Connect with us

ACTUALITATE

Frica de moarte în faţa coronavirusului. Filosoful Aurel Codoban: „Lumea are o frică negândită, instinctivă de moarte”

Publicat


Probabil că nu este om în lume care să nu fi auzit de coronavirus. Şi probabil că sunt puţini, tot mai puţini, cei cărora această minusculă existenţă, COVID 19, să nu le fi afectat în vreun fel viaţa. Dar, ne-a schimbat sau o să ne schimbe ameninţarea prin care trece omenirea? Ne-a schimbat sau o să ne schimbe în raport cu ceilalţi? Dar în raport cu noi înşine? Viaţa? Moartea? Filosoful clujean Aurel Codoban ne pune în faţa unei oglinzi. Să ne privim fiecare!

 

Nu de moarte mi-e frică, ci de lipsa calităţii vieţii

Reporter:  Domnule profesor, vă e frică de coronavirus?

 

Aurel Codoban: Nu, nicidecum! Epidemiile au fost frecvente în istorie, chiar în istoria acestei ţări. Când eram mic am prins o epidemie care era mult mai îngrozitoare, cea de poliomielită, care producea paralizie.

 

Rep: De moarte vă e frică?

 

AC: Nu! Mi-e frică mai degrabă de lipsa de calitate a vieţii. Am preluat de la medici asta, mi se pare o idee foarte frumoasă, că viaţa trebuie să aibă o anumită calitate şi că, în absenţa calităţii, viaţa devine discutabilă. Adică, s-o trăieşti, aşa, pur şi simplu, ca o legumă, mi se pare fără sens. Se poate că nu-i cu totul creştin. Dar ca opţiune individuală…

 

Rep: Din ce vedeţi, percepeţi, din intercaţiunile pe care le aveţi cu oamenii în această perioadă, nouă, oamenilor, ne este frică de moarte acum?

 

AC: Cred că da. Lumea are o frică negândită de moarte. E o frică mai degrabă instinctivă decât una asumată şi gândită, ca să zic aşa.

 

Rep: N-o conştientizăm mai mult acum, n-o simţim mai aproape?

 

AC: Nu, cred că nu… Reacţionăm mai degrabă instinctual. Aşa se instalează de obicei frica de moarte. Şi bănuiesc că aceasta este marea problemă a guvernanţilor din lume în această perioadă, că nu pot controla masele, care pot ajunge la situaţii sau la reacţii nedorite. Probabil că poziţia britanicilor era, medical, mai sustenabilă.

Ştiu că pare ciudat ceea ce spun, dar sunt un om care are peste 70 de ani şi pot spune asta, pentru că mă implică şi pe mine. Cred că o parte dintre oameni sunt relativ imuni la coronavirus. În ce sens: suportă asimptomatic coronavirusul. Cam ciudat asta. Înseamnă că au un gen de imunitate. Altfel, toţi oamenii de pe nava aceea în carantină, din Japonia, s-ar fi îmbolnăvit. Sau toţi oamenii aflaţi într-un avion cu cineva bolnav s-ar fi îmbolnăvit şi ei. Dar nu se întâmplă asta. Sigur că şi transmiterea este problematică. Însă probabil că există un gen de imunitate, eu cred în asta.

 

Nu toţi oamnii percep această situaţie limită

Rep: Dumnezeu este cu noi?

 

AC: Sigur, Dumnezeu este întotdeauna cu noi.

 

Rep: Mi se pare că, în vremurile astea, oamenii se apropie mai mult de ceea ce înseamnă pentru fiecare Dumnezeu, universul, forţa superioară nouă şi, la fel, parcă oamenii se apropie mai mult unii de alţii, comunică mai bine –deşi e bariera aceasta de distanţă fizică-, mai profund.

 

AC: Viaţa noastră obișnuită este foarte cotidiană. Noi nu realizăm –noi, cei care trăim în lumea aceasta domesticită, occidentală, care suntem ca nişte păsări în coteţ- că numai atunci când apar situaţii limită gândim mai mult decât cu un pas înaintea noastră. Suntem domesticiţi, trăim în ţarcuri ca animalele domesticite, care nu se gândesc că vine lupul. Şi, când vine lupul, sunt puse într-o situaţie limită şi realizează dintr-o dată că perspectiva lor ar fi trebuit să fie mult mai largă.

Asta se întâmplă acum, pe de o parte. Adică, oamenii sunt confruntaţi cu o situaţie limită, ies din viaţa lor domesticită, din cotidianul acesta care n-are nici miraculos, nici periculos, nu are aproape nimic neașteptat și nesigur. E o situaţie limită şi oamenii poate că nici nu percep cu toţii pe deplin această situaţie limită şi doar copiază comportamentul altora. Îi văd pe unii înspăimântaţi… E ca la cârdurile de păsări sau bancurile de peşti, animalele care trăiesc, aşa, în hoardă. Acum e hoarda umană.

Adesea hoarda este benefică pentru că indivizii reacţionează chiar fără să conştientizeze ei pericolul, reacţionează la comportamentul celorlalţi. E o reacţie mimetică. Suntem într-o situaţie limită, poate că nu toată lumea percepe situaţia aceasta limită, dar oamenii se contagiază, se molipsesc de frica unora, care sunt chiar înspăimântaţi. Sau se contagiază de dorinţa unor oameni pe care îi văd de a-şi umple cămara, de a se asigura împotriva oricăror evenimente. Acesta este comportamentul de masă, de fapt. Unul contagios.

 

Rep: Dar în privinţa relaţiilor interumane, nu ne-am schimbat acum, nu suntem mai receptivi unul faţă de altul, mai empatici?

 

AC: Ba da. Îţi aminteşti când eram mici de tot şi mergeam prin beciuri întunecoase sau prin peşteri etc şi cochetam un pic cu frica? Şi voiam să-l simţim pe celălalt aproape, să-l auzim. Sau să ne auzim măcar propria noastră voce. Asta se întâmplă de asemenea acum. Cred că mai degrabă decât empatie este dorinţa de a auzi şi alţi oameni, de a spune „a, nu sunt singur, e ok, nu mi-e frică, suntem împreună, suntem mai mulţi”.

 

Rep: Fugim de singurătate, oarecum…

 

AC: Da… De singurătate, de faptul că noi nu ne putem baza pe resursele noastre. Omul e o fiinţă gregară. Nu ne putem baza pe resursele noastre în faţa unor asemenea situaţii limită. Cutremure, inundaţii, erupţii vulcanice. Omul este prea mic şi atunci el devine din nou furnicuţa care este în esenţa lui şi reacţionează copiindu-i pe ceilalţi, îi copiază încercând să se lege de ceilalţi, să facă ceea ce fac ceilalţi.

 

După situaţii limită, oamenii revin la ce erau înainte

Rep: Dar am devenit până la urmă, cu acest coronavirus, mai umani sau e doar o aparenţă sau o chestiune de etapă? După această criză, dacă va trece, vom reveni la ce am fost înainte?

 

AC: Întotdeauna după ce trec situaţiile limită oamenii revin. Mă amuză să văd adesea cum lumea spune în dreapta şi-n stânga: a, sigur lumea se va schimba după asta. Aşa s-a spus după revoluţie, aşa s-a spus după cutremur, aşa s-a spus după inundaţii. Sigur, au fost momente de solidaritate umană; aşa reacţionează omul, e în firea lui, e o fiinţă socială în definitiv, și în acest sens gregară. Şi el reacţionează prin solidaritate, se solidarizează, pentru că e singura lui şansă la supravieţuire. În acest caz, când e vorba de supravieţuire, funcţionează foarte bine formula „numai împreună vom reuşi”. Îndată ce trece situaţia limită, omul zice „numai împreună VOI reuşi”.

 

Rep: Îmi vin în minte acum nişte versuri ale lui Adrian Păunescu: „Reînfloreşte lemnul porţii/ Pe unde pleci, pe unde vii/ În faţa dragostei şi-a morţii/ Noi toţi redevenim copii”. Acum redevenim copii?

 

AC: Frumoasă poezie… Nu ştiu dacă acum suntem copii. Asta ar fi foarte frumos de spus. Ar fi bine să fim copii, dar tare mă tem că suntem omul de masă în mai mare măsură. Mi-ar plăcea mult să fim copii, ar fi minunat să avem naivitatea lor. Mă tem că nu se întâmplă asta, cu toate că se spun lucruri trăznite. Dar nu sunt trăznite în sensul frumos, în care copiii spun lucruri trăznite.

 

Rep: Cum vi se pare că e acum comunicarea dintre oameni?

 

AC: Acum se vede foarte bine marea diferenţă dintre ceea ce este cunoaştere şi ceea ce este comunicare. Adică, puţini sunt cei care deţin puţina cunoaştere câtă există asupra virusului, dar de comunicat se comunică într-o veselie. Aceasta este prima observaţie: cunoaşterea este mult mai rară. În acelaşi timp, cunoaşterea este elitară.

Adică –să mă ierte publicul- cunoaşterea este nedemocratică. Nu că-mi plac experţii, nu că-mi plac specialiştii… Dar, probabil, e doar o mână de oameni în această lume care înţeleg într-adevăr virusul, cât înţeleg  și ei deocamdată. Dar vezi că toată lumea comunică cu nonşalanţă despre virus. Toți au sfaturile lor. E o chestiune interesantă: există o diferenţă între comunicarea legată de cunoaştere – cea care îţi transmite informaţii – şi comunicarea motivaţională, care e în mare măsură un fel de bla-bla din perspectiva lucidă a cunoașterii.

Deci, există pe de o parte cei care deţin informaţii, și există pe de altă parte cei care comunică „informaţii” pe care de fapt nu le deţin – e doar comunicare, nu cunoaştere, e, în cel mai bun caz, comunicare motivaţională-  şi peste toate există o a treia atitudine în comunicare –comicul, umorul, ironia, care înseamnă distanţare. Una dintre dexteritățile esenţiale în mecanismele psihice umane este disocierea, detaşarea, distanţarea. Atunci, când râdem, înseamnă că nu acordăm demnitate evenimentului, ne detaşăm de el, „a, nu merită atâta bătaie de cap”.

 

Expertul ştie ce spune, omul obişnuit spune ce ştie

Rep: Interpretaţi, vă rog, constatările acestea. De ce facem aşa?

 

AC: Sigur că, cei care cunosc, cunosc cât cunosc. Oamenii însă comunică mereu şi comunică cel mai adesea nu producând conţinut, ci distribuind conţinut. Marele lor gest creator aici este felul în care selectează conţinutul, adică ce dau mai departe. Pentru că asta e în rezonanţă cu ei. Dar oamenii fac acest lucru şi ca să-şi păstreze legăturile. Aici cred că intervine ceea ce remarcai cu puţin timp înainte, că de fapt oamenii doresc să păstreze legăturile, să fie pe flux, să fie în legătură. Şi, nemaiputând face gesturi unii pentru alţii, fac comunicare…

De obicei, omul primeşte un mesaj şi se simte cumva îndatorat să răspundă la rândul lui cu un mesaj. E un fel de schimb la nivelul mesajelor, ca şi cum ar fi schimb de activităţi sau de elogii sau chiar de bunuri materiale. Acest gen de comunicare ne leagă. E una din ideile pe care le spun mereu la cursurile mele şi care sună aşa: expertul ştie ce spune –expertul în comunicare, comunicaţionistul-, omul obişnuit spune ce ştie.

 

Rep: Faceţi o previziune, o proiecţie?

 

AC: Cred că va trebui să ne obişnuim un pic cu toată povestea aceasta cu coronavirusul şi cu complicaţiile sale. Hawking, celebrul astrofizician, este cel care ne-a ameninţat cu ideea unei pandemii care ar putea chiar lichida umanitatea. Şi uite că un astrofizician a gândit, într-un fel, mai bine ca biologii.

A doua idee care mi se pare foarte interesantă şi care ar merita cercetată cu mai multă atenţie este aceea că astfel de viruşi, foarte periculoşi, apar în zone în care domeniile ecologice se încalcă, se strivesc unele pe altele. Animalele trăiesc fiecare, ca să zic aşa, în zona lor ecologică, sunt separate. Şerpii păstrează o anumită zonă în care sunt ei, să zicem; şobolanii, o anumită zonă; oamenii, o anumită zonă.

Ceea ce s-a întâmplat la Wuhan este că aceste zone s-au suprapus. Cum? Au pus cuştile una peste alta. Găină peste şobolan, peste şarpe, peste pui de urs. Şi toate zemurile acelea, toate lichidele biologice au curs de sus până jos, amestecând totul.

O observaţie aş mai avea: mi se pare ciudat faptul că, sistematic în ultima vreme, ceea ce e mai afectat e ceva ce ţine de respiraţie. Respiraţia, plămânii par să fie un gen de vulnerabilitate a omului, mai mare decât alte vulnerabilităţi. Poate pentru că plămânul e și el deschis, e o interfaţă cu mediul? Nu ne dăm seama că, de fapt, plămânii noştri sunt aproape ca pielea, adică sunt în legătură cu mediul exterior.

*Aurel Codoban (n. 1948) este filosof şi eseist, profesor universitar, specializat în structuralismul francez, în teoria comunicării şi relațiilor publice, filosofie, semiotică gestuală, hermeneutică şi filosofia religiilor. Este membru al mai multor asociaţii şi societăţi de profil, a obţinut numeroase premii şi este autorul mai multor volume, inclusiv traduceri.

Interviu realizat de Marius Avram



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

POLITICA

Dan Tanasă (AUR): ”Propaganda PSD – PNL ne spune zilnic că nu ne dăm seama cât de bine trăim… Niște ipocriți!”

Publicat

Tanasă AUR

”Miniștrii guvernării antinaționale PSD – PNL, în frunte cu prim-ministru Marcel Ciolacu, și-au abandonat îndatoririle și munca în folosul cetățeanului. Ei au devenit marionetele consultanților electorali străini, în goana după voturi”, sușține Dan Tanasă de la AUR.

Luni guvernanții au primit instrucțiuni de la consultanții străini să iasă fiecare cu câte un subiect de propagandă, ca să îi mintă pe români.

Premierul Marcel Ciolacu a trimis un mesaj Asociației Orașelor, în care a spus că reducerea inegalității între regiuni va duce la dezvoltare. Adică, mai pe scurt, Marcel Ciolacu a spus o platitudine, gen “să fie bine, să nu fie rău”.

Eșecul politicii regionale

Politica de dezvoltare regională este marele eșec al integrării europene a României. Decalajele dintre regiunile de dezvoltare românești de Nord-Est și Sud-Est s-a mărit față de media UE și de celelalte regiuni din țară, în loc să scadă. Regiunile de Nord-Est și Sud-Est acoperă Moldova, Dobrogea, precum și Buzăul lui Ciolacu și Brăila lui Tudose.

Dezastrul și subdezvoltarea au drept cauză politicile greșite de la Bruxelles, precum și guvernările marionetelor PSD – PNL.

”Intrarea reprezentanților AUR în Parlamentul European si în structurile de putere din România va inversa cursul acestei politici, spre bunăstarea cetățenilor și a tuturor regiunilor țării”, a preciza Dan Tanasă.

Inflație importantă

Tot luni a ieșit și Adrian Câciu, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, ca să le spună românilor de ce nu se mai ajung cu banii si de ce alimentele se scumpesc de la o zi la alta.

Pe bilețelul primit de Câciu de la consultanții străini scria o năzdrăvănie, precum că noi importăm inflația din Turcia, pe motiv că facem importuri alimentare din această țară unde inflația este de 65%.

În realitate, inflația din România este cauzată de așa-zisa liberalizare a prețurilor la energie făcută de PSD și PNL, la ordinul OMV – Petrom și în folosul speculanților din energie care se îmbogățesc pe seama românilor. Importurile masive de alimente și deficitul comercial record sunt cauzate de aceeași guvernare antinațională PSD-PNL.

Ministrul comic

Mercenarii electorali străini l-au mai scos luni la înaintare și pe Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, cel mai comic ministru al Guvernării PSD – PNL.

Boloș a răsuflat ușurat că Agenția S&P, deocamdată, nu a degradat ratingul de țară al României. Ca orice propagandist al birocraților de la Bruxelles, Boloș a pus acest lucru pe seama investițiilor pe bani europeni.

În realitate, PNRR votat în Parlament de PSD și PNL este doar pe jumătate din fonduri nerambursabile, restul fiind credite pe care le vom rambursa la cea mai mare dobândă din Europa.

În al doilea rând, acest PNRR este un colac de salvare pentru corporații străine, din moment ce noi ne împrumutăm ca să cumpăram inutile bunuri din import, cum ar fi trenuri cu hidrogen.

Despre PNRR

Așadar, prin PNRR, așa cum a fost conceput de PSD și PNL, alături de USR, ne crește și datoria externă, care de pe acum a ajuns la peste 50% din PIB, precum și deficitul comercial, cel mai mare din Europa.

Români! Anul post-electoral 2025 va fi repetarea anului 2010! După alegeri, dacă ar rămâne la putere, PSD-PNL ar tăia pensii, salarii, prestații sociale și investițiile din sectorul public!

De 34 de ani am avut la guvernare PSD și PNL în diferite combinații și rezultatul a fost același. Ajunge!

 

 

 

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. Creatoarea de modă Irina Schrotter, Doctor Honoris Causa al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca

Publicat

irina schrotter

Astăzi, 17 aprilie 2024, Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca a celebrat conferirea titlului de Doctor Honoris Causa doamnei Irina Schrotter, președinte al Federației Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), inițiator și organizator al festivalului Romanian Creative Week Iași, proprietar al brandului internațional de modă irina schrotter.

„Prin acordarea acestei distincții, Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca recunoaște contribuția esențială a doamnei Irina Schrotter la susținerea scenei culturale și a industriilor creative din România, la promovarea cercetării vizuale, a inovației, a creației vestimentare și a sectorului modei în perimetrul național și internațional.

irina schrotter

FOTO. Creatoarea de modă Irina Schrotter, Doctor Honoris Causa al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca

Evenimentul, organizat la inițiativa departamentului Modă-Design vestimentar, s-a desfășurat în cadrul unei reuniuni festive a Senatului universitar, în prezența conducerii instituției de artă clujene, cu participarea unor invitați din domeniul creației vestimentare și a presei de specialitate din România, din rândurile instituțiilor de cultură din Cluj-Napoca, precum și cadre didactice și studenți ai universității.

irina schrotter

De-a lungul timpului, Departamentul Modă-Design vestimentar din cadrul Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca a manifestat o preocupare constantă pentru consolidarea parteneriatelor cu industria modei și industriile creative, pentru a asigura formarea studenților, masteranzilor și doctoranzilor conform exigențelor profesionale din domeniu.

În acest context, doamna Irina Schrotter a devenit un partener esențial al universității, atât prin experiența dobândită în activitatea de business, cât și prin implicarea sa în cercetarea generatoare de inovație în domeniul modei și designului vestimentar.

irina schrotterÎn 1991 a prezentat o primă colecție de autor

Cariera de peste treizeci de ani în modă a doamnei Irina Schrotter a generat o serie de proiecte care au scris pagini din istoria domeniului, cu extensii constante spre industriile creative.

După lansarea cu succes a unor colecții concepute pentru fabrici de confecții din Iași, începând cu 1990, doamna Irina Schrotter a devenit asociat în mai multe companii – cele mai importante fiind Exclusiv Comp și Confecții Integrate Moldova.

În același an a deschis și primul magazin sub brandul eponim, iar în 1991 a prezentat o primă colecție de autor. Patru ani mai târziu a început să prezinte bianual colecții în București, unde și-a deschis și un magazin propriu, urmat de alte locații similare în Timișoara, Lugano și New York.

Împreună cu criticul de modă și stilistul internațional Ovidiu Buta, și alături de echipe artistice și tehnice remarcabile, Irina Schrotter a organizat, începând cu anul 1999 – Romanian Fashion Week – devenit un reper în ceea ce înseamnă industria modei din țara noastră, reluat, după o întrerupere de zece ani, sub titulatura mai amplă de Romanian Creative Week – festival internațional dedicat industriilor creative. Noul festival, care anul acesta a ajuns la cea de-a patra ediție, promovează și creații ce aparțin unor studenți, masteranzi, doctoranzi și absolvenți UAD, de la aproape toate departamentele.

irina schrotter

„Irina Schrotter s-a implicat și în realizarea unor costume pentru teatru, operă, film”

În paralel cu acest tip de activitate, sub brandul propriu, Irina Schrotter a participat la târgurile de specialitate din străinătate, ceea ce a condus la generarea unui network în industria modei internaționale. În cartea sa „Victima Modei”, Ovidiu Buta, subliniază că: „Irina Schrotter a fost, la rândul ei, primul designer român prezent în cadrul celui mai mare și mai important târg de modă din lume, „Prêt-à-Porter Paris” (…) punând astfel bazele unei rețele internaționale prin care își vinde, cu succes, creațiile”.

În timp, ca o extensie creativă a brandului personal – Irina Schrotter s-a implicat și în realizarea unor costume pentru teatru, operă, film. Colaborările cu teatre și opere naționale au avut ca rezultate spectacole remarcabile, care au conferit și mai multă consistență demersurilor sale.

Mai mult, o dată cu înființarea la Iași, în 2006, a Asociației Future in Textiles – FIT și, ulterior, în 2011, a Federației Patronatelor din Industriile Creative – FEPIC s-au conturat și piloni de dezvoltare pentru industria modei și industriile creative, inovația și cercetarea fiind doi dintre ei.

irina schrotter

„Viziune, performanță, spirit antreprenorial, dedicare, empatie, responsabilizare, altruism”

Asociația și Federația au generat o serie de proiecte de anvergură internațională, unde au fost promovați artiști și designeri din România, prin acțiuni de diplomație culturală, realizate în parteneriate strategice cu institute culturale, ambasade, centre de excelență etc.

Participările delegațiilor României, coordonate de doamna Irina Schrotter în calitate de Președinte al FEPIC, la expozițiile din cadrul Pavilionului României – Shanghai, Who’s Next și Tranoï – Paris, The Train – New York etc. au avut rezultate remarcabile pentru ceea ce înseamnă vizibilitatea creativității românești, prezentată sub marca: Romanian Designers.

Viziune, performanță, spirit antreprenorial, dedicare, empatie, responsabilizare, altruism – sunt câteva dintre calitățile care au făcut posibilă configurarea remarcabilului traseu profesional al doamnei Irina Schrotter”, se arată în comunicatul UAD.

Citește mai departe

CULTURA

Din spatele cortinei. Cu ocazia Anului PUCCINI, Opera Română clujeană pune în scenă piesa “Tosca”

Publicat

opera romana cluj

Opera Națională Română Cluj-Napoca a prezentat, miercuri, într-o conferință de presă, detalii despre premiera operei “Tosca”, cât și despre concursul “Verum Solitus”.

Pentru a celebra Anul Puccini în România, Opera Națională Română în parteneriat cu Institutul Cultural Italian, Ambasada Italiei și Artexim, pune în scenă celebra operă “Tosca”. Premiera are loc în două reprezentații, sâmbătă, 20 aprilie și duminică, 21 aprilie, la ora 18:30, la Opera Română clujeană.

tosca

Din spatele cortinei. Cu ocazia Anului PUCCINI, Opera Română clujeană pune în scenă piesa “Tosca”

Spectacolul dispune de o nouă viziune artistică și este “o producție tradițională folosind mijloacele contemporane de realizare”, conform managerului general, Florin Estefan.

“Una dintre capodoperele pucciniene, opera TOSCA, compusă în anul 1900, aduce în fața publicului o poveste de dragoste ancorată în realitatea Romei anului 1800, din timpul bătăliei de la Marengo dintre monarhiști și republicani. Pe acest fond de agitație generală se derulează povestea de iubire dintre celebra cântăreață Floria Tosca – o femeie credincioasă, însă extrem de geloasă – și pictorul Mario Cavaradossi – plin de afecțiune, demn, purtat de idealurile libertății, a cărui soartă va sta sub semnul intervențiilor baronului Scarpia – ministrul poliției pontificale, puternic atras de frumusețea Toscăi”, scrie în comunicatul de presă al Operei Naționale Române Cluj-Napoca, instituție în subordinea Ministerului Culturii.

tosca

Printre cei care au contribuit la realizarea acestui spectacol se numără: Dirijor: Vladimir Lungu, Regia artistică: Matteo Mazzoni, Scenografie: Elisabetta Salvatori, Costume: Roberta Fratini, Design video: Luca Attili și Lighting Design: Lorenzo Caproli.

În distribuția premierei din 20 aprilie, în rolurile principale se regăsesc: Floria Tosca (Aurelia Florian), Mario Cavaradossi (Cristian Mogoșan), Scarpia (Florin Estefan), Cesare Angelotti (Corneliu Huțanu), Sacristanul (Zoltan Molnar), Spoletta (Eusebiu Huțan), Sciarrone (David Pogana), Temnicerul (Horațiu Ruști), Păstorul (Natalia Barz), alături de Corul de copii Junior VIP – Dirijor: Anca Mona Mariaș, Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.

În distribuția premierei din 21 aprilie, în rolurile principale sunt soliștii: Floria Tosca: (Lali Khabalova), Mario Cavaradossi (Hector Lopez), Scarpia (Cătălin Țoropoc), Cesare Angelotti (Simonfi Sandor), Sacristanul (Petre Burcă), Spoletta (Florin Pop), Sciarrone (Sebastian Balaj), Temnicerul (Horațiu Ruști), Păstorul (Maria Popa-Bota), alături de Corul de copii Junior VIP – Dirijor: Anca Mona Mariaș, Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.

tosca

Verum Solitus Vocal Competition, la a doua ediție

Aflat la a doua ediție, Verum Solitus Vocal Competition este un concurs dedicat tinerilor cântăreți de operă, ce se va desfășura în perioada 22-26 aprilie la Cluj-Napoca. În semifinalele concursului ajung 30 de participanți, urmând ca în Gala Laureaților, ce va avea loc în 26 aprilie la ora 18:30, pe Scena Mare a Operei Naționale Române Cluj-Napoca, să rămână 5 voci feminine și 5 voci masculine.

Premiul cel mare constă într-un contract cu toate teatrele din România, iar finaliștii vor fi jurizați de prestigiosul tenor galez, Dennis O’Neill. De asemenea, publicul are ocazia să își voteze favoritul și să contribuie la oportunitatea acestora de a se lansa în viitoarea carieră artistică.

Biletele se pot achiziționa online AICI, dar și de la Agenția de Bilete a Operei, de luni până vineri în intervalele orare 11:00- 13:00, respectiv 14:00- 17:00.

Morocoj Timeea
Alexandru Mocan 

Citește mai departe

EVENIMENT

Un institut ”fantomă” l-a scos pe primul loc pe Bogdan Pivariu candidat la Primăria Florești. Cine este CIRA

Publicat

bogdan pivariu facebook

Actualul primar din Florești, Bogdan Pivariu, apare într-un sondaj de opinie realizat în luna martie ca având 71% din preferințele de vot ale locuitorilor celei mai mari comune din România.

Sondajul respectiv are, însă, niște ciudățenii.

Astfel, în clasament apare și Daniel Meze, care însă a anunțat că nu vrea să fie primar, ci viceprimar în cazul în care alegerile locale din 9 iunie vor fi castigate de candidatul USR, Flaviu Udrea, Dinu Criste, care a candidat la alegerile din 2020, dar nu intenționează să candideze în acest an, dar lipsește fostul edil, Horia Șulea, care și-a anunțat luna trecută candidatura din partea PSD.

În plus, apare și un anume Horațiu Muntean Roșca, despre care nu se știe candidatul cui este.

Sondajul este unul laudativ la adresa PNL Florești și a lui Bogdan Pivariu, în condițiile 64% dintre respondenti au spus că au o părere foarte bună sau bună despre actualul primar.

Sondaj door-to-door

Sondajul ar fi fost realizat în perioada 2 – 19 martie de The Center for International Research and Analyses (CIRA) un institute de sondare a opiniei publice din București la comanda PNL Florești, răspunsurile fiind culese prin metoda door-to-door, adică din ușă în ușă.

Realizatorii sondajului susțin că au fost chestionate 808 persoane de 18 ani și peste din Florești, marja de eroare fiind de +/-3,2%.

La CIRA nu răspunde nimeni

Problema este că CIRA pare a fi un institut ”fantomă” de sondare a opiniei publice, în condițiile în care la contact are un număr de telefon: 0213104845 la care nu răspunde nimeni, adresa de email este de gmail, nu apare nicăieri un nume al vreunui reprezentant al firmei, iar domeniul cira.ro fiind cumpărat pe persoană fizică.

În portofoliul CIRA apar trecute doar două sondaje de simple, cu câte 12 slideuri, despre ”Percepții publice asupra politicilor de mediu” (martie 2021) și ”Percepții publice asupra mediului bancar” (aprilie 2021).

Reporterii Cluj24 au sunat de mai multe ori mai multe zile pe numărul de telefon de pe site-ul cira.ro, fără ca vreodată să răspundă cineva.

De asemenea, au trimis mail și întrebări pe modul de contact desscris de pe același site, la fel fără să primească vreun răspuns.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax