Connect with us
Advertisement

ACTUALITATE

Firma clujeană care face ochelari medicali pentru nevăzători bazați pe Inteligența Artificială caută finanțare pentru dezvoltare

Publicat


lumen

Startup-ul clujean .lumen (dotLumen), fondat de Cornel Amariei, Gabriel Chindriş și Mihai Ivașcu, vrea să obțină finanțare de la investitorii individuali de pe platforma românească de crowdfunding Seedblink, care s-a extins la nivel european.

Fondat în anul 2020, .lumen dezvoltă dispozitive medicale care pot fi purtate ca niște ochelari de persoanele cu deficiențe de vedere și care pot înlocui câinii-ghid, la costuri mult mai mici. Dispozitivul folosește inclusiv tehnologii de inteligență artificială pentru a ajuta persoanele nevăzătoare să se orienteze independen, la deplasare.

Tehnologia este patentată la nivel mondial și validată de peste 300 de nevăzători, din peste 20 de țări.

.lumen a primit fonduri europene de 9,7 milioane de euro printr-un accelerator al European Innovation Council (EIC), precum și o multitudine de premii internaționale.

CEO-ul startupului, Cornel Amariei, a activat ca „Head of Innovation” într-o mare companie din industria automobilelor şi este „Standout Member” în primul “Forbes 30 under 30 Europe”. Este primul român care a câștigat prestigiosul premiu „Ten Outstanding Young Persons of the World de JCI”, dobândit anterior şi de personalităţi remarcabile ale lumii precum JFK și Elvis Presley.

Acesta s-a născut într-o familie în care ambii părinți au un handicap locomotor avansat. Astfel, Cornel a realizat impactul dizabilităților asupra oamenilor. El a decis să pună bazele .lumen în urma realizării faptului că peste 40 de milioane de oameni sunt nevăzători la nivel global.

Prototipuri la UTCN

Un alt cofondator, Gabriel Chindriş, specialist de referință în domeniului tehnologiei electronice, a lansat și un grup de cercetare și dezvoltare în cadrul Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca și proiectează zeci de prototipuri și produse pentru multiple segmente tehnologice ale electronicii din următoarele industrii: automobile, bunuri de larg consum, sisteme industriale sau chiar domeniul explorării spațiale.

La rândul său, Mihai Ivașcu, este şi fondatorul Grupului Ingenium, care angrenează dezvoltatori de software, ingineri și directori de afaceri, cu centre la Londra, București şi Washington. Acesta a fost premiat cu “Forbes 30 under 30” și finalist al “Ernst and Young’s Entrepreneur of the Year”.

Sursa: Startupcafe.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Dan Tarcea: Nu mai este niciun pericol de alunecare pe strada Uliului. Lucrările, finalizate în octombrie

Publicat

Lucrările de consolidare de pe strada Uliului vor fi finalizate la începutul lunii octombrie, a declarat viceprimarul Dan Tarcea. Piloții forați sunt turnați aproape în totalitate, fiind eliminat pericolul de alunecare.

Joi va fi finalizată turnarea piloților forați pe strada Uliului, a arătat viceprimarul Dan Tarcea, fiind eliminat orice pericol de alunecare de teren.

Lucrările pe strada Uliului, gata în octombrie

Lucrările de consolidare a străzii vor fi finalizate la începutul lunii octombrie.

„Joi vor fi gata toți piloții forați de pe strada Uliului, urmează ca după ce se întăresc toți acești piloți, încă 2-3 zile, să vină firma să sape și să spargă capul pilotului forat. Este o mașină specială care sparge capul acestuia, după care ei vor fi consolidați cu o grindă de beton, astfel încât, la începutul lunii octombrie, lucrările de pe strada Uliului să fie finalizate și să fie înlăturat orice pericol. Deja din acest moment, nu mai este niciun pericol de alunecare pe strada Uliului, pentru că deja piloții forați își fac treaba”, a declarat Dan Tarcea la Ziua Live.

Starea de alertă de pe strada Uliului, instituită la data de 1 mai 2024 în zona afectată de alunecări de teren, a fost ridicată, în 27 iulie, potrivit unei hotărâri ale Comitetului Local pentru Situații de Urgență al municipiului Cluj-Napoca. Pe strada Uliului, au loc lucrări de consolidare în regim de urgență. Soluția aleasă de specialiști este instalarea a 60 piloți forați cu diametrul de 1 metru. Constructorii lucrează, astfel, la implementarea în regim de urgență a soluției.

Citește mai departe

ECONOMIE

Tichete pentru activități casnice. Ministerul Muncii anunță avantaje pentru angajatori, dar și pentru șomeri

Publicat

De

Tichete pentru activități casnice

Ministerul Muncii anunță că va oferi avantaje fiscale pentru angajatorii care oferă salariaților tichete de activități casnice. Avantaje vor avea și șomerii înregistrați care vor presta munci casnice.

Prin lege, persoanele fizice pot angaja oameni care să lucreze în gospodărie începând încă de la vârsta de 16 ani. Aceștia vor fi plătiți cu tichete care au fiecare o valoare de 15 lei pentru muncile prestate.

Tichete pentru activități casnice. Ministerul Muncii anunță avantaje pentru angajatori, dar și pentru șomeri

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a publicat în transparență decizională un proiect de Ordin al ministrului Simona Bucura-Oprescu, prin care se propune modelul de contract pe care angajatorii îl pot încheia cu agențiile de ocupare a forței de muncă pentru achiziția de tichete de activități casnice.

Aceste tichete pot fi oferite angajaților ca beneficiu extrasalarial și pot fi folosite de aceștia pentru a plăti persoanele care îi ajută în gospodărie cu diverse activități casnice.

Conform proiectului de ordin, angajatorii vor trebui să încheie o convenție cu agenția de ocupare a forței de muncă din zona lor, iar în baza acestui document vor putea achiziționa un număr de tichete casnice în format electronic sau pe suport de hârtie.

Valoarea nominală a unui tichet este de 15 lei.

Angajat și angajator trebuie să fie înregistrați pe o platformă

Porivit reprezentjanților ministerului, angajatorii care doresc să beneficieze de acest sistem trebuie să respecte câteva reguli, cum ar fi să facă plata contravalorii acestora către agenție, să completeze datele personale ale salariaților pe tichetele emise și să distribuie tichetele exclusiv angajaților care au dreptul să le utilizeze.

Citește și: Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

De asemenea, în cazul întârzierii plății, agenția poate solicita penalități de 0,04% pe zi din valoarea neachitată.

Contractul dintre angajatori și agențiile de ocupare se gestionează electronic prin această platformă https://tichete.anofm.ro/ , unde angajatorii pot urmări statusul contractului și pot introduce datele necesare pentru emiterea tichetelor.

Pentru fiecare achiziție lunară, angajatorii trebuie să furnizeze o listă cu angajații beneficiari, care la rândul lor trebuie să aibă un cont în platformă.

Care sunt avantajele anunțate de minister

Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii și Solidarității Sociale anunță că angajatorii vor putea beneficia de avantaje fiscale.

”Angajatorii care oferă tichete de activități casnice beneficiază și de avantaje fiscale. Dacă un angajator acordă cel puțin 600 de tichete unui salariat într-un an, va primi în anul următor 50 de tichete gratuite, care pot fi distribuite ca primă sau bonus altor angajați.

Implementarea sistemului de tichete de activități casnice are potențialul de a stimula participarea persoanelor în cadrul unui raport juridic flexibil care le conferă și calitatea de asigurați în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor de sănătate.

Totodată, se asigură posibilitatea utilizării acestui sistem inclusiv în zonele rurale cu oportunități limitate de angajare sau cu mobilitatea geografică scăzută a forței de muncă. De asemenea, acest mecanism poate contribui la creşterea ratei de activare a populaţiei în vârstă de muncă pe piaţa muncii şi la diminuarea ratei sărăciei, prin completarea veniturilor beneficiarilor de venit minim de inserție cu veniturile ocazionale obţinute din prestarea de activităţi casnice.

Un alt lucru important este faptul că șomerii înregistrați la ANOFM pot beneficia în continuare de drepturile și măsurile prevăzute de Legea nr. 76/2002 chiar dacă devin prestatori casnici”, a declarat ministrul Simona Bucura-Oprescu.

Citește mai departe

POLITICA

Un clujean, ministrul Agriculturii în guvernul din umbră al AUR

Publicat

Avram Fițiu AUR

Președintele AUR, George Simion, a prezentat, miercuri, componența guvernului din umbră al AUR.

Acesta va fi condus de Marius Lulea, prim-vicepreședintele partidului, iar în componența sa se află mai multe nume sonore.

Un clujean, ministrul Agriculturii în guvernul din umbră al AUR

AUR propune un Guvern compus din 11 miniștri și 2 viceprim-miniștri în loc de 18 portofolii, câte sunt în prezent, și 50 de secretari de stat.

Asistăm la o scădere drastică a numărului de secretari de stat, care, sub guvernarea PSD-PNL, a depășit și 200.

Clujeanul Avram Fițiu, pe lista miniștilor

Pe lista de miniștri propuși de președintele AUR, George Simion, se află fosta șefă a Casei de Pensii, Dorina Barcari, care va prelua în viitoarea guvernare AUR Ministerul Forței de Muncă și Pensiilor.

Pentru portofoliul Ministerului Economiei Naționale, AUR îl propune pe profesorul Petrișor Peiu.

La conducerea Ministerului Administrației și Internelor, George Simion îl propune pe Valer Kovacs, polițistul timișorean dat afară din sistem în mod abuziv.

La Ministerul Justiției propunerea făcută de AUR este avocatul Gheorghe Piperea. Omul de afaceri Mohammad Murad va prelua în guvernarea AUR portofoliul de vicepremier cu atribuții în domeniul turismului și antreprenoriatului.

Cum arată lista Guvernului AUR:

Prim-ministru: Marius Dorin Lulea (prim-vicepreședinte AUR, inginer în construcții)
Ministerul Sănătății Națiunii – Tudor Ciuhodaru
Ministerul Apărării – Mircia Chelaru
Ministerul Investițiilor, Construcțiilor și Transporturilor – Adrian Axinia
Ministerul Educației și Culturii – Radu Baltasiu
Ministerul Administrației și Internelor – Valer Kovacs
Ministerul Agriculturii, Apelor, Pădurilor și Mediului – Avram Fițiu
Ministerul Justiției – Gheorghe Piperea
Ministerul Afacerilor Externe – Georgiana Teodorescu
Ministerul Economiei Naționale – Petrișor Peiu
Ministerul de Finanțe – Ciprian Nicolae
Ministerul Forței de Muncă și Pensiilor – Dorina Barcari

Ramona Ioana Bruynseels – Viceprim-ministru cu atribuții în Protecție Socială, Demografie și Întoarcerea Românilor din Diaspora

Mohammad Murad – Viceprim-ministru cu atribuții în Turism și Antreprenoriat

Citește mai departe

EVENIMENT

Alegeri parlamentare în 1 Decembrie. Guvernul alocă pentru organizare peste 878 de milioane de lei

Publicat

De

Alegeri parlamentare

Guvernul a aprobat calendarul, dar şi cheltuielile aferente alegerilor parlamentare din acest an.

Legislaţia necesară este concretizată în trei hotărâri de guvern pentru alegeri.

Alegeri parlamentare în 1 Decembrie. Guvernul alocă pentru organizare peste 878 de milioane de lei

Suma totală estimată pentru pregătirea, organizarea şi desfăşurarea în bune condiţii a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor este de 878,103 milioane lei, a precizat purtătorul de cuvânt al Guvenului,Mihai Constantin .

„Pentru organizarea alegerilor parlamentare din data de 1 decembrie 2024 şi pentru asigurarea, în cât mai bune condiţii, a dreptului la vot al cetăţenilor, atât din ţară, cât şi din afara graniţelor, Guvernul a adoptat astăzi legislaţia necesară concretizată în trei hotărâri de guvern.

Aceste trei hotărâri stabilesc în detaliu, calendarul acţiunilor electorale, măsurile tehnice şi cheltuielile pentru pregătirea şi organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor”, a declarat Constantin.

Data limită pentru depunerea la Biroul Electoral Central a protocolului de constituire a unei alianţe electorale este 10 septembrie.

Ce trebuie să facă românii din străinătate

Termenul până la care alegătorii cu domiciliul în ţară şi cu reşedinţa în străinătate, precum şi cei cu domiciliul în străinătate se pot înregistra în Registrul Electoral este 16 septembrie.

Aceștia trebui să se înregistreze cu adresa din străinătate, pentru opţiunea de a vota la secţia de votare.

Autoritatea Electorală Permanentă are un site dedicat a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Începând cu 16 septembrie, misiunile diplomatice şi oficiile consulare comunică AEP propunerile privind sediile secţiilor de votare din străinătate.

Data limită pentru depunerea listelor de candidați

Până la data de 2 octombrie va avea loc depunerea listelor de candidaţi şi a candidaturilor independente pentru Senat şi Camera Deputaţilor la circumscripţia electorală pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, precum şi depunerea listelor de candidaţi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale pentru toate circumscripţiile electorale.

Totodată, 17 octombrie este data până la care alegătorii cu domiciliul în ţară şi cu reşedinţa în străinătate, precum şi cei cu domiciliul în străinătate se pot înregistra în Registrul Electoral cu adresa din străinătate cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă, online pe site-ul votStrainatate.ro.

Tot până pe 17 octombrie partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale sau organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale pot depune listele de candidaţi şi candidaturile independente în circumscripţiile electorale din ţară, a mai declarat Constantin.


Când începe campania electorală

Data de 22 octombrie este data limită pentru stabilirea şi depunerea semnelor electorale la Biroul Electoral Central.

Stabilirea timpilor de antenă care revin partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care urmează să participe la parlamentare se face până pe 31 octombrie.

Pe 1 noiembrie a fost fixată data pentru începerea campaniei electorale, care urmează să se încheie pe 30 noiembrie, ora 7,00.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax