Connect with us

EVENIMENT

FOTO. 8 aprilie, Ziua Internațională a Romilor, sărbătorită la Cluj-Napoca. În 1971 a fost adoptat imnul romilor, „Gelem, gelem”

Publicat


tiga 4

Prefectura Cluj a găzduit vineri ședinta Grupului de Lucru Mixt Judetean cu scopul de a celebra ziua de 8 aprilie, Ziua Internationala a Romilor.
La aceasta intalnire a participat si deputatul romilor în Parlament, Catalin Manea, care a avut un discurs foarte pragmatic privind istoria si aspectele socio-educationale ale romilor. Acesta a subliniat importanta proiectelor legislative privind educatia tinerilor si elevilor romi precum si progresele realizate in ultimii ani in privinta integrarii socio-educationale ale romilor.
Din partea Institutiei Prefectului Judetului Cluj a participat subprefectul Razvan Ciortea care a felicitat reprezentantii romi pentru rezultatele deosebite obtinute in urma eforturilor sustinute de promovare a egalitatii si nondiscriminarii mai ales in privinta accesului tinerilor romi in procesul educational.

Discriminarea romilor

tiga 2

Aurel Rosianu, presedintele Partidei Romilor Pro Europa Cluj, a tinut un discurs cu privire la importanta zilei de 8 aprilie ”Ziua Internationala a Romilor” si a multumit deputatului Manea pentru implicarea acestuia in politicile de sustinere a romilor prin diverse proiecte legislative.

In aceeasi ordine de idei a multumit si lui Nicolae Paun, presedintele Partidei Romilor Pro Europa, pentru initiativa legislativa a acestuia respectiv a Legii nr. 66 din 22 martie 2006 cu privire ”Sărbătoarea etniei romilor din România’.

Dragoa Rosianu, presedintele organizatiei de tineret al Partidei Romilor Pro Europa Cluj a mentionat cateva aspecte ce tin de importanta accesului elevilor romi la sistemul educational si a subliniat importanta sarbatoririi acestei zile în cinstea recunoaşterii culturii, istoriei şi drepturilor milioanelor de romi din toată lumea, dar a si atras atenţia asupra provocărilor de discriminare cu care se confruntă comunităţile de romi.
Acesta a mentionat si importanta parteneriatelor de colaborare cu Inspectoratul Scolar judetean Cluj in desfasurarea campaniei educationale ,,Școala, o șansă pentru copiii romi”, precum si cu Inspectoratul de Politie Judetean Cluj in desfasurarea de campanii de informare si prevenire , intocmire acte identitate.

La aceasta intalnire au fost prezenti reprezentanti ai institutiilor publice locale si judetene, inspectorul scolar pentru romi din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Cluj, cadre didactice si mediatori scolari romi.

Sărbătoare din 1971

tiga 3

Iniţiativa privind marcarea Zilei Internaţionale a Romilor a apărut în 1971, cu prilejul primului Congres internaţional al romilor de pretutindeni, care a avut loc la Londra. În statele din Europa de Est, inclusiv România, data de 8 aprilie a fost marcată începând cu anul 1990.
Tot în 1971, au fost adoptate simbolurile etniei rome: roata cu spiţe „chakra”, Imnul internaţional al romilor, „Gelem, gelem”, şi steagul internaţional al romilor. Steagul are jumătatea de jos verde – simbol al câmpurilor înverzite – şi jumătatea de sus albastră – simbol al cerului senin. La mijlocul steagului este o roată, care simbolizează soarta şi nomadismul tradiţional, în relaţie cu spaţiul originar al Indiei.
Conform Legii nr. 66 din 22 martie 2006. se va celebra, in data de 8 aprilie a fiecărui an ”Sărbătoarea etniei romilor din România” prin organizarea de manifestări publice, acţiuni social-culturale, cu implicarea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale.

tiga 1



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Clujul scapă de tiruri. Traficul greu de pe Muncii și Calea Baciului, redirecționat în afara orașului odată cu deschiderea DEx10

Publicat

De

bdul muncii 4

Începând cu 15 iulie, traficul greu va fi scos din Cluj-Napoca, dar și din comunele Gilău și Baciu, odată cu deschiderea Drumului Expres 10 DN1-A3 pe la Tureni. Segmentul rutier va permite redirecționarea camioanelor de mare tonaj pe rute ocolitoare, eliberând astfel zone urbane extrem de aglomerate.

Bulevardul Muncii, Calea Baciului și nordul orașului, degrevate de traficul greu

Zona de nord a municipiului Cluj-Napoca — în special străzile Calea Baciului, Corneliu Coposu, Maramureșului, Oașului și Bulevardul Muncii — va scăpa de camioanele care tranzitau zilnic orașul.

Potrivit directorului DRDP Cluj, Eugen Cecan, niciun vehicul de peste 7,5 tone nu va mai avea acces pe Bulevardul Muncii, începând de la girația OMV, pe Centura Vâlcele–Apahida. Beneficii importante sunt așteptate și pentru comunele limitrofe Clujului.

DRDP Cluj a identificat și o rută alternativă pe drumul județean 109 de la Răscruci până la Hida, județul Sălaj, care va funcționa ca o centură de nord a orașului. Girația de la Românași va fi gata în toamnă, iar această rută va deveni principalul coridor pentru traficul greu din nord-vest.

„La Cluj-Napoca se face un proiect împreună cu primăria ca tot traficul greu care merge spre județul Sălaj are varianta să meargă pe la Răscruci pe DJ 109, Răscruci – Borșa – Vultureni – Așchileu – Hida – Românași. Ajung la girația de la Românași, care în toamnă va fi gata, de la autostradă, sau la DN 1F o iau spre Zalău. Dacă vor să meargă la Șimleu sau la Surduc, atunci în Vultureni, la girația cu Panticeu și Așchileu, o să o ia spre Panticeu – Surduc – Șimleu”, a declarat pentru Cluj24 directorul DRDP Cluj, Eugen Cecan.

Măsurile intră în vigoare din 15 iulie

Și pentru Gilău, vestea este la fel de importantă. Camioanele de peste 7,5 tone care veneau dinspre Huedin pe DJ 108C vor fi redirecționate spre autostradă, folosind DN1J.

„Scoatem tot traficul greu din Gilău, șoferii vor fi direcționați să meargă pe autostradă până la nodul Nădășel, apoi pe DN1J și ies la Căpuș. La fel și invers”, a precizat Cecan.

Măsurile vor intra în vigoare din 15 iulie, imediat după darea în folosință a noului drum expres Tureni – DN1.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Foc aprins pentru igienizare, extins la un fânar, în Cămărașu. Au ars circa 200 de baloți

Publicat

Un incendiu puternic a distrus complet o anexă gospodărească, în localitatea Năoiu din comuna Cămărașu, județul Cluj. Focul aprins pentru igienizare s-a extins rapid la un fânar, în care se aflau peste 200 de baloți de fân.

Pompierii din cadrul Detașamentului Dej au finalizat o intervenție pentru stingerea unui incendiu care a distrus o anexă gospodărească în localitatea Năoiu, comuna Cămărașu.

Imediat s-a deplasat la intervenție echipajul de la Punctul de Lucru Mociu, iar forțele au fost suplimentate cu o autospecială de la Punctul de Lucru Jucu, respectiv una din cadrul ISU Mureș.

„Incendiul s-a manifestat la un fânar, pe o suprafață de aproximativ 70 de metri pătrați. În interior s-a aflat o cantitate mare de fân, aproximativ 200 de baloți, ceea ce a îngreunat intervenția pompierilor. De asemenea, exista riscul ca incendiul să se extindă la alte două anexe gospodărești, însă forțele de intervenție l-au lichidat în limitele găsite.

Cel mai probabil, incendiul a izbucnit din cauza unui foc făcut pentru igienizare și scăpat de sub control”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe

EDUCATIE

Proiectul iRide, dezvoltat de doi elevi clujeni, medalie de argint la categoria Inginerie la Olimpiada Internațională Greenwich

Publicat

Proiectul iRide, dezvoltat de doi elevi de la Transylvania College din Cluj-Napoca, a fost distins cu Medalia de Argint la categoria Inginerie în cadrul Olimpiadei Internaţionale Greenwich (IGO), desfășurată la Londra, în perioada 25–28 iunie 2025.

Mara Cioban și Domokos Gombos, coordonați de profesoara Dorina Gîrbovan, au obținut o nouă recunoaștere internațională cu prototipul inovator iRide, menit să faciliteze mobilitatea persoanelor cu deficiențe de vedere.

„Sunt mândră să anunț că proiectul nostru, iRide, a fost distins cu Medalia de Argint la categoria Inginerie în cadrul Olimpiadei Internaționale Greenwich. Felicitări elevilor mei, Mara Cioban și Domokos Gombos, pentru performanța lor excepțională și dedicarea de care au dat dovadă. Această realizare marchează a treia recunoaștere internațională a proiectului nostru în cadrul unor competiții studențești de prestigiu”, a anunțat profesoara Dorina Gîrbovan de la Transylvania College.

O soluție revoluționară pentru persoanele cu deficiențe de vedere

Proiectul iRIDE propune un vehicul electric autonom, inteligent, destinat persoanelor nevăzătoare, pentru a le oferi mobilitate independentă în spațiile complexe ale aeroporturilor. Dotat cu senzori, inteligență artificială, comandă vocală și tastatură Braille, iRIDE este capabil să detecteze obstacolele în timp real, să urmeze rute personalizate și să ofere o experiență sigură și confortabilă utilizatorilor.

mara cioban domokos gombos iride

Mai multe detalii despre proiect, aici:

EXCLUSIV. Proiect inovator a doi liceeni clujeni, prezentat în SUA. Ajută nevăzătorii să se descurce singuri în aeroporturi

Citește mai departe

EVENIMENT

Vama Cluj, printre cele mai corupte din România. Ar fi implicată într-o schemă de evaziune fiscală cu motorină rusească

Publicat

Vama Cluj apare într-o scrisoare transmisă de avertizori de integritate ca fiind unul dintre cele patru puncte vamale cu „grad maxim de corupție” din țară, alături de Constanța, Prahova și Bihor.

Acuzații grave de corupție și evaziune fiscală planează asupra mai multor puncte vamale din România, inclusiv asupra Vămii Cluj, alături de cele din Constanța, Prahova și Bihor ca având „grad maxim de evaziune”, potrivit unei scrisori deschise semnate de un grup de avertizori de integritate, publicată de Info Sud-Est și G4Media.

Scrisoarea vine în contextul unei serii mai largi de dezvăluiri a celor două publicații care vizează rețelele de influență din interiorul Autorității Vamale Române, în special din Portul și Vama Constanța. În urma acestor investigații, ministrul de Finanțe Alexandru Nazare a trimis corpul de control la Constanța, unde verificările continuă de aproape două săptămâni, potrivit jurnaliștilor G4Media.

Schemă de evaziune fiscală de peste 5 miliarde de lei anual

Semnatarii documentului, care se autointitulează „Grupul vameșilor care s-au săturat”, susțin că Vama Constanța, Vama Prahova, Vama Cluj și Vama Bihor „sunt cele patru puncte cu gradul maxim de corupție, prin care se destabilizează bugetul României și care generează evaziune de peste 5 miliarde de lei anual, vama devenind epicentrul corupției, traficului de influență și paravanul rețelelor infracționale transfrontaliere”.

Printre cele mai grave acuzații se numără favorizarea unor companii-fantomă, accesul acestora la informații secretizate și diminuarea intenționată a controalelor vamale. De asemenea, avertizorii susțin că firme cu acționariat românesc și străin, în special italian, dar și din Turcia, Elveția, Emiratele Arabe Unite și Marea Britanie, folosesc depozite mari pentru a redirecționa combustibili spre jucători de tip fantomă din județele Prahova, Cluj sau Bihor, mai spun avertizorii.

Motorină rusească, „albită” prin transbordări

Unele dintre aceste companii ar fi importat motorină de origine rusească, aflată sub embargou, pe care au „albit-o” prin transbordări în porturi intermediare din Turcia sau Egipt. Combustibilul ar fi fost apoi introdus în antrepozitele din Constanța cu documente falsificate, amestecat cu motorină de origine acceptată în UE și vândut fără plata TVA.

„Mai grav, unele companii, folosind aceeași rețetă ca în cazul containerelor cu marfă iraniană, au introdus în antrepozitul vamal al terminalului nave cu motorină de proveniență rusească – supusă embargoului – «albită» prin transbordări în apele internaționale sau în porturi intermediare, precum Turcia și Egipt. Cu complicitatea vămii Constanța, documentele de origine, de import și de transport, falsificate, au fost acceptate, iar combustibilul a fost amestecat cu motorină cu origine acceptată pe piețele UE și pe piața ucraineană, pentru a trece verificările de origine și de calitate”, se arată în scrisoare.

Complicitate a Autorității Vamale

O parte din motorina „albită” ajunge în Prahova, Cluj și Bihor, unde este redistribuită prin depozite ilegale controlate de rețele de evaziune locală. Fenomenul este întreținut, potrivit scrisorii, de o complicitate între grupările evazioniste și conducerea unor direcții județene ale Autorității Vamale.

Carburantul este introdus în circuitul comercial fără plata TVA, cauzând pierderi bugetare de peste 5 miliarde de lei anual, iar acest lucru se realizează cu un „suport” constant al autorităților vamale din Constanța, Prahova, Cluj și Bihor.

Combustibil ilegal din Ucraina

În scrisoare se vorbește și despre „sute de cisterne, declarate goale, cu destinația Ucraina”, despre care avertizorii spun că se întorc lunar în România „pline cu motorină achiziționată din Ucraina, «reușind» cu sprijinul mafiei din vamă să evite orice control și plata oricărei taxe”.

Acestea descarcă combustibilul în depozite ilegale din Bihor, Cluj sau Prahova din care se aprovizionează piața neagră de carburanți, mai semnalează aceștia. Avertizorii trag un semnal de alarmă asupra pasivității conducerii Autorității Vamale Române, acuzată că „refuză să intervină” și că în anumite județe ar exista deja adevărate „familii” formate din vameși și rețele de evazioniști care acționează în tandem.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate