CULTURA
FOTO. S-a stat la coadă la cultură. Boc: Peste 80.000 de clujeni și turiști au participat la „Noaptea Europeană a Muzeelor”

Cea de a 19-a ediție a „Nopții Muzeelor” a fost un succes la Cluj-Napoca. 25 de instituții au fost deschise până la miezul nopții, printre care și cel mai nou obiectiv turistic al Clujului, Turnul Pompierilor.
Începând cu ora 18.00, când obiectivele au fost deschide gratuit pentru vizitare, s-au format cozi interminabile pe trotuare.
S-a stat la coadă la cultură. Boc: Peste 80.000 de clujeni și turiști au participat la „Noaptea Europeană a Muzeelor”
„Peste 80.000 de clujeni și turiști au participat la Noaptea Europeană a Muzeelor – eveniment prin care instituțiile de cultură, universitățile și organizații de profil din oraș și-au deschis porțile pentru vizitatori.
Expoziţiile permanente, cât și cele temporare, expozițiile tematice, elementele de istorie, cultură și cele de inovație au stârnit atenția publicului clujean care a vizitat cele 25 de locații din orașul nostru”, a scris primarul Clujului pe pagina de Facebook.
Cozi la intrarea în muzee
Toate obiectivele din Cluj-Napoca au fost deschise sâmbătă până la miezul nopții, iar intrarea a fost gratuită.
Citește și: VIDEO. Coadă uriașă la Steampunk Transylvania din Cluj-Napoca, în Noaptea Muzeelor
Clujenii și turiștii au format cozi uriașe, întinse pe trotuare, ca să intre în muzeele mai mari și mai mici deschise în oraș în cadrul acestei acțiuni europene.
Publicul a fost la fel de divers ca „oferta”, printre cei care au trecut pragul muzeelor fiind foarte mulți părinți cu copii, dar și clujeni cu căței.
Foto: Fcebook/Emil Boc
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
VIDEO FOTO. Mașina electrică ”Made in Cluj”, senzație pe străzile orașului. Întoarce toate privirile. Nu are cheie de contact

Mașina electrică ”Made in Cluj” este un proiect inițiat și lansat în urmă cu patru ani de startup-ul NewCar4Future, iar principalul investitor este Voicu Oprean, fondatorul companiei clujene AROBS Transilvania Software, care a cooptat, pentru partea de design pe Szabo Peter din Târgu Mureș, și alți parteneri. Prototipul a fost realizat la Cluj-Napoca și a primit numere de înmatriculare de teste, fiind omologat de RAR, astfel că circulă pe străzile orașului și întoarce toate privirile trecătorilor și celorlalți participanți la trafic.
„Este o mașină electrică gândită, concepută și dezvoltată la Cluj-Napoca. Proiectul a fost dezvoltat în parteneriat cu Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN), cu firme și persoane fizice pasionate de construirea și testarea limitelor tehnologice într-un domeniu atât de frumos, dar și foarte concurențial. În acest proiect am reușit să îmbinăm talente și resurse de design, inginerie mecanică, electrică și electronică, dar și hardware și software.
Am transformat un vis nebunesc (ar zice unii) în realitate: mașina electrică made in Cluj. Marea provocare este acum atragerea de fonduri pentru prima serie de producție”, a declarat pentru Cluj24 Voicu Oprean, investitor principal NewCar4Future, fondator și CEO al AROBS.
În luna mai a anului trecut, mașina a fost prezentată în cadrul unui eveniment la care a participat și fostul premier Nicolae Ciucă, care a și urcat la volan și a promis sprijinul autorităților statului pentru dezvoltarea proiectului.
Citește și VIDEO FOTO. Premierul Ciucă despre prima MAȘINĂ electrică produsă la Cluj: E impresionantă
Teste pe străzile Clujului
”În ultima perioadă, lucrurile au început să se simplifice din punct de vedere administrativ, în contextul în care am primit suportul tuturor autorităților, astfel că mașina a primit omologarea în vederea efectuării testelor de drum din partea Registrului Auto Român (RAR). Investiția de până acum în dezvoltarea prototipului a fost de aproximativ 500.000 de euro”, a spus pentru Cluj24 Adrian Donca, Business Development Manager al proiectului.
Potrivit acestuia, mașina a fost omologată în vederea efectuării testelor pe stradă, iar următorul pas presupune saltul de la prototip la o serie limitată, de aproximativ 5 bucăți.
”Pentru aceasta va trebui să identificăm componenta de finanțare, privată sau publică, de care avem nevoie în dezvoltarea proiectului. Este un proces continuu de cercetare, dezvoltare, inovare și testare.
Când ieșim pe stradă cu acest prototip, trebuie să ne asigurăm că atât siguranța celor din mașină, cât și a celorlalți participanți la trafic este maximă.
Din momentul acordării finanțării, în doi ani ne propunem să producem o serie limitată de aproximativ 5 bucăți. Pentru ca acest lucru să se întâmple, ar fi necesară o sumă de aproximativ 20 de milioane de euro”, a precizat Donca.
Acesta a dat exemplul proiectului unui producător de autovehicule electrice din Croația, Rimac, care a realizat 17 prototipuri de mașini, beneficiind de un sprijin guvernamental masiv, de 400 de milioane de euro.
”În ultimul an s-au investit în Rimac cam un miliard de euro. Au început procesul de prototipare, respectiv producție de 10 ani”, a arătat Adrian Donca.
Și în România se poate produce în domeniul noilor tehnologii
Managerul de proiect Mihai Matica susține, la rândul său, că proiectul clujean a fost dezvoltat în contextul în care UE, dar și SUA sau Asia mizează pe tehnologiile verzi, nepoluante.
„Având în vedere că viitorul industriei autovehiculelor este cel în care alimentarea acestora se va face cu energie electrică și/sau hidrogen si pentru că noi credem că viitorul este al mașinilor verzi, în contextul în care atât la nivelul UE cât și în SUA sau Asia se mizează masiv pe acest tip de tehnologii, am dezvoltat acest prototip pentru a arăta că si aici, în România, se poate face ceva în domeniul tehnologiilor foarte actuale si ale viitorului.
Atât din punct de vedere soft, cât și ca produs propriu zis”, a spus Matica.
Caracteristicile inovative ale mașinii
Mașina electrică ”Made in Cluj” este realizată din fibră de carbon, cântărește 2 tone și poate prinde o viteză maximă testată de 120 de km pe oră.
Interiorul cu patru locuri este din piele ecologică, iar din punct de vedere al siguranței, mașina este ranforsată exact ca una de la cursele de raliuri.
Bateriile sunt românești și alimentează 2 motoare electrice amplasate în roțile din spate, autonomia asigurată fiind de 300 de km.
Prototipul dispune de frână regenerativă și nu are oglinzi laterale, ci un sistem de camere video cu 2 ecrane amplasate în bord, unde șoferul vede tot ce se întâmplă în cele două părți.
Farurile sunt pe bază de led-uri, fiind aplicată o inserție de led-uri în față și spate care dau o notă aparte mai ales pe timp de noapte.
Una dintre cele mai importante componente este cea software, iar bordul electronic futurist include o consolă centrală cu touch screen de unde se schimbă electronic inclusiv viteza, neavând un schimbător de viteze clasic, și unde sunt afișate diverse date privind răcirea bateriei, a motoarelor și consumul de energie.
În plus, bijuteria pe patru roți produsă de clujeni nu are chei fizice nici pentru deschisul portierelor, nici de contact pentru pornirea motorului.
Portierele se deschid cu ajutorul unui senzor, doar trebuie să apropii mâna de o zonă prestabilită din exteriorul mașinii, iar în ceea ce privește pornirea și oprirea se fac cu o aplicație de telefon mobil.
Prezentare la CES Las Vegas
Dezvoltatorii proiectului intenționează să prezinte mașina în luna ianuarie a anului viitor la Consumer Electronics Show (CES) la Las Vegas și și caută soluții de finanțare pentru transportul prototipului cu vaporul până în SUA.
Mașina electrică ”Made in Cluj” nu are încă un nume și nicio siglă, acestea fiind aspecte la care, încă, se lucrează, ideea lansată de Voicu Oprean fiind un sondaj în urma căruia să se stabilească atât numele, care să fie unul românesc, cât și logo-ul.

Metodologia de acordare a burselor în acest an școlar a fost publicată în Monitorul Oficial. Ministerul Educației a stabilit, prin ordin, condițiile în care elevii primesc burse, scrie Alba24.ro.
Elevii de la cursurile cu frecvență de zi din învățământul preuniversitar de stat obligatoriu, nivel gimnazial și liceal, beneficiază, după caz, de următoarele tipuri de burse:
– bursă de excelență olimpică I
– bursă de excelență olimpică II
– bursă de merit
– bursă socială
– bursă tehnologică.
Burse școlare 2023-2024 – date generale
Bursele se acordă în fiecare an școlar, pe perioada cursurilor școlare, inclusiv pe timpul pregătirii și susținerii evaluării naționale de către absolvenții clasei a VIII-a, a examenului național de bacalaureat, a examenului de certificare a calificării profesionale și pe perioada pregătirii practice.
Bursele nu se acordă pe perioada vacanțelor școlare. Excepție fac bursele de excelență olimpică (se acordă pe toată perioada anului școlar) și cele sociale, în anumite condiții.
Elevii cu cerințe educaționale speciale pot beneficia de bursă de excelență olimpică I sau II/de merit/tehnologică/ socială, indiferent dacă beneficiază și de una dintre măsurile de protecție specială.
Elevii pot beneficia și de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritățile administrației publice locale. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.
Elevii români pot beneficia de burse într-un an școlar doar dacă frecventează cursurile unei unități de învățământ preuniversitar din România. Bursele se suspendă pe perioada studiilor în străinătate, chiar dacă elevul rămâne înscris la unitatea de învățământ de pe teritoriul României.
Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile și nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea venitului minim garantat, precum și pentru alte beneficii sociale.
Elevii străini din învăţământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale.
Cuantumul burselor
Bursele se asigură din bugetul Ministerului Educației. Cuantumul lunar al burselor pentru anul școlar 2023—2024 este stabilit de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.
Începând cu anul școlar 2024—2025, cuantumul minim al burselor, cu excepția bursei de excelență olimpică I, va fi aprobat prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar.
Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație ale unităților de învățământ în funcție de:
– sumele alocate de autoritățile administrației publice locale
– alte venituri obținute potrivit legii
Potrivit Legii 198/2023, pentru anul şcolar 2023-2024, cuantumul minim al burselor este stabilit după cum urmează:
– bursă de merit – 450 lei/lună
– bursă socială – 300 lei/lună
– bursă tehnologică – 300 lei/lună
– bursa pentru mamele minore: 700 de lei, pe perioada desfăşurării activităţilor didactice, cu condiţia frecventării orelor de curs
– bursa de excelenţă olimpică I/internaţională şi II/naţională: în funcţie de nivelul distincţiei obţinute: pentru locul I, echivalentul salariului de bază minim brut pe ţară; pentru locul al II-lea, 75% din salariul de bază minim brut pe ţară; pentru locul al III-lea, 50% din salariul de bază minim brut pe ţară; pentru menţiune, 25% din salariul de bază minim brut pe ţară
– bursa de excelenţă olimpică II/naţională: 700 lei/lună
Burse pentru elevii din unitățile de învățământ particular și confesional
Elevii din unitățile de învățământ preuniversitar particular și confesional beneficiază, de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, de:
– burse de excelență olimpică I și II pentru elevii de la cursurile cu frecvență de zi, nivel gimnazial și liceal
– burse sociale, dacă sunt școlarizați fără taxe, pentru elevii de la cursurile cu frecvență de zi, nivel primar, gimnazial și liceal
– burse tehnologice, dacă se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin prezenta metodologie, pentru elevii de la cursurile cu frecvență de zi din învățământul tehnologic.
Bursele de excelență olimpică
Pentru stimularea excelenței, elevii beneficiază de burse de excelență olimpică I și II, acestea fiind alocate în funcție de distincțiile primite de către aceștia, după cum urmează:
– bursa de excelență olimpică I se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II, III și mențiune, la olimpiadele școlare internaționale, respectiv campionatele sportive școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și la Jocurile Olimpice în parteneriat cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român.
– bursa de excelență olimpică II se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II și III la etapele naționale ale olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației.
Bursele de excelență olimpică I și II se plătesc lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției. Prin excepție, elevii care obțin distincții și premii în ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an școlar.
Pot primi bursă de excelență olimpică doar elevii promovați la toate disciplinele și care au obținut media 10 la purtare, la finalul cursurilor din anul școlar anterior, în condițiile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.
Bursele se acordă pe baza rezultatelor atestate prin copii de pe diplomele obținute, certificate pentru conformitate cu originalul la nivelul unității de învățământ și pe baza unei cereri depuse de părinte/ reprezentantul legal/elevul major în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar sau în termen de 15 zile calendaristice de la data obținerii premiului pentru elevii din anii terminali.
Un elev poate beneficia de o singură bursă de excelență olimpică pe an, indiferent de rezultatele obținute în anul școlar anterior.
Bursa de excelență olimpică I sau II nu se cumulează cu bursa de merit.
Bursele de merit
Bursele de merit se acordă pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, după cum urmează:
– 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, mai puțin elevii din clasa a V-a și elevii din clasa a IX-a, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii generale anuale mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-I cuprinde și pe aceștia;
– 30% din elevii fiecărei clase a V-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, în ordinea descrescătoare a mediilor calculate ca medie aritmetică, având două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute de elevi pe parcursul primelor două intervale de învățare din anul școlar în curs; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-I cuprinde și pe aceștia;
– 30% din elevii fiecărei clase a IX-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în învățământul liceal sau profesional; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii de admitere mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;
– elevilor care au obținut premiile I, II sau III la etapele județene ale olimpiadelor școlare recunoscute de Ministerul Educației, precum și elevilor care fac parte din loturile restrânse de pregătire pentru participarea la olimpiadele internaționale;
– elevilor care au obținut premiul I la etapele naționale ale concursurilor școlare și extrașcolare recunoscute și finanțate de Ministerul Educației
– elevilor care au obținut premiul I la etapele naționale ale concursurilor școlare și extrașcolare recunoscute de Ministerul Educației, fără finanțare
– elevilor care au obținut medalii de aur la campionatele naționale organizate de federațiile sportive naționale în sporturi olimpice.
Listele cu elevii din clasa a V-a beneficiari ai bursei de merit se stabilesc în luna ianuarie a anului calendaristic următor anului în care se obțin rezultatele școlare și se plătesc începând cu luna februarie, pentru drepturile aferente lunii ianuarie, până la sfârșitul anului școlar.
Bursele de merit se acordă în perioada cursurilor școlare.
În cazul în care în clasă există unul sau mai mulți elevi cu media generală anuală/media notelor egală cu a celui de pe ultima poziție din lista beneficiarilor de burse de merit, lista de beneficiari va fi extinsă pentru a-i cuprinde pe toți cei cu medii egale.
În numărul beneficiarilor de bursă de merit nu vor fi cuprinși beneficiarii burselor de excelență olimpică I și II.
Alte condiții pentru acordarea burselor de merit
Bursele de merit pentru elevii din clasele terminale ale învățământului liceal și profesional se acordă începând cu luna următoare obținerii rezultatelor, până la finalul anului școlar, cu condiția ca elevul să nu beneficieze deja de bursă de merit/bursă de excelență olimpică.
Pot primi bursă de merit doar elevii promovați la toate disciplinele și care au obținut media 10 la purtare, la finalul cursurilor din anul școlar anterior.
Bursele de merit se acordă elevilor pe baza rezultatelor obținute, la propunerea dirigintelui, nefiind condiționate de depunerea unei cereri în acest sens. Profesorul diriginte va înainta la secretariatul unității de învățământ lista cu elevii propuși pentru bursa de merit pe baza mediei generale, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar, iar pentru elevii de clasa a V-a, în primele 15 zile calendaristice ale lunii ianuarie.
Bursele de merit pentru olimpici (care au la bază rezultatele obținute, atestate prin documente școlare, respectiv prin copii de pe diplomele obținute la competiții, certificate pentru conformitate cu originalul la nivelul unității de învățământ) se acordă elevilor pe baza unei cereri depuse de părinte/reprezentantul legal/elevul major în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar sau în termen de 15 zile calendaristice de la data obținerii premiului pentru elevii din anii terminali
Profesorul diriginte sprijină elevii majori, părinții/ reprezentanții legali ai elevilor minori și coordonează procesul de depunere a documentelor necesare pentru acordarea burselor.
Un elev poate beneficia de o singură bursă de merit pe an, indiferent de rezultatele obținute în anul școlar anterior, ca medie generală sau rezultate la competiții.
Bursele sociale
Bursa socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socioeconomic sau din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, în vederea susținerii participării la activitățile didactice și a prevenirii abandonului școlar.
Bursa socială se acordă la cerere, în funcție de situația materială/ socială/ medicală a elevului, a familiei sau a susținătorilor legali.
Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidențialității asupra identității, datelor cu character personal și informațiilor referitoare la situația de dificultate în care se află.
Bursa socială se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:
– elevi proveniți din familii care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitului pe venit, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii
– elevi minori, respectiv elevi în risc de excluziune socială, neangajați pe piața muncii și înscriși în formele de învățământ cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A doua șansă”, a căror familie realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitului pe venit, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii
– elevi cu unul sau ambii părinți decedați și elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială, respective plasamentul/ plasamentul de urgență, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie
– elevi care provin din familii monoparentale, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie
– elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie
– elevi proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune al familiei elevului.
Pentru obținerea bursei sociale, elevii majori sau părinții/ tutorii legal instituiți/ reprezentanții legali ai elevilor minori depun la Comisia de management al burselor din unitatea de învățământ o cerere însoțită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei sociale, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar.
Bursele sociale – când se depun documentele
Documentele care vor fi depuse, în termen de 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar, de părinți/ reprezentanții legali/ elevii majori pentru acordarea burselor sociale:
– cererea părintelui/ reprezentantului legal/ elevului major
– declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei
– documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte de stare civilă, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți
– certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.
Burse sociale – alte condiții pentru acordare
Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului de încadrare în grad de handicap sau a certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5), cu luarea în evidență de către medicul de la cabinetul școlar/medicul de familie — acolo unde nu există medic școlar.
Acordarea burselor sociale pentru elevii proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune se face în urma comunicării la inspectoratele școlare, de către agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, a listei elevilor care frecventează învățământul cu frecvență, proveniți din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.
Lista elevilor care beneficiază de burse sociale poate fi revizuită lunar, la cererea beneficiarilor, după cum urmează: se adaugă listei beneficiarilor de burse sociale acei elevi care fac dovada încadrării în condițiile prevăzute.
Burse sociale – verificarea veniturilor
La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie se iau în calcul toate veniturile nete cu caracter permanent realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit. Prin venituri nete se înțelege totalitatea sumelor primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei, reprezentând valoarea obținută după aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil.
Verificarea veniturilor declarate de părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali ai elevilor minori se face de către secretarul unității de învățământ, cu ajutorul platformei PatrimVen sau prin solicitarea organului central fiscal în a cărui rază teritorială se află situat beneficiarul a unui document care să ateste situația veniturilor declarate de către părinte/reprezentantul legal/elevul major.
În situația în care personalul unității de învățământ are suspiciuni privind îndeplinirea condițiilor de acordare a bursei sociale, directorul sesizează situația autorităților publice locale, în vederea efectuării unei anchete sociale.
Personalul unităților de învățământ nu efectuează anchete sociale în vederea acordării burselor sociale.
După caz, bursa socială poate fi acordată sau retrasă, ca urmare a unei solicitări în acest sens din partea serviciilor publice de asistență socială și pe baza unui raport de anchetă socială.
Burse sociale în vacanță
Bursele sociale se acordă și în perioada vacanțelor școlare.
Nu primesc bursa socială în perioada vacanței de vară:
– elevii care nu au promovat anul școlar
– elevii care la sfârșitul anului școlar sunt corigenți la mai mult de o disciplină și au acumulat mai mult de 20 de absențe nemotivate/an
– absolvenții învățământului gimnazial care nu au fost admiși în liceu/învățământ profesional, cursuri cu frecvență, într-o unitate de învățământ preuniversitar de stat
– elevii care repetă anul școlar din alte motive decât medicale.
Burse sociale – retragere sau cumulare
Elevii care acumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu primesc bursa socială pentru luna respectivă.
Decizia de retragere a bursei sociale se aplică de către director, la propunerea Comisiei de management al burselor.
Bursa socială se poate cumula cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit și cu bursa tehnologică.
Un elev poate beneficia de o singură bursă socială, din bugetul Ministerului Educației, chiar dacă îndeplinește criteriile prevăzute în mai multe cazuri.
Elevii înscriși la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat, nivel primar, beneficiază de burse sociale.
Se acordă burse sociale și elevilor minori, respectiv elevilor în risc de excluziune socială, neangajați pe piața muncii și înscriși în formele de învățământ cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A doua șansă”.
Burse sociale – noțiunea de familie
Prin „familie” se înțelege soțul și soția cu copiii lor necăsătoriți, aflați în întreținere, cu vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învățământ — cursuri de zi, organizată potrivit legii, cu domiciliul ori reședința comună înscrisă în actele de identitate și care locuiesc împreună.
Se asimilează termenului „familie” bărbatul și femeia necăsătoriți, cu copiii lor necăsătoriți și/sau ai fiecăruia dintre ei, având vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani dacă urmează o formă de învățământ — cursuri de zi, organizată potrivit legii, care locuiesc împreună, dacă această situație se confirmă la verificarea în teren.
Sintagma „familie monoparentală” desemnează familia formată din persoana singură și copilul/copiii aflat/aflați în întreținere, în vârstă de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învățământ — cursuri de zi, organizată potrivit legii, și care locuiesc și gospodăresc împreună.
Prin „persoană singură din familia monoparentală” se înțelege persoana care se află în una dintre următoarele situații:
– este necăsătorită
– este văduvă
– este divorțată
– al/a cărei soț/soție este declarat/declarată dispărut/dispărută prin hotărâre judecătorească
– al/a cărei soț/soție se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 178 lit. c) sau d) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare
– al/a cărei soț/soție este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate și nu participă la întreținerea copiilor
– a fost numită tutore sau i s-au încredințat ori dat în plasament unul sau mai mulți copii și se află în una dintre situațiile prevăzute la lit. a)—e).
Se asimilează termenului „familie” și persoana/ persoanele care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui și care locuiește/ locuiesc împreună cu copiii aflați în întreținerea sa/ lor.
Bursele tehnologice
Bursa tehnologică reprezintă o formă de stimulare a elevilor care urmează învățământul tehnologic.
În anii școlari 2023—2024 și 2024—2025, bursa tehnologică se acordă doar elevilor înmatriculați în cadrul specializărilor din învățământul profesional, inclusiv dual, nivel 3 EQF/CNC.
Elevii declarați repetenți la finalul unui an școlar nu beneficiază de bursa tehnologică pentru anul de studiu pe care îl repetă. Excepție sunt cazurile de repetare a anului școlar din motive medicale.
În anii școlari 2023—2024 și 2024—2025, elevii declarați repetenți în învățământul liceal, care optează pentru continuarea studiilor în învățământul profesional, inclusiv dual, beneficiază de bursă tehnologică.
Elevii care cumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu primesc bursa tehnologică pentru luna respectivă.
În cazul în care atingerea sau depășirea pragului de 10 absențe este în legătură cu motive medicale, elevul sau părintele/ reprezentantul legal al acestuia va prezenta actele pe baza cărora se face motivarea absențelor, în termen de 7 zile de la reluarea activității elevului, în scopul restabilirii dreptului la bursă tehnologică.
În situația în care, în funcție de momentul efectuării plății bursei tehnologice, nu a fost posibilă acordarea bursei în urma motivării absențelor din luna respectivă, plata acesteia se poate efectua odată cu plata burselor pentru luna următoare.
Bursa tehnologică nu se acordă în primele 3 luni calendaristice din anul școlar următor, în cazul în care elevul a comis abateri disciplinare grave, care conduc la scăderea mediei generale la purtare sub nota 7 în anul școlar precedent.
Decizia de retragere a bursei tehnologice se aplică de către director, la propunerea Comisiei de management al burselor.
Bursa tehnologică se acordă elevilor la propunerea dirigintelui, nefiind condiționată de depunerea unei cereri în acest sens. Profesorul diriginte va înainta la secretariatul unității de învățământ lista cu elevii propuși pentru bursa tehnologică, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar.
Bursa tehnologică se poate cumula cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit și cu bursa socială.
Bursele pentru mamele minore
Bursa pentru mamele minore reprezintă o formă de sprijin a mamelor minore în vederea susținerii participării la educație, a prevenirii abandonului și a nereușitei școlare.
Cuantumul minim al bursei pentru mamele minore este 700 lei/lună.
Bursa se acordă elevelor din învățământul preuniversitar de stat, reintegrate într-o unitate de învățământ, care frecventează cursurile de zi și au copil/copii propriu/proprii în întreținere.
Termenul „reintegrare” se referă la reluarea cursurilor de către elevă după naștere, cu condiția menținerii statutului de minor.
În vederea acordării bursei pentru mamele minore, părinții/reprezentanții legali depun la unitatea de învățământ următoarele documente:
– cerere a părintelui/reprezentantului legal
– certificat de naștere pentru copilul/copiii aflat/aflați în întreținerea mamei minore.
Bursa pentru mame minore se acordă în perioada cursurilor școlare, inclusiv în timpul pregătirii și susținerii evaluării naționale, a examenului național de bacalaureat, a examenului de certificare a calificării profesionale și în perioada pregătirii practice.
Bursierele care acumulează 60 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu primesc bursa pentru luna respectivă.
Decizia de retragere a bursei pentru mamele minore se aplică de către director, la propunerea Comisiei de management al burselor.
Bursa pentru mamele minore se poate cumula cu toate tipurile de burse, în condițiile prezentei metodologii.
Cum se calculează bursa pentru perioadele de vacanță
Pentru lunile din anul școlar în care sunt vacanțe, modalitatea de calcul al burselor de merit și tehnologice este (CmB/NZL) x (NZL – NZV), unde:
CmB = cuantumul minim al bursei, stabilit prin lege/ordin de ministru
NZL = număr de zile lucrătoare în luna respectivă
NZV = număr de zile de vacanță în luna respectivă.
Sărbătorile legale și zilele declarate libere prin lege sunt considerate zile lucrătoare.
Burse pentru elevii transferați
Elevii care beneficiază de burse, transferați de la o unitate de învățământ la alta în timpul anului școlar, vor fi eliminați de pe lista beneficiarilor de burse din unitatea de învățământ de proveniență și vor fi adăugați pe lista beneficiarilor de burse din unitatea de învățământ unde s-au transferat, în maximum o lună de la transfer.
Elevii transferați de la o clasă la alta în cadrul aceleiași unități de învățământ vor primi bursa până la finalul cursurilor/anului școlar.
Acordarea burselor – obligații pentru școli
Profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte informează toți părinții cu privire la criteriile, condițiile și metodologia de acordare a burselor, cu minimum 15 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea cererilor și a documentelor justificative.
În unitățile de învățământ în care își desfășoară activitatea mediatori școlari, aceștia sunt implicați în informarea și susținerea familiilor pentru accesarea burselor și a altor forme de sprijin financiar de care pot beneficia elevii prin unitățile de învățământ.
Documentele necesare pentru acordarea burselor se pot depune online sau fizic la secretariatul unității de învățământ preuniversitar.
După expirarea termenului de depunere, părinții/ reprezentanții legali pot completa sau corecta dosarele incomplete sau incorecte, la solicitarea Comisiei de management al burselor, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la solicitare.
Burse 2023-2024: Comisii la nivelul școlilor
La nivelul unității de învățământ preuniversitar se constituie Comisia de management al burselor, care verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.
Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:
– președinte — director/director adjunct;
– membri — 3—9 profesori pentru învățământul primar/ profesori diriginți;
– secretar — secretar-șef/secretar/informatician.
Lista elevilor beneficiari se actualizează ori de câte ori este nevoie, se aprobă în consiliul de administrație al unității de învățământ, se semnează de către director și se transmite la inspectoratul școlar județean (ISJ)/al municipiului București (ISMB).
Burse 2023-2024: procedură internă în școli
În fiecare unitate de învățământ se elaborează o procedură internă de management al burselor școlare, în baza prezentei metodologii, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ.
Prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse, este transmisă de unitatea de învățământ la ISJ/ISMB până la data de 20 octombrie a anului școlar în curs.
Inspectoratul școlar transmite numărul de beneficiari pe județ/municipiul București, pe tipuri de burse, la Ministerul Educației — Direcția generală învățământ preuniversitar, până la data de 25 octombrie a anului școlar în curs.
Unitatea de învățământ preuniversitar transmite lunar, până la data de 20 a lunii, la ISJ/ISMB sumele estimate pentru plata burselor aferente lunii respective, precum și numărul de beneficiari pe categorii de burse.
ISJ/ISMB transmite la Ministerul Educației — Direcția generală economică, până la data de 25 a lunii, sumele estimate pentru plata burselor, aferente lunii respective, precum și numărul de beneficiari pe categorii de burse, în vederea efectuării deschiderilor de credite bugetare.
Bursele se plătesc lunar, de către unitățile de învățământ, la data de 15 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, cu excepția situației prevăzute la alin. (3); dacă data de 15 cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, plata burselor se efectuează în ziua lucrătoare anterioară acesteia.
ECONOMIE
Clujul are cele mai multe companii cu cifra de afaceri peste 10 milioane de euro din Nord-Vest. Veniturile le-au crescut în 2022

Județul Cluj are cele mai multe companii cu cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro din Regiunea Nord-Vest. Mai mult, cifra de afaceri a acestor companii a crescut cu 70% în anul 2022, potrivit unui studiu.
Nici nu e de mirare, având în vedere că cele mai mari și mai de succes companii din Cluj sunt din domeniul energiei, construcțiilor, dar și agrobusiness.
Clujul are cele mai multe companii cu cifra de afaceri peste 10 milioane de euro din Nord-Vest. Veniturile le-au crescut în 2022
Cele mai mari 60 de companii din Regiunea Nord-Vest, respectiv primele 10 companii din județele Cluj, Bihor, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu-Mare și Sălaj, au generat o cifră de afaceri de 22,564 de miliarde de lei în creștere cu 34,2% față de anul 2021, când au înregistrat 16,802 miliarde de lei, potrivit studiului ScaleOut 4×10, realizat de Fundația Romanian Business Leaders (RBL) și ING Bank România.
În total, 497 de companii antreprenoriale din regiunea Nord-Vest au activități de export, mai arată același studiu.
Județul Cluj se situează pe primul loc în ceea ce privește cifra de afaceri totală a celor mai mari 10 companii antreprenoriale. Este vorba de 6,27 miliarde de lei în anul 2022.
De asemenea, județul Cluj este și cel în care se regăsesc cele mai multe companii antreprenoriale cu cifra de afaceri peste 10 milioane de euro, mai exact 110, dar și cele mai multe firme care au activități de export, respectiv 145.
Totodată, județul Cluj a înregistrat cea mai mare creștere a cifrei de afaceri totale în anul 2022 comparativ cu anul 2021, de 70%.
Astfel, potrivit studiului, cifra de afaceri totală a celor mai mari 10 companii antreprenoriale din județul Cluj a crescut de la 3,69 miliarde de lei în 2021 la 6,27 miliarde de lei în 2022.
Energia, construcțiile, importul auto și agribusiness reprezintă domeniile din care provin cele mai mari companii antreprenoriale din județul Cluj.
Satu Mare vine din urmă. Care sunt domeniile cele mai profitabile în acest județ
Următorul în topul Regiunii Nord-Vest este județul Satu Mare. Aici, cifra de afaceri totală a celor mai mari 10 companii antreprenoriale a crescut cu 18,5%, de la 4,3 miliarde de lei în 2021 la 5,1 miliarde de lei în 2022.
Comerțul, industria alimentară și importul de piese auto domină ierarhia celor mai mari companii antreprenoriale din județul Satu Mare.
În total, 73 companii antreprenoriale din județul Satu Mare au venituri anuale de peste 10 milioane de euro.
Urmează județul Bihor, care are 90 de companii antreprenoriale cu cifre de afaceri de peste 10 milioane de euro în 2022, potrivit studiului ScaleOut.
Cifra de afaceri a acestor companii a crescut cu 31%, de la 3,07 miliarde de lei în 2021 la 4,03 miliarde de lei în anul 2022.
Aici, agricultura, transporturile și construcțiile sunt domeniile în care activează cele mai mari companii antreprenoriale.
Câte companii antreprenoriale din Regiunea Nord-Vest au activități de export
Potrivit studiului, în total, 497 de companii antreprenoriale din Regiunea Nord-Vest au activități de export.
Aici au fost luate în calcul firmele cu capital românesc cu o cifră de afaceri totală de cel puțin 2 milioane de euro. De asemenea, 387 companii antreprenoriale din Regiunea Nord-Vest au o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro.
EVENIMENT
Compartiment Primiri Urgențe de Specialitate la Spitalul de Boli Infecțioase Cluj-Napoca. Pacienții nu mai merg la UPU

Consiliul Județean Cluj a anunțat că la Spitalul Clinic de Boli Infecțioase (SCBI) Cluj-Napoca va fi înființat un Compartiment de Primiri Urgențe de Specialitate, iar ca urmare a acestei decizii, pacienții spitalului nu vor mai trebui redirecționați spre Unitățile de Primire a Urgențelor ale altor spitale.
Spitalul Clinic de Boli Infecțioase, unitate medicală aflată în subordinea Consiliului Județean Cluj a obținut avizul Ministerului Sănătății pentru înființarea Compartimentului Primiri Urgențe de Specialitate.
Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj: „Dorim să le oferim, în cel mai scurt timp posibil, celor care au nevoie, servicii medicale de înaltă calitate, adaptate nevoilor și solicitărilor pacienților. Este important pentru noi să ne asigurăm că cetățenii nu vor mai pierde timp cu tot felul de documente, sau nu vor mai fi puși în situația de a sta pe holuri ori să se deplaseze între diferite spitale, simplificând accesul la servicii medicale complete”.
Necesitatea înființării unei astfel de structuri este justificată, în principal, de numărul mare de pacienți, în medie între 80 și 100 de persoane pe zi, care se prezintă în mod spontan la Camera de Gardă cu diverse boli infecțioase, fără a avea bilet de trimitere de la medicul de familie și care necesită consultații medicale în regim de urgență și triaj epidemiologic. O mare parte dintre acești pacienți au nevoie, pe lângă consultația de specialitate, de investigații de laborator și/sau de radiologie, motiv pentru care, în prezent, sunt redirecționați spre Unitățile ori Compartimentele de Primire a Urgențelor ale altor spitale, pentru efectuarea examinărilor în regim de urgență.
7000 de pacienți spitalizați
Reamintim, în acest context, faptul că Spitalul Clinic de Boli Infecțioase este structurat pe două activități principale ale sistemului de sănătate, și anume: activitate spitalicească și activitate ambulatorie.
Activitatea spitalicească este asigurată în unitatea principală situată pe str. Iuliu Moldovan, nr. 23, unde anual se realizează cca. 7.000 de cazuri de spitalizare continuă și aprox. 15.000 de cazuri de spitalizări de zi specifice patologiei bolilor infecțioase.
De asemenea, Ambulatoriul Integrat al unității sanitare, situat pe str. Moților, nr. 19, este cea mai mare și complexă unitate ambulatorie din țară, având o structură organizatorică ce cuprinde 24 de specialități clinice medicale pentru adulți, 11 specialități clinice medicale pentru copii și cinci laboratoare medicale.