ADMINISTRAȚIE
EXCLUSIV/ Specialist, despre proiectul de metrou de la Cluj-Napoca: Infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice pentru un centru urban cum este Clujul
Proiectul unei linii de metrou la Cluj-Napoca, lansat de primarul Emil Boc, este considerat o prioritate a administrației locale, având scopul de a decongestiona traficul din oraș. Un astfel de proiect presupune lucrări vaste, costurile unei astfel de investiții fiind estimate la un milliard de euro.
Mariana Garștea, CEO SIXENSE România, companie care oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale, a acordat un interviu pentru Cluj24.ro despre ce presupune proiectul liniei de metrou din Cluj-Napoca.
De precizat că firma este parte din SIXENSE GROUP, lider mondial în domeniu, prezentă în România din 2009.
Printre proiectele din portofoliul SIXENSE România se numără prima secțiune – linia de Metrou 5 București (monitorizare geotehnică și structurală), tunelele Daneș și Sighișoara (monitorizare geotehnică și structurală feroviară), linia de metrou 4 București (monitorizare structurală în exploatare), pod nou Agigea (monitorizare structurală în exploatare), Țiriac Tower, Ana Tower, Green Court C (monitorizare geotehnică și structurală).
Nu trebuie experimentat cu astfel de obiective în care în joc este siguranța populației
Rep: Ce presupune un proiect atât de complex de infrastructură ca cel al monitorizării unui tunel pentru un metrou? Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să se țină cont?
M.G.: Liniile de metrou subterane sunt una dintre cele mai bune alternative de transport public pentru orașele în plină dezvoltare și reprezintă și una dintre variantele cele mai prietenoase cu mediul.
Este de preferat ca, în zonele cu densitate mare de populație și clădiri, să fie dezvoltate rutele de transport public subterane, astfel încât transportul suprateran să nu fie îngreunat de introducerea unei noi linii de transport public.
Este deosebit de important ca experiența să fie cea care primează, mai ales pentru acest fel de servicii și pentru proiecte de importanță majoră, așa că orice fel de riscuri trebuie prevenite, iar informația oferită să fie relevantă și să ajungă la timpul potrivit. Nu trebuie experimentat cu astfel de obiective în care în joc este siguranța populației.
E nevoie de un studiu istoric
Rep: De unde trebuie pornit atunci când vorbim despre un astfel de proiect? Ce importanță are partea de pre-fezabilitate/ fezabilitate? Cum trebuie analizate lucrurile încă din această etapă și ce fel de soluții există din punct de vedere monitorizare?
M.G.: Din perspectiva de a face parte dintr-un grup internațional cu o experiență de peste 25 de ani în domeniu și zeci de linii de metrou monitorizate la nivel global, vă pot spune că un astfel de proiect ar trebui să înceapă cu un studiu istoric (baseline): un studiu InSAR (ce detectează deplasările pe verticală ale structurilor și pământului, din satelit) care să identifice toate zonele sensibile sau vulnerabile de pe viitorul traseu și care să meargă cel puțin 5 ani în spate – pas care ar trebui să fie integrat în studiul de fezabilitate.
După ce există aceste informații, analizate și raportate la traseu, după ce se fac expertize structurale pentru fiecare structură posibil afectată, prin studiul de fezabilitate trebuie analizate și propuse soluții și tehnologii adaptate, care să aibă un impact negative minim asupra zonei de influență (adică masivul de teren, infrastructură existentă, clădirile învecinate etc.).
Studiul de fezabilitate va furniza și soluțiile de bază în vederea implementării programului de monitorizare structurală și geotehnică, bugetul necesar etc. De asemenea, programul de monitorizare trebuie să fie în conformitate cu riscurile identificate, deci trebuie să fie foarte specific. Soluții există, e doar nevoie de o înțelegere profundă a proiectului și a riscurilor care derivă din acesta.
E nevoie de implementarea unui sistem de monitorizare structurală și automată
Rep: Ce credeți că pot învăța autoritățile din Cluj de la monitorizarea proiectului făcut în București de SIXENSE România?
M.G.: Cu siguranță există lucruri foarte bune care pot fi preluate. Cel mai important este contractarea directă a acestor lucrări de către autoritatea publică, pentru a-și asigura accesul la informații rapid, direct, transparent, pentru a avea cele mai bune instrumente în vederea validării ipotezelor de proiectare și a calității execuției lucrărilor, deci pentru a fi în control.
Acest lucru este esențial, mai ales atunci când vorbim despre un astfel de proiect complex, cu riscuri critice.
Un alt aspect de luat în considerare și deja aplicat și pe cea mai nouă linie de metrou din București este implementarea unui sistem de monitorizare structurală și automată, continuă și în timp real (plus data management integrat, centralizat cu o soluție de platformă de ultimă generație), la care să aibă acces toate părțile implicate și care să poată furniza informații relevante pentru Autoritate și cetățeni deopotrivă. De ce? Pentru că se întâmplă deseori ca cetățenii să se plângă de vibrații sau de afectarea clădirilor.
Dar Autoritatea, având informații în timp real, poate verifica rapid zona respectivă și poate vedea ce s-a întâmplat istoric cu o anumite clădire, pe o anumită zonă etc., putând demonstra cu date foarte concrete că totul este în parametrii normali.
Nu în ultimul rând, e importantă abordarea holistică a proiectului: studiu, analiză și instrumentare, măsurători înainte de demararea oricăror lucrări la noul proiect, instrumentare, măsurători, data management aplicat pe durata execuției și, absolut esențial, continuarea monitorizării riscurilor și în exploatare, pe toată durata exploatării, cu soluțiile potrivite–atât tehnic, cât și financiar.
Ce riscuri implică proiectul de metrou?
Rep: Ce fel de riscuri există, mai exact, atunci când vorbim despre un astfel de proiect de infrastructură? În ce fel sunt amenințate inclusiv clădirile din vecinătate?
M.G.: Dacă avem executate un studiu istoric InSAR, dacă studiile de teren sunt făcute respectând toate rigorile necesare–atât legislative, cât și tehnice, cu integrarea celor mai bune tehnologii posibile–, dacă lucrările de construcție sunt executate conform proiectului tehnic, impactul asupra vecinătăților ar trebui să fie unul minim.
Cu siguranță, lucrările de proiectare și execuție a noii linii de metrou din Cluj vor fi executate prin metode care să limiteze impactul geotehnic și structural asupra clădirilor și structurilor existente în vecinătatea proiectului.
Referitor la riscurile geotehnice și structurale, ele trebuie, în primul rând, identificate prin acel studiu istoric InSAR despre care vorbeam mai sus, prin expertize structurale în vecinătăți și prin studii de teren (investigații subterane).
După, avem etapa de măsurători concrete pentru minimizarea riscurilor (în general asociate cu masivul de teren, comportarea structurilor învecinate, a tunelului etc.) și metodele implementate în faza de proiectare și execuție, în acest sens. Iar etapa-cheie este managementul acestor riscuri pe toată durata lucrărilor de execuție.
Riscurile construcției unui tunel urban sunt, deci, legate cel mai mult de cât de bine înțelegem starea masivului de pământ, a construcțiilor învecinate și, mai important, de comportarea și/ sau reacțiile care vor apărea în timpul construcției tunelului.
Există un risc implicit în excavare
Este corect să spunem că proiectele de construcție a unui tunel merg mână în mână cu felul în care contribuie în mod corespunzător toți profesioniștii implicați în proiect. Cu toate acestea, există întotdeauna un risc implicit într-o excavare, deoarece condițiile pământului se schimbă în timpul și după procesul de excavare, ceea ce duce la mișcări induse pe structurile din apropiere.
Din acest motiv, monitorizarea joacă un rol important în detectarea și prevenirea riscurilor, oferind informații pentru a afla dacă mișcările reale se întâmplă conform așteptărilor, conform modelelor de simulare numerică și, de asemenea, oferind o privire de ansamblu despre capacitatea de gestionare a riscurilor, pentru a veni cu măsuri preventive și corective, dacă situația o impune.
Automatizarea procesului de monitorizare a devenit chiar esențială în astfel de proiecte, iar disponibilitatea datelor în timp real a condus la o îmbunătățire a înțelegerii comportării masivului de pământ și a mărit capacitatea de gestionare a riscurilor.
Până la urmă, nu degeaba se spune că „niciun proiect de construcții nu este realmente lipsit de risc. Iar riscul poate fi gestionat, minimizat, împărtășit sau transferat, însă niciodată ignorat.” (Sir Michael Latham, 1994).
Clujul va fi un oraș mai puțin aglomerat, mai puțin poluat și mai verde
Rep: Este sau nu rentabilă/ fezabilă execuția unui metrou într-o localitate cu populație sub 500.000 locuitori, din punctul dvs. de vedere?
M.G.: În ceea ce privește rentabilitatea unui astfel de proiect, ea este calculată la nivelul studiilor de fezabilitate și are în vedere zonele vizate pentru dezvoltarea transportului public, raportat la particularitățile fiecărei zone.
Consider că infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice și abordări total diferite pentru un centru urban cum este Clujul. Potențialul economic și impactul social vor fi imense. Cu o planificare adecvată, dezvoltarea spațiului subteran este promițătoare și va îmbunătăți enorm calitatea vieții.
Numărul și densitatea populației vor crește cu siguranță și, exploatând pe deplin beneficiile infrastructurii subterane, Clujul va fi un oraș mai puțin aglomerat, mai puțin poluat, mai durabil și mai verde.
Tendințele din domeniu indică recunoașterea tot mai mare a posibilităților subterane, a viitoarelor orașe integrate, în care facilitățile subterane sunt integrate în infrastructura de transport urbană și fac viața supraterană mult mai plăcută.
Dar, pentru a transforma în realitate acest extraordinar potențial al spațiului subteran din Cluj, va fi nevoie de depășirea a numeroase bariere structurale, logistice, de reglementare urbanistică și altele. Odată create însă, aceste spații pot fi interconectate pentru a forma un sistem subteran holistic și durabil, care completează infrastructura supraterană și care are ca rezultat un oraș pe mai multe niveluri.
Termenul de 10 ani pentru metrou este realist
Rep: În cât timp ar putea fi finalizată o asemenea lucrare?
M.G.: Pentru 16 km de linie de metrou, termenul de 10 ani înaintat de către autoritățile din Cluj este realist. Sper să nu existe niciun fel de întârzieri și să aveți o nouă linie de metrou în Cluj cât mai repede.
Rep: Din experiența dvs., la cât ar ajunge costurile unei astfel de lucrări?
M.G.: Dacă mă raportez strict la lucrările de monitorizare geotehnică și structurală, acestea ar trebui să reprezinte în jur de 5% din valoarea totală a lucrărilor de construcție pentru noua linie de metrou.
Însă acest buget depinde de la proiect la proiect; fiecare proiect are specificul lui și numai după realizarea studiului de fezabilitate (care este în curs, din câte știm, conform informațiilor disponibile public), vom avea o valoare estimată, mai aproape de realitate.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CLUJ24 TV
VIDEO. Doru Pop: Astăzi, genul ăsta de discursuri și explicații care frizează ridicolul au devenit normale și acceptabile
Universitarul clujean Doru Pop, profesor de teoria comunicării la Facultatea de Teatru și Film a UBB, a fost invitat la podcastul Contraste de pe Cluj24 realizat de Florin Danciu și a încercat să explice ce se întîmplă in România și cum a fost posibil rezultatul din primul tur al alegerilor prezidențiale.
Aveți mai jos cîteva din opiniile sale.
„Dacă vrem să explicăm ce se întâmplă în România, însă trebuie să ieșim cumva în afara contextului românesc și să ne uităm un pic la nivel mondial, la nivel global. Pentru că ce se întâmplă în România acum e de fapt una dintre ultimele piese de domino care au început să pice în întreaga lume. Deci cei care cred că ce se întâmplă în România e un fenomen, un epifenomen original, nu e nimic original. S-a întâmplat în Statele Unite.”
„Asistăm la o fragilizare a unui tip de inteligență. Într-adevăr, la nivel mondial, IQ-ul global scade. Și nu scade doar în țările acestea marginale, care au un sistem de învățământ la rândul lui fragil. În România e e justificată scăderea inteligenței. Rezultatele PISA arată că 42% dintre tinerii din România citesc, dar nu înțeleg ce citesc.
Deci nu se întâmplă doar în sistemele astea de învățământ fragile ele însele. Se întâmplă în Norvegia, de exemplu. Sunt studii pe termen lung, pe decenii întregi, care arată că indicatorul de inteligență, celebrul IQ, a scăzut cu 3-4 puncte procentuale, inclusiv în Norvegia. În Statele Unite, de exemplu, coeficientul de inteligență matematică, care măsoară capacitatea oamenilor care trec prin sistemul de învățământ să facă cele mai simple calcule, a scăzut cu 13 puncte.”
Debilizare globalizată
„E evident că, la nivel mondial, asistăm la această formă de pierdere de încredere în inteligența, să zicem, tradițională, bazată pe rațiune, bazată pe dovezi și argumente, să zicem, științifice empirice, bazate pe științificitatea discursului, astea începe să se estompeze, să se erodeze.
Și în locul acestei forme de inteligență, la nivel mondial, încă o dată, asistăm la înlocuirea gândirii raționale cu un alt tip de gândire și eu aș explica ce se întâmplă și în România pe fondul acestei debilizări globalizate.”
”Gândiți-vă la faptul că pe Twitter postezi 260 de caractere, de litere. Pe TikTok sunt câteva zeci de secunde de informație. Ori e o mutație la nivel, încă o dată, global, nu doar în România, o mutație dinspre discursul, cum era discursul tradițional în presă, articole lungi, cu explicații, vorbim doar de presă.
Ce să mai vorbim de restul interacțiunilor umane care erau bazate pe un fel de argumentație rațională, cu probe, cu explicații complexe în general. Cu trimiteri, cu referințe, cu bibliografie. Pe nimeni nu mai interesează bibliografia. Și pe fondul ăsta, pe fondul acestei supersimplificări a interacțiunilor între noi, ca oameni, ca indivizi, a apărut fascinația pentru tipul ăsta de discursuri, pentru tipul ăsta de explicații, care în alte epocii, să zicem, în urmă, nu cu 100 de ani, dar în urmă cu 20 de ani, ar fi fost rizibile.”
Explicații normale și acceptabile
„Explicațiile din categoria Pământul e plat. N-ai fi îndrăznit să spui așa ceva pentru că râdea lumea de tine.”
„Astăzi, genul ăsta de discursuri și genul ăsta de explicații care frizează ridicolul au devenit normale și acceptabile și s-a normalizat această formă de gândire debilă, încă o dată, dar de gândire debilă nu în sensul de idioțenie neapărat, de handicap, ci de debilizarea discursului încă o dată rațional, argumentativ și așa mai departe.”
„Asistăm de fapt la o degradare continuă, la o debilizare a leadership-ului politic și la un fel de scădere a așteptărilor, a nivelului de așteptare pe care îl avem de la reprezentanții sistemului politic. Adică uneori o numim impostură sau generalizarea imposturii, dar nu e doar atât.
E chiar un fel de predispoziție, un fel de predilecție a mecanismelor de selecție socială către genul acesta de indivizi cum e Nicolae Ciucă, care era evident că nu întrunește calitățile unui lider politic. Nivelul lui de inteligență, dincolo de faptul că este sau nu absolventul unor instituții superioare, nu denotă capacitatea unei gândiri complexe.”
„Dacă îl comparăm pe Ciolacu cu Năstase vedem aceeași prăbușire, aceeași debilizare, la nivelul PSD-ului.”
Opțiuni debile
„Întrebarea este dacă va fi în stare electoratul, care e acum pus să aleagă între un candidat și un alt candidat, dacă nu cumva opțiunile acestui electorat vor merge tot către opțiuni debile. Adică nu raționale, nu bazate pe argumente, nu bazate pe criterii foarte precise, ci mai degrabă pe un set de argumente care sunt primordiale. Care sunt undeva în adâncul conștiinței individuale!”
„Yuval Harari spune că diferența dintre ceea ce credem noi că este democrație și discursul rațional este faptul că atunci când noi alegem în sistemele democratice, noi de fapt nu alegem rațional. Noi nu alegem pe cine trebuie.
Alegem pe cine am dori și dorința nu este legată de rațiune, nu este legată de conștiință. Dorința este legată de viscere, de emoții adeseori inexplicabile.”
„Algoritmii care sunt în spatele fostului Twitter, algoritmii din spatele TikTok, din spatele Facebook-ului sunt creați ca să cultive un anumit tip de reacție viscerală, cultivă conflictul, violența, reacția agresivă. Și sigur că nu e o conspirație. Nu e cineva, un grup de masoni care ne dirijează existențele. Este rezultatul direct al modului în care socializăm unii cu alții.”
Întoarcerea retrograzilor
„Faptul că există un fel de dispreț față de modul în care funcționează partidele este dat de modul cum funcționează partidele însele. Care-i scopul unui partid politic, iarăși în sens modern, în sens tradițional? Scopul acestor instituții ale modernității era selectarea celor mai buni membri din grupurile respective.
Adică ca să ajungi în fruntea unui partid în urmă cu 50 de ani, presupunea să fi ce avea mai bun bazinul electoral al partidului respectiv. Dacă ne uităm la partidele noastre, ele funcționează tot ca niște instituții debile.”
.„Și, de fapt, asistăm la întoarcerea retrograzilor. La întoarcerea unor grupuri sociale care se simt și s-au simțit nereprezentate. Asta a fost și la Brexit. Este în Statele Unite coalizarea evanghelicilor americani în jurul lui Trump.
Ortodoxia și neoprotestantismul merg împreună
Vedem în România, apropo de Georgescu, coalizarea grupurilor neoprotestante împreună cu unele grupuri ortodoxe care e de o incompatibilitate a gândirii. Iarăși e gândire debilă.
Ortodoxia și neoprotestantismul n-ar trebui să meargă împreună. În orice lume normală, dacă ai fi spus cuiva că s-ar produce o astfel de alianță împotriva naturii, ar fi zis că nu se poate așa ceva. Ca și țăranul lui Marin Preda care vede girafa și zice că nu există!”.
EVENIMENT
Zeci de mașini vandalizate peste noapte, pe strada Mureșului din Cluj-Napoca. Făptașii sunt căutați de polițiști
Mai multe persoane necunoscute au vandalizat 23 de mașini parcate pe strada Mureșului din Cluj-Napoca, în noaptea de 1 spre 2 decembrie. Polițiștii îi caută pe făptași.
Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată că, în noaptea de duminică spre luni, un grup de persoane necunoscute a rupt ștergătoarele unei mașini parcate pe strada Mureșului. Ulterior verificărilor, polițiștii au descoperit că nu mai puțin de 23 de autovehicule din zonă au fost vandalizate în aceeași noapte.
„La data de 2 decembrie a.c., polițiștii din cadrul Poliției municipiului Cluj-Napoca au fost sesizați, prin apel 112, despre faptul că mai multe persoane necunoscute ar fi distrus ștergătoarele unui autoturism parcat pe strada Mureșului.
Din primele verificări efectuate, a reieșit faptul că, în noaptea de 1 spre 2 decembrie a.c., mai multe persoane necunoscute ar fi provocat distrugeri la 23 de autotursime, constând în deteriorarea unor elemente de caroserie”, a transmis IPJ Cluj.
Făptașii sunt căutați de polițiști
Polițiștii continuă cercetările pentru identificarea făptașilor.
„În continuare se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de distrugere, pentru stabilirea cu exactitate a circumstanțelor în care au avut loc incidentele și pentru identificarea persoanelor implicate.
În funcție de rezultatele investigației, vor fi dispuse măsurile legale corespunzătoare”, a mai arătat IPJ Cluj.
EVENIMENT
Vineri, în Iulius Mall Cluj se APRIND decorațiunile. Vor fi acolo Moș Crăciun și spiridușii
Vineri, 6 decembrie 2024, Iulius Mall Cluj deschide oficial sezonul magiei, alături de clujeni, Moș Crăciun și cei mai harnici spiriduși. De la ora 18.30, aprindem decorațiunile de Crăciun, iar parada celui mai simpatic Moș îi va purta pe cei prezenți într-o călătorie fascinantă. Decorațiunile pe care le vei descoperi „te vor transporta” către Polul Nord cât ai clipi, folosind un combustibil magic: imaginația.
Vineri, de la ora 18.30, în Curtea de Onoare, alături de parada lui Moș Crăciun vom aprinde decorațiunile din Iulius Mall Cluj. Moș Crăciun și spiridușii vor aduce magia sărbătorilor, iar tu poți să îi vezi în intervalul orar 16.00 – 19.00.
Vineri, în Iulius Mall Cluj se APRIND decorațiunile. Vor fi acolo Moș Crăciun și spiridușii
Anul acesta, te provocăm să îți lași imaginația „să te ducă în Laponia”. La baza bradului din Curtea de Onoare, vei fi întâmpinat de un camion reinterpretat și cu siguranță vei găsi calea către lumea magică a Moșului. Vino în Iulius Mall Cluj și descoperă decorațiunile cu tematica inedită din acest an!
Odată cu aprinderea luminițelor de Crăciun, va avea loc și un concert de colinde susținut de trupa Kids Sing Academy, de la ora 18.30.
După momentul magic, Moș Crăciun și ajutoarele sale de nădejde vor pleca prin Iulius Mall să îi salute pe cei veniți la shopping de sărbători. Astfel, vineri, de la ora 19.00, ai toate șansele să te întâlnești cu cel mai simpatic bătrânel și să faci câteva poze cu el pentru amintiri de neuitat.
EDUCATIE
UTCN: SMART-PRACTICE îmbunătățește COMPETENȚELE antreprenoriale pentru integrarea pe piața muncii a studenților
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a demarat la început de decembrie 2024, implementarea proiectului SMART-PRACTICE, cofinanțat de Uniunea Europeană prin Fondul Social European (FSE+) în cadrul Programului Educație și Ocupare 2021-2027. Proiectul, cu un buget total de 4.928.757,16 RON, din care 4.830.182,00 RON reprezintă cofinanțarea UE, se va desfășura pe parcursul a 24 de luni, între 1 decembrie 2024 și 30 noiembrie 2026.
„Scopul principal al proiectului este de a îmbunătăți calitatea și relevanța ofertei educaționale a Universității Tehnice din Cluj-Napoca pe piața muncii, prin dezvoltarea competențelor antreprenoriale în contextul tranziției verzi și implementarea de programe de practică aliniate cerințelor actuale ale pieței muncii.
UTCN: SMART-PRACTICE îmbunătățește COMPETENȚELE antreprenoriale pentru integrarea pe piața muncii a studenților
Obiectivele specifice ale proiectului includ:
· Implicarea a 270 de studenți în stagii de practică specializate, organizate în colaborare cu angajatori, și dezvoltarea competențelor socio-emoționale pentru o integrare mai ușoară a acestora pe piața muncii.
· Dezvoltarea competențelor antreprenoriale, cu un accent special pe domenii precum mediul, schimbările climatice, energia regenerabilă, economia circulară și bioeconomia, pentru cel puțin 100 de studenți.
· Creșterea angajabilității absolvenților UTC-N, prin identificarea și adaptarea ofertei educaționale la cerințele angajatorilor.
Proiectul include activități diverse, precum stagii de practică la parteneri, ateliere pentru dezvoltarea competențelor antreprenoriale, servicii de consiliere și programe de învățare prin experiență practică. Aceste activități sunt concepute pentru a sprijini studenții în dobândirea unor competențe esențiale pentru integrarea pe piața muncii. De asemenea, extinderea colaborărilor cu partenerii socio-economici din regiunea Nord-Vest va contribui la dezvoltarea unor abilități relevante, facilitând tranziția studenților către viața profesională.
Proiectul SMART-PRACTICE este susținut de Uniunea Europeană prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027, cu scopul de a crește calitatea educației și formării profesionale și de a asigura o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și provocările inovării tehnologice”, a comunicat UTCN.