Connect with us

ACTUALITATE

INTERVIU/ Alexandra Botezan, profesor „virtual” la o școală din Cluj-Napoca: „Elevii se plafonează doar dacă simt că și tu ai făcut-o”

Publicat


Pandemia de coronavirus a reușit să schimbe peste noapte școala și învățământul, în special în România, unde școala online nu era nici măcar aproape de a fi implementată.

Cum învață acum copiii, dar mai ales cum predau profesorii în condițiile actuale? Sunt întrebări care diferă în funcție de oraș, școală, elevi și bineînțeles, profesori.

O profesoară care s-a adaptat rapid vremurilor actuale

Cluj24.ro a vrut să afle cum se descurcă un profesor clujean cu școala online, cum este ținută „vie” atenția elevilor aflați dincolo de ecran și care sunt diferențele între școala fizică și cea virtuală, din perspectiva unui cadru didactic care predă în 2020, anul care a marcat și schimbat definitiv învățământul românesc.

Alexandra Botezan, profesoară de Limba Română în cadrul Liceului de Informatică „Tiberiu Popoviciu” din Cluj-Napoca, ne povestește într-un interviu acordat exclusiv pentru Cluj24.ro, cum ies la tablă elevii școlii online, la ce tactici trebuie să apeleze un profesor pentru a-i convinge pe elevi să își deschidă camera web sau ce strategii abordează chiar aceștia, acum că tema nu mai poate fi uitată acasă.

Empatia față de elevi, un mod de a le păstra atenția

„Mai mult decât orice altceva, încerc să manifest empatie față de elevii mei, iar, în consecință, mă străduiesc să exprimentez noi căi de a le păstra atenția și de a-i face interesați de materia mea.

Recunosc faptul că mă simt avantajată prin natura acesteia, întrucât îmi permite să mă conectez și cu alte domenii mereu, obținând astfel și interesul celor care nu se declară de la bun început fani ai literaturii sau gramaticii”, povestește Alexandra Botezan, cadru didactic.

Reporter: Cum menține un profesor atenția elevilor în „era” școlii online?

A.B: Mă gândesc la cel puțin două exemple în care consider că am reușit să obțin într-o măsură mai mare atenția elevilor mei. De pildă, în vederea exersării competenței care vizează utilizarea corectă, adecvată și eficientă a limbii în procesul comunicării orale, le-am propus unor clase prezentarea unor obiecte care se conectau cu tematica ultimelor ore.

Elevii, încurajați să își argumenteze opiniile

Întrucât ceea ce au prezentat era din sfera intereselor acestora, au primit cu entuziasm provocarea și au reușit să pună în aplicare o calitate oratorică deosebită: persuasiunea.

Manifestarea calităților teatreale, în cadrul orelor online

De asemenea, alte activități pe care le organizez au în vedere intrarea în pielea unor personaje și implicit, costumarea în acestea pentru a realiza unele sarcini. De exemplu, la clasele de liceu, organizez așa-zise procese literare pentru unele personaje, iar elevii, în urma unei ore dedicate familiarizării cu sistemul juridic din țara noastră, au ocazia să intre în pielea judecătorilor, a avocaților, a psihologilor, a jurnaliștilor și, nu în ultimul rând, în pielea personajelor din opera literară studiată.

Ei învață astfel, să își argumenteze cât mai solid poziția față de un personaj, dar și să își schimbe perspectiva în cazul observării unor aspecte susținute cu dovezi mai grăitoare decât cele pe care le-au găsit ei. Dincolo de faptul că opera respectivă este reținută la un nivel mai profund, ei își pot manifesta originalitatea, calitățile oratorice, dar și cele teatrale.

Rep: Care sunt strategiile la care apelați pentru a-i convinge pe elevi să își deschidă camera web, respectiv să o păstreze deschisă, în timpul orelor online?

A.B: Încerc să nu merg în zona coerciției, fără a le lăsa vreun drept de apel elevilor în privința felului în care se implică și în privința momentelor în care își deschid camera. Totuși, în măsura în care e posibil, îi angrenez în jocuri și activități care reclamă și utilizarea camerei.

Gestica și mimica, un element important pentru profesor

Totodată, le-am subliniat cât de important e pentru noi, în calitate de profesori, să le urmărim gestica și mimica pentru a conștientiza pe ce aspecte ar trebui să insistăm, ce impact are asupra noastră faptul de a le putea observa micile momente de revelații în urma unor explicații.

Rep: Pe de altă parte, care sunt strategiile la care apelează elevii pentru a justifica lipsa temelor ori lipsa de activitate în general?

A.B: Dacă temele nu mai pot fi uitate acasă, acesta e noul domeniu în care creativitatea elevilor debordează. Totuși, în majoritatea cazurilor, există unele probleme tehnice reale, confirmate ulterior de părinții acestor elevi și care, în cele din urmă, se rezolvă.

Școala online vs școala în format fizic

Indiferent că au sau nu camera deschisă tot timpul, mare parte dintre elevi răspund cu promptitudine solicitărilor mele și acesta e cel mai mare câștig.

Rep: Care sunt diferențele între școala față în față și cea online, și cum s-a schimbat interacțiunea profesor-elev de când s-a trecut la școala online?

A.B: Școala online își provoacă în fiecare zi actanții și, la aproape două luni de experimentare a acestui sistem, cred că pot spune că am învățat mult cu toții. Elevii se plafonează doar dacă simt că și tu ai făcut-o. Nu ai cum să stârnești entuziasm când tu emani platitudine.

„Nu poți să abuzezi de metodele clasice, atunci când lecțiile se desfășoară online”

În primul rând, eu îmi redescopăr domeniul zi după zi și sunt fascinată de tot ceea ce îmi oferă spațiul virtual pentru a-l promova și elevilor mei. Blaga avea un aforism care, dincolo de nota ludică, exprima acest adevăr absolut al schimbării pe care o poți genera în jur. El spunea, parafrazând, că două lucruri sunt contagioase: căscatul și entuziasmul.

Diversificarea platformelor, o modalitate de a stârni atenția

Dacă ție ți se închid ochii la propria materie, elevii tăi vor sforăi de-a dreptul. Astfel că, nu poți să abuzezi de metodele clasice atunci când lecțiile se desfășoară online.

Rep: Ce noi metode de predare aduce școala online? Cum se desfășoară o oră în 2020, în „era” COVID?

A.B: În primul rând, eu mă străduiesc să diversific platformele pe care le utilizez, atât în privința livrării de informații, cât și în privința evaluării. De pildă, pe platforma Quizizz se pot concepe lecții pe care elevii să le urmărească direct pe dispozitivul lor, fără a fi necesară utilizarea opțiunii de Share Screen.

O altă platformă pe care am folosit-o este Emaze. Cu ajutorul ei, am putut crea unele prezentări într-o manieră captivantă.

„Greșeala e considerată în continuare un pas spre judecată”

Chiar și așa, în mod paradoxal, în sistemul actual, poate că sunt într-o măsură mai mare alături de ei decât eram înainte în unele circumstanțe, întrucât ei pot lăsa drept comentarii private pe Google Classroom, întrebări legate de ceea ce au de făcut, pot solicita ajutor.

Elevii, scoși la tabla virtuală

În felul acesta, jena pe care ar fi putut-o simți față de colegi se risipește. În ciuda repetatelor încurajări în acest sens, din nefericire, greșeala e considerată în continuare un pas spre desconsiderare, judecată și nu învățare, așa cum ar fi normal.

Rep: Cum este scos „la tablă” un elev, în cadrul orelor online?

A.B: Școala noastră folosește platforma G-Suite for education, și avem opțiunea de a crea acolo un Jamboard sau, cu alte cuvinte, o tablă virtuală pe care pot scrie toți elevii solicitați. Uneori, am organizat și muncă pe grupe, întrucât pot fi generate mai multe pagini.

Portofoliul virtual, o nouă metodă

Eu pot verifica fiecare pagină și mă pot asigura că elevii lucrează la ceea ce au fost solicitați.  De asemenea, pentru a le verifica temele, le postez la finalul fiecărei ore tema și termenul limită de încărcare a unei poze cu aceasta.

Astfel, am o evidență a implicării acestora. La unele clase, am creat și un portofoliu virtual, în care elevii să încarce temele creative pe care li le dau de-a lungul unui semestru și pe care le voi nota la finalul acestuia. 

Rep: Apropo de verificarea elevilor, cum sunt aceștia evaluați?

A.B: Una dintre modalități este cea în care îi provoc să răspundă la ore aleatoriu, folosindu-mă de platforma Wheelofnames. Acolo, încarc în pauză numele elevilor de la clasa respectivă și ele apar într-un cerc pe care îl pot roti virtual.

Evaluarea elevilor școlii online

Cel în dreptul căruia se oprește acul, va trebui să răspundă. Așa, pot implica mai mulți elevi în cadrul orei și îi pot recompensa cu puncte pentru activitatea la ore, care, la un moment dat, se pot cuantifica într-o notă.

Rep: Explicați-ne puțin cum se dă un test ori un examen în aceste vremuri.

A.B: O manieră de evaluare este cea în care folosesc platforme în care concep teste. Chiar dacă am început cu platforma Kahoot, am ajuns ulterior la Quizizz și, momentan, acolo realizez toate testele pe care le dau elevilor.

Un profesor dedicat, căruia îi lipsește sala de clasă

Am reușit să creez acolo atât teste care vizau cunoștințele gramaticale, cât și teste de lectură. Avantajul acestora e faptul că poți fixa un timp de răspuns pentru fiecare întrebare și poți seta ca întrebările să le apară amestecat elevilor.  

Și elevilor le lipsește mersul la școală

Pasiunea pentru materia predată și iubirea pentru copii i se citesc profesoarei Alexandra în fiecare cuvânt, și deși a reușit să se adapteze nevoilor școlii online și mai ales nevoilor elevilor, aceasta povestește că orele desfășurate în sala de clasă îi lipsesc, acestea presupunând un alt tip de interacțiune cu elevii.

„Îmi este extrem de dor să mă întâlnesc, fără mijlocirea unui ecran, cu elevii mei, să simt atmosfera aceea pe care o răspândește orice clasă, să îmi culeg feedback-ul fără întrebări, fără așteptarea deschiderii unui microfon, fără descifrarea unei imagini difuze, ci printr-o simplă și eficientă survolare cu privirea spre ochii acestora.

Școala fizică, „una dintre cele mai vii interacțiuni din câte pot exista”

Orele susținute într-o sală de clasă ne prilejuiesc tuturor trăirea acelorași clipe, nu tărăgănează procesul în poticniri de sistem, ci dezlănțuie una dintre cele mai vii interacțiuni din câte pot exista. Și elevilor le este dor, mi-o spun în repetate rânduri”, a mai spus profesoara, sperând că într-o zi lucrurile vor reveni la normal și își va putea privi în ochi elevii, fără a mai depinde de un ecran.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Lacrimi și flori. Comemorarea a 35 de ani de la Revoluția din 21 decembrie 1989 din Cluj-Napoca

Publicat

Comemorarea eroilor Revoluției de la Cluj

Asociațiile de revoluționari, urmași ai eroilor – martiri și a luptătorilor a organizat, sâmbătă, comemorarea a 35 de ani de la Revoluția din 21 decembrie 1989 la Monumentul Stâlpi Împușcați din Piața Unirii din Cluj-Napoca. 

“Să nu îi uităm niciodată”. Coroane de flori au fost depuse în mai multe locuri din Cluj-Napoca unde și-au pierdut viața cei care au luptat pentru libertate. Au fost oficiate și slujbe de comemorare a eroilor Revoluției de la Cluj.

Lacrimi și flori. Comemorarea a 35 de ani de la Revoluția din 21 decembrie 1989 din Cluj-Napoca

La comemorarea de la monumentul Stâlpii Împușcați au participat, printre alții, și primarul Emil Boc și viceprimarul Dan Tarcea.

„Suntem aici pentriu a spune ‘nicodată sa nu se mai întâmple așa’, ca oamenii să-și vrese sângele pentru ca noi să putem avem libertate și democrație… Drumul pe care am plecat este infinit mai bun decât cel pe care l-am avut înainte de Decembrie 1989”, a spus Emil Boc.

Coroane de florii au fost depuse, sâmbătă, la Podul Astoria, dar și în Piața Unirii, la Monumentul Stâlpii Împușcați.

 

Eroii, comemorați și la Cimitirul Central din Cluj-Napoca

Eroii Revoluției au fost comemorați și în locul unde își dorm somnul veșnic.

Coroane de flori au fost depuse în Cimitirul Central, unde au fost prezenți reprezentanți ai Armatei Române, dar și în Cimitirul Mănăștur, pe Calea Moților nr. 102 și la Troița din Piața Mărăști.

La 21 decembrie 1989, la Cluj-Napoca au avut loc o serie de manifestații după evenimentele de la Timișoara.

La Cluj, revolta a început cu o manifestație a muncitorilor care se întorceau acasă după schimbul de tură de la fabricile din oraș. 27 de persoane au fost ucise la Cluj-Napoca de forțele armate. 14 persoane au fost ucise în centrul orașului, în Piața Unirii, 9 la fabrica de bere Ursus, 3 la Hotelul Astoria și o persoană în Piața Mărăști.

 

În Piața Unirii, în fața librăriei Universității și a hotelului Continental, era deja, în jurul orei 15.00, o prezență militară puternică, formată în principal din tineri recruți conduși de căpitanul Carp Dando. Mulțimea a strigat lozinci anticomuniste și anti-Ceaușescu, iar militarii au deschis focul la comandă.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. INCEDIU la o gospodărie din Aghireșu Fabrici. A ars o anexă plină cu lemne

Publicat

De

Incendiu Aghireșu Fabrici

Pompierii au intervenit sâmbătă pentru a stinge un incendiu produs într-o gospodărie din localitatea Aghireșu Fabrici.

Intervenția promptă a pompierilor a făcut ca incendiul să nu se extindă și la casă.

INCEDIU la o gospodărie din Aghireșu Fabrici. A ars o anexă plină cu lemne

Pompierii din cadrul Detașamentului Huedin sunt cei care au intervenit pentru a stinge un incendiul.

La fața locului s-a deplasat echipajul de la Garda Aghireșu, iar incendiul s-a manifestat la o anexă gospodărească, pe o suprafață de aproximativ 4 metri pătrați.

În interior era depozitată o cantitate considerabilă de lemn. Intervenția promptă a pompierilor a făcut ca incendiul să nu se extindă la două case de locuit, fiind lichidat în limitele găsite.

În urma acestui eveniment, nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale. Cel mai probabil, incendiul a izbucnit din cauza jarului nestins, depozitat în apropierea materialelor combustibile.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. 200 de kilograme de articole PIROTEHNICE, confiscate de polițiști. Valoarea pe piață e de 25.000 de lei

Publicat

De

Articole pirotehnice confiscate la Cluj

Nu mai puțin de 200 de kilograme de articole pirotehnice au fost ridicate de polițiștii clujeni în urma a 3 percheziții.

Acestea erau vândute de un tânăr de 25 de ani, din Câmpia Turzii

200 de kilograme de articole PIROTEHNICE, confiscate de polițiști. Valoarea pe piață e de 25.000 de lei

La data de 21 decembrie, în baza planului de acțiune “PIROTEHNIC”, polițiștii Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase au pus în aplicare 3 percheziții domiciliare, într-o cauză penală privind infracțiunea de orice operaţiuni cu articole pirotehnice efectuate fără drept.

În fapt, din cercetările polițiștilor a reieșit că, un tânăr de 25 de ani, din municipiul Câmpia Turzii, ar fi deținut și comercializat, fără drept, articole pirotehnice din categoriile F1, F2 și F4, prin intermediul unei rețele de socializare.

Polițiștii au confiscat articole din categoriile F1, F2 și F4

În urma perchezițiilor derulate în județul Cluj, polițiștii au identificat și ridicat cantitatea de 200 de kilograme de articole pirotehnice, din categoriile F1, F2 și F4, în valoare totală de 25.000 de lei.

Activitățile au fost sprijinite de polițiștii din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale și Serviciului Criminalistic.

În cauză sunt continuate cercetările sub aspectul săvârșirii infracţiunii de orice operaţiuni cu articole pirotehnice efectuate fără drept, faptă prevăzută şi pedepsită de art.37 lit.a) din Legea nr.126/1995 – privind regimul materiilor explozive, republicată.

Foto: IPJ Cluj

Citește mai departe

EVENIMENT

Clujean după gratii, după ce a spart geamul unei mașini și a furat un telefon mobil. Sub ochii șoferului

Publicat

De

Mașină spartă Cluj

Polițiștii din Cluj-Napoca au dispus măsura reținerii, pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat de 50 de ani, cercetat în cadrul unui dosar penal care are ca obiect infracțiunea de furt calificat.

Bărbatul a spart gemul unei mașini parcate pe Calea Florești.

Clujean după gratii, după ce a spart geamul unei mașini și a furat un telefon mobil. Sub ochii șoferului

Vineri, în jurul orei 02.00, polițiștii din cadrul Secției 4 au fost sesizați de către un tânăr de 23 de ani, de despre faptul că, în timp ce se afla pe strada Calea Florești, din municipiul Cluj-Napoca, după ce și-a parcat autoturismul, la scurt timp, ar fi auzit o bubuitură, observând că o persoană necunoscută i-ar fi spart geamul de la autoturism.

Acesta s-a dus să vadă ce s-a întțmplat și și-a dat seama că hoțul i-a furat telefonul mobil, care se afla pe scaunul din dreapta.

Polițiștii l-au prins rapid pe hoț

Polițiștii Secției 4, aflați aproape de strada unde a avut loc incidentul au intervenit prompt, interceptând persoana necunoscută. În urma legitimării s-a stabilit că este vorba de un bărbat de 50 de ani, din Cluj-Napoca. Acesta a fost condus la sediul poliției în vederea continuării cercetărilor.

În baza probatoriului administrat, polițiștii au dispus măsura rețineri pentru 24 de ore, acesta fiind condus într-un Centru de Reținere și Arestare Preventivă.

În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax