Connect with us

CULTURA

FOTO Cel mai performant studio de înregistrări media din Cluj își deschide porțile publicului larg, în cadrul Școlii Populare de Arte ,,Tudor Jarda”

Publicat


Școala Populară de Arte „Tudor Jarda”, una dintre cele mai mari instituții de educație artistică din Transilvania, deschide către publicul larg cel mai nou și mai performant studio de înregistrări media din Cluj.

Dat în funcțiune în vara acestui an, după o investiție a Consiliului Județean Cluj, Studioul Media „ARTE” propune celor interesați posibilitatea înregistrării, multiplicării și mixării profesionale a producțiilor audio și video, într-un spațiu amenajat în conformitate cu cele mai exigente standarde ale industriei muzicale.

Școala Populară de Arte oferă celor interesați posibilitatea de a beneficia de taraf/orchestră pentru muzică populară și formație pentru muzică ușoară sau pentru realizarea unor negative.

Dotat cu echipamente de ultimă generație „ProTools”, noul studio media este format dintr-o cameră de mixaj, una destinată înregistrării ansamblurilor corale/orchestrelor/grupurilor camerale, alta pentru înregistrări de voce sau de instrument solistic şi două camere destinate înregistrării instrumentelor muzicale.

 

De asemenea, Studioul Media „Arte” oferă posibilitatea înregistrării simultane, din toate încăperile sale.
Școala Populară de Arte „Tudor Jarda” este cea mai mare și mai modernă instituție de profil din țară.

Aceasta dispune, începând din 2018, de un sediu complet renovat, după o investiție a Consiliului Județean Cluj cifrată la peste 1,6 milioane de euro.

În cursul anului precedent școala s-a îmbogățit cu un spațiu multifuncțional nou – Grădina „Wagner”, destinat spectacolelor în aer liber, care se vor putea desfășura într-o ambianță fermecătoare, cu alei şi pergole cu trandafiri, garduri vii şi alei de promenadă, în mijlocul cărora se află o fântână arteziană.

Declarația presedintelui Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe

„Începând chiar de astăzi oferim tuturor clujenilor interesați posibilitatea de a-și înregistra producțiile muzicale, în condiții absolut de excepție. Studioul a cărui amenajare am finanțat-o la Școala Populară de Arte dispune de dotări de ultimă generație, fiind unul dintre cele mai performante din Transilvania”, a afirmat politicianul.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


CULTURA

Adrian Ghenie scoate la licitaţie trei picturi. Preţul de pornire al picturilor clujeanului. Lucrare de 5 milioane de euro. Cel mai bine cotat artist român

Publicat

Trei lucrări semnate de Adrian Ghenie, cel mai bine cotat artist român contemporan, vor fi scoase la vânzare în licitaţia de artă contemporană organizată online, pe 11 noiembrie, de Artmark.

Pictură de 5 milioane de euro

O lucrare din seria ‘The Lidless Eye’, provenită dintr-o colecţie internaţională, porneşte în licitaţie la preţul de 10.000 de euro. Potrivit Artmark, colajul realizat de Adrian Ghenie în 2016 face parte celebra serie de ‘autoportrete’ ale artistului, în care acesta se (re)imaginează drept unul dintre idolii săi din lumea artei, anume Vincent van Gogh, reinventând, astfel, genul ‘autoportretului’.

Ultima lucrare de Ghenie din seria ‘Lidless Eye’, ce deconstruieşte portretul pictorului Van Gogh, apărută în licitaţie la Hong Kong pe 6 octombrie, a fost adjudecată de Sotheby’s cu peste 5 milioane de euro.

Ghenie este prezent în licitaţia de artă contemporană şi cu alte două lucrări, ‘Untitled/Memory’ şi ‘Untitled/Aripă’, care au preţuri de pornire de 20.000 şi, respectiv, 6.000 de euro.

Lucrări de Baba, Bălaşa

Artistul Ştefan Câlţia este prezent în sesiune cu cinci opere semnificative. Cea mai impresionantă apariţie în licitaţie este pânza de mari dimensiuni ‘Păpuşăreasă din Salzburg cu rochie verde’, la preţul de pornire de 18.000 de euro. ‘Călător cu maimuţă’ este pusă în vânzare la preţul de pornire de 14.000 de euro, ‘Primăvară’, la 8.000 de euro, ‘Cortegiu nocturn’, la 2.800 de euro, ‘Tache de catifea’, la 2.300 de euro.

Un alt artist celebru care semnează un lot inedit şi semnificativ al licitaţiei este Geta Brătescu. Tapiseria din 1972 este scoasă la vânzare la preţul de pornire de 10.000 de euro.

În licitaţie se mai regăsesc lucrări semnate de Corneliu Baba, Constantin Piliuţă, Sabin Bălaşa, Gheorghe Fikl, Sorin Ilfoveanu, Georgeta Năpăruş, Şerban Savu sau Mircea Cantor. Expoziţia cu loturile poate fi vizitată la Palatul Cesianu-Racoviţă din strada C.A. Rosetti nr. 5.

Licitaţia cuprinde şi o secţiune caritabilă dedicată Zilei Veteranilor şi o secţiune caritabilă dedicată Hospice. AGERPRES

Citește mai departe

CULTURA

Peste 70 de intelectuali clujeni îi cer președintelui CJ Cluj să vegheze asupra concursului de manager de la Filarmonica ”Transilvania”. Critică numirea actualul interimar

Publicat

De

Peste 70 de intelectuali clujeni cer președintelui Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, să vegheze la transparența concursului pentru funcția de manager al Filarmonicii de Stat ”Transilvania” Cluj-Napoca.

Potrivit unei scrisori deschise adresată lui Alin Tișe, semnatarii susțin că publicul cel mai consecvent și mai statornic, cel al Filarmonicii clujene, a avut parte în aceste zile de o surpriză la numirea, fie chiar și interimară, a directorului acestei instituții de cultură.

”E bine să amintim câteva nume de anvergură sub a căror conducere s-a consolidat prestigiul acesteia: Antonin Ciolan, Sigismund Toduță, Emil Simon, Erich Bergel, Adrian Pop și recent dispărutul Marius Tabacu. Ne întrebăm, firește, dacă o astfel de numire este chiar potrivită într-un moment de impas al culturii. Ne-am dori să putem fi siguri că desfășurarea concursului va lua în calcul faptul că e nevoie de o personalitate care să se fi adeverit prin viziune, profesionalism și recunoaștere”, se arată în scrisoare.

Semnatarii au arătat că publicul meloman va urmări desfășurarea și finalizarea acestui concurs și, de bună credință fiind, speră că nici un tip de imixtiune (politică, de exemplu) nu va afecta corectitudinea acestui concurs de mare importanță pentru prezentul și viitorul Filarmonicii.

”În numele acestei părți a publicului, venim acum către dumneavoastră cu rugămintea să vegheați la transparența organizării și desfășurării concursului pentru ocuparea funcției de manager al Filarmonicii de Stat Transilvania, cu respectarea întocmai a termenului legal prevăzut în Dispoziția nr.789 din 19 octombrie 2020 de numire a actualului manager interimar. Vă rugăm să asigurați un calendar al concursului care să permită depunerea cât mai multor candidaturi precum și constituirea unei comisii de concurs formată din personalități recunoscute atât prin prisma excelenței profesionale cât și prin cea a probității morale”, se mai arată în scrisoarea deschisă.

E nevoie de un manager de anvergură

Cei peste 70 de intelectuali speră, de asemenea, că decizia pe care o va  lua președintele CJ Cluj în urma acestui concurs să fie aceea pentru un manager de anvergură, cu expertiză și înalt profesionalism, capabil să conceapă și să pună în practică strategii, un manager care să poată convinge și să poată dobândi încrederea colectivului, a colaboratorilor de pe plan internațional ai Filarmonicii și a publicului deopotrivă.

La începutul acestei toamne s-au împlinit, 65 de ani de la înființarea actualei Filarmonici de Stat ”Transilvania” iar în primele zile ale lunii decembrie, ar fi trebuit să se sărbătorească tot atâția ani de la primul concert al orchestrei simfonice, aflată atunci sub bagheta aceluia care avea să preia si funcția de director al Filarmonicii de Stat clujene – marele dirijor Antonin Ciolan.

Procesul de ctitorire a instituției şi de instaurare a unei vieţi concertistice la Cluj, început de Antonin Ciolan, a fost continuat sub directoratul compozitorului şi muzicologului, maestrul Sigismund Toduță.

Personalitățile marcante ale lumii culturale clujene care i-au urmat la conducerea Filarmonicii, scriitori, muzicologi, muzicieni dintre care îi amintim pe dirijorul Emil Simon sau compozitorul Adrian Pop, au consolidat valorile și tradiția Filarmonicii de Stat „Transilvania”, astfel încât aceasta a devenit una dintre valorile naționale reprezentative.

Reviriment al Filarmonicii, în era Tabacu

După anul 2012, odată cu revenirea concertelor în sala Auditorium Maximum a Colegiului Academic al Universității Babeș Bolyai, Filarmonica cunoaște un adevărat reviriment, sub conducerea regretatului Marius Tabacu, distins muzician, traducător şi manager cu viziune.

”Obiectivele ambițioase cum ar fi: dezvoltarea unei orchestre relevante pentru acest secol, inițierea stagiunilor tematice și a concertelor mai puțin convenționale, atragerea și formarea unui public nou, au început să dea roade. Apropierea de public s-a produs în mod firesc, Filarmonica devenind în ultimii ani instituția clujeană de cultură cu, dacă nu cel mai devotat, cu siguranță cel mai punctual la întâlnire public.

Pentru sute de oameni, vinerea seara, <<acasă>> înseamnă Concertul de la Fila – abrevierea pentru Filarmonica de Stat <<Transilvania>> intrată de câțiva ani în limbajul colocvial al iubitorilor de muzică clujeni. <<Ne vedem vineri la Fila>>, a devenit o formulă de salut care pune punct, temporar, unor conversații sau întâlniri amicale și îndeamnă la altele, aducătoare, cu siguranță, de noi experiențe”, se mai arată în scrisoarea deschisă.

Semnatarii documentului au precizat că la începutul lunii martie, atunci când, în cadrul unei cercetări privind publicul de muzică clasică clujean, li s-a solicitat celor care frecventează Filarmonica să o asocieze cu o imagine, stare, nume, reprezentativă – cuvântul cu cea mai mare frecvență de apariție în răspunsuri a fost ”profesionalism” iar  atunci când au fost rugați să-și împărtășească așteptările vis-à-vis de Filarmonică, răspunsurile au fost, în ordine o sală pe măsură, asumarea unui Rol Educativ Formativ cât mai pregnant în Societate, Contemporaneizare, Contextualizare, Diversificare – Explorare, Digitalizare, Internaționalizare, Promovare, Reinventare.

Reacția intelectualilor clujeni vine după numirea ca manager interinar al Filarmonicii de Stat ”Transilvania” a lui Cătălin Nistor, care a avut o carieră de staroste de nunți.

Semnatarii scrisorii deschise sunt:

  1. Dr. Ariana Almaș, medic
  2. Prof. Adrian Almaș
  3. Dr. Liviu Almaș, medic
  4. Prof. Gabriela Bălan
  5. Prof.dr.ing. Mugur Bălan
  6. Ing. Mihaiela Birău
  7. Rodica Bozac, fizician
  8. Corina Ceclan
  9. Mihaela Chihaia, farmacist

10.Prof.univ. Anca Cocheci

  1. Prof.univ.dr Julietta Domșa

12.Melania Drăgan, jurnalist

13.Conf.univ. Sanda Dulău

14.Prof.univ.dr. Ileana Duncea

15.Prof.univ.em.dr. Caius Duncea

16.Maria Floca, profesor

17.Lector.univ. Ana -Maria Florescu

18.Conf.dr.ing. Corina Giurgea

19.Natalia Giurgea, medic

20.Asist.univ. Letiția Goia

21.Prof.dr.ing. Victor Hodor

22.Lucia Iepure, profesor

23.Conf.univ.dr. Monica Ioani

24.Prof.univ.dr.ing. Adrian Ioani

25.Doina Iancău, medic

26.Prof.dr.ing. Horațiu Iancău

27.Prof. Mihaela Lazăr

  1. Dr.Gabriela Lungu, traducător literar

29.Prof. Lucia Lungu

30.Prof. Monica Mărășescu

31.Francisca Dorothea Marița

32.Ioan Meghea, inginer

33.Ioan Moldovan, scriitor

34.Mona Moldovan

35.Prof. Petronela Moldovan

36.Conf.univ.dr. Rareș Moldovan

37.Ec. Mihaela Mureșan

38.Conf.dr. Oana Mureșan

39.Prof. Sanda Mureșan

40.Dr. Elena Nistor

41.Prof.dr.ing. Liviu Nistor

42.Ec. Simona Nistor

43.Prof.univ.dr. Ioan Nistor

44.Prof. Miruna Opriș

45.Prof. Cristiana Oșan

46.Dr.chim. Violeta Pașcalău, cercetător

47.Ing. Mircea Pașcalău

48.Silvia Pop Pleșa

49.Dr. Teodora Atena Pop, medic

50.Prof. Sanda Pop

51.Prof.dr.ing. Dumitru Pop

52.Prof.univ.dr. Ionuț Popa

53.Prof. dr. Georgeta Porumb

54.Prof.univ.dr. Horea Porumb

55.Prof. Liana Seceleanu

56.Ing. Mircea Seceleanu

57.Prof. Stanca Szekely Răfan

58.Lucian Szekely Răfan, grafician

59.Ec. Maria Someșan

60.Cerct.Șt. Ioan Stoian

61.Prof. Mihaela Șinca

62.Aurelian Șinca, psiholog

63.Prof. Liliana Șomfălean

64.Conf.univ. dr. Alin Tat

65.Prof. Livia Țâmbulea

66.Prof.univ.dr. Leon Țâmbulea

67.Ing. Petru Ungureanu

68.Prof. Adriana Vușcan

69.Oltea Williams, profesor

70.Eric Williams, profesor

71.Dr. Cristiana Zotta

Citește mai departe

CULTURA

Dirijorul Gabriel Bebeșelea, despre situația Filarmonicii de Stat ”Transilvania”: Numirea directorului interimar a venit ca o ofensă adusă oricărui muzician onest și cinstit

Publicat

De

Dirijorul principal al Orchestrei Filarmonicii de Stat ”Transilvania” Cluj-Napoca, Gabriel Bebeșelea, a reacționat marți la numirea directorului interimar al instituției, Cătălin Nistor.

Bebeșelea a amintit că în urmă cu aproximativ două săptămâni Filarmonica de Stat ”Transilvania” și-a pierdut managerul general, pe Marius Tabacu, după o lungă și grea suferință, acesta fiind un intelectual erudit, cu studii muzicale aprofundate, traducător al unui impresionant număr de cărți din mai multe limbi străine.

”Bineînțeles, la scurt timp după aceea, a fost numit, cum e firesc, un manager interimar. Ei bine, din acest moment încep problemele și apar semnale alarmante ale nepăsării autorităților și chiar ale desconsiderării actului cultural.

Nu mă ascund după deget – numirea directorului interimar al Filarmonicii de Stat Transilvania a venit ca o ofensă adusă oricărui muzician onest și cinstit care și-a dedicat viața pentru această artă și această instituție. E o crimă culturală să normalizez prin tăcere o astfel de numire.

Este o palmă dată colegilor mei și o lovitură împotriva a ceea ce am realizat împreună în ultimii 4 ani la filarmonica clujeană.

Acest lucru se întâmplă cu o lună înainte de aniversarea a 65 de ani de existență a instituției, șubrezind serios imaginea a tot ceea ce au realizat predecesorii noștri, niște coloși muzicali”, a spus Bebeșelea.

A numi o persoană care nu stăpânește limba română, strigător la cer

Acesta a precizat că nu are absolut nimic personal cu omul care a fost numit în această funcție, dar de care îl desparte viziunea a tot ceea ce implică profesionalismul și notorietatea culturală.

”Nu vreau să intru în amănunte sordide și bârfe neconstructive apărute în spațiul public, dar de aici până la a numi în fruntea uneia din cele mai mari, prestigioase, de tradiție și performante instituții de cultură din țară o persoană care nu stăpânește limba română, este o mare distanță.

Deja devine strigător la cer.

Și nu e cel mai grav faptul că face parte dintr-o categorie tot mai prezentă, arhetipul ignorantului propulsat în vârful ierarhiei unei scări de valori întoarse cu josul în sus, ci faptul că lipsa sa de studii e vizibilă din primele două cuvinte rostite sau scrise, exemplele fiind deja prezente în spațiul public”, a menționat dirijorul clujean.

Personaj obscur – imaginea filarmonicii

Gabriel Bebeșelea a afirmat că după un director care a tradus tomuri întregi din trei limbi străine, e inacceptabilă numirea unuia care pare să aibă dificultăți de exprimare elocventă.

”Dar ce are asta cu conducerea unei instituții de cultură? Absolut totul! Cum se poate ca un astfel de personaj obscur să devină peste noapte și pe nepusă masă imaginea unei instituții în care mai bine de 100 dintre subalternii săi au studii aprofundate și competențe deja dovedite, inclusiv în managementul cultural?

Sau cum se poate, moralmente vorbind, să devină imaginea unei instituții conduse de mari personalități cu o carieră internațională: Antonin Ciolan, Sigismund Toduță, amintind doar două din numele de rezonanță”, s-a întrebat Bebeșelea.

Ce competențe manageriale are noul manager?

Dirijorul Filarmonicii s-a mai întrebat ce competențe manageriale deține această persoană, câteva luni la frâiele Școlii Populare de Artă?!

”Cărei persoane i se pare firesc ca în urma acestei brume de experiență cineva să capete expertiza necesară pentru a conduce una din cele mai importante instituții de cultură din România?! Așadar, nu pot să devin complice prin tăcere.

Nu pot să privesc pasiv, pentru că asta ar însemna să girez normalizarea acestei situații absolut inacceptabile. Din păcate acesta e doar un simptom al decăderii morale și profesionale a ultimelor decenii, al inversării scării de valori, aducând aminte de epurarea culturală din perioada desfășurării acțiunii romanului <<Cel mai iubit dintre pământeni>>, petrecută tot la Cluj-Napoca”, a mai afirmat dirijorul.

Gabriel Bebeșelea a adăugat că oare lipsa de experiență managerială și de notorietate în lumea culturală, de recunoaștere măcar locală, dacă națională și internațională e prea mult, n-ar părea să motiveze faptul că ne aflăm puși în fața unei unelte, a unei cozi de topor?

Urmează tăieri bugetare?

”Care e finalitatea? Tăieri bugetare, reduceri de posturi? Oare acesta să fie scopul? Absolut inacceptabil pentru o țară din Uniunea Europeană a secolului XXI, cu o cultură națională vastă.

Vorbim de pericolul tot mai probabil care se abate asupra unei instituții etalon a culturii române. De prima orchestră din România care a concertat după aproape 6 decenii în celebra Sală de Aur din Musikverein Wien. De prima orchestră din România care a început, la fel, după decenii de la ultima reprezentație, Tetralogia wagneriană (tradusă în limba română de Marius Tabacu!).

Artele trebuie salvate

De corul care a cântat recent Simfonia a noua de Beethoven în Konzerthaus Berlin alături de o orchestră de renume mondial și de un dirijor legendar.

Pe scurt, de orchestra și corul care au reprezentat România pe cele mai importante scene ale lumii de decenii încoace. Ar fi absolut inacceptabil ca lucrurile să derapeze pe drumul tăierilor bugetare si de personal.

Pe lângă faptul că artele trebuie imperios salvate și nici măcar un singur post nu poate fi pierdut, acest lucru poate urgent crea un precedent periculos care ar afecta, rând pe rând, toate instituțiile muzicale din România, și așa mult subfinanțate”, a mai menționat Bebeșelea.

Se cere numirea unei persoane cu o firimitură de notorietate în cultură

Acesta recunoaște că este dreptul autorităților să nu se consulte cu angajații în astfel de numiri, dar e datoria lor etică să ia o decizie cu respect față de istoria și renumele instituției, adică să fie numită o persoană de o probitate morală ireproșabilă și mai ales care să fi dovedit măcar o brumă de capacități manageriale demne de o propulsare în astfel de poziție, pe lângă măcar o firimitură de notorietate în cultură.

”Da, știu, este vorba de un interimat.

Dar chiar și dacă ar fi fost vorba de o singură zi, este la fel de periculos și oferă un mesaj din cale-afară de clar privitor la nepăsarea autorităţilor faţă de păstrarea unei anumite prestanțe în actul cultural. Și nu mă feresc să o spun: impostura a ajuns mult prea departe! Imaginea acestei instituții deja a fost terfelită și știrbită destul.

Lipsa de reacție, o aprobate tacită a situației

Vreau să îi asigur pe toți muzicienii din Filarmonica de Stat Transilvania și toate departamentele care lucrează împreună la bunul mers al instituției că afecțiunea mea și relația mea personală cu ei nu încetează.

Au în continuare întreaga mea mulțumire și apreciere pentru tot ceea ce am realizat împreună. Dar în același timp îi rog să mă înțeleagă că nu pot să trăiesc cu gândul de a fi complice la dezonorarea istoriei filarmonicii.

Lipsa mea de reacție ar deveni o aprobare tacită. Acest mesaj este unul de luptă împotriva imposturii și a lipsei oricărei busole morale”, a mai spus Gabriel Bebeșelea care și-ar dori ca acest mesaj să ajungă la decidenții politici și să-i determine să renunțe la agende obscure, distructive pentru actul cultural și care riscă să nu se poată remedia decât după generații.

”Nu mai e vorba doar despre Filarmonica de Stat Transilvania, ci despre întreg peisajul cultural din România”, a conchis dirijorul clujean.

Reamintim că la Filarmonica de Stat ”Transilvania” a fost numit manager interimar Cătălin Nistor, care a avut o bogată activitate de staroste de nunți…

Citește mai departe

ACTUALITATE

Teatrul Național Cluj-Napoca testează actorii anti-COVID cu bani din sponsorizări

Publicat

Actorii  Teatrului Național Cluj-Napoca vor fi testați anti-COVID după ce managerul Mihai Măniuțiu, a reușit să facă rost de sponsorizări. Măsura vine după ce Ministerul Culturii a transmis că testarea cade în sarcina conducerii instituției.

Măniuțiu a declarat pentru Cluj24.ro că el, personal, și-a făcut testul pentru a nu pune în primejdie pe altcineva.

,,Ce am făcut eu a fost să obțin sponsorizări la două firme și cu banii de la cele două sponsorizări pentru teatru voi cumpăra testele scurte, adică acele teste de sânge în care apar anticorpii, sunt la fel de ușor de făcut ca un test de glicemie pe care îl faci acasă și îți spui dacă ai infecția acută în organism sau ai avut. Vom avea curând aceste teste și toți cei  care vor fi implicați într-o repetiție își vor face acest test dacă apare cumva că au sau avut vreo infecție în organism vor trebui să își facă și testul Real Time-PCR. Asta urmăresc, asta voi face eu în primă fază.

Am înțeles răspunsul ministrului, dar deocamdată se testează masiv, iar 130 de oameni ori 400 de lei este imposibil, acești bani nu există’’, a spus managerul Teatrului Național Cluj-Napoca.

Îndemn la prudență

Managerul instituției consideră că banii acum trebuie să meargă în special în linia întâi, la cadrele medicale.

,,Noi sfătuim oamenii să fie extrem de prudenți, să nu își pună colegii în pericol, să reducă la maximum întâlnirile. Eu, de exemplu mă văd și cu directorul pe Zoom, nu ne întâlnim în același birou.

Sunt sigur că nu are de unde să facă rost Ministrul Culturii.  Să ne înțelegem că este vorba de sume foarte mari pentru o testare consecventă a tuturor angajaților din toate teatrele. Această sumă în momentul acesta pe criză de sănătate pe care o traversăm trebuie să meargă în linia întâi și noi trebuie să fim extrem de prudenți și să nu creăm focare’’, a precizat Mihai Măniuțiu.

Răspunsul ministrului, o formă politicoasă de a spune că nu sunt bani

Acesta susține că folosirea bugetului pentru teste PCR ar însemna, practic, anularea bugetelor pentru producția spectacolelor oricum ar fi ele, iar bugetul este pentru a produce evenimente culturale.

”Chiar dacă am avea voie să luăm banii de la  producție și să îi ducem la teste PCR asta ar însemna anularea activității noastre ceea ce eu nu aș face, să folosesc bugetul doar pentru teste PCR. Este un moment dificil, o să îl traversăm. Nu am crezut nicio clipă «da, sigur deblocăm nu știu câte zeci de milioane și le trimitem la teatre pentru teste», nu, pentru că nu suntem linia întâi’’, este părerea managerului.

Politicienii, mincinoși

Actorul Dan Chiorean a declarat la rândul său că nu îl miră și nu îl surprinde absolut deloc răspunsul Ministerului Culturii, pentru că întotdeauna politica în România este pe principiul că ”da, vom face” și când este vorba să se întâmple ceva, răspunsul este ”dar știți, acuma nu se poate, dar am luat măsuri”.

”Adică vorbe goale. Din ’90 încoace eu m-am săturat de toată clasa politică, sunt niște mincinoși ordinari și aruncă pisica întotdeauna dintr-o parte într-alta. Dacă și-ar fi dorit să găsească o soluție, sunt convins că ar fi găsit. Noi suntem singura țară care, prin gura ministrului Sănătății și a președintelui României, spunem că nu este recomandabilă testarea.

Noi suntem întotdeauna singura țară cea mai deșteaptă. Mi se pare firesc ca medicii să fie testați, dar și oriunde mai sunt comunități, ca să meargă mai departe economia, să nu se întrerupă și să nu ne surprindă cum ne surprinde iarna.

După atâtea luni încă ne surprind lucruri. Dacă chiar și-ar fi dorit ar fi putut găsi niște fonduri. Bineînțeles că se pot găsi soluții, totul este la Guvern, la factorul decizional’’, a spus actorul.

Cultura lăsată la urmă

Dan Chiorean a menționat că întotdeauna cultura este lăsată pe ultimul plan.

,,Adevărul este că nu sunt bani pentru așa ceva, noi, cultura, mă mir că mai sunt oameni pe care îi interesează pentru că mentalitatea este «bine, bine actor actor, dar zi-mi cu ce te ocupi». Nu doare pe nimeni dacă în cultură sunt sau nu bani, gândiți-vă la perioada aia când jocurile de noroc erau deschise și teatrele erau închise.

Dacă întrebați un politician o să vă dea niște explicații sterile și absolut infantile și cretine încât eu nu mai am răbdare, abia îmi duc stresul ăsta de pandemie, acuma să mai duc și stresul de așa politicieni.. ’’, a precizat Dan Chiorean.

Urmează un lockdown după alegeri

Actorul consideră că managerul Teatrului Național Cluj-Napoca procedează foarte bine că își ia toate măsurile de precauție astfel încât să nu fie create premise pentru infectarea actorilor.

”Dacă nu avem PCR-ul, haideți să fac să ne protejăm noi unii pe alții.

Sunt lucruri pe care și în timpul repetițiilor am încercat să le punem în practică, distanțarea socială, purtăm mască pe unde mergem prin teatru, totul este foarte bine gândit și cu strictețe făcut, dezinfectări peste dezinfectări și așa mai departe. Nu există nu pot, dar asta este o chestie de politică guvernamentală, o treabă pe care nu noi cei care suportăm sau ne bucurăm de deciziile guvernanților, o decidem.

Concret, în cazul teatrului, Mănuțiu ne-a spus clar că s-a făcut rost de sponsorizare, acuma ce să vezi, nu există pe piață, s-au terminat aceste teste”, mai arată Chiorean.

Acesta acuză că alegerile și interesele politice sunt mai importante pentru guvernanți.

,,Mă uit la țările din jur și Organizația Mondială de Sănătate spune că trebuie să testați, noi nu, facem românește, adică până la alegerile parlamentare care trebuie neapărat acum să fie, cu dinții vor trage politicienii să se întâmple acuma și președintele României a spus clar că acuma trebuie să fie în decembrie și se vor întâmpla alegerile în decembrie, apoi după alegeri după ce se validează tot, vom intra cred eu în lockdown.

Cu siguranță în luna martie se va spune că nu mai sunt bani, iar ce a fost atunci pe vremea lui  Emil Boc și a lui Traian Băsescu va fi o amintire frumoasă, din punct de vedere financiar, sper să nu se întâmple’’, a conchis Dan Chiorean.

Petiție cu 1500 de semnături

Actrița Ilinca Manolache a lansat în 14 octombrie o petiție online prin care actorii cer teste Real-Time PCR pentru a facilita interacțiunea și desfășurarea spectacolelor și a repetițiilor din cadrul teatrelor și instituțiilor de spectacole.

Petiția a adunat peste 1500 de semnături.

Dana Coțovanu

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate