ACTUALITATE
FOTO. Precizări InfoTrafic la petiția online care vrea desființarea difuzoarelor din stațiile CTP Cluj-Napoca. Sunetul, ajustat
InfoTrafic – Radioul de pe strada ta a transmis Cluj24 precizări în urma petiției online prin care se strâng semnături pentru desființarea difuzoarelor din stațiile de transport în comun din Cluj-Napoca pe motiv de poluare fonică.
Proiectul InfoTrafic a început cu 5 locații în anul 2004, având aprobată instalarea până în 2019 într-un număr de 31 de staţii de autobuz din municipiu, în baza unui protocol semnat cu Primăria Cluj-Napoca şi Compania de Transport Public Cluj-Napoca S.A. (CTP).
Programul de funcționare al postului de radioficare este intervalul orar 7 – 22. Proiectul este o investiție 100% privată a firmei QSound SOFT. În ultimii 18 ani, InfoTrafic nu a primit fonduri publice din partea Primăriei sau a CTP, profitul anual fiind împărțit cu Compania de Transport Public.
Știri și noutăți
Scopul InfoTrafic este de a transmite știri și noutăți importante pentru cetățeni, informații despre evenimentele care au loc în oraș, agenda culturală, acțiuni și anunțuri ale Primăriei, mesaje referitoare la organizarea transportului public din municipiu etc. Costurile pentru conexiunile internet, mentenanța sistemului și plata salariaților care operează InfoTrafic sunt acoperite de sumele obținute din vânzarea spațiilor publicitare.
În ultimii 18 ani, InfoTrafic a difuzat zilnic, în fiecare oră, 8 calupuri de informații de interes public pentru clujeni – inclusiv materiale documentare pe teme culturale, informații despre festivaluri, evenimente, programul instituțiilor culturale pe care le promovăm, în parteneriat – Opera Română, Teatrul Național și Teatrul Maghiar, Teatrul de Păpuși Puck, Cinema Florin Piersic etc.
În ceea ce privește reclamele, trebuie subliniat faptul că majoritatea promovează locuri de muncă, oferte de școlarizare și evenimente locale, așadar tot informații utile pentru cetățenii interesați.
Mesaje gratuite
În perioada pandemiei, am susținut autoritățile publice în mod gratuit prin difuzarea mesajelor privind regulile de sănătate publică și am promovat centrele de vaccinare cele mai apropiate de fiecare locație InfoTrafic.
Considerăm că toate aceste știri și mesaje audio se dovedesc folositoare pentru cetățenii în vârstă și categoriile de public care nu au acces atât de facil la internet sau la mijloacele moderne de comunicare și încă se bazează pe cele clasice – inclusiv radioul din stațiile de autobuz.
De asemenea, în fiecare an s-au desfășurat la inițiativa și cu ajutorul InfoTrafic campanii umanitare și de informare, campanii de conștientizare și de educare pe diverse teme. InfoTrafic s-a dovedit un partener și un instrument util pentru cetățenii nevăzători, acționând ca un ghid în stațiile de transport în comun și ca mijloc de educare a publicului clujean în ceea ce privește atitudinea față de nevăzători.
Sistemul SAFE
Nu în ultimul rând, InfoTrafic pune la dispoziția Primăriei municipiului Cluj-Napoca și Companiei de Transport Public sistemul SAFE de alertă a populației (Semnale Alarmă Fenomene Extreme), gestionat de Serviciul Situații de urgență, care poate interveni și difuza în mod direct anunțuri în cazul producerii unor evenimente neașteptate sau a unor calamități naturale.
De asemenea, dispeceratul CTP are acces direct în platforma InfoTrafic, pentru a difuza mesaje adresate călătorilor în cazul întreruperii energiei pe liniile de troleibuze, sau al devierilor de traseu cauzate de accidente sau evenimente publice din oraș.
Nivelul, sub cel al zgomotului stradal
Menționăm faptul că nivelul de sonorizare este în acord cu Planul de acțiune pentru prevenirea și reducerea zgomotului ambiant în municipiu, fiind setat sub nivelul zgomotului stradal. Nivelul de sunet este ajustat pe intervale orare în funcție de intensitatea estimată a traficului rutier din fiecare locație InfoTrafic.
În acest moment sunt active sistemele audio din 27 de stații, celelalte fiind în curs de modernizare, cu un design modern și adaptat noilor planuri urbanistice ale municipalității, conform cu imaginile atașate.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Cod ROȘU de vânt în județul Cluj. Rafalele pot atinge viteze de 120 de km/h. ISU Cluj a emis mesaje Ro Alert
Meteorologii au emis o avertizare nowcasting tip COD ROȘU, valabilă, vineri, între orele 07:25-10:00, pentru zona de munte a județului Cluj cu altitudini peste 1800m.
Sunt prognozate vânt foarte puternic cu viteza la rafală de peste 120 km/h, care viscolește puternic și troienește zăpada deja depusă și care determină o vizibilitate apropiată de zero.
Pentru protecția populației, a fost transmis mesaj de avertizare prin sistemul RO-Alert.
Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.
ADMINISTRAȚIE
VIDEO. Peste 150 de puncte gospodărești inestetice din Cluj-Napoca vor fi demolate și înlocuite cu puncte moderne
Primăria Cluj-Napoca va demola 153 de puncte gospodărești inestetice din cartierele municipiului și le va înlocui cu puncte moderne. Licitația este în desfășurare.
Viceprimarul Dan Tarcea a anunțat că municipalitatea va desființa 153 de puncte de colectare a deșeurilor menajere care nu mai corespund standardelor actuale. Acestea vor fi înlocuite cu puncte moderne, pe cinci fracții, proiectate special pentru a răspunde nevoilor actuale de colectare selectivă.
„Sunt în cartierul Gheorgheni și aș dori să vă informez că aceste puncte gospodărești inestetice vor dispărea din municipiul Cluj-Napoca. Avem 153 de astfel de puncte gospodărești inestetice în toate cartierele Clujului. Avem deja o hotărâre de consiliu local prin care am aprobat demolarea lor, ca să le putem înlocui cu puncte gospodărești noi, moderne, pe cinci fracții, care vor fi de ultima generație”, a declarat Dan Tarcea.
Licitație pentru noile puncte gospodărești
Licitația, desfășurată de Ministerul Mediului, este în desfășurare și, odată adjudecată, vor fi amplasate noile puncte de colectare selectivă.
„Licitația pentru aceste puncte gospodărești noi este în derulare, este făcută de către Ministerul Mediului, ofertele sunt deja în faza de evaluare tehnică, iar în momentul în care ele vor fi gata și licitația adjudecată le vom putea înlocui”, a mai arătat viceprimarul.
Deșeurile voluminoase pot fi colectate la două centre dedicate:
- Strada Bucium f.n., în cartierul Mănăștur (în apropierea autobazei CTP)
- Strada Fabricii f.n, în cartierul Mărăști (sub Podul Fabricii, cu intrare din strada Septimius Severus)
EVENIMENT
Ordin ANRE: „Taxa pe țeavă” – toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să PLĂTEASCĂ o cotă parte la factura de energie termică
ANRE a emis în acest an un ordin care prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sau dețin centrale individuale pe gaze. A fost generată o formulă de calcul potrivit căreia cota comună ajunge la 50% din factura totală a blocului, scrie HotNews.ro. Oamenii au numit aceste costuri „taxa pe țeavă”, cu referire la coloana de distribuție a agentului termic în bloc.
În luna martie a acestui an, ANRE a emis un regulament privind repartizarea consumului de energie termică între consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii repartitoarelor.
Ordin ANRE: „Taxa pe țeavă” – toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să PLĂTEASCĂ o cotă parte la factura de energie termică
„Cantitatea de energie termică aferentă consumului comun de încălzire, repartizată proporțional cu cota indiviză conform prevederilor art. 14, se achită de către toți proprietarii/utilizatorii de apartamente/spații cu altă destinație decât cea de locuință din unitatea de calcul, indiferent dacă:
a) apartamentele sau spațiile cu altă destinație decât cea de locuință sunt sau nu conectate la SACET (sistemul centralizat – n.r.) sau la sursă locală;
b) există sau nu coloane de distribuție a încălzirii ce traversează apartamentele și/sau spațiile cu altă destinație decât cea de locuință și dacă acestea sunt sau nu izolate termic”.
„Cota comună ar trebui să fie maximum 10%”
Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari din România, a scris pe Facebook: „A venit prima factură de căldură! Prima aberație a iernii în blocurile cu repartitoare: jumătate din factura pe bloc o plătesc toți, atât conectații, cât și deconectații (cei cu centrală proprie). Este o aberație colosală. Nu ai cum să ai parte comună 50% din factura totală. Nu înțeleg cum au ajuns la acea formulă”.
„Cota comună ar trebui să fie maximum 10%. Vă fac un calcul: de exemplu un bloc cu 8 etaje și 40 de apartamente, pe scară sunt 8 calorifere, câte unul la fiecare etaj, iar în apartamente sunt câte 3 calorifere, să zicem, deci 120 de calorifere. Ar veni 128 de calorifere în total în bloc, din care 8 sunt la comun. Cum să ajungă partea comună 50%?!”, s-a întrebat el.
„Este abia prima lună cu costuri de încălzire. Să vedeți ce scandaluri vor ieși în blocuri când vin facturile acelea urișe pe decembrie, ianuarie, februarie.
Să zicem că v-ați luat centrală pe gaz, ați făcut o investiție, ați dat bani pe centrală, v-ați debranșat, acum plătiți facturi la gaz, și acelea uriașe, iar acum mai vine și această cotă comună uriașă”, a mai scris Opaina.
„O clădire, o singură soluție de încălzire”
Mihai Mereuță, președintele Ligii Habitat, este de altă părere: „Sunt legile fizicii. Căldura circulă. Vă dau alt exemplu: cineva care are centrală pleacă de acasă și închide centrala, deci nu consumă și nu plătește nimic pentru acea perioadă, însă când vine acasă nu găsește rece ca afară, ci 15 grade cel puțin”.
În opinia sa, soluția este interzicerea posibilității de a avea mai multe modalități de încălzire în același condominium.
„Ar trebui să fie: o clădire, o singură soluție de încălzire”, zice Mereuță.
EVENIMENT
Sunt interzise ANVELOPELE all-season? RAR: Vă anunțăm din timp când vor apărea NOUTĂȚI legislative
În vară, presa prelua o informație din mass-media europeană legată de faptul că de la 1 octombrie 2024, așa numitele anvelope all-season vor fi interzise.
„Începând cu 1 octombrie 2024, șoferii se pot confrunta cu amenzi dacă nu respectă noile reglementări referitoare la anvelope. O regulă importantă este schimbarea cauciucurilor de două ori pe an. Deși anvelopele all-season oferă o opțiune convenabilă pentru a evita aceste schimbări, o nouă reglementare interzice anumite tipuri de anvelope începând cu aceeași dată”, scria Capital.
Sunt interzise ANVELOPELE all-season? RAR: Vă anunțăm din timp când vor apărea NOUTĂȚI legislative
„Anvelopele de tip all-season nu sunt foarte sigure pe timpul sezonului rece, sunt de părere specialiștii. O serie de studii arată că șoferii aflați la volanul unor vehicule astfel echipate au produs mai multe accidente. Conform statisticilor, anvelopele de tip all-season reprezintă un compromis”, scria Evenimentul Zilei.
Cu alte cuvinte, anvelopele all-season nu că ar fi bune și vara și iarna, ele n-ar fi bune nici vara, nici iarna.
Conform presei, sursa acestei informații ar fi chiar Uniunea Europeană, care consideră că majoritatea accidentelor ar fi fost provocate din cauza echipării mașinilor cu acest tip de anvelope.
„Nu există o perioadă stabilită în care trebuie utilizate anvelopele de iarnă”
Cluj24 a solicitat un răspuns singurului for din România abilitat să ia o asemenea decizie, și anume RAR:
„Primele ninsori aduc și primele întrebări despre ce pneuri trebuie montate pe autovehicule în sezonul rece, despre marcajele de pe anvelope sau despre data de la care acestea devin obligatorii. Vă înțelegem nelămuririle, pentru că în fiecare an sunteți bombardați cu informații nereale, menite să genereze panică printre cei care se tem că au omis să citească modificările legislative. Din acest motiv vă spunem noi tot ce trebuie să știți despre anvelopele de iarnă.
Pe scurt, dacă nu vreți să citiți până la capăt (deși vă recomandăm să o faceți), trebuie să știți că legislația din România nu s-a modificat! TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi <<mud>> și zăpadă <<snow>>), sub forma M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională. Totodată, nu există o perioadă stabilită în care trebuie utilizate anvelopele de iarnă, acestea fiind obligatorii atunci când autovehiculul circulă pe un drum public acoperit cu gheață, zăpadă sau polei.
Acum, mai în detaliu, reamintim că legea din România nu merge dincolo de marcajul format din literele M și S, respectiv dincolo de definiția anvelopelor de iarnă/zăpadă din legislația de omologare a anvelopelor. Textul OG nr. 5/2011, prin care se modifică OG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul „anvelope de iarnă”, anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M şi S.
Denumirea de anvelopă “all-season” este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pentru utilizarea pe timp de iarnă conform OG nr. 5/2011.
„Nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece”
Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată în acest sens este inscripţia literelor M şi S, sub una dintre formele menționate.
Prin urmare, dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu se aplică sancțiuni!
Registrul Auto Român vă recomandă să nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil.
Înainte de a monta anvelopele, vă recomandăm să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură.
Este important de știut că o anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zăpadă și scade distanța de frânare.
Precizăm că amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, în condițiile specificate de lege, se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă).
În final, vă asigurăm că am citit și noi știrile despre “anvelopele care vor fi interzise din 2024”, dar rămâne cum am stabilit: vă anunțăm din timp când vor apărea noutăți legislative care pot avea impact asupra deținătorilor de vehicule din România”.
Zvon sau nu, cert este că o asemenea știre are și o componentă comercială. Cui prodest? Cui folosește un asemenea gen de dezinformare? Evident, vânzătorilor de anvelope care, se pare, și-au crescut vânzările la categoria anvelope de iarnă…