Connect with us

ADMINISTRAȚIE

EXCLUSIV/ Specialist, despre proiectul de metrou de la Cluj-Napoca: Infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice pentru un centru urban cum este Clujul

Publicat


Proiectul unei linii de metrou la Cluj-Napoca, lansat de primarul Emil Boc, este considerat o prioritate a administrației locale, având scopul de a decongestiona traficul din oraș. Un astfel de proiect presupune lucrări vaste, costurile unei astfel de investiții fiind estimate la un milliard de euro.

Mariana Garștea, CEO SIXENSE România, companie care oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale, a acordat un interviu pentru Cluj24.ro despre ce presupune proiectul liniei de metrou din Cluj-Napoca.

De precizat că firma este parte din SIXENSE GROUP, lider mondial în domeniu, prezentă în România din 2009.

Printre proiectele din portofoliul SIXENSE România se numără prima secțiune – linia de Metrou 5 București (monitorizare geotehnică și structurală), tunelele Daneș și Sighișoara (monitorizare geotehnică și structurală feroviară), linia de metrou 4 București (monitorizare structurală în exploatare), pod nou Agigea (monitorizare structurală în exploatare), Țiriac Tower, Ana Tower, Green Court C (monitorizare geotehnică și structurală).

Nu trebuie experimentat cu astfel de obiective în care în joc este siguranța populației

Rep: Ce presupune un proiect atât de complex de infrastructură ca cel al monitorizării unui tunel pentru un metrou? Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să se țină cont?

M.G.: Liniile de metrou subterane sunt una dintre cele mai bune alternative de transport public pentru orașele în plină dezvoltare și reprezintă și una dintre variantele cele mai prietenoase cu mediul.

Este de preferat ca, în zonele cu densitate mare de populație și clădiri, să fie dezvoltate rutele de transport public subterane, astfel încât transportul suprateran să nu fie îngreunat de introducerea unei noi linii de transport public.

Este deosebit de important ca experiența să fie cea care primează, mai ales pentru acest fel de servicii și pentru proiecte de importanță majoră, așa că orice fel de riscuri trebuie prevenite, iar informația oferită să fie relevantă și să ajungă la timpul potrivit. Nu trebuie experimentat cu astfel de obiective în care în joc este siguranța populației.

E nevoie de un studiu istoric

Rep: De unde trebuie pornit atunci când vorbim despre un astfel de proiect? Ce importanță are partea de pre-fezabilitate/ fezabilitate? Cum trebuie analizate lucrurile încă din această etapă și ce fel de soluții există din punct de vedere monitorizare?

M.G.: Din perspectiva de a face parte dintr-un grup internațional cu o experiență de peste 25 de ani în domeniu și zeci de linii de metrou monitorizate la nivel global, vă pot spune că un astfel de proiect ar trebui să înceapă cu un studiu istoric (baseline): un studiu InSAR (ce detectează deplasările pe verticală ale structurilor și pământului, din satelit) care să identifice toate zonele sensibile sau vulnerabile de pe viitorul traseu și care să meargă cel puțin 5 ani în spate – pas care ar trebui să fie integrat în studiul de fezabilitate.

După ce există aceste informații, analizate și raportate la traseu, după ce se fac expertize structurale pentru fiecare structură posibil afectată, prin studiul de fezabilitate trebuie analizate și propuse soluții și tehnologii adaptate, care să aibă un impact negative minim asupra zonei de influență (adică masivul de teren, infrastructură existentă, clădirile învecinate etc.).

Studiul de fezabilitate va furniza și soluțiile de bază în vederea implementării programului de monitorizare structurală și geotehnică, bugetul necesar etc. De asemenea, programul de monitorizare trebuie să fie în conformitate cu riscurile identificate, deci trebuie să fie foarte specific. Soluții există, e doar nevoie de o înțelegere profundă a proiectului și a riscurilor care derivă din acesta.

E nevoie de implementarea unui sistem de monitorizare structurală și automată

Rep: Ce credeți că pot învăța autoritățile din Cluj de la monitorizarea proiectului făcut în București de SIXENSE România?

M.G.: Cu siguranță există lucruri foarte bune care pot fi preluate. Cel mai important este contractarea directă a acestor lucrări de către autoritatea publică, pentru a-și asigura accesul la informații rapid, direct, transparent, pentru a avea cele mai bune instrumente în vederea validării ipotezelor de proiectare și a calității execuției lucrărilor, deci pentru a fi în control.

Acest lucru este esențial, mai ales atunci când vorbim despre un astfel de proiect complex, cu riscuri critice.

Un alt aspect de luat în considerare și deja aplicat și pe cea mai nouă linie de metrou din București este implementarea unui sistem de monitorizare structurală și automată, continuă și în timp real (plus data management integrat, centralizat cu o soluție de platformă de ultimă generație), la care să aibă acces toate părțile implicate și care să poată furniza informații relevante pentru Autoritate și cetățeni deopotrivă. De ce? Pentru că se întâmplă deseori ca cetățenii să se plângă de vibrații sau de afectarea clădirilor.

Dar Autoritatea, având informații în timp real, poate verifica rapid zona respectivă și poate vedea ce s-a întâmplat istoric cu o anumite clădire, pe o anumită zonă etc., putând demonstra cu date foarte concrete că totul este în parametrii normali.

Nu în ultimul rând, e importantă abordarea holistică a proiectului: studiu, analiză și instrumentare, măsurători înainte de demararea oricăror lucrări la noul proiect, instrumentare, măsurători, data management aplicat pe durata execuției și, absolut esențial, continuarea monitorizării riscurilor și în exploatare, pe toată durata exploatării, cu soluțiile potrivite–atât tehnic, cât și financiar.

Ce riscuri implică proiectul de metrou?

Rep: Ce fel de riscuri există, mai exact, atunci când vorbim despre un astfel de proiect de infrastructură? În ce fel sunt amenințate inclusiv clădirile din vecinătate?

M.G.: Dacă avem executate un studiu istoric InSAR, dacă studiile de teren sunt făcute respectând toate rigorile necesare–atât legislative, cât și tehnice, cu integrarea celor mai bune tehnologii posibile–, dacă lucrările de construcție sunt executate conform proiectului tehnic, impactul asupra vecinătăților ar trebui să fie unul minim.

Cu siguranță, lucrările de proiectare și execuție a noii linii de metrou din Cluj vor fi executate prin metode care să limiteze impactul geotehnic și structural asupra clădirilor și structurilor existente în vecinătatea proiectului.

Referitor la riscurile geotehnice și structurale, ele trebuie, în primul rând, identificate prin acel studiu istoric InSAR despre care vorbeam mai sus, prin expertize structurale în vecinătăți și prin studii de teren (investigații subterane).

După, avem etapa de măsurători concrete pentru minimizarea riscurilor (în general asociate cu masivul de teren, comportarea structurilor învecinate, a tunelului etc.) și metodele implementate în faza de proiectare și execuție, în acest sens. Iar etapa-cheie este managementul acestor riscuri pe toată durata lucrărilor de execuție.

Riscurile construcției unui tunel urban sunt, deci, legate cel mai mult de cât de bine înțelegem starea masivului de pământ, a construcțiilor învecinate și, mai important, de comportarea și/ sau reacțiile care vor apărea în timpul construcției tunelului.

Există un risc implicit în excavare

Este corect să spunem că proiectele de construcție a unui tunel merg mână în mână cu felul în care contribuie în mod corespunzător toți profesioniștii implicați în proiect. Cu toate acestea, există întotdeauna un risc implicit într-o excavare, deoarece condițiile pământului se schimbă în timpul și după procesul de excavare, ceea ce duce la mișcări induse pe structurile din apropiere.

Din acest motiv, monitorizarea joacă un rol important în detectarea și prevenirea riscurilor, oferind informații pentru a afla dacă mișcările reale se întâmplă conform așteptărilor, conform modelelor de simulare numerică și, de asemenea, oferind o privire de ansamblu despre capacitatea de gestionare a riscurilor, pentru a veni cu măsuri preventive și corective, dacă situația o impune.

Automatizarea procesului de monitorizare a devenit chiar esențială în astfel de proiecte, iar disponibilitatea datelor în timp real a condus la o îmbunătățire a înțelegerii comportării masivului de pământ și a mărit capacitatea de gestionare a riscurilor.

Până la urmă, nu degeaba se spune că „niciun proiect de construcții nu este realmente lipsit de risc. Iar riscul poate fi gestionat, minimizat, împărtășit sau transferat, însă niciodată ignorat.” (Sir Michael Latham, 1994).

Clujul va fi un oraș mai puțin aglomerat, mai puțin poluat și mai verde

Rep: Este sau nu rentabilă/ fezabilă execuția unui metrou într-o localitate cu populație sub 500.000 locuitori, din punctul dvs. de vedere?

M.G.: În ceea ce privește rentabilitatea unui astfel de proiect, ea este calculată la nivelul studiilor de fezabilitate și are în vedere zonele vizate pentru dezvoltarea transportului public, raportat la particularitățile fiecărei zone.

Consider că infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice și abordări total diferite pentru un centru urban cum este Clujul. Potențialul economic și impactul social vor fi imense. Cu o planificare adecvată, dezvoltarea spațiului subteran este promițătoare și va îmbunătăți enorm calitatea vieții.

Numărul și densitatea populației vor crește cu siguranță și, exploatând pe deplin beneficiile infrastructurii subterane, Clujul va fi un oraș mai puțin aglomerat, mai puțin poluat, mai durabil și mai verde.

Tendințele din domeniu indică recunoașterea tot mai mare a posibilităților subterane, a viitoarelor orașe integrate, în care facilitățile subterane sunt integrate în infrastructura de transport urbană și fac viața supraterană mult mai plăcută.

Dar, pentru a transforma în realitate acest extraordinar potențial al spațiului subteran din Cluj, va fi nevoie de depășirea a numeroase bariere structurale, logistice, de reglementare urbanistică și altele. Odată create însă, aceste spații pot fi interconectate pentru a forma un sistem subteran holistic și durabil, care completează infrastructura supraterană și care are ca rezultat un oraș pe mai multe niveluri.

Termenul de 10 ani pentru metrou este realist

Rep: În cât timp ar putea fi finalizată o asemenea lucrare?

M.G.: Pentru 16 km de linie de metrou, termenul de 10 ani înaintat de către autoritățile din Cluj este realist. Sper să nu existe niciun fel de întârzieri și să aveți o nouă linie de metrou în Cluj cât mai repede.

Rep: Din experiența dvs., la cât ar ajunge costurile unei astfel de lucrări?

M.G.: Dacă mă raportez strict la lucrările de monitorizare geotehnică și structurală, acestea ar trebui să reprezinte în jur de 5% din valoarea totală a lucrărilor de construcție pentru noua linie de metrou.

Însă acest buget depinde de la proiect la proiect; fiecare proiect are specificul lui și numai după realizarea studiului de fezabilitate (care este în curs, din câte știm, conform informațiilor disponibile public), vom avea o valoare estimată, mai aproape de realitate.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

Anul acesta, în Cluj nu există pregătiri speciale pentru ,,Luminație” din cauza pandemiei. Vezi de unde poți lua flori

Publicat

Anual pe data de 1 noiembrie, credincioșii catolici, greco-catolici, ortodocși, protestanți, reformați din Transilvania, Banat și Maramureș celebrează „Luminația” sau Ziua Morților. Se spune că sufletele celor adormiți vizitează lumea de aici. Clujenii participa la aceasta sărbătoare mergând în familie la mormintele apropiaților adormiți pe care le decorează cu flori și lumânări.

Din cauza contextului pandemic, în cadrul bisericilor din Cluj nu există  pregătiri speciale sau slujbe susținute la cimitir, doar slujbele care s-au ținut și până acum. Credincioșii sunt liberi să meargă în aceste spații cu condiția de a respecta distanțarea socială și purtarea măștilor atât în spații închise cât și deschise.

În cazul aranjamentelor florale și a coroanelor de morminte, personalul florăriilor s-a pregătit pentru aceasta sărbătoare. Astfel s-au amenajat în spațiile deschise ale Clujului la aprobarea Primăriei Cluj-Napoca prin Dispoziția nr. 3593/10.2020 pentru desfășurarea a activității de comercializare flori cu ocazia sărbătorii de 1 Noiembrie sunt următoarele:

Cimitirul Mănăștur – platoul de la intrare – 33 locuri;

Str. Potaissa înspre str. Universității – 43 locuri;

Str. Observatorului – zona capăt CTP – 6 locuri;

Calea Mănăștur nr. 91 – zona adiacentă CTP – 10 locuri;

Str. Donath – vis a vis de Casa Radio – 10 locuri ;

P-ța Zorilor – 6 locuri;

P-ța Flora – 6 locuri ;

P-ța Hermes – 5 locuri ;

Bd. Nicolae Titulescu nr. 165 – 10 locuri ;

Calea Florești nr. 75 – 7 locuri ;

Str. Dâmboviței – Tribunu Vlăduțiu – 6 locuri ;

Calea Florești – Billa – 6 locuri ;

Str. Unirii – zona capăt CTP – 10 locuri ;

Str. Fabricii – Kaufland – 10 locuri ;

Str. Aurel Vlaicu nr. 3 – 10 locuri ;

Str. Argeș – trotuar lângă stație reparații CTP – 20 locuri

Str. G. Asachi – 6 locuri

Comenzile la florării trebuie date cu măcar 2-3 ore înainte. La mare căutare sunt aranjamentele cu crizanteme și datorită faptului că sărbătoarea se suprapune cu cea americană Halloween unii clienți preferă să se inspire și de acolo pentru estetica aranjamentelor.

Cu ocazia zilei de 1 noiembrie, Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA vine în sprijinul publicului călător prin suplimentarea mijloacelor de transport, în zilele de 31.10.2020 și 01.11.2020, pe următoarele linii:
– 31, 39, 43, 46 – autobuze;
– 5, 6, 25 – troleibuze.

Dana Coțovanu

Citește și Luminația în vizorul autorităților Clujului. Vezi care sunt principalele măsuri privind asigurarea ordinii și siguranței publice

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Un container va funcționa ca punct medical de prim ajutor pe domeniul schiabil Mărișel

Publicat

Întrunit în ședință extraordinară vineri, 30 octombrie 2020, Consiliul Județean Cluj a aprobat achiziționarea pentru Serviciul Public Județean Salvamont-Salvaspeo a unui container ce va funcționa ca punct medical de prim ajutor pe domeniul schiabil Mărișel.

„Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj: ,,Având în vedere faptul că sezonul sporturilor de iarnă se apropie cu pași repezi, am apreciat că este mai mult decât necesar să oferim iubitorilor de munte și de zăpadă condiții de maximă siguranță. Tocmai de aceea, am alocat din bugetul propriu al Consiliului Județean fondurile necesare amenajării punctului medical de la Mărișel.”

Acest nou punct medical de prim ajutor va fi amplasat optim și va funcționa la baza pârtiei de schi de la Mărișel. În acest fel, timpul de intervenție și evacuare a posibililor accidentați se va scurta semnificativ. Astfel, victimele vor fi coborâte cu targa akija pe pârtie până la containerul de prim ajutor, container încălzit și dotat cu toate echipamentele necesare, iar apoi vor fi evacuate cu mijloacele auto ale Serviciului Public Județean Salvamont-Salvaspeo Cluj până pe barajul lacului de acumulare Beliș și predate ambulanțelor.

Containerul ce va găzdui punctul de prim ajutor va fi amplasat în perioada imediat următoare, în cursul lunii noiembrie a.c., înainte ca accesul să fie îngreunat de așternerea unui strat consistent de zăpadă.

Urmare a finanțării acordate în același scop de către Consiliul Județean, un astfel de punct de prim ajutor Salvamont funcționează și la domeniul schiabil Buscat din stațiunea Muntele Băișorii”, se arată în comunicatul CJ Cluj.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Planul operativ de intervenţie în timpul iernii pe drumurile județene din Cluj a fost aprobat

Publicat

Consiliul Județean Cluj a aprobat Planul operativ de intervenţie în timpul iernii pe drumurile județene, pentru perioada 1 noiembrie 2020 – 31 martie 2021.

„Forul administrativ județean a analizat și a clasificat întreaga rețea de drumuri județene, în lungime de 1228 de km, pe niveluri de viabilitate, stabilind procedurile standard de intervenție pe timpul iernii.

Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj: „Am luat din timp măsurile necesare, astfel încât ninsorile și fenomenele meteo specifice iernii să ne găsească pregătiți. Totodată, am solicitat societăților cărora le revine sarcina deszăpezirii să intervină cât mai prompt pentru ca drumurile județene să poată fi circulate în cât mai bune condiții”.

Raportat la importanța și nivelul de trafic înregistrat pe fiecare sector în parte, numărul şi mărimea localităţilor pe care le leagă, precum şi la alte criterii obiective, drumurile au fost clasificate pe patru niveluri în funcție de care se vor stabili ordinea şi timpul în care se intervine, operațiunile ce se execută, tipurile și cantitățile de materiale utilizate, etc.

Totodată, planul stabilește modul de conducere și coordonare a acțiunilor, sistemul de informare a factorilor implicați, numărul bazelor de deszăpezire ce vor trebui să funcționeze pe fiecare lot de drumuri astfel încât să se asigure un timp optim de intervenție, utilajele și mijloacele de transport ce vor fi folosite, cantitățile și tipurile de materiale, carburanți și lubrifianți, etc.

Care sunt nivelurile de intervenție

În ceea ce privește împărțirea pe niveluri de intervenție, la nivelul I de viabilitate au fost încadrate 21 de drumuri sau sectoare de drumuri județene în lungime totală de 395,7 km, în timp ce la nivelul II au fost înscrise 36 de drumuri judeţene, care asigură legătura cu centrele de comună, în lungime totală de 413,3 km.

În același timp, la nivelul III de viabilitate au fost încadrate 43 de drumuri judeţene în lungime de 310,3 km. Nivelul IV, în lungime de 109,1 km, este format din 17 sectoare de drumuri judeţene cu trafic extrem de redus de vehicule sau chiar inexistent”, se arată în comunicatul CJ Cluj.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Luminația în vizorul autorităților Clujului. Vezi care sunt principalele măsuri privind asigurarea ordinii și siguranței publice

Publicat

Prefectura Cluj a comunicat principalele măsuri privind asigurarea ordinii și siguranței publice pe timpul slujbelor religioase ocazionate de „Sărbătoarea Tuturor Sfinților”, cunoscută și ca ”Luminația”, din data de 1 noiembrie 2020, care se aplică în județul Cluj:

1️⃣ accesul credincioşilor în lăcaşul de cult şi în locaţiile unde se organizează slujbe şi adunări religioase se face astfel încât să fie asigurată o suprafaţă de minimum 4 mp pentru fiecare persoană şi o distanţă de minimum 2 m între persoane;

2️⃣ la intrarea în lăcaşul de cult sau în locaţiile unde se organizează slujbe şi adunări religioase persoanele sunt obligate să îşi dezinfecteze mâinile cu dezinfectant, pus la dispoziţie de organizatorii evenimentului religios;

3️⃣ slujbele oficiate de către personalul de cult, în aer liber (în curtea lăcaşului de cult și cimitire), se desfăşoară cu menţinerea distanţei de 1,5 m între persoane;

4️⃣ în interiorul localităţilor se interzic circulaţia persoanelor în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparţin aceleiaşi familii, precum şi formarea unor asemenea grupuri;

5️⃣ obligativitatea administratorului cimitirului de a efectua triajul observaţional în ceea ce privește accesul în cimitir, iar persoanele care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree, temperatură) să nu fie permis;

6️⃣ se interzice prezența la cavou a unui grup mai mare de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii;

7️⃣ păstrarea distanței de minimum 2 m între persoane la magazinele bisericești și la operatorii economici care au ca obiect de activitate vânzarea de articole religioase sau flori;

8️⃣ limitarea numărului de persoane de către administratorul cimitirului privind accesul în cimitir în situația în care capacitatea acestuia nu mai asigură posibilitatea respectării măsurilor de protecție impuse.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate