută să devii prezent și conectat la ceea ce tu ești pe interior.

Amintiri de la 3 ani

Oana povestește că atunci când era mică era un copil căruia nu îi era frică de nimic, se avânta în orice tip de activitate cu o curiozitate ce o caracterizează. Primele amintiri cu ea le are de la 3 ani, dansând la grădiniță. Acum le vorbește adulților despre copilul interior și conectarea cu momentul prezent, dar până să ajungă aici a experimentat și ea frica și gândurile de a se judeca în dans, îi sunt cunoscute aceste mecanisme, tocmai că acum poate vorbi despre ele. Dansul este format dintr-o disciplină mentală și corporală.

Rep: Există reguli în dans contemporan?

O. M.: Da, există reguli, dar și o foarte mare libertate de a le avea și a nu le avea. Există reguli, tehnici, pe care noi le folosim în dansul contemporan, mai ales dansatorii profesioniști, dar ni se oferă totuși o plajă destul de largă de a experimenta și un nivel de «fără reguli». Există într-o compoziție, la un curs, nu ai cum să faci ceva fără reguli, există un puzzle de făcut, disciplina există. Dar este mult mai multă libertate cum ne raportăm la aceste reguli.

Rep.: Cât de important este să dansăm ca și cum nu ne privește nimeni?

O.M.: Este foarte important, fiecare dintre noi trebuie să facem cunoștință cu dansul, în primul rând în intimitate, apoi să avem curaj să dansăm într-un anumit spațiu, să ne lăsăm priviți și văzuți de ceilalți. Să încercăm să avem această experiență de a ne oferi libertatea corpului să se miște cât mai liber. Dansul trezește foarte multe mecanisme care te ajută psihic.

Mă inspiră oamenii

Rep: De unde te inspiri când dai formă, sens mișcărilor tale, în sensul că ce anume trezește în tine creativitatea?

O.M.: Mă inspiră tot ceea ce observ în jurul meu; mă inspiră oamenii foarte tare și sunt foarte atentă la gesturile lor, cum se mișcă în mod inconștient sau conștient. Sunt inspirată mai mereu de muzica dar și de liniște, de cineaștii Andrei Tarkovsky și Pawel Pawlikowsk, de tablourile lui Henri Matisse și de toate lucrările coregrafice ale lui Pina Bausch.

Însă cred că ceea ce mă inspiră cel mai mult sunt momentele în care îmi dau voie să privesc cerul și marea; sunt niște surse de inspirație fabuloase pentru mine și îmi revelă foarte multe imagini pe care după aceea le pot experimenta.

Este foarte greu de fapt să vorbești exact despre dans, este greu să explic această artă. M-am gândit de foarte multe ori că nu este foarte multă critică de dans, mai ales în România.

Poate că într-o direcție ar ajuta oamenii să citească despre dans mai mult, dar este greu să scrii despre dans pentru că este efemer, este într-o clipă și gata, nu este ca în teatru când rămâne cuvântul.

Vrea să ajute oamenii

Rep: Ce își dorește Oana Mureșan să schimbe la lumea asta prin dans?

O.M.: Cred că îmi doresc foarte tare să ajut oamenii să revină la ei cu adevărat și cred că dansul are o putere absolută de a face asta. Nu cred că vreau să schimb nimic, doar vreau să ajut omul exact din momentul în care se află când se întâlnește cu dansul, să îl ajut să între într-un fel de transformare cu sine și într-un tărâm în care crede mai mult în libertate.

Oana Mureșan este o prezență constantă în lumea dansului prin spectacolele pe care le susține și workshop-urile pe care le organizează. Pentru cei care vor să afle mai multe detalii despre acestea pot vizita pagina oanamuresan.com/bio/

Dana Coțovanu



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Radu Constantea (președinte „U” Cluj): Sabău are contract și pentru sezonul următor, a SEMNAT pentru doi ani

Publicat

sabau 3

Președintele Universității Cluj, Radu Constantea, a anunțat antrenorul echipei pentru sezonul viitor. În ultimele zile s-a discutat despre iminenta plecare a lui Ioan Ovidiu Sabău, deranjat de speculațiile potrivit cărora Marius Șumudică ar fi dorit de „studenți”. Miercuri, Radu Constantea a anunțat faptul că Ioan Ovidiu Sabău va fi antrenorul echipei și în sezonul viitor.

radu constantea

Acesta a semnat un contract valabil pentru doi ani. Astfel, Sabău a fost reconfirmat în funcție și își va continua proiectul început la Cluj, potrivit sportpesurse.ro.

Radu Constantea (președinte „U” Cluj): Sabău are contract și pentru sezonul următor, a SEMNAT pentru doi ani

„U” Cluj, sub comanda lui Sabău, a avut un play-out dezamăgitor. „Studenții” sunt pe locul 10, cu 30 de puncte și au nevoie de un succes la Voluntari în ultima etapă pentru a-și securiza locul la barajul pentru Conference League. În ultimele zile s-a vorbit despre posibilitatea ca Marius Șumudică să-l înlocuiască pe Sabău. În cele din urmă, tehnicianul va continua.

„Are contract și pentru sezonul următor, a semnat pentru doi ani. Cred că au fost cele două meciuri în care echipa a jucat bine, cu Petrolul și cel de la Galați, din Cupă. Cred că de acolo a venit așa un recul din punctul de vedere al echipei și mental. 80% din sezon a fost OK”, a explicat Radu Constantea.

Constantea a ținut să infirme faptul că echipa sa a luat în considerare numirea lui Șumudică în locul lui Sabău: „Nu aș vrea să comentez, dar nu este vorba de nimeni.”

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

LIVE VIDEO. Emil Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca

Publicat

Primarul Emil Boc și ambasadorul Marii Britanii, Giles Matthew Portman, testează, joi, un autobuz alimentat cu hidrogen pe străzile din Cluj-Napoca.

Acesta va circula până vineri, cu pasageri, pe liniile de transport în comun din municipiul, călătoriile cu acest autobuz fiind  gratuite pe tot parcursul turneului de promovare.

LIVE VIDEO. Emil Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca

Evenimentul din Cluj-Napoca este parte a programelor europene JIVE, de promovare a noii tehnologii în Europa Centrală și de Est, evenimente începute în noiembrie 2022.

În urma rezultatelor pozitive ale primelor două turnee de promovare – unul organizat în perioada noiembrie 2022 – ianuarie 2023 în Slovenia, Croația, Cehia, Slovacia și Ungaria și al doilea organizat în perioada septembrie – octombrie 2023 în Polonia, Lituania,  Letonia, Estonia – acest al treilea turneu își propune să ofere oportunitatea de a prezenta la Cluj-Napoca tehnologia bazată pe hidrogen și de a permite cetățenilor și celor interesați să o experimenteze.

La eveniment au participat primarul Emil Boc, ambasadorul Marii Britanii Giles Matthew Portman, rectorul UTCN, Vasile Țopa, președintele Senatului UTCN, Nicolae Brunete, secretarul de stat în MIPE, Ovidiu Câmpean, directorul CTP, Liviu Neag.

Autobuzul va circula pe liniile 24, 30 și 35.

„Ne bucurăm că după transportul electric, Clujul va adopta un nou mijloc de transport ecologic și va trece la dimensiunea hidrogen. Este un combustibil total nepoluant, ceea ce rezultă după proces este doar apă. Nu ne vom limita la transportul rutier, vrem să extindem utilizarea hidrogenului și la termoficare și, de ce nu, la trenul metropolitan”, a spus Emil Boc.

Autobuzul cu hidrogen are o autonomie de 350 de km și încărcarea se face în 10 minute.

Intenția municipalității clujene este să cumpere, în viitor, astfel de autobuze nepoluante cu hidrogen.

 

autobuz hidrogen

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Marș pentru oprirea traficului motorizat prin Hoia-Baciu. Se cer bariere cu cartele pentru riveranii de pe strada Uliului

Publicat

De

Pădurea Hoia-Baciu, arie naturală

Un marș pentru oprirea traficului motorizat prin Hoia-Baciu va avea loc sâmbătă, 11 mai, în cadrul unui demers mai larg prin care mai multe asociații civice clujene propun ca pădurea și pajiștile din apropiere să fie arie naturală protejată.

Aceleași asociații propun ca pe strada Uliului, care s-a surpat recent, traficul auto să fie restricționat urmând să fie permis doar accesul riveranilor.

Marș pentru oprirea traficului motorizat prin Hoia-Baciu. Se cer bariere cu cartele pentru riveranii de pe strada Uliului

Marșul de sâmbătă este organizat de asociațiile civice Inelul Verde Metropolitan, Someșul nostru, Clubul de Cicloturism Napoca, Umbrela Verde, Natura Transilvaniei, Alergători începători Cluj și Asociația Societate Organizată Sustenabil (SOS).

Inițiativa vine după ce drumul din Pădurea Hoia-Baciu a fost pietruit din nou, ceea ce va aduce și mai mult trafic auto.

„Deși avem toată simpatia pentru riveranii din zona străzii Uliului, unde drumul s-a surpat, considerăm că primăria nu trebuia să acorde atâtea autorizații de construire sub pădure, pe un deal instabil.

Totuși, traficul auto provizoriu pe drumul pietruit prin pădure trebuie reglementat de urgență cu bariere și cartele strict pentru riverani”, a precizat Adrian Dohotaru, președintele Asociației SOS.

Acesta a precizat că, în trecut, mai multe drumuri au fost pietruite ilegal în trecut pentru ca utilaje și mașini să aibă acces la noul șantier din buza pădurii, șantier care se poate reactiva pe drumul pietruit.

Mai mult, drumul pietruit ilegal prin pădure riscă să fie folosit și de alte categorii de șoferi, de la cei grăbiți, din zona metropolitană a Clujului, la amatori de offroad, a mai spus acesta.

Un NU susținut traficului auto prin pădure!

Organizatorii marșului cer, de urgență,  primarului Emil Boc:

  • Bariere pentru trafic auto cu cartelă pentru rezidenți în timpul lucrărilor de reparare a drumului de pe strada Uliului.
  • Pădurea Hoia-Baciu să fie declarată arie naturală în colaborare cu primăriile Florești și Baciu și cu mediul asociativ și universitățile clujene, parte din Inelul Verde Metropolitan.
  • Custozi și personal de pază pentru ca pădurea să fie protejată și cetățenii educați prin tururi ghidate.
  • Demersuri pe lângă guvern ale președintelui Asociației Municipiilor din România, primarul Emil Boc, ca pădurile metropolitane să capete statut de protecție în Codul Silvic și pentru crearea unei noi categorii de conservare, ariile naturale urbane protejate, în OUG 57/2007.

Aria naturală Hoia-Baciu ar trebui să fie extinsă

Prin acest demers asociațiile clujene vor ca aria naturală Hoia-Baciu să extinsă de la câteva hectare existente la o suprafață de peste o sută de ori mai mare, așa cum propune studiul de biodiversitate comandat de primărie.

Concluzia acelui studiu, arată reprezentanții asociațiilor clujene, este că acest areal are o deosebită importanță istorică, culturală, recreațională, arheologică, geologică, paleontologică, botanică și zoologică.

Hoia, „tărâmul” fenomenelor paranormale

Parcul natural ar putea fi foarte atractiv, având în vedere legendele care circulă în legătură cu Hoia, locul unde s-ar petrece o serie de fenomene paranormale.

Aceste legende atrag acum mulți turiști amatori de senzațional din afara țării.

„Toate aceste valori cumulate pot face din acest areal un parc natural extraordinar de atractiv”, a mai arătat Adrian Dohotaru.

Limitele arealului: cele trei corpuri de pădure și pajiștile adiacente

Arealul Hoia-Baciu este unul din ultimele locuri încă puțin atinse de dezvoltări imobiliare, ușor accesibil din Cluj-Napoca, Florești și Baciu.

„Dacă acum nu oprim distrugerea sa, privăm locuitorii Clujului metropolitan de o excelentă posibilitate de recreere, ce nu poate fi înlocuită cu nimic altceva. Acest areal este o oază de natură esențială pentru sănătatea fizică și psihică a cetățenilor”, spun organizatorii marșului.

Traseul marșului trece pe lângă stejarul „Robi”, vechi de peste 250 de ani

Clujenii interesați să participe la acest marș, vor vedea cum arată drumurile pietonale, fără trafic auto, cum e strada cu cele mai multe trepte din cartierul Grigorescu până în pădure, care trebuie puse în valoare de autorități cu mai multe trepte și signalistică, drumul surpat de pe strada Uliului și drumul proaspăt pavat prin pădure.

Traseul va duce și pe poteci de pământ sub coroana arborilor, dar și la groapa imobiliară a Clujului de sub pădure, o săpătură imensă în pământ.

Această groapă „ca un sicriu”, anunță planurile de a aduce mii de oameni lângă Hoia, consecință a lăcomiei, profitului pe termen scurt și a haosului imobiliar, arată organizatorii marșului.

„Vedem Clujul metropolitan, Valea Someșului Mic, pădurile și Apusenii, apoi ne întoarcem prin pădure când pe poteci de pământ, când pe drumul pietruit ilegal pe la ferma USAMV.

După care îl salutăm pe stejarul Robi, un arbore remarcabil, seniorul arborilor din Cluj, cu peste 250 de ani vechime, coborâm pe lângă Muzeul Etnografic și încheiem turul lângă Tăietura Turcului pentru o ultimă privire asupra Inelului Verde Metropolitan din Cluj, asupra pericolelor și potențialului unei campanii care dorește să unească într-o rețea coerentă și densă natura urbană și periurbană a Clujului”, au mai precizat organizatorii marșului.

Marșul pentru oprirea traficului motorizat prin Hoia-Baciu va avea loc sâmbătă, 11 mai, de la ora 10.00. Întâlnirea are loc la podul pietonal Parcul Rozelor.

Citește mai departe

ECONOMIE

ANALIZĂ. Radu Georgescu: Leul a început luna mai cu o mică apreciere

Publicat

De

Leul s-a apreciat ușor față de euro

Luni, euro a fluctuat pe piețele internaționale între 4,963 lei, minim atins și la jumătate lui martie, și 4,976 lei. 

La redeschidere pieței locale, primele tranzacții s-au realizat la 4,971 lei, după care înmulțirea ordinelor de cumpărare de valută a ridicat cotațiile spre „clasicul” ultime luni – 4,977 lei, astfel că media monedei unice a scăzut de la 4,9764 lei, în ședința de joia trecută, la 4,9757 lei.

Indicele ROBOR la trei luni a stagnat

Cu o săptămână înainte de ședința de politică monetară a BNR, dobânzile interbancare au cunoscut modificări minime.

Indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei contractate înainte de mai 2019, a stagnat la 6,05%.

În schimb, indicele la șase luni, folosit la calcularea ratelor la creditele ipotecare, a scăzut de la 6,07 la 6,06% iar cel la 12 luni a revenit de la 6,07 la 6,08%.

Datoria publică a României a depășit pragul de 50% din PIB

Chiar dacă datoria publică a României a depășit pragul de 50% din PIB, și a urcat la 843 miliarde lei, Trezoreria a continuat să se împrumute din piața locală. Marți, la primele operațiuni din această lună, ea a atras 1,29 miliarde lei, cu scadența în 2033, față de o valoare programată de 400 milioane lei, la un randament mediu de 6,70%/an.

La a doua licitație de bonuri de stat scadente în 2026, cu o valoare programată de 400 milioane lei, Finanțele s-au împrumutat cu 585 milioane lei, la un randament mediu anual de 6,22%.

Prețul gramului de aur a crescut marginal

De la începutul anului „indicele dolarului” față de un coș al principalelor valute a crescut cu circa 4%, dar a pierdut în ultimele zile aproape un procent comparativ cu euro. marți, moneda unică fluctua în culoarul 1,0754 – 1,0777 dolari iar media celei americane a alunecat de la 4,65 la 4,6253 lei.

Cursul francului elvețian a scăzut de la 5,0964 la 5,0905 lei iar cel al lirei sterline la 5,8180 la 5,7992 lei.

Metalul galben fluctua între 2.311,10 și 2.325,30 dolari/uncie iar prețul gramului de aur a crescut marginal la 344,1151 lei.

 

În regiune, media monedei maghiare s-a apreciat la 389,06 forinți/euro iar a celei poloneze la 4,3116 zloți/euro.

Bitcoin fluctua la jumătatea zilei de marți în culoarul 62.917 – 64.381 dolari iar ethereum se tranzacționa între 3.027 și 3.128 dolari.

Sunt folosite date și informații disponibile până marți, la ora 14:00.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax