ADMINISTRAȚIE
FOTO Dezbatere CIIC: dezvoltarea infrastructurii pentru educație se află la baza viitoarei strategii a Clujului

Dezvoltarea infrastructurii educaționale în municipiul Cluj-Napoca a fost tema dezbaterii organizată sub cupola Centrului de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) joi, 22 octombrie 2020.
Timp de 3 ore, primarul Emil Boc, fostul ministru al educației, Daniel Funeriu, rectorul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară, Cornel Cătoi, rectorul Universității Babeș – Bolyai, Daniel David și prorectorul aceleiași instituții, Marko Balint, inspectorul școlar general Marinela Marc, elevi și foști elevi, profesori, consilieri locali și părinți au făcut schimb de idei și au expus soluții ce pot fi implementate în Cluj-Napoca și în zona metropolitană în orizontul de timp până în 2030.
Dezbaterea a fost moderată de Ovidiu Cîmpean, coordonatorul CIIC și director de dezvoltare în Primăria Cluj-Napoca, iar reprezentanți ai Băncii Mondiale, partenerul administrației locale în elaborarea SIDU 2021-2030 au expus viziunea privind dezvoltarea educației și a infrastructurii școlare, un capitol important al viitoarei strategii.
Declarația primarului Emil Boc
„Investiția în educație este cea mai sigură investiție din lume pentru că nu este supusă falimentului. Nu am să mă dezic niciodată de acest lucru și cred că în Cluj-Napoca suntem pe direcția bună deoarece am investit constant în educație, iar astăzi toate școlile din municipiu au infrastructura aferentă pentru desfășurarea învățământului online. Am făcut investiții din timp, de la dotarea cu fibră optică la aparatură de specialitate.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen a lansat în 14 octombrie un nou program cu impact major pe ce înseamnă calitate a vieții, educație, o Europă neutră din punct de vedere climatic, noi locuri de muncă și inovare.
Este vorba despre proiectul Renovation Wave. Astăzi, clădirile sunt responsabile pentru aproximativ 40% din consumul de energie și 30% din emisiile de gaze cu efect de seră. În acest context, noi lucrăm la Primărie de câteva luni pentru a pregăti ceea ce înseamnă Renvation Wave și, în cazul despre care vorbim acum, al școlilor, ne pregătim să profităm de această șansă oferită de Uniunea Europeană de a ne moderniza infrastructura școlară.
Modernizarea infrastructurii școlare se poate realiza prin atragerea de fonduri europene
Până în prezent, 15 școli au fost modernizate, 16 necesită modernizare, iar 4 sunt în lucru. Practic suntem undeva la jumătatea drumului, iar orizontul de timp până în 2024 trebuie să ne prindă cu proiectele realizate. În ceea ce privește grădinițele, 21 de clădiri necesită lucrări de extindere, modernizare și măsuri pentru creșterea eficienței energetice, 22 de clădiri au fost modernizate, iar 3 clădiri sunt în curs de reabilitare. Acest nou program european se potrivește astfel perfect pe profilul nostru.
Până în 2024 trebuie create 400 de locuri noi în cadrul creșelor din oraș
Am investit masiv și în ceea ce privește creșele, am triplat practic numărul de locuri, dar nu este încă suficient. Mai este nevoie ca până în 2024 să reușim să mai asigurăm 400 de locuri. Un proiect major al Clujului în ceea ce privește infrastructura educațională este de a avea un hub educațional în zona Borhanci, o zonă de dezvoltare și extensie a Clujului, care să cuprindă creșă, grădiniță, școală, liceu. Luăm în calcul un astfel de hub și în zona viitorului cartier Sopor. Dorim astfel să aducem toate facilitățile cât mai aproape de cetățean, la 20 de minute de mers pe jos, pe principiul Oraș pentru pietoni/Walkable city”, a subliniat primarul Emil Boc.
Ovidiu Cîmpean a prezentat proiectele din domeniul infrastructurii educaționale deja finalizate în municpiu, precum și care este direcția pentru proiectele viitoare.
„Doresc să subliniez faptul că un concept important inclus în strategia Renovation Wave este acela de a dubla măsurile de eficiență energetică cu măsurile de digitalizare, de sisteme de senzori care să măsoare toate utilitățile, astfel încât nu doar energia să fie eficientizată.
Strategia noastră presupune proiecte de modernizare complete, atât de reabilitare și extindere, dar care conțin și măsuri de eficiență energetică.
Am finalizat deja o serie de astfel de proiecte finanțate din fonduri europene în câteva unități de învățământ, exemple în acest sens fiind Școala Ion Agârbiceanu, probabil cea mai modernă școală din România, cu peste 1500 de elevi, care beneficiază de condiții foarte bune, precum și liceele teoretice Mihai Eminescu și Avram Iancu.
Patru unități de învățământ din Cluj-Napoca sunt în curs de modernizare
În acest moment avem în lucru 4 unități de învățământ, care cuprind un număr total de 84 de săli de clasă față de 45 câte sunt în prezent, iar numărul total de laboratoare va fi de 26 față de 15 existente.
Proiectele cuprind și construirea de săli de sport moderne. În plus, urmează o serie de concursuri internaționale de soluții pentru modernzarea școlilor, primul fiind pentru modernizarea și extinderea Liceului teoretic Nicolae Bălcescu.
Încercăm să integrăm programul Oraș pentru pietoni/Walkable city cu dezvoltarea acestor proiecte educaționale astfel încât în jurul școlilor să avem străzi sigure, care să faciliteze accesul pietonal și să oferim o infrastructură de calitate.
Pregătim un proiect similar și pentru Colegiul Național Gheorghe Șincai, dar mergem și în cartiere. În cartierul Mănăștur pregătim un concurs de soluții cu două obiective – Colegiul de servicii în turism Napoca și Liceul cu Program Sportiv și străzile adiacente, în cartierul Zorilor propunem un proiect pentru reabilitarea şi modernizarea Liceului de informatică Tiberiu Popoviciu și a străzilor adiacente, iar în Gheorgheni pentru reabilitarea şi modernizarea Liceului Teoretic Lucian Blaga și a străzilor adiacente”, a explicat Ovidiu Cîmpean.
Alte proiecte în pregătire vizează reabilitarea şi modernizarea Școlii Gimnaziale Alexandru Vaida Voevod și a străzilor adiacente cu proprietățile publice aferente; reabilitarea şi modernizarea Liceului Teoretic Victor Babeș și a străzilor adiacente; reabilitarea şi modernizarea Școlii Gimnaziale Octavian Goga, a Școlii Gimnaziale Ion Creangă, a Grădiniței Albinuța și a străzii Aleea Peana.
Fostul ministru al educației, Daniel Funeriu a subliniat importanța colaborării între diverși actori locali privind dezvoltarea infrastructurii educaționale, dar și a actului educațional.
„Este de foarte bun augur faptul ca municipiul Cluj-Napoca se gândește la îmbunătățirea infrastructurii școlare, o parte esențială din procesul educațional. Legea educației permite municipalităților să ofere și conținuturi copiilor, nu doar infrastructură.
Sunt astfel o serie de măsuri ce pot fi luate la nivelul municipiului împreună cu Inspectoratul Școlar. În ceea ce privește rețeaua școlară, există posibilitatea de a gândi fuziuni pe orizontală: sunt școli care au rezultate bune și școli care au rezultate mai puțin bune.
O soluție este o fuziune administrativă a acestor școli, care ar fi plasate sub o conducere performantă, iar copiii ar merge fizic în aceleași spații. Aceasta ar putea fi una dintre soluțiile pentru a scădea diferența dintre școli în ceea ce privește performanța.
O idee foarte bună este acel campus educațional propus de primărie, care să integreze pe verticală toate funcțiunile, ceea ce este o componentă esențială a rețelei școlare. Ne putem imagina un lucru foarte simplu: un copil care în ultimul an de grădiniță începe să se obișnuiască cu școala, profesorii pot să comunice între ei și așa mai departe”, a expus Daniel Funeriu.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CULTURA
Documentarul clujeanului Robert Kocsis, „Rutina unui actor”, MENȚIUNE de onoare la festivalul Student World Impact Film Festival

Documentarul „Rutina unui actor”, film regizat de către Robert Kocsis, regizorul clujean nominalizat la premiile Gopo anul acesta cu filmul „Morning Routine”, și realizat pe partea de DOP de către artistul digital Iustin Filip, a primit mențiunea de onoare la Student World Impact Film Festival, unde va avea și premiera pe data de 18 iunie, și a fost selecționat la Tokyo Lift-Off Film Festival.
Documentarul se concentrează pe viața de zi cu zi a unui actorului român, Dan Boldea, pe rutina sa zilnică și pe obiectivele sale personale și profesionale. În acest documentar de 61 de minute, se poate observa ce pași face acesta pentru a ajunge să dețină propria casă și eforturile acestuia pentru a ajunge la cariera pe care și-o dorește.
Documentarul a fost filmat în totalitate în Cluj-Napoca, anul trecut, în contextul zilei naționale a României. Printre temele abordate se numără inflația, piața artistica din țara sau familia.
„Acest documentar îmi este foarte drag, practic este un documentar despre o mică parte din viața mea. Vorbesc despre cariera mea, despre ce înseamnă familia pentru mine, și mai ales, despre cât de greu îi este unui tânăr în aceste timpuri pentru a-și găsi un sens în societatea actuală”, a declarat actorul Dan Boldea.
Documentarul este al doilea din seria de documentare pe tema rutinei regizate de către Robert Kocsis. Primul sau film din acestă serie, „Morning Routine” (Rutina de dimineața), a fost nominalizat la premiile Gopo din acest an și a fost și acesta selecționat în diverse festivaluri internaționale de film, precum cel de la Cannes.
EVENIMENT
INS: Primele REZULTATE definitive ale Recensământului Populaţiei şi Locuinţelor 2021. Clujul are 679.141 persoane

Institutul Naţional de Statistică a publicat primele rezultate definitive ale Recensământului Populaţiei şi Locuinţelor, runda 2021. Acest prim set de date cuprinde informaţii referitoare la caracteristicile demografice ale populaţiei României, cu un grad de dezagregare la nivel de municipii, oraşe, comune şi, acolo unde datele sunt fiabile, până la nivel de sat.
„Conform calendarului de diseminare RPL2021, primele date definitive cuprind informaţii referitoare la populaţia rezidentă a României pe sexe, grupe de vârstă, după domiciliu, locul naşterii, stare civilă, cetăţenie, vârstă medie, cetăţeni străini veniţi în România pentru cel puţin 12 luni etc. Pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, datele sunt publicate în format editabil (.xls) AICI şi AICI.
Următorul set de rezultate definitve ale RPL runda 2021 va fi publicat la finalul lunii iunie 2023 şi va cuprinde
informaţii despre caracteristicile etno-culturale și educaționale ale populaţiei rezidente. Până la sfârşitul
acestui an, INS va publica toate rezultatele definitive ale RPL runda 2021, după un calendar care poate fi
consultat AICI.
***
Populaţia rezidentă a județului Cluj, conform rezultatelor definitive ale RPL2021, este de 679.141 persoane, în
scădere cu 11.965 locuitori față de recensământul din octombrie 2011. Persoanele de sex feminin reprezintă
51,8% din populaţia rezidentă, iar 60,4% din populaţia rezidentă trăieşte în mediul urban.
Datele definitive ale RPL2021 indică faptul că fenomenul de îmbătrânire a populaţiei rezidente a județului
Cluj s-a adâncit în ultimii zece ani, vârsta medie crescând la 41,7 ani (față de 40,7 ani la RPL2011). Vârsta
medie este mai mare la femei, 43,2 ani (față de 40,1 ani la bărbaţi). Vârsta mediană a populaţiei județului Cluj
este de 40,3 ani.
Indicele de îmbătrânire demografică este de 125,5 persoane vârstnice (de 65 ani şi peste) la 100 de persoane
tinere (sub 15 ani), iar raportul de dependență demografică este de 53,3 persoane de vârstă “dependentă”
(sub 15 ani şi de 65 ani și peste) la 100 persoane în vârstă de muncă (15-64 ani).
RPL2021 a fost al 13-lea recensământ din istorie și primul din România organizat integral în format digital.
Întregul proces al colectării datelor s-a desfășurat cu asigurarea confidențialității și protecției depline a
informațiilor culese şi prelucrate”, a comunicat INS.

Celebrul târg de la Negreni şi-a „deschis porţile” cu o nouă ediţie de primăvară-vară, în perioada 08 – 11 Iunie 2023, dar vânzătorii şi cumpărătorii şi-au sunt prezenţi încă de luni.
Târgul de la Negreni, cunoscut sub numele Târgul de la Fechetău (din maghiară) datează de prin 1815, unde ciobanii din Munții Apuseni mergeau pentru a se aproviziona.
Târgul este vizitat anual de zeci de mii de persoane din ţară, dar şi din străinătate.

Un accident rurier a avut loc, mieecuri, în Vâlcele, cu o maşină răsturnată şi trei persoane care necesită îngrijiri medicale.
„Pompierii de la Detașamentul 1 Cluj-Napoca intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut în localitatea Vâlcele. Din primele informații, un autoturism este răsturnat. În interiorul autoturismului se află o persoană (neîncarcerată) care primește îngrijiri medicale din partea echipajului SMURD.
Alte două persoane necesită îngrijiri medicale. La fața locului acționează până două autospeciale și o ambulanță SMURD de terapie intensivă mobilă”, informează ISU Cluj.
Victima din autoturism a fost extrasă în siguranță de către pompieri. Este vorba despre o femeie de aproximativ 60 de ani. La o primă evaluare, aceasta are o fractură de membru inferior și va fi transportată la spital, a transmis ulterior ISU Cluj
*imagine de arhivă