Connect with us

CULTURA

FOTO. Concert „La Grande Belleza”, ediție aniversară a turneului SoNoRo Conac la Cluj. Se pot dona bani pentru refugiați

Publicat


freddy kempf 1

Cea de-a X-a ediție a turneului SoNoRo Conac ajunge duminică, 10 aprilie, la Cluj. O ediție celebrată sub numele „La Grande Bellezza”, cu un turneu de concerte de muzică de cameră în cele mai frumoase spații din România dedicate muzicii clasice.

Concertul de la Cluj va avea loc de la ora 19.00, în sala Auditorium Maximum a Colegiului Academic și este al doilea eveniment din acest turneu.

Desfășurat în perioada 9 aprilie – 30 iunie 2022, SoNoRo Conac va aduce un omagiu arhitecturii, prin concerte în saloanele de muzică ale palatelor și conacelor, dar și în importante săli de concerte din țara noastră.

La această ediție aniversară, SoNoRo Conac dorește să reamintească că muzica clasică trebuie să se reîntoarcă în filarmonici, în fața unui public dornic să revină la un cotidian alcătuit din ritualuri menite să cultive frumusețea și pacea fiecărei zile.

Concertele celei de-a X-a ediții SoNoRo Conac vor fi susținute de muzicienii Irina Mureșan (vioară), Alissa Margulis (vioară), Erik Schumann (vioară), Răzvan Popovici (violă), Boris Andrianov (violoncel), Răzvan Suma (violoncel), Freddy Kempf (pian), José Gallardo (pian) și Cristiana Mihart (pian).

În ceea ce privește concertul de la Cluj, acesta va presupune prezența artiștilor Răzvan Popovici (violă), Boris Andrianov (violoncel) și Freddy Kempf (pian), care vor oferi publicului un program din care fac parte lucrări de Franz Schubert, Robert Schumann, Astor Piazzola și Johannes Brahms.

Intrarea liberă

Mai multe detalii despre programul concertelor și a modalității de rezervare a locului sunt disponibile pe https://conac.sonoro.ro/. Intrarea la concert este liberă, dar SoNoRo Conac încurajează donațiile spre două cauze legate de războiul din Ucraina. Totuși, participarea la concert nu este condiționată de o donație.

Cauzele  susținute prin partenerii SoNoRo Conac

În contextul situației internaționale dificile pe care o traversăm, SoNoRo Conac și partenerii săi consideră că este important să susțină cauza refugiaților din Ucraina.

  1. BRD Groupe Société Générale și Mastercard susține organizaţia Narada, care, numai în ultimele 6 luni, prin HartaEdu.ro, a intervenit în peste 90 de unităţi de învăţământ cu o investiţie de 1,5 milioane de lei. În timp de război sau crize, copiii sunt categoria cea mai vulnerabilă. Mai mult de 30.000 de copii ucraineni au ajuns în România și mulți dintre ei vor ramâne aici și vor frecventa școlile și grădinițele românești. În continuare, BRD Groupe Société Générale și Mastercard, prin Fondul de Rezilienţă în Educaţie, vine în întâmpinarea situaţiei cauzate de conflictul din Ucraina și susține integrarea copiilor ucrainieni în sistemul de învățământ românesc, precum și oferirea de suport psihologic acestora.

La toate concerte SoNoRo Conac va fi promovată această cauză importantă și donarea pentru organizația Narada. Cine dorește să se alăture cauzei și dorește să contribuie o poate face aici: www.narada.ro/doneaza.

  1. Sistemul Medical MedLife este un alt partener important SoNoRo Conac care, încă de la debutul războiului, s-a alăturat autorităților și societății civile și a depus eforturi considerabile pentru a ajuta vecinii din Ucraina, fie că vorbim de refugiații care au trecut granița sau de oamenii rămași să lupte. După ce, încă din primele zile de conflict, compania a asigurat asistență medicală în regim de prim ajutor pentru ucrainenii ajunși în România, eforturile s-au extins dincolo de graniță, prin trimiterea a peste 65 de tone de materiale sanitare, consumabile și echipamente medicale către spitalele din Ucraina afectate de război. În continuare, MedLife își îndreaptă atenția spre spitalele din țara vecină, venind în întâmpinarea unor nevoi specifice identificate și comunicate de către autorități. Astfel, prin intermediul partenerilor de la Asociația Zi de Bine, compania strânge fonduri pentru ajutorarea spitalelor din regiunea Mykolaiv, una dintre zonele cele mai afectate de bombardamente, unde, până acum, au fost uciși peste 130 de civili, dintre care 6 copii și peste 400 civili au fost răniți, dintre care 30 de copii. Donațiile vor fi folosite pentru achiziționarea de medicamente, echipamente și materiale sanitare necesare pentru nevoile spitalelor din regiune.

Donațiile se pot face prin transfer bancar, în contul Asociației Zi de Bine, cu mențiunea cuvântului SPITAL la descrierea plății: www.zidebine.ro/doneaza/transfer_bancar.

Artiștii SoNoRo Conac care vor performa pe scena de la Cluj

Răzvan Popovici – Violă

S-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. A studiat la Salzburg, Paris şi Freiburg cu Peter Langgartner, Jean Sulem şi Wolfram Christ.  A cântat ca solist în sala Filarmonicii din Köln, Festspielhaus Baden-Baden, Ateneul Român din București, Prinzregententheater din München şi Théâtre des Champs-Elysées din Paris alături de Orchestra de Cameră din Köln, Orchestra de Cameră din Kobe, Orchestra Națională Radio din București, Filarmonica „George Enescu”,  Filarmonica Transilvania din Cluj, Chaarts Chamber Artist din Zürich sau Kamerata Kronstadt. A colaborat cu Juliane Banse, Shlomo Mintz, Konstantin Lifschitz, Natalia Gutman, Nobuko Imai, Elena Bashkirova, Radovan Vlatkovic, Daishin Kashimoto, Olli Mustonen, Gilles Apap, Frans Helmerson, Mihaela Martin, Ilya Gringolts, Vladimir Mendelssohn, Louis Lortie, Giovani Sollima şi Thomas Demenga.

Este invitat regulat la festivaluri din întreaga lume, cum ar fi: Lucerne Festival, Wiener Festwochen, Kuhmo Festival, Spoleto Festival, Mintz Festival Tucumán, Ferrarra Musica, Rolandseck Festival, Boswil Musiksommer, Festival Academy Budapest şi Kobe Music Festival. Printre sălile în care a cântat se numără Carnegie Hall din New York, Musashino Hall din Tokio, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus şi Musikverein din Viena, South Bank și Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Bozar din Bruxelles.  Concertează regulat în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro.

Boris Andrianov – Violoncel

boris andrianov mică

Boris Andrianov s-a născut la Moscova în 1976. A studiat la Școala Specială de Muzică Gnessin din Moscova (clasa Verei Birina), la Conservatorul de Stat Ceaikovski din Moscova (clasa profesoarei Natalia Shakhovskaya) și la Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin (clasa profesorului David Geringas).

A fost laureat al Concursului Internațional de Violoncel Antonio Janigro din Zagreb, precum și al concursurilor din Johannesburg, Hanovra (Classica Nova – In Memoriam Dmitri Șostakovici, ca parte a unui duo cu Alexey Goribol), Paris (Concours de violoncelle Rostropovitch) și Coreea de Sud (Concursul Isang Yun). De asemenea, a fost premiat la cel de-al XI-lea Concurs Internațional Ceaikovski și la Triumph Youth Award.

Boris a cântat cu cele mai importante orchestre și dirijori din lume, iar în spectacole camerale a interpretat alături de Yury Bashmet, Menahem Pressler, Akiko Suwanai, Janine Jansen, Julian Rachlin, Denis Matsuev, Tatiana Grindenko ș.a.

Muzicianul a participat la Festivalul Regal Suedez, precum și la festivaluri din Ludwigsburg, Schleswig-Holstein, Edinburgh, Dubrovnik, Colmar, Davos sau Trans-Siberian Art Festival.

A inițiat festivalurile internaționale Vivacello și Vivarte din Moscova și a fost director artistic. Din 2009, Boris Andrianov predă la Conservatorul din Moscova. În 2020 a înregistrat „Jazz Reflections of Bach Suites” cu Leonid și Niсk Vintskevich. Artistul cântă la un violoncel realizat de Carlo Bergonzi din Colecția de Stat de instrumente muzicale unice.

Freddy Kempf – Pian

freddy kempf 1

Născut în Londra în anul 1977, Freddy Kempf a debutat la vârsta de 8 ani, cu Orchestra Filarmonicii Regale, și a devenit cunoscut la nivel național în 1992, când a câștigat concursul BBC Young Musician of the Year. În 1998, faptul că a primit premiul al treilea, și nu primul, la Concursul Internațional de Pian Ceaikovski de la Moscova a provocat proteste din partea publicului și un val de proteste în presa locală, care l-a proclamat „eroul concursului”.

Freddy a susținut recitaluri în multe dintre cele mai importante săli de concert din lume, inclusiv în Sala Mare a Conservatorului din Moscova, Konzerthaus din Berlin, Sala Verdi din Milano, Concertgebouw, Cadogan și Barbican din Londra, Bridgewater Hall din Manchester, Sydney Opera House și Suntory Hall din Tokyo.

De asemenea, a colaborat cu unele dintre cele mai prestigioase instituții muzicale din lume, inclusiv cu Royal Philharmonic Orchestra, London Philharmonia, Orchestra City of Birmingham, Orchestra Simfonică din Göteborg, Filarmonica La Scala, Orchestra Simfonică din San Francisco, ș.a.

Un artist prolific, Freddy înregistrează exclusiv pentru BIS Records. În 2010, înregistrarea Concertelor pentru pian nr. 2 și 3 de Prokofiev cu Orchestra Filarmonicii din Bergen și Andrew Litton a fost nominalizată pentru prestigiosul premiu Gramophone Concerto Award, revista asociată descriind duoul ca fiind „o pereche prokofieviană magistrală”.

Despre SoNoRo Conac

Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns.

Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural.

În cele nouă ediții, turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoțională a țării noastre peste 100 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din România, dar a și atras atenția publicului internațional asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice de aici.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Parcul Feroviarilor, lăudat de Ordinul Arhitecților: Competiţiile nu frânează dezvoltarea, ci generează prosperitate

Publicat

De

Parcul Feroviarilor din Cluj-Napoca, realizat prin concurs internațional de soluții, este dat de Ordinul Arhitecților din România drept exemplu de bună practică. Proiectul, lansat în 2018 de Primăria Municipiului Cluj-Napoca, a fost finalizat anul acesta.

Proiectul de revitalizare a Parcului Feroviarilor este un exemplu de bună practică în atribuire și implementare prin competiții de arhitectură, arată Ordinul Arhitecților din România (OAR).

„La începutul verii s-au finalizat lucrările de amenajare a Parcului Feroviarilor din municipiul Cluj-Napoca, prin implementarea soluției declarate câștigătoare în urma Concursului internațional de soluții organizat de către Primăria Municipiului Cluj-Napoca în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România în anul 2018”, transmite OAR.

Competițiile nu frânează dezvoltarea locală

Proiecte precum revitalizarea Parcului Feroviarilor demonstrează, potrivit organizației, că astfel de metode nu frânează dezvoltarea locală, ci contribuie la crearea unui mediu urban prosper și sigur.

„Competiţiile de arhitectură îşi demonstrează importanţa prin creşterea calităţii mediului construit, lucru imposibil fără proiectare de calitate, oferire de instrumente adecvate noilor necesităţi din societate, economisire de timp şi resurse în implementare. Toate acestea se obţin prin discuţii iniţiale şi analize detaliate ale nevoilor autorităţilor contractante.

Prin exemplele de bună practică de acest tip dorim să aratăm că atribuirea proiectelor de investiţii se poate face prin competiţii de arhitectură care nu frânează sau întârzie dezvoltarea locală, ci devin generatoare de prosperitate, siguranţă şi calitate a vieţii în oraşele noastre”, mai arată Ordinul Arhitecților din România.

Patru obiective, urmărite prin lucrări

Lucrările de reamenajare a parcului au urmărit patru obiective majore:

  • reabilitarea propriu-zisă a parcului;
  • reabilitarea străzii Parcul Feroviarilor;
  • amenajarea malurilor râului Someș în dreptul parcului;
  • construirea a două pasarele pietonale peste râul Someș.

Proiectul a fost coordonat de arhitecții Vlad Sebastian Rusu, Octav Silviu Olănescu, Anamaria Olănescu și Anda Gheorghe, alături de o echipă de specialiști în diverse domenii. Echipa de proiect a inclus contribuții din partea specialiștilor în peisagistică, structuri de rezistență, hidrotehnică și topografie. Executantul lucrărilor a fost Nord Conforest SA Cluj-Napoca și Eco Garden Construct SRL Cluj-Napoca.

Noua amenajare a Parcului Feroviarilor este deschisă publicului, oferind locuitorilor un spațiu modern și funcțional.

Citește mai departe

EVENIMENT

Când excepțiile devin NORMALITATE. Întârzierile zborurilor din Cluj, la ordinea zilei. Opt ore pentru zborul de Cipru

Publicat

Ceea ce, până nu demult, erau excepții, se pare că au devenit normalitate. Întârzierile zborurilor pe aeroportul Cluj sunt la ordinea zilei. De la 30-40 de minute, s-a ajuns chiar la 8 ore.

„Bine că nu le-au anulat”, spune cu un zâmbet amar unul dintre cei care așteaptă să plece în concediu. Și ca el sunt mulți, din păcate. Haosul din transportul aerian este total și pentru unii, de neînțeles…

aeroport

Când excepțiile devin NORMALITATE. Întârzierile zborurilor din Cluj, la ordinea zilei. Opt ore pentru zborul de Cipru

„Sunt pe aeroport în Cluj cu destinația Larnaca Cipru… plecarea era la 18:55, acum s-a modificat e 3:20”, ne scrie un clujean.

Întârzieri au și zborurile de Madrid (3 ore), Bergamo, Valencia și Nisa (1 oră), toate operate de compania Wizz Air.

aeroport

De altfel, compania a trimis deja informări celor care au zboruri în zilele următoare despre modificările de program. E adevărat că acestea sunt de ordinul zecilor de minute însă, în realitate, vor fi ore.

aeroport

aeroport

Citește mai departe

EDUCATIE

Cele mai slabe școli din Cluj în urma rezultatelor la examene. Șefa IȘJ vrea desființarea învățământului simultan

Publicat

De

Școlile cu cele mai slabe rezultate Cluj

Elevii din județul Cluj au reușit și în 2024 să obțină cele mai bune rezultate la examenele naționale. Conform statisticilor, Clujul, ca județ, e în frunte atât la Evaluarea Națională, cât și la Baclaureat. Dar în județ există și școli cu promovabilitate ZERO.

Majoritatea sunt din mediul rural, unde încă se practică învățământul simultan.

Cele mai slabe școli din Cluj în urma rezultatelor la examene

Examenele pentru absolvenții claselor a VIII-a și a XII-a s-au încheiat. Pentru cei care au terminat 12 clase și care nu s-au prezentat la examen sau nu au reușit să aibă mediile de trecere în anii trecuți încep pregătirile pentru BAC-ul de toamă.

Citește și: Marinela Marc, șefa ISJ Cluj: „Dacă ar fi după mine aș DESFIINȚA a doua sesiune de BAC”. Ce spune despre ADMITEREA la colegii

S-au făcut clasamente și topuri cu cele mai bune școli, dar există și unități de învățământ, cele mai multe în mediul rural, unde elevii nu performează.

Iar pentru asta, sistemul are nevoie și de alte măsuri, pe lângă cele care există deja și care sunt implementate, pentru a-i aduce, în primul rând, pe elevi la școală.

Sunt școli în Cluj cu promovabilitate zero la Evaluarea Națională

Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Cluj, județul are 25 de unități de învățământ preuniversitar care au un număr de absolvenți ai claselor a VIII-a care variază de la 4 elevi (Școala Gimnazială Iara), la 44 de elevi (Școala Gimnazială “Traian Dârjan”, Cluj-Napoca), însumând, în total, 230 de elevi.

Dintre aceștia, 160 de elevi au luat note sub 5 și 70 note peste 5.

Majoritatea sunt din școli din comunele județului unde se practică și învățământul simultan.

Școlile cu promovabilitate zero la Evaluarea Națională:

  • Școala Gimnazială Cara, comuna Cojocna – din cei 8 absolvenți, 6 s-au prezentat la examen, dar nicici unul nu a obținuto medie egală sau mai mare de 5.
  • Școala Profesională Poiana, Turda – din 27 de absolvenți, 8 s-au prezentat la examen, dar nicici unul nu a obținut o medie egală sau mai mare de 5.
  • Școala Gimnazială Cutca, comuna Sânmartin – din 3 absolvenți, 2 s-au prezentat la examen și nici unul nu a obținut o medie egală sau mai mare de 5.
  • Școala Gimnazială Suatu, comuna Suatu – toți cei 7 absolvenți s-au prezentat la examen, dar nici unul nu a obținut o medie egală sau mai mare de 5.

Există și școli unde doar un absolvent de clasa a VIII-a a luat o notă mai mare sau egală cu 5. Inclusiv la Cluj-Napoca, unde este vorba de o școală cu copii care provin din medii defavorizate.

Școli în care un singur elev a avut media 5 sau mai mare la Evaluarea Națională:

  • Școala Gimnazială “Traian Dârjan” Cluj-Napoca – unde din 44 de absolvenți, 10 s-au prezentat la examen
  • Școala Gimnazială “Ioan Alexandru” Sânpaul, comuna Sânpaul – unde din 14 absolvenți, 5 s-au prezentat la examen
  • Școala Gimnazială Săcuieu, comuna Săcuieu – unde din 10 elevi, doar 2 s-au prezentat la examen
  • Școala Gimnazială “Lia Manoliu” Cornești, comuna Cornești – unde din 3 absolvanți, doi s-au prezentat la examen.

Cele mai bune școli și mediile elevilor la Evaluarea Națională

Ca o comparație, cea mai rată de promovare într-o școală din mediul rural este 7,50 la Evaluarea Națională. Este vorba de Școala Cu Clasele I-VIII “Kos Karoly” din Izvorul Crișului.

Citește și: Rezultatele finale la Evaluarea Națională Cluj. Procentul de promovare, 86,1%, mai mic ca anul trecut. Avem încă o medie de 10

Cea mai bună școală din Cluj-Napoca, în funcție de procentul de promovare este Colegiul Național “Emil Racoviță”, cu 9,13%.

Mai jos, clasamentul școlilor în urban și rural:

Cele mai slabe rezultate la Examenul de bacalaureat

În ceea ce privește examenul de bacalaureat, cea mai mică promovabilitate într-o școală a fost de 22,24%.

Citește și: Peste 90% rata de promovare la BAC în județul Cluj. Șefa IȘJ îi felicită pe absolvenți pentru rezultatele “fabuloase”

Clasamentul, în ordine descrescătoare, cu liceele cu cea mai slabă promovabilitate la BAC. Din clasament am eliminat Liceul Tehnologic Special pentru Deficienți de Auz Cluj-Napoca:

  • Liceul Tehnologic „Vlădeasa” Huedin – 56.52%
  • Liceul Teoretic „Henri Coandă” Dej – 52.63%
  • Liceul Tehnologic Ucecom „Spiru Haret” Cluj-Napoca – 42.31%
  • Colegiul Tehnic De Transporturi „Transilvania” Cluj-Napoca – 36.00%
  • Liceul Tehnologic „Someș” Dej – 24.24%.

IȘJ Cluj: Mulți elevi merg în învățământul dual

Absolvenții de clasa a VIII-a, chiar și cei care nu se prezintă la examen, se pot înscrie mai departe la școală și sunt locuri, conform IȘJ Cluj.

Sunt elevi care abandonează total școala, dar, un număr tot mai mare de absolvenți de clasa a VIII-a din Cluj se îndreaptă spre învățământul dual și profesional, potrivit șefei IȘJ Cluj, Marinela Marc.

“Locuri sunt acum pentru toți absolvenții claselor a VIII-a, iar o parte din ele sunt și la învățământul profesional și dual.

Sunt și elevi, un procent din ce în ce mai mare, care optează din start pentru acest fel de învățământ și de aceea aleg să nici nu se prezinte la Evaluarea Națională”, a precizat Marinela Marc.

Șefa IȘJ Cluj: Sunt probleme în școlile din mediul rural, din zonele defavorizate

Marinela Marc susține că sunt încă probleme nerezolvate în sistem.

“Rezultate slabe sunt preponderent în mediul rural, asta pentru că avem și școli din mediul rural cu rezultate foarte bune. Dar într-adevăr, școlile care au sub 50% procent de promovare, câteva cu niciun copil care să aibă media 5, sunt majoritatea din mediul rural, din zone dezavantajate economic, cu populație preponderent romă.

Sunt școli mici, unele sunt structuri ale școlilor de centru, în care elevii învață în clase cu predare simultană.

Acestea sunt, din păcate, aspecte pe care nu am reușit nici noi să le reducem”, a declarat, recent, Marinela Marc pentru TVR Cluj.

Șefa IȘJ Cluj spune însă că decizia funționării acestor școli, unde copiii de diferite vârste învață simultan, aparține autorităților locale.

Șefa IȘJ vrea desființarea învățământului simultan

Decizia funcționării școlilor mici este a autorităților locale, arată șefa IȘJ Cluj.

“Ele aprobă rețeaua școlară și oricât am încercat să-i lămurim pe primari că pe termen lung nu este benefică forma de învățământ simultan, nu am reușit până acum. Anul acesta este unul electoral și cred că era greu să meargă în fața comunității să explice că nu este bine pentru copii să prelungească această formă de învățământ simultan.

Dar sper că anul viitor vom putea, poate, să-i convingem pe primari că au alte șanse copiii care învață în clasă de sine stătătoare”, a mai spus Marinela Marc.

Marinela Marc: Nu pot fi toți elevii de media 10, dar părinții trebuie să se implice

Marinela Marc susține că este necesară și implicarea părinților când vine vorba de rezultatele elevilor.

“Părinții trebuie să fie la curent cu ce se întâmplă cu copiii, în contextul în care foarte multe școli au catalog electronic.

M-am confruntat acum, pe final de an școlar, cu mulți părinți veniți în audiență pentru că au aflat cu stupoare în ultima săptămână de școală faptul că copilul rămâne repetent.

Nu poți să mai faci nimic în ultima săptămână de școală, dar poți să îi vezi notele pe parcursul anului școlar și dacă simți că este o problemă, chiar dacă nu ești chemat la școală, te duci tu ca părinte să discuți cu cadrul didactic să vezi care e problema .

Nu pot fi toți de media 10, dar la nota minimă de promovare o pot obține cu un minim de efort”, a mai declarat Marinela Marc pentru sursa citată.

Progrese în școli în ultimii 3 ani

Există la Cluj, dar și la nivel național, programe prin care se țintește reducerea abandonului școlar, un pas pentru a îmbunătăți, practic, și rezultatele elevilor la clasă și la exemene.

Șefa IȘJ Cluj, Marinela Marc, spune că se lucează cu școlile unde rezultatele elevilor sunt mai slabe, imediat după aflarea rezultatelor la simularea examenelor naționale.

Aceasta a mai precizat și că se văd unele progrese la nivel de județ, în școlile unde sunt implementate programe cum ar fi “Masa caldă”.

“Noi am monitorizat școlile care au fost cuprinse inițial în programul Masa caldă în ultimii trei ani și toate au înregistrat progrese în ceea ce privește reducerea abandonului.

Dar au fost înregistrate și rezultate mai bune la examene”, a mai declarat Marinela Marc.

Citește mai departe

EDUCATIE

Studiu UBB: Surprinzător, studenții înclină spre învățământul ONLINE

Publicat

De

Studiu UBB

Un studiu realizat de o echipă de cercetători din cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a UBB, a relevat faptul că studenții români înclină mai degrabă către învățământul online.

Mai mult, aceștia chiar ar abandona studiile în ipoteza indisponibilizării acestui format al procesului didactic, cu toate neajunsurile lui.

Studiu UBB: Surprinzător, studenții înclină spre învățământul ONLINE

O echipă de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), din cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), au publicat rezultatele unui studiu privind factorii determinanți ai înclinației studenților români către învățământul online și ai intenției acestora de a abandona studiile în ipoteza indisponibilizării acestui format al procesului didactic.

Cercetarea a fost derulată într-un moment delicat al „noii realități”, în perioada ulterioară principalelor valuri ale pandemiei de COVID-19.

Aceasta a fost o perioasă marcată în sistemul de învățământ superior românesc de tranziția către o „normalitate” în care activitățile față în față și cele online alternau, iar fiecare dintre ele păreau un lucru obișnuit atât pentru studenți, cât și pentru dascăli.

Peste 900 de studenți ai FSEGA au participat la studiu

Culegerea datelor necesare studiului s-a realizat cu sprijinul structurilor de conducere ale FSEGA, care este cea mai mare facultate cu profil economic din România, toți studenții facultății fiind invitați să își exprime opiniile prin intermediul unui chestionar.

Rata de participare a fost de circa 18% din totalul studenților, rezultând un eșantion final validat care a cuprins 953 de studenți.

Argumente pro

Potrivit reprezentanților UBB, rezultatele cercetării au relevat faptul că satisfacția studenților în raport cu componenta online a procesului didactic și, implicit, înclinația lor către acest format, este influențată pozitiv de patru elemente esențiale:

  • utilitatea percepută a sistemului online folosit,
  • ușurința sa în utilizare,
  • siguranța sanitară conferită de către acest format de predare-învățare,
  • compatibilitatea dintre sarcinile didactice și tehnologia utilizată pentru implementarea învățământului online.

“Mai departe, cu cât acești factori au valori mai ridicate, cu atât se accentuează intenția studenților de a abandona studiile în cazul indisponibilizării componentei online a actului educațional”, arată studiul.

Date surprinzătoare

În mod surprinzător, conveniența conferită de învățământul online, de exemplu, economia de timp și de resurse financiare dată de faptul că nu mai este necesară deplasarea și prezența fizică pentru a beneficia de actul educațional, nu s-a dovedit a fi un factor relevant în determinarea satisfacției sau a înclinației studenților către învățământul online.

Studiul a avut în vedere și investigarea unui set de factori cu potențial inhibator pentru satisfacția în raport cu studiul online și pentru înclinația studenților către acest format didactic.

Citește și: Studiu UBB: Impactul pandemiei asupra intenției antreprenoriale în România

Rezultatele cercetării au indicat faptul că izolarea socială și profesională percepută ca o consecință a învățământului online reprezintă un factor care afectează negativ și puternic satisfacția și înclinația către acest format de predare-învățare.

Mai departe, cu cât această izolare este mai puternic percepută, cu atât intențiile de abandon școlar în cazul indisponibilității formatului online se disipează.

Nici tehnostresul nu i-ar face pe studenți să renunțe la online

În mod surprinzător, cercetarea a evidențiat faptul că stresul generat de utilizarea tehnologiei („tehnostresul”), riscurile legate de confidențialitate implicate de utilizarea mediului digital sau riscul general ca imersiunea în mediul online să afecteze negativ starea de bine a individului nu reprezintă factori suficient de puternici pentru a inhiba în mod real satisfacția sau înclinația studenților către învățământul online.

“Pe lângă factorii mai sus amintiți, rezultatele cercetării au relevat totodată faptul că un grad redus de sociabilitate al studenților, cuplat cu un set de norme sociale subiective favorabile (opinii favorabile despre învățământul online din partea prietenilor, familiei, colegilor etc.) conduc de asemenea la creșterea înclinației studenților către forma online a procesului didactic și, indirect, la accentuarea intenției acestora de a abandona studiile în absența componentei online a activității didactice”, mai arată studiul.

Concluzionând, studiul cercetătorilor UBB indică factorii pe care structurile de conducere din universitățile românești (și nu numai) trebuie să îi gestioneze cu atenție pentru a stimula sau inhiba (în funcție de politica adoptată) înclinația studenților către varianta online a învățării-predării, având în vedere că aceasta conduce mai departe la modificări în privința intențiilor de abandon școlar în situația renunțării la componenta virtuală a actului educațional.

Rezultatele studiului au fost publicate în revista „Technological Forecasting and Social Change”, aparținând editurii internaționale Elsevier.

Foto: pixabay.com

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax