Connect with us

EDUCATIE

În „orașul IT-iștilor”, cei mai mulți elevi aleg specializarea mate-info la liceu. Copiii din satele clujene vor o meserie

Publicat


elevi info computer pixabay

Cei mai mulți absolvenți de la clasa a VIII-a din județul Cluj își doresc să urmeze liceul la filiera teoretică, unde specializarea mate-info este cea mai căutată.

Un studiu făcut de Inspectoratul Școlar Cluj privind opțiunile elevilor care au terminat clasa a VIII-a, pentru a fundamenta planul de școlarizare pentru anul 2023-2024, relevă faptul că cei mai mulți elevi aleg să urmeze liceul la filiera teoretică. De asemenea, 21% dintre cei intervievați și-au exprimat opțiunea de a urma un liceu vocațional.

Numărul copiilor din județul Cluj, care aleg direct să învețe o meserie a fost de 13%, cei mai mulți fiind din mediul rural.

În „orașul IT-iștilor”, cei mai mulți elevi aleg specializarea mate-info la liceu. Copiii din satele clujene vor o meserie

Studiul, realizat la finalul lunii noiembrie 2022 a urmărit să coleteze date despre opțiunile elevilor în ceea ce privește unități şcolare preferate, filiere, profiluri și specializări. 4.868 de elevi au fost chestionați, respectiv un procent de 87% din totalul elevilor de clasa a VIII-a din judeţul Cluj.

Este vorba de 3.675 elevi din mediul urban , respectiv 89% din totalul elevilor de clasa a VIII-a din orașe și municipii și 1.193 de elevi din mediul rural, reprezentând 80% din totalul acestora.

Astfel, majoritatea elevilor – 81%, au optat pentru liceu și 9%, respectiv un număr de 434 de elevi pentru şcoală profesională. 1% dintre cei chestionați erau horărâți să urmeze liceul în alt județ. Restul respondenților au fost nehotărâți.

Potrivit studiului, majoritatea elevilor care au optat pentru un liceu au trecut ca opțiune filiera teoretică. Este vorba de 2.586 de elevi reprezentând un procent de 66%. 813 elevi (21%) au trecut filiera vocațională la opțiune, iar 13% (527 de elevi) filiera tehnologică.

grafic elevi cluj isj

În cadrul filierei teoretice a fost comparată distribuţia opţiunilor pe profile: real şi uman, iar studiul a arătat că 1.632 dintre elevii chestionați (63%) au optat pentru profilul real, iar 954 de elevi (37%) au optat pentru profilul uman.

În ceea ce privește specializările, mate-info a fost cea mai dorită. Pentru această specializare au optat 33% dintre elevi, respectiv 858. În ordine, urmează specializarea ştiinţe ale naturii (30% – 774 elevi), filologie (19% – 486) şi ştiinţe sociale (18%, reprezentând 468 de elevi).

Mecanică și Electronică-automatizări, „vedetele” filierei tehnologice

La filiera tehnologică, 50% dintre opţiunile sunt distribuite către profilul Servicii şi 45% către profilul Tehnic și o mică parte din opţiuni se îndreaptă către profilul Resurse (5%). În cadrul profilului Tehnic cei mai mulţi elevi aleg specializarea Mecanică (44%), apoi Electronică-automatizări (21%), Electric (14%), apoi Chimie industrială (8%), Producţie media (7%) şi Construcţii (câte 6%).

Potrivit studiului, în cadrul profilului Servicii majoritatea elevilor aleg specializarea Economie (60%), apoi Turism şi alimentaţie (29%). Doar 6% aleg specializarea Comerţ şi 5% Estetica şi îngrijirea corpului.

În cadrul profilului Resurse majoritatea elevilor aleg specializarea Agricultură (43% – 12 elevi), apoi Industrie alimentară (29% – 8 elevi), Protecţia mediului (25% – 7 elevi), doar un ele alegând specializarea Silvicultură.

Sportul, mai căutat decât artele la Cluj

În cadrul filierei vocaţionale cei mai mulţi elevi optează pentru profilul Sportiv (35% – 285 elevi) şi
artistic (31%, 251 elevi). 13% (103 de elevi) se orientează către profilul Pedagogic, 10% (85 elevi) optează pentru profilul Militar, 6% (48 elevi) aleg profilul Teologic şi 5% (41 elevi) filologia Waldorf.

Meseria de mecanic auto, cea mai atractivă

Dintre elevii care au optat pentru învăţământul profesional şi dual, 109 elevi (25%) au ales mecanic auto, 57 de elevi (12%) bucătar, 49 de elevi (11%) ospătar, 48 de elevi (11%) frizer, coafor, manichiurist, pedichiurist şi 24 de elevi (6%) electrician aparate şi echipamente electrice şi energetice. Restul meseriilor sunt alese de mai puţin de 5% din totalul opţiunilor pentru învățământul profesional.

Elevii de la sate aleg în număr mare învățământul profesional

Un procent mult mai mare dintre elevii din mediul urban optează pentru a urma învăţământul liceal faţă de cei din mediul rural – 87% faţă de 60%, dar în cazul învăţământului profesional diferenţa este în sens invers.

Astfel, mai mulţi dintre elevii din mediul rural doresc să aibă o calificare la finalul studiilor. S-a observat, de asemenea, că mai mulţi dintre elevii din mediul rural sunt nehotărâţi (parţial sau total) cu privire la traseul pe care îl vor urma după finalizarea clasei a VIII-a (16% din rural faţă de 8% din urban).

Distribuţia opţiunilor spre filiere și specializări teoretice comparativ urban-rural:

  • Dintre elevii care optează pentru a urma un liceu, filiera teoretică, 70% sunt din mediul urban şi doar 49% din mediul rural, în timp ce în cazul filierei tehnologice diferenţa de procentaj este în sens invers, doar 10% dintre elevii din mediul urban optând pentru această filieră faţă de 30% dintre cei din mediul rural.
  • În cazul filierei vocaţionale, procentajul este apropiat între mediul urban şi rural (20%, respectiv 21%).
  • Diferenţe mai mari între opţiunile elevilor din mediul urban faţă de cei din rural se înregistrează în cazul specializării matematică-informatică, aleasă de către 35% dintre cei din urban şi de doar 22% din mediul rural şi filologie (18% din urban şi 26% din rural).
  • În cazul specializării ştiinţele naturii diferenţele este de doar 5%, procentul de opţiuni fiind egal în cazul specializării ştiinţe sociale.

Crește ușor interesul pentru învățământul dual

Potrivit IȘJ Cluj, procentul elevilor care afirmă că ar dori să se orienteze spre liceu este uşor mai mic decât în anul şcolar precedent, 81%, faţă de 83% în 2021, orientarea spre învăţământ profesional şi dual crescând în schimb cu un procent 9%, faţă de 8% în 2021.

Similar anilor şcolari anteriori, procentul de orientare spre învăţământ profesional şi dual a crescut după rezultatele la examenul de Evaluare Naţională.

De asemenea, similar anilor şcolari precedenţi, orientarea elevilor din mediul rural spre învăţământul profesional este semnificativ mai mare decât a celor din urban – 24% din rural şi doar 4% din urba, invers faţă de orientarea spre liceu – 60% din rural şi 87% din urban.

Această direcţie este urmată şi în cazul orientării spre filiera tehnologică, aleasă de 30% din elevii din mediul rural şi de doar 10% din cei din urban.

„Explicaţia ar putea fi faptul că mai mulţi elevi din mediul rural doresc să aibă o calificare la finalul studiilor În cadrul opţiunilor spre învăţământul profesional, deși apar unele diferențe de procentaje între mediul urban și rural, aceleași calificări ocupă primele 4 locuri în opțiunile elevilor din ambele medii, similar anilor şcolari precedenţi: Mecanic auto, Ospătar, Bucătar, Frizer-coafor”, arată reprezentanții IȘJ Cluj.

Foto: pixabay.com




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate