ACTUALITATE
FOTO/ Instituții publice cu nume private. Pe lângă BT Arena ne putem trezi cu Teatrul Național MOL sau Muzeul de Artă OTP Bank
Autoritățile locale au aprobat în octombrie 2017 ca Sala Polivalentă din Cluj-Napoca să poarte denumirea BT Arena, iar Banca Transilvania s-a angajat să achite în cinci ani suma totală de 600.000 de euro, câte 120.000 de euro/ an, în intervalul 2018 – 2022.
În urma hotărârii Consiliului Local Cluj-Napoca, sigla BT a fost amplasată în interiorul, dar și exteriorul sălii, precum și în mai multe spații publicitare.
Decizia de a căuta un sponsor-partener de anvergură pentru denumirea comercială a fost luată în condițiile în care Sala Polivalentă , inaugurată în 2014, a înregistrat pierderi încă de la înființare până în 2017 inclusiv.
Astfel, în 2014, Sala Polivalentă a avut o pierdere de 253.333 de lei, în 2015 de 1.688.614 lei, în 2016 de 729.588 lei iar în 2017 de 677.340 lei.
După ce Banca Transilvania a început să verse banii aferenți contractului, BT Arena a trecut pe profit în anii 2018 – 1.645.352 lei și 2019 – 2.136.530 lei, după care, în 2020, în pandemie, a înregistrat iar o pierdere de 51.893 lei.
Creșterea cheltuielilor
Directorul societății care administrează Sala Polivalentă, Ionuț Rusu, justifica necesitatea unui parteneriat cu o firmă privată care să susțină financiar prin creșterea cheltuielilor, de la 2,9 milioane de lei la 3,3 milioane de lei, din cauza trecerii contribuțiilor de la angajator la angajat și prin faptul că au fost păstrate salariile nete ale angajaților.
O altă creștere înregistrată a fost cea de la utilități, unde s-au majorat prețurile cu 30% astfel că și bugetul sălii a fost majorat în consecință.
Ionuț Rus a declarat pentru Cluj24 că între Sala Polivalentă SA și Banca Transilvania există un contract de publicitate care prevede folosirea numelui „BT Arena” pentru o perioadă de 5 ani pentru suma de 120.000 euro/ an.
”Statutul societății comerciale pe acțiuni Sala Polivalentă nu s-a modificat datorită acestui contract de publicitate, motiv pentru care defalcarea cheltuielilor se poate vedea în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat de Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca.
Menționez faptul că SC Sala Polivalentă SA are dreptul de a semna contracte de închiriere a sălii/ contracte de publicitate în interiorul sălii, în nume propriu”, a menționat Rusu.
De menționat că BT Arena are un număr de doar 14 angajați.
După model occidental
Faptul că o instituție sportivă ia o denumire comercială a unei firme nu este o noutate, pe plan mondial fiind o serie de exemple în acest sens, printre care amintim Allianz Arena – stadionul echipei Bayern din Munchen, Emirates – stadionul din Londra al echipei Arsenal, Red Bull Arena – stadionul din Salzburg al echipei sponsorizate de compania Red Bull, Philips Stadion din Eindhoven al echipei PSV, Vodafone Park din Istanbul, stadionul echipei Beșiktaș, sau Pepsi Arena, stadionul echipei Legia Varșovia..
Toate bune și frumoase, dar aceste stadioane sunt private, în timp ce Sala Polivalentă din Cluj-Napoca a fost construită din bani publici, de la bugetul local, și a costat 70 de milioane de lei.
Ținând cont de acest precedent, orice sponsor potent financiar își poate permite să aloce bani pentru a-și trece numele pe diverse instituții publice.
Astfel, nu este exclus să ne trezim că Teatrul Național se va numi MOL, sau vom auzi de Muzeul de Artă OTP Bank sau de Aeroportul Internațional Wizz Cluj.
Cea mai mare sală de sport din România
Sala Polivalentă BT Arena a fost inaugurată în 27 octombrie 2014, fiind cea mai mare din România, cu 10.000 locuri pe gradene. Sala permite desfășurarea mai multor sporturi – baschet, handbal, volei, tenis, box, gimnastică, arte marțiale, sporturi de contact dar și a unor concerte.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






