Connect with us

ADMINISTRAȚIE

EXCLUSIV/ Specialist, despre proiectul de metrou de la Cluj-Napoca: Infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice pentru un centru urban cum este Clujul

Publicat


Proiectul unei linii de metrou la Cluj-Napoca, lansat de primarul Emil Boc, este considerat o prioritate a administrației locale, având scopul de a decongestiona traficul din oraș. Un astfel de proiect presupune lucrări vaste, costurile unei astfel de investiții fiind estimate la un milliard de euro.

Mariana Garștea, CEO SIXENSE România, companie care oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale, a acordat un interviu pentru Cluj24.ro despre ce presupune proiectul liniei de metrou din Cluj-Napoca.

De precizat că firma este parte din SIXENSE GROUP, lider mondial în domeniu, prezentă în România din 2009.

Printre proiectele din portofoliul SIXENSE România se numără prima secțiune – linia de Metrou 5 București (monitorizare geotehnică și structurală), tunelele Daneș și Sighișoara (monitorizare geotehnică și structurală feroviară), linia de metrou 4 București (monitorizare structurală în exploatare), pod nou Agigea (monitorizare structurală în exploatare), Țiriac Tower, Ana Tower, Green Court C (monitorizare geotehnică și structurală).

Nu trebuie experimentat cu astfel de obiective în care în joc este siguranța populației

Rep: Ce presupune un proiect atât de complex de infrastructură ca cel al monitorizării unui tunel pentru un metrou? Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să se țină cont?

M.G.: Liniile de metrou subterane sunt una dintre cele mai bune alternative de transport public pentru orașele în plină dezvoltare și reprezintă și una dintre variantele cele mai prietenoase cu mediul.

Este de preferat ca, în zonele cu densitate mare de populație și clădiri, să fie dezvoltate rutele de transport public subterane, astfel încât transportul suprateran să nu fie îngreunat de introducerea unei noi linii de transport public.

Este deosebit de important ca experiența să fie cea care primează, mai ales pentru acest fel de servicii și pentru proiecte de importanță majoră, așa că orice fel de riscuri trebuie prevenite, iar informația oferită să fie relevantă și să ajungă la timpul potrivit. Nu trebuie experimentat cu astfel de obiective în care în joc este siguranța populației.

E nevoie de un studiu istoric

Rep: De unde trebuie pornit atunci când vorbim despre un astfel de proiect? Ce importanță are partea de pre-fezabilitate/ fezabilitate? Cum trebuie analizate lucrurile încă din această etapă și ce fel de soluții există din punct de vedere monitorizare?

M.G.: Din perspectiva de a face parte dintr-un grup internațional cu o experiență de peste 25 de ani în domeniu și zeci de linii de metrou monitorizate la nivel global, vă pot spune că un astfel de proiect ar trebui să înceapă cu un studiu istoric (baseline): un studiu InSAR (ce detectează deplasările pe verticală ale structurilor și pământului, din satelit) care să identifice toate zonele sensibile sau vulnerabile de pe viitorul traseu și care să meargă cel puțin 5 ani în spate – pas care ar trebui să fie integrat în studiul de fezabilitate.

După ce există aceste informații, analizate și raportate la traseu, după ce se fac expertize structurale pentru fiecare structură posibil afectată, prin studiul de fezabilitate trebuie analizate și propuse soluții și tehnologii adaptate, care să aibă un impact negative minim asupra zonei de influență (adică masivul de teren, infrastructură existentă, clădirile învecinate etc.).

Studiul de fezabilitate va furniza și soluțiile de bază în vederea implementării programului de monitorizare structurală și geotehnică, bugetul necesar etc. De asemenea, programul de monitorizare trebuie să fie în conformitate cu riscurile identificate, deci trebuie să fie foarte specific. Soluții există, e doar nevoie de o înțelegere profundă a proiectului și a riscurilor care derivă din acesta.

E nevoie de implementarea unui sistem de monitorizare structurală și automată

Rep: Ce credeți că pot învăța autoritățile din Cluj de la monitorizarea proiectului făcut în București de SIXENSE România?

M.G.: Cu siguranță există lucruri foarte bune care pot fi preluate. Cel mai important este contractarea directă a acestor lucrări de către autoritatea publică, pentru a-și asigura accesul la informații rapid, direct, transparent, pentru a avea cele mai bune instrumente în vederea validării ipotezelor de proiectare și a calității execuției lucrărilor, deci pentru a fi în control.

Acest lucru este esențial, mai ales atunci când vorbim despre un astfel de proiect complex, cu riscuri critice.

Un alt aspect de luat în considerare și deja aplicat și pe cea mai nouă linie de metrou din București este implementarea unui sistem de monitorizare structurală și automată, continuă și în timp real (plus data management integrat, centralizat cu o soluție de platformă de ultimă generație), la care să aibă acces toate părțile implicate și care să poată furniza informații relevante pentru Autoritate și cetățeni deopotrivă. De ce? Pentru că se întâmplă deseori ca cetățenii să se plângă de vibrații sau de afectarea clădirilor.

Dar Autoritatea, având informații în timp real, poate verifica rapid zona respectivă și poate vedea ce s-a întâmplat istoric cu o anumite clădire, pe o anumită zonă etc., putând demonstra cu date foarte concrete că totul este în parametrii normali.

Nu în ultimul rând, e importantă abordarea holistică a proiectului: studiu, analiză și instrumentare, măsurători înainte de demararea oricăror lucrări la noul proiect, instrumentare, măsurători, data management aplicat pe durata execuției și, absolut esențial, continuarea monitorizării riscurilor și în exploatare, pe toată durata exploatării, cu soluțiile potrivite–atât tehnic, cât și financiar.

Ce riscuri implică proiectul de metrou?

Rep: Ce fel de riscuri există, mai exact, atunci când vorbim despre un astfel de proiect de infrastructură? În ce fel sunt amenințate inclusiv clădirile din vecinătate?

M.G.: Dacă avem executate un studiu istoric InSAR, dacă studiile de teren sunt făcute respectând toate rigorile necesare–atât legislative, cât și tehnice, cu integrarea celor mai bune tehnologii posibile–, dacă lucrările de construcție sunt executate conform proiectului tehnic, impactul asupra vecinătăților ar trebui să fie unul minim.

Cu siguranță, lucrările de proiectare și execuție a noii linii de metrou din Cluj vor fi executate prin metode care să limiteze impactul geotehnic și structural asupra clădirilor și structurilor existente în vecinătatea proiectului.

Referitor la riscurile geotehnice și structurale, ele trebuie, în primul rând, identificate prin acel studiu istoric InSAR despre care vorbeam mai sus, prin expertize structurale în vecinătăți și prin studii de teren (investigații subterane).

După, avem etapa de măsurători concrete pentru minimizarea riscurilor (în general asociate cu masivul de teren, comportarea structurilor învecinate, a tunelului etc.) și metodele implementate în faza de proiectare și execuție, în acest sens. Iar etapa-cheie este managementul acestor riscuri pe toată durata lucrărilor de execuție.

Riscurile construcției unui tunel urban sunt, deci, legate cel mai mult de cât de bine înțelegem starea masivului de pământ, a construcțiilor învecinate și, mai important, de comportarea și/ sau reacțiile care vor apărea în timpul construcției tunelului.

Există un risc implicit în excavare

Este corect să spunem că proiectele de construcție a unui tunel merg mână în mână cu felul în care contribuie în mod corespunzător toți profesioniștii implicați în proiect. Cu toate acestea, există întotdeauna un risc implicit într-o excavare, deoarece condițiile pământului se schimbă în timpul și după procesul de excavare, ceea ce duce la mișcări induse pe structurile din apropiere.

Din acest motiv, monitorizarea joacă un rol important în detectarea și prevenirea riscurilor, oferind informații pentru a afla dacă mișcările reale se întâmplă conform așteptărilor, conform modelelor de simulare numerică și, de asemenea, oferind o privire de ansamblu despre capacitatea de gestionare a riscurilor, pentru a veni cu măsuri preventive și corective, dacă situația o impune.

Automatizarea procesului de monitorizare a devenit chiar esențială în astfel de proiecte, iar disponibilitatea datelor în timp real a condus la o îmbunătățire a înțelegerii comportării masivului de pământ și a mărit capacitatea de gestionare a riscurilor.

Până la urmă, nu degeaba se spune că „niciun proiect de construcții nu este realmente lipsit de risc. Iar riscul poate fi gestionat, minimizat, împărtășit sau transferat, însă niciodată ignorat.” (Sir Michael Latham, 1994).

Clujul va fi un oraș mai puțin aglomerat, mai puțin poluat și mai verde

Rep: Este sau nu rentabilă/ fezabilă execuția unui metrou într-o localitate cu populație sub 500.000 locuitori, din punctul dvs. de vedere?

M.G.: În ceea ce privește rentabilitatea unui astfel de proiect, ea este calculată la nivelul studiilor de fezabilitate și are în vedere zonele vizate pentru dezvoltarea transportului public, raportat la particularitățile fiecărei zone.

Consider că infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice și abordări total diferite pentru un centru urban cum este Clujul. Potențialul economic și impactul social vor fi imense. Cu o planificare adecvată, dezvoltarea spațiului subteran este promițătoare și va îmbunătăți enorm calitatea vieții.

Numărul și densitatea populației vor crește cu siguranță și, exploatând pe deplin beneficiile infrastructurii subterane, Clujul va fi un oraș mai puțin aglomerat, mai puțin poluat, mai durabil și mai verde.

Tendințele din domeniu indică recunoașterea tot mai mare a posibilităților subterane, a viitoarelor orașe integrate, în care facilitățile subterane sunt integrate în infrastructura de transport urbană și fac viața supraterană mult mai plăcută.

Dar, pentru a transforma în realitate acest extraordinar potențial al spațiului subteran din Cluj, va fi nevoie de depășirea a numeroase bariere structurale, logistice, de reglementare urbanistică și altele. Odată create însă, aceste spații pot fi interconectate pentru a forma un sistem subteran holistic și durabil, care completează infrastructura supraterană și care are ca rezultat un oraș pe mai multe niveluri.

Termenul de 10 ani pentru metrou este realist

Rep: În cât timp ar putea fi finalizată o asemenea lucrare?

M.G.: Pentru 16 km de linie de metrou, termenul de 10 ani înaintat de către autoritățile din Cluj este realist. Sper să nu existe niciun fel de întârzieri și să aveți o nouă linie de metrou în Cluj cât mai repede.

Rep: Din experiența dvs., la cât ar ajunge costurile unei astfel de lucrări?

M.G.: Dacă mă raportez strict la lucrările de monitorizare geotehnică și structurală, acestea ar trebui să reprezinte în jur de 5% din valoarea totală a lucrărilor de construcție pentru noua linie de metrou.

Însă acest buget depinde de la proiect la proiect; fiecare proiect are specificul lui și numai după realizarea studiului de fezabilitate (care este în curs, din câte știm, conform informațiilor disponibile public), vom avea o valoare estimată, mai aproape de realitate.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Bărbat LOVIT de mașină pe strada Primăverii din Cluj-Napoca. Acesta primește ÎNGRIJIRI medicale de la SMURD

Publicat

isu

Un bărbat de aproximativ 60 de ani a fost lovit de o mașină, joi, pe str. Primăverii din Cluj-Napoca. Acesta este conștient și a primit îngrijiri medicale de la un echipaj SMURD.

„Pompierii din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe strada Primăverii. Echipajul SMURD acorda îngrijiri medicale unui pieton, conștient și cooperant.

Bărbat LOVIT de mașină pe strada Primăverii din Cluj-Napoca. Acesta primește ÎNGRIJIRI medicale de la SMURD

Mai exact, este vorba despre un bărbat de aproximativ 60 de ani”, a transmis ISU Cluj.

Vom reveni.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj a ajuns și în Săvădisla. PROGRAMUL de circulație a liniei metropolitane M81

Publicat

autobuze ctp

Începând cu data de 04.03.2024, CTP Cluj-Napoca și-a extins serviciile de transport persoane în Zona Metropolitană Cluj respectiv și în comuna Săvădisla.

„Au fost analizate toate doleantele locuitorilor comunei Savadisla impreuna cu Primaria Savadisla. A fost suplimentat programul de transport al elevilor si s-a modificat orele de plecare in intervalul de dupa-masa. Au fost infiintate doua noi statii pentru persoanele care isi desfasoara activitatea in comuna Floresti in zona Podul Lunii, statiile ʺFerma 9ʺ si ʺLuna 2 Nordʺ.

CTP Cluj a ajuns și în Săvădisla. PROGRAMUL de circulație a liniei metropolitane M81

In continuare vom analiza cu atentie toate sugestiile primite pe adresa electronica sugestii@ctpcj.ro si vom incerca sa venim in intampinarea utilizatorilor liniei M81. Va asiguram pe aceasta cale de preocuparea noastra permanenta de a oferi servicii de calitate.

Programul de circulatie al liniei metropolitane M81, valabil din data de 01.04.2024:

Ore de plecare din Savadisla: 04:40, 05:50, 06:30, 08:30, 11:50, 15:35, 16:35, 17:35, 18:35, 20:20, 21:45, 23:05.

Ore de plecare din Cluj-Napoca: 05:10, 05:45, 06:45, 11:05, 14:35, 15:35, 16:35, 17:35, 19:35, 21:05, 22:30. Programul de circulatie va putea fi consultat pe site-ul companiei www.ctpcj.ro și în aplicația gratuită pentru mobil Tranzy.

Mentionam faptul ca prima cursa de 04:40 cu plecare din Cluj-Napoca cat si ultima cursa de la ora 22:30, vor fi comune cu lina M23. Acestea vor avea plecarea de pe Calea Floresti statia Taberei”, se arată în comunicatul CTP Cluj.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

VIDEO. România INTRĂ în Schengen aerian și maritim. Boc: Abia aștept să CĂLĂTORESC la Bruxelles ca un adevărat cetățean european

Publicat

steag ue, romania

România intră de duminică, 31 martie,  în spațiul Schengen, aerian și maritim. Aflat în direct la Napoca Live, primarul Clujului, Emil Boc, consideră că este doar un pas înainte pentru integrarea țării în spațiul comun european.

„Abia aștept să călătoresc la Bruxelles ca un adevărat cetățean european. Este, deocamdată, doar un pas înainte pentru integrarea țării în spațiul comun european. Să termine și domnul Nehammer cu alegerile în septembrie ca să putem să punem din nou problema aderării totale a României la Schengen, asta însemnând și acolo unde-i  doare mai tare pe  români, pe  cale rutieră.

VIDEO. România INTRĂ în Schengen aerian și maritim. Boc: Abia aștept să CĂLĂTORESC la Bruxelles ca un adevărat cetățean european

Este vorba și de o formă de respect pentru cele 4 milioane de români care au contribuit la PIB-ul țărilor în care au lucrat și care să nu fie umiliți când se întorc acasă de sărbători, stând ore în șir la coadă  la graniță.

Să ne bucurăm de acest moment. Cea mai mare provocare pentru români este libertatea de a alege să rămână acasă”, a spus edilul la Napoca Live.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Prima cursă aeriană de la Zurich a aterizat pe Aeroportul Cluj, în premieră absolută. Este operată de Swiss Air

Publicat

De

Swiss Air

Prima cursă aeriană care leagă Cluj-Napoca de orașul elvețian Zurich a aterizat, joi, pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj, aceasta fiind operată, în premieră absolută, de compania Swiss International Air Lines de pe Aeroportul Internaţional Cluj.

Directorul Aeroportului ”Avram Iancu” Cluj, David Ciceo, a declarat că debutul zborurilor Swiss Air Lines va asigura diversitate în opțiunile de călătorie ale pasagerilor din întreaga Transilvanie.

Prima cursă aeriană de la Zurich a aterizat pe Aeroportul Cluj, în premieră absolută. Este operată de Swiss Air

Swiss Air

”Este o premieră absolută, primul zbor regulat spre Elveția. Considerăm că noua destinație spre Zurich se va bucura de aprecierea pasagerilor de pe toate segmentele de trafic, respectiv business, etnic sau turistic.

A fost primul și ultimul zbor al Swiss Air la Cluj în care pasagerii au fost controlați de poliția de frontieră, pentru că din 31 martie România va intra în spațiul Schengen aerian”, a spus Ciceo.

Clujul, legat de Elveția

Swiss Air

Ambasadorul Confederației Elvețiene în România, E.S. Mario Baggi, este plăcere deosebită să participe la zborul inaugural care leagă Zurich de Cluj-Napoca.

”Nu se întâmplă des să văd steagul țării mele aterizând pe un aeroport din România. Sărbătorim împreună succesul României care s-a dezvoltat într-o perioadă atât de scurtă de timp atât de mult.

Succesul României se datorează în mare parte și orașului Cluj-Napoca și este o bucurie să ne aflăm aici.

Elveția este un susținător al României, iar Cluj-Napoca este una dintre municipalitățile care a beneficiat de programele noastre de cooperare.

Trei zboruri pe săptămână

În România și companiile elvețiene au o prezență ridicată, Elveția fiind în top 10 investitori străini din România”, a mai spus Baggi.

Diplomatul elvețian s-a declarat încrezător că prestigiul companiei Swiss Air și conexiunile oferite cu Zurich, vor contribui la întărirea relațiilor dintre cele două țări și va însemna o pistă de lansare pentru Cluj-Napoca.

Zborurile spre și dinspre Zurich vor fi operate cu 3 frecvenţe săptămânale, în zilele de luni, joi şi duminică.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax