Connect with us

EVENIMENT

INTERVIU Caz unic în România. Cum a învins sistemul subprefectul de Cluj, Györke Zoltán?

Publicat


Györke Zoltán a câștigat un proces unic în România. A fost schimbat din funcția de subprefect al județului Cluj, s-a considerat nedreptățit, a dat Guvernul în judecată și a câștigat. De peste două săptămâni așteaptă să fie reintegrat în funcție.

Clujul este singurul județ din țară la această oră care are trei subprefecți, doi în funcție și unul care a câștigat un proces care îi dă dreptul să fie reîncadrat în Prefectură.

Györke Zoltán a acordat un interviu pentru Cluj24.ro.

O hotărâre definitivă a instanței nu este pusă în aplicare

Î: Ați câștigat procesul în urmă cu peste două săptămâni, aveți o sentință definitivă, dar încă nu ați fost reintegrat în funcție? De ce? Ce credeți că se întâmplă? Ce explicații ați primit?

R: Nu știu ce se întâmplă, dar constat cu surprindere că o hotărâre definitivă a instanței de judecată nu este încă pusă în executare.

Nu era cazul să primesc explicații, ministrul de Interne trebuia să înainteze propunerea iar Guvernul să adopte hotărârea de încetare a exercitării temporare a funcției de subprefect al județului Cluj de către unul din cei doi ocupanți ai acestei funcții publice.

Situație deloc normală

Î: Ce căi aveți pentru a obliga Guvernul să pună în aplicare o sentință definitivă a instanței? Este normală o astfel de situație?

R: Sper să nu se repete situația din anul 2015 când Guvernul a amânat punerea în executare a unei decizii definitive timp de mai multe luni.

În martie 2015 hotărârea Tribunalului Cluj, prin care Guvernul era obligat să mă numească în funcția de subprefect, a rămas definitivă, însă a fost pusă în executare doar în luna iulie și numai după ce am cerut instanței de judecată obligarea primului ministru și a ministrului de Interne la suportarea unei amenzi în cuantum de 20% din salariul minim brut pe economie, pe fiecare zi de întârziere.

Nu poate fi normal, desigur, ca într-un singur județ din România să funcționeze de iure trei subprefecți.

Două procese, ambele câștigate

 

Î: Explicați, vă rog, cum a început totul?

R: Pentru anularea unor acte normative am chemat în instanță Guvernul doar de două ori și am câștigat în ambele cazuri.

În august 2013, în urma desființării funcțiilor de inspector guvernamental prin simularea reorganizării Secretariatului General al Guvernului, prim-ministrul a refuzat să dea curs cerereii mele de transfer într-o funcție publică vacantă corespunzătoare, deși acest drept era expres prevăzut de lege.

De aceea, am cerut instanței de judecată să oblige guvernul să mă numească în funcția vacantă de subprefect al județului Cluj.

Instanța de judecată a dispus atunci și plata unei despăgubiri egale cu salariile calculate de la data încetării raportului de serviciu cu Secretariatul General al Guvernului și până la data reintegrării în funcţia publică.

Mutare din Prefetura Cluj fără fundamentare

Î: Ce a urmat în 2019?

R: În februarie 2019 am fost mutat din funcția publică de subprefect în cea de inspector guvernamental și, deoarece nu mi-au fost stabilite atribuții, în luna iulie m-am adresat din nou instanței de contencios administrativ pentru anularea actului normativ.

Vreau să precizez că nu a existat o fundamentare efectivă a măsurii dispuse de Guvern.

În plus, deși ministrul de interne de la acea dată a susținut că „experiența acumulată” mă „recomandă pentru funcția de inspector guvernamental”, nici acesta și nici un alt ministru nu mi-au stabilit atribuții, deși aveau această obligație legală.

Potrivit unei hotărâri de guvern, inspectorii guvernamentali trebuie să coordoneze activităţi, proiecte sau programe complexe în legătură cu statutul României de stat membru al Uniunii Europene, precum şi cu priorităţile strategice de dezvoltare a capacităţii administrative şi instituţionale.

Am obținut și de această dată o soluție favorabilă, rămasă definitivă în 16 iulie 2020.

Conform hotărârii instanței, pârâții sunt obligați și de această dată să-mi plătească despăgubiri egale cu diferența dintre salariul aferent funcției de subprefect și cel corepsunzător funcției de inspector guvernamental, de la data aplicării mobilității și până la data reintegrării în funcția de subprefect.

În martie 2019 am reușit să obțin suspendarea efectelor hotărârii de guvern privind aplicarea mobilității, dar în recurs soluția a fost favorabilă guvernului.

Înalt funcționar public din 2008

Î: Cum ați devenit înalt funcționar public?

R: În anul 2006, în timp ce ocupam funcția de director de cabinet în Ministerul Administrației și Internelor, am decis să intru, prin examen național, în corpul atunci creat al înalților funcționari publici.

Pentru aceasta am urmat în 2007 programul de formare specializată destinat înalților funcționari publici organizat de Institutul Național de Administrație, iar în anul 2008 m-am înscris la concursul organizat pentru ocuparea funcției publice vacante de subprefect al județului Cluj.

Fiind declarat admis, am exercitat această funcție până în anul 2009, când am fost numit inspector guvernamental la Secretariatul General al Guvernului, cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență.

Aș dori să facem abstracție de cazul meu și să vorbim despre situația corpului înalților funcționari publici, sau mai precis să punem în context aceste acțiuni îndreptate împotriva puterii politice pentru apărarea drepturilor conferite prin lege funcționarilor publici.

Subprefecți politici vs apolitici

 

Î: Care este istoricul corpului înalților functionari publici și de ce este nevoie de el?

R: Aș vrea să fac câteva aprecieri în calitate de specialist în administrația publică în condițiile în care sunt licențiat în științe administrative, doctor în istoria administrației publice și sunt cadru didactic asociat la UBB.

Este cunoscut faptul că Parlamentul României a adoptat relativ târziu, în anul 1999, Statutul funcționarului public cu scopul asigurării unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient şi imparţial.

Apoi, prin acte normative succesive a fost creată categoria înalților funcționari publici formată din prefecți, subprefecți, inspectori guvernamentali, secretari generali și secretari generali adjuncți ai ministerelor și celorlalte organe de specialitate din subordinea guvernului și a ministerelor.

Cu toate acestea, deja în 2011 Guvernul a decis să desființeze funcțiile de inspectori guvernamentali, dar proiectul de lege a fost respins de Parlament.

În această perioadă, pentru apărarea intereselor proprii, ne-am constituit atunci în asociații profesionale și ne-am adresat președintelui Comisiei Europene.

După doi ani, primul ministru sub pretextul reducerii efortului bugetar, a simulat reorganizarea Secretariatului General al Guvernului și a eliberat din funcție inspectorii guvernamentali, dar instanțele de judecată au anulat deciziile acestuia și au dispus reintegrarea inspectorilor guvernamentali în funcțiile publice deținute.

Partidele au preferat politicieni în fruntea prefecturilor

Apoi, în mai multe rânduri atât guvernul cât și majoritatea parlamentară au inițiat mai multe acte normative cu scopul revenirii la calitatea de demnitar al prefectului și subprefectului (cu rang de secretar de stat și subsecretar de stat), pentru a le conferi acestora atribuții lărgite, similare cu cele exercitate înaintea integrării euro-atlantice a României.

Toate aceste intenții se manifestau în ciuda faptului că în perioada de preaderare la UE, România se angajase să depolitizeze funcțiile de prefect și subprefect iar Comisia Europeană a apreciat atunci că depolitizarea serviciului public reprezintă un pas important în reforma administrației publice românești.

De altfel, Codul administrativ adoptat de Parlament ar fi repolitizat funcțiile de prefect și subprefect, însă în anul 2018 Curtea Constituțională a decis că Legea privind Codul administrativ al României este neconstituţională, în ansamblul său.

În aceste condiții, după aderare, guvernele succesive ale României (cu excepția guvernului de tehnocrați) au trecut la o interpretare originală a actelor normative și excepțiile prevăzute de lege s-au transformat în regulă generală: au numit fără examen în funcțiile de prefecți și subprefecți (ultimele concursuri au fost organizate în anul 2009) persoane care nu posedau calitatea de înalt funcționar public, multe nu îndeplineau minime criterii de competență sau performanță profesională.

Atribuțiile prefectului

În acest fel, pe parcursul acestor exercitări temporare (care au durat și cinci ani) noii prefecții și subprefecți de județe, aparținând anturajului liderilor politici locali au indus temerea că nu vor reprezenta guvernul pe plan local ci interesele președintelui organizației județene de partid în administrația centrală, susceptibili fiind de urmărirea unor scopuri politice, electorale, personale sau de grup.

De altfel, s-a constatat în practică faptul că imediat după publicarea hotărârilor de guvern privind încetarea exercitării funcțiilor publice de prefect și subprefect, apoape fără excepție, aceste persoane care au ocupat funcții publice neutre din punct de vedere politic s-au reînscris în partidele politice vremelnic părăsite.

Potrivit legii, principala atribuție a prefectului este controlul actelor adoptate sau emise de autoritățile administrației publice locale.

Ce propuneri are Györke Zoltán

Î: Ce credeți că ar trebui făcut?

R: Este lăudabil că, potrivit prevederilor Codului administrativ, până la finele anului 2021 toate aceste funcții publice vacante corespunzătoare înalților funcționari publici vor fi ocupate prin concurs organizat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

Dar, în opinia mea, după încetarea stării de alertă este necesară modernizarea urgentă a funcției publice și renunțarea la măsuri precum reducerea de personal fără criterii clare, sub pretextul unor reorganizări instituționale.

Cred că modernizarea funcției publice ar trebui să vizeze în principal următoarele obiective:

Deschiderea autorităților și instituțiilor publice spre recurtarea și selecția absolvenților facultăților de administrație publică (condițiile de studii să se limiteze la specializarea în administrație publică și mai puțin în științe inginerești, umaniste, etc) concomitent cu promovarea rapidă conform competențelor și a performanței.

Perfecționarea temeinică și continuă a funcționarilor publici, în special în domeniul digitalizării.

Trebuie garantată stabilitatea pe post

Asigurarea unei perspective certe de carieră prin garantarea stabilității în exercitarea funcției publice.

Potrivit legii, funcționarii nu pot fi eliberați din funcția public din motive independente de voința lor, ceea ce însemnă că aceștia beneficiază de dreptul de ocupare a unor funcții publice corespunzătoare în situația reorganizării instituției sau a reducerilor de personal, dar legea în vigoare nu corelează acest drept cu obligația autorității publice.

Trebuie să ne îndreptăm către stadiul în care cariera unui funcționar public nu poate fi afectată de decidenții politici prin exces de putere, deoarece autoritățile administrației publice centrale nu pot fi eficiente decât dacă sunt conduse de specialiști.

Funcțiile publice de conducere să fie scoase de sub presiunea politicienilor, sau de sub colonizarea politică, ca să folosesc termenul diplomatului român Filon Morar, inclusiv cele de directori ai Direcțiilor județene de sănătate publică.

Subscriu total la opinia lui Filon Morar, care într-o analiză recentă susținea că funcționarii publici nu trebuie să preia servil ceea ce ar putea contraveni interesului general și nu trebuie reduși la statutul de simple instrumente la cheremul curentului dominant al zilei.

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Electric Castle lansează EC Radio și programul zilnic al ediției 2024

Publicat

De

Organizatorii festivalului Electric Castle au anunțat programul pe zile al ediției din 2024, dar și lansarea unui nou post de radio online, EC Radio.

„Experiența Electric Castle – oriunde, oricând” e promisiunea celui mai nou post de radio din mediul online, lansat de festivalul ce se pregătește pentru cea de-a 10-a ediție.

EC Radio reflectă perfect mixtul de stiluri muzicale specific festivalului, cu emisiuni speciale dedicate artiștilor ce vor fi prezenți, începând din 17 iulie, pe scenele de la Castelul Banffy din Bonțida.

Data exactă a show-urilor live poate fi găsită, de azi, în programul zilnic publicat pe www.electriccastle.ro.

A fost lansat postul radio online, EC Radio

Curatoriat de o echipă definită de pasiunea pentru muzică de calitate, EC Radio este un ghid sonor nu doar pe cei ce așteaptă  Massive Attack, Bring Me The Horizon sau Queens of The Stone Age la Electric Castle, ci pentru orice persoană în căutarea unor altfel de selecții muzicale.

De azi, diminețile încep cu „Stuck in Traffic”, 3 ore de recomandări de la departamentul de booking al festivalului. Emisiuni precum „Down Memory Lane” oferă playlist-uri pentru nostalgici, cu artiștii prezenți la edițiile trecute ale festivalului, în timp ce „Your Next Favorite Artist” invită la descoperiri, cu artiști noi ce se remarcă printr-un sound personal.

Antrenamentul pentru EC10 se face cu emisiuni dedicate artiștilor din lineup-ul 2024. EC radio poate fi ascultat exclusiv online.

Programul pe zile al EC 2024

Experiența celor 5 zile de festival este detailată acum, pentru fani, în programul zilnic al evenimentului. Electric Castle debutează, în 17 iulie, cu Reel Party by BT & DJ Yoda, un concept primit cu entuziasm la edițiile trecute.

Joi, 18 iulie, festivalul va vibra în ritmuri afro, techno, drum and bass și metal cu Rema, Kungs și Bonobo, Apashe & The Brass Orchestra și Cavalera.

Vineri, 19 iulie, e o zi marcată de show-urile Bring Me The Horizon, Paolo Nutini și Nina Kraviz.

Weekendul e rezervat legendelor: Massive Attack și Queens of The Stone Age sunt live, sâmbătă, 20 iulie, când sunt programați și Chase and Status, Khruangbin și Marc Rebillet.

Ziua de 21 iulie va fi marcată de stilul dancehall al lui Sean Paul și de Palaye Royale, care vor fascina prin stilul lor de fashion-art rock. Sevdaliza, Kenya Grace și Todd Terje vor fi și ei în ultima zi a EC 10.

Prețul unui bilet de zi este de 90 de euro + taxe, iar o experiență Premium de o zi are prețul de 150 de euro + taxe. Programul complet pentru Electric Castle 2024 și biletele sunt disponibile pe www.electriccastle.ro.

Citește mai departe

EVENIMENT

Prognoza meteo pe patru săptămâni. Luna iunie aduce secetă și temperaturi ridicate în toată țara

Publicat

Prima lună de vară aduce temperaturi peste normalul acestei perioade, cu perioade prelungite de secetă, în majoritatea regiunilor țării.

Meteorologii au publicat prognoza pentru următoarele patru săptămâni. Estimările meteorologice pentru intervalul 27 mai – 24 iunie 2024 indică o creștere a temperaturilor peste valorile normale și secetă în cea mai mare parte a țării.

Săptămâna 27.05.2024 – 03.06.2024

În acest interval, temperatura medie va fi peste normele multianuale în vestul, nordul, nord-estul și local în centrul țării. În restul teritoriului, valorile termice vor fi apropiate de cele normale pentru această perioadă.

Precipitațiile vor fi deficitare în majoritatea regiunilor. Excepție face sud-estul țării, unde cantitățile de precipitații vor fi ușor peste normele perioadei.

Săptămâna 03.06.2024 – 10.06.2024

Temperaturile vor fi mai ridicate decât valorile normale pentru această săptămână în întreaga țară.

Regimul pluviometric va fi deficitar în cea mai mare parte a țării.

Săptămâna 10.06.2024 – 17.06.2024

Temperaturile medii vor fi peste normele climatologice ale perioadei în toată țara, cu accent pe estul și sud-estul teritoriului.

Precipitațiile vor fi în general deficitare în majoritatea regiunilor.

Săptămâna 17.06.2024 – 24.06.2024

Temperaturile medii vor depăși valorile specifice perioadei la nivelul întregii țări.

Regimul pluviometric va fi ușor deficitar în estul, sud-estul și centrul țării. În restul teritoriului, cantitățile de precipitații vor fi apropiate de normele specifice pentru această săptămână.

Fenomenele extreme de scurtă durată nu pot fi prevăzute cu acest tip de estimări. Rămâneți la curent cu actualizările meteo pentru informații mai precise.

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. FICT 10, ediție care aniversează lectura și 1 milion de oameni mai aproape de carte

Publicat

Festivalul Internațional de Carte Transilvania ajunge în acest an la cea de-a 10-a ediție, care va avea loc în perioada 25-29 septembrie, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.

Anul acesta, festivalul va dura 5 zile cu una în plus față de anii anteriori, iar focusul va fi pe evenimente speciale, dezbateri, întâlniri cu scriitori și conferințe, dar și pe oamenii FICT-ului.

Peste 50 de evenimente, în 5 zile de festival

În anul 2013 avea loc prima ediție FICT, cu doar câteva evenimente și câteva edituri, în inima orașului Cluj-Napoca.

În această toamnă, pe clujeni îi așteaptă cinci zile de festival cu peste 50 de evenimente mai inedite ca oricând, de la întâlniri cu scriitori din țară și de peste hotare, la muzică, teatru și dezbateri pe teme de actualitate.

„Ediția cu numărul 10, ediție aniversară, este cu și despre oameni. Oamenii FICT-ului, fără de care aceste evenimente nu ar fi putut fi realizate în toți acești ani.

Ne dorim să îi celebrăm pe cei care ne-au ajutat, din umbră, an de an. Din acest motiv, evenimentele vor fi realizate cu gândul la ei: membrii echipei, parteneri, voluntari, sponsori, editori, într-un cuvânt, Prieteni. Oameni care cred în magia cărții, în puterea lecturii și care ne-au ajutat, cu fiecare ocazie, să răspândim dragostea pentru cuvântul scris.

De-a lungul celor zece ediții și prin intermediul evenimentelor de sub umbrela FICT am citit împreună, am ajutat oamenii să se împrietenească cu lectura, cu cărțile, iar numărul celor care formează această comunitate este impresionant de mare”, declară Gabriel Bota, directorul FICT.

Numeroase surprize pe tot parcursul verii

De asemenea, pe lângă evenimentele care se vor desfășura în cadrul festivalului în perioada 25-29 septembrie, organizatorii au pregătit numeroase surprize care vor avea loc pe parcursul lunilor de vară și care au scopul de a aduce oamenii împreună și, mai apoi, mai aproape de carte.

Pe lângă cele zece ediții ale Festivalului Internațional de Carte Transilvania, sub umbrela FICT au fost organizate numeroase alte acțiuni, evenimente și întâlniri. Printre acestea, se numără: „Împânzim Clujul cu Cărți”, Marea Lectură, Marșul Lecturii, Campanii în școli și gradinițe, autobuzul FICT, balonul cu aer cald FICT, Read & Ride, „Scriu și Dăruiesc”, Premiile Camerei de Comerț, „Berbecul cu aripi”, clubul de carte Lecturile Insomniacelor,  workshop-uri și întâlniri cu scriitori.

Potrivit organizatorilor, toate aceste evenimente, din 2013 până în prezent, au reușit să adune în jurul cărții aproape 1 milion de persoane.

FICT este un proiect realizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca.

Citește mai departe

CULTURA

VIDEO FOTO. Ziua Africii, un deceniu de celebrare la Cluj-Napoca

Publicat

Sărbătoare vibrantă de Ziua Africii, sâmbătă, la Cluj-Napoca. Cu ateliere de dans, preparate culinare autentice și spectacole tradiționale, evenimentul a celebrat multiculturalitatea.

Grupul de Parteneriat African și Urbannect au organizat, sâmbătă, la Cluj-Napoca, un eveniment de celebrare a Zilei Africii pentru comunitatea africană din Cluj, dar și pentru cei curioși să petreacă o zi explorând o mică parte din această cultură.

Un deceniu de sărbătoare africană la Cluj

Anul acesta marchează zece ani de la prima ediție a evenimentului inițiat de Diane Roman Inamahoro. Din dorița de a aduce laolaltă oamenii din țara sa și din alte locuri, după doi ani de locuit în România, Diane a avut inițiativa de a crea un eveniment pentru comunitatea de africani din Cluj.

Cluj-Napoca este cunoscut ca fiind un oraș multicultural, iar clujenii demonstrează asta prin participarea lor la evenimentele culturale din oraș. Această sărbătoare nu adună doar comunitățile africane, ci urmărește incluziunea și împărtășirea culturii, cu scopul de a crea o comunitate unită și armonioasă.

În fiecare an numărul participanților crește, iar sărbătoarea culturală devine tot mai cunoscută printre clujenii deschiși spre cunoaștere și care interacționează cu cultura africană la un nivel mai profund.

Sărbătoare pe ritmurile vibrante ale Africii

Atmosfera încărcată de tradiție, plină de culoare și ritm, a fost însoțită de aromele diverse ale Africii date de preparatele culinare pregătite de membrii comunității și savurate de vizitatori.

Clujenii au luat parte la ateliere de dans, au avut ocazia de a descoperi comorile artizanale și bijuteriile, dar au avut parte și de împletituri africane și picturi faciale specifice.

Participanții îmbrăcați în costume tradiționale au făcut spectacol pe ritmurile africane și au prezentat dansuri și obiceiuri tradiționale din diferite țări (Guinea, Camerun, Nigeria), captivând atenția trecătorilor.

Grupul de Parteneriat African este o organizație care a luat naștere în 2012 pentru a fi un sprijin micii comunități africane din Cluj. De-a lungul timpului, comunitatea s-a mărit, iar organizația are ca scop dezvoltarea unei comunități africane bine structurate, care să contribuie la viața economică, socială, dar mai ales culturală a orașului Cluj-Napoca.

Prin acest eveniment, organizatorii speră să promoveze atât cultura africană în rândul clujenilor, cât și înțelegerea, prietenia și incluziunea. Evenimentul a reușit să aducă împreună oameni cu origini diverse într-un moment de sărbătoare.

Timeea Morocoj

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax