Connect with us

Clujeni de 5 stele

FOTO. Cum a murit „Crăişorul munţilor”. 150 de ani de la moartea lui Avram Iancu. Statuia sa de la Cluj trebuia să fie alta

Publicat


avram iancu batran horz

În 10 septembrie 1872, acum 150 de ani, grav bolnav fiind, a murit Avram Iancu. Sfârşitul său a fost descris de istoricul Silviu Dragomir. Şi‑a dat sufletul în urma unei hemoragii. Moartea l-a găsit cu fluierul de cireş şi jalba către împărat. Pe lângă amănuntele morţii sale, ce se ştie mai puţin e şi faptul că Avram Iancu ar fi trebuit să aibă o altă statuie la Cluj, nu cea actuală, din piaţa care îi poartă numele.

Cum a murit „Crăişorul munţilor”

“În cursul anului 1872, Iancu se simţea bolnav şi istovit de puteri. În lunile de primăvară a fost îngrijit timp mai înde­lungat în spitalul din Baia de Criş. Avusese o puternică hemo­ragie. Tusea ce‑l chinuia nu mai era chip să se potolească. Către sfârşitul lunii august petrecu câteva zile la preotul Toma Faur din Valea Bradului.

avram iancu batran

Pe urmă a plecat din nou spre Baia de Criş. Aici îl ajunge secera morţii la 10 septembrie a ace­luiaşi an. S‑a culcat pe o rogojină de cu seară la cartierul său obişnuit, în casa brutarului Ion Stupină, zis Lieber. A doua zi dimineaţa şi‑a dat sufletul în urma unei noi hemoragii, înfrânt acum definitiv de „viforele timpului”. Nu avea nimic asupra lui decât o năframă zdrenţuită, fluierul de cireş şi jalba către împărat, unsă şi mototolită”, arată istoricul Silviu Dragomir.

avram iancu ferpar

Înmormântarea sa a avut loc în 13 septembrie 1872.

Avram Iancu, conducător al Revoluţiei române din Transilvania de la 1848-1849

Avram Iancu, conducător al Revoluţiei române din Transilvania de la 1848-1849 şi al armatei populare din Transilvania, s-a născut la Vidra de Sus, în 1824, potrivit volumului ”Dicţionar biografic de istorie a României” (Editura Meronia, 2008).

Născut într-o familie de moţi înstăriţi, Avram Iancu a urmat Liceul piariştilor din Cluj, unde a studiat ”umanităţile” (1841) şi filosofia (1842-1844), şi, mai târziu, Facultatea de Drept (1844-1846). După absolvire a devenit cancelist (practicant) la Tabla Regească (Instanţa Supremă) din Târgu-Mureş, promovând în 1848 examenul de avocat.

Fervent susţinător al luptei pentru emancipare naţională şi socială a românilor transilvăneni, Avram Iancu a participat la Adunarea din Duminica Tomii (18/30 apr. 1848), unde a venit însoţit de 2.000 de moţi, plecând apoi prin satele româneşti încercând să-i convingă pe ţărani de necesitatea unei mişcări pentru a-şi cere drepturile. La Marea Adunare Naţională de la Blaj din 3/15-5/17 mai 1848, unde a venit însoţit de 10.000 de moţi, a fost ales membru al Comitetului Naţional Permanent, organism de conducere a Revoluţiei române.

VEZI ŞI:

VIDEO. Unde îşi ascundea Avram Iancu documentele. Scrinul cu sertar secret. Piesă cumpărată de Goga, găzduită la Ciucea, Cluj

 

După ce, la 17/29 mai 1848, Dieta Transilvaniei de la Cluj, în care românii nu erau reprezentaţi, a votat uniunea Transilvaniei cu Ungaria şi, mai ales, după ce s-a trecut la reprimarea sângeroasă a mişcării româneşti de la Mihalţ de către autorităţile maghiare, Avram Iancu a cerut românilor să se opună acestor măsuri ”cu lancea, ca Horea”. Astfel a organizat o armată între Arieşul Mare şi Arieşul Mic (iunie 1848).

În cadrul celei de-a treia adunări a românilor de la Blaj, din 3/15-16/28 septembrie 1848, a avut o contribuţie semnificativă la adoptarea unui nou program revoluţionar care cuprindea: schimbarea aşezămintelor sociale şi politice din Transilvania prin recunoaşterea naţiunii române şi reprezentarea ei proporţională în toate verigile de conducere, respectarea autonomiei Transilvaniei, constituirea unui guvern reprezentativ, respingerea uniunii silite cu Ungaria, acceptarea constituţiei liberale austriece din 25 aprilie 1848.

Comitetul Naţional Român de la Sibiu a organizat în perioada următoare, pe ţinuturi, 15 legiuni româneşti înarmate, avându-i în frunte pe revoluţionarii Ioan Axente Sever, Alexandru Bătrâneanu, C. Romanu-Vivu, Ioan Buteanu ş.a. Avram Iancu a fost desemnat comandant al Legiunii Auraria Gemina, cu sediul la Câmpeni, ocupându-se de coordonarea tuturor acţiunilor militare din zona Apusenilor, aprovizionând trupele cu hrană, arme şi muniţie, în condiţii foarte grele.

În tabăra revoluţionară a lui Avram Iancu din Apuseni şi-au găsit adăpost numeroşi exilaţi politici din Moldova şi din Ţara Românească, printre care Nicolae Bălcescu, Alexandru G. Golescu, Ion Ionescu de la Brad, I. Bălăceanu, pictorul Barbu Iscovescu ş.a.

Intrarea pe pământul Transilvaniei, în decembrie 1848, a generalului polonez Iosif Bem, comandant suprem al trupelor revoluţionare maghiare din această provincie, a determinat restrângerea zonei controlate de legiunile româneşti. În prima decadă a lunii februarie 1849, în urma unei mari bătălii a fost ocupată Simeria, apoi în martie au fost ocupate Sibiul şi Braşovul.

În aprilie, Avram Iancu s-a întâlnit cu deputatul Ioan Dragoş, trimis de Kossuth Lajos, conducătorul revoluţiei maghiare, pentru a se ajunge la o înţelegere, dar fără niciun rezultat. În mai 1849, cu excepţia Timişoarei şi a zonei Munţilor Apuseni, întreg teritoriul Banatului şi Transilvaniei era sub ocupaţia armatelor ungare, potrivit lucrării ”Revoluţia română de la 1848” (Editura Politică, Bucureşti, 1969).

A urmat sfaturile lui Bălcescu

Urmând sfaturile lui Nicolae Bălcescu, cu care avusese lungi discuţii, chiar în tabăra sa din Munţii Apuseni, Avram Iancu s-a arătat gata pentru o înţelegere comună româno-maghiară. În urma unor îndelungi tratative, s-a ajuns la o înţelegere semnată la 2/14 iulie 1849, la Seghedin, de Nicolae Bălcescu şi Cezar Bolliac, reprezentanţii emigraţiei române, iar din partea maghiară de Kossuth Lajos, liderul revoluţiei maghiare.

Prin această înţelegere, guvernul revoluţionar maghiar îi obliga pe români să depună armele în decurs de două săptămâni, în schimbul acordării de către guvernul maghiar a amnistiei.

Documentul consfinţea folosirea limbii române în administraţie, şcoală şi biserică. Se desfiinţau claca şi celelalte privilegii feudale. Aceste concesii făcute de maghiari au fost considerate ca nesatisfăcătoare de Adunarea românilor, desfăşurată la Zlatna. Românii conduşi de Avram Iancu au decis să păstreze neutralitatea în conflictul dintre maghiari şi armatele ţariste şi austriece.

La 1/13 august 1849, la Şiria, lângă Arad, armata revoluţionară maghiară a capitulat în faţa celei ţariste şi revoluţia maghiară a fost înfrântă. La scurt timp şi armata română a fost obligată să depună armele.

Decorat de ţarul Rusiei

Avram Iancu a continuat să susţină cauza românilor şi după înfrângerea Revoluţiei, aflându-se printre cei care au înmânat memorii împăratului de la Viena (februarie şi august 1850), dar fără a se concretiza ceva. Popularitatea de care se bucura în rândul românilor era incomodă pentru autorităţile austriece. Avram Iancu a fost arestat la un târg de ţară din Hălmagiu (15 decembrie 1849), însă a fost eliberat imediat în urma presiunii populare. Forţat de poliţie să părăsească oraşul, a revenit în Munţii Apuseni.

A fost decorat de ţarul Rusiei, pentru vitejia sa, cu ordinul Sf. Ana clasa a II-a, dar şi de împăratul Francisc Iosif, pe care, însă, l-a refuzat. Alungat din Viena (februarie 1851), a fost arestat din nou (17 august 1852) şi trimis la Alba Iulia, apoi la Sibiu unde a fost judecat şi achitat. A refuzat invitaţia de a-l întâlni pe împăratul Austriei, Franz Joseph I, care a vizitat Transilvania în perioada iunie-iulie 1852, potrivit lucrării ”Istoria României în date” (Editura Enciclopedică, 2003).

Avram Iancu a încetat din viaţă la 10 septembrie 1872, la Baia de Criş, şi a fost înmormântat, la Ţebea, lângă ”Gorunul lui Horea”. AGERPRES

Statuia sa de la Cluj trebuia să fie alta

În cartea intitulată “Povestire pe scurt a vieţii lui Avram Iancu (în imagini, arhiva Cluj24), autorul, Alexandru Ciura, explica, la începutul anilor 1920, necesitatea ridicării unei statui a “Crăişorului munţilor”. Era în 1924, la 100 de ani de la naşterea sa.

“În Clujul cel nou, în Clujul românesc de mâine se va ridica o statuie pentru preamărirea eroului nostru national: Avram Iancu. Hotărârea a fost întâmpinată cu multă însufleţire, şi nu ne îndoim, că suma ce se va aduna va fi aşa de mare, încât la 1924, când vom sărbători o sută de ani dela naşterea lui Iancu, statuia se va înălţa frumoasă şi mândră, pe o piaţă a Clujului”, spunea Alexandru Ciura, în cartea sa.

De altfel, cartea era editată tocmai de “Comitetul pentru ridicarea unei statui lui Avram Iancu în Cluj”. Şi se vindea “în favorul monumentului eroului, ce se va ridica la Cluj”. În carte se arătau şi locurile de la prefectură, pretură, primărie sau comitetul constituit unde puteau să se facă donaţii.

Istoricul Vladimir Alexandru Bogosavlievici a confirmat faptul că urma să fie ridicată la Cluj o statuie ecvestră a lui Avram Iancu.

„Alături de Catedrala Ortodoxă, al doilea simbol naţional românesc se dorea un monument închinat memoriei lui Avram Iancu. Monumentul urma să fie construit în mijlocul pieţei. În spaţiul dintre Catedrală şi Teatrul Naţional. În acest scop, s-a constituit un comitet executiv şi s-a înfiinţat un fond pentru adunare de bani pentru statuia lui Avram Iancu. Au fost o serie de donaţii începând din anii 1921-1922. Iar în primăvara anului 1924 a avut loc un concurs organizat de acest comitet. Dar nu s-a încheiat cu un rezultat notabil”, explică istoricul clujean.

De ce nu s-a mai ridicat statuia

Tot istoricul clujean arată că un alt concurs a fost organizat pe 15 ianuarie 1926, dar că, din cauza crizei economice care venea, s-a renunţat la proiectul care trebuia să-l prezinte călare pe Avram Iancu.

“Proiectul trebuia să fie a unei statui ecvestre şi să fie aşa cum îl descria tradiţia populară şi cu imaginea din diferitele tablouri. Locul era clar, în faţa teatrului şi a catedralei, care era în constucţie atunci. Costul era de 1,5-2 milioane de lei şi se acorda un premiu de 50.000 de lei, o sumă considerabilă la acea vreme. S-a aprobat contractul, dar a venit criza economică şi s-a abandonat proiectul”, mai spune Vladimir Alexandru Bogosavlievici.

Potrivit acestuia, unul dintre proiecte era al lui George Cristinel -arhitectul care a proiectat şi Catedrala Ortodoxă, precum şi Mausoleul de la Mărăşeşti- şi prevedea o amenajare urbanistică semicirculară, foarte fumoasă.

Actualul monument al lui Avram Iancu din piaţa cu acelaşi nume a fost realizat în 1993 de scuptorul Ilie Berindei, la iniţiativa primarului de atunci, Gheorghe Funar. Dar, potrivit specialiştilor, aspectul monumentului lasă mult de dorit din punct de vedere artistic.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Farmec își mută producția într-un complex industrial din Dezmir. Investiție de peste 40 de milioane de euro

Publicat

Fabrica de cosmetice Farmec își mută producția într-un complex de hale industriale din Dezmir, printr-o investiție estimată la peste 40 de milioane de euro.

Producătorul clujean de cosmetice Farmec a demarat un amplu proiect de relocare a activității de producție pe un teren din Dezmir, comuna Apahida, situat pe strada Cantonului nr. 3-5.

Investiție de 40 de milioane de euro

Investiția, estimată la peste 40 de milioane de euro, include construirea unui complex industrial modern, care va cuprinde hale de producție și depozitare, o clădire administrativă, anexe tehnice, parcaje și spații verzi.

Proiectul presupune o reorganizare completă a zonei existente, inclusiv demolarea majorității clădirilor actuale, cu excepția a două corpuri reabilitate. Noua unitate de producție se va întinde pe o suprafață totală de 53.336 mp, cu o suprafață construită de 20.618 mp și o suprafață desfășurată de 30.878 mp, și va permite creșterea capacității de producție și crearea de noi locuri de muncă.

Propunerea, pe masa urbaniștilor

Potrivit propunerii înaintate Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului şi urbanism (CTATU) a județului Cluj, prin proiect se dorește construirea unui complex industrial format din clădiri de producție și depozitare, clădire administrativă și anexe tehnice, parcaje și platforme auto. Propunerea, aflată pe ordinea de zi a ședinței CTATU a CJ Cluj joi, 16 ianuarie, a fost amânată pentru o dată ulterioară.

Terenul este ocupat, în prezent de 25 de corpuri de clădire, care urmează să fie demolate, cu excepția a două corpuri de clădire reabilitate și utilizate și în prezent. În locul acestora, beneficiarul propune construirea a 20 de corpuri noi de clădire, cu funcțiuni diverse: clădiri administrative, hale de depozitare, hale de producție, rezervoare, stații epurare, etc. Clădirile propuse spre construire vor avea un regim maxim de înălțime de S(D)+P+4E și maxim 25 de metri.

Teren învecinat cu Centura Vâlcele-Apahida

Cu toate că terenul se învecinează la sud cu Centura Vâlcele-Apahida, accesul în zonă este propus a se păstra de pe Str. Cantonului. Se propune realizarea a două accese directe de pe Str. Cantonului, dintre care unul este existent, urmând a fi doar modernizat. Ambele accese vor fi auto, velo si pietonal. De asemenea, rețelele și drumurile de incintă vor fi extinse și modernizate, infrastructura existentă având o vechime de peste 40 de ani.

Pentru încălzirea spațiilor interioare se va opta pentru energie electrică, gaz, deșeuri ecologice sau un mix între acestea. Terenul beneficiază deja de rețea de apă și canalizare.

Spații verzi și parcaje, în incinta platformei

În proiect se prevăd parcaje proprii, astfel încât să se asigure stationarea autovehiculelor doar în incinta parcelei, cât și trotuare si accese pietonale amenajate, împreună cu un traseu de biciclete.

Totodată, se vor amenaja spații verzi – plantații, gazon – conform proiectului de specialitate pe minim 10% din suprafața totală a terenului. Accesele carosabile, parcajele, platformele si aleile vor fi realizate cu elemente prefabricate ecologice, dale de piatra, dale înierbate si pietris.

Profit de peste 25 milioane de lei, în 2023

După finalizarea relocării, actuala fabrică de pe strada Henri Barbusse din Cluj-Napoca va fi transformată într-un spațiu administrativ.

Investiţia este estimată la peste 40 milioane de euro, dintre care peste 24 de milioane de euro pentru construirea de la zero a noului centru de producţie și alte 16 milioane de euro pentru înnoirea echipamentelor.

Construcţia noii unităţi urmează să fie finalizată în decurs de trei ani și va genera creşterea capacităţii de producţie cu până la 100% şi crearea a în jur de 100 de noi locuri de muncă.

În 2023, Farmec a raportat o cifră de afaceri record de 358,2 milioane lei și un profit de peste 25,9 milioane de lei, potrivit datelor de pe Termene.ro.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Nouă profesori pentru educație timpurie din Cluj-Napoca premiați la Conferința Națională eTwinning 2024

Publicat

profesori

Conferința Națională eTwinning desfășurată în weekend-ul 18-19 ianuarie la București a decernat Premiile Naționale eTwinning 2024, iar pe lista premianților s-au aflat și 9 profesori pentru educație timpurie din 5 grădinițe din Cluj-Napoca: Grădinița cu Program Prelungit “Micul Prinț”, Grădinița cu Program Prelungit “Mămăruța”, Grădinița cu Program Prelungit “Parfum de Tei” , Grădinița cu Program Prelungit “Bambi” și Grădinița cu Program Prelungit “Căsuța Poveștilor”.

Cadrele didactice nominalizate au fost însoțite la festivitatea de premiere de către inspectoarele pentru educație timpurie Lolica Tătaru și Ana -Maria Nechita și de către directorii unităților de învățământ.

Două proiecte internaționale

profesori

Cadrele didactice clujene au fost implicate în 2 proiecte eTwinning, de colaborare internațională.
Proiectul “If you come to Earth” la care au participat profesoarele pentru educație timpurie Nădejde Ramona, Truța Luciana, Veres Iuliana, Bodor Andra Laura, Daniel Gabriela Elena,Tite Alina și Gergely Erika-Magdolna, împreună cu preșcolarii din grădinițele “Micul Prinț”, “Mămăruța” și “Parfum de Tei” Cluj-Napoca au obținut premiul I la secțiunea “Proiecte derulate de ambasadori eTwinning”, 2 dintre membrii proiectului, Nădejde Ramona și Gergely Erika-Magdolna, având calitatea de Ambasadori eTwinning.
Proiectul „If you come to Earth” s-a desfășurat pe parcursul anului școlar 2023-2024, având parteneri din România , Grecia și Cipru de nivel preșcolar. Proiectul a avut ca și punct de plecare cartea ”If you come to Earth” scrisă de Sophie Blackall, de două ori câștigătoare a Medaliei Caldecotta.

Extraterestrul Toto

În această carte, un copil îi scrie o scrisoare unui extraterestru despre planeta noastră și acesta este pretextul prin care am solicitat copiilor să devină ghizii extraterestrului, numit de noi Toto, pe planeta noastră.

Împreună cu copiii, fiecare partener a venit cu propuneri cu privire la temele care vor fi abordate pe parcursul proiectului. În urma acestui brainstorming au fost selectate temele care s-au repetat în toate țările partenere și echipe internaționale de cadre didactice au pregătit prezentări și activități educative pentru preșcolari. Așadar împreună cu copiii l-am învățat pe extraterestrul Toto, despre Oameni, Jocuri și Jucării, Artă, Animale și despre Mare/Apă.

Premii 1

Proiectul “Christmas” care au avut ca și membrii pe Soporan Raluca și Igna Crina și preșcolarii din grădinițele “Bambi” și “Căsuța Poveștilor” au obținut premiul I la secțiunea nivel Preșcolar.
Proiectul “Christmas” a fost o oportunitate unică de a învăța despre tradițiile altor culturi, de a experimenta bucuria colaborării internaționale și de a sărbători Crăciunul într-un mod creativ și interactiv.
Aceste proiecte au contribuit la dezvoltarea competențelor-cheie, la consolidarea relațiilor între grădinițe din diferite țări și la promovarea diversității culturale.
Activitățile au fost integrate în curriculumul educațional, sprijinind dezvoltarea abilităților artistice, cognitive, digitale și sociale ale copiilor.

147 de proiecte depuse

Premiile au fost acordate pentru proiectele eTwinning derulate în anul școlar 2023-2024. În competiție au fost înscrise 147 de proiecte, premiate fiind un număr de 22 de proiecte de cooperare europeană. Lista tuturor câștigătorilor este disponibilă pe site-ul acțiunii eTwinning: https://etwinning.ro/finalisti-premiile-nationale-etwinning-2024/
Acțiunea eTwinning este parte a programului Erasmus + al Comisiei Europene, fiind implementată la nivel național de către Agenția Națională pentru Programe Europene în Domeniul Educației și Formării Profesionale, instituție nominalizată drept centru național de coordonare prin Ordinul Ministerului Educației nr.240/09.09.2021.

Acțiunea se adresează tuturor unităților școlare din învăţământul preuniversitar, tuturor profesorilor, indiferent de disciplina predată, directorilor de unităţi şcolare şi inspectorilor şcolari.
Proiectele eTwinning sunt proiecte desfășurate pe platforma https://school-education.ec.europa.eu, adică într-un spațiu virtual de învățare bazat pe colaborare și schimb de experiență între cadre didactice și preșcolari/elevi din spațiul european.

Citește mai departe

EVENIMENT

Clujean amenințat de vecinii de bloc: Se îmbată și sună noaptea la soneriile ușilor din bloc. Îi punem o pătură în cap

Publicat

bloc

Un bărbat care locuiește într-un bloc dîn cel mai mare cartier din Cluj-Napoca, Mănăștur, este amenințat cu bătaia de vecini, care speră ca acesta să se potolească.

”În ultima perioadă are probleme și s-a apucat de băutură. E fix problema lui, dacă nu ne-ar deranja pe noi. Se îmbată și câteodată îl apucă după miezul nopții să iasă din casă și să sune la apartamentele noastre.

Vecinul locuiește la parter, sunt 8 apartamente pe scară în blocul cu 4 etaje în care stăm, sună la câțiva și apoi fuge în casă. Unde ați mai văzut așa ceva? Trezește tot blocul.

Avem camere video în scară, l-am văzut ce face. I-am zis o dată prietenește să se potolească, dar s-a jurat că nu își amintește ce face.

Ce putem face în cazul ăsta? Doar să îi punem o pătură în cap și să-i dăm câteva”, și-a vărsat năduful un clujean pe o rețea de socializare.

Dat pe mâna Poliției

Sesizarea a stârnit un val de reacții din partea internauților.

”Eu l-aș pândi și i-aș da până se trezește. Asta face băutura din om”, a comentat un clujean.

Un altul a sugerat ca vecinul care provoacă problemele să fie dat pe mâna poliției.

”Îl așteptați, îl prindeți și sunați la 112. După o noapte la poliție cred că îi piere cheful de sunat pe la uși”, a scris altul.

Cel mai bun sfat a venit, însă, de la un alt internaut.

”Io l-aș prinde și l-aș lega de balustradele de la scări, să stea până dimineață pe scară. No atunci o să vedeți dacă mai face deranj”, a postat un alt internaut.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

11 ani de la tragedia aviatică din Munții Apuseni. Au murit atunci pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion

Publicat

Apuseni

Luni se împlinesc 11 ani de la tragicul accident aviatic din Munții Apuseni, care a avut loc în 20 ianuarie 2014, când un avion care executa o cursă umanitară, a executat o aterizare forțată într-o zonă împădurită din Munții Apuseni la o altitudine de circa 1600 m, lângă satul Petreasa din comuna Horea, situat la limita dintre județele Cluj și Alba.

Avionul, pilotat de Adrian Iovan în calitate de comandant și Răzvan Petrescu în calitate de copilot, transporta o echipă de cinci cadre medicale de la București la Oradea. Echipa urma să preleveze ficatul, rinichii și corneele de la o donatoare de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

În accident au murit comandantul avionului, pilotul Adrian Iovan, și studenta la medicină Aurelia Ion, iar copilotul Răzvan Petrescu și cei patru medici – dr. Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, dr. Valentin Calu de la Spitalul Elias, dr. Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria”, dr. Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuș – au fost răniți.

Cauzele accidentului

Raportul final elaborat de către autoritatea națională de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă din 19 octombrie 2015 arată că determinantă în producerea accidentului a fost oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor, iar cauzele favorizante au fost evaluarea eronată a factorilor de risc specifici desfășurării acestui zbor, precum și mai multe decizii eronate ale comandantului aeronavei.

Anunțarea accidentului a fost făcută prin 112 de dr. Zamfir la ora 16:16, iar pentru salvarea răniților a fost mobilizată echipa Salvamont Cluj, dar la căutări au participat peste 70 de pompieri salvatori, jandarmi montani, polițiști și salvamontiști, din județele Cluj, Bihor, Mureș și Alba, precum și circa 200 de localnici.

Primii salvatori au fost trei săteni – Argentin Todea, Gheorghe Giurgiu și Gheorghe Trif, locuitori din comuna Horea (județul Alba), care au ajuns la locul accidentului după 5 ore, locul fiind greu accesibil, cu zăpadă înaltă și ceață densă, iar evacuarea răniților a început în jurul orei 22.

La 2 februarie 2014 a avut loc o analiză în CSAT în care s-a discutat despre accident și s-a cerut demisia generalului Marcel Opriș, șeful STS. În declarația de după ședință, fostul președinte Traian Băsescu a încercat să îl scuze STS afirmând că instituția n-ar fi putut face mai mult în acel moment, deoarece putea localiza doar telefoanele fixe, în cazul celor mobile singura informație fiind cea primită de la operatorul de telefonie, celula, care în zonă avea o suprafață de circa 200 km2.

În raportul prezentat de Ministerul Transporturilor s-a afirmat că prima localizare s-ar fi făcut prin intermediul „aplicațiilor din telefonul mobil al unui supraviețuitor”, ISU Cluj primind de la STS coordonatele 46.6023°N 22.98421°E, pe care le-a transmis ISU Alba. Aceste coordinate au indicat un punct situat la circa 5,5 km Nord de punctul real al impactului, care avea coordonatele 46.554383°N 22.980338°E.

Raportul final privind accidentul publicat de CIAS

La 16 octombrie 2015 Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a emis în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse in aviația civilă, raportul final privind accidentul din Munții Apuseni, raport prezentat public în 19 octombrie 2015.

Eugen Suciu, membru al comisiei de investigație în cadrul CIAS, a spus că aeronava a fost pilotată de către Răzvan Petrescu, dar comandant a fost Adrian Iovan, iar acesta a avut puterea de decizie. De asemenea, a subliniat că scopul investigațiilor CIAS nu a fost tragerea la răspundere a celor ce au greșit, ci stabilirea cauzelor accidentelor și recomandarea măsurilor necesare pentru evitarea pe viitor a acestora.

Conform raportului, cauza determinantă a producerii accidentului a fost oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor. Cauzele favorizante au fost evaluarea eronată a factorilor de risc specifici desfășurării acestui zbor – datorată întreruperii mari de la zbor și lipsei de experiență a echipajului pe aeronava BN-2A-27, inclusă în clasa MEP, precum și mai multe decizii eronate ale comandantului aeronavei: de a continua misiunea de zbor în condiții meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor, de a zbura o lungă perioadă de timp în condiții de givraj, de a continua misiunea sub AMA, în condiții de zbor IMC după reguli de zbor la vedere (VFR) și de a decola cu masa peste limita maximă admisă și cu poziția centrului de greutate în afara limitelor calculate și impuse de producător.

Deciziile, luate de Iovan

Raportul final al CIAS a precizat că Adrian Iovan a fost comandantul echipajului, căruia i-a revenit responsabilitatea tuturor deciziilor. Experiența totală de zbor a lui Iovan era la acel moment de 15.261 ore și 10 minute, dar din care pe avioane de tip BN-2A-27 de doar 42 de ore și 17 minute, iar a lui Petrescu de 886 ore 12 minute, din care pe avioane de tip BN-2A-27 de doar 21 de ore și 35 de minute. Cu avionul YR-BNP nu mai zburaseră de 11 luni, din 6 februarie 2013.

Experiența redusă a ambilor pe acest tip de avion a favorizat luarea deciziilor greșite. Iovan a încredințat sarcinile de pilotare lui Răzvan Petrescu repartizându-i postul de pilotaj din stânga, obișnuit pentru pilotajul unui avion. De obicei acest post trebuia ocupat de comandant, care trebuia să piloteze efectiv, dar acest lucru nu era obligatoriu.

Alte cauze

La începutul zilei de 20 ianuarie, condițiile meteo pe Aeroportul Băneasa nu au permis decolarea. Aceste condiții s-au îmbunătățit la ora 13 și comandantul a decis efectuarea zborului, deși buletinele meteo indicau condiții favorabile apariției givrajului. După decolare s-a constatat că avionul urca foarte greu, cauza declarată de raportul final fiind greutatea foarte mare și centrajul prost.

În urma zborurilor de test anterioare s-a dovedit că avionul avea la bord prea multă benzină, dar descărcarea unei părți a ei ar fi întârziat decolarea, și așa foarte târzie. De fapt greutatea reală era doar cu puțin mai mică decât cea maximă admisă, dar depășea greutatea admisă după metoda de calcul standard, care prevede 96 kg pentru bărbați și 78 kg pentru femei. La îmbarcare pasagerii s-au așezat cum au dorit, medicii Calu, Pivniceru și Ianceu în rândurile al doilea și al treilea, iar medicul Zamfir și studenta Aurelia Ion în rândul al cincilea, ultimul.

Această așezare a situat centrul de greutate prea în față, în afara anvelopei de centrare, urmarea fiind un avion greu de bot și cu rezistență la înaintare mărită. Oricum, raportul a arătat că un centraj corect nu ar fi fost posibil doar prin repartizarea pasagerilor pe locuri.

După decolare avionul a urcat foarte greu, inițial neputând să urce peste nivelul 100, ceea ce a sugerat că problemele givrajului au apărut de la început. La traversarea Carpaților Meridionali, Centrul de control regional le-a cerut să urce, răspunsul lui Iovan a fost că se vor conforma, dar cu o rată de urcare foarte mică.

După traversarea munților avionul a coborât la nivelul 2590 m și n-a mai putut urca, ceea ce a denotat problemele givrajului, astfel că Iovan a decis să coboare la 2435 m. Zborul a redevenit unul după IFR, dar nu conform planului de zbor inițial.

Aterizare forțată

La ora 15:39:53 profilul de zbor a indicat o accentuare a zborului în coborâre, comisia de anchetă considerând că acesta a fost momentul când motoarele s-au oprit datorită givrajului.

În continuare pilotul n-a mai avut ce face decât să execute un zbor planat până la aterizarea forțată, care a avut loc la altitudinea de 1600 m într-o zonă împădurită, rezultând distrugerea aeronavei, decesul lui Iovan și a Aureliei Ion, rănirea gravă a medicilor Calu, Pivniceru și Ianceu și rănirea ușoară a medicului Zamfir. Cu excepția lui Zamfir, care își legase centura de siguranță cu puțin timp în urmă, niciunul dintre ceilalți, piloți sau pasageri, nu au avut centurile de siguranță puse.

Acțiunea de căutare și salvare

Pentru localizarea accidentului, avionul a fost dotat cu baliză de localizare de tip ELT. Aceste tip de baliză emite semnale pe frecvențele 121,5 MHz și 406,0xx MHz. Frecvențele de 406,0xx MHz pot fi recepționate doar de către sateliții Centrului COSPAS – SARSAT (Centrul de Căutare-Salvare Satelitară), prin Centrul de la Moscova (MCC), ori aceasta n-a răspuns în cursul zile de 20 ianuarie.

Încă din raportul de anchetă preliminar, CIAS a precizat că baliza ELT cu care a fost echipat avionul a fost de tip ARTEX C406-2. S-a constatat că LED-ul balizei clipea, ceea ce a fost o confirmare că baliza funcționa, însă cablul de legătură spre antena de 406 MHz a fost rupt de la bază și nu a fost găsit la locul accidentului, situație confirmată în raportul final care recunoaște că acest aspect rămâne neelucidat.

Inițial, STS a afirmat că localizarea s-a făcut de la primul apel la 112, însă localizarea a fost greșită, drept care a fost deschisă o anchetă și asupra acestui aspect, ce a urmat să stabilească dacă vina a aparținut STS sau operatorilor de telefonie mobilă. Din recomandările raportului ministrului de Interne de atunci, Gabriel Oprea, a reieșit că la data accidentului procedura de localizare pe baza apelurilor telefoanelor se aplica doar în cazurile cerute de justiție, nu și în caz de accident.

STS a afirmat că deși s-a făcut tot posibilul, nu s-a reușit localizarea prin GPS a telefoanelor de la locul accidentului.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate