Connect with us

ADMINISTRAȚIE

EXCLUSIV/ Specialist, despre proiectul de metrou de la Cluj-Napoca: Infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice pentru un centru urban cum este Clujul

Publicat


Proiectul unei linii de metrou la Cluj-Napoca, lansat de primarul Emil Boc, este considerat o prioritate a administrației locale, având scopul de a decongestiona traficul din oraș. Un astfel de proiect presupune lucrări vaste, costurile unei astfel de investiții fiind estimate la un milliard de euro.

Mariana Garștea, CEO SIXENSE România, companie care oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale, a acordat un interviu pentru Cluj24.ro despre ce presupune proiectul liniei de metrou din Cluj-Napoca.

De precizat că firma este parte din SIXENSE GROUP, lider mondial în domeniu, prezentă în România din 2009.

Printre proiectele din portofoliul SIXENSE România se numără prima secțiune – linia de Metrou 5 București (monitorizare geotehnică și structurală), tunelele Daneș și Sighișoara (monitorizare geotehnică și structurală feroviară), linia de metrou 4 București (monitorizare structurală în exploatare), pod nou Agigea (monitorizare structurală în exploatare), Țiriac Tower, Ana Tower, Green Court C (monitorizare geotehnică și structurală).

Nu trebuie experimentat cu astfel de obiective în care în joc este siguranța populației

Rep: Ce presupune un proiect atât de complex de infrastructură ca cel al monitorizării unui tunel pentru un metrou? Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să se țină cont?

M.G.: Liniile de metrou subterane sunt una dintre cele mai bune alternative de transport public pentru orașele în plină dezvoltare și reprezintă și una dintre variantele cele mai prietenoase cu mediul.

Este de preferat ca, în zonele cu densitate mare de populație și clădiri, să fie dezvoltate rutele de transport public subterane, astfel încât transportul suprateran să nu fie îngreunat de introducerea unei noi linii de transport public.

Este deosebit de important ca experiența să fie cea care primează, mai ales pentru acest fel de servicii și pentru proiecte de importanță majoră, așa că orice fel de riscuri trebuie prevenite, iar informația oferită să fie relevantă și să ajungă la timpul potrivit. Nu trebuie experimentat cu astfel de obiective în care în joc este siguranța populației.

E nevoie de un studiu istoric

Rep: De unde trebuie pornit atunci când vorbim despre un astfel de proiect? Ce importanță are partea de pre-fezabilitate/ fezabilitate? Cum trebuie analizate lucrurile încă din această etapă și ce fel de soluții există din punct de vedere monitorizare?

M.G.: Din perspectiva de a face parte dintr-un grup internațional cu o experiență de peste 25 de ani în domeniu și zeci de linii de metrou monitorizate la nivel global, vă pot spune că un astfel de proiect ar trebui să înceapă cu un studiu istoric (baseline): un studiu InSAR (ce detectează deplasările pe verticală ale structurilor și pământului, din satelit) care să identifice toate zonele sensibile sau vulnerabile de pe viitorul traseu și care să meargă cel puțin 5 ani în spate – pas care ar trebui să fie integrat în studiul de fezabilitate.

După ce există aceste informații, analizate și raportate la traseu, după ce se fac expertize structurale pentru fiecare structură posibil afectată, prin studiul de fezabilitate trebuie analizate și propuse soluții și tehnologii adaptate, care să aibă un impact negative minim asupra zonei de influență (adică masivul de teren, infrastructură existentă, clădirile învecinate etc.).

Studiul de fezabilitate va furniza și soluțiile de bază în vederea implementării programului de monitorizare structurală și geotehnică, bugetul necesar etc. De asemenea, programul de monitorizare trebuie să fie în conformitate cu riscurile identificate, deci trebuie să fie foarte specific. Soluții există, e doar nevoie de o înțelegere profundă a proiectului și a riscurilor care derivă din acesta.

E nevoie de implementarea unui sistem de monitorizare structurală și automată

Rep: Ce credeți că pot învăța autoritățile din Cluj de la monitorizarea proiectului făcut în București de SIXENSE România?

M.G.: Cu siguranță există lucruri foarte bune care pot fi preluate. Cel mai important este contractarea directă a acestor lucrări de către autoritatea publică, pentru a-și asigura accesul la informații rapid, direct, transparent, pentru a avea cele mai bune instrumente în vederea validării ipotezelor de proiectare și a calității execuției lucrărilor, deci pentru a fi în control.

Acest lucru este esențial, mai ales atunci când vorbim despre un astfel de proiect complex, cu riscuri critice.

Un alt aspect de luat în considerare și deja aplicat și pe cea mai nouă linie de metrou din București este implementarea unui sistem de monitorizare structurală și automată, continuă și în timp real (plus data management integrat, centralizat cu o soluție de platformă de ultimă generație), la care să aibă acces toate părțile implicate și care să poată furniza informații relevante pentru Autoritate și cetățeni deopotrivă. De ce? Pentru că se întâmplă deseori ca cetățenii să se plângă de vibrații sau de afectarea clădirilor.

Dar Autoritatea, având informații în timp real, poate verifica rapid zona respectivă și poate vedea ce s-a întâmplat istoric cu o anumite clădire, pe o anumită zonă etc., putând demonstra cu date foarte concrete că totul este în parametrii normali.

Nu în ultimul rând, e importantă abordarea holistică a proiectului: studiu, analiză și instrumentare, măsurători înainte de demararea oricăror lucrări la noul proiect, instrumentare, măsurători, data management aplicat pe durata execuției și, absolut esențial, continuarea monitorizării riscurilor și în exploatare, pe toată durata exploatării, cu soluțiile potrivite–atât tehnic, cât și financiar.

Ce riscuri implică proiectul de metrou?

Rep: Ce fel de riscuri există, mai exact, atunci când vorbim despre un astfel de proiect de infrastructură? În ce fel sunt amenințate inclusiv clădirile din vecinătate?

M.G.: Dacă avem executate un studiu istoric InSAR, dacă studiile de teren sunt făcute respectând toate rigorile necesare–atât legislative, cât și tehnice, cu integrarea celor mai bune tehnologii posibile–, dacă lucrările de construcție sunt executate conform proiectului tehnic, impactul asupra vecinătăților ar trebui să fie unul minim.

Cu siguranță, lucrările de proiectare și execuție a noii linii de metrou din Cluj vor fi executate prin metode care să limiteze impactul geotehnic și structural asupra clădirilor și structurilor existente în vecinătatea proiectului.

Referitor la riscurile geotehnice și structurale, ele trebuie, în primul rând, identificate prin acel studiu istoric InSAR despre care vorbeam mai sus, prin expertize structurale în vecinătăți și prin studii de teren (investigații subterane).

După, avem etapa de măsurători concrete pentru minimizarea riscurilor (în general asociate cu masivul de teren, comportarea structurilor învecinate, a tunelului etc.) și metodele implementate în faza de proiectare și execuție, în acest sens. Iar etapa-cheie este managementul acestor riscuri pe toată durata lucrărilor de execuție.

Riscurile construcției unui tunel urban sunt, deci, legate cel mai mult de cât de bine înțelegem starea masivului de pământ, a construcțiilor învecinate și, mai important, de comportarea și/ sau reacțiile care vor apărea în timpul construcției tunelului.

Există un risc implicit în excavare

Este corect să spunem că proiectele de construcție a unui tunel merg mână în mână cu felul în care contribuie în mod corespunzător toți profesioniștii implicați în proiect. Cu toate acestea, există întotdeauna un risc implicit într-o excavare, deoarece condițiile pământului se schimbă în timpul și după procesul de excavare, ceea ce duce la mișcări induse pe structurile din apropiere.

Din acest motiv, monitorizarea joacă un rol important în detectarea și prevenirea riscurilor, oferind informații pentru a afla dacă mișcările reale se întâmplă conform așteptărilor, conform modelelor de simulare numerică și, de asemenea, oferind o privire de ansamblu despre capacitatea de gestionare a riscurilor, pentru a veni cu măsuri preventive și corective, dacă situația o impune.

Automatizarea procesului de monitorizare a devenit chiar esențială în astfel de proiecte, iar disponibilitatea datelor în timp real a condus la o îmbunătățire a înțelegerii comportării masivului de pământ și a mărit capacitatea de gestionare a riscurilor.

Până la urmă, nu degeaba se spune că „niciun proiect de construcții nu este realmente lipsit de risc. Iar riscul poate fi gestionat, minimizat, împărtășit sau transferat, însă niciodată ignorat.” (Sir Michael Latham, 1994).

Clujul va fi un oraș mai puțin aglomerat, mai puțin poluat și mai verde

Rep: Este sau nu rentabilă/ fezabilă execuția unui metrou într-o localitate cu populație sub 500.000 locuitori, din punctul dvs. de vedere?

M.G.: În ceea ce privește rentabilitatea unui astfel de proiect, ea este calculată la nivelul studiilor de fezabilitate și are în vedere zonele vizate pentru dezvoltarea transportului public, raportat la particularitățile fiecărei zone.

Consider că infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice și abordări total diferite pentru un centru urban cum este Clujul. Potențialul economic și impactul social vor fi imense. Cu o planificare adecvată, dezvoltarea spațiului subteran este promițătoare și va îmbunătăți enorm calitatea vieții.

Numărul și densitatea populației vor crește cu siguranță și, exploatând pe deplin beneficiile infrastructurii subterane, Clujul va fi un oraș mai puțin aglomerat, mai puțin poluat, mai durabil și mai verde.

Tendințele din domeniu indică recunoașterea tot mai mare a posibilităților subterane, a viitoarelor orașe integrate, în care facilitățile subterane sunt integrate în infrastructura de transport urbană și fac viața supraterană mult mai plăcută.

Dar, pentru a transforma în realitate acest extraordinar potențial al spațiului subteran din Cluj, va fi nevoie de depășirea a numeroase bariere structurale, logistice, de reglementare urbanistică și altele. Odată create însă, aceste spații pot fi interconectate pentru a forma un sistem subteran holistic și durabil, care completează infrastructura supraterană și care are ca rezultat un oraș pe mai multe niveluri.

Termenul de 10 ani pentru metrou este realist

Rep: În cât timp ar putea fi finalizată o asemenea lucrare?

M.G.: Pentru 16 km de linie de metrou, termenul de 10 ani înaintat de către autoritățile din Cluj este realist. Sper să nu existe niciun fel de întârzieri și să aveți o nouă linie de metrou în Cluj cât mai repede.

Rep: Din experiența dvs., la cât ar ajunge costurile unei astfel de lucrări?

M.G.: Dacă mă raportez strict la lucrările de monitorizare geotehnică și structurală, acestea ar trebui să reprezinte în jur de 5% din valoarea totală a lucrărilor de construcție pentru noua linie de metrou.

Însă acest buget depinde de la proiect la proiect; fiecare proiect are specificul lui și numai după realizarea studiului de fezabilitate (care este în curs, din câte știm, conform informațiilor disponibile public), vom avea o valoare estimată, mai aproape de realitate.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. Traficant de DROGURI de mare risc, prins de polițiști. Vindea inclusiv CRISTAL consumatorilor din Cluj

Publicat

De

Traficant de DROGURI de mare risc, prins la Cluj

Un traficand de droguri a fost arestat pentru 30 de zile la Cluj. Acesta vinde droguri de mare risc consumatorilor din județ.

Bărbatul a fost prins în flagrant delict, în timp ce transporta substanțe psihoactive.

VIDEO. Traficant de DROGURI de mare risc, prins de polițiști. Vindea inclusiv CRISTAL consumatorilor din Cluj

Polițiștii din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj-Napoca, împreună cu procurorii D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Cluj, au documentat activitatea infracțională a unei persoane, cercetată sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de efectuarea, fără drept, de operațiuni cu substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive și trafic de droguri de mare risc, ambele în formă continuată.

Din actele de urmărire penală efectuate a rezultat că, în perioada septembrie 2023 – mai 2024, aceasta ar fi procurat, deținut, manipulat și vândut către consumatori din județul Cluj diferite cantități de substanțe psihoactive, respectiv 2 MMC și 2-CMC, dar și droguri de mare risc, respectiv 3 – CMC, cunoscut sub denumirea de cristal, 4-CMC și amfetamină.

Prins cu droguri asupra lui

De asemenea, la data de 16 mai, persoana a fost prinsă în flagrant delict în timp ce ar fi deținut și transportat peste 110 grame de substanță psihoactivă 2-MMC, destinată comercializării.

Ulterior, la aceeași dată, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj au dispus reținerea persoanei respective, cercetată pentru efectuarea, fără drept, de operațiuni cu substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive și trafic de droguri de mare risc, ambele în formă continuată.

Traficantul, dus la tribunal cu propunere de arest preventiv

Vineri, 17 mai, a fost sesizat judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Cluj cu propunere de arestare preventivă a acesteia, pentru 30 de zile.

Suportul de specialitate a fost asigurat de către Direcția Operațiuni Speciale din cadrul Poliției Române.

Acțiunea a beneficiat de sprijinul polițiștilor Inspectoratului de Poliție Județean Cluj – Poliția Municipiului Câmpia Turzii și ai Secției Regionale Poliție Transporturi Cluj, precum și al jandarmilor din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi Cluj.

Facem precizarea că pe întreg parcursul procesului penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

PNL:Sabin Sărmaș, politicianul invizibil cu ZERO soluții pentru Cluj. FURĂ proiectele Primăriei și le prezintă ca fiind ale sale

Publicat

pnl

PNL Cluj îl acuză pe Sabin Sărmaș, candidatul independent la Primăria Cluj-Napoca, că fură proiectele primăriei, prezentându-le ca și cum ar fi ale sale.

„Deputatul invizibil Sabin Sărmaș, cum singur se recomandă, se află în poziții publice de peste 10 ani, fiind, pe rând, consilier local, deputat sau președintele unei instituții naționale privind digitalizarea. Deși niciun clujean nu a aflat mai nimic până în ultimele luni despre activitatea sa, vedem că acum că este preocupat de problemele clujenilor și de soarta municipiului Cluj-Napoca.

PNL:Sabin Sărmaș, politicianul invizibil cu ZERO soluții pentru Cluj. FURĂ proiectele primăriei și le prezintă ca fiind ale sale

Constatăm că Sărmaș vine și prezintă soluții ”miraculoase” privind traseele alternative la centura metropolitană, dar observăm că, de fapt, a copiat fără jenă proiectele Primăriei, la care municipalitatea are fie studiile de fezabilitate finalizate, fie o parte din avize obținute, și și le-a însușit, prezentându-le ca fiind ale sale.

Iată câteva exemple care pot fi verificate foarte ușor și pentru care Primăria Cluj-Napoca a realizat, deja, proiecte: drumul de legătură a Floreștiului cu Clujul, prin spatele Spitalului Regional de Urgență, drumul de legătură între str. Câmpului cu str. Eugen Ionescu și str. Frunzișului cu str. Făgetului, Calea Turzii cu cartierul Borhanci și cu cartierul Bună Ziua, legătura Borhanci – Sopor, Culoarul de Nord (strada Răsăritului) și exemplele pot continua.

În plus, politicianul invizibil propune, nici mai mult nici mai puțin, decât un drum prin Cimitirul Mănăștur, sau un drum printr-un parc, care duce, implicit la distrugerea sa, cu toate că, pe de altă parte, afirmă că este un susținător al spațiilor verzi.

„Sabin Sărmaș rezolvă infrastructura Clujului dând din gură”

Invizibilul Sărmaș a fost timp de 4 ani consilier local în Consiliul Local Cluj-Napoca și 4 ani deputat în Parlamentul României, perioade în care nu a fost deloc preocupat de problemele de infrastructură ale municipiului.

Acum vorbește despre proiecte pe care promite să le rezolve peste noapte, fără să indice nici măcar o sursă de finanțare la așa-zisele soluții propuse, un aspect esențial atunci când este vorba despre o investiție.

Sabin Sărmaș rezolvă infrastructura Clujului dând din gură, prin copierea unor proiecte existente ale Primăriei.

Municipiul Cluj-Napoca și județul Cluj nu trebuie să cadă în capcana unor amatori, a unor oportuniști fără viziune, care nu fac altceva decât să arunce în derizoriu tot ce s-a construit bun în comunitatea noastră în ultimii ani”, se arată în comunicatul PNL Cluj.

Material comandat de PNL Cluj, Cod Mandatar Financiar 21240015

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Se lucrează în ritm alert la Drumul Expres de la Cluj. Se face infrastructura la pasaje, poduri și la viaduct

Publicat

De

Se lucrează în ritm alert la Drumul Expres de la Cluj

Noi imagini de pe Drumul Expres de la Cluj, cel care va face conexiunea dintre autostrada Transilvania și DN1, în dreptul localității Tureni.

Lucrările la DEx 4, care va avea 5 kilometri, au ajuns la un stadiu fizic de 28%, potrtivit Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj.

Se lucrează în ritm alert la Drumul Expres de la Cluj. Se face infrastructura la pasaje, poduri și la viaduct

Potrivit DRDP Cluj, antreprenorul este mobilizat în șantier cu 284 de muncitori și 167 de utilaje și echipamente.

De asemenea, au început lucrări la infrastructură:

  • pasaj pe DN1 457+320 peste drum expres km 4+846;
  • viaduct pe Drum Expres km 4+341 peste Valea Racilor;
  • pasaj pe drum expres km 0+337;
  • pod pe bretea Turda-Tureni km 0+684 peste Râul Negoteasa;
  • pasaj pe drum expres km 3+569;
  • pod de încrucișare pe strada 13 km 3+ 874.

De asemenea, se fac lucrări de stabilizare cu liant hidraulic, se așternere material granular, balast, și piatră spartă, dar se și relochează o rețea de medie tensiune.

Conform DRDP Cluj se fac și consolidări, respectiv:

  • execuție saltele de pământ armat;
  • forare, lansare armătură, betonare piloți, lansare carcasă;
  • excavație;
  • turnare beton egalizare C12/15;
  • montaj armatură fasonată.

Lucrările au început în august 2023

Antreprenor este Asocierea DIMEX 2000 COMPANY SRL (Lider) – AUTOTEHNOROM SRL – OPR ASFALT SRL – OBRAS PUBLICAS Y REGADIOS SA – CON-A OPERATIONS SR.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 21 august 2023, iar durata de execuție este de 18 luni.

Lungimea drumului expres este de 5 kilometri, lungime bretele la nodul cu A3 este de 5,025 kilometri și cea a bretelelor de la nodul cu DN1este de 2,748 kilometri.

Valoarea contractului este de peste 562,6 milioane de lei fără TVA și este finanțat prin Programul Transport 2021-2027.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. PROTEST spontan la Arhivele Statului din Cluj-Napoca. Ce revendicări au angajații

Publicat

protest arhive

Un protest spontan a avut loc, vineri, la Arhivele Statului din Cluj-Napoca. Acesta s-a desfășurat în intervalul 10-12. Revendicările angajaților sunt de ordin salarial.

„Angajații Serviciului Județean Cluj, instituție de prim rang în societatea românească ce păstrează documentele cu valoare istorică ale acestei țări, se văd nevoiţi să îşi exprime din nou profunda nemulțumire față de modul de aplicare a principiilor constituționale, față de discriminarea salarială la care suntem supuşi angajații din județe.

VIDEO FOTO. PROTEST spontan la Arhivele Statului din Cluj-Napoca. Ce revendicări au angajații

Deși, începând cu luna ianuarie 2024, o parte a bugetarilor din cadrul majorității instituțiilor publice din teritoriu au beneficiat de alinierea salarizării angajaţilor la nivelul administrației centrale, angajații de la Serviciile Județene ale Arhivelor Naționale au fost uitaţi.

Cu toate eforturile noastre susținute nu s-a reuşit trecerea prin Camera Deputaților a PLx 67/2024, care ar fi rezolvat nedreptatea făcută nouă de statul român prin O.U.G. 128 din 28 Decembrie 2023 de modificare a Legii 153/2017.

Prin acțiunea noastră dorim să tragem un semnal de alarmă pentru guvernanți, care sunt obligați să nu uite de instituția noastră, ce supraviețuiește vremurilor de 190 de ani.

Astăzi, 17.05. 2014, în intervalul orar 10-12, angajații Serviciului Județean Cluj al Arhivelor Naționale, au declanşat un protest spontan, sub deviza ARHIVELE JUDEŢENE CONTEAZĂ! SUNTEM ARHIVELE NAŢIONALE ALE NIMĂNUI? SUNT DOUĂ ROMÂNII: ROMÂNIA DE LA CENTRU ŞI RESTUL ŢĂRII”, se arată în mesajul angajaților.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax