ACTUALITATE
FOTO. COSTUME impresionante și distribuție MULTICULTURALĂ la un spectacol de operă RAR în țară: „E un spectacol pentru Cluj”
„La Fanciulla del West” de Giacomo Puccini va fi pusă în scenă în premieră la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, în data de 7 mai, la 18:30, urmând ca a doua reprezentație să aibă loc duminică, la aceeași oră. Este un spectacol de operă care se cântă rar în România și pentru care echipa de producție a depus eforturi deosebite astfel încât să încânte și publicul clujean.
„Spectacolul va oferi o experiență unică publicului prin distribuția extraordinară, decorurile spectaculoase și costumele impresionante”, anunță echipa.
Aceasta e formată din dirijorul David Crescenzi, regizorul Rareș Trifan, scenograful Adrian Damian și designerul vestimentar Ovidiu Pop.
Distribuția aduce în roluri principale soliști apreciați precum soprana Valentina Boi, invitată din Italia pentru rolul lui Minnie, tenorul Hector Lopez – mexican de origine – în rolul banditului Dick Johnson și baritonul Florin Estefan în rolul șerifului Jack Rance.
Soliștii vor fi acompaniați de Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.
„Am ales acest titlu pentru că putem să-l facem la Cluj. Există un parteneriat de un secol și doi ani cu Academia de Muzică, datorită căruia putem să avem rolurile solistice, având alături de noi și studenți din cadrul Academiei.
E un titlu dificil, greu de realizat și pus în scenă de multe opere, nu numai din România, ci și din afara țării. În momentul de față, doar noi o avem în țară, suntem singurii care o cântă”, precizează Florin Estefan, managerul instituției.
Ținute pe măsură, marca Ovidiu Pop: „Vestul sălbatic e o sursă de inspirație pentru orice designer vestimentar”
Costumele marchează debutul designerului Ovidiu Pop în spectacolul de operă, a cărui creație va fi foarte apreciată, după cum susține Estefan. A absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca și Institutul Francez de Modă, colaborând și cu branduri cunoscute.
A avut șansa de a lucra cu Dior, dar s-a întors la Cluj pentru că și-a dorit să rămână în România.
„A fost un proiect la finalul anului universitar trecut la Paris unde am avut o contribuție. Mărturisesc că nu mi-am dorit niciodată să mă stabilesc în Franța sau în Italia, mereu mi-am dorit să mă întorc în țară și să mă dedic propriului brand”, precizează acesta.
Alegerea materialelor și conceperea costumelor a fost o provocare deoarece a trebuit să țină cont nu doar de aspect și autenticitate, ci și de lejeritate, întrucât interpreții trebuie să fie cât mai confortabili pe scenă în timpul actului artistic.
„Procurarea materialelor textile a fost cea mai mare provocare. Cu puțină răbdare, le-am avut până la urmă pe masa de croit.
Colecția e compusă din materiale naturale, nu am dorit să facem compromisuri. Am făcut mici ajustări tehnice prin croi astfel încât haina să întâlnească cerințele soliștilor”, spune Ovidiu.
Consideră că a redat autenticitatea respectând siluetele, formele și croiurile anilor 1850, dar și prin tehnici de manipulare a materialelor.
La prima sa colaborare cu Opera Națională din Cluj, a lucrat la un proiect vestimentar de anvergură cu piese numeroase.
„Sunt aproximativ 60 de piese care au fost regândite și adaptate rigorilor unui astfel de spectacol”, completează el.
Având în vedere deschiderea consumatorilor de modă din prezent, e de părere că ținutele s-ar putea integra în stilul acestora și i-ar plăcea să își pună semnătura pe o linie de design vestimentar cu o tematică de acest gen.
„Vestul sălbatic reprezintă o sursă de inspirație pentru orice designer vestimentar”, menționează Pop.
Intrând în poveste. La Fanciulla del West e „un spectacol pentru Cluj”
Dirijorul și directorul artistic al Operei din Cluj, David Crescenzi, s-a arătat bucuros de faptul că „La Fanciulla del West” va apărea pe scenă.
„Jos pălăria!”, a spus acesta către colegii săi, datorită cărora a devenit posibil proiectul.
Este unul complex nu doar prin prisma scenariului și aranjamentelor, ci și prin proiecția video asigurată de Magdy Hawash, menită să confere și mai multă profunzime poveștii.
În general, eroinele lui Puccini sunt femei modeste, ajutate de partenerul masculin. Dar pentru că autorul a vrut să rupă tradiția, s-a oprit la o altă tipologie feminină: femeia modernă, înscrisă în spațiul frontierei americane (California din perioada Goanei după aur).
Minnie, personajul feminin, se distinge prin faptul că e o femeie independentă care lucrează la Polka și locuiește singură în munți.
„Călărește, trage cu arma, îi ține piept șerifului. E și o femeie cu educație, deși după cum spune chiar ea în operă, are o educație de 30 de dolari.
E un personaj care, la fel ca în realitate, a avut un rol extrem de important în Vestul Sălbatic, dat fiind și faptul că în perioada febrei aurului, statisticile arată că populația californiană era predominant masculină, de 92 la sută”, informează regizorul, Rareș Trifan.
Pentru că a stat în America un timp, simte că experiența de acolo l-a ajutat să redea autenticitatea piesei.
„Toate aceste experiențe au avut un rol foarte important în a găsi felul meu de a pune în scenă piesa”, adaugă el.
Hector Lopez a împărtășit câteva idei despre relația sa cu personajul puccinian, Dick Johnson. Fiind mexican de origine, a crescut în cultura vestică.
„Ne doream să fim șerifi, pistolari, în joacă. A fost parte din mine”, punctează Hector.
Cu toate acestea, nu crede că naționalitatea sa reprezintă un avantaj în ceea ce privește interpretarea rolului.
„Normal că mă simt ca un pește în apă, dar ca interpret, dacă te pregătești bine, poți prelua orice rol, așa cum și eu am fost prinț într-o piesă, deși în realitate nu am fost niciodată”, explică el.
Pentru că Hector colaborează frecvent cu Opera Națională din Cluj-Napoca, managerul instituției îl consideră „cel mai mexican dintre români și cel mai român dintre mexicani”.
Un spectacol dinamic care nu trebuie ratat: „Având în vedere resursele Operei noastre, ne-am întrecut”
„La Fanciulla del West” este o piesă de operă cântată rar în România, dar în opinia regizorului, sunt alte elemente care o disting.
„Cei care îl iubesc pe Puccini sunt convins că vor regăsi aici și <<Turandot>>, <<Boema>>, <<Madame Butterfly>>, dar surpriza e cântarea.
Aparent convențională, introduce câteva teme care vor fi susținute vizual de o suprapunere a tehnicilor de cinema și a teatrului live.
De aceea, cred că producția în sine o face unică, iar având în vedere resursele Operei noastre, ne-am întrecut și am dorit să punem în scenă un spectacol extrem de dinamic și de cinematografic, asemenea muzicii lui Puccini”, a spus acesta pentru Cluj24.
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






