ACTUALITATE
Gheorghe Isai, acuzat că a luat MITĂ un PONTON, a fost SUSPENDAT din funcția de auditor la Camera de Conturi Cluj
Auditorul Camerei de Conturi Cluj, Gherorghe Isai, trimis în judecată de Direcția Națională Anticorupție pentru luare de mită, a fost suspendat din funcţie, anunță Curtea de Conturi.
Auditorul public extern al Camerei de Conturi Cluj trimis în judecată de DNA pentru comiterea infracţiunii de luare de mită, după efectuarea unui control la Primăria Municipiului Turda, a fost suspendat din funcţie de către preşedintele Curţii de Conturi.
Citește și: MITĂ un PONTON, descoperită de DNA la Camera de CONTURI Cluj. CONTROL la Primăria Turda
„Referitor la comunicatul transmis de către Direcţia Naţională Anticorupţie privind trimiterea în judecată a unui auditor public extern al Camerei de Conturi Cluj, în sarcina căruia s-a reţinut comiterea infracţiunii de luare de mită după ce acesta a fost desemnat, în cursul anului 2013, să efectueze un control la Primăria Municipiului Turda, facem următoarele precizări:
În conformitate cu art. 54 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere trimiterea în judecată penală, auditorul public extern la care se face menţiune a fost suspendat de drept din funcţie prin Ordin al preşedintelui Curţii, până la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti”, se menţionează într-un comunicat de presă al Curţii de Conturi.
Procurorii DNA Cluj au dispus vineri trimiterea în judecată, în stare de libertate, a lui Gherorghe Isai pentru luare de mită.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
VIDEO. Tânăr prins cu droguri, în timpul unei razii pe Piezișă. Acțiunea s-a soldat cu zeci de amenzi și un permis auto reținut
Razie a polițiștilor clujeni pe „strada studenților”, Piezișa, în primul weekend al noului an universitar. Poliția a dat zeci de amenzi, a reținut un permis auto și a depistat o persoană cu droguri.
Polițiștii din Cluj au desfășurat, vineri noapte, o acțiune cu efective mărite pe strada Piezișă din Hașdeu, alături de jandarmi, polițiști locali și inspectori ai instituțiilor locale.
„În data de 5 octombrie 2024, între orele 02.00 și 05.00, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Cluj-Napoca, împreună cu cei ai Serviciului de Investigare a Criminalității Economice, Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate, jandarmi, polițiști locali, inspectori de muncă și specialiști ai Direcției Sanitar-Veterinare, au desfășurat o acțiune comună pe strada Piezișă și străzile adiacente”, a transmis IPJ Cluj.
Zeci de amenzi, date de polițiști
Razia polițiștilor s-a încheiat cu 22 de amenzi, în valoare de peste 57.000 de lei și un permis auto reținut. De asemenea, o persoană a fost depistată având asupra sa substanțe psihoactive.
„În urma controalelor, au fost legitimate 152 de persoane, reținut un permis de conducere și constatată o infracțiune pentru deținerea de substanțe interzise. Au fost aplicate 22 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 57.000 de lei, pentru diverse abateri, inclusiv încălcarea legislației rutiere, a ordinii publice și a normelor privind sistemele de securitate”, a mai transmis Inspectoratul de Poliție Județeană Cluj.
Două localuri, închise de specialiștii Direcției Sanitar-Veterinare
Pentru două unități comerciale, s-a propus suspendarea activității din cauza nerespectării normelor sanitar-veterinare.
„Activitatea a avut ca scop prevenirea faptelor violente, creșterea siguranței publice, dar și depistarea celor care încalcă legea prin comercializarea sau consumul de substanțe interzise. Au fost verificate localurile din zonă, în special pentru respectarea legislației privind vânzarea de alcool și tutun minorilor, dar și conformitatea sistemelor de securitate și a normelor sanitar-veterinare”, a mai arătat IPJ Cluj.
Un TIR s-a răsturnat în sensul giratoriu de la ieșire din localitatea Apahida spre Jucu. Șoferul a fost consultat de paramedicii SMURD.
Un autotren s-a răsturnat, sâmbătă, în sensul giratoriu de la ieșirea din comuna Apahida spre Jucu. Traficul auto nu este afectat.
TIR răsturnat, în sensul giratoriu
Șoferul camionului a ieșit din cabină înainte ca autoritățile să ajungă la fața locului și a fost consultat de medici la fața locului, nefiind solicitat transportul la spital.
„Au fost semnalate doar pagube materiale până acum, așteptăm să transmită datele finale colegii de la fața locului. Au fost trimise o autospecială și o ambulanță SMURD. Șoferul a ieșit singur din cabina autotrenului și este evaluat de către paramedicii SMURD. Șoferul nu va fi transportat la spital”, a transmis ISU Cluj.
Potrivit martorilor de la fața locului, camionul ar avea numere de înmatriculare poloneze.
Update
„Astăzi, 5 octombrie, în jurul orei 13.50, a fost raportat un eveniment rutier în comuna Apahida, soldat cu pagube materiale.
Din primele cercetări efectuate la fața locului a rezultat că, un bărbat, de 50 de ani, cetățean străin, care conducea un ansamblu de vehicule dinspre centura Vâlcele – Apahida, la pătrunderea în intersecția cu DN1C – E576, prevăzută cu sens giratoriu, s-a răsturnat pe partea carosabilă.
Acesta a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.
În continuare se efectuează cercetări pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs evenimentul”, a transmis IPJ Cluj.
EVENIMENT
VIDEO. Traseul Promenada Inimilor, lansat pe malul Someșului din Cluj. Emil Boc: Drumul spre o viață sănătoasă este prin mișcare
Traseul Promenada Inimilor a fost inaugurat sâmbătă, 5 octombrie, pe malul Someșului din Cluj-Napoca. Inițiativa își propune să promoveze un stil de viață sănătos, prin plimbări de-a lungul râului ce traversează orașul.
Primăria Cluj-Napoca, în colaborare cu Fundația Română a Inimii, cluburile Rotary din Cluj-Napoca, UMF “Iuliu Hațieganu” şi Spitalul Clinic de Recuperare din Cluj continuă programul “Promenada Inimilor”, prin inaugurarea unor noi trasee pe malul Someşului.
Promenada Inimilor, un nou traseu pe malul Someșului
Noul traseu, ce pornește din dreptul pasarelei pietonale din apropierea Parcului Rozelor, a fost inaugurat sâmbătă, cu ocazia Săptămânii Mondiale a Inimii. La eveniment au participat primarul Emil Boc, dar și inițiatorii proiectului, medici ai UMF Cluj și ai Spitalului de Recuperare și mai mulți clujeni.
„Ne bucurăm să fim aici, pe malul Someșului, la un eveniment pe care noi, Primăria, doar îl susținem. Promenada Inimilor, inițiat, dacă nu greșesc, în 2013, în Parcul Central, este un mars pentru sănătate, pentru o viață sănătoasă, pentru că drumul spre o viață sănătoasă este prin mișcare, pentru o viață cât mai frumoasă și cât mai lungă”, a declarat primarul Emil Boc, în cadrul evenimentului.
Edilul a transmis felicitări inițiatorilor acestei acțiuni și i-a invitat pe clujeni să facă mișcare, pentru o viață sănătoasă.
Proiect demarat în urmă cu 11 ani
Primele promenade au fost inaugurate în anul 2013 în Parcul Central, respectiv în parcul Rozelor. Astfel, se oferă clujenilor posibilitatea de a face plimbări pe trasee ce trebuie parcurse într-o anumită perioadă de timp, fie că este vorba despre pacienţi cu afecţiuni cardice, fie că sunt persoane sănătoase interesate de măsuri de prevenţie a bolilor cardiovasculare.
Amintim faptul că bolile cardiovasculare reprezintă principala cauză de mortalitate în România, dar şi în Europa, iar mersul pe jos reprezintă cel mai simplu mijloc de a preveni apariția bolilor de inimă pentru persoanele sănătoase, iar la cardiaci contribuie la scăderea riscului de apariție a unor complicații. Tot cu această ocazie, a fost refăcut traseul din Parcul Central.
printre beneficiile mersului pe jos se numără menținerea unei greutăți optime, prevenirea unor afecțiuni, inclusiv boli de inimă, accident vascular cerebral, hipertensiune arterială, cancer și diabet de tip 2, întărirea oaselor și a mușchilor, reducerea depresiei și a anxietății.
ECONOMIE
ElectricUp, programul pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice în HORECA, buget de 450 de milioane de lei
A fost lanstat apelului de proiecte în cadrul programului de finanțare ElectricUp – ciclul 2, anunță ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
Programul care este conceput pentru domeniul HORECA , respectiv pentru reducea costurilor cu energia electrică.
ElectricUp, programul pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice în HORECA, buget de 450 de milioane de lei
Bugetul, a spus ministrul Energiei este de 450 de milioane de lei.
“În premieră, finanțăm un pachet integrat: instalarea de sisteme fotovoltaice, sisteme alternative de încălzire/ răcire, stații de reîncărcare și capacități de stocare în baterii”, a spus Sebastian Burduja, potrivit Mediafax.
Ministerul Energiei a publicat deja ordinul de ministru pentru aprobarea Ghidului de finanțare a întreprinderilor mici și mijlocii și a operatorilor economici care activează în domeniul HORECA pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică cu o putere instalată cuprinsă între 27 kWp – 150 kWp necesară consumului propriu.
De asemenea, se prevede instalarea unui sistem de stocare a energiei produse pentru creșterea gradului de autoconsum, a cel puțin a unei staţii de reîncărcare de minimum 22 kW pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic.
Se va instala și sistem alternativ de încălzire/răcire pentru creșterea gradului de utilizare a energiei produse din surse regenerabile în încălzire și răcire.
Sesiunea de înscriere se deschide în 14 octombrie
Bugetul acestei ediții a programului ElectricUp este de minimum 450 milioane lei și maximum 596 milioane lei, în cel de-al doilea ciclu de finanțare, în limita creditelor de angajament aprobate în bugetul Ministerului Energiei.
Sesiunea de înscriere se va deschide în data de 14 octombrie 2024, ora 8:00, termenul limită de depunere a proiectelor fiind 16 decembrie 2024, ora 23:59:59.
„Odată cu preluarea mandatului de ministru, am demarat activități de reorganizare instituțională pentru optimizarea implementării programului Electric Up.
Am finalizat Ciclul I al Programului, prin decontarea unui număr total de 1.525 de dosare, în valoare totală de 479,8 milioane lei. 100 MW noi în panouri solare și peste 3.000 de puncte noi de reîncărcare pentru mașini electrice.
În Ciclul II al programului alocăm un buget de minim 450 milioane lei. Programul este optimizat, iar implementarea va fi accelerată.
Întreprinderile mici și mijlocii și persoanele juridice române care desfășoară activități în domeniul HORECA își vor reduce costurile cu energia electrică, având la dispoziție în premieră un pachet integrat: instalarea de sisteme fotovoltaice, sisteme alternative de încălzire/ răcire (pompe de căldură), stații de reîncărcare și stocare în baterii.
Am îmbunătățit substanțial acest program și cred cu tărie că în forma actuală el va contribui la creșterea competitivității afacerilor” a spus Burduja.
150.000 de euro pe beneficiar
Astfel, a crescut puterea instalată, se aloăc bani pentru stocare, dar se mărește și finanțarea.
“Mărim finanțarea până la 150.000 de euro pe beneficiar, față de 100.000 de euro în precedentul program.
Dincolo de reducerea de costuri cu energia electrică pentru operatorii economici, prin instalarea de stații de reîncărcare a mașinilor electrice și a sistemelor de stocare contribuim la dezvoltarea infrastructurii de transport electric și la stabilitatea sistemului energetic național.
Estimăm că se vor instala încă aproximativ 3.000 puncte de reîncarcare a mașinilor electrice și că vor fi puși în funcțiune cel puțin 100 MW producție și 40 MW capacități de stocare a energiei electrice în regim de prosumator”, a mai spus Sebastian Burduja, ministrul Energiei.
Care sunt cheluielile eligibile
Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:
- cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere instalată de minim 27 kWp și maxim 150 kWp, având ca principale părţi componente: panouri fotovoltaice; invertor/invertoare; echipamente conexiuni; structura de montaj a sistemului; modul de comunicaţie; sistem de măsură digital care măsoară cantitatea de energie produsă de sistemul de panouri fotovoltaice instalat și consumată, care permite colectarea şi transmiterea datelor relevante de la distanţă, în format electronic; tablouri electrice curent continuu/curent alternativ;
- cheltuielile cu achiziţia a cel puțin unei staţii de reîncărcare de minimum 22 kW pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, cu minim două puncte de încărcare (exemplu: 2x11kW);
- nu se va accepta decontarea cheltuielilor cu achiziția stațiilor de încărcare cu puteri care depășesc puterea aprobată prin ATR/CR.
„Continuăm să finanțăm stațiile de reîncărcare mașini electrice, iar față de prima ediție, acum încurajăm instalarea stațiilor de putere mai mare.
Se acordă punctaj suplimentar pentru stațiile cu putere mai mare de 44 kW (10 puncte)”, potrivit Ministerului.
Acestea sunt:
- cheltuieli cu achiziția sistemului de stocare a energiei produse, având o capacitate de stocare de minimum 30% din puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice;
- Stocarea fiind o prioritate a sistemului energetic național, se acordă punctaj suplimentar 10 puncte pentru instalarea unui sistem de stocare a energiei cu o capacitatea de stocare cuprinsă între 30% și 50% din puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice, respectiv 20 puncte pentru instalarea unui sistem de stocare a energiei cu o capacitatea de stocare de minim 50%.
- cheltuielile cu achiziţia unui sistem electric alternativ de încălzire/răcire, maxim 30% din valoarea totală a cheltuielilor cu achiziția și montarea acestuia;
- cheltuielile cu proiectarea, obținerea avizelor necesare, reprezentând maximum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului;
- cheltuieli de consultanță și management de proiect, de maximum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului;
- cheltuieli cu lucrările de montaj și punere în funcțiune a sistemului de panouri fotovoltaice, a sistemului de stocare a energiei produse, a staţiei/stațiilor de reîncărcare, a sistemului electric alternativ de încălzire/răcire, reprezentând maximum 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului.
Documentele finale aferente apelului de proiecte, respectiv Schema de ajutor de minimis şi Ghidul solicitantului, pot fi accesate AICI.